Ik heb dezelfde ervaring: binnen de bebouwde kom, rij ik net iets pittiger dan op de autosnelweg. Dus inderdaad snel accelereren en schakelen.quote:Op dinsdag 24 maart 2020 12:23 schreef br00djekaas54321 het volgende:
Adviezen m.b.t. zuinig rijden?
Ik hoor overigens dat vlot accelereren naar de gewenste snelheid zuiniger is dan een langere, tragere acceleratie. Wat zijn jouw bevindingen?
Waarschijnlijk rij je ook een stuk minder Autosnelweg of niet? Daar haal ik juist een groot deel van de besparing vandaan, omdat ik dan niet telkens tot stilstand hoeft te komen voor een stoplicht.quote:Op dinsdag 24 maart 2020 19:39 schreef MevrouwPuff het volgende:
Ik heb er ook een. Prima voor woon-werkverkeer. Ik zit op 1:24, ik let dan ook minder op dan TS denk ik.
30 km enkele reis waarvan 20 snelweg. Als ik veel verder moest had ik misschien wel meer in comfort gestokenquote:Op woensdag 25 maart 2020 09:25 schreef Diqiu-Long het volgende:
[..]
Waarschijnlijk rij je ook een stuk minder Autosnelweg of niet? Daar haal ik juist een groot deel van de besparing vandaan, omdat ik dan niet telkens tot stilstand hoeft te komen voor een stoplicht.
Ik vind 24KM/L nog steeds erg netjes: dat doen mensen in een Kia Picanto je niet na, die zijn gewoon flink belazerd door de Kia dealer. Best wel gek dat Suzuki juist zijn zuinigste auto, uit het gamma geschrapt heeft.
Als ze nou eens over marketing nadachten, zouden ze veel meer van die auto's kunnen verkopen. Dus mijn volgende auto, kan nog weleens een Chinese elektrische auto zijn i.p.v. een Suzuki. Of misschien zelfs een VW, als die betaalbare modellen hebben.
Comfortabel genoeg, of niet op die afstand? Belangrijkste, wat ik vond was dat de auto ook een airco heeft. Dat kost dan wat meer in onderhoud ( ik hou 1x per 4 jaar aan ) maar is wel echt heel fijn in de zomer.quote:Op woensdag 25 maart 2020 10:04 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
30 km enkele reis waarvan 20 snelweg. Als ik veel verder moest had ik misschien wel meer in comfort gestoken
Heb je ooit in een celerio gezeten dan?quote:Op woensdag 25 maart 2020 10:25 schreef ItsTheBradgeHere het volgende:
Automobilisten hebben vaak wat te zeiken. Maar zeiken op het comfort van een Celerio is gewoon terecht Heb genoeg in klein autootjes rondgereden om te weten wat comfortabel is en wat niet en sorry.
Zo'n Celerio haalt het zelfs niet bij een oudere B Segmenter zoals een Clio Phase II bijvoorbeeld. Je kan natuurlijk niet spreken van "Comfort" omdat je alleen airco en cruise control hebt Die stoelen zitten voor geen meter, 0 support in je zij, harde zittingen, rugzitting is drama.. Mijn laatste Twingo had óók Airco en had een schuifdak, maar het bleef een Twingo en het zat dus voor geen meter en had 0 isolatie. Welk comfort?
Prima dat jij er tevreden mee bent, getuige het verbruik snap ik dit helemaal, maar je moet er ook 90-100 voor rijden om dit te halen, en persoonlijk wil ik best 90/100 rijden, maar ik rij liever 100 Kilometer per uur in een auto waar in je dit stil kan doen met fatsoenlijke stoelen dan in een autootje waardoor je door wind alle kanten op geblazen wordt, je de radio harder moet zetten, en je na 2 uur gebroken uitstapt
Toevallig wel ja, vond het echt niet prettig zitten. Beetje zoals de meeste kleine Japanse autootjes. Weinig steun in je zij, korte zittingen, harde rugleuning, harde zitting.quote:Op woensdag 25 maart 2020 10:29 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Heb je ooit in een celerio gezeten dan?
Jij bent dan ook wel iets forser dan de gemiddelde persoon, in mijn auto zou je niet eens inkomen.quote:Op woensdag 25 maart 2020 10:40 schreef ItsTheBradgeHere het volgende:
[..]
Toevallig wel ja, vond het echt niet prettig zitten. Beetje zoals de meeste kleine Japanse autootjes. Weinig steun in je zij, korte zittingen, harde rugleuning, harde zitting.
Dit is natuurlijk wel een parameter die ook meespeeltquote:Op woensdag 25 maart 2020 10:47 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
[..]
Jij bent dan ook wel iets forser dan de gemiddelde persoon, in mijn auto zou je niet eens inkomen.
Een auto wordt nu eenmaal gebouwd voor een gemiddeld persoon. En vergelijkt twee totaal verschillende segmenten met elkaar. Je kan jouw focus ook niet vergelijken met een topsegmenter. Een sportauto zal ook stoelen hebben waar de forsere persoon gewoon moeilijk inpast.quote:Op woensdag 25 maart 2020 10:53 schreef ItsTheBradgeHere het volgende:
Dat is inderdaad ook wel een factor die meespeelt. Maar of je nou te zwaar bent of niet, je moet gewoon lekker in een auto kunnen zitten In mijn huidige Focus zit ik echt heel prettig, genoeg steun, lange zittingen, lekkere stoelen.
Ik heb ook in een Hyundai i10, vorige generatie proefgereden en ik had daar serieus een claustrofobisch gevoel in toen ik die auto proef reed. De dealer vroeg toen nog, wat het dan wel ging worden.... want ze menen serieus dat ze het beste in het segment zijn.quote:Op woensdag 25 maart 2020 10:33 schreef MevrouwPuff het volgende:
Hiervoor had ik een Citroën C3 en deze vind ik fijner. Daar had ik ook pech mee.
M’n twingo als eerste was dan weer fijner en m’n Hyundai excel, ja dat was haat-liefde en die heb ik dan ook hè-le-maal opgereden.
Comfort heb ik nu het meest, maar ik heb nooit zo’n nieuwe auto gereden, dus ik kan niet vergelijken met een twingo uit 2016.
Kun je wel lachen, maar mee- of tegenwind scheelt serieus in het verbruik, bij mijn gestroomlijnde Benz, en dus zéker wel bij een wat hogere auto als een Celerio.quote:Op dinsdag 24 maart 2020 17:20 schreef ItsTheBradgeHere het volgende:
DE WINDRICHTING Sorry maar hoe goed het vast in de praktijk gaat werken, niemand gaat hier op letten
Wel respect trouwens dat je zo zuinig weet te rijden, moet gezegd worden.
Dankjewel: ik had ook al wat geschreven, toen ik de auto 1 jaar in eigendom had. Dus toen schreef ik weer een geheel weblog artikel, nadat ik de auto 2 jaar in eigendom had. Vond ik wel leuk om te doenquote:Op zaterdag 28 maart 2020 11:35 schreef Sounddragon het volgende:
Leuk repotopic trouwens, zouden meer mensen moeten doen [ afbeelding ]
De meeste stoelen zijn wel zo dat je er een tijdje in kunt zitten. Maar zitpositie is wel echt belangrijk wat betreft hoe lang je 'door kunt gaan' zeg maar. Maar ben het er mee eens dat comfort zelf misschien niet de belangrijkste factor is. Bij mij is het belangrijk dat ik iets leuks rijd en dat de reis zelf naar of voor iets leuks is. Ik heb 14 jaar als koerier in Europa gewerkt en met veel verschillende auto's gereden. En de basis dingen vind ik zelf belangrijk. Cruise control, radio, airco, dat soort dingen.quote:Op zaterdag 28 maart 2020 13:38 schreef dick_laurent het volgende:
Even ingaand op comfort. Ik ben letterlijk twee jaar geleden van een bomvolle Lexus IS 250 met alles erop en eraan overgestapt naar een volledig kale Toyota Paseo met als meest luxe feature, elektrische ramen
Nu heb ik zowel in mn IS250 als de Paseo lange non-stop ritten van zo'n 8 uur ervaren.
En stapte ik na die 8 uur autorijden veel uitgeruster en fitter uit mijn Lexus dan m'n Paseo?
Niet echt. Waarom?
Omdat voor mij (persoonlijk) 8 uur lang in een auto zitten me hoe dan ook gaar en brak maakt. Of je nu in een luxe lederen stoel of een meer basic stoel zit. Want either way, je zit 8u lang toch in min of meer dezelfde zithouding én je moet je toch enigszins inspannen want autorijden vergt nu eenmaal concentratie...
Dus na enkele uren krjjg ik hoe dan ook langzaam aan last van zeurende ledematen, mn nek gaat verkrampen, schouders, etc...
Dit maakt dat ik bar weinig verschil ervaar na een lange autorit in een zware luxe wagen of kleine Jap. Heb ook bijv een keer naar Berlijn gereden in een dikke Volvo V70 van vrienden, waarvan ik altijd hoor dat dat kwa stoelen een van de beste is die je kan hebben.
Maar bij die wagen net zo hoor, ik was zo gaar als een aardappel toen ik eenmaal uitstapte na bijna 7u rijden.
Dus misschien verschilt dit heel erg per persoon? Ben wel benieuwd of anderen dit ook zo ervaren..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |