Volg het draadjetwitter:mkeulemans twitterde op zondag 05-04-2020 om 00:53:15Goed vrienden. Even over @jortkelder: ‘Waarom economie stilleggen om dikke 80-plussers te redden’? Denkfout die meer mensen maken. Bijpraatdraadje! https://t.co/AcNXVI3UFk reageer retweet
https://www.omropfryslan.(...)ebben-aan-het-reddenquote:Jort Kelder: "We zijn 80-plussers die te dik zijn en gerookt hebben aan het redden"
Presentator en journalist Jort Kelder is blij dat de Waddeneilanden vooralsnog niet op slot gaan. Kelder woont momenteel in zijn tweede huis op Terschelling. Hij vindt dat de maatregelen rond het coronavirus vooral één kleine groep beschermen.
Welke experts? Geef je de leiding van het land aan virologen?quote:Op zaterdag 4 april 2020 12:14 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
Datgene doen wat de experts zeggen dat nodig.
Simpel.
Jaja... de economische lockdown is rampzalig.... hoe lang moet dat duren..... goede vraag... discussie is nodigquote:Op zondag 5 april 2020 10:50 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
De ineenstorting van de economie is ook slecht voor je gezondheid. Ik snap Jort Kelder in zekere zin wel...
Ik geef die virologen en andere deskundigen op dit gebied het meeste recht de leiding van het land te adviseren. En die leiding moet hun adviezen weloverwogen ter harte nemen. Wat zij ook doen.quote:Op zondag 5 april 2020 12:07 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
Welke experts? Geef je de leiding van het land aan virologen?
Voor iemand die anderen voor achterlijk uitmaakt heb je bijzonder weinig concrete ideeën.
Ga leren begrijpend te lezen.quote:Op zondag 5 april 2020 12:07 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
Welke experts? Geef je de leiding van het land aan virologen?
Voor iemand die anderen voor achterlijk uitmaakt heb je bijzonder weinig concrete ideeën.
Nou ja, al voor de crisis waren ouderen al de uitvreters wegens geen economisch nut meer hebben en het opvreten van onze pensioenen. En nu gaat het zogenaamd om ouderen te beschermen volgens de mainstream.quote:Op zondag 5 april 2020 12:46 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Jaja... de economische lockdown is rampzalig.... hoe lang moet dat duren..... goede vraag... discussie is nodig
Maar zoals Kelder het formuleerde is het minachting van ouderen.
Als de economie zou instorten dan was er wel minder drukte in de supermarkten, dat zou dus een flinke stap vooruit in de tijd zijn en goed zijn voor de gezonde geesten.quote:Op zondag 5 april 2020 10:50 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
De ineenstorting van de economie is ook slecht voor je gezondheid. Ik snap Jort Kelder in zekere zin wel...
zo druk is het niet in de super vandaagquote:Op zondag 5 april 2020 13:02 schreef torentje het volgende:
[..]
Als de economie zou instorten dan was er wel minder drukte in de supermarkten, dat zou dus een flinke stap vooruit in de tijd zijn en goed zijn voor de gezonde geesten.
Volgens mij valt het allemaal wel mee. Zodra het redelijk voorbij is komt er waarschijnlijk weer een golf vacatures bij en zijn er opeens overal weer allemaal mensen nodig.quote:Op zondag 5 april 2020 12:57 schreef Cherni het volgende:
[..]
Nou ja, al voor de crisis waren ouderen al de uitvreters wegens geen economisch nut meer hebben en het opvreten van onze pensioenen. En nu gaat het zogenaamd om ouderen te beschermen volgens de mainstream.
Jort laat zien waar het altijd al om is om te doen geweest, nl. economisch nut. Deze crisis bewijst dat maar weer eens.
Maar ik garandeer je als dit virus is over gewaaid en we in een ongekende depressie belanden wil ik wel eens zien of het dan nog gaat om ouderen te beschermen.
Jarenlang heeft de VVD bezuinigd op zorg etc. waardoor nu een probleem ontstaat in dr zorg, en is Rutte weer de held die zogenaamd begaan is met ouderen.
Maw we zitten in een spagaat.
Het gaat niet alleen om Nederland. De VS staat op instorten en dat waait uiteindelijk over naar Europa.quote:Op zondag 5 april 2020 13:02 schreef torentje het volgende:
[..]
Als de economie zou instorten dan was er wel minder drukte in de supermarkten, dat zou dus een flinke stap vooruit in de tijd zijn en goed zijn voor de gezonde geesten.
Kan me niet voorstellen dat de hele economie van de VS gaat instorten alleen vanwege dit virus eigenlijk. Dan zijn er dus al veel onderliggende problemen. (bv dat mensen meerdere banen nodig hebben, om er rond te komen)quote:Op zondag 5 april 2020 13:14 schreef Cherni het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om Nederland. De VS staat op instorten en dat waait uiteindelijk over naar Europa.
Dat spagaat tav het economische leven lamleggen is er zekerquote:
We hebben jarenlang bezuinigd op zorg etc. En nu klotst het geld tegen de plinten. Dat stoort mij wel.quote:Op zondag 5 april 2020 13:17 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat spagaat tav het economische leven lamleggen is er zeker
De huidige lockdown is om de hele bevolking te beschermen tegen het virus.
Ook mensen onder de 60 kunnen zwaar ziek worden en overlijden.
De jongeren met een zwakke gezondheid evenzo.
En er zijn verzorgers, verplegers, artsen overleden aan dit virus, de laatste maanden.
Ook jongere mensen , sterk van lichaam nog.
Een percentage zal het hele leven met beschadigingen aan oa de longen moeten leven.
Maar wie denkt dat? Misschien overdreef ik, maar het is moeilijk om de maatregelen die nu genomen worden te overdrijven, ik ga uit van wat ik zie gebeuren..quote:Op zaterdag 4 april 2020 21:47 schreef Monolith het volgende:
[..]
Maar wie denkt dat? Ik heb het nog geen "expert" horen beweren. De medische wereld in Nederland is juist erg bedreven in het voeren van die moeilijke gesprekken en het niet eindeloos iedereen willen behandelen.
[..]
Waarom zitten we volgens jou precies met "een clusterfuck vanwege feel-good korte termijn"?
[..]
Zweden krijgt juist ook veel kritiek omdat ze een stuk meer sterfte hebben dan bijvoorbeeld Noorwegen en Denemarken. Ik weet ook niet wat je precies denkt dat ze goed doen en waarom. Sowieso zou ik nog even een paar maanden wachten om te gaan oordelen over wat er allemaal fantastisch is of niet. Een aanpak is ook afhankelijk van de lokale cultuur. In Zuid-Korea waren restaurants ook gewoon open, maar daar houden mensen zich dan ook gewoon netjes aan alle maatregelen, terwijl je hier al legio horken hebt die het op straat of in de supermarkt domweg vertikken om enigszins afstand te houden.
quote:Op zondag 5 april 2020 08:28 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Hier wil ik wel even op inhaken. We bieden op dit moment geen '110%' zorg. Zeker niet op onze IC's. De intensiteit en kwaliteit van zorg is daar naar beneden bijgeschroeft, zodat meer mensen tegelijk behandeld kunnen worden. Concreet betekent dat, dat sommige medische handelingen nu niet of met lagere prioriteit worden uitgevoerd. Allemaal netjes vastgelegd in protocollen overigens, het ia geen willekeur.
Idee is: beter 100 mensen iets mindere kwaliteit van zorg geven, dan 50 mensen de gebruikelijke kwaliteit van zorg (deze getallen zijn puur als voorbeeld en verduidelijking - uiteraard)
Mensen onder de 60 en jongeren met een zwakke gezondheid konden ook voor het coronavirus al zwaar ziek worden en overlijden.quote:Op zondag 5 april 2020 13:17 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat spagaat tav het economische leven lamleggen is er zeker
De huidige lockdown is om de hele bevolking te beschermen tegen het virus.
Ook mensen onder de 60 kunnen zwaar ziek worden en overlijden.
De jongeren met een zwakke gezondheid evenzo.
En er zijn verzorgers, verplegers, artsen overleden aan dit virus, de laatste maanden.
Ook jongere mensen , sterk van lichaam nog.
Een percentage zal het hele leven met beschadigingen aan oa de longen moeten leven.
Als inderdaad de boel zou omvallen dan is dit virus en de lockdown etc hoogstens de genadeklap.quote:Op zondag 5 april 2020 13:16 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Kan me niet voorstellen dat de hele economie van de VS gaat instorten alleen vanwege dit virus eigenlijk. Dan zijn er dus al veel onderliggende problemen. (bv dat mensen meerdere banen nodig hebben, om er rond te komen)
Maw. als het omvalt is de kleine ondernemer en zzp'er de klos en grote coörperaties en banken profiteren daar uiteraard van en zijn gebaat bij een crisis. Lijkt mij dat je dat juist wil voorkomen ipv stimuleren. Bovendien zullen die coörperaties hun arbeidsvoorwaarden versoberen. En aangezien geld steeds minder waard word doordat men ongelimiteerd blijft bijdrukken worden de armen steeds armer en de rijken steeds rijker. En de middenklasse verdwijnt en je hoopt dat een overheid je wel op de been houd met een grijpstuiver.quote:Op zondag 5 april 2020 13:52 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Als inderdaad de boel zou omvallen dan is dit virus en de lockdown etc hoogstens de genadeklap.
Het systeem is dan blijkbaar zo broos dat de minste geringste push van wat dan ook het kaartenhuis in elkaar kan laten vallen.
Niet zo vreemd met dik 10 jaar lang zooi opkopen door centrale banken waardoor bedrijven met name meer kapitaal konden lenen, waarmee ze dan doodleuk de eigen aandelen terugkochten ten behoeve van de aandeelhouders..
Hele systeem is verrot, laat maar omvallen dan, dat is wat mensen als Jort eigenlijk graag zou willen want daar profiteren dat soort figuren juist het meeste van zoals je dat ziet en zag bij iedere grote crisis.
De rijke worden dan nog rijker, zoals met de krediet crisis ook het geval is geweest, de enige groep die er op vooruit was gegaan tussen 2008 en 2015 á 16 was de top 15% met gemiddeld 20%.
Je zag het tien jaar lang, salaris op nullijn al die tijd of achteruit, alleen in heel selectieve sectoren is het salaris echt omhooggegaan na de crisis jaren, de rest maar 1 of 2% erbij.quote:Op zondag 5 april 2020 14:01 schreef Cherni het volgende:
[..]
Maw. als het omvalt is de kleine ondernemer en zzp'er de klos en grote coörperaties en banken profiteren daar uiteraard van en zijn gebaat bij een crisis. Lijkt mij dat je dat juist wil voorkomen ipv stimuleren. Bovendien zullen die coörperaties hun arbeidsvoorwaarden versoberen. En aangezien geld steeds minder waard word doordat men ongelimiteerd blijft bijdrukken worden de armen steeds armer en de rijken steeds rijker. En de middenklasse verdwijnt en je hoopt dat een overheid je wel op de been houd met een grijpstuiver.
Maar goed als het dan mis gaat dan hoop je op het einde van globalisatie en het neoliberalisme. Maar dat zal wel niet de bedoeling zijn.
Ik doe mijn best, maar zelfs jij lijkt simpele vragen over jouw eigen posts structureel niet te kunnen beantwoorden.quote:
Geen idee wat dit ermee te maken heeft.quote:Of wat nuttigs doen.
Voor beide heb je nu in ieder geval volop de tijd.
Mensen met visie moeten naar de oogarts.quote:Op zondag 5 april 2020 13:34 schreef tfors het volgende:
[..]
Maar wie denkt dat? Misschien overdreef ik, maar het is moeilijk om de maatregelen die nu genomen worden te overdrijven, ik ga uit van wat ik zie gebeuren..
Waarom zitten we volgens jou Normaal wordt er eindeloos ruzie gemaakt over een paar miljoen meer of minder bezuinigen of uitgeven, nu wordt er misschien wel 100 miljard of meer opzijgezet als ik een ruwe schatting maak op basis van bedragen die hier en daar genoemd worden (en laat het dan 50 miljard zijn, dan geldt hetzelfde), dat gaat het allemaal bij elkaar zeker wel kosten. Weet je wat je daar allemaal mee kan doen? Het is moeilijk te bevatten hoeveel geld dat is. Hoeveel mensen verliezen hun baan? Hoeveel ondernemers hun bedrijf? Hoeveel scholieren missen onderwijs in hun waardevolle jonge jaren? De overheid die gebruik neemt van het moment om het monitoren van publieke ruimte met drones te introduceren etc. etc.. En dat mijns inziens omdat de regering ervoor gekozen heeft vanuit een bepaalde visie, namelijke de Kantiaanse visie, zie dat citaat uit de FD.
Het feestje begon relatief laat in Zweden, maar de zijn aan een aardige inhaalslag bezig, kijk maar naar de logaritmische schaal qua doden:quote:Zweden krijgt juist ook veel kritiek kritiek is er altijd.. Eens dat we pas achteraf beter kunnen zeggen of het goede of slechte keuzes zijn geweest.
