abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219348594
quote:
12s.gif Op woensdag 26 november 2025 14:49 schreef mitt het volgende:
Ik heb liever wat grote namen, maar ik zie toch ook tevredenheid met dit deelnemersveld voor het Kandidatentoernooi.

Caruana
Giri
Blubaum
Sindarov
Wei
Esipenko

Nakamura en Pragghanananadhdhahaanana op pole position voor de laatste twee plekken.
Nakamura en Giri zijn toch helemaal prima?
  woensdag 26 november 2025 @ 15:40:18 #77
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219348639
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 15:31 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Keymer was wel leuk geweest denk ik.
pi_219348939
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 15:31 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Giri gaat 14 keer remise spelen :')
[b]Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:[/b]
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
pi_219513473
Faustino heeft zijn tweede GM-norm te pakken, heeft nog 3 maanden voor de derde
graag op anoniem
  Moderator / Redactie Sport donderdag 19 februari 2026 @ 09:19:12 #80
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_220140157

quote:
Nederlandse schaakgrootmeester Jan Timman (74) overleden

Jan Timman, een van de grootste schakers in de Nederlandse geschiedenis, is woensdag op 74-jarige leeftijd overleden.

De grootmeester was eind twintigste eeuw jarenlang de beste schaker van Nederland en klom tussen de wereldberoemde Sovjet-schakers naar de tweede plek op de wereldranglijst. In zijn beste dagen stond Timman tussen grote Russische namen als Anatoli Karpov, Boris Spasski en Garri Kasparov bekend als 'The best of the West'.

De in Delft geboren Timman begon op zijn achtste met schaken, werd grootmeester op zijn 23ste en won sindsdien negen nationale titels. De eerste in 1974, de laatste in 1996.

De tweede plek op de wereldranglijst bereikte Timman in 1982, achter Karpov. In die periode won hij onder meer twee keer het Hoogovenstoernooi in Wijk aan Zee (1981, 1985), tegenwoordig het Tata Steel-schaaktoernooi.

Wereldtitelstrijd
In 1993 mocht Timman onverwacht aantreden voor de wereldtitelstrijd nadat Kasparov en Nigel Short hadden besloten hun tweekamp buiten wereldschaakbond FIDE om te spelen. Timman tegen Karpov werd de wereldtitelstrijd en Timman verloor met 12,5-8,5.

Sinds de wereldtitel van Max Euwe in 1935 kwam geen Nederlandse schaker zo dicht bij de prestigieuze wereldtitel als Timman.

Vrijwel zijn hele carrière, vooral in de loop van de 21ste eeuw toen hij minder actief werd aan het bord, schreef Timman uitvoerig over het spel.

Vele boeken en artikelen publiceerde hij. Onder meer uitvoerige stukken voor het toonaangevende schaaktijdschrift New In Chess, waar hij allerlei schaakboeken over zijn grootste fascinatie, het eindspel, uitbracht.

In 2024 maakte Timman nog een verrassende comeback op het NK, waar hij na achttien jaar terugkeerde op het hoogste nationale niveau. Een jaar later stopte hij alsnog, in stilte. Omdat het fysieke spel te zwaar voor hem was geworden.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_220140841
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 09:19 schreef borisz het volgende:
[ afbeelding ]
[..]

;(

Voor mij was en is hij een held.
Zoals hierboven vermeld: na het opstappen van Bobby Fischer en het langzaam 'wegzakken' van Bent Larsen was Jan Timman jarenlang 'the best of the West'. Maar het kostte hem moeite om zich het fenomeen tweekamp eigen te maken. Hij leek vaak beter op dreef in toernooien.
Ik kon ook zijn schrijfsels over het schaken en over zijn illustere schaaktegenstanders bijzonder waarderen. Hij en Genna Sosonko hebben prachtige verhalen nagelaten.

Rust in vrede, GROOTmeester Timman.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_220141651
Oh Jan Timman.
Een groot voorbeeld voor mij.
Ik weet nog dat hij na de laatste wedstrijd van de door hem gewonnen NK schaakkampioenschap in Leeuwarden werd opgepakt door de marechaussee. Hij moest zijn dienstplicht nog vervullen, maar ze lieten hem eerst nog net zijn toernooi afmaken.
pi_220142362
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 11:22 schreef Idisrom het volgende:
Oh Jan Timman.
Een groot voorbeeld voor mij.
Ik weet nog dat hij na de laatste wedstrijd van de door hem gewonnen NK schaakkampioenschap in Leeuwarden werd opgepakt door de marechaussee. Hij moest zijn dienstplicht nog vervullen, maar ze lieten hem eerst nog net zijn toernooi afmaken.
1975?
Ik herinner me die foto's nog.

Jan en zijn kompaan Hans Böhm waren beruchte vrijbuiters in die tijd. Nochtans waren ze bezeten van de schaaksport.
pi_220227155
Klootzak Karjakin heeft weer een ranking

Hopelijk kopt hij een Iraanse bom ergens @maxi-mus
pi_220253571
Ik kijk nu hiernaar.
Mooi.

Jan Timman was altijd een minzame man in interviews.
(En, naar verluidt, ook daarbuiten.)
Even babbelen met Judit Polgar, een andere schaaklegende.
Ongeveer 5 jaar geleden.

Bekijk deze YouTube-video
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')