abonnement Unibet Coolblue
pi_192231454
Inleiding

Ik schreef vorig jaar rond deze tijd al over de Suzuki Celerio, met name dat het een onderwaardeerde stadsauto was. En nu twee jaar later, vliegen mij de vooroordelen nog steeds om de oren: met name dat het een auto voor bejaarden zou zijn |:( Maar dat vind ik gewoon ongefundeerde onzin en daar trek ik mij dus niks van aan, want bij het tankstation lach ik het hardste _/-\o_

Ja ik rij enorm goedkoop met deze auto en verbruik slechts 3,94 l/100km wat neerkomt op ¤ 5,41 per 100KM oftewel, 25,37km per liter benzine. Ik ben wat je noemt een bewuste zuinige rijder en daar maak ik soms gewoon een sport van :X Zo ben ik een keer met een actieradius van 85km weggereden, terwijl ik ongeveer 90km totaal moest afleggen. Ik heb toen zo zuinig mogelijk gaan rijden en mijn actieradius werd een stuk hoger, waardoor ik uiteindelijk nog zelfs nog ruim drie liter in de tank had zitten :+

Mijn mening over deze auto is na ruim 2 jaar nog steeds niet veel veranderd: het blijft gewoon een hele praktische en zelfs nu is het nog steeds de zuinigste benzineauto die je kunt kopen. Helaas is dit binnenkort verleden tijd, want Suzuki ziet geen brood meer in de Celerio en daarom kun je straks dus geen nieuw exemplaar meer kopen :( Een van de redenen is dat deze auto relatief gezien niet veel verkocht is: in totaal zouden er 12.000 exemplaren verkocht zijn sinds de introductie in 2014.
Bron

Nu heeft Suzuki ook niet bepaald hun moeite gedaan om de Celerio te promoten: want op Facebook word je bijna dood gespamd met gesponsorde berichten over de Suzuki Swift, welke trouwens in tegenstelling tot de Celerio niet in Azië ( Thailand ) maar in Hongarije gebouwd word. Dus ik kan wel zeggen dat ik in een Aziatische auto rij, waar de Swift gewoon net als een Volkswagen Up! door Oostblokkers in elkaar gezet worden |:(



In India is de Suzuki Celerio overigens immens populair en zo'n beetje alle foto's op Instagram zijn afkomstig van eigenaars uit India, al zijn die wel uitgerust met de minder zuinige K10B motor welke ook in de Alto zit. En hij is zelfs verkrijgbaar als een uitvoering die op CNG gas kan rijden, ook word hij op een hele andere manier door Suzuki Maruti gepresenteerd, heck hij staat zelfs direct op de voorpagina helemaal bovenaan naast iCreate.

De Celerio in India kost omgerekend trouwens nog geen ¤ 6000 nieuw en de enige Suzuki auto die goedkoper is, dat is de Alto welke minder dan ¤ 4000 nieuw kost. Natuurlijk is dit appels met peren vergelijken: want in India zijn de regels niet zo streng als in Nederland en dus hoeven de auto's ook niet uitgerust te worden met Stop-Start en hebben ze ook niet, het Hill-hold systeem aan boord.

Ongeluk

Vlak nadat ik terug gekomen was uit Groot Brittannië eind oktober 2019 en ruim 2000km in een week tijd had afgelegd, werd mijn geparkeerde auto op een zondagavond aangereden: de tegenpartij verliet daarna direct de plek van het ongeval en volgens getuigen, is hij er als een haas vandoor gegaan en zou hij zijn dimlicht uitgezet hebben. Dit was voor mijn persoonlijk de grootste schrik uit mijn leven: ik ben zo zuinig op mijn auto en zodoende heb ik ook nog geen schade gereden!


Schade auto

Ik was toen ook heel boos dat een onbenul, mijn auto beschadigd had door zijn waarschijnlijke roekeloze rijgedrag. Ja ik weet het is niet netjes om iemand een onbenul te noemen en eigenlijk dient de leeftijd er ook niet echt toe: maar dit omschrijft mijn boosheid van destijds het beste. Want ik heb die zondagnacht enorm slecht geslapen en het enige wat door mijn hoofd ging, was hoe ik deze schade hersteld kreeg en wat mij dat zou gaan kosten!

Een ware nachtmerrie was het dus die uitkwam: maar gelukkig trof ik de volgende morgen een briefje aan op mijn auto, waarmee ik de schade heb kunnen verhalen op de tegenpartij! Maar het heeft mij helaas wel een trauma opgeleverd, waar ik vooral de eerste paar weken last van had nadat ik mijn auto terug had. Zo durfde ik mijn auto niet meer langs de weg te parkeren en als het dan toch niet anders kon, zette ik mijn dashcam aan door hem aan te sluiten op een externe batterij.

Ook over het herstel was ik niet 100% tevreden over: bij daglicht kon ik door lichtval, kleurverschil zien en ik heb mij daar echt een tijdje aan gestoord. Tot ik een bezoekje bracht aan de Suzuki Dealer en ze mij lieten zien, dat zo'n beetje alle auto's in de showroom kleurverschil hadden en dat ook de bumpers niet altijd naadloos aansluiten op de carrosserie 8)7

Ik heb het nu dus los kunnen laten en het stoort mij ook niet meer: zelfs de voorbumper heeft kleurverschil met de carrosserie, dus ik begrijp wel dat het kleurverschil vrijwel onmogelijk is en het extra opvalt bij vers gespoten nieuwe bumpers. Dus als je bij een bumperklever denkt: als hij er achterop knalt, dan krijg ik mooi een nieuwe bumper }> Dat wil je dus echt niet, want ik was mijn auto twee weken kwijt :(

Eerlijk gezegd had ik liever gehad dat mijn auto total loss verklaard was geweest, want dan had gewoon een nieuwe auto kunnen kopen. Het schadebedrag was overigens bijna ¤ 2000 en dat is bijna 1/3 van de vervangingswaarde bij total loss, die is namelijk ¤ 6500. Mijn verzekeraar Inshared keerde het schadebedrag overigens redelijk snel uit, ze hebben dat gewoon voorgeschoten. Dus ik ben opzich wel tevreden over Inshared, ondanks dat ik nogal ongeduldig was in die twee weken :X

Overigens sinds het ongeluk ben ik ook een beetje angstig omtrent het parkeren van mijn auto en vooral bij mij thuis, zet ik de auto bij voorkeur achterom neer: waar aanzienlijk minder verkeer langs komt en maar weinig auto's geparkeerd staan. Daarnaast hoor ik sinds de auto hersteld een kraakje rechts achterin uit de kofferbak komen. Waarvan ik al vastgesteld heb, dat het de nieuwe achterlamp is die kraakt. Al lijkt mij dat vrij onschuldig en daarom negeer ik het maar en met de radio aan hoor ik het sowieso niet :)

Zuid-Wales Roadtrip

Vlak voordat mijn auto twee weken uit de running was, had ik er nog ruim 2000KM mee afgelegd om in vijf dagen tijd helemaal naar Zuid-Wales te reizen. Ja de auto kan het echt wel aan hoor en hij had er totaal geen moeite mee om 120KM/u over de Belgische Autosnelweg te rijden, ook het verbruik viel uiteindelijk best wel mee. Wel viel het weer in Wales nogal tegen, maar het hoort er een beetje bij :X


Freshwater West Pembrokeshire Coast

Maar het rijden was in iedere geval goed te doen en ik heb ook stevig door kunnen rijden met de auto: het was wel grappig dat ik in Wales plotseling naast een Britse Celerio parkeerde en zo heel droog zei: nice car mate, wat ik gewoon gekopieerd had van een Car Throttle video |:( Ook erg fijn tijdens dit soort roadtrips is de cruisecontrol die ik heb laten inbouwen, dat rijdt echt veel fijner als je meerdere uren onderweg bent in de auto :)


Castle Combe Engeland

Op de terugweg hebben wij een dagje Cotswolds gedaan, met name de plaatsjes Castle Combe en Lacock, waarvan de laatste beroemd is als een veel gebruikte filmlocatie voor scenes uit de Harry Potter films. Als ik roadtrips doe, dan verdeel ik de afstand altijd over meerdere dagen. Maar als je in vijf dagen tijd, naar Zuid-West Wales rijdt en terug: dan ontkom je er eigenlijk niet aan dat je per dag veel km's aflegt. Het is dus niet zoals veel Nederlanders doen: in een dag naar Zuid-Frankrijk rijden :+

Maar echt bewust een rondreis waarbij je iedere avond in een ander hotel slaapt en dus verder reist, i.p.v. op een locatie verblijven en deze als uitvalsbasis te gebruiken. Daar zijn de afstanden gewoon te ver voor, want van Kerkrade naar St Davids rijden in Zuid-West Wales is ruim 9 uur reizen en je zit ook twee uur op de veerboot van Duinkerke naar Dover.



Op de laatste dag heb ik ruim 670km afgelegd en dat is de grootste afstand die ik ooit in een dag gereden heb: het is echter wel te doen, vooral omdat je twee uur op de veerboot zit en in Groot Brittannië zijn er genoeg mogelijkheden om even lekker een kwartiertje pauze te nemen. Dat laatste is echt een stuk beter geregeld dan in Nederland, want bij de service plaatsen langs de Motorway zitten meestal meerdere restaurants en het is dus geen monopolie van een specifieke speler.

Geluk bij een ongeluk: Storm Ciara

Drie weken geleden was het land in rep en roer: met windstoten van 120KM/u zouden wij in Zuid-Limburg mee te maken krijgen, maar viel gelukkig wel mee en volgens Accuweather was het hooguit 70KM/u op zijn hoogste. Desalteniem bleek de volgende dag dat mijn voorruit een barst in de ruit te hebben, veroorzaakt door de storm :(


Ruitschade storm

Ja geluk bij een ongeluk noem ik dat, want mijn voorruit zat vol hinderlijke krassen en steenslag. Al ruim langer dan een jaar zover ik mijn kan herinneren, vermoedelijk mede veroorzaakt door de voorruit met kranten schoon te maken! Ik heb toen al eens overwogen om de ruit op eigen kosten te vervangen, maar dat is erg duur en daarom heb ik dat niet gedaan. Ook heb ik niet echt vertrouwen in de vage bedrijfjes, die het schijnbaar voor ¤ 269 op locatie doen.

Ik heb ook uitgerekend hoeveel premie ik ongeveer voor het WA+ gedeelte betaald heb, waar dus de ruitverzekering in zit. Dat is per maand een bedrag van ¤ 4,07 en daarmee ben ik tegen ruitschade en stormschade o.a verzekerd. Dit bedrag heb ik nu ongeveer 24 maanden betaald en komt daarmee uit op ¤ 97,68 totaal, wat waarschijnlijk lager ligt omdat ik uitga van de huidige premie. Het eigen risico was ¤ 135 en daarmee heeft mij de voorruit in-principe ¤ 232,68 gekost als je de twee jaar premie mee telt. Echter ongeacht of ik ruitschade heb of niet, zolang de auto WA+ verzekerd is moet ik die ¤ 4,07 per maand sowieso betalen en het lijkt mij verstandig deze dekking te behouden!


Nieuwe voorruit :)

Enige nadeel is dat ik bij de TuV in Duitsland even een nieuwe Umweltplakette dien te halen en nieuwe 3M tape voor de mount van de dashcam nodig heb, welke ik op AliExpress besteld heb. Overigens was die mount best lastig van de voorruit af te halen, dus de dashcam zit dan wel echt stevig vast aan de ruit :X

PS de totale kosten voor vervanging van de voorruit door Autototaalglas kwam uit op ¤ 553,26 totaal volgens de factuur: waarvan ik zelf dus uiteindelijk 1/4 van betaald heb. Bij andere verzekeringen zou het wellicht gratis geweest zijn, maar de maandpremie is bij Inshared aanzienlijk lager.

Vierlanden Roadtrip

Geheel spontaan besloten wij twee dagen voor vertrek, dat wij een Roadtrip gingen ondernemen richting Bayern via Baden-Württemberg oftewel de stad Konstanz. Makkelijk is dat niet hoor: mijn vrouw moet ik letterlijk uit bed trekken, wanneer gepland staat dat wij om 7:00 uur beginnen met rijden :X

De ruwe planning zag als volgt uit: Konstanz, Schloss Neuschwanstein, Berechtgaden, Hallstatt, Salzburg, Cèsky Krumlov en als laatste Neurenberg. Waarbij Hallstatt en Salzburg in Oostenrijk liggen, wat een beetje mijn moederland is: aangezien mijn moeder Oostenrijkse was :)


Besneeuwde bergtoppen bij Konstanz

Over Oostenrijk gesproken: voor de autobahn en autoweg heb je een vignet nodig, behalve het stukje bij de grens is tegenwoordig tolvrij. Gelukkig is het makkelijk de tolwegen te vermijden met de navigatie, dan rij je over wat de Duitsers en Oostenrijkers Landstrasse noemen. En Bundesstraße B, welke aan gegeven worden met een B en den het nummer.


Via St Gallen en daarna door Oostenrijk, zijn wij uiteindelijk naar Füssen gereden.

Voor de Landstrasse gebruiken ze blauwe bordjes, met daarin een nummer en het is dan ook een voorrangsweg. En dan heb je nog witte bordjes met een nummer erin, wat ook Landstraße zijn: alleen dat is dan niet ( automatisch ) een voorrangsweg

Tol vermijden is dus mogelijk in Oostenrijk, maar je moet wel je navigatiesysteem correct instellen. Want A en S wegen, oftewel Autobahnen en Schnellstraßen is een vignet verplicht. Dus het is wel iets waarbij je goed moet opletten en als je verder Oostenrijk inrijdt, dan zou ik gewoon direct een vignet van een tientje aanschaffen.

