abonnement Unibet Coolblue
  zondag 5 april 2020 @ 11:16:19 #1
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_192459482
Want dat houdt in dat het virus bij lange na niet zo gevaarlijk is als wordt aangenomen.

Dit is geen onzin, en ook geen aanname maar gebaseerd op een aantal onderzoeken en zelfs de absentie van de uitslagen van sommige onderzoeken.

Om te beginnen deze:
UZ Brussel test alle patiënten systematisch: 8 procent van de niet-covidpatiënten toch besmet. Het betrof hier mensen met botbreuken en bv vrouwen die kwamen om te bevallen:
https://m.hln.be/nieuws/b(...)och-besmet~a716f10f/

Het RIVM deed steekproeven in voornamelijk Brabantse ziekenhuizen alweer bijna 3 weken geleden, van de geteste personen bleek 4 tot 10 procent besmet:

De steekproef in Brabant wordt gehouden onder ziekenhuismedewerkers in Noord-Brabant, als afspiegeling van de Brabantse bevolking . Het RIVM heeft daarom de Brabantse ziekenhuizen gevraagd medewerkers met milde luchtwegklachten te gaan testen.

https://www.rivm.nl/nieuw(...)ronavirus/steekproef

Dan deze hypothese van Oxford University:

Coronavirus may have infected half of UK population — Oxford study

If the results are confirmed, they imply that fewer than one in a thousand of those infected with Covid-19 become ill enough to need hospital treatment, said Sunetra Gupta, professor of theoretical epidemiology, who led the study. The vast majority develop very mild symptoms or none at all.

https://www.ft.com/content/5ff6469a-6dd8-11ea-89df-41bea055720b

Maar het allerbelangrijkst, en de reden waarom ik denk dat reeds een groot deel van de Nederlanders besmet zijn, is de absentie van serologisch antibody tests uit China, of beter het feit dat dergelijke cijfers ontbreken. DMV serologisch tests steekproefsgewijs in Wuhan zal nl allang duidelijk zijn hoeveel (miljoenen) Wuhanezen feitelijk besmet waren met corona, maar nooit symptomen kregen.
In China is de piek allang achter de rug en zijn er nauwelijks tot geen besmettingen meer.
Het land zal ten alle tijden een tweede golf willen voorkomen, en juist door het in kaart brengen van de werkelijke omvang van de besmetting kun je daarop anticiperen.
De tests worden in China gemaakt, al weken geleden hadden er geluiden kunnen zijn waarin werd aangegeven wat de werkelijke omvang is geweest van het aantal besmettingen in Wuhan, naar ik schat misschien wel 6 miljoen personen.

Ik kan meerdere redenen bedenken waarom deze cijfers niet naar buiten gekomen zijn, maar wil niet teveel de BNW kant opgaan.

Niet voor niets zei Merkel dat 60 tot 70% van de Duitsers besmet zou raken, een onlogische uitspraak wanneer slechts 80.000 van de anderhalf miljard Chinezen besmet raken, maar helemaal geen gekke uitspraak wanneer allang uit steekproeven is gebleken dat mogelijk 6 miljoen Wuhanezen asymptomatisch de besmetting ondergingen.

Volgens de Duitse bondskanselier Angela Merkel bestaat de kans dat 60 tot 70 procent van de Duitse bevolking besmet zal worden met het coronavirus. Dat zei ze woensdag op een persconferentie in Berlijn, meldt Bild.
https://tpo.nl/2020/03/11(...)-zal-besmet-worden/#

YOP
Sisco Certified
  zondag 5 april 2020 @ 11:22:06 #2
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192459544
Het Oxford onderzoek dat misbruikt is door de Engelse rioolpers en waar an die conclusie die in de bladen stond weken terug al finaal gefileerd is en u erhauot niet eens overeenkomt met de wereldwijde gegevens van mensen die al daadwerkelijk in het ziekenhuis beland zijn. GOED VERHAAL _O_
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_192459570
Stél dát dat idd zou kloppen, en dat er 8 to 10% reeds besmet zóu zijn (geweest).
Dan zijn dat nog steeds geen miljoenen Nederlanders en al helemaal geen groot deel van de Nederlanders.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zondag 5 april 2020 @ 11:26:33 #4
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_192459602
Lijkt me sterk, er worden dagelijks rond de 1000 Nederlanders besmet. En ik vertrouw liever het RIVM, dat zijn experts.
#KICKOUTZP
pi_192459639
quote:
1s.gif Op zondag 5 april 2020 11:26 schreef wollah het volgende:
Lijkt me sterk, er worden dagelijks rond de 1000 Nederlanders besmet. En ik vertrouw liever het RIVM, dat zijn experts.
https://www.elsevierweekb(...)-tweets-rivm-743404/

wel experts die er continu naast zitten.
  zondag 5 april 2020 @ 11:32:21 #6
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_192459672
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 11:29 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]

https://www.elsevierweekb(...)-tweets-rivm-743404/

wel experts die er continu naast zitten.
Leuk artikel maar dat was van januari. Logisch dat er toen weinig bekend over was
#KICKOUTZP
  zondag 5 april 2020 @ 11:45:48 #7
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_192459893
quote:
1s.gif Op zondag 5 april 2020 11:26 schreef wollah het volgende:
En ik vertrouw liever het RIVM, dat zijn experts.
:') tegenwoordig ben je al gauw expert als je het enige instituut bent wat zich ergens mee bezig houdt.
Maar dat zegt nog niks over de kwaliteit.
pindazakje
pi_192459978
quote:
1s.gif Op zondag 5 april 2020 11:26 schreef wollah het volgende:
Lijkt me sterk, er worden dagelijks rond de 1000 Nederlanders besmet. En ik vertrouw liever het RIVM, dat zijn experts.
De experts van het RIVM hebben ook gezegd dat ze niet meer weten hoeveel mensen werkelijk besmet zijn en ze zullen goed testen, maar testen alleen heel minimaal. Mensen waarvan kan aangenomen worden dat ze naar het ziekenhuis zullen moeten. Dus er blijft een ontzettend grote groep mensen die niet getest is. Is verder geen kritiek naar het RIVM, maar zij weten het ook niet hoeveel mensen nou werkelijk besmet zijn.
pi_192460045
Testen is niet te doen, en totaal nutteloos. Al ga je nu alle 17miljoen Nederlanders testen heb je nog steeds een onbetrouwbare fluttest.

Alle ex corona patiënten die er nooit echt last van hebben gehad (het afdoen als een gemiddelde verkoudheid of griep) zijn dan officieel geen Corona patiënten (geweest)

En dan heb je altijd nog de false positieve en negatieve uitkomsten.
pi_192460061
Ik zag toevallig weer een artikel van een cruiseschip. Er zijn inmiddels al vrij veel artikelen met cruiseschepen waarop mensen last hebben van cruiseschepen en is wel interessant om te zien, op elk schip heeft een vrij grote hoeveelheid van de bemanning/passagiers corona op het moment dat de uitbraak echt begint.

Dit was zo op de
Diamond Princess
Westerdam
Pullmantur Horizon (daar las ik vandaag wat over)

Zulke schepen lijken mij best een afspiegeling van een samenleving, als het daar heel snel verspreid dan zal dat het ook doen op land.
pi_192460072
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 11:54 schreef warhamstr het volgende:
Testen is niet te doen, en totaal nutteloos. Al ga je nu alle 17miljoen Nederlanders testen heb je nog steeds een onbetrouwbare fluttest.

Alle ex corona patiënten die er nooit echt last van hebben gehad (het afdoen als een gemiddelde verkoudheid of griep) zijn dan officieel geen Corona patiënten (geweest)

En dan heb je altijd nog de false positieve en negatieve uitkomsten.
Daarom testen ze op het virus zelf en anti stoffen.
  zondag 5 april 2020 @ 11:58:33 #12
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_192460102
quote:
1s.gif Op zondag 5 april 2020 11:26 schreef wollah het volgende:
Lijkt me sterk, er worden dagelijks rond de 1000 Nederlanders besmet. En ik vertrouw liever het RIVM, dat zijn experts.
Klopt echt volledig niet wat je zegt :N

Dagelijks worden iets meer dan 1000 mensen positief getest. Maar ze testen maar heel beperkt, het werkelijk aantal besmetting is dus een stuk hoger.

