Gisteren hooguit 10 personen in de supermarkt gezien, plus de gebruikelijke roedel vakkenvullers. Ruimte zat dus, en het afstand houden ging makkelijk, er waren ook echt mensen die daar rekening mee hielden.
Verder gezien dat op het handvat van de karretjes nu tekst en pictogrammen staan over de maatregelen. Dat hadden ze buiten bij de deur ook hangen, in het Nederlands en in het Pools.
Gisteren moest ik iets in Rotterdam ophalen. De drukte in de stad viel me tegen. Waar zijn al die mensen naar op weg?
Op de Maasboulevard een groot digitaal reclamebord gehuurd door de Rijksoverheid met tekst over covid-19, maar met zoveel tekst dat het nauwelijks te lezen was (zeker niet als je er met 50 km/h langs rijdt). Tekst ook in arabisch schrift.
Schuilhutten die als hangplekken en drugsconsumptielocatie worden gebruikt in Capelle a/d IJssel zijn van onder tot boven met lint afgezet zodat je er niet meer in kan.
Ik reed ook door een natuurgebied. Daar kreeg ik de indruk dat mensen denken dat iedereen thuis zit en ze dus alle ruimte hebben. Dus met gezin en honden de volle breedte van de paden in beslag nemen, zodat je er niet met 1,5 m langs kunt. Dan zijn ze boos als je tütert als je er langs wilt. En de honden los laten lopen waar het niet mag, op fietspaden.
De houding van sommige mensen begint me erg tegen te staan, "ik wil per se contant betalen", "ik wil mijn kinderen niet alleen thuis laten", etc. Die beseffen nog steeds niet dat ze met dat gedrag mensen dood maken.