abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_192288263
In dit topic bespreken we alles rond de eerste opdracht van CUL / Kook mee met CUL: overlegtopic

Op woensdag 1 april maken we met iedereen die mee wil doen een hartige taart.

Hartige taart
In principe is dit een deeg met een vulling met ei en room. Welk deeg je gebruikt is aan jou. Je hoeft dat echt niet zelf te maken.
Voor inspiratie staan er een aantal recepten voor hartige taart in het FOK! Kookboek:
Hartige taart met ham en kaas
Zuurkooltaart
Spinazietaart
Groentenquiche (met deegrecept)
Spinazietaart met feta

Algemene spelregels:
De regels:
- Kook op de aangegeven dag het aangegeven gerecht.
- Er is geen tijdstip waarop iets klaar moet zijn, een datum is al specifiek genoeg.
- Het maakt niet uit welk recept je gebruikt.
- Eventuele aanvullende regels lees je bij de uitleg voor komende week
Spoilers!
pi_192288590
Hmm. Ik heb nog een recept dat ik al tijden wil proberen en op mn shortlist had staan. Maar het is meer een tarte tatin eigenlijk. ;( .
Sterkheidsbaas van alles.
pi_192291619
quote:
2s.gif Op donderdag 26 maart 2020 17:00 schreef Lonaa het volgende:
Hmm. Ik heb nog een recept dat ik al tijden wil proberen en op mn shortlist had staan. Maar het is meer een tarte tatin eigenlijk. ;( .
Jij hebt ook 1/3 stemrecht over de spelregels. Misschien kan je @Muck overtuigen :s)
Spoilers!
  donderdag 26 maart 2020 @ 20:31:30 #4
297508 broccolitaart
Om des keizers baard
pi_192292821
Broccolitaart!
pi_192298314
Meh, ik kan maar niets verzinnen dat ik gezond en lekker genoeg vind om ook echt te maken.
  vrijdag 27 maart 2020 @ 18:48:57 #6
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_192306898
Veel te vroeg maar heb er al een gemaakt en foto's gemaakt dus verkapte TVP
pi_192323172
Nou, ik haak af. Ik wilde sowieso al valsspelen door een 'taartje' te maken zonder deeg. Maar ze willen ook niet ui de vormpjes, dus helaas. Plan was kleine taartjes van zoete aardappel met spinazie, met een dot avocado erop. Maar helaas. Smaak was wel prima, overigens.

pi_192323722
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 18:21 schreef Myraela het volgende:
Nou, ik haak af. Ik wilde sowieso al valsspelen door een 'taartje' te maken zonder deeg. Maar ze willen ook niet ui de vormpjes, dus helaas. Plan was kleine taartjes van zoete aardappel met spinazie, met een dot avocado erop. Maar helaas. Smaak was wel prima, overigens.

[ afbeelding ]
Jammer zeg. Leuk idee om er avocado op te doen.

Ik heb besloten dat er geroosterde pompoen, spinazie, spek en salie in mijn quiche gaat. Met misschien ook geitenkaas.
Spoilers!
  zaterdag 28 maart 2020 @ 20:28:32 #9
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_192325882
quote:
2s.gif Op donderdag 26 maart 2020 17:00 schreef Lonaa het volgende:
Hmm. Ik heb nog een recept dat ik al tijden wil proberen en op mn shortlist had staan. Maar het is meer een tarte tatin eigenlijk. ;( .
We kunnen toch op een later tijdstip de tarte tatin doen als opdracht? Dan doe ik zeker mee!
*sluipt weg uit dit topic*
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_192357577
Ik doe mee met: https://heelhollandbakt.o(...)/quiche-met-pompoen/

Ik heb nog pompoen liggen uit eigen tuin, kan ik die mooi opmaken. *O*
pi_192358269
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2020 18:08 schreef Oceanonix het volgende:
Ik doe mee met: https://heelhollandbakt.o(...)/quiche-met-pompoen/

Ik heb nog pompoen liggen uit eigen tuin, kan ik die mooi opmaken. *O*
Leuk recept. Pompoen uit eigen tuin, hulde _O_
Spoilers!
pi_192368950
W00t, bijna woensdag! Ik heb al ongeveer een miljard traditionele quiches gemaakt met klassiek paté brisee-korstdeeg dus dat lukt wel met mijn ogen dicht. Daarom dénk ik morgen maar eens iets heel anders dat ik nog 'ns wilde maken: بسطيلة‎ oftwel bastilla/pastilla, een taart van warka- of filodeeg met een vulling van ei, groene kruiden, hartig gevogelte, een zoet amandelmengsel en een topping van kaneel en poedersuiker.
Zoet en zout en kruidig en interessant! :9