Bij Konstanz is de Zwitserse A7 bij Kreuzlingen schijnbaar ook vignet vrij, want HereWeGo wilde mij een stukje over de A7 laten rijden. Minder dan een 1KM in totaal, maar ik ben nog voor het oprijden afgeslagen naar rechts om de toll te vermijden. Pas later kon ik op internet vinden, dat dit stukje inderdaad vignet vrij was... alleen dat word vrijwel nergens gecommuniceerd: al weet HereWeGo het dus wel :+

Voor het bezoeken van Hallstatt en Salzburg is het aanschaffen van een vignet een beetje onzinnig: want van Berechtgaden naar Hallstatt heb je letterlijk geen snelheidswinst, door dat kleine stukje autobahn mee te pakken. Je aankomsttijd zal vrijwel gelijk zijn. Al is dat van Salzburg naar Cèsky Krumlov in Tsjechië eigenlijk wel een ander verhaal: dan ben je ruim een uur langer onderweg. Maar persoonlijk vond ik het dit waard :)

Het reisverslag van deze Roadtrip vind je hier, deze heb ik een paar dagen geleden al gepubliceerd de dag nadat ik teruggekomen ben. PS in Oostenrijk tank je extreem goedkoop, nog goedkoper dan in Luxemburg _/-\o_

Tot slot

Stja hoeveel valt er nog over mijn auto te schrijven? Ik ben er in iedere geval erg tevreden over en hij is tot nu toe erg betrouwbaar gebleken, want buiten een lekke band heb ik geen pech gehad. En ik ben van mening dat ik met mijn zuinige rijstijl een bijdrage lever, aan het zo milieubewust mogelijk deel te nemen aan het verkeer. Want elektrische auto's zijn wel leuk: alleen die kan ik ( nog ) niet betalen en zo groen is Nederlandse stroom helaas ook niet :X

Daarnaast lijkt het mij een hele uitdaging om met een elektrische auto een vijfdaagse roadtrip te doen, al helemaal met de modellen die ter vervanging van de benzine stadsauto dienen. Maar de elektrische auto neem ik wel in overweging, aangezien je vanaf 1 juli 2020 ¤ 4000 subsidie op een elektrische auto krijgt van de overheid. Al ben ik bang dat zelfs daarmee een elektrische auto nog steeds duurder is, dan de benzine uitvoeringen.

Nee de auto is zeker niet zo comfortabel als een luxe auto, dat zal je ook zeker merken als je luxe auto's gewend bent. Zo had mijn auto in de bergen zeker af en toe moeite om omhoog te komen en gaat het dus ook niet met hoge snelheid: maar hij red het wel zolang ik maar terug schakel, want in Berchtesgaden kwam ik op de steilste helling enkel omhoog wanneer ik de auto in de 1e versnelling deed zetten. Echter ik heb wel genoeg ruimte in de auto en daardoor kan ik dus ook gewoon roadtrips ondernemen, waarbij ik zelfs nog een paar kratjes Tsjechisch bier mee had kunnen terugnemen :+

Ik heb overigens in twee jaar tijd meer dan 42.000KM met de Celerio afgelegd en nu kost mij de auto per km ¤ 0,316 waar dat vorig jaar nog ¤ 0,515 per KM was. Daarbij hou ik geen rekening met de restwaarde, die momenteel tussen de ¤ 5000 a ¤ 6000 ligt. Wat zou betekenen dat ik voor ¤ 0,20 per km betaald zou hebben, als ik nu de auto voor ¤ 5000 bij wijze van spreken zou verkopen. In totaal heb ik namelijk ¤ 13410 aan de auto uitgegeven: Dit klinkt als enorm veel geld, echter ik neem echt alle kosten mee in de berekening. Dus letterlijk al het onderhoud, belasting, verzekering en brandstofverbruik hou ik bij met Drivvo.

En het onderhoud laat ik gewoon bij de Suzuki Dealer doen, al doe ik dat vooral omdat ik op die manier gratis pechhulp krijg in heel Europa. Wat een besparing van ¤ 155 per jaar oplevert in vergelijking met ANWB Europa Standaard, dat terwijl een VOS Onderhoudsbeurt maar ¤ 168 kost bij de Suzuki dealer. Dat is het enige wat je dient te betalen als het je puur om een ingevuld onderhoudsboekje gaat: want het is echt belachelijk om een dealer ¤ 30 voor een interieurfilter te betalen, terwijl het maar een stukje papier is en voor dat geld heb ik dus 5 interieurfilters bij Autodoc besteld. Alleen de luchtfilter koop ik altijd origineel bij de Suzuki dealer in Duitsland, aangezien die maar ¤ 8,35 kost :)

PS dit topic is een ordinaire copypaste, van mijn Tweakblog waar ik meer dan 2 jaar actief geweest ben met mijn kloon :+
pi_192232060
Goede auto voor no-nonsense gebruik.
Niet zo'n hippe wagen als een Swift, maar daarom ook niet zo duur tweedehands.

Ik vind het jammer dat de meeste modellen in Hongarije en India gebouwd worden. Mijn ervaringen met een Alto uit India zijn tegenvallend.

De 2 Suzuki's die we hebben zijn beide Japans, net als de Baleno van moeders.

Het lage verbruik van de meeste Suzuki's is een mooie meenemer ook bij flink doortrappen en ook bij sportieve modellen.

Kom zelf niet bij de dealer, behalve om af en toe een onderdeel voor de GTI te kopen. De service is zeer goed (Suzuki Jonker Zaanstad)
pi_192232621
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 19:30 schreef pvdplanet het volgende:
Goede auto voor no-nonsense gebruik.
Niet zo'n hippe wagen als een Swift, maar daarom ook niet zo duur tweedehands.

Ik vind het jammer dat de meeste modellen in Hongarije en India gebouwd worden. Mijn ervaringen met een Alto uit India zijn tegenvallend.

De 2 Suzuki's die we hebben zijn beide Japans, net als de Baleno van moeders.

Het lage verbruik van de meeste Suzuki's is een mooie meenemer ook bij flink doortrappen en ook bij sportieve modellen.

Kom zelf niet bij de dealer, behalve om af en toe een onderdeel voor de GTI te kopen. De service is zeer goed (Suzuki Jonker Zaanstad)
Ik vind Suzuki Swift's belachelijk duur, zowel tweedehands als nieuw: bijna ¤ 18.000 voor een standaard uitvoering 8)7 Persoonlijk denk ik dat Suzuki het nog weleens moeilijk kan krijgen, want met subsidie heb je straks ook een elektrische VW Up voor ¤ 19.000 en er komen vast nog goedkopere elektrische auto's in 2021.

Ben zelf ook niet zo'n fan ervan dat ze auto's bouwen in Hongarije, maar begrijp wel dat een Suzuki niet meer betaalbaar zou zijn als ze in Japan gebouwd werden voor de Europese markt.
  Moderator maandag 23 maart 2020 @ 20:41:13 #4
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_192233874
Met deuk ziet hij er mooier uit
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  maandag 23 maart 2020 @ 20:44:37 #5
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_192233973
T blijft een Canta..... -O-
Wakadoodle!
pi_192234036
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 20:44 schreef IkEetSlakken het volgende:
T blijft een Canta..... -O-
Je vergist je hoor, het is een Celerio: die gaat de boeken in als zuinigste benzine auto ever *O*
pi_192234072
Het is een leuk autootje :D Maar het is en blijft wel een soort veredelde brommobiel.
.
pi_192234147
quote:
10s.gif Op maandag 23 maart 2020 20:49 schreef ItsTheBradgeHere het volgende:
Het is een leuk autootje :D Maar het is en blijft wel een soort veredelde brommobiel.
Nee joh het is een hatchback, in India pimpen ze die dingen zelfs :Y
pi_192234187
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 20:52 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Nee joh het is een hatchback, in India pimpen ze die dingen zelfs :Y
Een brommobiel is ook een hatchback
.
pi_192234276
quote:
10s.gif Op maandag 23 maart 2020 20:53 schreef ItsTheBradgeHere het volgende:

[..]

Een brommobiel is ook een hatchback
Dus jij rijdt naar Tsjechië in een brommobiel? Maar klopt, mijn auto rijdt bijna zo zuinig als een brommobiel al heb ik geen flauw idee of een brommobiel zuinig is of niet 8)7
  Moderator maandag 23 maart 2020 @ 21:12:44 #11
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_192234633
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 20:47 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Je vergist je hoor, het is een Celerio: die gaat de boeken in als zuinigste benzine auto ever *O*
Blijf het wel fascinerend vinden dat je als liefhebber van je auto steeds zo obsessief met de "zuinigheid" bezig moet zijn.
Zal me verder niet bemoeien met je financiele situatie... maar ik zou t maar vermoeiend vinden om elk centje te berekenen van wat ik rijd en heb getankt.

Maar hey, ieder zijn meug! ;)
Wel zeer gave roadtrips die je gemaakt hebt en leuk uitgebreid verslag van je auto gedaan!
pi_192234642
Ha, D-L is ook weer ja terug!
pi_192234914
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 21:12 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Blijf het wel fascinerend vinden dat je als liefhebber van je auto steeds zo obsessief met de "zuinigheid" bezig moet zijn.
Zal me verder niet bemoeien met je financiele situatie... maar ik zou t maar vermoeiend vinden om elk centje te berekenen van wat ik rijd en heb getankt.

Maar hey, ieder zijn meug! ;)
Wel zeer gave roadtrips die je gemaakt hebt en leuk uitgebreid verslag van je auto gedaan!
Het zuinig rijden is niet vanwege mijn financiële situatie, want die zit wel goed hoor: vast contract bij mijn werkgever etc. Maar het berekenen gaat automatische in de app hoor :) Alleen ik maak er een sport van om zo zuinig mogelijk te rijden, waarbij ik nu probeer om 29km/L te rijden en ik denk dat dit mogelijk is. Vanmorgen stond de verbruiksmeter op 30km/L namelijk :)

Ja die roadtrips waren echt gaaf en ik wil graag terug naar Tsjechië: ik hoop dat dit in Mei kan, maar dat is momenteel erg onzeker. Maar ik denk dat zuiniger rijden dan 28km/L niet gaat lukken, want het hoogste wat ik gehaald heb is 28,226KM/L en het minst zuinige was 21,77KM/L.
pi_192238116
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 21:12 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Blijf het wel fascinerend vinden dat je als liefhebber van je auto steeds zo obsessief met de "zuinigheid" bezig moet zijn.
Dat dus. Mijn Focus doet met snelwegritten met moeite 1:15 en in de stad zit ik vaak te schommelen tussen de 1:10 en 1:11,5. Maar ik zou voor geen goud willen ruilen met een Celery, hoeveel zuiniger die ook is en hoe makkelijk ik de Cruise Control ook op 90 kan zetten.
.
pi_192238719
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 20:56 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Dus jij rijdt naar Tsjechië in een brommobiel? Maar klopt, mijn auto rijdt bijna zo zuinig als een brommobiel al heb ik geen flauw idee of een brommobiel zuinig is of niet 8)7
Zoek even veredeld op. Het verbruik komt redelijk in de buurt van een brommobiel. De grootte ook :') En waar de gemiddelde brommobiel standaard 55-60 loopt (ondanks dat de fabrikant 45 aangeeft) rij jij toch nooit harder dan 90 _O- Dus dat verschil is te verwaarlozen
.
pi_192241562
quote:
6s.gif Op maandag 23 maart 2020 19:11 schreef Diqiu-Long het volgende:

Ik heb overigens in twee jaar tijd meer dan 42.000KM met de Celerio afgelegd en nu kost mij de auto per km ¤ 0,316 waar dat vorig jaar nog ¤ 0,515 per KM was. Daarbij hou ik geen rekening met de restwaarde, die momenteel tussen de ¤ 5000 a ¤ 6000 ligt. Wat zou betekenen dat ik voor ¤ 0,20 per km betaald zou hebben, als ik nu de auto voor ¤ 5000 bij wijze van spreken zou verkopen. In totaal heb ik namelijk ¤ 13410 aan de auto uitgegeven: Dit klinkt als enorm veel geld, echter ik neem echt alle kosten mee in de berekening. Dus letterlijk al het onderhoud, belasting, verzekering en brandstofverbruik hou ik bij met Drivvo.

Tering, 0,31 ct/km voor een Celerio. Jij liever dan ik :') M'n 120d is 0,16 ct/km of 0,34 ct/km als die volledig afgeschreven zou zijn.
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_192241915
"Ik was toen ook heel boos dat een onbenul, mijn auto beschadigd had door zijn waarschijnlijke roekeloze rijgedrag. Ja ik weet het is niet netjes om iemand een onbenul te noemen en eigenlijk dient de leeftijd er ook niet echt toe."

Uhh, ik denk dat onbenul zo'n beetje het netste woord is dat je kunt gebruiken in zo'n situatie :')
Facts don't care about your feelings
pi_192241922
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 08:57 schreef house_is_a_feeling het volgende:

[..]

Tering, 0,31 ct/km voor een Celerio. Jij liever dan ik :') M'n 120d is 0,16 ct/km of 0,34 ct/km als die volledig afgeschreven zou zijn.
Wat is het nou? ¤ 0,16 of ¤ 0,34? Hoe dan ook, het is appels met peren vergelijken. Als ik hem zou verkopen of inruilen, dan zou ik zelfs slechts voor ¤ 0,174 gereden hebben!

Maar ik ben gewoon tevreden over mijn auto: het is echt een praktische auto, genoeg ruimte en ook genoeg beenruimte voor passagiers op de achterbank. Zelfs menig B segment Auto krijgt dat niet voor elkaar en in vergelijking, met de Suzuki Swift heeft de Celerio een grotere bagage ruimte wanneer de bank volledig ingeklapt is.

Veel plezier bij de garage trouwens, met je 120d: dat kost een fortuin als je er iets aan krijgt. Je kunt het gewoon niet met elkaar vergelijken. Koop maar eens banden voor je 120d, dan is het huilen geblazen! ( Of je moet een hoog inkomen hebben , dan is dat natuurlijk niet erg en kun je het ook betalen ).

Ik was voor ¤ 175 klaar: rij alweer bijna 30.000km op de vierseizoensbanden. Heb wel bewust nu een reserveband in de auto liggen, nadat ik een lekke band gehad heb.

Bij de benzinepomp is het ook huilen met zo'n BMW: je hebt dan allemaal van die types, die gaan klagen dat ze de benzine niet kunnen betalen.

