Nou... Dat was een enerverend weekend. Donderdagmiddag heb ik Charlie opgehaald, en hij vond bij het thuis komen Lily meteen wel leuk. Lily had er toen nog niet zoveel zin in, maar dat verbaasde me ook niet want dat zou nog wel wat vroeg zijn. Vrijdagochtend bleek dat Lily op 8,33 stond en was dat het juiste moment om te dekken. Die ochtend was Charlie nog steeds heel enthousiast, en Lily ontdooide ook al aardig. Maar het lukte nog steeds niet echt. Ik heb geprobeerd om een beetje te helpen door Lily vast te houden, maar daarbij raakte Charlie zo opgewonden dat hij zijn kruid voortijdig verschoot

en daarna hoefde hij niet meer... Lily had steeds meer zin en daagde hem uit, maar Charlie had er niet zoveel belang meer bij. Als ze even weg draaide had hij zoiets van 'oh, nou dan niet hoor' en liep hij weg om de katten te bekijken of tegen een struik aan plassen
We hebben ze toen de rest van de dag uit elkaar gehouden, in de hoop dat hij 's avonds als het wat koeler was meer zin zou hebben. Maar ook dat werkte niet echt. Die avond met wat hulp nog een halve poging voor elkaar gekregen, maar Charlie was tijdens het 'mis prikken' al zo snel opgezwollen dat penetratie niet meer kon. En daarna toen de boel weer tot normaal formaat was geslonken hoefde hij niet meer. Het optimale dektijdstip ging ondertussen rap voorbij, dus ik werd wel een beetje zenuwachtig langzaam. Zaterdagochtend nog een poging gedaan, maar alle interesse was toen weg (ondanks dat Lily echt wel graag wilde op dat moment), dus toen hebben we de beslissing genomen om professionele hulp in te roepen van de dekmeester (iemand die er zijn werk van heeft gemaakt om honden succesvol te laten dekken). Gelukkig kon dat vrijwel direct, en konden we zaterdag om 12u al terecht.
Eenmaal bij de dekmeester mochten de honden rustig los rond lopen en snuffelen (en er was genoeg te ruiken, want daar komen héél veel honden). Na een minuut of 5 à 10 toen ze op hun gemak waren zijn we gaan zitten op een daarvoor klaar staand bankje, naast een muur. Ik zat daar met Lily's hoofd op schoot. Charlie werd uitgenodigd om aan Lily te snuffelen, en werd met enig aandringen toch overtuigd dat het een goed idee was om dan maar op te stappen. Toen hij op haar zat had hij het vuur weer gevonden en ondertussen hielp de dekmeester die tussen de honden in zat om te zorgen dat Charlie direct raak prikte en niet weer hetzelfde probleem had als op vrijdag. En toen was het ook binnen 5 minuten allemaal in kannen en kruiken. Lily gaf geen kik, Charlie deed zijn ding, en na 5 minuutjes was iedereen los en klaar. Wij konden nog even een slokje drinken en wat napraten, en betalen natuurlijk, en maakten een afspraak om voor alle zekerheid vanochtend nog een keer te gaan (je betaald voor één succesvolle dekking, en mag dan gratis nog een tweede keer langskomen).
Uiteraard hebben we zaterdagavond nog wel geprobeerd of ze het nu uit zichzelf op de 'ouderwetse manier' wilden doen, maar helaas was de interesse weer vrijwel helemaal weg. Vanochtend dus weer terug naar de dekmeester voor nog een dekking op dezelfde manier als de dag ervoor. Ook nu was het weer snel gepiept zonder een centje pijn. Daarmee hadden we in ieder geval op (nog net) het juiste moment twee goede dekkingen gehad, dus ik was tevreden. Vandaag hebben we de honden dan ook gewoon de hele dag bij elkaar gelaten. Dat ging zonder problemen, Charlie had nog steeds weinig interesse en iedereen ging gezellig platonisch samen spelen en slapen. Maar, na het avondeten kreeg Charlie ineens alsnog de geest en werd hij toch nog fanatiek. Met minimale hulp was het toen midden in de keuken ineens toch gebeurd en heb ik 10 minuten verkrampt voorover gebogen moeten staan om te zorgen dat Lily zich niet los kon trekken
Zo blijkt maar weer, geen enkele dekking is hetzelfde. Zelfs met twee honden die de vorige keer binnen 40 minuten probleemloos en volledig vrij de zaak geregeld hadden, kan het een tweede keer toch een grotere uitdaging zijn. Ik had het liefst deze keer weer zo'n voorbeeldige vrije dekking gehad als de vorige keer, maar dat zat er helaas niet in. En deze loopsheid dan maar gewoon voorbij laten gaan zonder hulp ging me ook te ver. Ik ben dan ook heel blij dat we de knoop doorgehakt hadden om de dekmeester te bellen. Ik wilde beslist geen kunstmatige inseminatie doen (is ook niet de bedoeling voor een eerste nestje) en dit was een hele fijne tussenoplossing, waarbij zonder stress en pijn de honden toch nog doeltreffend hun ding kunnen doen en het kwakje op de juiste plek komt, zeg maar. Dat geeft een stuk rust, en daarmee lukte het vanavond op de valreep kennelijk alsnog om een natuurlijke dekking voor elkaar te krijgen. Al met al niet zoals ik het het liefste zie, maar wel een prima oplossing met hopelijk straks het gewenste resultaat
Paar foto's
Gezellig naast elkaar in de auto op weg naar huis, na de dekking bij de dekmeester zaterdagmiddag
![117158956_1720725394742411_7706182044817997789_o.jpg?_nc_cat=107&_nc_sid=110474&_nc_ohc=8PQ8idh5APYAX9rWVfA&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&_nc_tp=7&oh=4048b0b14a3476817bd082d4823b87f5&oe=5F4B2609]()
Vanochtend, even poseren (voor het muurtje waar ze zojuist hun tweede dekking hadden gehad)
![117035828_1720725654742385_8038047758832932128_o.jpg?_nc_cat=106&_nc_sid=110474&_nc_ohc=LEsQHh7vDfIAX_Uqs6g&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&_nc_tp=7&oh=f72b7b4adcd6b5911d04c6bc33ef6258&oe=5F4BC513]()
En vanavond, op de valreep toch nog -midden in de keuken tijdens het eten klaarmaken- een dekking hier thuis
![117169225_1720725858075698_4780629385264549483_o.jpg?_nc_cat=103&_nc_sid=110474&_nc_ohc=qY0VJGF2zqMAX9HLggU&_nc_oc=AQmeuvmfC1b69ka_wBGXPS_HFZLgCRwgjKyuI6W0ZcSmy0A668fnRKdCFfBuY7rkk54&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&_nc_tp=7&oh=e3afaec3052fc8b64c975c89cb475a33&oe=5F4CA649]()
Duimen maar nu. Over 4 weken een echo en dan weten we of dit het gewenste resultaat heeft
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken
F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!