Nee, omdat ik het niet heb gezegd. Je legt me woorden in de mond, zoals gewoonlijk.quote:Op woensdag 8 april 2020 01:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Omdat je weet dat Albert Pike buiten de Noord-Amerikaanse 19e eeuwse vrijmetselaars niet echt als iemand met autoriteit werd gezien?
Daarom?
Ik heb eigenlijk maar een vraag voor je: hoe kan het dat jij wel weet "wat voor club het werkelijk is", en mensen die hun hele leven vrijmetselaar zijn, en zich daar ook in verdiept hebben, niet?quote:
Is nog altijd van een andere orde dan mensen allerlei duivelse, godhatende motieven in de schoenen te leggen, nietwaar...quote:Op woensdag 8 april 2020 01:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, omdat ik het niet heb gezegd. Je legt me woorden in de mond, zoals gewoonlijk.
Bingo.quote:Op woensdag 8 april 2020 01:28 schreef TTSS het volgende:
[..]
Ik heb eigenlijk maar een vraag voor je: hoe kan het dat jij wel weet "wat voor club het werkelijk is", en mensen die hun hele leven vrijmetselaar zijn, en zich daar ook in verdiept hebben, niet?
Is de mogelijkheid dat deze samenzwering eigenlijk niet echt bestaat niet veel waarschijnlijker?
Jouw probleem is dat je niet ziet dat ik geen individuen aanval, maar denksystemen, of dat je dat onderscheid niet wilt maken. Alsof je nooit de standpunten of filosofie van een organisatie aan de kaak mag stellen omdat sommige leden goede dingen doen. Dat is een drogreden.quote:Op woensdag 8 april 2020 01:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ironisch wel...
Miljoenen katholieken en vrijmetselaars over de hele wereld stoppen hart, ziel, zaligheid, tijd en geld in het helpen van de allerarmsten, de allerzieksten, de verschoppelingen der aarde...
... echter zijn het duivelaanbiddende luciferianen die God haten en het kwade dienen...
... want waarlijk christen zijn betekent dat je je druk maakt om privé-eigendom en vooral heel veel met jezelf en je eigen rechten bezig bent.
Omdat tegenwoordig die boeken op het internet staan, terwijl die in het verleden binnen de loge moesten blijven of (als een vrijmetselaar overleed) naar de loge moesten worden teruggebracht. Maar in de loop der jaren zijn bijv. familieleden van overleden vrijmetselaars aan die boeken gekomen, of mensen zijn er weggegaan en hebben die boeken openbaar gemaakt. Met het internet staan ze nu gepubliceerd en kun je ze zelf lezen.quote:Op woensdag 8 april 2020 01:28 schreef TTSS het volgende:
[..]
Ik heb eigenlijk maar een vraag voor je: hoe kan het dat jij wel weet "wat voor club het werkelijk is", en mensen die hun hele leven vrijmetselaar zijn, en zich daar ook in verdiept hebben, niet?
Is de mogelijkheid dat deze samenzwering eigenlijk niet echt bestaat niet veel waarschijnlijker?
Nee, want de hele kernleer van zowel katholieken als vrijmetselaars - en de meeste protestanten - is BARMHARTIGHEID jegens de naaste.quote:Op woensdag 8 april 2020 01:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jouw probleem is dat je niet ziet dat ik geen individuen aanval, maar denksystemen, of dat je dat onderscheid niet wilt maken. Alsof je nooit de standpunten of filosofie van een organisatie aan de kaak mag stellen omdat sommige leden goede dingen doen. Dat is een drogreden.
Zoals jij. Want ik geloof er werkelijk geen ruk van dat jij ooit iets anders hebt gelezen dan boeken die je vooroordelen bevestigen. Boeken over katholicisme door katholieken? Welnee. Boeken over vrijmetselarij door vrijmetselaars? Tuurlijk niet.quote:Op woensdag 8 april 2020 01:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Omdat tegenwoordig die boeken op het internet staan, terwijl die in het verleden binnen de loge moesten blijven of (als een vrijmetselaar overleed) naar de loge moesten worden teruggebracht. Maar in de loop der jaren zijn bijv. familieleden van overleden vrijmetselaars aan die boeken gekomen, of mensen zijn er weggegaan en hebben die boeken openbaar gemaakt. Met het internet staan ze nu gepubliceerd en kun je ze zelf lezen.
De meeste ongeinitieerde vrijmetselaars weten uberhaupt niet dat die boeken bestaan, omdat ze zich er niet voor interesseren. Of omdat ze niet worden geiniteerd, misleid, zoals Pike hierboven zegt. En volgens hem geldt dat voor alle geheime esoterische genootschappen.
Ik heb het woord 'samenzwering' overigens niet genoemd hier, ik heb het puur alleen over de leer gehad.
Wat mij betreft kun je niet ontkennen dat er een hele esoterische dimensie aan vrijmetselarij, de reeks boeken is enorm en het aanzien wat de schrijvers krijgen ook. Wat voor andere bronnen wil je? Een vrijmetselaar vragen heeft geen zin, want zoals al aangegeven zal die je de waarheid hoogstwaarschijnlijk niet vertellen. Er zijn dus geen betere bronnen denk ik, en voormalig vrijmetselaars die wel kennis van zaken hebben bevestigen die bronnen. Dus je kunt dat allemaal negeren, of het serieus nemen. Ik kies ervoor om het serieus te nemen, omdat ik met mijn boerenverstand al lange tijd heb begrepen dat de bevolking op allerlei manieren wordt misleid om bepaalde daden te rechtvaardigen. Denk aan oorlogen, denk aan bepaalde wetgeving, en nu deze hysterie om een ziekte zodat mensen geen aandacht hebben voor de werkelijke oorzaken van de economische crisis. Misleiding is aan de orde van de dag. De vraag is dus waar we naartoe worden geleid door degenen die ons misleiden.
En daarmee zijn we ook weer bij de bijbel, want daarin zegt Jezus:
Toen Hij op de Olijfberg zat, gingen de discipelen naar Hem toe toen zij alleen waren, en zeiden: Zeg ons, wanneer zullen deze dingen gebeuren? En wat is het teken van Uw komst en van de voleinding van de wereld? En Jezus antwoordde en zei tegen hen: Pas op dat niemand u misleidt.
Wederom een zeer oppervlakkige voorstelling van zaken. Ik heb een boek geciteerd van iemand met autoriteit en aanzien, omdat ik dat als een betrouwbare bron acht waarvan ik de praktijk ook in de realiteit bevestigd zie. Dat is wat anders dan dat ik iets "pretendeer te weten".quote:Op woensdag 8 april 2020 01:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, want de hele kernleer van zowel katholieken als vrijmetselaars - en de meeste protestanten - is BARMHARTIGHEID jegens de naaste.
Maar goed, daar kun je weer omheen lullen door te pretenderen dat iedereen dom en misleid is, en jij de WARE aard van alles en iedereen wat je niet aanstaat weet te doorgronden.
Bullsh*t.quote:Op woensdag 8 april 2020 01:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wederom een zeer oppervlakkige voorstelling van zaken. Ik heb een boek geciteerd van iemand met autoriteit en aanzien, omdat ik dat als een betrouwbare bron acht waarvan ik de praktijk ook in de realiteit bevestigd zie. Dat is wat anders dan dat ik iets "pretendeer te weten".
Je zegt dat ik niet weet wat der kernleer is, maar jij weet dit blijkbaar wel? Terwijl je nooit een boek van de lijst die ik je heb gegeven hebt gelezen? Dat lijkt mij pas pretentieus.
Bijna alle religies hebben die strekking van barmhartigheid. Maar wil dat dan zeggen dat ook alle religies evenveel waard zijn? Zijn ze evenveel waar? Maakt het iets uit of je ervoor kiest om vrijmetselaar, boeddhist, katholiek of protestant te worden? Dat zijn toch belangrijke keuzes die je in je leven maakt, of niet dan?
Of mag je geen onderscheid maken tussen een religie en de mensen die ze aanhangen?
Dat is wat je hier namelijk opnieuw doet: je maakt geen onderscheid tussen de leer en de volgers. Terwijl ik de leer niet definieer door middel van wat de volgers doen, maar van wat de documenten zeggen.
Het gaat me namelijk niet om de individuen. Ik heb, in tegenstelling tot jou, namelijk geen behoefte om individuen aan te vallen. Waar ik wel behoefte aan heb, is om te onderscheiden wat waar en wat niet waar is, puur uit persoonlijke interesse en zingeving, en omdat ik er niet van houdt om misleid te worden, vooral niet door mensen die enige autoriteit en invloed in mijn leven hebben, en mede bepalen hoe mijn toekomst en die van mijn kinderen en geliefden eruiziet.
Dat je dit constant weg blijft zetten als een soort persoonlijke behoefte aan het aanvallen van andersdenkenden, is wat mij betreft, en dit blijkt voor mij 100% uit het gros van je bijdragen, een projectie van je eigen karakter en manier van doen.
Etto, vriend, ik heb geen hekel aan jou of aan welke katholiek of vrijmetselaar dan ook. Ik heb geen probleem met individuen. Waar ik wel een probleem mee heb is als ik om de tuin wordt geleid. Je hebt welgesteld 1 bron aan de kaak gesteld hier, en ik heb daar antwoord op gegeven. Dat antwoord wuifde je weg als 'antikatholieke propaganda'. Dat is me te makkelijk en ik vind dat gebrek aan inhoud ook opnieuw een teken dat je zelf uiterst selectief bent in wat je serieus wilt nemen en wat niet.quote:Op woensdag 8 april 2020 01:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Bullsh*t.
En dat weet ik, puur en alleen door de wijze waarop je je bronnen gebruikt.
Waarheid, laat me niet lachen.
Ik heb daar wel op gereageerd met een persoonlijke bijdrage en een artikel.quote:Op woensdag 8 april 2020 02:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
Als je de waarheid echt had willen weten, had je BIJVOORBEELD die ene bron van die paus die een of ander gezegd zou hebben, hebben nagetrokken.
Dat deed je niet. Waarom niet? Omdat het iets claimde wat in je bias paste.
En daarom is dit ook niet persoonlijk, dit is professioneel. De wijze waarop jij, en anderen, hier met bronnen omgaan is walgelijk.
Dat was het ook. En ik heb je hier publiekelijk verwezen naar de primaire bron, waar je zelf te lui voor was om naar te zoeken.quote:Op woensdag 8 april 2020 02:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb daar wel op gereageerd met een persoonlijke bijdrage en een artikel.
Zoals hierboven gezegd, dat noemde je 'antikatholieke propaganda'.
Nou, prima, maar blijf er niet over doorzaniken.
Ik heb die bron wel degelijk gezocht Etto, en ook gevonden. De hele ingescande documenten, ik denk op dezelfde site als jij. Helaas is mijn Latijn niet top, dus heb ik op vertalingen moeten vertrouwen. Vervolgens een een artikel gevonden wat het probleem wat je noemde heeft onderzocht, en dat artikel geplaatst. Ik heb ook toegegeven dat dat citaat niet in orde was. Dus ik begrijp niet waarom je dit nou constant blijft oprakelen.quote:Op woensdag 8 april 2020 02:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat was het ook. En ik heb je hier publiekelijk verwezen naar de primaire bron, waar je zelf te lui voor was om naar te zoeken.
En dat vertelt mij dat het hier niet om zoeken naar waarheid gaat, maar naar bevestiging van iets wat je zelf graag wil geloven.
Omdat het aantoont hoe jij met bronnen omgaat, en waar je je kennis op baseert, en hoe je dat vervolgens als 'waarheid' tracht te verkopen.quote:Op woensdag 8 april 2020 02:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb die bron wel degelijk gezocht Etto, en ook gevonden. De hele ingescande documenten, ik denk op dezelfde site als jij. Helaas is mijn Latijn niet top, dus heb ik op vertalingen moeten vertrouwen. Vervolgens een een artikel gevonden wat het probleem wat je noemde heeft onderzocht, en dat artikel geplaatst. Ik heb ook toegegeven dat dat citaat niet in orde was. Dus ik begrijp niet waarom je dit nou constant blijft oprakelen.
Niets aantijging: je bent bronnen aan het zoeken die in je straatje passen; achteraf, wanneer iemand je wijst op de dubieuze aard ervan, ga je fact-checken.quote:Op woensdag 8 april 2020 02:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb die bron wel degelijk gezocht Etto, en ook gevonden. De hele ingescande documenten, ik denk op dezelfde site als jij. Helaas is mijn Latijn niet top, dus heb ik op vertalingen moeten vertrouwen. Vervolgens een een artikel gevonden wat het probleem wat je noemde heeft onderzocht, en dat artikel geplaatst. Ik heb ook toegegeven dat dat citaat niet in orde was. Dus ik begrijp niet waarom je dit nou constant blijft oprakelen.
Begrijp alleen ook dat dit geen inquisitie is, en dat ik mij niet hoef te verantwoordelijk voor elke beschuldiging en aantijging die je naar mijn hoofd slingert. Als ik zeg dat ik het heb opgezocht, heb ik het opgezocht. Aan jou om het te geloven of niet, maar denk niet dat ik mijn tijd ga besteden aan het proberen te bewijzen dat wat ik zeg ook echt zo is, alleen omdat je me niet gelooft.
De waarheid is wat mij betreft Jezus Christus, Gods wet en Gods woord, de rest is onzeker en kunnen we alleen benaderen. Want alles weten doe je toch nooit. En ja, helaas maken mensen daar fouten bij. Maar om op basis van 1 onhandige citatie alles in de prullenbak te gooien, vind ik nogal overtrokken. Al het andere wat ik aanlever wuif je weg als propaganda of negeer je.quote:Op woensdag 8 april 2020 02:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Omdat het aantoont hoe jij met bronnen omgaat, en waar je je kennis op baseert, en hoe je dat vervolgens als 'waarheid' tracht te verkopen.
Vertel lekker een spannend verhaal; maar noem het dat dan ook: een verhaal. Een verzinsel. Fantasie. Wat je graag denkt. Wat je graag wil.
Bepaalde dingen heb ik beter nagecheckt dan andere, dat klopt zeker.quote:Op woensdag 8 april 2020 02:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Niets aantijging: je bent bronnen aan het zoeken die in je straatje passen; achteraf, wanneer iemand je wijst op de dubieuze aard ervan, ga je fact-checken.
En dan moeten wij maar aannemen dat wat jij hier allemaal neergooit 'goed en diepgaand onderzocht is'?
Laat me niet lachen.
Dat is het einde in een wetenschappelijke arena: gerotzooi met bronnen om iets te beweren. En dat doe jij. Herhaaldelijk.
... omdat van hetzelfde laken een pak is.quote:Op woensdag 8 april 2020 02:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De waarheid is wat mij betreft Jezus Christus, Gods wet en Gods woord, de rest is onzeker en kunnen we alleen benaderen. Want alles weten doe je toch nooit. En ja, helaas maken mensen daar fouten bij. Maar om op basis van 1 onhandige citatie alles in de prullenbak te gooien, vind ik nogal overtrokken. Al het andere wat ik aanlever wuif je weg als propaganda of negeer je.
