abonnement Unibet Coolblue
pi_192474256
Oversterfte, er is veel over gepraat in Nederland de afgelopen dagen. Ik kwam zojuist de data tegen van het aantal overledenen in Engeland en Wales, alle overledenen. Helaas worden bij de corona doden die van Engeland, Wales EN Schotland bij elkaar opgeteld (en misschien ook N-Ierland, geen idee eigenlijk).
De data loopt tot 20 maart en ze laten ook het gemiddelde aantal doden voor die week over de afgelopen 5 jaar zien. Ik verwachtte een redelijke oversterfte te zien. Immer, waarom niet?

totaal aantal doden 2020: 11,019 / 10,645 (week eindigend op 13 maart / 20 maart)

gem aant doden 2015-2019: 11,205 / 10,573 (in dezelfde weken)

Dus helemaal GEEN oversterfte! Huh?
Ze rapporteren ook het aantal doden waarbij de underlying cause respiratory disease was.
Die schommelde in de eerste 6 weken van het jaar tussen 1572 and 2477. In de laatste 2 weken was dat 1488 en 1514, dat is dus ook niet gestegen.
Ze rapporteren ook het aantal mensen overleden aan covid. Dat is toch wel een beetje apart, ze melden er 5 in de week tot 13 maart en 103 in de week tot 20 maart.
Maar in de data van John Hopkins Center zijn er in die weken voor de UK (dus inclusief Schotland) respectievelijk 39 en 537 gemeld. Dat is toch wel een groot verschil! Maar dan nog, als er 400 meer doden zouden zijn in de week tot 20 maart dan is dat nog steeds 'maar' een oversterfte van minder dan 500 vergeleken met de voorgaande 5 jaren. Je zou verwachten dat de data voor de week tot 20 maart inmiddels wel op order is.
Heeft iemand hier meer kennis van?
Waarom is er in Nederland zoveel oversterfte en in de UK schijnbaar helemaal niet? Of andersom, hoe komt het dat er in de UK geen oversterfte is en NL wel?

Bron: https://www.ons.gov.uk/pe(...)redinenglandandwales
pi_192474434
Jep. Overdreven onzin is het.
  maandag 6 april 2020 @ 10:48:43 #4
3542 Gia
User under construction
pi_192474568
Andere jaren gingen ze dood aan de griep, nu aan Covid19.
Kunnen de aantallen vooralsnog vergelijkbaar zijn.
pi_192474645
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:27 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Waarom is er in Nederland zoveel oversterfte
Waar baseer je dat op?

Zie hier de cijfers van het cbs.

https://opendata.cbs.nl/s(...)ed/table?fromstatweb
pi_192474728
Correctie, in de week tot 20 maart rapporteerd John Hopkins Center 169 doden voor de UK (incl Scotland) en in de week tot 13 maart 6.
  maandag 6 april 2020 @ 11:02:03 #7
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192474737
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:55 schreef zoost het volgende:

[..]

Waar baseer je dat op?

Zie hier de cijfers van het cbs.

https://opendata.cbs.nl/s(...)ed/table?fromstatweb
Hallo koekoek

"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_192474743
Goed idee om dat soort data ook in een ander land te zoeken. Ik denk alleen dat het nog een beetje vroeg is. Zoals je hier kan zien zijn het pas de weken daarna dat het aantal (officlele) Coronadoden in het VK echt begint op te lopen.

Op 20 maart waren er in totaal 177 Britten overleden aan Corona, zelfs als de echte sterfte het dubbele daarvan is, zie je dat amper terug in een totaal van 10.000+ doden. Ik ben heel benieuwd hoe de cijfers er over 2 weken uitzien, als de cijfers van week 28-03 tot 03-04 gepubliceerd worden.
Winnaar Wielerprono 2014, 2015
pi_192474784
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:55 schreef zoost het volgende:

[..]

Waar baseer je dat op?

Zie hier de cijfers van het cbs.

https://opendata.cbs.nl/s(...)ed/table?fromstatweb
Daar zie je alleen de huidige data, niet vergeleken met vorige jaren, daar moet je meer voor graven. Gelukkig hebben mensen dat al gedaan, zie hier: https://www.nu.nl/uitleg-(...)1#coral_talk_wrapper
pi_192474831
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:02 schreef Pepersaus het volgende:
Goed idee om dat soort data ook in een ander land te zoeken. Ik denk alleen dat het nog een beetje vroeg is. Zoals je hier kan zien zijn het pas de weken daarna dat het aantal (officlele) Coronadoden in het VK echt begint op te lopen.

Op 20 maart waren er in totaal 177 Britten overleden aan Corona, zelfs als de echte sterfte het dubbele daarvan is, zie je dat amper terug in een totaal van 10.000+ doden. Ik ben heel benieuwd hoe de cijfers er over 2 weken uitzien, als de cijfers van week 28-03 tot 03-04 gepubliceerd worden.
Inderdaad, dacht dat data nieuw per dag was, en niet cumulatief. Gaat al zo hard dat je je niet beseft dat het aantal doden 2 weken geleden in de UK enige tientallen per dag was, terwijl het de laatste dagen ruim boven de 500 zat. Gister na de VS de meeste doden op een dag! Gecorrigeerd in een post hierboven.
pi_192475041
quote:
10s.gif Op maandag 6 april 2020 11:02 schreef Pumpalov het volgende:
Hallo koekoek
Ja, die grafiek ken ik. nog steeds geen hogere sterfte dan in 2017/2018
  maandag 6 april 2020 @ 11:25:55 #12
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192475094
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:22 schreef zoost het volgende:

[..]

Ja, die grafiek ken ik. nog steeds geen hogere sterfte dan in 2017/2018
Ja lullo, dat is tot de 25e maart die je vergelijkt met de piek van de griepepidemie. Zal ik jou eens verklappen hoe hard het vanaf de 25e gegaan is met het aantal overlijdens of kan je dat zelf ook wel opzoeken of verzinnen denk je?
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 6 april 2020 @ 12:23:01 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_192476234
Straks zijn er nog minder doden in totaal omdat mensen veilig thuis zitten
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_192476295
quote:
10s.gif Op maandag 6 april 2020 11:25 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

Ja lullo, dat is tot de 25e maart die je vergelijkt met de piek van de griepepidemie. Zal ik jou eens verklappen hoe hard het vanaf de 25e gegaan is met het aantal overlijdens of kan je dat zelf ook wel opzoeken of verzinnen denk je?
Als jij dat nou eens verklapt kunnen wij volgende week kijken of je gelijk had.

Graag een getal, dus geen vage kwalificatie als "veel". Mag ook met betrouwbaarheidsinterval.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192476355
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:05 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Daar zie je alleen de huidige data, niet vergeleken met vorige jaren, daar moet je meer voor graven. Gelukkig hebben mensen dat al gedaan, zie hier: https://www.nu.nl/uitleg-(...)1#coral_talk_wrapper
Ik ben bezig om dat voor alle jaren te doen, alleen wilde ik het netjes op datum doen, en niet op weeknummer, maar dat is best wel lastig omdat de regels van weeknummers een beetje raar zijn :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_192476421
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:48 schreef Gia het volgende:
Andere jaren gingen ze dood aan de griep, nu aan Covid19.
Kunnen de aantallen vooralsnog vergelijkbaar zijn.
Vooralsnog wel. Maar als je in een ander topic ziet dat iemand 11 pagina's met rouwadvertenties laat zien, en als je je bedenkt wat voor kunst-en vliegwerk er nodig is om dat cijfer zo laag mogelijk te houden.. We kunnen vooralsnog tevreden zijn wel denk ik. Maar het is nog lang niet klaar.
pi_192476596
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:28 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ik ben bezig om dat voor alle jaren te doen, alleen wilde ik het netjes op datum doen, en niet op weeknummer, maar dat is best wel lastig omdat de regels van weeknummers een beetje raar zijn :)
Raar als in irritant, maar op zich wel duidelijk.
Als de meeste dagen in een bepaald jaar vallen, telt de week mee met dat jaar.
Dus als nieuwjaarsdag op maandag t/m donderdag valt, is dat week 1. Valt het op vrijdag t/m zondag, dan telt de week nog mee met het jaar ervoor.

Dit jaar begon op een woensdag, dus 1 januari valt al in week 1.
Een jaar eindigt normaal op dezelfde dag als dat het begint (dit jaar woensdag), dit jaar eindigt echter op een donderdag (want schrikkeljaar), dus die week telt ook nog mee met dit jaar, waardoor het week 53 zal worden.

Omdat ieder jaar alles 1 dag opschuift zou je een herhalend patroon van 7 jaar hebben, maar omdat iedere 4 jaar er nog een schrikkeljaar in zit, herhaalt zich pas een patroon iedere 4x7 = 28 jaar. Een jaar heeft 5x per 28 jaar een 53e week, 3x in niet-schrikkeljaren (jaren altijd beginnend en eindigend op donderdag), 2x in een schrikkeljaar ( jaar 1x beginnen op woensdag, 1x op donderdag). Dus kijk gewoon naar 28 jaar geleden, hoef je nergens rekening mee te houden :P

Het was makkelijker geweest als er gewoon naar de maandag werd gekeken, de dag waarop een week begint, maar ja, ben geen dictator, dus ga waarschijnlijk mijn verbeterde kalender er nooit door krijgen :(
[A living organism] feeds upon negative entropy. Thus the device by which an organism maintains itself stationary at a fairly high level of orderliness really consists in continually sucking orderliness from its environment.
E. Schrödinger
pi_192477144
Houd ook rekening met demografische ontwikkelingen en toename sterfte over de jaren heen.

https://opendata.cbs.nl/s(...)895ned/line?dl=361DB
pi_192477191
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:43 schreef AlphaEntropyOmega het volgende:

[..]

Raar als in irritant, maar op zich wel duidelijk.
Als de meeste dagen in een bepaald jaar vallen, telt de week mee met dat jaar.
Dus als nieuwjaarsdag op maandag t/m donderdag valt, is dat week 1. Valt het op vrijdag t/m zondag, dan telt de week nog mee met het jaar ervoor.

Dit jaar begon op een woensdag, dus 1 januari valt al in week 1.
Een jaar eindigt normaal op dezelfde dag als dat het begint (dit jaar woensdag), dit jaar eindigt echter op een donderdag (want schrikkeljaar), dus die week telt ook nog mee met dit jaar, waardoor het week 53 zal worden.

Omdat ieder jaar alles 1 dag opschuift zou je een herhalend patroon van 7 jaar hebben, maar omdat iedere 4 jaar er nog een schrikkeljaar in zit, herhaalt zich pas een patroon iedere 4x7 = 28 jaar. Een jaar heeft 5x per 28 jaar een 53e week, 3x in niet-schrikkeljaren (jaren altijd beginnend en eindigend op donderdag), 2x in een schrikkeljaar ( jaar 1x beginnen op woensdag, 1x op donderdag). Dus kijk gewoon naar 28 jaar geleden, hoef je nergens rekening mee te houden :P

Het was makkelijker geweest als er gewoon naar de maandag werd gekeken, de dag waarop een week begint, maar ja, ben geen dictator, dus ga waarschijnlijk mijn verbeterde kalender er nooit door krijgen :(
De formule ansich is niet heel moeilijk, maar als je gaat loopen over die rijen word het irritant, ik dacht het voor elkaar te hebben, maar zit helaas een bug in, en heb er momenteel even niet zoveel zin in :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 6 april 2020 @ 13:26:09 #20
8369 speknek
Another day another slay
pi_192477216


Zo te zien zitten jullie nog ergens ter hoogte van Februari.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_192477222
Deze grafiek laat ook iets raars zien rond jaareinde.

https://opendata.cbs.nl/s(...)895ned/line?dl=361DE
pi_192477234
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 13:26 schreef speknek het volgende:
[ afbeelding ]

Zo te zien zitten jullie nog ergens ter hoogte van Februari.
Het ergste is, de linker-as is logaritmisch :P
[A living organism] feeds upon negative entropy. Thus the device by which an organism maintains itself stationary at a fairly high level of orderliness really consists in continually sucking orderliness from its environment.
E. Schrödinger
pi_192477285
We hebben nog steeds niet de record week W10 uit 2018 te pakken: 4092

https://opendata.cbs.nl/s(...)895ned/line?dl=361DF
  maandag 6 april 2020 @ 13:45:49 #24
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
  maandag 6 april 2020 @ 14:04:30 #25
33189 RM-rf
1/998001
pi_192477818
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 13:26 schreef zoost het volgende:
Deze grafiek laat ook iets raars zien rond jaareinde.

https://opendata.cbs.nl/s(...)895ned/line?dl=361DE
grafiek geeft doden per week weer. De laatste week van het jaar (Week 53) bevat soms maar een paar dagen (als men niet het systeem van ISO-weken gebruikt, waarbij een week pas begint in een jaar als de eerste maandag voor de 4 januari valt... voor vergelijkingen qua aantal weken handig, maar vooral exacte jaar-aantallen dan weer erg lastig, aangezien dan soms een jaar 52 en soms 53 weken kent ).

quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 13:30 schreef zoost het volgende:
We hebben nog steeds niet de record week W10 uit 2018 te pakken: 4092

https://opendata.cbs.nl/s(...)895ned/line?dl=361DF
kan goed zijn dat we daar al op zitten...

het RIVM telt momenteel al tegen de 4000 doden per week, maar geeft ook aan dat ze meestal pas twee weken na een datum 97% van het aantal sterfgevallen correct geregistreerd hebben...

En dus is het zeer waarschijnlijk dat de meest recente cijfers erg onvolledig zijn.

Bv de eigenschap om 'real-time' statistieken bij te houden is relatief nieuw, de meeste statistiekinstanties zijn gewend om cijfers pas na een lange disseminatieperiode vrij te geven, om een goede en betrouwbare analyse te garanderen...

het 'real-time' bekijken van statistieken kent ook het gevaar van soms een vertekening doordat onvolledige cijfers bekend zijn en soms cijfers druppelsgewijs binnenkomen
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_192516358
De ONS (Office of National Statistics) in de UK heeft eindelijk zijn cijfers ge-update tot de week eindigend in 27 maart. Er lijkt nu toch wel sprake van oversterfte, en het wordt ook duidelijk dat het aantal geregistreerde corona doden (539), niet de hele oversterfte verklaard (1009).
Total deaths week to March 27: 11141
Weekly average in preceding 5 years: 10310
Aantal corona doden: 539

Leeftijdsverdeling corona doden:
< 14: 0
15-44: 8
45-64: 63
65-74: 99
75-84: 181
85+: 188

In Nederland hielden ze lang vol dat er niemand jonger dan ~60 was overleden, maar in de UK toch best wat die jonger dan 60 waren. En ik heb van een aantal van die mensen artikelen voorbij zien komen die suggereerden dat er ook geen onderliggende gezondheidsproblemen waren.

bron: https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/deaths/datasets/weeklyprovisionalfiguresondeathsregisteredinenglandandwales
pi_192523472
Om later op terug te komen, sterfte cijfers US, nog geen oversterfte te zien nu, maar data loopt behoorlijk achter. Week 11 en 12 zijn vaak nog niet compleet.
https://gis.cdc.gov/grasp/fluview/mortality.html
pi_192567553
Een artikel dat de oversterfte analyseert in Lombardije, tussen 22 februari en 26 maart,
op basis van gegevens van data-analyse-bedrijf In.Twig in samenwerking met de italiaanse krant L‘Eco di Bergamo, die 243 italiaanse gemeentes naar sterftecijfers vroeg

https://katapult-magazin.(...)e-unsichtbaren-toten



volgens deze analyse zou de werkelijke sterfte door het Corona-virus mogelijk tweemaal zo hoog kunnen zijn als de 'officiele' cijfers.

Italiaans artikel
https://www.ecodibergamo.(...)-un-mese_1347415_11/

quote:
This is the result of the analysis carried out by L'Eco di Bergamo and InTwig on the data of the Bergamo Municipalities. More than double the 2,060 official deaths. Italian version.
What the official numbers don't say. They do not say that in March 2020 in the province of Bergamo more than 5,400 people died, of which about 4,500 attributable to the coronavirus. Six times compared to a year ago. Of only 2,060, the "official" Covid-19 certified deaths that occurred in the Bergamo hospitals (data updated yesterday), we know everything: age, sex, previous diseases . We know nothing of the other 2,500.
dit onderzoek komt op een 'oversterfte van ongeveer 4,500 uit (5400 doden, terwijl 'gemiddeld dit er zo'n 900 hadden kunnen zijn in een 'normaal' jaar).... de officiele sterftecijfers door de authoriteiten vermelden 2.060 doden door het corona-virus (in Italië betekent dat dat het overlijden in een ziekenhuis moet plaatsvinden om in de officieel corona-statistieken meegerekend te worden) .

[ Bericht 2% gewijzigd door RM-rf op 11-04-2020 14:26:49 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  zaterdag 11 april 2020 @ 14:21:55 #29
8369 speknek
Another day another slay
pi_192567649
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 13:30 schreef zoost het volgende:
We hebben nog steeds niet de record week W10 uit 2018 te pakken: 4092

https://opendata.cbs.nl/s(...)895ned/line?dl=361DF
Zitten we dus inmiddels overheen.

Duidelijke cijfers inmiddels ook in New York.

They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zaterdag 11 april 2020 @ 14:49:22 #30
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_192568008
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 14:21 schreef speknek het volgende:

[..]

Zitten we dus inmiddels overheen.

Duidelijke cijfers inmiddels ook in New York.
Lekkere dramatische grafiek weer. 2x de normale sterfte, extra druk in de zorg en crematoria, maar anders dan dat is er niets aan de hand.

Voornamelijk mensen die in de komende 2 jaar toch wel gestorven waren.
pi_192570039
https://www.euromomo.eu/

Stilaan wat gegevens beschikbaar.









  zaterdag 11 april 2020 @ 19:09:37 #32
8369 speknek
Another day another slay
pi_192571200
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 14:49 schreef borealist het volgende:

maar anders dan dat is er niets aan de hand.
Niets aan de hand zegt ie :').
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')