Maar dit soort onwetendheid is nu juist het probleem. Je kunt niet even wat gymzalen inrichten voor de behandeling van patiënten. Er wordt al met man en macht geprobeerd om zoveel mogelijk IC capaciteit te creëren en ja, dat gaat ten koste van de kwaliteit van de zorg. Bij de effecten ga jij en ook vele anderen die ik zie pleiten voor het maximaal opengooien van de boel volstrekt voorbij aan waarom de huidige maatregelen genomen worden. Iedereen lijkt maar te denken alsof het allemaal niets voorstelt als je niet in een risicogroep zit. Nou geldt dat voor veel gevallen, ook voor mensen in een risicogroep overigens, maar het probleem is nu juist dat wanneer de zorg overspeeld wordt de relatief gezonde patiënten die nu nog kunnen overleven dankzij de zorg die ze ontvangen straks ook gewoon de lul zijn. Het lijkt me dat je nog niet eens begonnen bent met nadenken over de kwestie, dus dan is het een beetje vreemd om anderen ervan te betichten dat ze gestopt zijn met nadenken.quote:Ik ga uit van 1) volgens gezondheidsexperts gaan we toch allemaal uiteindelijk corona krijgen, verreweg de meeste merken er niks/weinig van. 2) als +- 60% van de bevolking het gehad heeft en dan immuun is, kan het zich niet meer verspreiden. Dus zoiets als richt gymzalen over heel NL in als noodhospitaal voor corona-patiënten en roep studenten verpleegkunde/medicijnen op voor een stage. Geef alle risicogroepen steun om in absolute quarantaine te gaan. Voor de rest ga gewoon door zoals gewoonlijk (maar wel op eigen risico, als mensen zich niet goed voelen moeten ze thuis blijven in de ziektewet, maar dat is normaal ook zo) zodat binnen no time we die 60% immuniteit halen en het voorbij is. Dan heb je het voor een fractie van de kosten gehad. De risicogroepen zijn gespaard want die waren in absolute quarantaine. De niet-risicogroepen hebben in de noodhospitalen hulp van mindere kwaliteit gehad, daar is het ook een noodhospitaal voor, dus wellicht zijn er wat extra doden gevallen daardoor. Maar nu vallen die extra doden ook door het grotendeels stilleggen van de samenleving en de normale zorg. Ik ben ook maar een leek, maar gewoon maar stoppen met nadenken en geloven dat er maar een beste manier is is niet mijn stijl :-)
Nee hoor, ik accepteer gewoon dat er meer Corona-doden zouden vallen in mijn scenario (in bepaalde mate -hoeveel weet ik niet- gecompenseerd door minder doden elders). Voor je andere punten daar kan ik me wel -in beperkte mate- in vinden.quote:Op zondag 5 april 2020 15:37 schreef Monolith het volgende:
[..]
Mensen met visie moeten naar de oogarts.
Als je overigens denkt dat je in Nederland heel veel anders zou kunnen doen en daarmee de economie flink minder schade kunt laten lijden ben ik wel benieuwd wat precies. Toerisme en import / export spelen een belangrijke rol. De enige echt beperkende maatregelen zijn de verplichte sluiting van horeca, kappers en het verbieden van evenementen. Dat heeft enig effect, maar het gros van het economische effect is extern, zelfopgelegd of simpelweg een gevolg van sentiment.
[..]
Het feestje begon relatief laat in Zweden, maar de zijn aan een aardige inhaalslag bezig, kijk maar naar de logaritmische schaal qua doden:
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/
De verwachting bestaat dat in Zweden de boel ook wel steeds verder beperkt gaat worden. Ze lopen wat achter
[..]
Maar dit soort onwetendheid is nu juist het probleem. Je kunt niet even wat gymzalen inrichten voor de behandeling van patiënten. Er wordt al met man en macht geprobeerd om zoveel mogelijk IC capaciteit te creëren en ja, dat gaat ten koste van de kwaliteit van de zorg. Bij de effecten ga jij en ook vele anderen die ik zie pleiten voor het maximaal opengooien van de boel volstrekt voorbij aan waarom de huidige maatregelen genomen worden. Iedereen lijkt maar te denken alsof het allemaal niets voorstelt als je niet in een risicogroep zit. Nou geldt dat voor veel gevallen, ook voor mensen in een risicogroep overigens, maar het probleem is nu juist dat wanneer de zorg overspeeld wordt de relatief gezonde patiënten die nu nog kunnen overleven dankzij de zorg die ze ontvangen straks ook gewoon de lul zijn. Het lijkt me dat je nog niet eens begonnen bent met nadenken over de kwestie, dus dan is het een beetje vreemd om anderen ervan te betichten dat ze gestopt zijn met nadenken.
Waar ik kijk is er altijd veel te veel drukte, veroorzaakt door de lieden die zichzelf de economie of ondernemer enz.noemen.quote:Op zondag 5 april 2020 13:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zo druk is het niet in de super vandaag
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |