abonnement Unibet Coolblue
pi_192436005
Hallo,

Ik ben een eenmanszaak begonnen naast mijn baan. Qua investering is het niets spannends aangezien ik pas kosten maak als ik een bestelling krijg, dan ga ik het pas maken.

Dus ik dacht heel de tijd bij mijzelf als ik mijn KvK en BTW heb open in een zakelijke rekening en zijn mijn kosten gescheiden en wordt de overschrijving direct naar de zakelijke rekening gemaakt.

Maar nu met corona is de bank dicht en heb ik geen zakelijke rekening.

Dus alles doe ik nu nog met mijn privé rekening, als ik alle facturen inboek en bijhoudt dat dit gebruikt is voor zakelijke kosten dan kan ik dit later toch nog altijd aftrekken van mijn omzet bij de belastingaangifte?

Alvast bedankt.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_192436098
Je kunt toch online een extra rekening aanvragen bij je huidige thuisbank. Als je niet veel mutaties hebt werkt dat prima en zo gebeurd. En goedkoop😉
pi_192436126
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2020 19:58 schreef zonnigetoekomsttegemoed het volgende:
Je kunt toch online een extra rekening aanvragen bij je huidige thuisbank. Als je niet veel mutaties hebt werkt dat prima en zo gebeurd. En goedkoop😉
heb zakelijke rekening nodig voor bestellingen die via mijn site afgerekend worden.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_192436257
Ja dat kan
pi_192436514
Online bankieren geen optie?
Knab? Bunq?
pi_192436609
Hoezo is de bank dicht? Hier zit een filiaal dat twee weken geleden volgens mij nog open was. En nu vast nog wel.
Somebody that I used to know
pi_192436641
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 20:00 schreef spierbal het volgende:

[..]

heb zakelijke rekening nodig voor bestellingen die via mijn site afgerekend worden.
Ah ok. Ja zoals je het nu doet gaat het goed komen. Lukt het aanvragen overigens niet telefonisch?
pi_192436644
Ik dacht juist dat de banken open waren gezien de vitale noodzaak daarvan.
pi_192436934
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 20:29 schreef zonnigetoekomsttegemoed het volgende:

[..]

Ah ok. Ja zoals je het nu doet gaat het goed komen. Lukt het aanvragen overigens niet telefonisch?
Nope voor zakelijk niet. Althans bij ING. Wil liefst al m'n zaken bij een bank hebben.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_192437700
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2020 20:30 schreef Ifrane het volgende:
Ik dacht juist dat de banken open waren gezien de vitale noodzaak daarvan.
Ja banken zijn open, alleen banken houden niet elk kantoor open.
pi_192437938
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 21:29 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ja banken zijn open, alleen banken houden niet elk kantoor open.
Blijkbaar heeft ING de zakelijke dienstverlening opgeschort. TS kan geen zakelijke rekening openen.
Ik zou blij zijn met ern nieuwe klant.

[ Bericht 6% gewijzigd door zonnigetoekomsttegemoed op 03-04-2020 21:52:10 ]
pi_192438085
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2020 21:45 schreef zonnigetoekomsttegemoed het volgende:

[..]

Blijkbaar heeft ING de zakelijke dienstverlening opgeschort. TS kan geen zakelijke rekening openen.
Ik zou blij zijn met ern nieuwe klant.
ING heeft ook een deel van de reguliere kantoren gesloten en de dienstverlening ernstig beperkt.

Leuk dat je nieuwe klanten wil, maar als je geen personeel hebt om ze te helpen. Tja.
pi_192457528
Boekhoudkundig maakt het op zich niet zoveel uit op welke bankrekening je geld of gelden staat, zolang je via de boekhoudrekening maar kunt laten zien welk deel voor wat is. En verder of de totalen van beiden dan weer aansluiten op de saldo op de bankrekening.

Praktisch is het echter wel, om 2 gescheiden rekeningen te hebben :).
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_192459248
En nog een vraag die mij nu te binnen schiet. De producten die ik nu koop met mijn privé rekening. Kan ik die inboeken als privé storting en op het moment dat ik genoeg geld op mijn zakelijke rekening heb, kan ik die dan weer naar mijn privé terug storten als privé opname?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_192459396
Kan je geen rekening courant bijhouden?
pi_192464024
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 10:55 schreef spierbal het volgende:
En nog een vraag die mij nu te binnen schiet. De producten die ik nu koop met mijn privé rekening. Kan ik die inboeken als privé storting en op het moment dat ik genoeg geld op mijn zakelijke rekening heb, kan ik die dan weer naar mijn privé terug storten als privé opname?
In principe mag je de boekhouding vormvrij inrichten, zolang je de belastingdienst aan kan tonen dat de omzet en kosten van je bedrijf zijn, dan is er geen probleem, dat gezegd hebbende zijn de regels in de ib anders dan in de ob.
pi_192674687
Bij inkoop.

700 voorraad inkopen
151 te vorderen btw
Aan/180 rekening courant

Bij verkoop.

180 rekening courant
Aan/152 te betalen btw
Aan/ 800 omzet verkopen

Je kan respectievelijk ook debiteuren en crediteuren gebruiken.

Het verschil 800 -/- 700 is dan wat je optelt voor de inkomstenbelasting.

Verschil 152 -/- 151 is voor je verschuldigde omzetbelasting.
pi_192674992
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 21:53 schreef L_ het volgende:
Bij inkoop.

700 voorraad inkopen
151 te vorderen btw
Aan/180 rekening courant

Bij verkoop.

180 rekening courant
Aan/152 te betalen btw
Aan/ 800 omzet verkopen
Ik zie 2 boekingen die niet in evenwicht zijn. Dus ik weet niet wat je probeert, maar ik heb er mn twijfels bij :D
  vrijdag 17 april 2020 @ 22:20:08 #19
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_192675028
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 april 2020 22:17 schreef Piles het volgende:
Ik zie 2 boekingen die niet in evenwicht zijn. Dus ik weet niet wat je probeert, maar ik heb er mn twijfels bij :D
Die nummers zijn geen bedragen, maar grootboekrekeningen.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  vrijdag 17 april 2020 @ 22:31:40 #20
163488 RubenSosa
Sierd de Vos = BAAS (KOEKOEK!)
pi_192675199
quote:
10s.gif Op vrijdag 17 april 2020 22:20 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Die nummers zijn geen bedragen, maar grootboekrekeningen.
Wat zijn dat voor josti grootboekrekeningen man. 3 cijfers :')
Monza 2021: RIC #1 - and for anyone who thought i left, i never left. i just moved aside for a bit.
pi_192675379
Bij ING kun je inderdaad niet naar het kantoor, tenzij je toch dringend een zakelijke rekening wil openen en een goed argument hebt. Dan kan dat gewoon en kun je gewoon een afspraak maken. Wel Even bellen en uitleggen.

Maar bij ABN kun je wel online een zakelijke rekening openen en het is zo gebeurd. Hoef je niet naar een kantoor.

Dus als je het echt goed wil doen raad ik je aan om echt strikt de rekeningen gescheiden te houden.
Dus niet prive met zakelijk te mengen.

Is het waard om al deze moeite te doen om maar een rekening bij 1 bank te hebben?
Het is veel overzichtelijke als je aparte bank/rekeningen hebt.

Maar als je het ECHT wil kun je een afspraak maken bij ING en uitleggen. Anders wachten totdat er weer reguliere tijden zijn.

Maar volgens mij kan dat, want voor de belastingdienst maakt het niets uit welke rekening je hebt als je maar kan bewijzen en betalen :)

Maar voor de klanten heb je een zakelijke rekening nodig waar ze het bedrag kunnen over maken. Dus waarom gebruik je dan een prive rekening?
pi_192675487
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 22:31 schreef RubenSosa het volgende:

[..]

Wat zijn dat voor josti grootboekrekeningen man. 3 cijfers :')
Dat is om de rubrieken aan te duiden. Het is maar op een bierviltje geschreven, maar TS had een boekhoudvraag toch.
pi_192675630
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 22:31 schreef RubenSosa het volgende:

[..]

Wat zijn dat voor josti grootboekrekeningen man. 3 cijfers :')
Ja vandaar mijn verwarring _O-
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')