abonnement Unibet Coolblue
pi_192243009
Scoor je er een beetje punani mee?
pi_192244804
- weg, compleet offtopic -

[ Bericht 93% gewijzigd door Sounddragon op 28-03-2020 11:21:57 ]
.
pi_192245152
Adviezen m.b.t. zuinig rijden?

Ik hoor overigens dat vlot accelereren naar de gewenste snelheid zuiniger is dan een langere, tragere acceleratie. Wat zijn jouw bevindingen?
pi_192250610
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 12:23 schreef br00djekaas54321 het volgende:
Adviezen m.b.t. zuinig rijden?

Ik hoor overigens dat vlot accelereren naar de gewenste snelheid zuiniger is dan een langere, tragere acceleratie. Wat zijn jouw bevindingen?
Ik heb dezelfde ervaring: binnen de bebouwde kom, rij ik net iets pittiger dan op de autosnelweg. Dus inderdaad snel accelereren en schakelen.

Adviezen over zuinig rijden heb ik genoeg: maar het komt eigenlijk op het volgende neer, vooruit kijken! Afremmen op de motor etc en bij bergaf, voet van het gas afhalen. Je bespaart dan brandstof, welke je weer kunt gebruiken als je omhoog moet rijden.

Wat ik ook veel doe, is de auto in de versnelling laten uitrollen: ik hoef bijna nooit te remmen voor een rotonde, behalve wanneer de auto te weinig op de motor afremde en ik voorrang dien te verlenen.

En vooral niet de auto voor korte stukjes gebruiken: probeer bijvoorbeeld op de terugweg van werk de boodschappen te doen, dan is de motor warm en verbruik je minder. Dan wanneer je voor die paar km de auto pakt.

Voor de rest heeft het ook met je snelheid te maken: de tolwegen in Oostenrijk zijn wellicht wel sneller, maar als je binnendoor rijdt en de tolwegen vermijdt. Dan rij je een stuk zuiniger, omdat je op die wegen maar max 80km/u of 100km/u mag rijden.

Echter voor het optimale verbruik, zou je ook naar de windrichting kunnen kijken: als je tegenwind hebt, dan rijdt de auto net een stuk minder zuinig. Terwijl je met wind mee aanzienlijk zuiniger rijdt.

Start-Stop schakel ik trouwens altijd uit, want dat levert geen grote besparing op in de brandstofkosten. En veroorzaakt zelfs slijtage aan de accu en startmotor, ondanks dat in de auto natuurlijk een betere accu zit i.v.m. het stop-start systeem.
pi_192250940
DE WINDRICHTING _O- Sorry maar hoe goed het vast in de praktijk gaat werken, niemand gaat hier op letten _O-
Wel respect trouwens dat je zo zuinig weet te rijden, moet gezegd worden.
.
pi_192253434
Het komt zelden voor dat er zo eerlijk en goed geschreven wordt over een auto.
Iedereen die het better weet of hun eigen auto willen verdedigen, zijn hierbij uitgedaagd.
Hulde !
pi_192253595
Ik heb er ook een. Prima voor woon-werkverkeer. Ik zit op 1:24, ik let dan ook minder op dan TS denk ik.
pi_192261804
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 19:39 schreef MevrouwPuff het volgende:
Ik heb er ook een. Prima voor woon-werkverkeer. Ik zit op 1:24, ik let dan ook minder op dan TS denk ik.
Waarschijnlijk rij je ook een stuk minder Autosnelweg of niet? Daar haal ik juist een groot deel van de besparing vandaan, omdat ik dan niet telkens tot stilstand hoeft te komen voor een stoplicht.

Ik vind 24KM/L nog steeds erg netjes: dat doen mensen in een Kia Picanto je niet na, die zijn gewoon flink belazerd door de Kia dealer. Best wel gek dat Suzuki juist zijn zuinigste auto, uit het gamma geschrapt heeft.

Als ze nou eens over marketing nadachten, zouden ze veel meer van die auto's kunnen verkopen. Dus mijn volgende auto, kan nog weleens een Chinese elektrische auto zijn i.p.v. een Suzuki. Of misschien zelfs een VW, als die betaalbare modellen hebben.
pi_192262584
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 09:25 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Waarschijnlijk rij je ook een stuk minder Autosnelweg of niet? Daar haal ik juist een groot deel van de besparing vandaan, omdat ik dan niet telkens tot stilstand hoeft te komen voor een stoplicht.

Ik vind 24KM/L nog steeds erg netjes: dat doen mensen in een Kia Picanto je niet na, die zijn gewoon flink belazerd door de Kia dealer. Best wel gek dat Suzuki juist zijn zuinigste auto, uit het gamma geschrapt heeft.

Als ze nou eens over marketing nadachten, zouden ze veel meer van die auto's kunnen verkopen. Dus mijn volgende auto, kan nog weleens een Chinese elektrische auto zijn i.p.v. een Suzuki. Of misschien zelfs een VW, als die betaalbare modellen hebben.
30 km enkele reis waarvan 20 snelweg. Als ik veel verder moest had ik misschien wel meer in comfort gestoken :)
pi_192262766
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 10:04 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

30 km enkele reis waarvan 20 snelweg. Als ik veel verder moest had ik misschien wel meer in comfort gestoken :)
Comfortabel genoeg, of niet op die afstand? Belangrijkste, wat ik vond was dat de auto ook een airco heeft. Dat kost dan wat meer in onderhoud ( ik hou 1x per 4 jaar aan ) maar is wel echt heel fijn in de zomer.

In begin vond ik de stoelen niet zo comfortabel en kocht ik een wollenstoel hoes, echter dat ging regelmatig stinken: want echt wol. Dus uiteindelijk uit de auto gehaald en eerlijk gezegd, ben ik wel gewend aan de stoelen.

Soms is het een kwestie van wennen: maja autojournalisten hebben altijd wat te zeiken, terwijl er naar mijn weten geen duurtest met de Celerio gedaan is.
pi_192262993
Automobilisten hebben vaak wat te zeiken. Maar zeiken op het comfort van een Celerio is gewoon terecht :') Heb genoeg in klein autootjes rondgereden om te weten wat comfortabel is en wat niet en sorry.

Zo'n Celerio haalt het zelfs niet bij een oudere B Segmenter zoals een Clio Phase II bijvoorbeeld. Je kan natuurlijk niet spreken van "Comfort" omdat je alleen airco en cruise control hebt :') Die stoelen zitten voor geen meter, 0 support in je zij, harde zittingen, rugzitting is drama.. Mijn laatste Twingo had óók Airco en had een schuifdak, maar het bleef een Twingo en het zat dus voor geen meter en had 0 isolatie. Welk comfort?

Prima dat jij er tevreden mee bent, getuige het verbruik snap ik dit helemaal, maar je moet er ook 90-100 voor rijden om dit te halen, en persoonlijk wil ik best 90/100 rijden, maar ik rij liever 100 Kilometer per uur in een auto waar in je dit stil kan doen met fatsoenlijke stoelen dan in een autootje waardoor je door wind alle kanten op geblazen wordt, je de radio harder moet zetten, en je na 2 uur gebroken uitstapt :')
.
  Moderator woensdag 25 maart 2020 @ 10:29:32 #37
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_192263087
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 10:25 schreef ItsTheBradgeHere het volgende:
Automobilisten hebben vaak wat te zeiken. Maar zeiken op het comfort van een Celerio is gewoon terecht :') Heb genoeg in klein autootjes rondgereden om te weten wat comfortabel is en wat niet en sorry.

Zo'n Celerio haalt het zelfs niet bij een oudere B Segmenter zoals een Clio Phase II bijvoorbeeld. Je kan natuurlijk niet spreken van "Comfort" omdat je alleen airco en cruise control hebt :') Die stoelen zitten voor geen meter, 0 support in je zij, harde zittingen, rugzitting is drama.. Mijn laatste Twingo had óók Airco en had een schuifdak, maar het bleef een Twingo en het zat dus voor geen meter en had 0 isolatie. Welk comfort?

Prima dat jij er tevreden mee bent, getuige het verbruik snap ik dit helemaal, maar je moet er ook 90-100 voor rijden om dit te halen, en persoonlijk wil ik best 90/100 rijden, maar ik rij liever 100 Kilometer per uur in een auto waar in je dit stil kan doen met fatsoenlijke stoelen dan in een autootje waardoor je door wind alle kanten op geblazen wordt, je de radio harder moet zetten, en je na 2 uur gebroken uitstapt :')
Heb je ooit in een celerio gezeten dan?
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_192263173
Hiervoor had ik een Citroën C3 en deze vind ik fijner. Daar had ik ook pech mee.
M’n twingo als eerste was dan weer fijner en m’n Hyundai excel, ja dat was haat-liefde en die heb ik dan ook hè-le-maal opgereden.
Comfort heb ik nu het meest, maar ik heb nooit zo’n nieuwe auto gereden, dus ik kan niet vergelijken met een twingo uit 2016.
pi_192263371
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2020 10:29 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Heb je ooit in een celerio gezeten dan?
Toevallig wel ja, vond het echt niet prettig zitten. Beetje zoals de meeste kleine Japanse autootjes. Weinig steun in je zij, korte zittingen, harde rugleuning, harde zitting.
.
pi_192263511
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 10:40 schreef ItsTheBradgeHere het volgende:

[..]

Toevallig wel ja, vond het echt niet prettig zitten. Beetje zoals de meeste kleine Japanse autootjes. Weinig steun in je zij, korte zittingen, harde rugleuning, harde zitting.
Jij bent dan ook wel iets forser dan de gemiddelde persoon, in mijn auto zou je niet eens inkomen.
  Moderator woensdag 25 maart 2020 @ 10:50:41 #41
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_192263580
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 10:47 schreef TheWhiteCowboy het volgende:

[..]

Jij bent dan ook wel iets forser dan de gemiddelde persoon, in mijn auto zou je niet eens inkomen.
Dit is natuurlijk wel een parameter die ook meespeelt
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_192263622
Dat is inderdaad ook wel een factor die meespeelt. Maar of je nou te zwaar bent of niet, je moet gewoon lekker in een auto kunnen zitten In mijn huidige Focus zit ik echt heel prettig, genoeg steun, lange zittingen, lekkere stoelen.
.
pi_192263897
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 10:53 schreef ItsTheBradgeHere het volgende:
Dat is inderdaad ook wel een factor die meespeelt. Maar of je nou te zwaar bent of niet, je moet gewoon lekker in een auto kunnen zitten In mijn huidige Focus zit ik echt heel prettig, genoeg steun, lange zittingen, lekkere stoelen.
Een auto wordt nu eenmaal gebouwd voor een gemiddeld persoon. En vergelijkt twee totaal verschillende segmenten met elkaar. Je kan jouw focus ook niet vergelijken met een topsegmenter. Een sportauto zal ook stoelen hebben waar de forsere persoon gewoon moeilijk inpast.
pi_192264305
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 10:33 schreef MevrouwPuff het volgende:
Hiervoor had ik een Citroën C3 en deze vind ik fijner. Daar had ik ook pech mee.
M’n twingo als eerste was dan weer fijner en m’n Hyundai excel, ja dat was haat-liefde en die heb ik dan ook hè-le-maal opgereden.
Comfort heb ik nu het meest, maar ik heb nooit zo’n nieuwe auto gereden, dus ik kan niet vergelijken met een twingo uit 2016.
Ik heb ook in een Hyundai i10, vorige generatie proefgereden en ik had daar serieus een claustrofobisch gevoel in toen ik die auto proef reed. De dealer vroeg toen nog, wat het dan wel ging worden.... want ze menen serieus dat ze het beste in het segment zijn.

Echter ik heb meer het gevoel, dat Hyundai/Kia de autojournalisten meer geld toe stoppen. Dus ik zie autojournalisten niet als objectief.... en het is ook niet leidend geweest bij de beslissing.

Subjectief gezien, bevalt de Celerio mij gewoon veel beter dan de Koreaanse concurrentie. Naar mijn mening is Suzuki ook superieur, als het aankomt op de zuinigheid van hun benzinemotoren. Dat doet de concurrentie ze niet na hoor.

Wel jammer dat die Suzuki Swift nu zo duur geworden is, dat is ook wel een leuke auto. Maar ik wacht nu juist de ontwikkelingen op elektrische rijden af, dus hou bewust mijn geld in de zak.
  zaterdag 28 maart 2020 @ 11:28:05 #45
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_192317540
quote:
10s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 17:20 schreef ItsTheBradgeHere het volgende:
DE WINDRICHTING _O- Sorry maar hoe goed het vast in de praktijk gaat werken, niemand gaat hier op letten _O-
Wel respect trouwens dat je zo zuinig weet te rijden, moet gezegd worden.
Kun je wel lachen, maar mee- of tegenwind scheelt serieus in het verbruik, bij mijn gestroomlijnde Benz, en dus zéker wel bij een wat hogere auto als een Celerio.

En ja, ik doe ook wel eens een eco-challenge met mezelf, gewoon, omdat het kan, of om mongolerig rijden in de ochtend te compenseren op mijn totale verbruik van de tank. Dan haal ik met de 250cdi trouwens makkelijk 1 op 25 (diesel), en als ik een vrachtwagen verbouw tot LZV haalt ie zelfs 1 op 30+.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sounddragon op 28-03-2020 11:33:59 ]
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 28 maart 2020 @ 11:35:34 #46
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_192317652
Leuk repotopic trouwens, zouden meer mensen moeten doen 14.gif _O_
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_192317779
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 11:35 schreef Sounddragon het volgende:
Leuk repotopic trouwens, zouden meer mensen moeten doen [ afbeelding ] _O_
Dankjewel: ik had ook al wat geschreven, toen ik de auto 1 jaar in eigendom had. Dus toen schreef ik weer een geheel weblog artikel, nadat ik de auto 2 jaar in eigendom had. Vond ik wel leuk om te doen :D

In trv heb ook even mijn reisverslag, van de laatste Roadtrip gepost. Zijn eigenlijk wel schaamteloze kopieer en plak werk, omdat het al gepubliceerd was op mijn Tweakblog.

TRV / Vierlanden Roadtrip - Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Tsjechië

Dat met windrichting, dat is inderdaad geen onzin: kijk gewoon in de weerapp, dan zie je de windrichting en hoe sterk de wind is. Een windsnelheid van 7km/u is natuurlijk niet zo snel, dus dan valt de tegenwind wel mee.

Maar bij een windsnelheid van 20km/u ga je het al merken in je verbruik, dan moet je meer gas geven om de zelfde snelheid te rijden. Zie het als fietsen: tegen de wind fietsen kost je meer energie, dan wind mee.
  Moderator zaterdag 28 maart 2020 @ 13:38:42 #48
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_192319374
Even ingaand op comfort. Ik ben letterlijk twee jaar geleden van een bomvolle Lexus IS 250 met alles erop en eraan overgestapt naar een volledig kale Toyota Paseo met als meest luxe feature, elektrische ramen :')

Nu heb ik zowel in mn IS250 als de Paseo lange non-stop ritten van zo'n 8 uur ervaren.

En stapte ik na die 8 uur autorijden veel uitgeruster en fitter uit mijn Lexus dan m'n Paseo?

Niet echt. Waarom?

Omdat voor mij (persoonlijk) 8 uur lang in een auto zitten me hoe dan ook gaar en brak maakt. Of je nu in een luxe lederen stoel of een meer basic stoel zit. Want either way, je zit 8u lang toch in min of meer dezelfde zithouding én je moet je toch enigszins inspannen want autorijden vergt nu eenmaal concentratie...
Dus na enkele uren krjjg ik hoe dan ook langzaam aan last van zeurende ledematen, mn nek gaat verkrampen, schouders, etc...

Dit maakt dat ik bar weinig verschil ervaar na een lange autorit in een zware luxe wagen of kleine Jap. Heb ook bijv een keer naar Berlijn gereden in een dikke Volvo V70 van vrienden, waarvan ik altijd hoor dat dat kwa stoelen een van de beste is die je kan hebben.
Maar bij die wagen net zo hoor, ik was zo gaar als een aardappel toen ik eenmaal uitstapte na bijna 7u rijden.

Dus misschien verschilt dit heel erg per persoon? Ben wel benieuwd of anderen dit ook zo ervaren..
pi_192321228
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 13:38 schreef dick_laurent het volgende:
Even ingaand op comfort. Ik ben letterlijk twee jaar geleden van een bomvolle Lexus IS 250 met alles erop en eraan overgestapt naar een volledig kale Toyota Paseo met als meest luxe feature, elektrische ramen :')

Nu heb ik zowel in mn IS250 als de Paseo lange non-stop ritten van zo'n 8 uur ervaren.

En stapte ik na die 8 uur autorijden veel uitgeruster en fitter uit mijn Lexus dan m'n Paseo?

Niet echt. Waarom?

Omdat voor mij (persoonlijk) 8 uur lang in een auto zitten me hoe dan ook gaar en brak maakt. Of je nu in een luxe lederen stoel of een meer basic stoel zit. Want either way, je zit 8u lang toch in min of meer dezelfde zithouding én je moet je toch enigszins inspannen want autorijden vergt nu eenmaal concentratie...
Dus na enkele uren krjjg ik hoe dan ook langzaam aan last van zeurende ledematen, mn nek gaat verkrampen, schouders, etc...

Dit maakt dat ik bar weinig verschil ervaar na een lange autorit in een zware luxe wagen of kleine Jap. Heb ook bijv een keer naar Berlijn gereden in een dikke Volvo V70 van vrienden, waarvan ik altijd hoor dat dat kwa stoelen een van de beste is die je kan hebben.
Maar bij die wagen net zo hoor, ik was zo gaar als een aardappel toen ik eenmaal uitstapte na bijna 7u rijden.

Dus misschien verschilt dit heel erg per persoon? Ben wel benieuwd of anderen dit ook zo ervaren..
De meeste stoelen zijn wel zo dat je er een tijdje in kunt zitten. Maar zitpositie is wel echt belangrijk wat betreft hoe lang je 'door kunt gaan' zeg maar. Maar ben het er mee eens dat comfort zelf misschien niet de belangrijkste factor is. Bij mij is het belangrijk dat ik iets leuks rijd en dat de reis zelf naar of voor iets leuks is. Ik heb 14 jaar als koerier in Europa gewerkt en met veel verschillende auto's gereden. En de basis dingen vind ik zelf belangrijk. Cruise control, radio, airco, dat soort dingen.
Met de Sprinter met automaat en geveerde stoel kon ik heel lang doorrijden. Daar kreeg ik geen last van m'n rug en stapte over het algemeen vrij fris uit. Ben weleens in een week 3x naar Noorwegen op en neer gereden bijv. (8000km in 1 week) en dat ging prima. Uiteraard wel goed slapen daarna :P
Ik denk ook dat de marges klein zijn. Dus stel dat je met een Suzuki Celerio vrij goed 500km kunt rijden, dan zal dezelfde persoon met een Lexus LS niet meteen 1500km kunnen rijden zeg maar, puur door de betere stoelen en meer comfort.
pi_192321257
Wat een lap test voor die auto :P
Maar je krijgt een band met die dingen, leuk om te zien *)
Ik was hier...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')