abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 28 maart 2020 @ 11:17:37 #1
442544 schoonmams
2 stuks fruit per dag
pi_192317339
Leute,

Ik ben op zoek naar een soort basisboek over wat er allemaal komt kijken bij een huis kopen en hoe je dat het beste zelf kunt doen. Het lijkt mij interessant om me er in te verdiepen en mogelijk zo kosten van een makelaar uit te sparen. Ik heb nog geen koophuis dus zal nu instappen.

Zijn er tips van informatieve (basis)boeken over het kopen van een huis?
pi_192317670
Een boek? Een huis kopen stelt niet heel veel voor, je gaat een gesprek aan met een adviseur, je bank of een website (en dan niet de vul je salaris in en klaar veldjes) om te kijken hoeveel je kunt lenen. Dan ga je in dat segment zoeken naar een huis.

Je hebt de keuze om een bouwkundige keuring te laten doen en een bod (als je financiering wil onder voorbehoud) uit te brengen.

Accepteert men je bod dan ga je naar je geldverstrekker om die shit te regelen. Je kiest een notaris. Je tekent. U heeft een huis.
pi_192317750
Heb een tijdje Funda in de gaten gehouden, af en toe een woning bekeken door er even langs te rijden en toen ik een woning trof die me aanstond de makelaar gebeld, bezichtiging gedaan van net geen uur met een lijst met punten en een meetlint (die arme man vond het te lang duren heb ik het idee), een bod gedaan, bod is afgewezen, tegenbod gekregen, tegenbod geaccepteerd en ik had een huis.

Niet veel spannender dan dat.
pi_192318747
Kijk eens bij Vereniging Eigen Huis. Die hebben veel info hierover!
pi_192319069
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 11:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Heb een tijdje Funda in de gaten gehouden, af en toe een woning bekeken door er even langs te rijden en toen ik een woning trof die me aanstond de makelaar gebeld, bezichtiging gedaan van net geen uur met een lijst met punten en een meetlint (die arme man vond het te lang duren heb ik het idee), een bod gedaan, bod is afgewezen, tegenbod gekregen, tegenbod geaccepteerd en ik had een huis.

Niet veel spannender dan dat.
Nou er komt wel net iets meer bij kijken natuurlijk :')
pi_192319279
Basisboek..

Jij betaalt aan de eigenaar. Een contract wordt opgesteld en dat maakt jou de eigenaar.
pi_192321253
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 11:17 schreef schoonmams het volgende:
Ik ben op zoek naar een soort basisboek over wat er allemaal komt kijken bij een huis kopen en hoe je dat het beste zelf kunt doen. Het lijkt mij interessant om me er in te verdiepen en mogelijk zo kosten van een makelaar uit te sparen. Ik heb nog geen koophuis dus zal nu instappen.

Zijn er tips van informatieve (basis)boeken over het kopen van een huis?
Een makelaar kan je je inderdaad besparen, net als de kosten van een hypotheekadviseur als je via "excecution only" je hypotheek regelt.

Paar belangrijke punten:

1) Het voorlopige koopcontract kan (moet) ontbindende voorwaarden bezitten zoals het kunnen krijgen van een hypotheek,
2) Het voorlopige koopcontract heeft 3 werkdagen bedenktijd,
3) Voor de financiering is meestal een taxatierapport vereist,
4) Bedenk verder een planning qua regeling hypotheek, datum woningoverdracht, notaris, verbouwing zodat je asap uit je huurhuis kunt.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 28-03-2020 16:03:51 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192321302
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 11:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Heb een tijdje Funda in de gaten gehouden, af en toe een woning bekeken door er even langs te rijden en toen ik een woning trof die me aanstond de makelaar gebeld, bezichtiging gedaan van net geen uur met een lijst met punten en een meetlint (die arme man vond het te lang duren heb ik het idee),
:Y
Ik heb wel eens (bezichtiging van mijn eerste koophuis in 1987 btw) een verkoopmakelaar gehad, die me de huissleutel plus enveloppe gaf, met het verzoek de sleutel in de enveloppe te doen na de bezichtiging en bij het makelaarskantoor in de brievenbus te deponeren. Was nl. zo rond 17:00 en meneer de makelaar had een borrel met z'n vriendjes.

Zegt gelijk iets over het beroep "verkoopmakelaar".
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192321619
Ik vind t wel een goeie vraag van TS.

Het gaat meestal om de grootste aankoop van je leven en er zitten best addertjes onder het gras.

Bijv. of een VVE wel genoeg geld in kas heeft.
Hoe rot of niet is het huis.
Zijn er bouwplannen in de buurt..... dan koop je een huis met uitzicht of naast een bos. Jaar later staat er een torenflat.....
Vuile grond.
Monument of huis met bizarre overheidseisen...
recht van overpad
staat het hele huis wel op je eigen grond of is er kadastrale ellende
hoe zit het met asbest

en natuurlijk alles wat ik hierbij nog over het hoofd zie.....

Dus zo simpel vind ik het kopen van een huis helemaal niet.
pi_192322271
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 13:20 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

Nou er komt wel net iets meer bij kijken natuurlijk :')
Nou, dat valt reuze mee eigenlijk.

Als het een oudere woning is kan een technische keuring zeer nuttig zijn.
Bij een appartement zal je uiteraard moeten uitzoeken of de VVE gezond is.
En uiteraard moet je eventueel de financiering rond krijgen maar los daarvan vond ik het beide keren niet zo'n stressvol gebeuren.

Waar je anno >2018 nog wel om moet denken is: hoe ga je de woning in de toekomst gasloos maken, wat zijn de plannen van de gemeente waar je gaat wonen op dat gebied, etc.
pi_192322295
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 16:20 schreef tstile het volgende:
Ik vind t wel een goeie vraag van TS.

Het gaat meestal om de grootste aankoop van je leven en er zitten best addertjes onder het gras.

Bijv. of een VVE wel genoeg geld in kas heeft.
Hoe rot of niet is het huis.
Zijn er bouwplannen in de buurt..... dan koop je een huis met uitzicht of naast een bos. Jaar later staat er een torenflat.....
Vuile grond.
Monument of huis met bizarre overheidseisen...
recht van overpad
staat het hele huis wel op je eigen grond of is er kadastrale ellende
hoe zit het met asbest

en natuurlijk alles wat ik hierbij nog over het hoofd zie.....

Dus zo simpel vind ik het kopen van een huis helemaal niet.
True, zijn ook goede punten.
pi_192322578
Ik zou altijd een bouwtechnische keuring uit laten voeren. Dan weet je een beetje wat je kunt verwachten qua onderhoud e.d.

Daarnaast heb ik samen met een juridisch adviseur van vereniging eigen huis het koopcontract doorgenomen. Dat duurde twee uur en koste rond de ¤250 maar het was de investering volledig waard. Na die tijd was het me precies duidelijk wat de valkuilen in het contract waren en heb ik een aantal punten aan laten passen.

Het gaat om de grootste aankoop van je leven, laat je dan ook goed adviseren. Voor je het weet ben je duizenden euro's verder.

Een abonnement bij Vereniging Eigen Huis is sowieso wel een goed idee overigens. De aanbiedingen voor energiecontracten zijn ook best goed.
pi_192323110
Als je niet gebonden bent aan een woonplaats dan kan het ook uitmaken hoeveel de gemeentelijke lasten zijn. Dat kan honderden euro's per jaar schelen.

Hypotheek snap ik ook niet. Waarom kan ik bij ING bank veel meer hypotheek krijgen dan bij SNS bank bijvoorbeeld....

Hoeveel je vervroegd mag aflossen boetevrij zou voor mij ook van groot belang zijn.

En wat de gemeentelijke eisen zijn op het gebied van een loods achter je huis bouwen, of je een moestuin van je tuin mag maken, hoe de buren zijn, of je gezeik krijgt met een houtkachel etc etc

Wat ik ook graag zou willen weten of en hoeveel er valt te besparen op de extra kosten bij aankoop. Bijv. voor een huisje van 90k en 5k eigen inleg zijn de aankoopkosten alsnog fors:

Overdrachtsbelasting ¤ 1.800
Notariskosten ¤ 1.150
Advieskosten ¤ 950
Bemiddelingskosten ¤ 850
Taxatiekosten ¤ 375
Kosten NHG ¤ 608
Aankoopkosten ¤ 5.733

Ik heb zo'n vermoeden dat die kosten alleen maar zijn voor wat standaard papierwerk wat die lui in een kwartiertje doen.... Dat vind ik zo zonde van mijn zuurverdiende centen.
  zaterdag 28 maart 2020 @ 18:50:09 #14
442544 schoonmams
2 stuks fruit per dag
pi_192323685
Dank voor al het advies. Dit zijn inderdaad allemaal zaken waar ik mogelijk rekening mee moet houden. Hier staan ook al een aantal dingen waar ik niet zelf aan had gedacht, zoals bijvoorbeeld de tip om met een juridisch adviseur het koopcontract door te lichten. Ook ben ik benieuwd naar het nut van bijvoorbeeld NHG en hoe dat dan precies werkt.

Vandaar mijn vraag of hier een soort basisboek van is, want er moeten toch meer mensen met deze vragen hebben gezeten.

Bedankt voor alle tips in ieder geval, heel handig :)
pi_192324593
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 18:17 schreef tstile het volgende:
Als je niet gebonden bent aan een woonplaats dan kan het ook uitmaken hoeveel de gemeentelijke lasten zijn. Dat kan honderden euro's per jaar schelen.

Hypotheek snap ik ook niet. Waarom kan ik bij ING bank veel meer hypotheek krijgen dan bij SNS bank bijvoorbeeld....

Hoeveel je vervroegd mag aflossen boetevrij zou voor mij ook van groot belang zijn.

En wat de gemeentelijke eisen zijn op het gebied van een loods achter je huis bouwen, of je een moestuin van je tuin mag maken, hoe de buren zijn, of je gezeik krijgt met een houtkachel etc etc

Wat ik ook graag zou willen weten of en hoeveel er valt te besparen op de extra kosten bij aankoop. Bijv. voor een huisje van 90k en 5k eigen inleg zijn de aankoopkosten alsnog fors:

Overdrachtsbelasting ¤ 1.800
Notariskosten ¤ 1.150
Advieskosten ¤ 950
Bemiddelingskosten ¤ 850
Taxatiekosten ¤ 375
Kosten NHG ¤ 608
Aankoopkosten ¤ 5.733

Ik heb zo'n vermoeden dat die kosten alleen maar zijn voor wat standaard papierwerk wat die lui in een kwartiertje doen.... Dat vind ik zo zonde van mijn zuurverdiende centen.
Rond shoppen in bovenstaande posten kan ook best schelen trouwens. Notaris was ik amper ¤800 aan kwijt en aan de taxatie ook maar ¤300. Je krijgt er niet minder voor dan bij dure partijen overigens gezien ze aan de zelfde eisen moeten voldoen.
pi_192324677


[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-03-2020 19:31:49 ]
pi_192328483
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 18:17 schreef tstile het volgende:
of je een moestuin van je tuin mag maken, of je gezeik krijgt met een houtkachel etc etc
:?

Het is hier geen Noord Korea...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192330749
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 18:17 schreef tstile het volgende:
Als je niet gebonden bent aan een woonplaats dan kan het ook uitmaken hoeveel de gemeentelijke lasten zijn. Dat kan honderden euro's per jaar schelen.

Hypotheek snap ik ook niet. Waarom kan ik bij ING bank veel meer hypotheek krijgen dan bij SNS bank bijvoorbeeld....

Hoeveel je vervroegd mag aflossen boetevrij zou voor mij ook van groot belang zijn.

En wat de gemeentelijke eisen zijn op het gebied van een loods achter je huis bouwen, of je een moestuin van je tuin mag maken, hoe de buren zijn, of je gezeik krijgt met een houtkachel etc etc

Wat ik ook graag zou willen weten of en hoeveel er valt te besparen op de extra kosten bij aankoop. Bijv. voor een huisje van 90k en 5k eigen inleg zijn de aankoopkosten alsnog fors:

Overdrachtsbelasting ¤ 1.800
Notariskosten ¤ 1.150
Advieskosten ¤ 950
Bemiddelingskosten ¤ 850
Taxatiekosten ¤ 375
Kosten NHG ¤ 608
Aankoopkosten ¤ 5.733

Ik heb zo'n vermoeden dat die kosten alleen maar zijn voor wat standaard papierwerk wat die lui in een kwartiertje doen.... Dat vind ik zo zonde van mijn zuurverdiende centen.
Advies en bemiddelingskosten? Aan wie betaal je die laatste dan? Je notaris is eveneens vrij duur, ik was krap aan 600¤ kwijt.

quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 18:50 schreef schoonmams het volgende:
Dank voor al het advies. Dit zijn inderdaad allemaal zaken waar ik mogelijk rekening mee moet houden. Hier staan ook al een aantal dingen waar ik niet zelf aan had gedacht, zoals bijvoorbeeld de tip om met een juridisch adviseur het koopcontract door te lichten. Ook ben ik benieuwd naar het nut van bijvoorbeeld NHG en hoe dat dan precies werkt.

Vandaar mijn vraag of hier een soort basisboek van is, want er moeten toch meer mensen met deze vragen hebben gezeten.

Bedankt voor alle tips in ieder geval, heel handig :)
Oprecht snap ik niet wat je zou willen doornemen aan een modelovereenkomst met mogelijk een of twee standaard dingetjes. Je kan Nederlands toch? Dan ga je daar ook zonder die adviseur wel uit komen.
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 19:31 schreef Heph844 het volgende:
[ afbeelding ]
ah een boek, te koop bij Bruna. Klaar 😁
pi_192332848
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 00:20 schreef investeerdertje het volgende:

Advies en bemiddelingskosten? Aan wie betaal je die laatste dan? Je notaris is eveneens vrij duur, ik was krap aan 600¤ kwijt.

Ik denk dat er 1) Hypotheekadvies en 2) Afsluitprovisie of makelaarskosten (bij aankoop) wordt bedoeld.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192333135
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 11:17 schreef schoonmams het volgende:
Zijn er tips van informatieve (basis)boeken over het kopen van een huis?
Er is een boek met als titel 'Een huis kopen voor dummies' (¤19,95). Misschien is dat iets voor je.

Of het verstandig is om zonder makelaar een huis te kopen? Ik weet het niet. Er zijn voor- en nadelen te bedenken. Een goede makelaar is zijn/haar geld waard, maar hoe weet je vooraf wie écht met jouw meedenkt, toegang heeft tot woningen vóórdat ze op Funda staan en er alles aan doet om jouw belangen zo goed mogelijk te behartigen? Het is de grootste aankoop van je leven. Op dubbeltjes besparen om euro's te verliezen is dan wellicht niet verstandig. Maar onnodig geld uitgeven is dat ook niet. Ik hoorde recent van iemand nog over een verkoopmakelaar die een bod op een woning alleen in overweging wilde nemen als het bod werd gedaan door een aankoopmakelaar. Tja, het is nu een verkopersmarkt.

[Edit]
Okay, al genoemd. Never mind.
pi_192333535
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 10:19 schreef Groepfunder het volgende:
Ik hoorde recent van iemand nog over een verkoopmakelaar die een bod op een woning alleen in overweging wilde nemen als het bod werd gedaan door een aankoopmakelaar.
"Elkaar de bal toespelen dus" En zeer laakbaar.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192334011
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 00:20 schreef investeerdertje het volgende:
Oprecht snap ik niet wat je zou willen doornemen aan een modelovereenkomst met mogelijk een of twee standaard dingetjes. Je kan Nederlands toch? Dan ga je daar ook zonder die adviseur wel uit komen.
Ben het wel mee eens dat er wellicht voldoende andere manieren zijn om goed inzicht in een modelcontract te krijgen zonder meteen juridisch advies, maar realiseer je wel dat niet iedereen zo ervaren en 'slim' in die dingen is als jij (en ik ;) ). Wellicht wel verstandig om de focus ook op het uiteindelijke contract te hebben, in geval daar zaken in staan die niet in het modelcontract zitten.

Voor verreweg de meeste mensen kan wat fatsoenlijk advies en vooronderzoek echt geen kwaad. Snap ook niet dat als hier iemand vraagt om basis advies en er duidelijk dus nog niet veel van weet, er dan gezegd wordt dat het allemaal niks voorstelt en je het gewoon maar even moet doen (dat is niet tegen jou maar een aantal andere posts).

Zaken zoals het helemaal niet zo 'voorlopig' zijn van een voorlopig koopcontract kan ontzettend vervelend uitpakken als iemand dat niet goed begrijpt. Voor je het weet zit je opgescheept met een huis dat je eigenlijk niet wilt, voor een veel te hoge prijs, maar waar je volgens de papieren van 'een' bank wel de hypotheek kan krijgen, en dan ben je nat. Afzeggen kan je dan zomaar tienduizenden euro's kosten.

Ik zou zeker de TS niet bang willen maken, maar wel adviseren de tijd te nemen om alles fatsoenlijk te begrijpen voor je onomkeerbare stappen zet. En dan is het uiteindelijk inderdaad allemaal niet zo moeilijk (meer) :)
pi_192334252
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 11:27 schreef TechLight het volgende:

Zaken zoals het helemaal niet zo 'voorlopig' zijn van een voorlopig koopcontract kan ontzettend vervelend uitpakken als iemand dat niet goed begrijpt. Voor je het weet zit je opgescheept met een huis dat je eigenlijk niet wilt, voor een veel te hoge prijs, maar waar je volgens de papieren van 'een' bank wel de hypotheek kan krijgen, en dan ben je nat. Afzeggen kan je dan zomaar tienduizenden euro's kosten.
Om maar een goed voorbeeld te noemen. Het contract is eigenlijk 1 van de meest risicovolle onderdelen, als daar dingen in staan waarop je als koper een hoop geld aan kwijt kunt zijn.

Voorbeeld: ons vorige huis werd verkocht met in het koopcontract een passage dat er een bouwkundige keuring zou komen en mogelijke ontbinding van de koop als …dit en dat en zoveel ¤'s zou gaan kosten.

Onze makelaar heeft het contract zo opgesteld (de kopers hadden geen makelaar btw), dat het voorbehoud juridisch onderuit gehaald kon worden. Dat bleek ook zo te werken, kopers moesten alsnog akkoord gaan ondanks gevonden bouwkundige mankementen….
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192334937
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 11:44 schreef blomke het volgende:

[..]

Om maar een goed voorbeeld te noemen. Het contract is eigenlijk 1 van de meest risicovolle onderdelen, als daar dingen in staan waarop je als koper een hoop geld aan kwijt kunt zijn.

Voorbeeld: ons vorige huis werd verkocht met in het koopcontract een passage dat er een bouwkundige keuring zou komen en mogelijke ontbinding van de koop als …dit en dat en zoveel ¤'s zou gaan kosten.

Onze makelaar heeft het contract zo opgesteld (de kopers hadden geen makelaar btw), dat het voorbehoud juridisch onderuit gehaald kon worden. Dat bleek ook zo te werken, kopers moesten alsnog akkoord gaan ondanks gevonden bouwkundige mankementen….
Een minimaal bedrag voordat de koop niet door gaat is normaal. Elke andere variant hebben we een rechter voor.
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 11:27 schreef TechLight het volgende:

[..]

Ben het wel mee eens dat er wellicht voldoende andere manieren zijn om goed inzicht in een modelcontract te krijgen zonder meteen juridisch advies, maar realiseer je wel dat niet iedereen zo ervaren en 'slim' in die dingen is als jij (en ik ;) ). Wellicht wel verstandig om de focus ook op het uiteindelijke contract te hebben, in geval daar zaken in staan die niet in het modelcontract zitten.

Voor verreweg de meeste mensen kan wat fatsoenlijk advies en vooronderzoek echt geen kwaad. Snap ook niet dat als hier iemand vraagt om basis advies en er duidelijk dus nog niet veel van weet, er dan gezegd wordt dat het allemaal niks voorstelt en je het gewoon maar even moet doen (dat is niet tegen jou maar een aantal andere posts).

Zaken zoals het helemaal niet zo 'voorlopig' zijn van een voorlopig koopcontract kan ontzettend vervelend uitpakken als iemand dat niet goed begrijpt. Voor je het weet zit je opgescheept met een huis dat je eigenlijk niet wilt, voor een veel te hoge prijs, maar waar je volgens de papieren van 'een' bank wel de hypotheek kan krijgen, en dan ben je nat. Afzeggen kan je dan zomaar tienduizenden euro's kosten.

Ik zou zeker de TS niet bang willen maken, maar wel adviseren de tijd te nemen om alles fatsoenlijk te begrijpen voor je onomkeerbare stappen zet. En dan is het uiteindelijk inderdaad allemaal niet zo moeilijk (meer) :)
Op bijna alles een goed punt. Behalve het afzeggen gedeelte. Misschien zijn mensen gewoon verwend met retourrechten maar kopen is nu eenmaal kopen.
pi_192335014
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 12:23 schreef investeerdertje het volgende:

Een minimaal bedrag voordat de koop niet door gaat is normaal. Elke andere variant hebben we een rechter voor.

10% van de koopsom…minimaal bedrag... :?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192335046
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 12:28 schreef blomke het volgende:

[..]

10% van de koopsom…minimaal bedrag... :?
Dat is wat je overeen komt met de tegenpartij, ik heb toen aangegeven hier niet mee akkoord te gaan. Bij ons was het 5 omdat ik anders niet ging tekenen.
pi_192335191
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 12:30 schreef investeerdertje het volgende:
Bij ons was het 5 omdat ik anders niet ging tekenen.
Slimme zet!!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192335238
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 12:39 schreef blomke het volgende:

[..]

Slimme zet!!
Maar wees eerlijk, dat is niet iets wat er in het Latijn staat
pi_192335363
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 13:32 schreef BredeBroeder het volgende:
Basisboek..

Jij betaalt aan de eigenaar. Een contract wordt opgesteld en dat maakt jou de eigenaar.
zo werkt t niet. Loopt allemaal via een notaris.
pi_192335365
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 12:42 schreef investeerdertje het volgende:
Maar wees eerlijk, dat is niet iets wat er in het Latijn staat
"Ceterum Censea Carthaginem Essa Delendam" is het enige Latijn dat ik ken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192335391
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 12:52 schreef blomke het volgende:

[..]

"Ceterum Censea Carthaginem Essa Delendam" is het enige Latijn dat ik ken.
Arm carthago
pi_192335392
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 00:20 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Advies en bemiddelingskosten? Aan wie betaal je die laatste dan? Je notaris is eveneens vrij duur, ik was krap aan 600¤ kwijt.
[..]

Oprecht snap ik niet wat je zou willen doornemen aan een modelovereenkomst met mogelijk een of twee standaard dingetjes. Je kan Nederlands toch? Dan ga je daar ook zonder die adviseur wel uit komen.
[..]

ah een boek, te koop bij Bruna. Klaar 😁
1150¤ voor een notaris is echt geen gek bedrag. 600¤ is eerder gek en echt enorm goedkoop.
pi_192335484
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 12:54 schreef investeerdertje het volgende:
Arm carthago
Qui tollis peccata mundi, miserere nobis,
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192335524
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 12:54 schreef wielrennerdt het volgende:

[..]

1150¤ voor een notaris is echt geen gek bedrag. 600¤ is eerder gek en echt enorm goedkoop.
Gaat om de akten: levering, hypotheek- of beide akten?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192335796
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 12:54 schreef wielrennerdt het volgende:

[..]

1150¤ voor een notaris is echt geen gek bedrag. 600¤ is eerder gek en echt enorm goedkoop.
Er waren er zeker meer in die 600¤ range 1.5 jaar terug. Maar ik vraag dan ook gewoon offertes op bij de notaris, meer dan een krabbel zetten doet hij effectief toch niet. (ja ja erfdienstbaarheid checken etc etc)

De goedkoopste was goed zat.
pi_192335856
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 13:04 schreef blomke het volgende:

[..]

Gaat om de akten: levering, hypotheek- of beide akten?
Beide aktes waren 200 p/s. De inschrijving de andere 225 oid
pi_192335947
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 12:52 schreef wielrennerdt het volgende:

[..]

zo werkt t niet. Loopt allemaal via een notaris.
Slechts een formaliteit
pi_192351087
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 10:54 schreef blomke het volgende:
zeer
Ja, en ook niet in belang van de verkopende partij. Ik zou als verkoper daar niet blij mee zijn, met dat soort grapjes.
pi_192351156
Kijk gewoon naar de langere termijn?

Is de lokatie van je huis zo, dat je ook mogelijk ander werk vanuit dat huis te bereizen is? Is het huis geschikt als gezin of wil je er alleen tijdelijk in wonen? Wat zijn verwachte energielasten? (Vergis je niet, tegenwoordig kan de energie-rekening hoger zijn dan de rentelasten op je lening, in deze tijden!). Was is de verwachting aan onderhoud voor het huis?

Hoofdlijnen eerst.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')