Ik vermoed dat ik op zo'n korte termijn geen beschikking kan krijgen over het traditionele duivenvlees, dus het moet maar even met kip :+

Zelf deeg maken of niet hangt nog even af van hoe één en ander vandaag of morgen loopt - bij te druk pak ik wat uit de vriezer.
Let me see you stripped down to the bone
pi_192373939
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 11:27 schreef minilot het volgende:
W00t, bijna woensdag! Ik heb al ongeveer een miljard traditionele quiches gemaakt met klassiek paté brisee-korstdeeg dus dat lukt wel met mijn ogen dicht. Daarom dénk ik morgen maar eens iets heel anders dat ik nog 'ns wilde maken: بسطيلة‎ oftwel bastilla/pastilla, een taart van warka- of filodeeg met een vulling van ei, groene kruiden, hartig gevogelte, een zoet amandelmengsel en een topping van kaneel en poedersuiker.
Zoet en zout en kruidig en interessant! :9

Ik vermoed dat ik op zo'n korte termijn geen beschikking kan krijgen over het traditionele duivenvlees, dus het moet maar even met kip :+

Zelf deeg maken of niet hangt nog even af van hoe één en ander vandaag of morgen loopt - bij te druk pak ik wat uit de vriezer.
Oehhhh bastilla O+ Echt zo ernstig lekker en zo smaakvol.
Twee keer gemaakt, allebei de keren met warka trouwens.

Ik doe zelf nu niet mee, maar kan niet wachten om jullie voortgang en baksels te zien morgen *O*

Dus veel succes aan iedereen die meedoet.
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_192392364
Ahh ik doe vandaag ook niet mee, maar als we zondag appeltaart bakken ben ik van de partij hoor :9
pi_192392531
Ik doe ook niet mee maar plaats misschien straks wel even mijn hartige taart recept. Lucky_Strike wilde weten hoe dan zonder eieren ;)

Appeltaart doe ik ook niet aan mee. Ik hou niet zo van taart, taarteters komen niet op bezoek en de vriezers zitten al vol
We have far more in common than that which devides us..
pi_192392727
ik ben begonnen met het eerste deel, het maken van het deeg





en ik maak quiche met pompoen
pi_192393299
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 11:27 schreef minilot het volgende:
W00t, bijna woensdag! Ik heb al ongeveer een miljard traditionele quiches gemaakt met klassiek paté brisee-korstdeeg dus dat lukt wel met mijn ogen dicht. Daarom dénk ik morgen maar eens iets heel anders dat ik nog 'ns wilde maken: بسطيلة‎ oftwel bastilla/pastilla, een taart van warka- of filodeeg met een vulling van ei, groene kruiden, hartig gevogelte, een zoet amandelmengsel en een topping van kaneel en poedersuiker.
Zoet en zout en kruidig en interessant! :9

Ik vermoed dat ik op zo'n korte termijn geen beschikking kan krijgen over het traditionele duivenvlees, dus het moet maar even met kip :+

Zelf deeg maken of niet hangt nog even af van hoe één en ander vandaag of morgen loopt - bij te druk pak ik wat uit de vriezer.
Oh! Dat staat al heel lang op mijn to-make-lijstje. Heb jij een goed recept? :9
Sterkheidsbaas van alles.
pi_192393381
Ik doe overigens niet mee, want het was ineens woensdag. :@ Anders had ik deze:
https://www.thespruceeats(...)c-tart-recipe-434916

gemaakt :9
Sterkheidsbaas van alles.
pi_192394475
Nou, ik ben wél begonnen :9

Kip in de pan:


Amandelen in de pan:


Deeg uit de koeling van de Turkse buurtsuper, want zelf maken zat er qua tijd helaas niet in. Ach ja. Mag volgens de ontspannen spelregels. :7
Let me see you stripped down to the bone
pi_192394516
quote:
2s.gif Op woensdag 1 april 2020 16:14 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Oh! Dat staat al heel lang op mijn to-make-lijstje. Heb jij een goed recept? :9
Ik hou dit aan:
https://joepastry.com/2011/bisteeya-recipe/

Of het een goed recept is zal nog moeten blijken, maar van Joe Pastry's blog wel andere dingen gemaakt en die waren succesvol :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_192394535
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 15:38 schreef Oceanonix het volgende:
ik ben begonnen met het eerste deel, het maken van het deeg

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

en ik maak quiche met pompoen
Applausjeeeeeeh, zelfmaakdeeg! O+
Let me see you stripped down to the bone
pi_192394943
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 17:09 schreef minilot het volgende:

[..]

Applausjeeeeeeh, zelfmaakdeeg! O+
Natuurlijk


met blindbakvulling staat het nu in de oven.
pi_192395196
Peuterhand tracht koriander te ontvreemden:


Amandel/suiker/kaneelmengsel klaar voor de start:
Let me see you stripped down to the bone
pi_192395410
meestal wordt erbij korianderblad toch gatver geroepen. Een peuter die het lekker vindt. _O_
pi_192395574
Ik ga voor de hele snelle versie!

pi_192395690
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 18:03 schreef Yinny het volgende:
Ik ga voor de hele snelle versie!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Niks mis mee! *O*
Zelf bladerdeeg maken is echt een bitch en een nogal saaie klus bovendien :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_192395735
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 17:54 schreef Oceanonix het volgende:
meestal wordt erbij korianderblad toch gatver geroepen. Een peuter die het lekker vindt. _O_
Nou, dat kan morgen (of over een kwartier :')) wel weer anders zijn hoor!
Overigens nooit gatver maar tot dusver altijd een beleefde dit vind ik niet zo lekker, mama > *spuugt het richting gordijnen* :7

Zo. Oven verwarmt voor. Een iets zoeken om de boel in te bakken en dan stoeien met filo :W
Let me see you stripped down to the bone
pi_192395765
Ik wilde me er makkelijk vanaf maken ivm de schaarste van bloem. Maar nou heb ik een paar kilo bloem bij de lokale molen gehaald dus nou moet ik wel.

Dussss, mijn eerste zelfgemaakte deeg voor hartige taart. Recept van @Blues met geroosterde karwij ipv parm door het deeg.



Spoilers!
pi_192395823
Die schaarste van bloem is dus niet alleen hier. Schap is al 3 weken leeg. Gelukkig had de turk nog wat. Die had een zak van 25 kg zelf verdeeld over kleinere zakken.
pi_192396102
Ha, hier ook al weken geen bloem te verkrijgen, maar de molen gelukkig nog genoeg. Zeker in deze tijden van verveling (en meekoken hier, met appeltaart in het vooruitzicht) meteen 5 kilo meegenomen.

Ik ben ook bezig aan een quiche, met zelfgemaakt deeg, maar dat moeten jullie op mijn woord geloven want ik vergat foto’s in de haastigheid...

Ik beloof wel een foto van het resultaat. Deeg maar kort gekneed, zelfs nog stukjes boter zichtbaar, maar dat zou de laagjes ten goede komen en na het blind bakken zag het er al super lekker uit :9
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_192396267
Overigens bleek bloem niet de enige schaarste. Ik had alleen nog gezouten roomboter ( :? Foutje, want dat koop ik nooit eigenlijk) en toen ging ik naar de Lidl, waar alleen nog maar gezouten roomboter was, dus toen moest ik uiteindelijk alsnog naar de Jumbo 8)7
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_192396341
en hier het eindresultaat

  woensdag 1 april 2020 @ 18:51:29 #33
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_192396346
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 11:27 schreef minilot het volgende:
W00t, bijna woensdag! Ik heb al ongeveer een miljard traditionele quiches gemaakt met klassiek paté brisee-korstdeeg dus dat lukt wel met mijn ogen dicht. Daarom dénk ik morgen maar eens iets heel anders dat ik nog 'ns wilde maken: بسطيلة‎ oftwel bastilla/pastilla, een taart van warka- of filodeeg met een vulling van ei, groene kruiden, hartig gevogelte, een zoet amandelmengsel en een topping van kaneel en poedersuiker.
Zoet en zout en kruidig en interessant! :9

Ik vermoed dat ik op zo'n korte termijn geen beschikking kan krijgen over het traditionele duivenvlees, dus het moet maar even met kip :+

Zelf deeg maken of niet hangt nog even af van hoe één en ander vandaag of morgen loopt - bij te druk pak ik wat uit de vriezer.
Vang er buiten eentje B-)
Ik ben benieuwd hoe je bastilla wordt :9

En @Lucky_Strike & @Lonaa ik zag de mention nu pas :@
Als je tarte tatin (tante tattoo volgens mijn telefoon 8)7 ) hartig is, mag het van mij hoor :P
Maar ja, nu wil je niet meer :{w

Ik ga het vandaag ook even niet redden om een quiche te maken (geen eieren, geen boter hier :( ), dus ik haak de volgende keer gewoon weer aan .
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_192396349
Ik ben op dit moment een bastilla aan het maken. De vulling staat nu af te koelen en dan straks ruzie maken met het filodeeg, want daar heb ik altijd ruzie mee. Nog tips hoe het een beetje hanteerbaar te krijgen? Het is zo'n opgerold pakketje uit de diepvries. Ligt al bijna 90 min te ontdooien.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_192396360
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 18:50 schreef Oceanonix het volgende:
en hier het eindresultaat

[ afbeelding ]
Oeh, mooie foto O+ Al mijn foto's worden kiekjes heur.
Hoe smaakt het?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_192396463
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 18:50 schreef Oceanonix het volgende:
en hier het eindresultaat

[ afbeelding ]
Ziet er lekker uit :9
Hier nog een paar minuten in de oven, en ik heb zo’n honger nu.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_192396495
Ervoor

En na 30 minuten in de oven


Klaar is spinazie feta hartige taart!
pi_192396519
Filodeeg + eerste laag zoet amandelgruis:


Toen ging deze kip-ei-brij erbij:


Daarna weer een laag amandel, dichtvouwen, toedekken met meer deeg, klaar voor de oven:


@Isabeau Wat tof dat je dit ook maakt! *O* Wat gaat er bij jou precies mis met filodeeg? :*
Let me see you stripped down to the bone
pi_192396531
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 18:50 schreef Oceanonix het volgende:
en hier het eindresultaat

[ afbeelding ]
Hoezee! O+ Lekker?
Let me see you stripped down to the bone
pi_192396556
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 18:50 schreef Oceanonix het volgende:
en hier het eindresultaat

[ afbeelding ]
En? Hoe was het?
pi_192396569
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 19:01 schreef minilot het volgende:
Filodeeg + eerste laag zoet amandelgruis:
[ afbeelding ]

Toen ging deze kip-ei-brij erbij:
[ afbeelding ]

Daarna weer een laag amandel, dichtvouwen, toedekken met meer deeg, klaar voor de oven:
[ afbeelding ]

@:Isabeau Wat tof dat je dit ook maakt! *O* Wat gaat er bij jou precies mis met filodeeg? :*
Ziet er nu al goed uit!
pi_192396600
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 19:00 schreef Yinny het volgende:
Ervoor
[ afbeelding ]
En na 30 minuten in de oven
[ afbeelding ]

Klaar is spinazie feta hartige taart!
Dat is een indrukwekkende hoeveelheid feta! _O_ ^)
Let me see you stripped down to the bone
pi_192396803
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 19:01 schreef minilot het volgende:
Filodeeg + eerste laag zoet amandelgruis:
[ afbeelding ]

Toen ging deze kip-ei-brij erbij:
[ afbeelding ]

Daarna weer een laag amandel, dichtvouwen, toedekken met meer deeg, klaar voor de oven:
[ afbeelding ]

@:Isabeau Wat tof dat je dit ook maakt! *O* Wat gaat er bij jou precies mis met filodeeg? :*
Ik ben gewoon een kluns :') Maar geloof dat het wel goed komt. Je hebt wel een totaal ander recept. Nou ja, de ingrediënten zijn nagenoeg gelijk. Staat in de oven ^O^
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_192396907
Quiche in de oven. Met hindernissen. Misschien is er niets van te zien :+
Spoilers!
pi_192396961
Ik ben blij dat ik lekker eigenwijs ben. De pompoen had eerst in de oven gemoeten volgens het recept, dat heb ik niet gedaan. Prei en pompoen rauw in de taart verwerkt en toen 40 min gebakken. Hierdoor hou je nog wat bite in de groenten
Het deeg mag iets meer zout volgende keer.

Al met al, ja deze kan ik nog wel eens herhalen. *O*
pi_192397053
Hoppaaaaa!


Wachten op afkoelen en dan nog getoast amandelschaafsel, poedersuiker en poging tot een rastertje van kaneel :7

@Isabeau Welk recept gebruikte jij? :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_192397069
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 19:06 schreef minilot het volgende:

[..]

Dat is een indrukwekkende hoeveelheid feta! _O_ ^)
Het was een blok van 200 g en ik vind het altijd zo'n gedoe om een restje feta te bewaren😂
pi_192397071
quote:
1s.gif Op woensdag 1 april 2020 19:21 schreef Lucky_Strike het volgende:
Met hindernissen.
Vertel! :*
Let me see you stripped down to the bone
pi_192397087
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 19:29 schreef Yinny het volgende:

[..]

Het was een blok van 200 g en ik vind het altijd zo'n gedoe om een restje feta te bewaren😂
Ik eet een restje feta (lees: driekwart blok, desnoods) altijd gewoon op tijdens het koken. :')
Let me see you stripped down to the bone
pi_192397088
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 19:29 schreef minilot het volgende:

[..]

Vertel! :*
Straks, mét fotoreportage :s)
Spoilers!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')