abonnement Unibet Coolblue
pi_192323764
We weten dat er tot nu steeds gesproken wordt over verspreiding via droplets. Wat mensen hoesten/niezen en anderen inademen of op oppervlaktes waardoor het virus ook zo binnenkomt als jij iets aan raakt en vervolgens je neus bv.

Vandaar ook alle maatregelen die we hebben van afstand houden, handen wassen, elleboog niezen etc.

Maar het is nu ook bekend dat het virus 3 uur kan overleven in de lucht.
Is de algehele concensus nu ook dat verspreiding ook gewoon via de lucht voorkomt?

Het lijkt logisch als je kijkt naar de verspreiding op cruiseschepen, ov, appartementencomplexen,publieke wc's enz.
Dat betekent dat iemand in theorie hoest in de supermarkt en jij het een uur later oploopt terwijl je braaf afstand houdt.

Maar dus ook dat het op straat door de wind meegenomen wordt en je besmet raakt wanneer je in de tuin zit,je huis lucht of op de stoep door een fietser honderden meters verder.


De Chinezen gaven lang geleden als aerosol transmission toe.

Dat betekent toch gewoon dat het uitstel van executie is en je er niet aan kan ontkomen tenzij je into the wild gaat voor een jaar of als een ggd marsmannetje erbij loopt?

Voor mijn gevoel is de algehele concensus nu dat als je goed aan social distancing doet je of een lockdown doet je er wellicht aan kan ontkomen.

Maar je hebt er geen fuck aan als het airborne is en via de lucht overal verspreid wordt.

Niet dat het de mazelen is maar het zou wel kunnen verklaren waarom het zo hard gaat overal.

Aan de andere kant zou gevoelsmatig de verspreiding veel eerder en sneller moeten zijn geweest dan nu en zijn onderzoeken in de ideale omstandigheden van een lab.

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.
pi_192323795
Als dat zo zou zijn, zouden er toch nog véél meer mensen besmet moeten zijn? Dan is er geen houden meer aan. Dan heeft die 1,5 meter ook betrekkelijk weinig zin.
pi_192324127
Het lijkt me ook sterk dat elk corona slachtoffer vol in z'n bek gehoest of geniest is.
pi_192324179
Het is toch gewoon airborne lijkt mij.

to be transmitted by aerosol or respiratory droplet (“airborne transmission”) between humans
pi_192327197
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 19:12 schreef funnywell het volgende:
Het is toch gewoon airborne lijkt mij.

to be transmitted by aerosol or respiratory droplet (“airborne transmission”) between humans
Dan is het dus een enorm probleem en verkkaar waarom zoveel mensen besmet raken zonder in hun gezicht te zijn gehoest of na het aanraken van iets in hun oog hebben gezeten.
pi_192327241
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 21:26 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Dan is het dus een enorm probleem en verkkaar waarom zoveel mensen besmet raken zonder in hun gezicht te zijn gehoest of na het aanraken van iets in hun oog hebben gezeten.
Net als met de normale griep, hoef je ook niet in je gezicht gehoest te zijn of wat dan ook. Ademen is al voldoende. Kijk maar eens op een koude dag, misschien morgen koud genoeg voor. Die ademdamp die om iemand heen hangt. En als je dan gaat lopen, dan zie je meteen waarom die 1,5 mtr totaal kansloos is. AL helemaal binnen in een gebouw.
pi_192327299
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 21:28 schreef funnywell het volgende:
Net als met de normale griep, hoef je ook niet in je gezicht gehoest te zijn of wat dan ook. Ademen is al voldoende. Kijk maar eens op een koude dag, misschien morgen koud genoeg voor. Die ademdamp die om iemand heen hangt. En als je dan gaat lopen, dan zie je meteen waarom die 1,5 mtr totaal kansloos is. AL helemaal binnen in een gebouw.
En in moderne kantoorpanden gaat het ook lekker de centrale climatecontrol/airco door.
pi_192327456
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 21:31 schreef Elizium het volgende:

[..]

En in moderne kantoorpanden gaat het ook lekker de centrale climatecontrol/airco door.
Maar aan de andere kant denk ik dan dat er in ons kantoorpand met 100+ mensen dan voloo besmettingen hadden moeten zijn. Er waren de afgelopen tijd toch hier en daar mensen met corona achtige symptomen, die natuurlijk gewoon probeerden te werken.
pi_192327499
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 21:40 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Maar aan de andere kant denk ik dan dat er in ons kantoorpand met 100+ mensen dan voloo besmettingen hadden moeten zijn. Er waren de afgelopen tijd toch hier en daar mensen met corona achtige symptomen, die natuurlijk gewoon probeerden te werken.
Nee inderdaad, als dat allemaal zo zou zijn was dat al wel bekend geweest inmiddels.
pi_192327553
Ik geloof dit niet zo, dan zouden er al weet ik wat hoeveel meer besmettingen zijn. Als het echt zo is dan heeft heel nederland het in een maand. Dan is die 1,5m ook niks waard
pi_192327693
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 21:45 schreef Maver24 het volgende:
Ik geloof dit niet zo, dan zouden er al weet ik wat hoeveel meer besmettingen zijn. Als het echt zo is dan heeft heel nederland het in een maand. Dan is die 1,5m ook niks waard
Ooit iedereen de normale griep zien hebben? Ik niet iig.
pi_192327742
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 21:45 schreef Maver24 het volgende:
Ik geloof dit niet zo, dan zouden er al weet ik wat hoeveel meer besmettingen zijn. Als het echt zo is dan heeft heel nederland het in een maand. Dan is die 1,5m ook niks waard
Is het niet zo dat hoe meer coronadeeltjes je binnenkrijgt. Hoe groter de kans op besmetting is?

De kans dat precies één deeltje zich aan je hecht en je immuunsysteem doorkomt lijkt me behoorlijk klein.

Daarom is die 1,5 meter wel effectief. Je verkleint de kans, maar de kans komt niet op 0%.
pi_192327813
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 21:55 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Is het niet zo dat hoe meer coronadeeltjes je binnenkrijgt. Hoe groter de kans op besmetting is?

De kans dat precies één deeltje zich aan je hecht en je immuunsysteem doorkomt lijkt me behoorlijk klein.

Daarom is die 1,5 meter wel effectief. Je verkleint de kans, maar de kans komt niet op 0%.
Maar als het via lucht gaat over zoveel meter dan is die 1,5m niks waard, dan haddden ze dat allang breed bekend gemaakt.
pi_192327915
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 21:59 schreef Maver24 het volgende:

[..]

Maar als het via lucht gaat over zoveel meter dan is die 1,5m niks waard, dan haddden ze dat allang breed bekend gemaakt.
Maar diamond princess had wel volop besmettingen door de airco.
Verklaart ook waarom de Chinezen hysterisch de straten aan het desinfecteren waren.
pi_192328049
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 22:05 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Maar diamond princess had wel volop besmettingen door de airco.
Verklaart ook waarom de Chinezen hysterisch de straten aan het desinfecteren waren.
Menig 1 lopen hoesten als een gek, als je hoest dan schiet het met grote vaart alle kanten op. als zo'n deelte in de airco komt wat een systeem is, dan is dat te begrijpen, wil nog niet zeggen dat dat ergens anders ook zo is. Wat ik zeg, dan zouden er al zo gigantisch veel meer besmettingen zijn
pi_192328560
Aerosolen zijn toch deeltjes/druppeltjes in de lucht? Zoals mist?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192328593
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 22:31 schreef blomke het volgende:
Aerosolen zijn toch deeltjes/druppeltjes in de lucht? Zoals mist?
Ja door hoesten en niezen
pi_192328687
Ik vind de vraag of de maatregelen uberhaupt zin hebben veel interessanter.
Puur op basis van voorgaande edities van virussen
pi_192328742
Als dat zo zou zijn, zou heel China nu dood zijn
pi_192328767
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 22:37 schreef VersKers het volgende:
Ik vind de vraag of de maatregelen uberhaupt zin hebben veel interessanter.
Puur op basis van voorgaande edities van virussen
Denk het wel anders waren ze echt niet genomen. Dat zou de grootste faal zijn met allerlei spotjes etc met 1,5m afstand en dat het verspreid door hoesten en niezen. Dat kan zo de prullenbak in
pi_192328946
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 22:40 schreef Maver24 het volgende:

[..]

Denk het wel anders waren ze echt niet genomen. Dat zou de grootste faal zijn met allerlei spotjes etc met 1,5m afstand en dat het verspreid door hoesten en niezen. Dat kan zo de prullenbak in
Ik hoop van ganser harte dat je gelijk hebt
pi_192330053
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 22:11 schreef Maver24 het volgende:

[..]

Menig 1 lopen hoesten als een gek, als je hoest dan schiet het met grote vaart alle kanten op. als zo'n deelte in de airco komt wat een systeem is, dan is dat te begrijpen, wil nog niet zeggen dat dat ergens anders ook zo is. Wat ik zeg, dan zouden er al zo gigantisch veel meer besmettingen zijn
Er zijn gigantisch veel besmettingen!

1,5 meter helpt niet.
Binnen blijven helpt alleen iets
pi_192330073
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 22:39 schreef VersKers het volgende:
Als dat zo zou zijn, zou heel China nu dood zijn
Heel China moest binnen blijven. Niks 1,5 meter
pi_192330349
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 23:37 schreef woxxel het volgende:

[..]

Heel China moest binnen blijven. Niks 1,5 meter
ik zit ook binnen :D
pi_192332821
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 22:33 schreef Maver24 het volgende:
Ja door hoesten en niezen
Wat is dan het verschil tussen aerosolen en hoest-/niesdruppeltjes qua Coronarisico?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192332859
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 09:48 schreef blomke het volgende:

[..]

Wat is dan het verschil tussen aerosolen en hoest-/niesdruppeltjes qua Coronarisico?
Meeste druppels zijn groter. De vraag is hoelang overleeft het in de lucht wanneer uitgehoest door iemand.
Ze zeggen 3 uur maar dat is getest in een lab. Is natuurlijk niet dezelfde setting als bv op straat, supermarkt, metro, lift, klaslokaal etc.

Dr john legt verschil tussen droplets en aerosol goed uit.

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')