En sommige stranden zelfs langs de weg, omdat ze voor een tientje tanken en denken daar heel ver mee te komem.... dan mag de ANWB opdraven en zijn ze nog boos ook, dat ze de adviesprijs voor de benzine moeten betalen . Ik weet het is een extreem voorbeeld: maar genoeg mensen, die in een auto rijden die ze eigenlijk niet kunnen betalen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 09:19 schreef YoshiBignose het volgende:
"Ik was toen ook heel boos dat een onbenul, mijn auto beschadigd had door zijn waarschijnlijke roekeloze rijgedrag. Ja ik weet het is niet netjes om iemand een onbenul te noemen en eigenlijk dient de leeftijd er ook niet echt toe."

Uhh, ik denk dat onbenul zo'n beetje het netste woord is dat je kunt gebruiken in zo'n situatie :')
Ja dat is inderdaad nog netjes uitgedrukt en als ik er aan terug denk, ben ik nog steeds wel een beetje boos. Want schadeherstel is niet heilig, door lichtinval zie je ook kleurverschil. Maja ik ben er al aan gewend.

[ Bericht 19% gewijzigd door Diqiu-Long op 24-03-2020 09:24:46 ]
pi_192242065
Waarom ging je naar hallstatt?
pi_192242114
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 09:28 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
Waarom ging je naar hallstatt?
Wilde mijn vrouw en was vanuit Berechtgaden ook niet meer zover rijden: wij hebben ook in het stadje zelf overnacht. Was best goed geregeld, met het parkeren vond ik. Best een mooi stadje hoor: alleen ten prooi gevallen aan het massatoerisme.

Basically bestond de Roadtrip voor een groot deel uit delen van Beieren, of eigenlijk zuid-Duitsland. Maar spontaan hebben wij toch nog een stukje Zwitserland meegepakt, dat stond helemaal niet op de planning.

Zwitserland, Oostenrijk en Tsjechië grenzen allemaal aan Duitsland en is dus goed te doen om daarvan een stukje mee te pakken. De volgende keer wil ik echter alleen Tsjechië en Oostenrijk aan doen, vooral in Duitsland ben ik nu wel uitgekeken.

En Cèsky Krumlov in Tsjechië ook niet: daarvoor heb ik best lang gereden, omdat wij tijdens de Roadtrip alle tolwegen vermeden hebben. Behalve de panorama tolweg in Berechtgaden.
pi_192242192
Ben je in het kerkje geweest in hallstatt? Toevallig vorig jaar ook geweest mijn vrouw daar ook heen. Inderdaad supertoeristisch.
pi_192242216
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 09:37 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
Ben je in het kerkje geweest in hallstatt? Toevallig vorig jaar ook geweest mijn vrouw daar ook heen. Inderdaad supertoeristisch.
Ja volgens mij wel hoor, vind het best een mooi Kerkje. Maar wat ik herinner hebben ze twee kerken in het stadje? Eentje ligt hogerop en heeft een begraafplaats.
pi_192242289
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 09:19 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Wat is het nou? ¤ 0,16 of ¤ 0,34? Hoe dan ook, het is appels met peren vergelijken. Als ik hem zou verkopen of inruilen, dan zou ik zelfs slechts voor ¤ 0,174 gereden hebben!

Maar ik ben gewoon tevreden over mijn auto: het is echt een praktische auto, genoeg ruimte en ook genoeg beenruimte voor passagiers op de achterbank. Zelfs menig B segment Auto krijgt dat niet voor elkaar en in vergelijking, met de Suzuki Swift heeft de Celerio een grotere bagage ruimte wanneer de bank volledig ingeklapt is.

Veel plezier bij de garage trouwens, met je 120d: dat kost een fortuin als je er iets aan krijgt. Je kunt het gewoon niet met elkaar vergelijken. Koop maar eens banden voor je 120d, dan is het huilen geblazen! ( Of je moet een hoog inkomen hebben , dan is dat natuurlijk niet erg en kun je het ook betalen ).

Ik was voor ¤ 175 klaar: rij alweer bijna 30.000km op de vierseizoensbanden. Heb wel bewust nu een reserveband in de auto liggen, nadat ik een lekke band gehad heb.

Bij de benzinepomp is het ook huilen met zo'n BMW: je hebt dan allemaal van die types, die gaan klagen dat ze de benzine niet kunnen betalen.

En sommige stranden zelfs langs de weg, omdat ze voor een tientje tanken en denken daar heel ver mee te komem.... dan mag de ANWB opdraven en zijn ze nog boos ook, dat ze de adviesprijs voor de benzine moeten betalen . Ik weet het is een extreem voorbeeld: maar genoeg mensen, die in een auto rijden die ze eigenlijk niet kunnen betalen.
[..]

Ja dat is inderdaad nog netjes uitgedrukt en als ik er aan terug denk, ben ik nog steeds wel een beetje boos. Want schadeherstel is niet heilig, door lichtinval zie je ook kleurverschil. Maja ik ben er al aan gewend.
Je doet wel erg veel aannames om je eigen, in mijn ogen miskoop, goed te praten. De cijfers die ik neergezet heb zijn relatief aan die van jou, excl en incl afschrijving. Er zit al het eea aan reparatiekosten in dat bedrag, dus ja, ben erg blij met de garage die er geen fortuin voor rekent ;). Tuurlijk is elk onderdeeltje iets duurder maar wat maakt dat uit als ik per kilometer in totaal alsnog minder betaal, er meer ruimte voor terugkrijg, meer vermogen, beter weggedrag en absoluut meer comfort.

Wat 10tjes-tankers ermee te maken hebben snap ik ook niet zo. Omdat jij dat een keer gezien hebt is elke bestuurder die in een andere auto rijdt zo? Nou, om je gerust te stellen: er gaat elke week een volle bak in en het wordt voor 80% a 90% verstookt. Hoog inkomen? Ik zou het willen.

Enig punt waar de vergelijking in scheef gaat is dat ik meer kilometers maak dan jij, maar ook daarin zijn er benzinebakken die qua kosten per km (totaal, dus incl vaste lasten, reparaties, onderhoud) op hetzelfde niveau, zo niet minder dan wel een klein beetje erboven zitten en er veel meer voor teruggeven.

Het probleem zit 'm in dat jij zo nieuw mogelijk wil rijden voor wat binnen je budget past, daarmee zo beperkt bent in je keuze en een truttenschudder hebt. Niets mis mee, die auto's hebben hun rol - maar die rol is niet financieel de hemel ingeprezen worden. Volop B & C-segmenters die veel meer bieden voor minder beschikbaar, alleen zijn ze wat jaartjes ouder maar dus wel rijker uitgerust, ruimer, comfortabeler. Wat voor voordeel haal jij eruit? Er gaat iets minder kapot, omdat die iets nieuwer is. Maar totdat die wens uitkomt moet je wel leven met alle andere minpunten.

Zoals ik al zei, jij liever dan ik.
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_192242365
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 09:39 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Ja volgens mij wel hoor, vind het best een mooi Kerkje. Maar wat ik herinner hebben ze twee kerken in het stadje? Eentje ligt hogerop en heeft een begraafplaats.
Die bedoel ik. Met een gebouwtje ernaast met een bijzondere inhoud. Wel grappig om te merken dat het hele dorp vol zit met Aziaten behalve dat kerkje.
pi_192242470
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 09:45 schreef house_is_a_feeling het volgende:

[..]

Je doet wel erg veel aannames om je eigen, in mijn ogen miskoop, goed te praten.
Ja in jouw ogen! Voor mij is het dus geen miskoop en ik heb een paar weken geleden nog, in een van de populairste A-segmenters proefgereden. De Kia Picanto, waarbij ik nog ¤ 7000 inruil voor de Celerio zou krijgen.

Nou en ik was echt niet onder de indruk van de Picanto: dat ding zuipt benzine en komt laat op gang, vooral op de Autobahn. Ook was hij alles behalve comfortabel op de autosnelweg, dat is juist iets wat de Celerio wel goed doet.

Maar ik snap best: als je in een BMW rijdt, dan wil je geen A-segmenter. Heck dat schreef ik zelfs in mijn startpost. Echter ik koop auto's die ik ook kan betalen en ja ik rij graag zo nieuw mogelijk en zal nooit, een oude luxe auto kopen. Zelfs niet als ze nog maar ¤ 1000 kosten, want voordat je het weet heb je een dure reparatie te pakken. En nee dat zijn geen vooroordelen.

Dat is gewoon zo en daarom vind ik ook niet, dat je een A-segmenter met een luxe auto kunt vergelijken. Want dan zou je ook rekening moeten houden met het duurdere onderhoud en reparaties.

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 09:50 schreef TheWhiteCowboy het volgende:

[..]

Die bedoel ik. Met een gebouwtje ernaast met een bijzondere inhoud. Wel grappig om te merken dat het hele dorp vol zit met Aziaten behalve dat kerkje.
Ja ik denk dat ze vooral voor de bekende Instagram beelden komen, zo'n kerkje kan ze waarschijnlijk niet veel interesseren. Ik denk dat de mensen in Hallstatt trouwens nu wel een probleem hebben, want nu komen er geen toeristen meer.
pi_192243009
Scoor je er een beetje punani mee?
pi_192244804
- weg, compleet offtopic -

[ Bericht 93% gewijzigd door Sounddragon op 28-03-2020 11:21:57 ]
.
pi_192245152
Adviezen m.b.t. zuinig rijden?

Ik hoor overigens dat vlot accelereren naar de gewenste snelheid zuiniger is dan een langere, tragere acceleratie. Wat zijn jouw bevindingen?
pi_192250610
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 12:23 schreef br00djekaas54321 het volgende:
Adviezen m.b.t. zuinig rijden?

Ik hoor overigens dat vlot accelereren naar de gewenste snelheid zuiniger is dan een langere, tragere acceleratie. Wat zijn jouw bevindingen?
Ik heb dezelfde ervaring: binnen de bebouwde kom, rij ik net iets pittiger dan op de autosnelweg. Dus inderdaad snel accelereren en schakelen.

Adviezen over zuinig rijden heb ik genoeg: maar het komt eigenlijk op het volgende neer, vooruit kijken! Afremmen op de motor etc en bij bergaf, voet van het gas afhalen. Je bespaart dan brandstof, welke je weer kunt gebruiken als je omhoog moet rijden.

Wat ik ook veel doe, is de auto in de versnelling laten uitrollen: ik hoef bijna nooit te remmen voor een rotonde, behalve wanneer de auto te weinig op de motor afremde en ik voorrang dien te verlenen.

En vooral niet de auto voor korte stukjes gebruiken: probeer bijvoorbeeld op de terugweg van werk de boodschappen te doen, dan is de motor warm en verbruik je minder. Dan wanneer je voor die paar km de auto pakt.

Voor de rest heeft het ook met je snelheid te maken: de tolwegen in Oostenrijk zijn wellicht wel sneller, maar als je binnendoor rijdt en de tolwegen vermijdt. Dan rij je een stuk zuiniger, omdat je op die wegen maar max 80km/u of 100km/u mag rijden.

Echter voor het optimale verbruik, zou je ook naar de windrichting kunnen kijken: als je tegenwind hebt, dan rijdt de auto net een stuk minder zuinig. Terwijl je met wind mee aanzienlijk zuiniger rijdt.

Start-Stop schakel ik trouwens altijd uit, want dat levert geen grote besparing op in de brandstofkosten. En veroorzaakt zelfs slijtage aan de accu en startmotor, ondanks dat in de auto natuurlijk een betere accu zit i.v.m. het stop-start systeem.
pi_192250940
DE WINDRICHTING _O- Sorry maar hoe goed het vast in de praktijk gaat werken, niemand gaat hier op letten _O-
Wel respect trouwens dat je zo zuinig weet te rijden, moet gezegd worden.
.
pi_192253434
Het komt zelden voor dat er zo eerlijk en goed geschreven wordt over een auto.
Iedereen die het better weet of hun eigen auto willen verdedigen, zijn hierbij uitgedaagd.
Hulde !
pi_192253595
Ik heb er ook een. Prima voor woon-werkverkeer. Ik zit op 1:24, ik let dan ook minder op dan TS denk ik.
pi_192261804
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 19:39 schreef MevrouwPuff het volgende:
Ik heb er ook een. Prima voor woon-werkverkeer. Ik zit op 1:24, ik let dan ook minder op dan TS denk ik.
Waarschijnlijk rij je ook een stuk minder Autosnelweg of niet? Daar haal ik juist een groot deel van de besparing vandaan, omdat ik dan niet telkens tot stilstand hoeft te komen voor een stoplicht.

Ik vind 24KM/L nog steeds erg netjes: dat doen mensen in een Kia Picanto je niet na, die zijn gewoon flink belazerd door de Kia dealer. Best wel gek dat Suzuki juist zijn zuinigste auto, uit het gamma geschrapt heeft.

Als ze nou eens over marketing nadachten, zouden ze veel meer van die auto's kunnen verkopen. Dus mijn volgende auto, kan nog weleens een Chinese elektrische auto zijn i.p.v. een Suzuki. Of misschien zelfs een VW, als die betaalbare modellen hebben.
pi_192262584
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 09:25 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Waarschijnlijk rij je ook een stuk minder Autosnelweg of niet? Daar haal ik juist een groot deel van de besparing vandaan, omdat ik dan niet telkens tot stilstand hoeft te komen voor een stoplicht.

Ik vind 24KM/L nog steeds erg netjes: dat doen mensen in een Kia Picanto je niet na, die zijn gewoon flink belazerd door de Kia dealer. Best wel gek dat Suzuki juist zijn zuinigste auto, uit het gamma geschrapt heeft.

Als ze nou eens over marketing nadachten, zouden ze veel meer van die auto's kunnen verkopen. Dus mijn volgende auto, kan nog weleens een Chinese elektrische auto zijn i.p.v. een Suzuki. Of misschien zelfs een VW, als die betaalbare modellen hebben.
30 km enkele reis waarvan 20 snelweg. Als ik veel verder moest had ik misschien wel meer in comfort gestoken :)
pi_192262766
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 10:04 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

30 km enkele reis waarvan 20 snelweg. Als ik veel verder moest had ik misschien wel meer in comfort gestoken :)
Comfortabel genoeg, of niet op die afstand? Belangrijkste, wat ik vond was dat de auto ook een airco heeft. Dat kost dan wat meer in onderhoud ( ik hou 1x per 4 jaar aan ) maar is wel echt heel fijn in de zomer.

In begin vond ik de stoelen niet zo comfortabel en kocht ik een wollenstoel hoes, echter dat ging regelmatig stinken: want echt wol. Dus uiteindelijk uit de auto gehaald en eerlijk gezegd, ben ik wel gewend aan de stoelen.

Soms is het een kwestie van wennen: maja autojournalisten hebben altijd wat te zeiken, terwijl er naar mijn weten geen duurtest met de Celerio gedaan is.
pi_192262993
Automobilisten hebben vaak wat te zeiken. Maar zeiken op het comfort van een Celerio is gewoon terecht :') Heb genoeg in klein autootjes rondgereden om te weten wat comfortabel is en wat niet en sorry.

Zo'n Celerio haalt het zelfs niet bij een oudere B Segmenter zoals een Clio Phase II bijvoorbeeld. Je kan natuurlijk niet spreken van "Comfort" omdat je alleen airco en cruise control hebt :') Die stoelen zitten voor geen meter, 0 support in je zij, harde zittingen, rugzitting is drama.. Mijn laatste Twingo had óók Airco en had een schuifdak, maar het bleef een Twingo en het zat dus voor geen meter en had 0 isolatie. Welk comfort?

Prima dat jij er tevreden mee bent, getuige het verbruik snap ik dit helemaal, maar je moet er ook 90-100 voor rijden om dit te halen, en persoonlijk wil ik best 90/100 rijden, maar ik rij liever 100 Kilometer per uur in een auto waar in je dit stil kan doen met fatsoenlijke stoelen dan in een autootje waardoor je door wind alle kanten op geblazen wordt, je de radio harder moet zetten, en je na 2 uur gebroken uitstapt :')
.
  Moderator woensdag 25 maart 2020 @ 10:29:32 #37
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_192263087
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 10:25 schreef ItsTheBradgeHere het volgende:
Automobilisten hebben vaak wat te zeiken. Maar zeiken op het comfort van een Celerio is gewoon terecht :') Heb genoeg in klein autootjes rondgereden om te weten wat comfortabel is en wat niet en sorry.

Zo'n Celerio haalt het zelfs niet bij een oudere B Segmenter zoals een Clio Phase II bijvoorbeeld. Je kan natuurlijk niet spreken van "Comfort" omdat je alleen airco en cruise control hebt :') Die stoelen zitten voor geen meter, 0 support in je zij, harde zittingen, rugzitting is drama.. Mijn laatste Twingo had óók Airco en had een schuifdak, maar het bleef een Twingo en het zat dus voor geen meter en had 0 isolatie. Welk comfort?

Prima dat jij er tevreden mee bent, getuige het verbruik snap ik dit helemaal, maar je moet er ook 90-100 voor rijden om dit te halen, en persoonlijk wil ik best 90/100 rijden, maar ik rij liever 100 Kilometer per uur in een auto waar in je dit stil kan doen met fatsoenlijke stoelen dan in een autootje waardoor je door wind alle kanten op geblazen wordt, je de radio harder moet zetten, en je na 2 uur gebroken uitstapt :')
Heb je ooit in een celerio gezeten dan?
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_192263173
Hiervoor had ik een Citroën C3 en deze vind ik fijner. Daar had ik ook pech mee.
M’n twingo als eerste was dan weer fijner en m’n Hyundai excel, ja dat was haat-liefde en die heb ik dan ook hè-le-maal opgereden.
Comfort heb ik nu het meest, maar ik heb nooit zo’n nieuwe auto gereden, dus ik kan niet vergelijken met een twingo uit 2016.
pi_192263371
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2020 10:29 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Heb je ooit in een celerio gezeten dan?
Toevallig wel ja, vond het echt niet prettig zitten. Beetje zoals de meeste kleine Japanse autootjes. Weinig steun in je zij, korte zittingen, harde rugleuning, harde zitting.
.
pi_192263511
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 10:40 schreef ItsTheBradgeHere het volgende:

[..]

Toevallig wel ja, vond het echt niet prettig zitten. Beetje zoals de meeste kleine Japanse autootjes. Weinig steun in je zij, korte zittingen, harde rugleuning, harde zitting.
Jij bent dan ook wel iets forser dan de gemiddelde persoon, in mijn auto zou je niet eens inkomen.
  Moderator woensdag 25 maart 2020 @ 10:50:41 #41
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_192263580
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 10:47 schreef TheWhiteCowboy het volgende:

[..]

Jij bent dan ook wel iets forser dan de gemiddelde persoon, in mijn auto zou je niet eens inkomen.
Dit is natuurlijk wel een parameter die ook meespeelt
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_192263622
Dat is inderdaad ook wel een factor die meespeelt. Maar of je nou te zwaar bent of niet, je moet gewoon lekker in een auto kunnen zitten In mijn huidige Focus zit ik echt heel prettig, genoeg steun, lange zittingen, lekkere stoelen.
.
pi_192263897
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 10:53 schreef ItsTheBradgeHere het volgende:
Dat is inderdaad ook wel een factor die meespeelt. Maar of je nou te zwaar bent of niet, je moet gewoon lekker in een auto kunnen zitten In mijn huidige Focus zit ik echt heel prettig, genoeg steun, lange zittingen, lekkere stoelen.
Een auto wordt nu eenmaal gebouwd voor een gemiddeld persoon. En vergelijkt twee totaal verschillende segmenten met elkaar. Je kan jouw focus ook niet vergelijken met een topsegmenter. Een sportauto zal ook stoelen hebben waar de forsere persoon gewoon moeilijk inpast.
pi_192264305
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 10:33 schreef MevrouwPuff het volgende:
Hiervoor had ik een Citroën C3 en deze vind ik fijner. Daar had ik ook pech mee.
M’n twingo als eerste was dan weer fijner en m’n Hyundai excel, ja dat was haat-liefde en die heb ik dan ook hè-le-maal opgereden.
Comfort heb ik nu het meest, maar ik heb nooit zo’n nieuwe auto gereden, dus ik kan niet vergelijken met een twingo uit 2016.
Ik heb ook in een Hyundai i10, vorige generatie proefgereden en ik had daar serieus een claustrofobisch gevoel in toen ik die auto proef reed. De dealer vroeg toen nog, wat het dan wel ging worden.... want ze menen serieus dat ze het beste in het segment zijn.

Echter ik heb meer het gevoel, dat Hyundai/Kia de autojournalisten meer geld toe stoppen. Dus ik zie autojournalisten niet als objectief.... en het is ook niet leidend geweest bij de beslissing.

Subjectief gezien, bevalt de Celerio mij gewoon veel beter dan de Koreaanse concurrentie. Naar mijn mening is Suzuki ook superieur, als het aankomt op de zuinigheid van hun benzinemotoren. Dat doet de concurrentie ze niet na hoor.

Wel jammer dat die Suzuki Swift nu zo duur geworden is, dat is ook wel een leuke auto. Maar ik wacht nu juist de ontwikkelingen op elektrische rijden af, dus hou bewust mijn geld in de zak.
  zaterdag 28 maart 2020 @ 11:28:05 #45
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_192317540
quote:
10s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 17:20 schreef ItsTheBradgeHere het volgende:
DE WINDRICHTING _O- Sorry maar hoe goed het vast in de praktijk gaat werken, niemand gaat hier op letten _O-
Wel respect trouwens dat je zo zuinig weet te rijden, moet gezegd worden.
Kun je wel lachen, maar mee- of tegenwind scheelt serieus in het verbruik, bij mijn gestroomlijnde Benz, en dus zéker wel bij een wat hogere auto als een Celerio.

En ja, ik doe ook wel eens een eco-challenge met mezelf, gewoon, omdat het kan, of om mongolerig rijden in de ochtend te compenseren op mijn totale verbruik van de tank. Dan haal ik met de 250cdi trouwens makkelijk 1 op 25 (diesel), en als ik een vrachtwagen verbouw tot LZV haalt ie zelfs 1 op 30+.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sounddragon op 28-03-2020 11:33:59 ]
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 28 maart 2020 @ 11:35:34 #46
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_192317652
Leuk repotopic trouwens, zouden meer mensen moeten doen 14.gif _O_
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_192317779
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 11:35 schreef Sounddragon het volgende:
Leuk repotopic trouwens, zouden meer mensen moeten doen [ afbeelding ] _O_
Dankjewel: ik had ook al wat geschreven, toen ik de auto 1 jaar in eigendom had. Dus toen schreef ik weer een geheel weblog artikel, nadat ik de auto 2 jaar in eigendom had. Vond ik wel leuk om te doen :D

In trv heb ook even mijn reisverslag, van de laatste Roadtrip gepost. Zijn eigenlijk wel schaamteloze kopieer en plak werk, omdat het al gepubliceerd was op mijn Tweakblog.

TRV / Vierlanden Roadtrip - Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Tsjechië

Dat met windrichting, dat is inderdaad geen onzin: kijk gewoon in de weerapp, dan zie je de windrichting en hoe sterk de wind is. Een windsnelheid van 7km/u is natuurlijk niet zo snel, dus dan valt de tegenwind wel mee.

Maar bij een windsnelheid van 20km/u ga je het al merken in je verbruik, dan moet je meer gas geven om de zelfde snelheid te rijden. Zie het als fietsen: tegen de wind fietsen kost je meer energie, dan wind mee.
  Moderator zaterdag 28 maart 2020 @ 13:38:42 #48
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_192319374
Even ingaand op comfort. Ik ben letterlijk twee jaar geleden van een bomvolle Lexus IS 250 met alles erop en eraan overgestapt naar een volledig kale Toyota Paseo met als meest luxe feature, elektrische ramen :')

Nu heb ik zowel in mn IS250 als de Paseo lange non-stop ritten van zo'n 8 uur ervaren.

En stapte ik na die 8 uur autorijden veel uitgeruster en fitter uit mijn Lexus dan m'n Paseo?

Niet echt. Waarom?

Omdat voor mij (persoonlijk) 8 uur lang in een auto zitten me hoe dan ook gaar en brak maakt. Of je nu in een luxe lederen stoel of een meer basic stoel zit. Want either way, je zit 8u lang toch in min of meer dezelfde zithouding én je moet je toch enigszins inspannen want autorijden vergt nu eenmaal concentratie...
Dus na enkele uren krjjg ik hoe dan ook langzaam aan last van zeurende ledematen, mn nek gaat verkrampen, schouders, etc...

Dit maakt dat ik bar weinig verschil ervaar na een lange autorit in een zware luxe wagen of kleine Jap. Heb ook bijv een keer naar Berlijn gereden in een dikke Volvo V70 van vrienden, waarvan ik altijd hoor dat dat kwa stoelen een van de beste is die je kan hebben.
Maar bij die wagen net zo hoor, ik was zo gaar als een aardappel toen ik eenmaal uitstapte na bijna 7u rijden.

Dus misschien verschilt dit heel erg per persoon? Ben wel benieuwd of anderen dit ook zo ervaren..
pi_192321228
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 13:38 schreef dick_laurent het volgende:
Even ingaand op comfort. Ik ben letterlijk twee jaar geleden van een bomvolle Lexus IS 250 met alles erop en eraan overgestapt naar een volledig kale Toyota Paseo met als meest luxe feature, elektrische ramen :')

Nu heb ik zowel in mn IS250 als de Paseo lange non-stop ritten van zo'n 8 uur ervaren.

En stapte ik na die 8 uur autorijden veel uitgeruster en fitter uit mijn Lexus dan m'n Paseo?

Niet echt. Waarom?

Omdat voor mij (persoonlijk) 8 uur lang in een auto zitten me hoe dan ook gaar en brak maakt. Of je nu in een luxe lederen stoel of een meer basic stoel zit. Want either way, je zit 8u lang toch in min of meer dezelfde zithouding én je moet je toch enigszins inspannen want autorijden vergt nu eenmaal concentratie...
Dus na enkele uren krjjg ik hoe dan ook langzaam aan last van zeurende ledematen, mn nek gaat verkrampen, schouders, etc...

Dit maakt dat ik bar weinig verschil ervaar na een lange autorit in een zware luxe wagen of kleine Jap. Heb ook bijv een keer naar Berlijn gereden in een dikke Volvo V70 van vrienden, waarvan ik altijd hoor dat dat kwa stoelen een van de beste is die je kan hebben.
Maar bij die wagen net zo hoor, ik was zo gaar als een aardappel toen ik eenmaal uitstapte na bijna 7u rijden.

Dus misschien verschilt dit heel erg per persoon? Ben wel benieuwd of anderen dit ook zo ervaren..
De meeste stoelen zijn wel zo dat je er een tijdje in kunt zitten. Maar zitpositie is wel echt belangrijk wat betreft hoe lang je 'door kunt gaan' zeg maar. Maar ben het er mee eens dat comfort zelf misschien niet de belangrijkste factor is. Bij mij is het belangrijk dat ik iets leuks rijd en dat de reis zelf naar of voor iets leuks is. Ik heb 14 jaar als koerier in Europa gewerkt en met veel verschillende auto's gereden. En de basis dingen vind ik zelf belangrijk. Cruise control, radio, airco, dat soort dingen.
Met de Sprinter met automaat en geveerde stoel kon ik heel lang doorrijden. Daar kreeg ik geen last van m'n rug en stapte over het algemeen vrij fris uit. Ben weleens in een week 3x naar Noorwegen op en neer gereden bijv. (8000km in 1 week) en dat ging prima. Uiteraard wel goed slapen daarna :P
Ik denk ook dat de marges klein zijn. Dus stel dat je met een Suzuki Celerio vrij goed 500km kunt rijden, dan zal dezelfde persoon met een Lexus LS niet meteen 1500km kunnen rijden zeg maar, puur door de betere stoelen en meer comfort.
pi_192321257
Wat een lap test voor die auto :P
Maar je krijgt een band met die dingen, leuk om te zien *)
Ik was hier...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')