abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192399324
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 21:15 schreef Kyran het volgende:
Laatste update met cijfers van 20:45

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat mij opvalt is dat 30 maart (tot nu toe) de piek is van het aantal nieuwe patiënten op de IC. Het is dus echt nog veels te vroeg om te zeggen dat de piek van het aantal nieuwe patiënten is geweest. Alle cijfers in het rood worden nog dagelijks bijgewerkt, dus die gaan ook nog hoger uitvallen.

Als het aantal aanwezige patiënten op de IC met 8% blijft stijgen krijgen wij het volgend te zien:

31-03: 1154
07-04: 1972

Dat zou dus betekenen dat wij volgend weekend ook alle nieuwe capaciteit hebben "gebruikt".

Een positief teken is in ieder geval een afvlakkend/afnemend groei bij het aantal patiënten die opgenomen (geweest) zijn in het ziekenhuis. Die is de afgelopen 6 dagen steeds rond 17-18% geweest en viel vandaag een flink stuk naar beneden, naar 9.5%. Alleen betekent het dus nog steeds dat met deze nieuwe getallen per dag 100-150 nieuwe IC patiënten bij gaan komen.

Als je dan aanneemt dat men eerst ziek wordt, dan opgenomen wordt in het ziekenhuis en dan pas een keer op een IC komt kan je dus ook aannemen dat het aantal nieuwe patiënten op de IC achterloopt op het aantal nieuwe opgenomen patiënten in het ziekenhuis. Dat zou dus ook betekenen dat de piek van het aantal nieuwe patiënten op de IC nog niet is geweest en dus nog moet komen.

Ik hoop dat wij het gaan redden met die 1900 bedden en dat de groei de komende dagen echt inelkaar stort, maar met die 10% groei bij ziekenhuisopnames en 7-8% bij het totaal aanwezige IC patiënten gaan wij het niet redden met die 1900 bedden -O-

Daarom trek ik nogmaals de conclusie dat er te laat is ingegrepen.
Daarom snap ik die positiviteit van het RIVM vandaag totaal niet. Hoe kun je nu dingen beweren terwijl je amper test.. jezus..
pi_192399347
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 21:21 schreef Minimunt het volgende:

[..]

Daarom snap ik die positiviteit van het RIVM vandaag totaal niet. Hoe kun je nu dingen beweren terwijl je amper test.. jezus..
Dat is uitgelegd. Dat wordt berekend op basis van ziekenhuisopnames.
pi_192399363
quote:

[..]

'hoe werkt statistiek'.

Ik snap echt niet dat mensen maar paniek blijven zaaien. Iedereen weet dat die piek er nog aan zit te komen, daar is de RIVM ook altijd open over geweest. Eerst het aantal nieuwe besmettingen omlaag > een paar dagen / week later het aantal ziekenhuisopnames omlaag > een paar dagen / week later IC-opnames > een paar dagen / week later dodental omlaag.

Je kunt nu simpelweg niet verwachten dat het aantal IC-opnames *ineens* naar beneden duikt.
pi_192399369
quote:
1s.gif Op woensdag 1 april 2020 21:23 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

En? Ik ken twee oma's van vrienden van me die thuis zijn overleden en niet opgenomen werden in het ziekenhuis...
pi_192399407
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 21:25 schreef Minimunt het volgende:

[..]

En? Ik ken twee oma's van vrienden van me die thuis zijn overleden en niet opgenomen werden in het ziekenhuis...
https://www.bnnvara.nl/ze(...)n-sterftecijfer-rivm

quote:
Huisartsen: 'Niet geteste patiënten die overlijden aan corona ontbreken in sterftecijfer RIVM'
26 mrt 2020

Verschillende huisartsen uit Brabant laten Zembla weten, dat ze bij de GGD alleen de overlijdensgevallen moeten melden van wie bewezen is, dat ze COVID-19 hebben gehad. Huisarts Eduard Graat uit Uden, een van de grootste brandhaarden van corona: "Lang niet iedereen is getest, omdat er een terughoudend testbeleid is. Dus van alle patiënten die overlijden, staat niet altijd vast dat ze COVID-19 hebben gehad. Maar we hebben wel heel sterke vermoedens als huisarts, dat deze mensen daaraan zijn overleden." De huisartsen stellen, dat deze mensen niet worden meegenomen in de dagelijkse sterftecijfers over corona.

Huisarts Ellen Oonincx, ook uit Uden: "Eergisteren hadden we in deze praktijk drie patiënten die thuis zijn overleden. Ze hadden alle drie de symptomen van corona, maar slechts één van de drie is er daadwerkelijk op getest. Alleen die ene telt dus mee in de statistiek over de corona sterftecijfers, de andere twee niet. Zo blijven de cijfers wel laag natuurlijk."

'Het werkelijk aantal sterfgevallen is hoger'
De artsen concluderen hieruit dat het werkelijk aantal sterfgevallen hoger is dan wat de cijfers vertellen. Het baart ze zorgen dat ze die gevallen, waarbij ze een ernstig vermoeden hebben dat het om corona gaat, nergens kunnen melden.

Ook huisartsen uit andere plaatsen in Brabant herkennen dit. Gemma Olislagers-Lemmens uit Helvoirt: "Als je niet zeker weet of iemand corona-positief is, kan je dat nergens melden. En daardoor missen ze doden in de statistiek."

Kwalijke zaak
Huisarts Angela van Uden uit Sint-Oedenrode: "Ik vind het een gekke gang van zaken. Als huisartsen zien wij ook in de thuissituatie mensen die doodziek zijn. Niet iedereen komt in het ziekenhuis terecht. Als deze mensen thuis overlijden, worden ze niet meegerekend als ze niet getest zijn. Dat vind ik een kwalijke zaak. Juist ook omdat het RIVM gisteren zei, dat de situatie lijkt te stabiliseren. Dat baseren ze op onder meer de sterftecijfers en de ziekenhuisopnames. Maar wij huisartsen zien en behandelen dus mensen die niet in deze cijfers voorkomen. Ik ben bang dat mensen de strenge maatregelen dan weer aan hun laars gaan lappen, en denken: het valt allemaal wel mee. Maar het valt niet mee."

Een woordvoerder van het RIVM bevestigt dat het sterftecijfer alleen gebaseerd is op bevestigde gevallen van COVID-19. Vermoedens van corona worden hierin niet meegenomen, want dan zouden de cijfers een vertekend beeld gaan geven. Iemand kan immers ook overleden zijn aan 'gewone' influenza: griep.

Testen na overlijden gebeurt niet
Er is geen beleid om mensen na overlijden te testen of ze corona hebben gehad. Dat heeft te maken met de testcapaciteit en bovendien levert het geen gezondheidswinst op.
Overigens kijkt het RIVM tijdens een 'normale' griepepidemie naar 'oversterfte', dus dan zijn er in die periode meer mensen overleden dan verwacht wordt. Bewezen is dan niet dat het door de griep komt, maar er zijn dan wel sterke indicatoren dat dat zo is. Deze cijfers lopen een paar weken achter en zijn nog niet beschikbaar. Het is dus te vroeg om hier iets over te zeggen. Wanneer ze wel beschikbaar zijn, kan het RIVM iets zeggen over de oversterfte wat betreft corona.

De huisartsen vinden dat ze ook die gevallen moeten kunnen melden, waarvan niet is bewezen dat ze COVID-19 hebben gehad.

Huisarts Ellen Oonincx: "Ik zit hier in Uden, ik heb ondertussen zoveel mensen gezien, ik weet wel hoe het ziektebeeld er nu uitziet. Het is natuurlijk pas een waterdicht bewijs als iemand getest is en de uitslag is positief. Maar ja, weet je, wij zijn dokters. Op grond van een klinisch beeld kan ik het nu ook wel zeggen. Als iemand een dubbelzijdige longontsteking heeft, benauwd is, en met een lage zuurstofverzadiging, wat moet het anders zijn dan?"

Onderscheid maken
Huisarts Angela van Uden: "Je kan toch ook onderscheid maken, tussen de gevallen waarvan met een test bewezen is dat ze COVID-19 hadden en de gevallen waarvan huisartsen zeer sterke aanwijzingen hebben dat het hier om gaat. Dan heb ik het niet over een kuchje en een loopneus, maar mensen die in de casusdefinitie vallen. Die cijfers zouden ook geregistreerd en openbaar gemaakt moeten worden."
pi_192399415
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 21:24 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

'hoe werkt statistiek'.

Ik snap echt niet dat mensen maar paniek blijven zaaien. Iedereen weet dat die piek er nog aan zit te komen, daar is de RIVM ook altijd open over geweest. Eerst het aantal nieuwe besmettingen omlaag > een paar dagen / week later het aantal ziekenhuisopnames omlaag > een paar dagen / week later IC-opnames > een paar dagen / week later dodental omlaag.

Je kunt nu simpelweg niet verwachten dat het aantal IC-opnames *ineens* naar beneden duikt.
Mensen schreeuwen echt moord en brand. Leer eens goed kijken naar de data en de trends en roep niet meteen "Afname?! WAT, 135 doden?"
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_192399416
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 21:24 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

'hoe werkt statistiek'.

Blijkbaar vinden mensen het heel normaal dat er meer dan 1000 doden zijn wat veel minder had kunnen zijn. Puur naar cijfertjes en statistieken kijken en vervolgens RUTTEgod roepen. Bah...
pi_192399426
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 21:27 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Mensen schreeuwen echt moord en brand. Leer eens goed kijken naar de data en de trends en roep niet meteen "Afname?! WAT, 135 doden?"
Dit.
pi_192399464
quote:
1s.gif Op woensdag 1 april 2020 21:28 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Oh nou dan zal je wel gelijk hebben.
quote:
1s.gif Op woensdag 1 april 2020 21:23 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

*knip* meerdere huisartsen trekken hierover dus ook aan de bel: https://www.bnnvara.nl/ze(...)n-sterftecijfer-rivm :

[ Bericht 8% gewijzigd door Evenstar op 01-04-2020 21:32:16 ]
  Moderator / Redactie Sport woensdag 1 april 2020 @ 21:31:46 #260
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_192399500
quote:

[..]

Als je de juiste aannames doet kan je een prima schatting doen.
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 21:27 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Dit. Beide kanten op inderdaad _O_

Al moeten wij ook oppassen dat wij niet iedereen die kritiek heeft of een punt probeert te maken meteen in het hoekje "paniekzaaier" of "je roept moord en brand" duwen. Weer voor beide kanten natuurlijk.

Een dag met 123 nieuwe IC patiënten wil niet zeggen dat het vanaf nu alleen maar erger gaat worden en een dag met 90 nieuwe patiënten wil ook niet zeggen dat de downtrend is ingezet. Iets minder snel roepen en meer naar echte trends kijken i.p.v. één getal.
pi_192399584
Pfoeh Heftige aflevering die op NPO1.
  woensdag 1 april 2020 @ 21:37:57 #262
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_192399587
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 21:27 schreef Minimunt het volgende:

[..]

Blijkbaar vinden mensen het heel normaal dat er meer dan 1000 doden zijn wat veel minder had kunnen zijn. Puur naar cijfertjes en statistieken kijken en vervolgens RUTTEgod roepen. Bah...
Ok..... goed verhaal..... wat is een betere aanpak die accetabel(er) is ?
....zonder dat je onderbouwende cijfers hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Moderator woensdag 1 april 2020 @ 21:39:05 #263
249559 crew  Lavenderr
pi_192399607
Op NPO1 is nu een goede uitleg over hoe het toegaat in de ziekenhuizen waar de coronapatienten liggen.
pi_192399638
Ik heb me ziek gemeld niet omdat ik me onwijs ziek voel maar wel omdat ik wat verschijnselen ervan heb. Thx ov voor dat.

Pff niet leuk want kost mij gemist inkomen gelijk al. Maar ok mag ik aannemen dat als het niet erger word ik van het weekend ff weer met wg ga bellen en dat ze me weer volgende week inplannen?

En nee ik kan niet vanuit huis werken moet bij klanten thuis zijn zelfs.
Do what you love, love what you do!
pi_192399648
quote:

[..]

En? [quote]12s.gif Op woensdag 1 april 2020 21:30 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

[..]

*knip* meerdere huisartsen trekken hierover dus ook aan de bel: https://www.bnnvara.nl/ze(...)n-sterftecijfer-rivm :
Je moet hier twee zaken van elkaar onderscheiden. A) Niet-geteste mensen komen inderdaad niet in de cijfers. Dat lijkt me nogal logisch. B) Komt dit door het RIVM? Bij mijn weten is de richtlijn ban het RIVM dat ernstige gevallen gewoon worden getest. Als dit niet gebeurt, en mensen overlijden thuis, is het dan per se de schuld van het RIVM?. En dan nog c) waar deze discussie over gaat: kan je dan de R0 niet meer bepalen? Voor c) zie ik echt vrij weinig aanwijzing. Op basis van een ziekenhuisopname op een bepaalde datum verwacht je een x aantal opnames zoveel dagen later. Deze x is duidelijk aan het afnemen. Dat kan je op basis van wat anekdotisch afdoen als onzin, maar ik denk niet dat ze opeens drastisch veel kritischer zijn geworden in wie ze opnemen (wellicht iets, maar niet dusdanig om de daling in de R0 te verklaren).
pi_192399675
quote:
1s.gif Op woensdag 1 april 2020 21:40 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Je moet hier twee zaken van elkaar onderscheiden. A) Niet-geteste mensen komen inderdaad niet in de cijfers. Dat lijkt me nogal logisch. B) Komt dit door het RIVM? Bij mijn weten is de richtlijn ban het RIVM dat ernstige gevallen gewoon worden getest. Als dit niet gebeurt, en mensen overlijden thuis, is het dan per se de schuld van het RIVM?. En dan nog c) waar deze discussie over gaat: kan je dan de R0 niet meer bepalen? Voor c) zie ik echt vrij weinig aanwijzing. Op basis van een ziekenhuisopname op een bepaalde datum verwacht je een x aantal opnames zoveel dagen later. Deze x is duidelijk aan het afnemen. Dat kan je op basis van wat anekdotisch afdoen als onzin, maar ik denk niet dat ze opeens drastisch veel kritischer zijn geworden in wie ze opnemen (wellicht iets, maar niet dusdanig om de daling in de R0 te verklaren).
Ze waren beide wel positief getest maar moesten thuis uitzieken.
  Moderator woensdag 1 april 2020 @ 21:43:48 #267
236264 crew  capricia
pi_192399692
quote:

[..]

Dat is in alle landen zo.
Nergens wordt iedereen getest.

IJsland wellicht nog het meest.
En in NL is het wel heel droevig gesteld.

Edit. Ah excuus. Ik lees dat ze wel positief getest waren?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_192399701
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 21:42 schreef Minimunt het volgende:

[..]

Ze waren beide wel positief getest maar moesten thuis uitzieken.
En die komen niet in de overlijdensstatistieken? Of wat bedoel je?
  woensdag 1 april 2020 @ 21:45:01 #269
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_192399710
Vraag me af of je lang kan blijven thuiswerken als je Corona hebt.
pi_192399738
Toch wel jammer dat hier nota bene een mod de paniek blijft aanwakkeren in dit topic.. door bijv naar het aantal bezette IC bedden te kijken ipv naar het aantal nieuwe ziekenhuisopnames. Dat eerste getal zal natuurlijk pas zakken nadat het tweede getal een tijdje gezakt is.

De afvlakking van dat tweede getal vindt plaats, en het aantal IC bedden wordt opgehoogd dus dat is (voorzichtig) positief. maar er moet en zal paniek gezaaid worden met een hoop jank-emoticons
Alpha kenny one
  woensdag 1 april 2020 @ 21:46:26 #271
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_192399742
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 21:45 schreef KingRadler het volgende:
Dat lijkt me een geldige reden om je gewoon ziek te melden.
pi_192399743
quote:
1s.gif Op woensdag 1 april 2020 21:44 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

En die komen niet in de overlijdensstatistieken? Of wat bedoel je?
Je had het over ziekenhuisopnames. Daar zag RIVM een afvlakking. Als je nu ook kijkt naar die aflevering op NPO1. Een verpleegkundige op de afdeling stelt vraagtekens bij het RIVM, behoorlijk emotioneel ook.

Ook al is het waarschijnlijk van vorige week. Hoe kan het dat de praktijk en de berichtgeving van het RIVM zo veel verschillen..
  Moderator / Redactie Sport woensdag 1 april 2020 @ 21:46:50 #273
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_192399751
quote:
1s.gif Op woensdag 1 april 2020 21:40 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Ik denk dat ziekenhuisopnamens nog het meest betrouwbare is van alles.

Aantal positief geteste patiënten > onbetrouwbaar, omdat niet iedereen wordt getest.

Aantal overleden patiënten > onbetrouwbaar, omdat niet iedereen wordt getest.

Aantal patiënten op IC > redelijk betrouwbaar, maar kan best zijn dat er ondertussen een strikter beleid wordt gevoerd over wie wel en wie niet op IC terecht komt.

Aantal opgenomen patiënten > betrouwbaar, want wij hebben nog genoeg ziekenhuisbedden over voor normale behandeling en de eisen hiervoor zullen de afgelopen dagen/weken niet drastisch veranderd zijn.

Daarom gebruik ik vooral dat als uitgangspunt.
pi_192399758
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 21:45 schreef KingRadler het volgende:
Ik doe het nu al zo'n twee weken :). Voor de meeste mensen is het daadwerkelijk vergelijkbaar met een griep.
  woensdag 1 april 2020 @ 21:48:38 #275
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_192399790
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
Be kind, you'll never know what a person is going through deep inside.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')