abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203543249
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 19:55 schreef spectrumanalyser het volgende:
Leuke auto. De Celerio is de opvolger van de bekende Suzuki Alto.

Helaas zit er een 3 cilinder blokje in. Het tijdperk van 1.0-liter en 3 cilinder downsize-motoren is inmiddels voorbij. De Celerio is dan ook niet meer te koop. De grote vraag is hoe lang het blok mee zal gaan.
Zal toch wel meer dan 10 jaar meegaan?
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_203543313
quote:
11s.gif Op zondag 6 februari 2022 20:22 schreef Hallojo het volgende:

[..]
Zal toch wel meer dan 10 jaar meegaan?
Ja. Echter is het meer het aantal kilometers waar de crux zit. Het is een stadsautotje. Deze motor hoeft geen 250.000 km mee te gaan.

Bijkomend voordeel is wel dat er genoeg onderdelen te krijgen zijn voor weinig geld.
Er zijn momenteel 73 Celerio-blokken voorradig, de prijzen gaan van 400 euro tot 750 euro. Een complete motor!
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_204997251
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 18:27 schreef IkEetSlakken het volgende:

[..]
Briljante kick! Heeft TS de zijne nog?
Bij deze: ja ik heb de auto nog, zit ondertussen een iso-fix kinderstoeltje in en ben er nog mee in Tsjechië, Slovenië, Oostenrijk, Zwitserland geweest etc. Ja ik ben alweer 1.5 jaar vader :D

Km-stand staat nu op 109.000km, dat zijn dus in 4 jaar tijd bijna 75.000km. Dat maakt per km ¤ 0,237 en ik lach mij kapot, want ondanks de hoge benzineprijzen rij ik dankzij het lage verbruik nog steeds relatief goedkoop rond.

In de afgelopen 4 jaar heb ik buiten dat de airco condensor kapot gegaan is, geen bijzondere dingen aan de auto gehad. Hij krijgt zijn onderhoud netjes op tijd, nog steeds bij de dealer. En met huidige setje vierseizoensbanden doe ik ook al 60.000km ( achter ) en ongeveer 50.000km op de vooras.

De Celerio blijft dus een betrouwbare en (extreem) zuinige auto en die ga ik echt niet weg doen, gezien de hoge benzineprijzen van nu. Daarom kocht ik hem juist, al wist ik in 2018 nog niet dat de benzineprijzen zo enorm zouden stijgen in 2022.

Mijn gemiddeld verbruik na 75.000km zit op 26,29KM/L: al moet ik toegeven, sinds de benzineprijzen zo extreem hoog zijn. Blijft de auto veel staan. Juist tijdens vakanties maak ik veel km's, zo ben ik in de winter dit jaar 2 weken door Oostenrijk gereisd.

Daar stond de benzine toen nog op ¤ 1,32 en in Tsjechië tijdens de Pasen, heb ik ¤ 1,635 betaald en ben toen zo slim geweest om 20L in een jerrycan mee terug te nemen. Met die benzine heb ik nog mooi 1.5 maand kunnen rondrijden, uiteindelijk na de accijnsverlaging in Duitsland pas hoeven voltanken.

Nu blijft de auto nog meer staan: want voor Duitsland hebben wij nu een 9 euro ticket, zelfs met de Celerio kun je niet zo goedkoop rijden. Op en neer naar Düsseldorf vanuit Herzogenrath en je hebt het ¤ 9 ticket al terugverdiend, want parkeertarieven zijn ook flink verhoogd.

[ Bericht 13% gewijzigd door Diqiu-Long op 08-06-2022 19:08:02 ]
pi_210333216
Na 5 jaar in de Celerio gereden te hebben: rij ik nu sinds april in een luxe uitgevoerde Nissan Leaf Tekna van bouwjaar 2019 en voor wie het wilt weten? Inruil leverde de Celerio nog ¤ 5000 op, dus voor ¤ 11.000 kon ik de Nissan Leaf kopen.

De Celerio heeft in 5 jaar dus iets van ¤ 3000 a ¤ 3500 ofzo afgeschreven, want ik had wel nog cruisecontrol en een Android Autoradio met AHD achteruitrijcamera ingebouwd. Het grappige is, de originele autoradio heb ik nog steeds: want geen kip die hem op marktplaats wilde kopen hahaha.

En uiteindelijk heb ik 85500km's en per km heeft mij dit ¤ 0,156 gekost: ruim onder de ¤ 0,19 reiskostenvergoeding, welke ik de laatste jaren toch niet kreeg.

Reden om de overstap dit jaar te maken: de voorwaarde van de SEPP subsidie, is dat je de auto 3 jaar in eigendom moet houden. 2023, 2024 is gegarandeerd wegenbelasting vrij. En 2025 zou dan kwarttarief worden.

Daarnaast komen nu de vele electrische autos uit de lease, dus is het aanbod ook groter en worden ze betaalbaarder. Het blijft nog steeds veel geld. Echter naar mijn mening is het gewoon een kwestie van maandelijks ¤ 150 a ¤ 250 weg te zetten, zuinig rijden en zuinig met je geld zijn. Want ik verdien nog steeds geen hoog inkomen hoor..... gewoon Wajong en inkomen uit parttime werk hihi.

Afhankelijk van wat er na 2025 gebeurd, zal de Nissan Leaf blijven of ik ga dan weer kleiner rijden ( VW ID2 bijvoorbeeld ).... ik ben nu van een A-segmenter naar een C-segmenter gegaan. Het is qua comfort en luxe een enorm verschil. En de kosten vallen reuze mee, want je hebt nauwelijks onderhoud en soms kun je zelfs nog gratis opladen.

Geen compromissen meer wat betreft bagageruimte, maar wel de actieradius: want na 200km moet er toch echt geladen worden. Echter ik vindt dit prima te doen en deze auto had een catalogus prijs van ¤ 41.191 nieuw.

De Suzuki Celerio ¤ 11329 en daar heb ik 5 jaar geleden nog ¤ 8000 voor betaald: dus het mag wel duidelijk zijn, die auto heeft niet veel afgeschreven. Maar de Nissan Leaf welke net 4 jaar oud was, die had enorm afgeschreven. Meer dan de helft....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')