abonnement Unibet Coolblue
pi_192466232
Las vandaag over een fascinerend idee, waarbij de toch wat contra-intuitieve mechanismen van de Kwantum Mechanica (KM) afgeleid kunnen worden uit de theorie van de Speciale Relativiteit (SR).

Het kernidee is dat de SR drie mathematisch correcte beschrijvingen geeft: hoe beweegt een deeltje zich langzamer dan c, hoe beweegt het zich met c en hoe beweegt het zich sneller dan c (c=lichtsnelheid). De laatste optie wordt meestal genegeerd (behalve voor virtuele deeltjes als Tachyons) omdat ze onze 'realiteit' niet echt verder helpen te beschrijven

Dr. Dragan and Prof. Ekert zijn gaan rekenen met alle drie de opties en verwachten vrij snel vast te gaan lopen in oorzaak-gevolg paradoxen. Maar wat gebeurde er: de beweging van een deeltje over meerdere paden komt naar voren (denk aan twee-spleten experiment), en als je dit dan weer gaat beschrijven dan verschijnen er sommen van waarschijnlijksamplitudes (indicatie voor superposities).

Tot nu toe redeneren we altijd van de KM naar de Classical Limit (bijvoorbeeld bij relativistische beschrijvingen van de basiskrachten, op de zwaartekracht na), waarin de SR en de ART hun voorspellingen doen, maar dit idee lijkt het precies andersom te doen.

Vind dit een heel elegant resultaat, maar misschien is dit ook weer 'crack pottery'. Zijn er natuurkundigen alhier die dit nader zouden kunnen duiden?

https://disq.us/url?url=h(...)b4orSyM&cuid=1359516

https://disq.us/url?url=h(...)GSV3bI4&cuid=1359516
pi_192466272
Ik ben geen natuurkundige, maar ik ga dit topic wel volgen. Amateurastronoom hier. :)
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_192907106
Het is opvallend dat het idee geen enkele 'traction' lijkt te krijgen onder natuurkundigen. Zelfs een poging tot discussie hier: https://physics.stackexch(...)stent-with-special-r is op niet inhoudelijke gronden afgekapt.

Deze post hier op FOK heeft inmiddels maar liefst 3000 views gehad en dit hoge aantal komt volgens mij door het feit dat als je googled op "Ekert + Dragan", je hier ook terecht komt. Er is kennelijk wel een bepaalde 'behoefte' via internet om hier meer over willen weten :Y

Het is natuurlijk best wel een provocatief idee en ook nog eens uitgelegd in slechts 7 pagina's, maar wel met duidelijke wiskunde en het lijkt er op dat niemand er eenvoudig een gat in heeft kunnen schieten. Misschien is het idee wel zo 'far-fetched' dat niemand er zijn vingers aan durft te branden (opvallend is dat geen van de natuurkunde blogs heeft hier aandacht aan besteed, behalve Lubos Motl die na 2 zinnen over de KM weigerde om nog verder te lezen).

Anyway, als iemand hier meer informatie over dit artikel kan vinden dan houd ik me aanbevolen :P
pi_192914903
Leuk, ben altijd wel te porren voor dit soort ideeėn. Hoop het binnenkort es ff door te nemen, ziet er wel serieus uit.

Heb hier zelf ook wel es over nagedacht, met name hoe je de groep van Lorentz-transformaties "superluminaal" uitbreidt. Ik zie daarover ook meerdere referenties, wel achter betaalmuurtjes.
-
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')