Wat weet jij ineens veel van vrijmetselarij? Ben je soms vrijmetselaar? En wat weet jij over wat ik denk te weten? Wat jij 'niet weten' noemt, is wat mij betreft, en dat blijkt uit je eigen bijdragen, een kwestie van interpretatie.quote:Op woensdag 8 april 2020 02:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
... omdat van hetzelfde laken een pak is.
Je hebt van zaken als Katholicisme en Vrijmetselarij nauwelijks de basiskennis onder de knie; het enige wat je aandraagt zijn zeer slechte karikaturen die je ergens in die complot collage bij elkaar gefröbeld hebt.
Nee, want ik ben jouw slaaf niet, en ik heb eerder aangegeven dat ik de manier waarop je mij benadert als onprettig ervaar. Ik heb dus geen zin om die moeite voor jou te doen. Als je normaal zou doen, zou ik je graag naar een citatie verwijzen, geen probleem. Maar met jouw houding is die zin al gauw weg. Ik ben jou niets verplicht. Dus doe normaal, en dan maak ik er echt geen probleem van.quote:Als ik je vraag: welk boek in die enorme lijst die je geeft kan ik raadplegen om je hele bewering dat de vrijmetselaars met uiterst duistere zaken bezig zijn, dan dien je mij te verwijzen naar auteur, titel en paginanummer. Zo werkt dat.
Ik geef mijn visie en overtuigingen, ik heb nergens gezegd dat wat ik zeg de absolute waarheid is. Iedereen is zelf vernatwoordelijk om zijn eigen beeld van de wereld te vormen.quote:Mij zal het worst wezen in dit geval wat je gelooft, of wat ik geloof, het gaat hier om de academische integriteit en zorgvuldigheid van brononderzoek wanneer je ZEER ingrijpende stellingen ter berde brengt als FEITEN.
Oh maar dat is lekker makkelijk.quote:Op woensdag 8 april 2020 02:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat weet jij ineens veel van vrijmetselarij? Ben je soms vrijmetselaar? En wat weet jij over wat ik denk te weten? Wat jij 'niet weten' noemt, is wat mij betreft, en dat blijkt uit je eigen bijdragen, een kwestie van interpretatie.
[..]
Nee, want ik ben jouw slaaf niet, en ik heb eerder aangegeven dat ik de manier waarop je mij benadert als onprettig ervaar. Ik heb dus geen zin om die moeite voor jou te doen. Als je normaal zou doen, zou ik je graag naar een citatie verwijzen, geen probleem. Maar met jouw houding is die zin al gauw weg. Ik ben jou niets verplicht.
[..]
Ik geef mijn visie en overtuigingen, ik heb nergens gezegd dat wat ik zeg de absolute waarheid is. Iedereen is zelf vernatwoordelijk om zijn eigen beeld van de wereld te vormen.
Ja, praat normaal tegen mij of praat niet tegen mij. Je hebt de mond vol over barmhartigheid als de kern van de religies en groepen die je hier met hand en tand verdedigt, maar normaal praten tegen iemand die anders denkt dat jij kun of wil je niet. Dat is toch opmerkelijk. We zijn mensen, laten we elkaar als mensen behandelen. Anders hoeft het voor mij niet nee. Het is geen inquisitie hier.quote:Op woensdag 8 april 2020 02:33 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh maar dat is lekker makkelijk.
Dus je zegt: Jantje is een enorme etterbak. Dat staat ergens. Vervolgens vraagt iemand: waar? Dan geef jij een website met 56.478 schooljaarboeken met de mededeling: hier ergens.
Normaal praten; mensen als mensen behandelen...quote:Op woensdag 8 april 2020 02:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja, praat normaal tegen mij of praat niet tegen mij. Je hebt de mond vol over barmhartigheid als de kern van de religies en groepen die je hier met hand en tand verdedigt, maar normaal praten tegen iemand die anders denkt dat jij kun of wil je niet. Dat is toch opmerkelijk. We zijn mensen, laten we elkaar als mensen behandelen. Anders hoeft het voor mij niet nee. Het is geen inquisitie hier.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |