abonnement Unibet Coolblue
pi_192479355
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 14:56 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Economie is een pseudowetenschap, op het moment dat de menselijke emotie weer eens opspeelt kunnen de modellen de prullenbak in.
En dat gebeurt regelmatig, zowel op de beurs als bij de consument.
Nee dat is echt onzin. De manier waarop het systeem is opgezet (geld geprint door overheid of onafhankelijke centrale banken, fractioneel bankieren of goudstandaard of andere standaard, petrodollar, enz.) en monetair beleid bepalen uiteindelijk grotendeels welke kant we opgaan. Emoties zijn slechts triggers voor dingen die al in de maak waren. Naalden voor een zeepbel bijvoorbeeld. Maar die zeepbel ontstaat niet alleen door emoties, maar voornamelijk door de opzet van het systeem.
pi_192479367
Lockdowns veroorzaken gebrek aan werkkrachten in de voedselproductie.

pi_192480111
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 15:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Lockdowns veroorzaken gebrek aan werkkrachten in de voedselproductie.

Oh nee eerst het geld op. Nu het voedsel aaarghh :o
Vakman pur sang
pi_192481712
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2020 16:34 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Oh nee eerst het geld op. Nu het voedsel aaarghh :o
Geld printen + tekorten = stijgende prijzen

Stijgende prijzen + tekorten + werkloosheid = plunderingen
  Beste debater 2022 maandag 6 april 2020 @ 18:40:51 #256
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_192484276
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 18:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Geld printen + tekorten = stijgende prijzen

Stijgende prijzen + tekorten + werkloosheid = plunderingen
Woehoe! :D
Vakman pur sang
pi_192485116
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 22:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
Weet je wat trouwens anno 2020 vooral een wig drijft tussen God en de mens, en de mensen onderling?

Kapitalisme.

Blijft heerlijk hoe je met al je schijnheiligheid vooral een economisch systeem gebaseerd op genereren van winst blijft aanprijzen als de beste, mensen continu om de oren slaat met 'wat de bijbel zegt' en zelf fijntjes alle waarschuwingen die in diezelfde bijbel staan m.b.t. geld, winst maken, handel drijven, sparen etcetera in de wind slaat.

Om maar te zwijgen over hoe juist het kapitalisme op dit moment tot een nieuw feodalisme leidt.

Wat zei Jezus ook weer? Wil je perfect zijn (hetgeen je wel van anderen verwacht, ze zouden eens een kaarsje bij Maria opsteken!) verkoop alles wat je hebt en geef het aan de armen, en neem het kruis van Christus op.

Heb je dat gedaan?
De eerste duizend jaar feodalisme waren gesanctioneerd door de kerk.
Que fácil fue tocar el cielo la primera vez
Cuando los besos fueron el motor de arranque
Que encendió la luz que hoy se desaparece
  Beste debater 2022 maandag 6 april 2020 @ 21:09:37 #259
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_192485156
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 21:07 schreef TTSS het volgende:

[..]

De eerste duizend jaar feodalisme waren gesanctioneerd door de kerk.
Niet alleen de katholieke hoor, Luther en Calvijn waren net zo wars van iets te mondig boerenvolk.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_192485175
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 21:09 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Niet alleen de katholieke hoor, Luther en Calvijn waren net zo wars van iets te mondig boerenvolk.
Zal best. Maar als je je zo druk maakt over nieuw feodalisme lijkt het me vrij nuttig om te zien hoe de kerk die jij verdedigt het oude feodalisme heeft uitgevonden.
Que fácil fue tocar el cielo la primera vez
Cuando los besos fueron el motor de arranque
Que encendió la luz que hoy se desaparece
pi_192485425
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 15:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Lockdowns veroorzaken gebrek aan werkkrachten in de voedselproductie.

Jeez, deze YouTuber die dit filmpje plaatst is wel heel deprimerend. Ik heb een aantal filmpjes bekeken van dat kanaal, maar dit is wel heel erg zwart. Zo zwart zie ik het niet :)

Wel mooi muziekje en mooi gemaakte content, eerlijk is eerlijk.

Eerlijk gezegd is dat te ver gezocht.
  maandag 6 april 2020 @ 21:31:32 #262
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_192485519
Niet de hele reeks gelezen, maar wat is ook alweer het hogere doel van de NWO?
pi_192485593
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 21:09 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Niet alleen de katholieke hoor, Luther en Calvijn waren net zo wars van iets te mondig boerenvolk.
Ik hoop dat we nu gaan inzien dat we af moeten van het globalisme, neoliberalisme en het allemaal kleinschaliger word en China niet de blauwdruk word waar we naar toe gaan.
pi_192492559
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2020 21:26 schreef Cherni het volgende:

[..]

Jeez, deze YouTuber die dit filmpje plaatst is wel heel deprimerend. Ik heb een aantal filmpjes bekeken van dat kanaal, maar dit is wel heel erg zwart. Zo zwart zie ik het niet :)

Wel mooi muziekje en mooi gemaakte content, eerlijk is eerlijk.

Eerlijk gezegd is dat te ver gezocht.
En toch is dit denk ik dichterbij dan we denken (vooral omdat we er nu niet mee worden geconfronteerd).

In Europa heb je hetzelfde probleem: arbeiders uit lagelonenlanden die hier naartoe komen om te werken kunnen zich ineens niet meer verplaatsen. Wie gaat het werk in hun plaats doen?

Hier in Frankrijk riep een minister de leraren al op om maar bij de boer te gaan werken nu ze niet naar school hoeven om les te geven (wat natuurlijk tot hevige kritiek leidde).

In de VS is dit blijkbaar hetzelfde met werkers uit Latijns en Zuid Amerika.

Wat nu precies de daadwerkelijke gevolgen zijn weet ik niet, en ik weet niet in hoeverre die persoon het heeft uitgezocht. Maar het is wel iets om te onderzoeken en eventueel rekening mee te houden.
pi_192492563
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 21:31 schreef mcmlxiv het volgende:
Niet de hele reeks gelezen, maar wat is ook alweer het hogere doel van de NWO?
Een utopie stichten zonder God door middel van een universeel totalitair systeem.

Controle over wat elk individu denkt, gelooft en doet in de naam van het 'gezamenlijke goed'.

Een beetje zoals communisme dus, maar met een sterk religieuze/spirituele factor.
  dinsdag 7 april 2020 @ 11:56:26 #266
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_192493293
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 11:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Een utopie stichten zonder God door middel van een universeel totalitair systeem.

Controle over wat elk individu denkt, gelooft en doet in de naam van het 'gezamenlijke goed'.

Een beetje zoals communisme dus, maar met een sterk religieuze/spirituele factor.

Aha. Nou niets mis mee dus.
  Beste debater 2022 dinsdag 7 april 2020 @ 12:43:15 #267
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_192494056
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 21:11 schreef TTSS het volgende:

[..]

Zal best. Maar als je je zo druk maakt over nieuw feodalisme lijkt het me vrij nuttig om te zien hoe de kerk die jij verdedigt het oude feodalisme heeft uitgevonden.
Wellicht omdat 'die kerk' dat idee al eeuwen heeft laten varen, en een nieuw feodalisme eerder uit de hoek zal komen van een ongebreideld kapitalisme en de wensen van grote bedrijven dan van een pastoor of dominee, wiens maatschappelijke invloed sowieso tot een nulpunt is gedaald.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 dinsdag 7 april 2020 @ 12:45:11 #268
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_192494074
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 11:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Een utopie stichten zonder God door middel van een universeel totalitair systeem.

Controle over wat elk individu denkt, gelooft en doet in de naam van het 'gezamenlijke goed'.

Een beetje zoals communisme dus, maar met een sterk religieuze/spirituele factor.

Had zo gezegd kunnen worden door tegenstanders van de Franse Revolutie destijds.
Maar die revolutie was dan weer niet heilzaam, geloof ik. 8)7
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 dinsdag 7 april 2020 @ 12:46:25 #269
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_192494091
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2020 21:35 schreef Cherni het volgende:

[..]

Ik hoop dat we nu gaan inzien dat we af moeten van het globalisme, neoliberalisme en het allemaal kleinschaliger word en China niet de blauwdruk word waar we naar toe gaan.
Maar dat klinkt wat minder sensationeel dan een complot waarin illuminatie, jezuïeten, de paus en de antichrist samen komen om ons dwars te zitten.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_192494474
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 12:46 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Maar dat klinkt wat minder sensationeel dan een complot waarin illuminatie, jezuïeten, de paus en de antichrist samen komen om ons dwars te zitten.
Dat is inderdaad het hele probleem waarom mensen stoppen met de discussie.
Zodra mensen beginnen over randzaken zoals inside jobs, illuminatie haak ook ik af. En dat zal bij velen het geval zijn waardoor de discussie mbt globalisatie etc ook niet fatsoenlijk meer gaat plaats vinden.

Jij snapt precies wat ik bedoel. Daar waar we ook in nws mbt de maatschappij ook vaak strijden tegen het neoliberalisme, globalisme.
pi_192494701
It's the future and the population is controlled by the corporations who have demolished individualism. Jonathan E. has taken matters in his own hands and is hell-bent on attaining his own will.

Rollerball. Een film uit notabebe 1975. Totale controle vanuit coörperaties en globalisme. Ik vond het destijds een geweldige film.

Nee daar moeten we niet naar toe. :)
Toch heel apart dat men in 1975 dit soort ideeën had. Met muziek van Bach.



[ Bericht 18% gewijzigd door Cherni op 07-04-2020 13:39:34 ]
pi_192495462
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2020 13:16 schreef Cherni het volgende:

[..]

Dat is inderdaad het hele probleem waarom mensen stoppen met de discussie.
Zodra mensen beginnen over randzaken zoals inside jobs, illuminatie haak ook ik af. En dat zal bij velen het geval zijn waardoor de discussie mbt globalisatie etc ook niet fatsoenlijk meer gaat plaats vinden.

Jij snapt precies wat ik bedoel. Daar waar we ook in nws mbt de maatschappij ook vaak strijden tegen het neoliberalisme, globalisme.
Zelfde soort discussie hier als in het QAnon topic natuurlijk.
I´m back.
pi_192495946
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2020 13:16 schreef Cherni het volgende:

[..]

Dat is inderdaad het hele probleem waarom mensen stoppen met de discussie.
Zodra mensen beginnen over randzaken zoals inside jobs, illuminatie haak ook ik af. En dat zal bij velen het geval zijn waardoor de discussie mbt globalisatie etc ook niet fatsoenlijk meer gaat plaats vinden.

Jij snapt precies wat ik bedoel. Daar waar we ook in nws mbt de maatschappij ook vaak strijden tegen het neoliberalisme, globalisme.
Het is heel eenvoudig, er zijn 2 visies op de geschiedenis:

1) Alles is een toevallige aaneenschakelingen van gebeurtenissen
2) Evenementen worden gepland en gemanipuleerd

Als je 1) gelooft hoef je nergens echt diep op in te gaan.

Als je 2) gelooft ga je op zoek naar welke mensen en groepen daadwerkelijk invloed uitoefenen.

En dan kom je inderdaad bij denktanks, geheime genootschappen, kerken, false flags, bankiers, enzovoorts uit. Dat is onvermijdelijk. Verschillende groepen werken in hun eigen belangen en voor hun eigen idealen. En daarbij wordt niet altijd een hoge morele standaard gehandhaafd.
pi_192496171
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 14:15 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Zelfde soort discussie hier als in het QAnon topic natuurlijk.
Het gaat mij om de vraag hoe zal het gaan als coörperaties de totale macht krijgen. Wat voor een invloed gaat dat hebben op de arbeidsvoorwaarden van een Amazon, Monsanto, Ikea, Action etc. In hoeverre gaat de technologische ontwikkeling ervoor voor zorgen dat China onze blauwdruk word inclusief sociale punten.

Het is toch vreemd dat we de cijfers van een Rusland totaal niet vertrouwen en de who aan de hand van cijfers wel China vertrouwd en hun aanpak prijst. China notabebe een communistische heilstaat van een ongekende orde.

Maw ik zie bovenstaande ontwikkelingen geen voordeel bieden aan Jan met de Pet. Daarom wil ik af van globalisatie. Maar ik vrees dat het een utopie is.
  dinsdag 7 april 2020 @ 15:07:05 #275
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_192496244
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 14:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Het is heel eenvoudig, er zijn 2 visies op de geschiedenis:

1) Alles is een toevallige aaneenschakelingen van gebeurtenissen
2) Evenementen worden gepland en gemanipuleerd

Als je 1) gelooft hoef je nergens echt diep op in te gaan.

Als je 2) gelooft ga je op zoek naar welke mensen en groepen daadwerkelijk invloed uitoefenen.

En dan kom je inderdaad bij denktanks, geheime genootschappen, kerken, false flags, bankiers, enzovoorts uit. Dat is onvermijdelijk. Verschillende groepen werken in hun eigen belangen en voor hun eigen idealen. En daarbij wordt niet altijd een hoge morele standaard gehandhaafd.
Is er geen mengvorm denkbaar? Het is geen toeval dat iemand het kind van mijn ouders is, maar het is wel toeval dat hij de straat oversteekt als er juist een auto met 160 kilometer per uur komt aanrijden.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_192496299
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 15:01 schreef Cherni het volgende:

[..]

Het gaat mij om de vraag hoe zal het gaan als coörperaties de totale macht krijgen. Wat voor een invloed gaat dat hebben op de arbeidsvoorwaarden van een Amazon, Monsanto, Ikea, Action etc. In hoeverre gaat de technologische ontwikkeling ervoor voor zorgen dat China onze blauwdruk word inclusief sociale punten.

Het is toch vreemd dat we de cijfers van een Rusland totaal niet vertrouwen en de who aan de hand van cijfers wel China vertrouwd en hun aanpak prijst. China notabebe een communistische heilstaat van een ongekende orde.
Nou ja, kijk, dat we al een tijdje richting meer autoritaire structuren gaan, ook in het westen dus, werd door veel mensen al voorspeld hè. Anders dan degene die net boven je post reageerde, geloof ik niet dat de geschiedenis een aaneenschakeling is van door geheime genootschappen en organisaties geplande en gemanipuleerde gebeurtenissen, dus altijd blijft de keuze open. Tenzij je dus met je ogen open kiest voor die autoritaire structuren en systemen, dan valt er daarna weinig meer te kiezen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 07-04-2020 15:22:03 ]
I´m back.
pi_192496572
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 14:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Het is heel eenvoudig, er zijn 2 visies op de geschiedenis:

1) Alles is een toevallige aaneenschakelingen van gebeurtenissen
2) Evenementen worden gepland en gemanipuleerd

Als je 1) gelooft hoef je nergens echt diep op in te gaan.

Als je 2) gelooft ga je op zoek naar welke mensen en groepen daadwerkelijk invloed uitoefenen.

En dan kom je inderdaad bij denktanks, geheime genootschappen, kerken, false flags, bankiers, enzovoorts uit. Dat is onvermijdelijk. Verschillende groepen werken in hun eigen belangen en voor hun eigen idealen. En daarbij wordt niet altijd een hoge morele standaard gehandhaafd.
Het is noch een aaneenschakeling van toevalligheden noch opzet.

Het is een gevolg van technologie die niet te stoppen is. En dat er samenzweringen plaats vinden wil ik niet ontkennen als het om het grote geld gaat en macht. Dat is de eigenschap van de mens. Dat is geen opzet of doordacht plan.
pi_192496945
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 14:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Het is heel eenvoudig, er zijn 2 visies op de geschiedenis:

1) Alles is een toevallige aaneenschakelingen van gebeurtenissen
2) Evenementen worden gepland en gemanipuleerd

Als je 1) gelooft hoef je nergens echt diep op in te gaan.

Als je 2) gelooft ga je op zoek naar welke mensen en groepen daadwerkelijk invloed uitoefenen.

En dan kom je inderdaad bij denktanks, geheime genootschappen, kerken, false flags, bankiers, enzovoorts uit. Dat is onvermijdelijk. Verschillende groepen werken in hun eigen belangen en voor hun eigen idealen. En daarbij wordt niet altijd een hoge morele standaard gehandhaafd.
Ik heb er wat moeite mee hoor.

Kijk er zijn idd stromingen binnen de geschiedenis, politicologie, filosofie die beweren dat gebeurtenissen plaatsvinden door een soort metafysisch plan dat ten grondslag ligt aan de menselijke geschiedenis ipv door allerlei toevalligheden. Doel je daar soms op?

In beide gevallen betekent dit niet dat je verder nergens diep op in hoeft te gaan sws of dat dit niet gebeurt indien je denkt dat eerder allerlei toevalligheden dan planning en manipulatie door geheime genootschappen de geschiedenis drijft, volgens mij. Verder denk ik wel dat al die neuzel geheime genootschapjes, waarover in dit subforum vaak wordt gesproken, weinig echte invloed hebben op grote historische ontwikkelingen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Ryan3 op 07-04-2020 15:57:53 ]
I´m back.
pi_192497779
De industriële revolutie was ook geen opgezet plan. Het ontwikkeld zich gewoon. En dat daar bepaalde machthebbers van profiteren of misbruik van maken is van alle tijden.

En nu we met een technologische revolutie te maken hebben zal het niet anders zijn.

Net zoals corruptie ook van alle tijden is.
pi_192498377
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 15:07 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Is er geen mengvorm denkbaar? Het is geen toeval dat iemand het kind van mijn ouders is, maar het is wel toeval dat hij de straat oversteekt als er juist een auto met 160 kilometer per uur komt aanrijden.
Oh zeker wel. Het is natuurlijk een beetje van beide. Maar wij leren op school een heleboel dingen niet, dus zijn we geneigd dingen als toevallige gebeurtenissen te zien ipv gepland door bepaalde groepen en individuen.
pi_192498392
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 15:29 schreef Cherni het volgende:

[..]

Het is noch een aaneenschakeling van toevalligheden noch opzet.

Het is een gevolg van technologie die niet te stoppen is. En dat er samenzweringen plaats vinden wil ik niet ontkennen als het om het grote geld gaat en macht. Dat is de eigenschap van de mens. Dat is geen opzet of doordacht plan.
Nou ja, de manier waarop die macht wordt vergaard en wat daar aan organisatie voorafgaat is natuurlijk wel heel interessant om te onderzoeken.
pi_192498424
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 17:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Oh zeker wel. Het is natuurlijk een beetje van beide. Maar wij leren op school een heleboel dingen niet, dus zijn we geneigd dingen als toevallige gebeurtenissen te zien ipv gepland door bepaalde groepen en individuen.
Geef eens een voorbeeld.
I´m back.
pi_192498445
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2020 15:01 schreef Cherni het volgende:

[..]

Het gaat mij om de vraag hoe zal het gaan als coörperaties de totale macht krijgen. Wat voor een invloed gaat dat hebben op de arbeidsvoorwaarden van een Amazon, Monsanto, Ikea, Action etc. In hoeverre gaat de technologische ontwikkeling ervoor voor zorgen dat China onze blauwdruk word inclusief sociale punten.

Het is toch vreemd dat we de cijfers van een Rusland totaal niet vertrouwen en de who aan de hand van cijfers wel China vertrouwd en hun aanpak prijst. China notabebe een communistische heilstaat van een ongekende orde.

Maw ik zie bovenstaande ontwikkelingen geen voordeel bieden aan Jan met de Pet. Daarom wil ik af van globalisatie. Maar ik vrees dat het een utopie is.
Ja dit klopt helemaal.

Fascisme of corporatisme is de fusie van grote bedrijven en overheid. Dus overheid die bedrijven nationaliseert, of bedrijven die de overheid in handen krijgen. Of een combinatie daarvan. Dat was de situatie in Italie en Duitsland en dat is de situatie die we nu aan het krijgen zijn in de VS en Europa, voornamelijk door de bail outs die bepaalde slecht functionerende bedrijven en banken in stand houdt, en Jan met de pet voor de rekening laat opdraaien. China is natuurlijk niet anders. Het is zogenaamd communistisch, maar in werkelijkheid fascistisch: een totalitair regime dat bedrijven sponsort en financiert.

In de praktijk komt dit neer op een moderne vorm van slavernij. Schuldslavernij. Wij moeten namelijk werken en via belastingen de schulden terugbetalen die gebruikt zijn om falende banken en bedrijven te redden. Terwijl ze ook gewoon failliet hadden kunnen gaan, en moeten gaan in een normaal kapitalistisch systeem.

We zien dus een shift van kapitalisme naar corporatisme oftewel fascisme.

En nee, dat is niet goed voor ons. Daarom probeer ik het probleem aan te kaarten. We glijden af naar een totalitaire, fascistische wereldoverheid. Het ondermijnen van soevereine natiestaten via supranationale organen en verdragen, het laten imploderen van de vrijemarkteconomie en die vervangen voor meer planeconomie en socialisme, en het afbreken van individuele rechten en vrijheden via inbreuk op onze privacy en de 'noodsituatie' zijn daar allemaal stappen naartoe.
pi_192498499
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 17:33 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Geef eens een voorbeeld.
Nou ja, het is bijvoorbeeld echt geen geheim dat de vrijmetselaars een heel belangrijke rol hebben gespeeld in de Franse Revolutie. Maar heb jij ooit iets over vrijmetselaars geleerd op school?
pi_192498514
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 17:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Nou ja, het is bijvoorbeeld echt geen geheim dat de vrijmetselaars een heel belangrijke rol hebben gespeeld in de Franse Revolutie. Maar heb jij ooit iets over vrijmetselaars geleerd op school?
Wat voor belangrijke rol hebben ze gespeeld dan?
I´m back.
pi_192498536
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 17:41 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Wat voor belangrijke rol hebben ze gespeeld dan?
Ze droegen bij aan de verspreiding van de filosofie die eraan ten grondslag lag en die filosofie werd uiteindelijk ook belichaamd in de nieuwe republiek. Het hele secularisme is grotendeels gebaseerd op vrijmetselaarsfilosofie. En zij hebben het weer van andere stromingen, die teruggaan tot Plato en nog verder als ik het goed heb begrepen.
pi_192498595
Dit is misschien een interessant artikel voor sommigen van jullie. Ik ben het niet overal exact mee eens, maar het geeft wel interessante pistes om verder te zoeken.

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/Luciferianisme.pdf
pi_192498641
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 17:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ze droegen bij aan de verspreiding van de filosofie die eraan ten grondslag lag en die filosofie werd uiteindelijk ook belichaamd in de nieuwe republiek. Het hele secularisme is grotendeels gebaseerd op vrijmetselaarsfilosofie. En zij hebben het weer van andere stromingen, die teruggaan tot Plato en nog verder als ik het goed heb begrepen.
Volgens mij kun je niet echt zeggen dat secularisme aan de grondslag (oorzaak, aanleiding???) ligt van de Franse Revolutie hoor en zelfs niet dat dat direct de uitkomst was ook. Verder wordt de ontwikkeling van ideeën die zouden leiden tot wat nu bekend staat als 'secularisme', precies zoals je hier zelf al zegt, uitstekend belicht in welke ideeëngeschiedenis van welke auteur dan ook.

Maar geef eens commentaar op mijn reactie #278.
I´m back.
pi_192498658
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 17:52 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Volgens mij kun je niet echt zeggen dat secularisme aan de grondslag (oorzaak, aanleiding???) ligt van de Franse Revolutie hoor en zelfs niet dat dat direct de uitkomst was ook. Verder wordt de ontwikkeling van ideeën die zouden leiden tot wat nu bekend staat als 'secularisme', precies zoals je hier zelf al zegt, uitstekend belicht in welke ideeëngeschiedenis van welke auteur dan ook.
Seculier humanisme had ik moeten zeggen.
pi_192498699
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 17:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Seculier humanisme had ik moeten zeggen.
Punt is als je dus in feite gaat filosoferen over wat jij de grondslag van de Franse Revolutie noemt, waarom, waardoor, door wie, dan kom je dus o.a. terecht op interpretaties over het plan van de menselijke geschiedenis. Karl Marx geeft een theorie over die grondslag bijv..Het raderwerkje van het plan van de geschiedenis.
I´m back.
pi_192499407
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 17:57 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Punt is als je dus in feite gaat filosoferen over wat jij de grondslag van de Franse Revolutie noemt, waarom, waardoor, door wie, dan kom je dus o.a. terecht op interpretaties over het plan van de menselijke geschiedenis. Karl Marx geeft een theorie over die grondslag bijv..Het raderwerkje van het plan van de geschiedenis.
Het is geen kwestie van 'filosoferen' maar de filosofie erop na slaan. Lezen wat die mensen zelf zeggen dus, of wat de filosofen van de revolutie (Voltaire, Rousseau etc.) schreven. De Franse Revolutie leidde bijv. tot de universele verklaring van de mensenrechten. Die hebben we nu nog steeds (in aangepaste vorm) in de VN. Dit maakt deel uit van de filosofie die voet aan de grond kreeg dankzij de Franse Revolutie.

[ Bericht 8% gewijzigd door Ali_Kannibali op 07-04-2020 18:55:09 ]
  dinsdag 7 april 2020 @ 19:47:45 #292
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_192501221
Wat is je bezwaar tegen de rechten van de mens?
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
  Beste debater 2022 dinsdag 7 april 2020 @ 20:51:11 #293
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_192502668
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 14:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Het is heel eenvoudig, er zijn 2 visies op de geschiedenis:

1) Alles is een toevallige aaneenschakelingen van gebeurtenissen
2) Evenementen worden gepland en gemanipuleerd

Als je 1) gelooft hoef je nergens echt diep op in te gaan.

Als je 2) gelooft ga je op zoek naar welke mensen en groepen daadwerkelijk invloed uitoefenen.

En dan kom je inderdaad bij denktanks, geheime genootschappen, kerken, false flags, bankiers, enzovoorts uit. Dat is onvermijdelijk. Verschillende groepen werken in hun eigen belangen en voor hun eigen idealen. En daarbij wordt niet altijd een hoge morele standaard gehandhaafd.
Daar ga je al de mist in.

Als gebeurtenissen plaatsvinden zonder dat er een gigantisch complot toe heeft bijgedragen maakt het die gebeurtenissen niet minder interessant om te bestuderen.

Dat is het manco van alle complotdenkers: tragische gebeurtenissen als de moord op Kennedy of 9/11 worden niet minder tragisch als er geen complot achter zit. Dat is de natuur van de complotdenker: grote gebeurtenissen MOETEN wel bewerkstelligd zijn door grote complotten. Het idee dat een nobody als Lee Harvey Oswald met een geweer van 12 dollar de machtigste man van de wereld kan ombrengen, wil er gewoon niet in... dat is onbestaanbaar. Daar moet de CIA mee te maken hebben. En de maffia. En de FBI. En Johnson. En het 'Militair-Industrieel Complex'. En anti-Castro Cubanen. En Castro. En de KGB. En het Vaticaan.

Zelfde voor 9/11. Het idee dat een stel geflipte moslimextremisten de hele wereld kunnen ontregelen door vliegtuigen te kapen en in het WTC te boren, dat kan niet. Daar moet Bush mee te maken hebben gehad. En de Clintons. En de CIA. En de FBI. En de Illuminatie. En ad infinitum.

Complotdenkers duiken ook steevast (en alleen) op wanneer er zaken gebeuren die een grote impact hebben op het politiek, sociaal, economisch en cultureel leven. In alle andere gevallen ontbreekt de noodzaak tot het scheppen van allerlei hersenschimmen: dan geldt het alledaagse wel; dan kan toeval wel.

Het is een haast perverse wens om in alles iets sensationeels, duisters en wij versus zij te willen zien, met alle gevolgen van dien, niet in de laatste plaats karaktermoord, laster, geschiedvervalsing en pseudo-wetenschap.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 dinsdag 7 april 2020 @ 20:53:51 #294
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_192502738
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 17:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dit is misschien een interessant artikel voor sommigen van jullie. Ik ben het niet overal exact mee eens, maar het geeft wel interessante pistes om verder te zoeken.

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/Luciferianisme.pdf
Verhoeven... serieus?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 dinsdag 7 april 2020 @ 20:56:21 #295
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_192502794
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 17:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Nou ja, het is bijvoorbeeld echt geen geheim dat de vrijmetselaars een heel belangrijke rol hebben gespeeld in de Franse Revolutie. Maar heb jij ooit iets over vrijmetselaars geleerd op school?
Ach ja, de Vrijmetselaars, nog zo'n zondebok voor elke complotdenker.

Welke academische werken over de Vrijmetselarij heb je bestudeerd? Of ben je ook hier weer niet verder gekomen dan een door confirmation bias gedreven internet google search?

Aangezien je een Marc Verhoeven als bron aangeeft weet ik het antwoord al wel.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_192503769
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 20:56 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ach ja, de Vrijmetselaars, nog zo'n zondebok voor elke complotdenker.

Welke academische werken over de Vrijmetselarij heb je bestudeerd? Of ben je ook hier weer niet verder gekomen dan een door confirmation bias gedreven internet google search?

Aangezien je een Marc Verhoeven als bron aangeeft weet ik het antwoord al wel.
Hun eigen werken.

Verder natuurlijk weer een hoog ad hominem gehalte. Je lijkt echt niet in staat om een normaal gesprek te voeren. Ik heb het toch meerdere keren geprobeerd. Je toon en je aantijgingen laten je ware karakter zien. Jammer hoor.
  Beste debater 2022 dinsdag 7 april 2020 @ 21:45:26 #297
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_192503788
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 21:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Hun eigen werken.
vertel
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_192503816
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 21:45 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

vertel
Nee. Ik heb geen behoefte om nog met jou in discussie te gaan over wat dan ook.
  Beste debater 2022 dinsdag 7 april 2020 @ 21:47:48 #299
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_192503835
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 21:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Nee. Ik heb geen behoefte om nog met jou in discussie te gaan over wat dan ook.
Dat begrijp ik heel goed.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_192503909
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 21:47 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dat begrijp ik heel goed.
Als je normaal zou doen zou ik er echt geen problemen mee hebben. Maar dat constante persoonlijke gedoe ben ik echt beu. Doe ermee wat je wil. Fijne avond.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')