En ja, dat zegt het RIVM ook.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_192460170
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192460434
quote:
1s.gif Op zondag 5 april 2020 11:32 schreef wollah het volgende:

[..]

Leuk artikel maar dat was van januari. Logisch dat er toen weinig bekend over was
in China was t wel bekend en de WHO was ook op de hoogte. Dus het RIVM had t in januari ook moeten weten.
pi_192460740
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 11:56 schreef Anton91 het volgende:
Ik zag toevallig weer een artikel van een cruiseschip. Er zijn inmiddels al vrij veel artikelen met cruiseschepen waarop mensen last hebben van cruiseschepen en is wel interessant om te zien, op elk schip heeft een vrij grote hoeveelheid van de bemanning/passagiers corona op het moment dat de uitbraak echt begint.

Dit was zo op de
Diamond Princess
Westerdam
Pullmantur Horizon (daar las ik vandaag wat over)

Zulke schepen lijken mij best een afspiegeling van een samenleving, als het daar heel snel verspreid dan zal dat het ook doen op land.
Dat weet ik zo net niet. Cruiseschepen staan bekend om snelle besmettingen. Dat kun je niet vergelijken met een gewone samenleving.
ROBODEMONS..................|:(
pi_192460741
dubbel
ROBODEMONS..................|:(
pi_192473668
https://nos.nl/artikel/23(...)eftige-gevolgen.html

quote:
Van de 39 aanwezigen is bij twee derde een coronabesmetting vastgesteld. Vijf van hen zijn overleden. Ook vijf tehuisbewoners die niet bij de dienst waren overleden de afgelopen weken aan corona.
66% dus besmet na 1 kerkdienst zonder dat daar mensen met symptomen aanwezig waren. Geen handen schudden en geen aanrakingen.

Dat zegt wel iets over de besmettelijkheid van dit virus. En dat zegt mij ook wel dat in minimaal 30% van de bevolking het al gehad heeft. Kan niet anders met een dergelijk besmettelijk virus.
pi_192474816
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 09:42 schreef zoost het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)eftige-gevolgen.html
[..]

66% dus besmet na 1 kerkdienst zonder dat daar mensen met symptomen aanwezig waren. Geen handen schudden en geen aanrakingen.

Dat zegt wel iets over de besmettelijkheid van dit virus. En dat zegt mij ook wel dat in minimaal 30% van de bevolking het al gehad heeft. Kan niet anders met een dergelijk besmettelijk virus.
Ja en van deze mensen zal natuurlijk een relatief groot gedeelte medische zorg nodig hebben. Als zoiets gebeurd waar voornamelijk jongeren zijn dan denk ik dat het wel meevalt. Ik heb er ook wel vertrouwen in dat een veel groter gedeelte van de bevolking al ziek is geweest dan dat wij nu weten.
pi_192513281
https://www.metronieuws.n(...)eners-neemt-flink-af

Dit zou wel een interessante groep zijn om te bekijken hoeveel % op dit moment besmet is en hoeveel % al besmet is geweest.
pi_192540804
Stuk van nieuwsuur:

quote:
Bij een besluit tot versoepeling van de maatregelen is onderzoek leidend. Uit de eerste resultaten van een groot wetenschappelijk bevolkingsonderzoek in het epicentrum van de epidemie, in het district Heinsberg, vlak over de grens bij Sittard, blijkt dat veel mensen, net als in Brabant, besmet raakten tijdens carnaval.

Maar de onderzoekers hebben ook vastgesteld dat het percentage mensen dat aan corona sterft veel lager ligt dan gedacht, namelijk rond de 0,3. Terwijl de gerenommeerde John Hopkins Universiteit het internationaal houdt op 1,9 procent.

Ook blijkt dat ongeveer 15 procent van de bevolking in de Duitse regio inmiddels immuun is voor het virus. Een grootschalig onderzoek van de universiteit van Bonn moet tot meer inzicht leiden en kan mogelijk een versoepeling van de maatregelen onderbouwen.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)aan-versoepelen.html
pi_192555213
crosspost (of hoe je dat ook maar noemt :P )

Niet getest, toch Covid-19: huisartsen stellen diagnose corona bij tienduizenden patiënten

https://www.rtlnieuws.nl/(...)vid-patienten-aantal

De afgelopen weken zijn minstens 25.000 mensen per week ziek geweest door het coronavirus. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van kennisinstituut Nivel, geanalyseerd door de onderzoeksredactie van RTL Nieuws. Omdat veel mensen thuis uitzieken en niet naar het ziekenhuis hoeven, was lange tijd onbekend hoe groot de epidemie is.

De patiënten die positief getest zijn én bij wie huisartsen de diagnose corona stellen, vormen nog maar het topje van de ijsberg van het totaal aantal besmette patiënten. "Dat is een minderheid", zegt huisarts en onderzoeker Henk Schers, verbonden aan het Radboud UMC in Nijmegen.

"Wij verwachten dat er buiten de mensen die we registreren heel veel mensen zijn met coronaklachten die géén beroep op ons doen. We horen van mensen dat de hele familie ziek was, maar dat er dan voor eentje een hulpvraag is geweest. Dus dat betekent dat buiten de mensen die bekend zijn, heel veel meer mensen corona hebben of hebben gehad."
just give a second thought
what if we don't get caught...
pi_192644841
Dit is wel een tegenvaller:

pi_192645046
Ik denk dat het virus voor carnaval en de voorjaarsvakantie gewoon nog nauwelijks in ons land aanwezig was. Het heeft zich toen wel 2-3 weken kunnen verspreiden, maar daarna gingen de maatregelen al in. Denk daarom ook dat het totale aantal besmettingen nog niet boven de 1 miljoen zit hier.
pi_192645314
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 10:12 schreef Anton91 het volgende:
Dit is wel een tegenvaller:

[ afbeelding ]
Kunnen we iets met het bloed van de mensen met die antistoffen? Bijv. injecteren bij andere mensen of dat het helpt bij het ontwikkelen van een vaccin?
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
  Moderator donderdag 16 april 2020 @ 10:59:08 #25
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_192645623
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 10:12 schreef Anton91 het volgende:
Dit is wel een tegenvaller:

[ afbeelding ]
Zijn wel ongeveer een half miljoen Nederlanders als je die trend doorzet.
pi_192645656
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 10:43 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]

Kunnen we iets met het bloed van de mensen met die antistoffen? Bijv. injecteren bij andere mensen of dat het helpt bij het ontwikkelen van een vaccin?
Men experimenteert nu bij het eerste, met name bij zware gevallen, eerste resultaten lijken positief.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 16 april 2020 @ 11:05:06 #27
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_192645725
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 10:59 schreef Momo het volgende:

[..]

Zijn wel ongeveer een half miljoen Nederlanders als je die trend doorzet.
Ja... maar ver, ver weg van de 60% die nodig is voor herd immunity. Als vaccinatie dan de enige oplossing is hoelang gaan de nog strakke maatregelen nodig hebben
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_192645732
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 10:12 schreef Anton91 het volgende:
Dit is wel een tegenvaller:

[ afbeelding ]
Valt wel mee volgens mij. Het duurt een week of 4 na geinfecteerd te zijn voordat antistoffen meetbaar zijn, en de testen voor het meten van antistoffen zijn nog niet heel goed. Dus die 3% is waarschijnlijk een onderschatting van de situatie 4 weken geleden. En 4 weken geleden was pas 3-4 weken nadat het begon in Nederland.
pi_192645770
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 11:05 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Valt wel mee volgens mij. Het duurt een week of 4 na geinfecteerd te zijn voordat antistoffen meetbaar zijn, en de testen voor het meten van antistoffen zijn nog niet heel goed. Dus die 3% is waarschijnlijk een onderschatting van de situatie 4 weken geleden. En 4 weken geleden was pas 3-4 weken nadat het begon in Nederland.
Goed punt, in die zin wellicht best goed nieuws, zelf denk ik ook dat we gewoon een stuk hoger zit, eerder in de range 30/40 procent
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_192645826
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 10:12 schreef Anton91 het volgende:
Dit is wel een tegenvaller:

[ afbeelding ]
Hoe hebben ze ook alweer de sample gekozen? Dat was van geregistreerde, besmette coronapatienten toch?

Ik weet even niet hoe ik dit moet interpreteren: heeft 3% van die sample antistoffen gemaakt, of is dit een grafiek die doorgetrokken is naar het totaal aantal bloeddonoren van sanquin?
pi_192645885
quote:
6s.gif Op donderdag 16 april 2020 11:12 schreef kirsten. het volgende:

[..]

Hoe hebben ze ook alweer de sample gekozen? Dat was van geregistreerde, besmette coronapatienten toch?

Ik weet even niet hoe ik dit moet interpreteren: heeft 3% van die sample antistoffen gemaakt, of is dit een grafiek die doorgetrokken is naar het totaal aantal bloeddonoren van sanquin?
Totaal dus, min of meer random dus.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_192645886
en welke mensen hebben bloed afgegeven. De mensen die bewezen positief op corona waren? Want hoeveel mensen hebben wel niet dat hele corona gehad maar zijn nooit getest? Dus die weten niet dat ze het virus hebben gehad, konden zich dan zeker ook niet opgeven voor dit bloedonderzoek. Dus die 3% is net zoals met alle cijfers: het kan hoger zijn want niet iedereen is getest . Lijkt mij.

En als iemand met lichte klachten amper antistoffen opbouwt, dan hebben misschien toch echt heel veel mensen inderdaad amper last van corona. Bovendien zegt antistoffen ook niet veel volgens mij. Het gaat om hoe goed je lichaam de volgende keer het virus herkent om het op te ruimen. Geheugenimmuniteit zeg maar.

quote:
Maar pas op, waarschuwt Van Els: antistoffen zeggen niet alles. Uiteindelijk gaat het erom hoe goed geheugencellen van het immuunsystem zich het virus herinneren. ‘Ik denk dat die mensen die sars hebben gehad misschien nog altijd heel diep verstopt in hun systeem een beetje geheugen hebben voor stukjes van dat virus. Zodat hun cellen, als die mensen weer sars zouden krijgen, denken: hee, daar heb je die stukjes weer.’
bron volkskrant (premium)
just give a second thought
what if we don't get caught...
pi_192645909
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 11:05 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Valt wel mee volgens mij. Het duurt een week of 4 na geinfecteerd te zijn voordat antistoffen meetbaar zijn, en de testen voor het meten van antistoffen zijn nog niet heel goed. Dus die 3% is waarschijnlijk een onderschatting van de situatie 4 weken geleden. En 4 weken geleden was pas 3-4 weken nadat het begon in Nederland.
Dat vroeg ik me dus ook af. Want zover ik weet gaat het om bloed wat een paar weken is afgenomen. Het is niet dat het virus vanaf dat moment is gestopt met verspreiden.
Het enige wat we dan weten is dat ongeveer 4 weken geleden minimaal 3% besmet is geweest.
Je zou nog wel kunnen kijken naar de officiële cijfers van 4 weken geleden. Dus hoeveel mensen toen positief getest zijn en het aantal doden.
ROBODEMONS..................|:(
pi_192646398
quote:
15s.gif Op donderdag 16 april 2020 11:19 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Dat vroeg ik me dus ook af. Want zover ik weet gaat het om bloed wat een paar weken is afgenomen. Het is niet dat het virus vanaf dat moment is gestopt met verspreiden.
Het enige wat we dan weten is dat ongeveer 4 weken geleden minimaal 3% besmet is geweest.
Je zou nog wel kunnen kijken naar de officiële cijfers van 4 weken geleden. Dus hoeveel mensen toen positief getest zijn en het aantal doden.
Ook het aantal doden ligt achter op de besmettingen. Er zijn ongeveer 2.5 miljoen Nederlanders tussen de 50 en 60 jaar. Gisteren waren er ongeveer 80 COVID doden in die categorie. Als 3% van die groep besmet was en de vertraging tussen bloedresultaten en sterfte ongeveer gelijk is betekent dat een sterfte van ongeveer 0.1% in die leeftijdsgroep.
pi_192656947
quote:
15s.gif Op donderdag 16 april 2020 11:19 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Dat vroeg ik me dus ook af. Want zover ik weet gaat het om bloed wat een paar weken is afgenomen. Het is niet dat het virus vanaf dat moment is gestopt met verspreiden.
Het enige wat we dan weten is dat ongeveer 4 weken geleden minimaal 3% besmet is geweest.
Je zou nog wel kunnen kijken naar de officiële cijfers van 4 weken geleden. Dus hoeveel mensen toen positief getest zijn en het aantal doden.
Van wat ik begreep zijn er op twee verschillende momenten getest (2 weken na elkaar) en blijft het continue doorgaan. Het is dus wel interessant om te zien of over een tijdje er een stijgende lijn in de anti lichamen zitten. De groep die doneert verandert steeds, dus er zitten ook daar natuurlijk nog variabelen.

Die anti lichamen en 4 weken is natuurlijk wel een interessante opmerking. Verder denk ik dat het ook uit maakt of niet bijvoorbeeld een relatief grote groep uit het noorden komt, waar de besmettingen een stuk lager zijn.
pi_192657463
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-19-test-antistoffen

quote:
3 procent van de geteste monsters van bloeddonoren in Nederland bevat antistoffen tegen het coronavirus. Dat komt neer op enkele honderdduizenden mensen. Dat blijkt uit tussentijdse resultaten van onderzoek dat bloedbank Sanquin doet onder donoren.

Sanquin onderzoekt bloedmonsters van in totaal 7000 Nederlandse donoren. Het gaat om willekeurig geselecteerde donoren, representatief voor de Nederlandse bevolking. De resultaten van nu gaan over de eerste 4000 geteste monsters.

Resultaten anoniem
Mensen van wie het bloed getest is, krijgen zelf de uitslag niet te horen. Dat is omdat de test ongeveer één op de tien keer ten onrechte een positief resultaat geeft. Dat is betrouwbaar genoeg om uitspraken te kunnen doen over een grote groep, maar Sanquin deelt de uitkomsten niet met donoren zelf. "Je wilt mensen geen onzin verkopen", zegt Zaaijer.

Sanquin weet dat de test soms ten onrechte positief uitslaat, omdat ze ook bloedmonsters van ver voor de corona-uitbraak hebben getest. Die zouden allemaal negatief moeten zijn, maar in circa 1 op de 10 gevallen kwam er toch een positief resultaat uit. Dat kan zijn omdat de test dan bijvoorbeeld is vervuild.


'Eerste indicatie'
Volgens arts-microbioloog Hans Zaaijer geeft de uitslag een 'goede eerste indicatie'. "Deze test weerspiegelt de eerste vier weken van de uitbraak", zegt Zaaijer.


Een volgende testreeks moet meer inzicht geven in de snelheid waarmee het virus zich verspreidt onder de bevolking. "Het wordt interessanter om over vier weken de test te herhalen, zodat we kunnen zien hoe de groei verloopt."

Mensen mogen alleen bloed geven als ze gezond zijn. De drie procent die antistoffen tegen het coronavirus in het bloed had, was dus alweer uitgeziekt op het moment van de donatie.

Groepsimmuniteit
Zaaijer verwacht dat het percentage mensen met antistoffen bij de volgende test hoger zal zijn. Dat is van belang voor de ontwikkeling van groepsimmuniteit: hoe meer mensen besmet zijn geweest met het coronavirus en antistoffen aanmaken, des te minder kans heeft het virus om zich te verspreiden.

Op dit moment is er volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) nog lang geen sprake van groepsimmuniteit. Hoeveel procent van de bevolking daarvoor het virus gehad moet hebben, is nog niet bekend, maar experts van Sanquin stellen dat wanneer 60 procent van de Nederlanders immuun is, het virus geen kans meer heeft om zich verder te verspreiden.
Vooral dit stukje is dan wel interessant:

'Eerste indicatie'
Volgens arts-microbioloog Hans Zaaijer geeft de uitslag een 'goede eerste indicatie'. "Deze test weerspiegelt de eerste vier weken van de uitbraak", zegt Zaaijer.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')