InleidingIk schreef vorig jaar rond deze tijd al over de Suzuki Celerio, met name dat het een onderwaardeerde stadsauto was. En nu twee jaar later, vliegen mij de vooroordelen nog steeds om de oren: met name dat het een auto voor bejaarden zou zijn
Maar dat vind ik gewoon ongefundeerde onzin en daar trek ik mij dus niks van aan, want bij het
tankstation lach ik het hardste _/-\o_
Ja ik rij enorm goedkoop met deze auto en verbruik slechts 3,94 l/100km wat neerkomt op ¤ 5,41 per 100KM oftewel, 25,37km per liter benzine. Ik ben wat je noemt een bewuste zuinige rijder en daar maak ik soms gewoon een sport van
Zo ben ik een keer met een actieradius van 85km weggereden, terwijl ik ongeveer 90km totaal moest afleggen. Ik heb toen zo zuinig mogelijk gaan rijden en mijn actieradius werd een stuk hoger, waardoor ik uiteindelijk nog zelfs nog ruim drie liter in de tank had zitten
Mijn mening over deze auto is na ruim 2 jaar nog steeds niet veel veranderd: het blijft gewoon een hele praktische en zelfs nu is het nog steeds de zuinigste benzineauto die je kunt kopen. Helaas is dit binnenkort verleden tijd, want Suzuki ziet geen brood meer in de Celerio en daarom kun je straks dus geen nieuw exemplaar meer kopen
Een van de redenen is dat deze auto relatief gezien niet veel verkocht is: in totaal zouden er 12.000 exemplaren verkocht zijn sinds de introductie in 2014.
Bron
Nu heeft Suzuki ook niet bepaald hun moeite gedaan om de Celerio te promoten: want op Facebook word je bijna dood gespamd met gesponsorde berichten over de Suzuki Swift, welke trouwens in tegenstelling tot de Celerio niet in Azië ( Thailand ) maar in Hongarije gebouwd word. Dus ik kan wel zeggen dat ik in een Aziatische auto rij, waar de Swift gewoon net als een Volkswagen Up! door Oostblokkers in elkaar gezet worden
In India is de Suzuki Celerio overigens immens populair en zo'n beetje alle foto's op
Instagram zijn afkomstig van eigenaars uit India, al zijn die wel uitgerust met de minder zuinige K10B motor welke ook in de Alto zit. En hij is zelfs verkrijgbaar als een uitvoering die op CNG gas kan rijden, ook word hij op een hele andere manier door
Suzuki Maruti gepresenteerd, heck hij staat zelfs direct op de voorpagina helemaal bovenaan naast iCreate.
De Celerio in India kost omgerekend trouwens nog geen ¤ 6000 nieuw en de enige Suzuki auto die goedkoper is, dat is de
Alto welke minder dan ¤ 4000 nieuw kost. Natuurlijk is dit appels met peren vergelijken: want in India zijn de regels niet zo streng als in Nederland en dus hoeven de auto's ook niet uitgerust te worden met Stop-Start en hebben ze ook niet, het Hill-hold systeem aan boord.
OngelukVlak nadat ik terug gekomen was uit Groot Brittannië eind oktober 2019 en ruim 2000km in een week tijd had afgelegd, werd mijn geparkeerde auto op een zondagavond aangereden: de tegenpartij verliet daarna direct de plek van het ongeval en volgens getuigen, is hij er als een haas vandoor gegaan en zou hij zijn dimlicht uitgezet hebben. Dit was voor mijn persoonlijk de grootste schrik uit mijn leven: ik ben zo zuinig op mijn auto en zodoende heb ik ook nog geen schade gereden!
Schade auto
Ik was toen ook heel boos dat een onbenul, mijn auto beschadigd had door zijn waarschijnlijke roekeloze rijgedrag. Ja ik weet het is niet netjes om iemand een onbenul te noemen en eigenlijk dient de leeftijd er ook niet echt toe: maar dit omschrijft mijn boosheid van destijds het beste. Want ik heb die zondagnacht enorm slecht geslapen en het enige wat door mijn hoofd ging, was hoe ik deze schade hersteld kreeg en wat mij dat zou gaan kosten!
Een ware nachtmerrie was het dus die uitkwam: maar gelukkig trof ik de volgende morgen een briefje aan op mijn auto, waarmee ik de schade heb kunnen verhalen op de tegenpartij! Maar het heeft mij helaas wel een trauma opgeleverd, waar ik vooral de eerste paar weken last van had nadat ik mijn auto terug had. Zo durfde ik mijn auto niet meer langs de weg te parkeren en als het dan toch niet anders kon, zette ik mijn dashcam aan door hem aan te sluiten op een externe batterij.
Ook over het herstel was ik niet 100% tevreden over: bij daglicht kon ik door lichtval, kleurverschil zien en ik heb mij daar echt een tijdje aan gestoord. Tot ik een bezoekje bracht aan de Suzuki Dealer en ze mij lieten zien, dat zo'n beetje alle auto's in de showroom kleurverschil hadden en dat ook de bumpers niet altijd naadloos aansluiten op de carrosserie
Ik heb het nu dus los kunnen laten en het stoort mij ook niet meer: zelfs de voorbumper heeft kleurverschil met de carrosserie, dus ik begrijp wel dat het kleurverschil vrijwel onmogelijk is en het extra opvalt bij vers gespoten nieuwe bumpers. Dus als je bij een bumperklever denkt: als hij er achterop knalt, dan krijg ik mooi een nieuwe bumper
Dat wil je dus echt niet, want ik was mijn auto twee weken kwijt
Eerlijk gezegd had ik liever gehad dat mijn auto total loss verklaard was geweest, want dan had gewoon een nieuwe auto kunnen kopen. Het schadebedrag was overigens bijna ¤ 2000 en dat is bijna 1/3 van de vervangingswaarde bij total loss, die is namelijk ¤ 6500. Mijn verzekeraar Inshared keerde het schadebedrag overigens redelijk snel uit, ze hebben dat gewoon voorgeschoten. Dus ik ben opzich wel tevreden over Inshared, ondanks dat ik nogal ongeduldig was in die twee weken
Overigens sinds het ongeluk ben ik ook een beetje angstig omtrent het parkeren van mijn auto en vooral bij mij thuis, zet ik de auto bij voorkeur achterom neer: waar aanzienlijk minder verkeer langs komt en maar weinig auto's geparkeerd staan. Daarnaast hoor ik sinds de auto hersteld een kraakje rechts achterin uit de kofferbak komen. Waarvan ik al vastgesteld heb, dat het de nieuwe achterlamp is die kraakt. Al lijkt mij dat vrij onschuldig en daarom negeer ik het maar en met de radio aan hoor ik het sowieso niet
Zuid-Wales RoadtripVlak voordat mijn auto twee weken uit de running was, had ik er nog ruim 2000KM mee afgelegd om in vijf dagen tijd helemaal naar Zuid-Wales te reizen. Ja de auto kan het echt wel aan hoor en hij had er totaal geen moeite mee om 120KM/u over de Belgische Autosnelweg te rijden, ook het verbruik viel uiteindelijk best wel mee. Wel viel het weer in Wales nogal tegen, maar het hoort er een beetje bij
Freshwater West Pembrokeshire Coast
Maar het rijden was in iedere geval goed te doen en ik heb ook stevig door kunnen rijden met de auto: het was wel grappig dat ik in Wales plotseling naast een Britse Celerio parkeerde en zo heel droog zei: nice car mate, wat ik gewoon gekopieerd had van een Car Throttle video
Ook erg fijn tijdens dit soort roadtrips is de cruisecontrol die ik heb laten inbouwen, dat rijdt echt veel fijner als je meerdere uren onderweg bent in de auto
Castle Combe Engeland
Op de terugweg hebben wij een dagje Cotswolds gedaan, met name de plaatsjes Castle Combe en Lacock, waarvan de laatste beroemd is als een veel gebruikte filmlocatie voor scenes uit de Harry Potter films. Als ik roadtrips doe, dan verdeel ik de afstand altijd over meerdere dagen. Maar als je in vijf dagen tijd, naar Zuid-West Wales rijdt en terug: dan ontkom je er eigenlijk niet aan dat je per dag veel km's aflegt. Het is dus niet zoals veel Nederlanders doen: in een dag naar Zuid-Frankrijk rijden
Maar echt bewust een rondreis waarbij je iedere avond in een ander hotel slaapt en dus verder reist, i.p.v. op een locatie verblijven en deze als uitvalsbasis te gebruiken. Daar zijn de afstanden gewoon te ver voor, want van Kerkrade naar St Davids rijden in Zuid-West Wales is ruim 9 uur reizen en je zit ook twee uur op de veerboot van Duinkerke naar Dover.
Op de laatste dag heb ik ruim 670km afgelegd en dat is de grootste afstand die ik ooit in een dag gereden heb: het is echter wel te doen, vooral omdat je twee uur op de veerboot zit en in Groot Brittannië zijn er genoeg mogelijkheden om even lekker een kwartiertje pauze te nemen. Dat laatste is echt een stuk beter geregeld dan in Nederland, want bij de service plaatsen langs de Motorway zitten meestal meerdere restaurants en het is dus geen monopolie van een specifieke speler.
Geluk bij een ongeluk: Storm CiaraDrie weken geleden was het land in rep en roer: met windstoten van 120KM/u zouden wij in Zuid-Limburg mee te maken krijgen, maar viel gelukkig wel mee en volgens Accuweather was het hooguit 70KM/u op zijn hoogste. Desalteniem bleek de volgende dag dat mijn voorruit een barst in de ruit te hebben, veroorzaakt door de storm
Ruitschade storm
Ja geluk bij een ongeluk noem ik dat, want mijn voorruit zat vol hinderlijke krassen en steenslag. Al ruim langer dan een jaar zover ik mijn kan herinneren, vermoedelijk mede veroorzaakt door de voorruit met kranten schoon te maken! Ik heb toen al eens overwogen om de ruit op eigen kosten te vervangen, maar dat is erg duur en daarom heb ik dat niet gedaan. Ook heb ik niet echt vertrouwen in de vage bedrijfjes, die het schijnbaar voor ¤ 269 op locatie doen.
Ik heb ook uitgerekend hoeveel premie ik ongeveer voor het WA+ gedeelte betaald heb, waar dus de ruitverzekering in zit. Dat is per maand een bedrag van ¤ 4,07 en daarmee ben ik tegen ruitschade en stormschade o.a verzekerd. Dit bedrag heb ik nu ongeveer 24 maanden betaald en komt daarmee uit op ¤ 97,68 totaal, wat waarschijnlijk lager ligt omdat ik uitga van de huidige premie. Het eigen risico was ¤ 135 en daarmee heeft mij de voorruit in-principe ¤ 232,68 gekost als je de twee jaar premie mee telt. Echter ongeacht of ik ruitschade heb of niet, zolang de auto WA+ verzekerd is moet ik die ¤ 4,07 per maand sowieso betalen en het lijkt mij verstandig deze dekking te behouden!
Nieuwe voorruit
Enige nadeel is dat ik bij de TuV in Duitsland even een nieuwe Umweltplakette dien te halen en nieuwe 3M tape voor de mount van de dashcam nodig heb, welke ik op AliExpress besteld heb. Overigens was die mount best lastig van de voorruit af te halen, dus de dashcam zit dan wel echt stevig vast aan de ruit
PS de totale kosten voor vervanging van de voorruit door Autototaalglas kwam uit op ¤ 553,26 totaal volgens de factuur: waarvan ik zelf dus uiteindelijk 1/4 van betaald heb. Bij andere verzekeringen zou het wellicht gratis geweest zijn, maar de maandpremie is bij Inshared aanzienlijk lager.
Vierlanden RoadtripGeheel spontaan besloten wij twee dagen voor vertrek, dat wij een Roadtrip gingen ondernemen richting Bayern via Baden-Württemberg oftewel de stad Konstanz. Makkelijk is dat niet hoor: mijn vrouw moet ik letterlijk uit bed trekken, wanneer gepland staat dat wij om 7:00 uur beginnen met rijden
De ruwe planning zag als volgt uit: Konstanz, Schloss Neuschwanstein, Berechtgaden, Hallstatt, Salzburg, Cèsky Krumlov en als laatste Neurenberg. Waarbij Hallstatt en Salzburg in Oostenrijk liggen, wat een beetje mijn moederland is: aangezien mijn moeder Oostenrijkse was
Besneeuwde bergtoppen bij Konstanz
Over Oostenrijk gesproken: voor de autobahn en autoweg heb je een vignet nodig, behalve het stukje bij de grens is tegenwoordig tolvrij. Gelukkig is het makkelijk de tolwegen te vermijden met de navigatie, dan rij je over wat de Duitsers en Oostenrijkers Landstrasse noemen. En Bundesstraße B, welke aan gegeven worden met een B en den het nummer.
Via St Gallen en daarna door Oostenrijk, zijn wij uiteindelijk naar Füssen gereden.
Voor de Landstrasse gebruiken ze blauwe bordjes, met daarin een nummer en het is dan ook een voorrangsweg. En dan heb je nog witte bordjes met een nummer erin, wat ook Landstraße zijn: alleen dat is dan niet ( automatisch ) een voorrangsweg
Tol vermijden is dus mogelijk in Oostenrijk, maar je moet wel je navigatiesysteem correct instellen. Want A en S wegen, oftewel Autobahnen en Schnellstraßen is een vignet verplicht. Dus het is wel iets waarbij je goed moet opletten en als je verder Oostenrijk inrijdt, dan zou ik gewoon direct een vignet van een tientje aanschaffen.
Bij Konstanz is de Zwitserse A7 bij Kreuzlingen schijnbaar ook vignet vrij, want HereWeGo wilde mij een stukje over de A7 laten rijden. Minder dan een 1KM in totaal, maar ik ben nog voor het oprijden afgeslagen naar rechts om de toll te vermijden. Pas later kon ik op internet vinden, dat dit stukje inderdaad vignet vrij was... alleen dat word vrijwel nergens gecommuniceerd: al weet HereWeGo het dus wel
Voor het bezoeken van Hallstatt en Salzburg is het aanschaffen van een vignet een beetje onzinnig: want van Berechtgaden naar Hallstatt heb je letterlijk geen snelheidswinst, door dat kleine stukje autobahn mee te pakken. Je aankomsttijd zal vrijwel gelijk zijn. Al is dat van Salzburg naar Cèsky Krumlov in Tsjechië eigenlijk wel een ander verhaal: dan ben je ruim een uur langer onderweg. Maar persoonlijk vond ik het dit waard
Het reisverslag van deze Roadtrip vind je hier, deze heb ik een paar dagen geleden al gepubliceerd de dag nadat ik teruggekomen ben. PS in Oostenrijk tank je extreem goedkoop, nog goedkoper dan in Luxemburg _/-\o_
Tot slot
Stja hoeveel valt er nog over mijn auto te schrijven? Ik ben er in iedere geval erg tevreden over en hij is tot nu toe erg betrouwbaar gebleken, want buiten een lekke band heb ik geen pech gehad. En ik ben van mening dat ik met mijn zuinige rijstijl een bijdrage lever, aan het zo milieubewust mogelijk deel te nemen aan het verkeer. Want elektrische auto's zijn wel leuk: alleen die kan ik ( nog ) niet betalen en zo groen is Nederlandse stroom helaas ook niet
Daarnaast lijkt het mij een hele uitdaging om met een elektrische auto een vijfdaagse roadtrip te doen, al helemaal met de modellen die ter vervanging van de benzine stadsauto dienen. Maar de elektrische auto neem ik wel in overweging, aangezien je vanaf 1 juli 2020 ¤ 4000 subsidie op een elektrische auto krijgt van de overheid. Al ben ik bang dat zelfs daarmee een elektrische auto nog steeds duurder is, dan de benzine uitvoeringen.
Nee de auto is zeker niet zo comfortabel als een luxe auto, dat zal je ook zeker merken als je luxe auto's gewend bent. Zo had mijn auto in de bergen zeker af en toe moeite om omhoog te komen en gaat het dus ook niet met hoge snelheid: maar hij red het wel zolang ik maar terug schakel, want in Berchtesgaden kwam ik op de steilste helling enkel omhoog wanneer ik de auto in de 1e versnelling deed zetten. Echter ik heb wel genoeg ruimte in de auto en daardoor kan ik dus ook gewoon roadtrips ondernemen, waarbij ik zelfs nog een paar kratjes Tsjechisch bier mee had kunnen terugnemen
Ik heb overigens in twee jaar tijd meer dan 42.000KM met de Celerio afgelegd en nu kost mij de auto per km ¤ 0,316 waar dat vorig jaar nog ¤ 0,515 per KM was. Daarbij hou ik geen rekening met de restwaarde, die momenteel tussen de ¤ 5000 a ¤ 6000 ligt. Wat zou betekenen dat ik voor ¤ 0,20 per km betaald zou hebben, als ik nu de auto voor ¤ 5000 bij wijze van spreken zou verkopen. In totaal heb ik namelijk ¤ 13410 aan de auto uitgegeven: Dit klinkt als enorm veel geld, echter ik neem echt alle kosten mee in de berekening. Dus letterlijk al het onderhoud, belasting, verzekering en brandstofverbruik hou ik bij met Drivvo.
En het onderhoud laat ik gewoon bij de Suzuki Dealer doen, al doe ik dat vooral omdat ik op die manier gratis pechhulp krijg in heel Europa. Wat een besparing van ¤ 155 per jaar oplevert in vergelijking met ANWB Europa Standaard, dat terwijl een VOS Onderhoudsbeurt maar ¤ 168 kost bij de Suzuki dealer. Dat is het enige wat je dient te betalen als het je puur om een ingevuld onderhoudsboekje gaat: want het is echt belachelijk om een dealer ¤ 30 voor een interieurfilter te betalen, terwijl het maar een stukje papier is en voor dat geld heb ik dus 5 interieurfilters bij Autodoc besteld. Alleen de luchtfilter koop ik altijd origineel bij de Suzuki dealer in Duitsland, aangezien die maar ¤ 8,35 kost
PS dit topic is een ordinaire copypaste, van mijn Tweakblog waar ik meer dan 2 jaar actief geweest ben met mijn kloon