Het ziet er wel naar uit dat die binnen zeer korte tijd wel vol komen te liggen.quote:Op donderdag 26 maart 2020 19:56 schreef Faraday01 het volgende:
Dus overmorgen liggen alle IC’s vol?
Geloof het of niet. Het is statistisch echt vette pech dat het virus in a) Italië en later b) Barant opdook.quote:Op donderdag 26 maart 2020 19:29 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Het klinkt gewoon als een 'goedmakertje'.
Het is geen volledige informatie. Dus dan zou ik zeggen, vermeld het niet of vermeld het helemaal. Wat hebben we aan dat zinnetje? Het is alsof papa tegen zoontje zegt 'maar de 3e prijs is ook heel knap voor een beginner'.
Ik zeg niet dat het RIVM continu dingen verbergt, of dat de overheid alles verzwijgt zoals iemand hierboven zei, maar dit viel me dan wel op. Aangezien ze betaald worden van onze belastingcenten wens ik gewoon volledig en op een volwassen manier geïnformeerd te worden. Ik hoef geen downplayende zoethoudertjes.
Dat doen ze overigens vanaf het begin al. "Het is maar een kleine kans dat het virus ons ook zal bereiken".
Daarna werd het "Als het virus ons bereikt, dan hebben we dat direct onder controle en zal het maar tot enkele gevallen leiden".
Toen kwam "Carnaval wordt doorgaans gevierd in kleine groepjes".
Het is gewoon een feit dat ze het continu downplayen en zo verwoorden dat je zou kunnen denken 'oooh dan, dan valt het wel mee'.
Overigens wordt het nu wel serieus genomen en daar ben ik blij mee. Maar wat mij betreft wel veel te laat.
1600 Corona-patiënten op de IC betekent 2200 IC-capaciteit. Dat gaat heel lastig worden. En nóg meer gaat onmogelijk worden ivm personeelsbeperkingen.quote:
Een gedeelte van de bevolking wilde manier van leven niet opofferen en daar betalen we de prijs voor. Een heel groot deel blijft gewoon binnen etc. Klein gedeelte verpest het voor de rest.quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:04 schreef Confetti het volgende:
Ik ben bang dat de spreiding van patiënten het virus ook gaat verspreiden. Ziekenhuispersoneel gaat massaal uitvallen en hun gezinsleden ook. Wat een drama. We zijn niet bereid geweest om écht onze manier van leven tijdelijk op te offeren. De prijs gaat nu betaald worden want we staan torenhoog in de lijsten van landen die het relatief slecht doen.
Een goed model houdt rekening met het deel van de bevolking dat zich niet aan de maatregelen houdt.quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:05 schreef wpor het volgende:
[..]
Ja als iedereen zich goed aan de maatregelen houdt (hield eigenlijk, want incubatietijd). En dat gebeurt natuurlijk, hebben we gezien.
Is dat laatste IC-werk of kan dat ook op andere afdelingen met andere oplossingen om zuurstof toe te dienen?quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:04 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
Klopt. Mediaan lijkt 10-12 dagen, waar de range 3 dagen tot 3 weken lijkt. Er zijn ook al patiënten die er langer lijken te gaan liggen. Met name de 'weanignstrajecten' (het wennen aan weer zelf ademen) gaat soms onder verwachting moeizaam.
Niet zozeer de richtlijn lijkt me? Vooral dat daarop voorbereid wordt, maar dat de hoop is dat het toch wel wat minder steil is.quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:06 schreef _I het volgende:
[..]
Die rode lijn is onze richtlijn, zoals vanmiddag genoemd door de minister in het debat.
Dat laatste is helaas IC-werk, omdat het begint met korte periode (eerst minuten tot uren) van de beademing af, waarna het weer gestart wordt. Zo bouw je het langzaam uit, maar tussendoor heb je de beademingmachines gewoon weer lange tijd nodig.quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:08 schreef Blik het volgende:
[..]
Is dat laatste IC-werk of kan dat ook op andere afdelingen met andere oplossingen om zuurstof toe te dienen?
Nou, als paars je uitgangspositie is, is rood wel een richtlijn.quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:08 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Niet zozeer de richtlijn lijkt me? Vooral dat daarop voorbereid wordt, maar dat de hoop is dat het toch wel wat minder steil is.
Ik kan me niet voorstellen dat er vandaag gezegd wordt in de pers dat de ic-capaciteit voldoende gaat zijn met 1600. Er een dergelijke rode lijn naar buiten wordt gebracht op 1600 en dat daar niet de normale ic-gevallen in meegenomen zijn... toch?quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:08 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
1600 Corona-patiënten op de IC betekent 2200 IC-capaciteit. Dat gaat heel lastig worden. En nóg meer gaat onmogelijk worden ivm personeelsbeperkingen.
Zuurstof toedienen kan op twee manieren, supportive (je geeft extra zuurstof, en iemand ademt zelf) of beademen (je neemt de beademing over). Dat tweede gebeurt op de IC en kan vooralsnog niet ergens anders.quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:08 schreef Blik het volgende:
[..]
Is dat laatste IC-werk of kan dat ook op andere afdelingen met andere oplossingen om zuurstof toe te dienen?
Is toch te laat, want de mensen die de komende dagen op de IC gaan liggen zijn nu al besmet.quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:09 schreef Greenpeas het volgende:
Verwachten jullie eventuele extra maatregelen mocht het morgen wederom zo slecht gesteld zijn met de cijfers? Ik denk eigenlijk dat we de maximaal te handhaven maatregelen nu reeds gehad hebben. Er kan nog een stapje bovenop, maar dan moet dat door de autoriteiten ook als dusdanig gehandhaafd worden, en ik vraag mij hardop af of hier wel de capaciteit voor is..
Ik ga vanuit dat de maatregelen verlengd wordt na 6 april, waar we nog langer thuis moeten blijven.... maar van een volledige lockout is nog niet sprake van.quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:09 schreef Greenpeas het volgende:
Verwachten jullie eventuele extra maatregelen mocht het morgen wederom zo slecht gesteld zijn met de cijfers? Ik denk eigenlijk dat we de maximaal te handhaven maatregelen nu reeds gehad hebben. Er kan nog een stapje bovenop, maar dan moet dat door de autoriteiten ook als dusdanig gehandhaafd worden, en ik vraag mij hardop af of hier wel de capaciteit voor is..
Tis al vaker gezegd, maar die 7 april gaat het hem echt niet worden hoor als ik alle verhalen hoor en lees hier. Wat betreft extra maatregelen zou ik het niet weten. Denk gewoon alles veel langer dicht nog. Het wordt echt een gigantische zooi dan wat het nu eigenlijk al is.quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:09 schreef Greenpeas het volgende:
Er zitten ook onzekerheidsmarges op die lijnen. Alleen die plaatjes spreken minder tot de verbeelding:quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:08 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Een goed model houdt rekening met het deel van de bevolking dat zich niet aan de maatregelen houdt.
Tot de verbeelding wel, maar het geschetste beeld is een stuk minder gezellig om over te praten.quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:11 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Er zitten ook onzekerheidsmarges op die lijnen. Alleen die plaatjes spreken minder tot de verbeelding:
[ afbeelding ]
Gaaf plaatje, komt deze van het RIVM? Heb je een linkje, ben benieuwd!quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:11 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Er zitten ook onzekerheidsmarges op die lijnen. Alleen die plaatjes spreken minder tot de verbeelding:
[ afbeelding ]
1600 lijkt(!) genoeg voor de korte termijn, maar ook de middellange termijn moet de capaciteit nog verder groeien. Minimaal naar 2000, naar verwachting nog meer.quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:10 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat er vandaag gezegd wordt in de pers dat de ic-capaciteit voldoende gaat zijn met 1600. Er een dergelijke rode lijn naar buiten wordt gebracht op 1600 en dat daar niet de normale ic-gevallen in meegenomen zijn... toch?
Ja dat is een probleem.quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:10 schreef capricia het volgende:
Mijn buurvrouw werkt in de IC van het UMCU. Ze voorspellen de top begin mei. Daar.
En alle huidige patiënten zijn al in kaart gebracht. Dus ook jonge mensen die er 'al' vijf weken liggen.
Nee. Mensen van 80 gaan het niet meer worden.
Maar is dat een probleem?
En veel mensen zijn intuïtief heel slecht met schattingen en onzekerheidsmarges waardoor een beeld al sneller pessimistischer overkomt dan dat het o.b.v. kansberekening is.quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:12 schreef _I het volgende:
[..]
Tot de verbeelding wel, maar het geschetste beeld is een stuk minder gezellig om over te praten.
Dit komt uit de technische briefing van het RIVM.quote:Op donderdag 26 maart 2020 20:13 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
Gaaf plaatje, komt deze van het RIVM? Heb je een linkje, ben benieuwd!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |