Er is niets mis mee om een voorschot te vragen als de mogelijkheid er is. Maar alleen als je financieel dat voorschot ook kan missen om nog rond te kunnen komen. Het moet iets extra zijn wat je niet nodig hebt, omdat de kans heel groot is dat dit binnen een paar jaar verdwijnt. En dan bedoel ik dat je helemaal geen HRA meer krijgt.quote:Op maandag 6 april 2020 22:18 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Alleen je krijgt te weinig omdat je werkgever meer inhoud dan de belasting die je verschuldigd bent.
Van voorschotten zoals het nu werkt af, prima. Dan moet er dus een systeem komen dat de inhouding van de werkgever beter klopt, maar dat zal niet snel gebeuren.
Tot die tijd ga ik niet ruim een jaar wachten op mijn geld dat onterecht naar de belastingdienst is gegaan.
We vallen nu een beetje in herhaling, dus let’s agree to disagreequote:Op maandag 6 april 2020 22:26 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Er is niets mis mee om een voorschot te vragen als de mogelijkheid er is. Maar alleen als je financieel dat voorschot ook kan missen om nog rond te kunnen komen. Het moet iets extra zijn wat je niet nodig hebt, omdat de kans heel groot is dat dit binnen een paar jaar verdwijnt. En dan bedoel ik dat je helemaal geen HRA meer krijgt.
Deze lijst is vanuit je offerte en zegt niks over de totaal betaalde rente. Die 830 ontstaat doordat je elke maand 242 euro aan rente betaald, maar goed over 2019 ook extra aftrek hebt (doordat je over dat jaar eenmalig de aankoopkosten van je huis kunt aftrekken). De rente die je betaald minus dat wat je terugkrijgt aan belasting geeft die - 830. Over 2019 krijg je dus meer terug dan je moet betalen, vandaar een bedrag in de -.quote:Op zondag 12 april 2020 17:06 schreef 0108daniel het volgende:
Hierbij een foto van de rente.
Waarom word er over 2019 nog netto -830 gerekend?
Kan ik op de aangifte 830 invullen ipv 242 euro?
[ afbeelding ]
Ah oke.quote:Op zondag 12 april 2020 17:20 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Deze lijst is vanuit je offerte en zegt niks over de totaal betaalde rente. Uit mn hoofd is die netto 830 een berekening op basis van jaar 1; je krijgt onder de streep dan dat terug na je aangifte (door de aankoopkosten die je dan eenmalig kunt aftrekken over dat jaar.
Ik zou deze lijst ook niet gebruiken om je betaalde rente van over te nemen. Je moet de jaaropgave van je hypotheek hebben daarvoor, niet dit document.”.
Zou niet moeten uitmaken. Je bank is verplicht om een jaaropgave over 2019 te verstrekken, ook al is die maar over 1 Maand. Als je een online portal hebt kan je hem daar waarschijnlijk wel in vinden.quote:Op zondag 12 april 2020 17:25 schreef 0108daniel het volgende:
[..]
Ah oke.
Een jaaropgave heb ik niet omdat wij sinds 29 november pas daar wonen.
Vooraf was dit 242 euro, dat zou dus ongeveer 60 euro per maand renteaftrek zijn.
Dan zal dat bedrag wel goed staan.
Heb net even gekeken via de Rabobank portal en daar stond inderdaad het jaaroverzicht over 2019.quote:Op zondag 12 april 2020 17:28 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Zou niet moeten uitmaken. Je bank is verplicht om een jaaropgave over 2019 te verstrekken, ook al is die maar over 1 Maand. Als je een online portal hebt kan je hem daar waarschijnlijk wel in vinden.
Ja. Belastingvoordeel per maand is dat wat je terug krijgt na aftrek van al je kosten, omgerekend naar per maand. In jouw geval is het maar 1 Maand, maar volgens deze offerte moeten jij en je vriendin samen dus om en nabij de 1056 euro terug krijgen aan belasting.quote:Op zondag 12 april 2020 17:25 schreef 0108daniel het volgende:
[..]
Ah oke.
Een jaaropgave heb ik niet omdat wij sinds 29 november pas daar wonen.
Vooraf was dit 242 euro, dat zou dus ongeveer 60 euro per maand renteaftrek zijn.
Dan zal dat bedrag wel goed staan.
Weet je toevallig wat dan de belastingvoordeel per maand in 2019 -1056 is?
Hmm, ik ben nu bij het punt van het 'verdelen' aangekomen.quote:Op zondag 12 april 2020 17:30 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Ja. Belastingvoordeel per maand is dat wat je terug krijgt na aftrek van al je kosten, omgerekend naar per maand. In jouw geval is het maar 1 Maand, maar volgens deze offerte moeten jij en je vriendin samen dus om en nabij de 1056 euro terug krijgen aan belasting.
Dit was bij ons ook zo, wij hebben ook nooit begrepen waarom dat zo'n groot verschil was.....quote:Op zondag 12 april 2020 17:33 schreef 0108daniel het volgende:
[..]
Hmm, ik ben nu bij het punt van het 'verdelen' aangekomen.
Dit is tevens de laatste stap.
Alle aftrekposten zijn ingevuld en de verdeling was het beste om het volledige bedrag op mijn naam te zetten zodat we het meeste terugkregen.
[ afbeelding ]
Zoals je kan zien is dit 4304 euro.
Alleen staat daaronder dat we totaal 2099 euro krijgen, dit is een groot verschil.
Klopt dat?
Dat klopt. Je hebt 4304 aan aftrekbare kosten. Daarover krijg je een percentage terug, afhankelijk van in welke belastingschijf je valt. Nu komt het neer op net iets minder dan de helft, dus dat zal prima overeen komen met het belastingtarief dat je hebt betaald.quote:Op zondag 12 april 2020 17:33 schreef 0108daniel het volgende:
[..]
Hmm, ik ben nu bij het punt van het 'verdelen' aangekomen.
Dit is tevens de laatste stap.
Alle aftrekposten zijn ingevuld en de verdeling was het beste om het volledige bedrag op mijn naam te zetten zodat we het meeste terugkregen.
[ afbeelding ]
Zoals je kan zien is dit 4304 euro.
Alleen staat daaronder dat we totaal 2099 euro krijgen, dit is een groot verschil.
Klopt dat?
Perfect dan is het duidelijk.quote:Op zondag 12 april 2020 17:37 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Dat klopt. Je hebt 4304 aan aftrekbare kosten. Daarover krijg je een percentage terug, afhankelijk van in welke belastingschijf je valt. Nu komt het neer op net iets minder dan de helft, dus dat zal prima overeen komen met het belastingtarief dat je hebt betaald.
Je vriendin krijgt dan inderdaad nu teveel ingehouden loonheffing terug. Ik kan zo niet zien of dat bij jou ook het geval is. Maar als het zo is, zit dat er bij in ja. Maar over het algemeen geldt; hoe meer je verdient, hoe minder loonheffing je terugkrijgt (verdien je minder dan 6k per jaar krijg je meestal wel terug. Daarboven vaak niet meer). Ik denk dus dat het overgrote deel van je teruggave nu de kosten van je woning zijn.quote:Op zondag 12 april 2020 17:39 schreef 0108daniel het volgende:
[..]
Perfect dan is het duidelijk.
Mijn vriendin krijgt eigenlijk niets terug van de aftrekbare kosten.
Wat zij terugkrijgt is 248 euro, dat zijn dus eigenlijk de loonheffingen van haar werk?
Als mijn loonheffingen daar ook al bijzitten (geen idee hoeveel dat is) dan krijgen we dus maar een klein bedrag terug van de aftrekbare kosten.
Duidelijkquote:Op zondag 12 april 2020 17:41 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Je vriendin krijgt dan inderdaad nu teveel ingehouden loonheffing terug. Ik kan zo niet zien of dat bij jou ook het geval is. Maar als het zo is, zit dat er bij in ja. Maar over het algemeen geldt; hoe meer je verdient, hoe minder loonheffing je terugkrijgt (verdien je minder dan 6k per jaar krijg je meestal wel terug. Daarboven vaak niet meer). Ik denk dus dat het overgrote deel van je teruggave nu de kosten van je woning zijn.
Ik zie er niks geks aan.quote:Op zondag 12 april 2020 17:48 schreef 0108daniel het volgende:
Nog even het 'lijstje' met mijn loonheffing, dit zou dan wel kloppen?
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |