abonnement Unibet Coolblue
pi_192433032
Ik zit hier met het volgende dilemma;

Ik beschouw mezelf als echte autoliefhebber, hou van autorijden, mooie auto's, fijne motoren, maar ook weer niet tegen iedere prijs uiteraard.

Nu ben ik momenteel in het bezit van een oude Renault Megané Coupé I uit 2002, een 2.0 Privilege met alles erop en eraan (lederen bekleding enz. enz) en een redelijk lage kilometerstand (nog geen 130.000 kilometer).

Echt een heerlijk rijdende auto, en wellicht een toekomstige youngtimer? Ik zelf ben van mening dat deze auto qua comfort en beleving niet gauw valt te overtreffen.

Maar er zit héél héél erg groot onderhoud aan te komen, zeg maar gerust nog net geen "restauratie", onderhoud dat de dagwaarde meerdere malen zal overschrijden, maar ik ben eventueel bereid dit te investeren vanwege het rijplezier en comfort dat deze auto mij biedt. Ook maakt de Renault z'n onbetrouwbare reputatie nog niet waar.

Het volgende moet eigenlijk gebeuren:

- Nieuwe distributieriem en waterpomp, bij deze 2 liter is dat erg duur: ¤ 1150,-.
- Nieuwe nokkenasversteller ¤ 325.-
- Nieuwe bougies ¤ 100?
- 1 Nieuwe bobine ¤ 80 (andere 3 bobines zijn pas vervangen)
- Nieuwe olie, koelvloeistof en filters ¤ 150 (ruim gerekend?)
- Nieuwe accu ¤ 160
- Waarschijnlijk vervangen homokineet ¤ 500 (schatting)
- Nieuwe motorsteunen (2 stuks) ¤ 500 ?
- Wellicht nieuwe draagarmen + rubbers voorzijde ¤ 500,-

Al met al ga je dan richting ¤ 3.500,- aan onderhoud.

Ik kan echter ook kiezen om dat bedrag inclusief inruil van de Renault te gebruiken voor de aanschaf van een kleine, zuinige auto voor ongeveer ¤ 4.000 tot ¤ 4.500,-. Dan denk ik aan een Fiat Panda, Renault Twingo, Citroën C1, of wellicht een Dacia Sandero, allemaal van pakweg 8 tot 10 jaar oud met kilometerstanden tot 100.000 km.

Punt is dat dit laatste volgens mij veel verstandiger klinkt, ook wat betreft maandlasten, maar ik weet ook dat genoemde auto's mij véél minder plezier gaan bezorgen en sommige ronduit zaaddodend zijn. Maar ik zoek dan wel het beste compromis tussen economisch autorijden en nog enig comfort.

Wat zouden jullie doen? Beslissen met je liefhebbershart of laat je ratio de doorslag geven? :P
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_192433792
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 16:58 schreef Tomatenboer het volgende:
Echt een heerlijk rijdende auto, en wellicht een toekomstige youngtimer? Ik zelf ben van mening dat deze auto qua comfort en beleving niet gauw valt te overtreffen.
:')
Met alle respect maar dan ben je niet veel gewend. Is trouwens al lang geleden dat je ze nog veel zag rijden, ik dacht dat ze ook problemen met roest hadden? Maar zeker uit die tijd kan ik echt wel leukere coupé's bedenken van allerlei fabrikanten (Celica, E46 coupé, Alfa GTV, 406 coupé, etc etc). Helaas worden er nu nog amper van dat soort coupe's gemaakt. Al vind ik een moderne Megane Coupe ook wel leuke wagens om te zien, en zeker de RS schijnt geweldig te rijden. Dus nee ik zou zeker niet meer zoveel geld steken in die auto, en dan liever geld bijleggen en voor die moderne Megane gaan. Dan kun je ook weer een aantal jaar zonder grote problemen verder, want bij die dure opknapbeurt van nu zal het heus niet blijven.

[ Bericht 2% gewijzigd door Hyaenidae op 03-04-2020 17:56:04 ]
pindazakje
pi_192433988
Nou is het ook persoonlijk natuurlijk. Ik heb zelf een cabrio uit dat tijdperk gehad en vond 'm best goed rijden, maar om nou te zeggen dat ik er extreem blij van werd: nee ;)

Ik zou dus zelf echt geen 3500 euro er in steken. Dat zou al pijn doen bij mijn huidige auto en daar ben ik echt helemaal gek op.

Mocht je het bij de Fransen willen houden, check eens de Renault Clio II RS. Met die 3500 euro en de verkoop van je huidige auto kun je wel een aardig exemplaar scoren denk ik. Maar die dingen rijden echt ontzettend goed en hebben standaard veel luxe. Anders misschien nog een Peugeot 205 GTi of wellicht een RC, zijn ook fijn rijdende auto's. Vind een 206 CC ook een fijne auto.

Bij de Duitsers kun je misschien net een beetje leuke BMW E36 of E46 met basis 6-cilinder scoren. Mijn broer heeft laatst een E36 320i gekocht met 130.000km voor minder dan wat jij nu wilt uitgeven. Zijn fijne wagens om te rijden, maar niet de meest snelle. 325i of 328i is uiteraard een stuk leuker.

Kortom, er is genoeg leuks te koop onder de 5000 euro. Maar zelf was ik echt verrast door de Clio RS. Vind het nog steeds een mooie auto om te zien en je kunt er echt heel leuk mee rijden. Sleutelen aan de motor is wel wat lastig, want er is maar weinig ruimte.
  vrijdag 3 april 2020 @ 18:01:26 #4
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_192434069
Die zijn aardig verdwenen uit het straatbeeld, de laatste 5 jaar ofzo.
En nu weet ik waarom; loont niet meer/te duur om rijdend te houden. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_192434128
een accu van 160 euro?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_192434141
Dit moet veel goedkoper kunnen.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  vrijdag 3 april 2020 @ 18:15:08 #7
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_192434277
Als die lekker rijdt en je kunt het geld missen waarom niet?

Snap dat gebash op die Franse auto's trouwens niet.
Ik rij al een paar jaar probleemloos in een Peugeot uit 2003.

Maar misschien hebben we gewoon geluk gehad TS.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  vrijdag 3 april 2020 @ 18:15:56 #8
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_192434295
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 18:05 schreef BoneThugss het volgende:
Dit moet veel goedkoper kunnen.
Dit, en ik zou investeren in een gereedschapsset en een boek 'sleutelen voor beginners' want de helft van die shit kun je best zelf.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_192434604
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 17:44 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

:')
Met alle respect maar dan ben je niet veel gewend. Is trouwens al lang geleden dat je ze nog veel zag rijden, ik dacht dat ze ook problemen met roest hadden? Maar zeker uit die tijd kan ik echt wel leukere coupé's bedenken van allerlei fabrikanten (Celica, E46 coupé, Alfa GTV, 406 coupé, etc etc).
Oh, gaan we een wedstrijdje ver plassen doen? :P

Ik heb zelf ooit ook een SAAB 9-3 Coupé gehad en een Alfa Romeo 147, en ik vind m'n huidige Megané prettiger rijden, meer comfort bieden, véél betere stoelen, luxer enz.

Bovendien vind ik de het totaalplaatje gewoon ideaal. De overige coupés die je opnoemt zijn stukken zwaarder en veelal minder gemotoriseerd, en als ze beter zijn gemotoriseerd zuipen ze meteen ook veel meer.

quote:
Helaas worden er nu nog amper van dat soort coupe's gemaakt. Al vind ik een moderne Megane Coupe ook wel leuke wagens om te zien, en zeker de RS schijnt geweldig te rijden. Dus nee ik zou zeker niet meer zoveel geld steken in die auto, en dan liever geld bijleggen en voor die moderne Megane gaan. Dan kun je ook weer een aantal jaar zonder grote problemen verder, want bij die dure opknapbeurt van nu zal het heus niet blijven.
Als ik een vergelijkbare auto terug zou kopen dan zou ik er economisch niets op vooruit gaan, dan kan ik net zo goed mijn huidige Megané houden gevoelsmatig.

Het voordeel van deze generatie Meganés is dat ze nog net van voor het tijdperk komen met al te veel elektronica en probleempjes. Ik heb wat dat betreft dan ook (nog) niks te klagen.

Ook deze 2 liter motor schijnt bullitproof te zijn.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_192434626
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 18:05 schreef BoneThugss het volgende:
een accu van 160 euro?
Ja, er moet een behoorlijk dure accu in, misschien is 160 euro overdreven, maar 120 euro ben je sowieso kwijt.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_192434648
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 april 2020 18:15 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Dit, en ik zou investeren in een gereedschapsset en een boek 'sleutelen voor beginners' want de helft van die shit kun je best zelf.
Ik ben zo a-technisch als het maar zijn kan. Al heb ik ooit bij een Alfa 146 die ik ook ooit heb gehad wel zelf de remschijven vervangen en de katalysator. Dat vond ik heel wat van mezelf. :P

Maar dat is denk ik wel 17 jaar geleden ofzo.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  vrijdag 3 april 2020 @ 18:43:14 #12
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_192434798
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 18:31 schreef Tomatenboer het volgende:
Oh, gaan we een wedstrijdje ver plassen doen?

Ik heb zelf ooit ook een SAAB 9-3 Coupé gehad en een Alfa Romeo 147, en ik vind m'n huidige Megané prettiger rijden, meer comfort bieden, véél betere stoelen, luxer enz.

Bovendien vind ik de het totaalplaatje gewoon ideaal. De overige coupés die je opnoemt zijn stukken zwaarder en veelal minder gemotoriseerd, en als ze beter zijn gemotoriseerd zuipen ze meteen ook veel meer.
Celica is een 1.8 met 190pk bij hetzelfde gewicht als die 140pk Megane, dus klopt niet helemaal wat je zegt. Of die Alfa en Peugeot betere auto's zijn geen flauw idee, maar zou vind ik meer 'klassiekerstatus' hebben dan de Renault Megane. Maar ja is mijn mening natuurlijk.

Maar als jij het de moeite vindt gewoon doen, jij moet er in rijden immers en volgens mij heb je je keuze al gemaakt.
pindazakje
pi_192434949
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 18:33 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ja, er moet een behoorlijk dure accu in, misschien is 160 euro overdreven, maar 120 euro ben je sowieso kwijt.
Dat moet alsnog wel goedkoper kunnen lijkt mij. Voor 120 euro had ik een accu voor mijn 4 liter V8, een van de duurdere Varta's. Denk dat als je bijv. huismerk Brezan (Brega) haalt een stuk goedkoper uit bent. Of je bestelt ook online een Varta.
Als je zelf de remmen hebt gedaan kun je ook wel de bougies, bobines en accu zelf doen. Bespaar je in ieder geval al iets.
pi_192435022
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 18:33 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ja, er moet een behoorlijk dure accu in, misschien is 160 euro overdreven, maar 120 euro ben je sowieso kwijt.
Van wie 'moet' dat precies, de garage?
Man ik wou dat ik jouw garage was

Waarschijnlijk vervangen homokineet ¤ 500 (schatting)
- Nieuwe motorsteunen (2 stuks) ¤ 500 ?
- Wellicht nieuwe draagarmen + rubbers voorzijde ¤ 500,-

1500 euro voor dit, kom op zeg.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_192435040
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 april 2020 18:15 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Dit, en ik zou investeren in een gereedschapsset en een boek 'sleutelen voor beginners' want de helft van die shit kun je best zelf.
En is nog leuk ook.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  vrijdag 3 april 2020 @ 18:58:41 #16
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_192435058
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 18:34 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ik ben zo a-technisch als het maar zijn kan. Al heb ik ooit bij een Alfa 146 die ik ook ooit heb gehad wel zelf de remschijven vervangen en de katalysator. Dat vond ik heel wat van mezelf. :P

Maar dat is denk ik wel 17 jaar geleden ofzo.
Én zonder youtube, uw trouwe hulp bij sleutelwerkzaamheden... het is echt allemaal geen rocket science hoor, zelfs ik kan het :+ The key is: willen.

Als je niet wilt, zit je aan een garage vast, en die willen geld verdienen.

Feit is gewoon dat 3,5k in een Megane stoppen en jezelf voorhouden dat het een youngtimer gaat worden een beetje jezelf voor het lapje houden is.. Helemaal niemand gaat over een paar jaar de dikke vette hoofdprijs voor jouw auto geven :P
Je investeert domweg in je eigen rijgenot en het plezier wat je van de auto hebt... En het is niet ondenkbaar dat je met de verkooop van je geliefde maatje en die 3,5k erbij best iets kan kunt kopen waar je minstens zoveel plezier van kunt hebben, en die het misschien wél waard is om wat duurder onderhoud aan te doen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 3 april 2020 @ 19:01:50 #17
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_192435106
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 18:56 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Van wie 'moet' dat precies, de garage?
Man ik wou dat ik jouw garage was

Waarschijnlijk vervangen homokineet ¤ 500 (schatting)
- Nieuwe motorsteunen (2 stuks) ¤ 500 ?
- Wellicht nieuwe draagarmen + rubbers voorzijde ¤ 500,-

1500 euro voor dit, kom op zeg.
Normale garage.
Niet zwart.
Renault.

= recept voor dikke rekeningen. :)

Maar als TS van zijn Renaultje houdt; gewoon doen. Noem het alleen geen "investeren", maar uitgeven.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_192435319
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2020 19:01 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Normale garage.
Niet zwart.
Renault.

= recept voor dikke rekeningen. :)

Maar als TS van zijn Renaultje houdt; gewoon doen. Noem het alleen geen "investeren", maar uitgeven.
3500 euro investeren in een auto van bijna 20 jaar oud?

Voor dat geld koop je een beter, nieuwer exemplaar met minder KM's.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  vrijdag 3 april 2020 @ 19:18:24 #19
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_192435377
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 19:15 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

3500 euro investeren in een auto van bijna 20 jaar oud?

Voor dat geld koop je een beter, nieuwer exemplaar met minder KM's.
Liefde maakt blind. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_192435439
Als je ziet wat mijn vrouw en ik uitgeven aan onze auto hobby dan is eenmalig 3500 een schijntje.
pi_192435756
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2020 19:18 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Liefde maakt blind. :P
TS moet dat uiteraard zelf weten hoor :)
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_192436201
Sorry maar die prijzen gaan nergens over zelfs met kwaliteits onderdelen:

Motorsteunen 25 euro p/s
Distributieset 100
Aandrijfas met Homokineet 100 p/s
Nokkenas verteller 75

Andere dingen heb ik nog niet opgezocht maar die 3500 is echt veel teveel zelfs met manuren bij de garage. Die Motorsteunen is bijvoorbeeld 15 minuten per steun.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_192438749
Genoemde bedragen heb ik van Hbase af, een database waar garagebedrijven zelf ook gebruik van maken, waar je de onderdelen voor je specifieke model auto kunt opzoeken en de (bruto) bedragen kunt inzien. Daar heb ik dan ook het arbeidsloon bij gerekend.

Maar goed, ik stel de vraag niet als ik het zelf niet ook ontzettend veel geld zou vinden en niet zelf ook twijfels zou hebben of dit een verstandige beslissing zou zijn. :P

Alleen het budget voor een andere auto wordt dan 4 tot 5 duizend euro, en met dat bedrag vind ik ook niet meteen iets dat me precies past.

Bij voorkeur zoek ik dan iets dat leuk rijdt en comfortabel is, maar ook economisch en tegen lagere vaste maandlasten dan m'n huidige Megané (is nu eenmaal geen goedkope kostganger in onderhoud, al heeft hij me nog nooit laten staan, maar ook het reguliere onderhoud is al best aan de prijs, maar ik ben wel gek op dat ding).

[ Bericht 1% gewijzigd door Tomatenboer op 03-04-2020 22:42:22 ]
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_192438905
Het is net als je momenteel een Ford Sierra Peugeot 405 Alfa 33 ziet rijden. Ik denk dan goh, ziet er nog goed uit, zie je nooit meer. Maar denk niet echt dat ze echt veel waard worden.
.
pi_192443382
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2020 22:40 schreef Fer het volgende:
Het is net als je momenteel een Ford Sierra Peugeot 405 Alfa 33 ziet rijden. Ik denk dan goh, ziet er nog goed uit, zie je nooit meer. Maar denk niet echt dat ze echt veel waard worden.
Zo zie je maar, hoe gauw je je kunt vergissen.
Van de Sierra Cosworth zijn nog wel enkele (min of meer) betaalbare exemplaren te vinden (10K - 20K), voor de rest zijn vraagprijzen van 30K tot 40K geen uitzondering.
Nog duurder is de jongere Escort Cosworth. Daar zijn vraagprijzen van 50K geen uitzondering.
pi_192443407
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 18:05 schreef BoneThugss het volgende:
een accu van 160 euro?
Ja ik fronste mijn wenkbrauwen ook.
pi_192443525
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 09:20 schreef oldford het volgende:

[..]

Zo zie je maar, hoe gauw je je kunt vergissen.
Van de Sierra Cosworth zijn nog wel enkele (min of meer) betaalbare exemplaren te vinden (10K - 20K), voor de rest zijn vraagprijzen van 30K tot 40K geen uitzondering.
Nog duurder is de jongere Escort Cosworth. Daar zijn vraagprijzen van 50K geen uitzondering.
Die zijn volgens mij ook nooit goedkoop geweest.
pi_192443591
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 09:20 schreef oldford het volgende:

[..]

Zo zie je maar, hoe gauw je je kunt vergissen.
Van de Sierra Cosworth zijn nog wel enkele (min of meer) betaalbare exemplaren te vinden (10K - 20K), voor de rest zijn vraagprijzen van 30K tot 40K geen uitzondering.
Nog duurder is de jongere Escort Cosworth. Daar zijn vraagprijzen van 50K geen uitzondering.
Een gewone 2.0 zie ik voor 3000¤ al. Een Cosworth is altijd al exclusief geweest. In geval van Renault zal ik eerder op de jongere Megane RS gokken. Die zag je sowieso nooit veel rijden.

De BMW e30 zag je in 2014-2018 flink in waarde stijgen. Maar de waarde van een orginele M3 is altijd vele malen hoger dan een “gewone”.
.
pi_192449181
Als je twee linkse handen hebt, zou ik juist niet fors investeren in een Youngtimer. Want grote kans dat het op die manier dweilen met de kraan open is :(

Je betaald die autogarages namelijk best veel geld en voor ¤ 3000 + de inruil van je auto, krijg je vast wel iets wat of even leuk is of leuker. Ligt er ook aan wat je zoekt: moet het betrouwbaar zijn? Of een auto, die ouder is en welke best leuk rijden is?

Persoonlijk heb ik twee jaar geleden gekozen, voor betrouwbaarheid: ik had ook een Youngtimer, een Peugeot 205 en de leukste auto die ik ooit gehad heb. Kwa rijden dan. Want betrouwbaar was een heel ander verhaal.

Echter ik liet toen van alles zwart repareren en ook, veel wat helemaal niet nodig was. Om uiteindelijk bij de APK toch nog zaken tegen te komen, die gerepareerd moesten worden. Als dat allemaal zelf had gekund, dan had ik de auto natuurlijk gehouden.

Bij mij was het ook een behoorlijke kostenpost: koppeling, koppakking, startmotor en dan had ik nog steeds een deur waar de centrale vergrendeling niet van werkte. Sindsdien rij ik in een Japanse auto, dat is ook leuk auto rijden: niet zo leuk als een 205, maar daarvoor inruil wel uiterst betrouwbaar en zuinig in verbruik.

Ik ben nog steeds liefhebber van mijn auto: alleen ik zal nooit, een oude auto op willen laten lappen. Voor mij persoonlijk bracht dat veel stress en sinds ik in een jonge auto rij, hoef ik niet meer bang te zijn dat er iets kapot gaat.

Ja ik ben iemand met twee linkse handen: ruitenwissers, Pollenfilter en luchtfilter kan ik zelf vervangen. Bougies lukt mij ook nog wel eventueel, maar dan houdt het gauw op.
pi_192449205
Ik denk niet echt dat die ooit een waarde gaat krijgen :@

Maar als jij er plezier aan hebt, doe het lekker !
Gelukkig begint het te vervagen wat ik ooit in mijn Civic VTI heb gestoken _O-

Als je er maar plezier aan hebt ^)
Ik was hier...
  FOK!fotograaf zaterdag 4 april 2020 @ 17:17:06 #31
842 Zorro
Z
pi_192449311
Als je nou eens begint met bij een bekende garage waarvan je weet dat ze niet de hoofdprijs vragen een fatsoenlijke offerte op te vragen dan heb je tenminste een serieus idee wat betreft de kosten. Met zo'n willekeurige getallen is het moeilijk vergelijken.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_192449493
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 april 2020 17:08 schreef Nismo91 het volgende:
Ik denk niet echt dat die ooit een waarde gaat krijgen :@

Maar als jij er plezier aan hebt, doe het lekker !
Gelukkig begint het te vervagen wat ik ooit in mijn Civic VTI heb gestoken _O-

Als je er maar plezier aan hebt ^)
Het probleem bij auto's is vaak, dat je er een band mee opbouwt. Zo geef je al gauw meer geld aan een auto uit, dan wat rationeel gezien nodig zou zijn.

Uiteindelijk moet jezelf de vraag stellen: waar stel ik de grens? Reken het dan per km uit, dan weet je pas wat je auto kost. Maar je moet het ook financieel kunnen dragen.
pi_192449846
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 17:33 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Het probleem bij auto's is vaak, dat je er een band mee opbouwt. Zo geef je al gauw meer geld aan een auto uit, dan wat rationeel gezien nodig zou zijn.

Uiteindelijk moet jezelf de vraag stellen: waar stel ik de grens? Reken het dan per km uit, dan weet je pas wat je auto kost. Maar je moet het ook financieel kunnen dragen.
Weet je wat stom is... ik lease nu al jaren en sinds mijn eerste leasert heb ik nooit meer die liefde gehad :P ligt misschien ook aan het type auto maar dat valt mij nu ineens op...
Ik was hier...
pi_192618013
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 09:20 schreef oldford het volgende:

[..]

Zo zie je maar, hoe gauw je je kunt vergissen.
Van de Sierra Cosworth zijn nog wel enkele (min of meer) betaalbare exemplaren te vinden (10K - 20K), voor de rest zijn vraagprijzen van 30K tot 40K geen uitzondering.
Nog duurder is de jongere Escort Cosworth. Daar zijn vraagprijzen van 50K geen uitzondering.
205 GTI's zitten tegenwoordig ook makkelijk tussen de 10.000 en de 15.000 euro.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  dinsdag 14 april 2020 @ 19:07:23 #35
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_192618202
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2020 18:56 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

205 GTI's zitten tegenwoordig ook makkelijk tussen de 10.000 en de 15.000 euro.
Dus ik even op het lelijke neefje, 309, zoeken op MP. Staat er eentje te koop voor net geen ¤15K met 170K op de teller. Da's dus echt veel te veel. Ook maar 158 PK.
Kan je beter een Alfa Giulietta 1750 turbo ofzo halen. Bijna 90 pk meer.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 14 april 2020 @ 19:17:42 #36
74056 crew  ToT
pi_192618362
En een aantal kilometers later ging er ineens weer het één en ander kapot waar je geen rekening mee hebt gehouden.

Het mag misschien een fijne wagen zijn met relatief weinig kilometers, maar er zijn vast wel betere, comfortabelere en betrouwbaardere auto's te vinden.
  woensdag 15 april 2020 @ 08:14:08 #37
427747 Tieten
Krijg nou...
pi_192626088
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 16:58 schreef Tomatenboer het volgende:

- Nieuwe distributieriem en waterpomp, bij deze 2 liter is dat erg duur: ¤ 1150,-.
- Nieuwe nokkenasversteller ¤ 325.-
- Nieuwe bougies ¤ 100?
- 1 Nieuwe bobine ¤ 80 (andere 3 bobines zijn pas vervangen)
- Nieuwe olie, koelvloeistof en filters ¤ 150 (ruim gerekend?)
- Nieuwe accu ¤ 160
- Waarschijnlijk vervangen homokineet ¤ 500 (schatting)
- Nieuwe motorsteunen (2 stuks) ¤ 500 ?
- Wellicht nieuwe draagarmen + rubbers voorzijde ¤ 500,-

Al met al ga je dan richting ¤ 3.500,- aan onderhoud.

Ben je bij de duurste Renault dealer geweest voor een totaal offerte?

Aan onderdelen zit je nog ruim onder de ¤1000,-
Dag arbeid erbij en klaar.

Uit welke regio kom je? Wellicht weet ik een goede garage welke het voor een schappelijkere prijs wil uit voeren.
pi_192627857
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2020 19:07 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Dus ik even op het lelijke neefje, 309, zoeken op MP. Staat er eentje te koop voor net geen ¤15K met 170K op de teller. Da's dus echt veel te veel. Ook maar 158 PK.
Kan je beter een Alfa Giulietta 1750 turbo ofzo halen. Bijna 90 pk meer.
Hoeveel pk heeft de 911 en hoeveel vragen ze daar tegenwoordig voor? :P
Gaat toch niet om vermogen bij dat soort auto's. Nog daargelaten dat ze het vragen, of ze het er voor krijgen is een 2e.
pi_192627936
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 16:58 schreef Tomatenboer het volgende:
Wat zouden jullie doen?
Eens in een aantal verschillende auto's een proefritje gaan maken zodat je je compleet wereldvreemde idee dat die ouwe Renault meuk van je qua comfort en beleving niet te overtreffen valt kan laten varen.

Dát zou ik doen.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192628014
Ik heb nog nooit een auto met mn verstand gekocht.
Vroeger ooit eens een BMW 5 serie weggedaan omdat het tijd was voor iets kleins, zuinig en betrouwbaar. Uiteindelijk kwam ik met een Seat Ibiza 2.0 GTI Cupra thuis...
Autorijden moet leuk zijn en dan kan alleen als je auto's met je hart koopt, wel rekening houden met de onderhoudskosten die je wel moet kunnen betalen :)
pi_192628073
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 10:49 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Hoeveel pk heeft de 911 en hoeveel vragen ze daar tegenwoordig voor?
Dat is een beetje te algemeen gesteld.
Veel hangt af van het bouwjaar en of er een specifieke historie voor is (zeldzaam, race winnaar).
Het begint met 130pk in 1964. Maar de Carrera RS met 2.8L motor had 300 pk. Nu zijn er daar maar 49 van gebouwd, dus die zijn geld waard.

De vermogens in de 996 (in de volksmond nog steeds 911 genoemd) lopen op tot 450pk.

Op veilingen in Engeland is tot 2 miljoen Engelse ponden betaald voor zeldzame versies.
In Amerika loopt dat op tot zelfs ruim 5 miljoen dollar.
Zie: https://www.supercars.net/blog/most-expensive-porsches-ever/
pi_192628180
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 11:12 schreef oldford het volgende:
De vermogens in de 996 (in de volksmond nog steeds 911 genoemd)
Omdat de 996 ook een 911 is.
Net zoals de 930, de 964 ( _O_ ), de 993 ( _O_ ), 997, en de huidige 991 dat zijn.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_192628208
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 11:12 schreef oldford het volgende:

[..]

Dat is een beetje te algemeen gesteld.
Veel hangt af van het bouwjaar en of er een specifieke historie voor is (zeldzaam, race winnaar).
Het begint met 130pk in 1964. Maar de Carrera RS met 2.8L motor had 300 pk. Nu zijn er daar maar 49 van gebouwd, dus die zijn geld waard.

De vermogens in de 996 (in de volksmond nog steeds 911 genoemd) lopen op tot 450pk.

Op veilingen in Engeland is tot 2 miljoen Engelse ponden betaald voor zeldzame versies.
In Amerika loopt dat op tot zelfs ruim 5 miljoen dollar.
Zie: https://www.supercars.net/blog/most-expensive-porsches-ever/
Hyperdude weet wel wat ik bedoel ;)
pi_192628897
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 08:14 schreef Tieten het volgende:

[..]

Ben je bij de duurste Renault dealer geweest voor een totaal offerte?

Aan onderdelen zit je nog ruim onder de ¤1000,-
Dag arbeid erbij en klaar.

Uit welke regio kom je? Wellicht weet ik een goede garage welke het voor een schappelijkere prijs wil uit voeren.
De Renault dealer hier in de regio (Indumij) heeft een prijsopgave gegeven van meer dan ¤ 4.000,- (geen grap), maar dan pakken ze ook remmen, draagarmen, schokdempers mee etc.

Mijn vaste adres - een onafhankelijke Bovag dorpsgarage - vraagt ¤ 2.500 voor de hele meuk, en inmiddels heb ik ook iemand via een Renault forum leren kennen die bereid is de hele klus voor ¤ 1.500,- te doen.

Het is een overweging, maar ik heb toch ook serieus in overweging om dezelfde bak geld uit te geven aan een jongere auto, maar dat wordt dan wel een A-segmentertje. Goedkoper rijden, stuk meer zekerheid, maar wel veel minder fijn en comfortabel.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_192628958
quote:
7s.gif Op woensdag 15 april 2020 10:58 schreef vosss het volgende:

[..]

Eens in een aantal verschillende auto's een proefritje gaan maken zodat je je compleet wereldvreemde idee dat die ouwe Renault meuk van je qua comfort en beleving niet te overtreffen valt kan laten varen.

Dát zou ik doen.
Ik heb het natuurlijk over binnen mijn gestelde budget. :)

Natuurlijk kun je onvergelijkbare auto's bedenken die veel beter zijn, als je budget veel groter is.

Voor meer dan ¤ 6.000 of ¤ 10.000 euro kan ik uiteraard ook wel iets beters bedenken, maar daar is mijn budget niet naar.

Ik kan vast ook een oude BMW betalen, maar ik wil liever goedkoper gaan rijden en niet duurder.

Ik heb ook een SAAB 9-3 gereden en een Alfa Romeo 146 en 147 en ik vind m'n huidige Mégane Coupé beter rijden dan deze auto's.

Wat ik met mijn budget voor leuks kan kopen is maar zeer beperkt naar mijn mening.

Ik kom dan uit bij oa:

- Fiat Panda 100 HP
- Renault Twingo GT
- Renault Twingo RS
- een oudere Renault Clio RS
- Suzuki Ignis Sport (dat vierkante bakkie van 15 jaar terug).
- Een MG ZR
- Ford Fiësta van 2009 of 2010 (met tam motortje maar wel leuke rij-eigenschappen).

Dat is dan nog aardig, maar verder kom je met mijn budget alleen uit bij boodschappenkarretjes en standaard meuk. Wat niet persé erg hoeft te zijn overigens, maar naar mijn mening is er in ieder geval weinig leukers en comfortabelers te koop onder de ¤ 5.000,- dat ook in de maandelijkse lasten niet meteen een stuk duurder wordt dan.

[ Bericht 1% gewijzigd door Tomatenboer op 15-04-2020 12:46:31 ]
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_192629395
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 11:20 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Omdat de 996 ook een 911 is.
Net zoals de 930, de 964 ( _O_ ), de 993 ( _O_ ), 997, en de huidige 991 dat zijn.
959 beste Porsche _O_
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192629412
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 12:15 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik heb het natuurlijk over binnen mijn gestelde budget.
Daar had ik het ook over. Ook voor die paar rotte knatsers kan je wat comfortabelers en luxers rijden dan die ouwe Renault.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192629434
quote:
7s.gif Op woensdag 15 april 2020 12:49 schreef vosss het volgende:

[..]

959 beste Porsche _O_
Lelijk hok :{w
Doe mij maar een mooie 964 of een 993. De rest mogen ze houden.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_192629460
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 12:51 schreef StateOfMind het volgende:
Lelijk hok
Barbaar :'(
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192629471
quote:
7s.gif Op woensdag 15 april 2020 12:50 schreef vosss het volgende:

[..]

Daar had ik het ook over. Ook voor die paar rotte knatsers kan je wat comfortabelers en luxers rijden dan die ouwe Renault.
Noem 'ns een paar voorbeelden dan. :)
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')