Niet alleen Roche heeft daar last van. Ervaring met een andere grote farmaceut. Die wilde een dienst afnemen bij ons en wij moesten daarvoor akkoord gaan met hun voorwaarden. Die voorwaarden waren te bizar voor woorden. Je moest zo wat je intellectueel eigendom afstaan. Hebben we niet gedaan. Hoeveel geld daar naar de juridische afdeling gaat...quote:Op donderdag 26 maart 2020 12:43 schreef Ninedarts het volgende:
Maar Roche als bedrijf was wel arrogant... ze hadden in nederland een hoofdkantoor in Almere maar nu alles verhuisd naar Duitsland..
Dus het gedrag van Roche is voor mij totaal niet verrassend
Vanwaar eigenlijk dat farmaceuten zo machtig zijn in dat opzicht?quote:Op donderdag 26 maart 2020 13:28 schreef alpeko het volgende:
[..]
Niet alleen Roche heeft daar last van. Ervaring met een andere grote farmaceut. Die wilde een dienst afnemen bij ons en wij moesten daarvoor akkoord gaan met hun voorwaarden. Die voorwaarden waren te bizar voor woorden. Je moest zo wat je intellectueel eigendom afstaan. Hebben we niet gedaan. Hoeveel geld daar naar de juridische afdeling gaat...
Dat is dus wel hun werkwijze naar hun toeleveranciers toe. Buigen of barsten.
Als er dan iets positiefs mag komen uit deze hele situatie dan is dat hopelijk dat de macht van de farmaceuten van hogerhand wordt ingeperkt.
Naar leveranciers toe? Of naar de consument?quote:Op donderdag 26 maart 2020 13:34 schreef Dejannn het volgende:
[..]
Vanwaar eigenlijk dat farmaceuten zo machtig zijn in dat opzicht?
Doet me ook zo denken aan de werkwijze van bierbrouwerijen. Wel een heel café en een hele bar faciliteren, maar vervolgens alle zeggenschap hebben over wat er daar geschonken wordt. En als je niet wil, dan zit je in hun greep als caféhouder.quote:Op donderdag 26 maart 2020 13:28 schreef alpeko het volgende:
[..]
Niet alleen Roche heeft daar last van. Ervaring met een andere grote farmaceut. Die wilde een dienst afnemen bij ons en wij moesten daarvoor akkoord gaan met hun voorwaarden. Die voorwaarden waren te bizar voor woorden. Je moest zo wat je intellectueel eigendom afstaan. Hebben we niet gedaan. Hoeveel geld daar naar de juridische afdeling gaat...
Dat is dus wel hun werkwijze naar hun toeleveranciers toe. Buigen of barsten.
Als er dan iets positiefs mag komen uit deze hele situatie dan is dat hopelijk dat de macht van de farmaceuten van hogerhand wordt ingeperkt.
Supermarkten idem uiteraard. De AH bepaalt vaak de prijzen die ze willen betalen voor de producten van de toeleveranciers. Kwestie van te weinig spelers in de markt. Monopoliepositie.quote:Op donderdag 26 maart 2020 14:06 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Doet me ook zo denken aan de werkwijze van bierbrouwerijen. Wel een heel café en een hele bar faciliteren, maar vervolgens alle zeggenschap hebben over wat er daar geschonken wordt. En als je niet wil, dan zit je in hun greep als caféhouder.
Naar leveranciers.quote:Op donderdag 26 maart 2020 13:44 schreef alpeko het volgende:
[..]
Naar leveranciers toe? Of naar de consument?
Laten we hopen dat er een collectieve verontwaardiging ontstaat waardoor ze druk voelen om hun eigen belangen opzij te zetten. Tering zeg, iedereen doet wat ie kan op dit moment. Hoe kan een bedrijf zo de boel frustreren?quote:Op donderdag 26 maart 2020 14:19 schreef Dejannn het volgende:
[..]
Naar leveranciers.
Momenteel krijg ik sowieso de indruk dat zo'n Roche liever nog tienduizenden mensen ziet sterven dan dat ze het receptuur van een specifieke vloeistof willen vrijgeven, terwijl ik me toch ook niet kan voorstellen dat het voorbestaan van zo'n enorm bedrijf afhankelijk is van zo'n vloeistofje.
Precedent scheppen misschien? Als ze nu een keer toestaan dat er receptuur gedeeld wordt, staan volgende keer de overheden nog eerder aan de poort te kloppen ipv dat ze zelf zorgen dat ze hun voorraden op orde hebben. Alleen in Groningen is er nu iemand geweest die wel de prioriteiten op orde had, de rest heeft alleen naar de euro's gekeken.quote:Op donderdag 26 maart 2020 14:19 schreef Dejannn het volgende:
[..]
Naar leveranciers.
Momenteel krijg ik sowieso de indruk dat zo'n Roche liever nog tienduizenden mensen ziet sterven dan dat ze het receptuur van een specifieke vloeistof willen vrijgeven, terwijl ik me toch ook niet kan voorstellen dat het voorbestaan van zo'n enorm bedrijf afhankelijk is van zo'n vloeistofje.
Zwitsers.quote:Op donderdag 26 maart 2020 14:45 schreef maryen65 het volgende:
Ik dacht dat Roche een NL bedrijf was. Diverse politici willen dat de Min van Volksgezondheid Roche gaat dwingen om het recept vrij te geven. Hoe dan? Als het een buitenlands bedrijf is
Leuk detail: Novartis, een andere topspeler in de farmaceutische wereld, is grootaandeelhouder van hun “concurrent”quote:
Ja is bekend, geen antwoord op mijn vraag?quote:
Mijn onderbuik zegt de vele dikbetaalde boekhouders die voorraden een kostenpost vinden, niet meer niet minder.quote:Op donderdag 26 maart 2020 12:21 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Dat is ook het echt sneue.
Per Nederlander betalen we meer aan zorg dan Duitsland per Duitser. Waar dat dan terecht komt en de mate van efficiency is onderzoekswaardig gok ik.
quote:Roche: recept staat op internet
De Zwitserse farmaceut Roche laat in gesprek met de NOS weten dat laboratoria het recept voor een vloeistof die nodig is voor coronatests van het internet kunnen halen. "Het recept waar u het over heeft, is een algemeen recept dat bekend is bij microbiologen. Het staat hen vrij om de vloeistof te ontwikkelen", zegt een Roche-woordvoerder.
Voor de veiligheid, de kwaliteit en de betrouwbaarheid raadt Roche echter aan de vloeistof bij het bedrijf te kopen. "Buiten de Roche-omgeving kunnen we de kwaliteit en de betrouwbaarheid niet garanderen."
Eerder was er bij Roche een tekort, maar dat is inmiddels opgelost. Wel waarschuwt het bedrijf dat er veel vraag naar is. "Voor nu hebben we genoeg op voorraad."
Ze hebben veel geld en genieten flinke rechtsbescherming dmv patenten/proceduresquote:Op donderdag 26 maart 2020 13:34 schreef Dejannn het volgende:
[..]
Vanwaar eigenlijk dat farmaceuten zo machtig zijn in dat opzicht?
Precies dezelfde ervaring. Ik vind die biochem bedrijven altijd een beetje slinks en sluw ofzo.quote:Op donderdag 26 maart 2020 12:43 schreef Ninedarts het volgende:
Ik heb op een lab gewerkt die met Roche apparatuur werkt
Ik moest toen ook reagentia bestellen... regel was dat we maar 1 keer per maand mochten bestellen vanwege de regels van die kutmanagers vanwege geld
Dus bestelden we alleen dingen die we die maand nodig hadden..
Sommige dingen kan je niet teveel bestellen vanwege de houdbaarsheidsdatum
Maar we hadden ook een contract met Roche... ik weet niet wat er daar precies instaat over het niet leveren van reagentie als Roche het niet kan voldoen
Maar Roche als bedrijf was wel arrogant... ze hadden in nederland een hoofdkantoor in Almere maar nu alles verhuisd naar Duitsland..
Als we een monteur nodig hadden voor reparatie moest je lang wachten
en de communicatie met die bedrijf werd ook steeds klantonvriendelijker
Ze willen ook het laboratoria in Nederland overnemen met een eigen Laboratorium Informatie Systeem
Dus het gedrag van Roche is voor mij totaal niet verrassend
Waar is de popcorn?twitter:RocheNL twitterde op donderdag 26-03-2020 om 16:51:51Vandaag zijn we volop in het nieuws. Helaas niet op de manier zoals we dat graag gezien hadden. Graag lichten we a.s.a.p toe dat het al dan niet beschikbaar stellen van dit recept niet de oplossing is, maar samenwerking tussen overheid, bedrijven, ziekenhuizen. Wordt vervolgd. https://t.co/uKu81z6QGK reageer retweet
Voor mij is dit een totaal nieuwe wereld (vandaag voor het eerst introductie in gehad adhv het artikel van FTM). En dan lees ik dit:quote:
Ze hadden een hoofdkantoor in Almere waar ik dus cursussen hebt gehad over de Roche apparatuur.quote:Op donderdag 26 maart 2020 23:07 schreef cracktor het volgende:
Heeft Roche nog een (fysieke) vestiging in nederland ergens?
De Zwitserse overheid kan ze wel dwingen. Desnoods via het leger.quote:Op donderdag 26 maart 2020 14:45 schreef maryen65 het volgende:
Ik dacht dat Roche een NL bedrijf was. Diverse politici willen dat de Min van Volksgezondheid Roche gaat dwingen om het recept vrij te geven. Hoe dan? Als het een buitenlands bedrijf is
Een noodwetje aannemen dat zulke patenten opeens voor de hele wereld zonder licentiekosten gebruikt mogen gaan worden bij zulke tekorten. Wedden dat roche binnen een week opeens leveranciers heeft gevonden die hun vloeistofje kunnen maken volgens hun proces.quote:Op vrijdag 27 maart 2020 09:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
De Zwitserse overheid kan ze wel dwingen. Desnoods via het leger.
Volgens Geenstijl hebben ze een vestiging in Woerdenquote:Op donderdag 26 maart 2020 23:07 schreef cracktor het volgende:
Heeft Roche nog een (fysieke) vestiging in nederland ergens?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |