abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_192193699
Een van de meest gebezigde termen dezer dagen is "lockdown". Ook in het algemene topic komt dit woord veelvuldig voorbij. Maar iedereen schijnt er een ander idee bij te hebben. Landen geven er ook allemaal een andere invulling aan.

Wat is jouw definitie van een lockdown?

[ Bericht 4% gewijzigd door Felixa op 21-03-2020 23:41:16 ]
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_192193739
Niet naar buiten tenzij absoluut noodzakelijk.
pi_192193744
Dat het land op slot gaat.
<a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif" target="_blank" rel="nofollow"><a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif&lt" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif<</a>;/a>
pi_192193782
Dat je uit de gevangenis wordt vrijgelaten.
pi_192193794
Een wettelijk(!!) verbod op samenscholing en niet-essentiėle verplaatsingen. Alleen naar buiten voor werk, arts, boodschappen en een korte wandeling.
pi_192193797
Inperking op de normale gang van zaken.
  zaterdag 21 maart 2020 @ 21:52:22 #7
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_192193828
Stomme Engelse term. Noem het gewoon vergrendeling, desnoods landsvergrendeling ofzo. Weet ik het.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_192193929
Dit.
pi_192193996
quote:
6s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 21:52 schreef Dagoduck het volgende:
Stomme Engelse term. Noem het gewoon vergrendeling, desnoods landsvergrendeling ofzo. Weet ik het.
Nee dat kan echt niet.
  zaterdag 21 maart 2020 @ 22:05:43 #10
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_192194201
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 21:58 schreef scrupuleus het volgende:

[..]

Nee dat kan echt niet.
Nee, lokdaun word je blij van.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_192194257
quote:
6s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 22:05 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Nee, lokdaun word je blij van.
Eigenlijk wel.
pi_192194280
De huidige maatregelen noem ik wel een lockdown maar dan een gedeeltelijke.
I believe i can fly!
I believe i can touch the sky!
pi_192194316
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 22:09 schreef pietkanarie het volgende:
De huidige maatregelen noem ik wel een lockdown maar dan een gedeeltelijke.
Het locked toch iets down toch.
Je locked iets down of je doet het niet.
pi_192194774
Kortom: een verwarrende term.

Volgens Mirriam-Webster:
quote:
an emergency measure or condition in which people are temporarily prevented from entering or leaving a restricted area or building (such as a school) during a threat of danger
Het is voor allerlei interpretatie vatbaar.

"Het land op slot"
"Niemand meer de deur uit"
Dat kan natuurlijk niet.

Ik ga ook voor deze:

quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 21:50 schreef Confetti het volgende:
Een wettelijk(!!) verbod op samenscholing en niet-essentiėle verplaatsingen. Alleen naar buiten voor werk, arts, boodschappen en een korte wandeling.
Dat is natuurlijk geen lockdown in de letterlijke zin van het woord maar in de huidige situatie denk ik wel een logische volgende stap voor Rutte en het RIVM.
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 21 maart 2020 @ 22:31:13 #15
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiėr:
pi_192194830
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 21:48 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Niet naar buiten tenzij absoluut noodzakelijk.
Maar wat is absoluut noodzakelijk? Is het doen van boodschappen dat (of moet er bezorgd worden?)? En een kwartier wandelen met de hond? Het is vrij lastig..
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiėr in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_192194923
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 22:31 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Maar wat is absoluut noodzakelijk? Is het doen van boodschappen dat (of moet er bezorgd worden?)? En een kwartier wandelen met de hond? Het is vrij lastig..
Klopt er is wat grijs gebied in.
Maar liefst zo min mogelijk dus boodschappen laten bezorgen of met allerlei restricties en de hond bv behoefte doen en naar binnen.

Ik ben alleen bang dat hey weer waardeloos gehandhaafd wordt. De boa's hier zijn nog steeds druk met parkeerboetes.
En dat mensen de grenzen op gaan zoeken om er even uit te zijn.

Dan krijg je dus italie 2.0
pi_192195009
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 22:31 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Maar wat is absoluut noodzakelijk? Is het doen van boodschappen dat (of moet er bezorgd worden?)? En een kwartier wandelen met de hond? Het is vrij lastig..
Dit dus.

"Alles dicht! Nu! Land op slot! Lockdown!" Ik ben gestopt met het lezen van de reacties op Twitter onder de dagelijkse update van het RIVM, maar ik vraag me echt af of mensen wel beseffen wat dat inhoudt. Is het noodzakelijk om boodschappen te doen? Ja natuurlijk. Maar mag je dan 1x per dag naar de supermarkt of ga je elk uur terug om maar even lekker buiten te zijn? Vijf keer per dag de hond uitlaten?

Ik denk wat er ook nog extra aan maatregelen komt, men daar de grenzen van gaat opzoeken.
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_192195029
quote:
6s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 21:52 schreef Dagoduck het volgende:
Stomme Engelse term. Noem het gewoon vergrendeling, desnoods landsvergrendeling ofzo. Weet ik het.
Is gewoon hip man
Cases
Deaths
Critical
Lockdown
respiratory

Allemaal mooie hippe Engelse woorden die ik hier in tussen de Nederlandstalige berichten zie _O_
  zaterdag 21 maart 2020 @ 22:59:37 #19
24329 KNAK
ff w88,......
pi_192195531
huisarrest voor alle burgers met uitzondering

maar aangezien we hier net zulk gespuis rond hebben hangen als in Parijs e.o zal een flink deel er zich niets van aantrekken en het zelfsgaan misbruiken. Nederlands volk is sowieso niet al te gedisciplineerd dus een volledige lockdown zoals het zou moeten zijn gaat het nooit worden
Mai pben rai~!
pi_192195652
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 22:59 schreef KNAK het volgende:
huisarrest voor alle burgers met uitzondering

maar aangezien we hier net zulk gespuis rond hebben hangen als in Parijs e.o zal een flink deel er zich niets van aantrekken en het zelfsgaan misbruiken. Nederlands volk is sowieso niet al te gedisciplineerd dus een volledige lockdown zoals het zou moeten zijn gaat het nooit worden
En wat bedoel je dan precies met "zoals het zou moeten zijn"?
Ik heb het idee dat mensen daar allemaal een ander beeld bij hebben. :)
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
  zaterdag 21 maart 2020 @ 23:08:23 #21
24329 KNAK
ff w88,......
pi_192195727
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 23:04 schreef Felixa het volgende:

[..]

En wat bedoel je dan precies met "zoals het zou moeten zijn"?
Ik heb het idee dat mensen daar allemaal een ander beeld bij hebben. :)
Wat is het dat je wilt bereilken? Stoppen met besmetten van andere mensen. Hoe doe je dat? Geen andere mensen om je heen hebben.
1.5m afstand werkt niet. Het besmetten gaat dan ook razendsnel dus vraag me soms af of het niet airborn is. Dus moeten mensen thuis gaan zitten. De zieken mensen komen na een maand aan het licht. Deze dan ook afzonderen en je hebt dan in theorie een virusvrije omgeving.

Echter, men blijft volgens mij drager na besmetting voor een onbekend landurige tijd, en zo lang dat daadwerkelijk zo is moet een lockdown wel heul erg lang gaan duren wil het echt nut hebben
Mai pben rai~!
  † In Memoriam † zaterdag 21 maart 2020 @ 23:11:31 #22
88815 The_Emotion
98.3
pi_192195799
Thuis zitten en papier haché eten.
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_192195947
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 23:08 schreef KNAK het volgende:

[..]

Wat is het dat je wilt bereilken? Stoppen met besmetten van andere mensen. Hoe doe je dat? Geen andere mensen om je heen hebben.
1.5m afstand werkt niet. Het besmetten gaat dan ook razendsnel dus vraag me soms af of het niet airborn is. Dus moeten mensen thuis gaan zitten. De zieken mensen komen na een maand aan het licht. Deze dan ook afzonderen en je hebt dan in theorie een virusvrije omgeving.

Echter, men blijft volgens mij drager na besmetting voor een onbekend landurige tijd, en zo lang dat daadwerkelijk zo is moet een lockdown wel heul erg lang gaan duren wil het echt nut hebben
Als mensen thuis moeten gaan zitten, mogen ze dan echt het huis niet uit? Niet boodschappen doen, niet de hond uitlaten. Vuilnismannen mogen geen vuil ophalen. Als er een waterleiding knapt, mag er geen reparatie uitgevoerd worden.
Dat is het lastige. Wat mag wel, wat mag niet.
Het klinkt zo makkelijk: lockdown, alles dicht, iedereen thuis, maar er zitten gewoon heel veel haken en ogen aan.

Ik denk als je het echt op de man af aan mensen gaat vragen dat mensen dan zeggen: jaaaa, natuurlijk wel boodschappen doen! En natuurlijk wel dit en wel dat!

:)
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_192196035
Een lockdown ga ik niet toelaten, dat is een aanval op de vrijheid waar vroeger zo hard voor gevochten is.
  zaterdag 21 maart 2020 @ 23:28:25 #25
24329 KNAK
ff w88,......
pi_192196159
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 23:18 schreef Felixa het volgende:

[..]

Als mensen thuis moeten gaan zitten, mogen ze dan echt het huis niet uit? Niet boodschappen doen, niet de hond uitlaten. Vuilnismannen mogen geen vuil ophalen. Als er een waterleiding knapt, mag er geen reparatie uitgevoerd worden.
Dat is het lastige. Wat mag wel, wat mag niet.
Het klinkt zo makkelijk: lockdown, alles dicht, iedereen thuis, maar er zitten gewoon heel veel haken en ogen aan.

Ik denk als je het echt op de man af aan mensen gaat vragen dat mensen dan zeggen: jaaaa, natuurlijk wel boodschappen doen! En natuurlijk wel dit en wel dat!

:)
Datgene wat dan nog mag/kan/moet zou dan tot in het extreme gereguleerd moeten worden. De monteur geheel in HazMat pak de kraan fixen. Boodschappen kan, maar alleen op bestelling en niet meer als kip zonder kop ronddwarrelen. Of men zet het klaar nadat je het doorgegeven hebt wat je wilt... Hond uit laten doe je alleen Vuilnismannen ook in een HazMat en overal handhavers en politie om het te begeleiden,

Anders werkt het niet inderdaad
Mai pben rai~!
pi_192196192
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 23:21 schreef Kudashov het volgende:
Een lockdown ga ik niet toelaten, dat is een aanval op de vrijheid waar vroeger zo hard voor gevochten is.
Wat wil je er tegen doen dan stoertje? :')
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
pi_192196210
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 23:28 schreef KNAK het volgende:

[..]

Datgene wat dan nog mag/kan/moet zou dan tot in het extreme gereguleerd moeten worden. De monteur geheel in HazMat pak de kraan fixen. Boodschappen kan, maar alleen op bestelling en niet meer als kip zonder kop ronddwarrelen. Of men zet het klaar nadat je het doorgegeven hebt wat je wilt... Hond uit laten doe je alleen Vuilnismannen ook in een HazMat en overal handhavers en politie om het te begeleiden,

Anders werkt het niet inderdaad
Precies.
Daarom is het ook zo'n lastige term.
Voor vele definities vatbaar.
Ik denk dat er gewoon geen juiste (Nederlandse) term voor is in de situatie waarin we nu zitten.
Het is een zich steeds veranderende, unieke situatie.
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_192196228
Alle NSB'ers komen in actie.
  zaterdag 21 maart 2020 @ 23:39:34 #29
24329 KNAK
ff w88,......
pi_192196362
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 23:32 schreef Felixa het volgende:

[..]

Precies.
Daarom is het ook zo'n lastige term.
Voor vele definities vatbaar.
Ik denk dat er gewoon geen juiste (Nederlandse) term voor is in de situatie waarin we nu zitten.
Het is een zich steeds veranderende, unieke situatie.
Nederlanders zijn niet gedisciplineerd - een deel legt zich er bij neer, een ander deel doet pas iets tot er lijken liggen te rotten in de straten. Dat laatste deel laat nu al van zich horen dat ze "gewoon naar buiten gaan" en " fock de politie " en " ze bekijken het maar "

Hoge boetes, veel manschappen, eventueel inzet van het leger, anders is een volledige lockdown niet te handhaven... en los van mogelijke boetes zie ik de rest niet gaan gebeuren. De politie gaat echt niet in elke wijk van een stad waar tien-honderd of zelfs duizentallen mensen lopen allemaal aanspreken. Gewoonweg geen mankracht voor...
Mai pben rai~!
pi_192196405
Alles dicht behalve supermarkten en andere zaken voor levensmiddelen. Niemand naar buiten zonder schriftelijke verklaring dat het nodig is voor werk of levensbehoeften.

In een liberale democratie moet je trouwens eigenlijk altijd een trede hoger zitten dan wat je eigenlijk wil, omdat mensen toch eigenwijs en individualistisch zijn.

Dus bijvoorbeeld in landen waar al een lockdown is, zoals Italiė en Spanje:

Theorie: straatverbod, samenscholingsverbod, niemand naar buiten zonder certificaat.
Praktijk: mensen gaan toch nog naar werk, mensen gaan naar de supermarkt voor kleine dingetjes, iedereen is ineens fanatiek hardloper of koerser.

In een land zoals Nederland waar officieel geen lockdown is:

Theorie: kroegen en restaurants dicht, geen straatverbod maar het advies is social distancing.
Praktijk: mensen gaan thuis coronafeestjes houden, allemaal naar hetzelfde park.

Kortom de praktijk is altijd een stuk losser dan de theorie. Dus als je de beelden van dit weekend wil voorkomen, moet je toch officieel een lockdown instellen, ook al zal dat ook maar een deel van zijn gestelde doel bereiken. Daardoor lijkt het een semantische discussie, maar heeft het toch gevolgen. Je moet zeg maar in Defcon 1 zitten om het effect van Defcon 2 te bereiken. Als je in Defcon 2 zit, handelen mensen alsof het Defcon 3 is. Beetje gare vergelijking maar dit is wel wat je nu ziet.

De hele terminologie is dus wel heel bedrieglijk en vervelend. Je hoort ze nu alweer roepen: zie je wel, lockdown werkt niet want X aantal doden in Italiė. Alleen in Italiė zijn ze ook niet zo geregimenteerd als in Singapore. Dus je hebt eigenlijk helemaal geen zinnige vergelijking. Een lockdown in Italiė ziet er anders uit dan in China. In Nederland zal het weer anders gaan dan Italiė. En toch zijn het allemaal lockdowns. Kutwoord.
pi_192197035
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 21:50 schreef Confetti het volgende:
Een wettelijk(!!) verbod op samenscholing en niet-essentiėle verplaatsingen. Alleen naar buiten voor werk, arts, boodschappen en een korte wandeling.
Dit.
"Pools are perfect for holding water"
  zondag 22 maart 2020 @ 00:35:02 #32
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_192197372
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 22:11 schreef scrupuleus het volgende:

[..]

Het locked toch iets down toch.
Je locked iets down of je doet het niet.
Je kunt praktisch alles downlocken of een paar dingen. Nu zijn het scholen, sportclubs, kantoren maar daar kan nog veel meer bij voordat ik het als een complete (zo compleet mogelijk) lockdown zou zien.
I believe i can fly!
I believe i can touch the sky!
pi_192197382
Ik neem aan dat ik dan nog wel gewoon een vuilniszak naar de container mag brengen, anders wordt je huis vrij snel slechter voor je gezondheid dan dat virus :')
pi_192197481
Hele dag lekker zuipen...2x in de week ff boodschappen doen _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
Ik zwaai naar dieren.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 22 maart 2020 @ 08:52:09 #35
74056 crew  ToT
pi_192199621
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 23:21 schreef Kudashov het volgende:
Een lockdown ga ik niet toelaten, dat is een aanval op de vrijheid waar vroeger zo hard voor gevochten is.
Liever tien- of honderdduizenden mensen dood aan een virus dan ff een poosje binnen blijven om dit te voorkomen?
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 22 maart 2020 @ 08:54:22 #36
74056 crew  ToT
pi_192199634
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 21:50 schreef Confetti het volgende:
Een wettelijk(!!) verbod op samenscholing en niet-essentiėle verplaatsingen. Alleen naar buiten voor werk, arts, boodschappen en een korte wandeling.
Dit idd, zoals Probeer ook zegt.
Want als je korte wandelingen toestaat, krijg je alsnog dat mensen samen gaan wandelen.
pi_192199721
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 23:21 schreef Kudashov het volgende:
Een lockdown ga ik niet toelaten, dat is een aanval op de vrijheid waar vroeger zo hard voor gevochten is.
Vrijheid eindigt waar verantwoordelijkheid begint.
pi_192199792
Voor mij is een lockdown:

-Kinderen zijn thuis, of op school (als die weer open zijn)
-Samenscholingsverbod op meer dan 3 personen (uitgezonderd gezinnen bij elkaar), boete ¤300p.p. bij overtreding
-Verboden kinderen mee te nemen naar supermarkten, bouwmarkten en andere winkels, ¤500 per overtreding.
- Kinderen tot 12 jaar die alleen op straat zijn ¤300 per kind boete voor de ouderS
-Winkels kunnen open blijven, maar klanten komen alleen en een max. aantal klanten per winkel (afhankelijk van de grootte)
-Economie zo veel mogelijk door laten draaien.

Denk dat we hiermee al heel veel problemen oplossen, vooral door direct hard op te treden, zonder eerst te waarschuwen.
  zondag 22 maart 2020 @ 09:23:54 #39
21467 franske19
Hit the deck!
pi_192199914
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 22:38 schreef Goudenkomkommer het volgende:

[..]

Is gewoon hip man
Cases
Deaths
Critical
Lockdown
respiratory

Allemaal mooie hippe Engelse woorden die ik hier in tussen de Nederlandstalige berichten zie _O_
Inderdaad lekker spannend allemaal. Veel fokkers geilen er ook op en zien graag een complete state of emergency lockdown voor maanden omdat ze toch al nooit van hun zolderkamer afkomen. #lockdown2020
"The wolves will come again," said Jojen solemnly. - George R.R. Martin
  zondag 22 maart 2020 @ 09:25:04 #40
21467 franske19
Hit the deck!
pi_192199936
quote:
2s.gif Op zondag 22 maart 2020 08:54 schreef ToT het volgende:

[..]

Dit idd, zoals Probeer ook zegt.
Want als je korte wandelingen toestaat, krijg je alsnog dat mensen samen gaan wandelen.
Je begrijpt wel dat voldoende beweging en zonlicht essentieel zijn voor een goed werkend immuunsysteem.
"The wolves will come again," said Jojen solemnly. - George R.R. Martin
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 22 maart 2020 @ 09:25:51 #41
74056 crew  ToT
pi_192199946
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 09:25 schreef franske19 het volgende:

[..]

Je begrijpt wel dat voldoende beweging en zonlicht essentieel zijn voor een goed werkend immuunsysteem.
Ach van een paar weekjes binnen zitten ga je ook niet meteen dood.
Desnoods slik je tijdelijk ff wat vitamine d.
pi_192199970
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 00:43 schreef Geerd het volgende:
Hele dag lekker zuipen...2x in de week ff boodschappen doen _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
Maar geen kut roepen naar de buuf want binnen blijven
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')