abonnement Unibet Coolblue
pi_192129063


Crowdfunding is hot!! In 2019 is in Nederland 424 miljoen europ opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 329 miljoen euro (2017: 223 miljoen euro). Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 10.000 projecten en ondernemingsplannen mogelijk (2019: > 8.700). En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen omdat de risico's onderschat werden.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
All4funding (A4F), inspirerend investeren
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Funding Circle (FNC), leningen voor MKB.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
New Funding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Duurzaam Investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender, peer-to-peer lending
October, hét platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa
NLinvesteert, een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Crowdpartners, investeren in het mkb
Crowdbricks, investeren in onroerend goed
One Planet Crowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Green Crowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
Voordegroei, leningen voor MKB.
Aygo!Dutch (AGD), investeren vanaf E 500.

Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Scorings-matrix exit/continuïteitsstrategie van CF platformen per 11-12-2017:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Cijfers en statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Pecunia non olet
pi_192129085
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 14:42 schreef ML45 het volgende:

[..]

Ik denk dat je veel te optimistisch bent, wat denk je van o.a.;
- winkels die geen omzet meer hebben omdat mensen de stad niet meer ingaan( of straks niet meer mogen)
- Verhuurders aan expats en van winkels etc.
- toeleveringsbedrijven van bedrijven die het nu moeilijk hebben zoals bijvoorbeeld ook administratiekantoren als OAMKB, transportbedrijven, installatiebedrijven
- autobedrijven waar klanten nu afwachten of ze hun baan nog wel behouden
- Makelaars die de vraag zien inzakken
- bedrijven afhankelijk van de export
- binnenvaart
- zzp-ers die hun opdrachten in een week van 100% naar 0% hebben zien zakken.

Die problemen onderschat ik zeker niet, maar feit is wel dat HCN slechts één branche als doelgroep heeft en juist diegene die bijna compleet zonder omzet is komen te zitten op wat afhaal- en bezorgactiviteit na. En een branche die er ook niet om bekend staat dat er veel geld op de bank staat.

Collin daarentegen zit in allerlei sectoren waardoor de risico's net wat beter gespreid zijn. Ze zullen trouwens allemaal wel gaan schreeuwen dat ze last hebben van Corona terwijl dat in bepaalde gevallen misschien helemaal niet aan de orde is of dat er al lang problemen waren van andere aard. Maar goed.

Mijn punt was dat de ramp die de Horeca nu treft, een iets mildere behandeling wel zou rechtvaardigen.
Pecunia non olet
pi_192129986
Stemming bij Collin: 96% voor. Is bekend gemaakt aan de leningnemers die interesse hebben getoond in de regeling.
pi_192135025
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 21:36 schreef rechtsbackje het volgende:
Stemming bij Collin: 96% voor. Is bekend gemaakt aan de leningnemers die interesse hebben getoond in de regeling.
Het zou misschien leuk zijn om eerst de investeerders te informeren en dan de ondernemers.
pi_192137628
Hart onder de riem voor leningnemers van crowdfundplatform Collin Crowdfund

Het Coronavirus heeft grote impact op de economie. In lijn met het pakket aan noodmaatregelen dat de Nederlandse overheid heeft samengesteld om de landelijke economie te ondersteunen, zat ook Collin niet stil. Het platform kwam de mogelijkheid van opschorting van aflossingsverplichtingen overeen met haar investeerders.

Inventarisatie
De directie van Nederlands grootste crowdfundplatform schreef eind vorige week al haar leningnemers aan met de vraag of zij door het Coronavirus getroffen worden in hun dagelijks bezigheden. Collin maakte hen daarnaast bewust van de eerste maatregelen van de overheid en onderzocht of zij geholpen zouden zijn met een periodieke opschorting van de maandelijkse aflossingen op lopende leningen via Collin.

Algemeen directeur Jeroen ter Huurne vertelt: “Op onze oproep werd direct gereageerd door vele ondernemers, die via de crowd hun bedrijfsfinanciering invulden. We hebben onmiddellijk doorgepakt en ook onze vele duizenden investeerders gevraagd of zij een periodieke opschorting zouden willen ondersteunen”.

Mandaat van investeerders
Uiteindelijk is besloten om mandaat te vragen om maximaal 6 maanden opschorting toe te staan. Zijn de problemen groter als gevolg van Corona, dan past Collin Crowdfund maatwerk toe. CFO Bas Denissen geeft aan dat onzeker is hoeveel bedrijven de maatwerkroute moeten gaan nemen. “Nee, dat weten we nog niet. Allereerst proberen wij het leed in termen van liquiditeitsspanning te dempen met een generieke maatregel. Maatwerk kan indien verstandig; daarnaast evalueren wij de generieke maatregel over 3 maanden per gefinancierde klant”.

Trots
Jeroen ter Huurne is trots op de reactie van de investeerders: “Het is hartverwarmend te zien dat de persoonlijke belangen letterlijk even vooruit worden geschoven, met als doel om de MKB ondernemingen overeind te houden. Het ‘let een beetje op elkaar’ van Rutte wordt hier in de praktijk gebracht.”, aldus de CEO. “Natuurlijk zit niemand hier op te wachten. Onze leningnemers niet, onze investeerders niet en wij als platform niet.”. De directeur vervolgt: “Maar bijzondere tijden vragen om bijzondere maatregelen. Als je dan ziet hoe onze medewerkers de schouders eronder zetten en hoe onze investeerders nagenoeg volledig een toegewijd oog hebben door massaal ‘voor’ te stemmen op dit voorstel, dan zijn we daar heel trots op.”
Per saldo reageerden ruim 5.300 investeerders binnen 24 uur op de uitgezette stemronde. Maar liefst 96% stemde voor de door Collin bedachte maatregel van uitstel van aflossing
pi_192137651
In deze chaotische hamstertijden toch een vervroegde aflossing (bij oneplanetcrowd, dus levert niets extra op behalve de zekerheid van eigen geld terug):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_192137687
Liquiditeitsproblemen als gevolg van het Coronavirus?

Gedurende deze uitdagende periode is Kapitaal Op Maat betrokken bij het wel en wee van ondernemers die via ons platform een lening hebben lopen voor de groei van hun onderneming. Vorige week vroegen we alle ondernemers een update te plaatsen over het effect van corona op hun business. Gister stuurden we alle ondernemers een bericht waarin we onze procedure omtrent de verzoeken van uitstel betalen maandelijkse termijnen uitleggen.

Belangrijke voorwaarde om de verzoeken tot uitstel van de maandelijkse termijnen namens de investeerders eventueel te kunnen honoreren is dat de ondernemer in eerste instantie investeerders informeert middels het plaatsen van een update op het platform. In deze update informeert de ondernemer de investeerders over de invloed van het coronavirus op de liquiditeit en daarnaast verzoekt de ondernemer de investeerders concreet om uitstel van betaling van het geheel of een deel van de maandelijkse termijn tot het moment dat de bedrijfsvoering volledige betaling weer toestaat.

Het formele verzoek tot uitstel dient de ondernemer in te dienen middels een e-mail aan Stichting Zekerheden Kapitaal op Maat via een mail: zekerheden@kapitaalopmaat.nl). De Stichting Zekerheden Kapitaal op Maat neemt vervolgens contact met de ondernemer op over de verder te nemen stappen
pi_192137856
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2020 09:56 schreef djh77 het volgende:

Ik zal te kritisch zijn maar dit is weer een rode kaart voor Collin. Je gaat niet een persbericht op de website zetten op het moment dat je de investeerders nog niet geïnformeerd hebt over de uitslag van de stemming :N
pi_192138255
Toch zojuist nog betaling van HCN ontvangen. Blijkbaar blijven ondernemers die kunnen nog netjes aflossen?
pi_192138356
Waardevoorjegeld:
Uw mailbox wordt op dit moment waarschijnlijk overspoeld met berichten van partijen, die u informeren over de huidige situatie en de consequenties daarvan. Ook Waardevoorjegeld kan daar niet in achterblijven aangezien uw investeringen hier een relevante rol in spelen. Daarom informeren we u graag al op dit moment, waarbij het ook zo is, dat de gevolgen nog niet in beeld zijn; zo eerlijk moeten we zijn.

Eerste inschatting projecten
Als we kijken naar de projecten, die op dit moment lopen, moeten we constateren dat er zowel negatieve als positieve gevolgen zijn ontstaan na vorige week. Het zal u namelijk niet verbazen dat bijvoorbeeld een drogisterij op dit moment bijna niet weet hoe hij de voorraden moet aanslepen omdat de vraag naar zijn product gigantisch is gestegen. Andersom kunnen we ons voorstellen, dat consumenten nu niet op het eerste moment hun tuin willen gaan aanpakken. En zo constateren we heel veel verschillende uitwerkingen.

Aanpak Waardevoorjegeld
Omdat ons platform een overzichtelijk aantal projecten heeft lopen, zien wij kans om per project een risico inventarisatie te maken. Daarom hebben wij deze dagen veel contact met de betreffende ondernemers om alle consequenties voor nu en de risico's voor later zo goed mogelijk in beeld te krijgen. Tot die tijd kiezen wij er niet voor om alle betalingen op te schorten. Indien ondernemers aantoonbaar in gevaar komen als gevolg van de huidige situatie, dan staan we direct klaar om u het voorstel te doen betalingen van rente en aflossing per direct op te schorten. We gaan er hierbij van uit, dat deze insteek uw goedkeuring en instemming heeft. Echter per project zal dit worden beoordeeld.

Tenslotte
Graag willen wij iedereen van harte sterkte toewensen in deze bijzondere en onzekere periode. Het laat maar eens zien, hoe wij als mensen vastgeroest zijn in het denken ons bestaan volledig te kunnen regisseren. Laten we deze periode maar goed gebruiken om na te denken. Nogmaals, iedereen van harte sterkte gewenst!
pi_192139362
Ook banken kiezen voor uitstel
Kleinere ondernemingen, met een financiering tot 2,5 miljoen euro, kunnen een half jaar uitstel krijgen van de aflossing van hun leningen. Volgens de Nederlandse Vereniging van Banken is de nood onder ondernemingen hoog. Om voor dat uitstel in aanmerking te komen, geldt wel dat de bedrijven in de kern gezond moeten zijn. ABN Amro, ING, Rabobank, de Volksbank en Triodos hebben dat samen besloten.

De banken willen ook consumenten helpen die door de coronacrisis hun hypotheek niet meer kunnen betalen. Voor hen is geen gezamenlijke maatregel aangekondigd, maar zij kunnen contact opnemen met hun bank voor een "passende oplossing".
pi_192139391
Klopt het dan FNC niets gemaild heeft over Corona? M.a.w. kunnen we verwachten dat de annuitaire schema's gewoon worden voortgezet?
Kan ook zijn dat ik een mailing gemist heb.
pi_192139696
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2020 11:34 schreef Jaco078 het volgende:
Klopt het dan FNC niets gemaild heeft over Corona? M.a.w. kunnen we verwachten dat de annuitaire schema's gewoon worden voortgezet?
Kan ook zijn dat ik een mailing gemist heb.
Ik heb ook niets vernomen van FNC.
Pecunia non olet
pi_192140036
WvJG doet het zoals het hoort. Hulde.
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
pi_192140293
Gastenverblijven met 2e hypotheek op ccf
https://www.collincrowdfund.nl/ride-by-the-sea-v-o-f/
pi_192141051
https://www.potjonker.nl/(...)-v-2/?ref=1567450374

https://www.potjonker.nl/(...)-b-v/?ref=1306199144

curator verslagen Noizezz / Ringaling & Eshuis Hld / GVE

ook zijn er nieuwe verslagen van Noë voor de belangstellenden,
opm Noë is terugbetaald door de borgen.
  donderdag 19 maart 2020 @ 13:17:46 #18
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_192141436
Van IVM nog niets gehoord. Intussen is
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
meer dan een week vertraagd. Ook niets van gehoord.
pi_192142590
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 10:07 schreef Faraday01 het volgende:
Ik zal te kritisch zijn maar dit is weer een rode kaart voor Collin
Ik heb ook met enige verbazing het hele proces aangezien. Ik kan (zonder me over de inhoud van de afspraken uit te laten!) helaas niets anders constateren dan dat de platformen blijkbaar de investeerders niet belangrijk vinden. Ze hebben namelijk bij de geldnemers geïnformeerd naar de wensen voordat ze de geldnemers daar ook maar iets over hebben medegedeeld, vervolgens een voorstel gedaan en het resultaat van die stemming blijkbaar eerst met de geldnemers en pers gecommuniceerd, oh ja, toen moesten de investeerders ook nog geïnformeerd worden.

Juist in dit soort gevallene is transparantie en volledigheid van communicatie naar alle betrokkenen belangrijk, laat de heren en dames bij de crowdfund platformen dit nu eens beseffen.

Nogmaals, ik laat me niet negatief uit over de pro-active houden en de inhoud van het voorstel, ik denk dat er zeker een zorgplicht is in dit soort situaties!

Ik ben wel teleurgesteld over het feit dat de investeerders blijkbaar opnieuw als laatste worden geïnformeerd, laat de dames en heren dat als leerpunt meenemen voor de vervolgcommunicatie!
pi_192142659
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 12:00 schreef VDF het volgende:
WvJG doet het zoals het hoort. Hulde.
Het lerend vermogen (foutje suit het verleden) is daar blijkbaar groot, en dat is heel mooi te zien!
pi_192143019
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 14:11 schreef tnhb het volgende:

[..]

Ik heb ook met enige verbazing het hele proces aangezien. Ik kan (zonder me over de inhoud van de afspraken uit te laten!) helaas niets anders constateren dan dat de platformen blijkbaar de investeerders niet belangrijk vinden. Ze hebben namelijk bij de geldnemers geïnformeerd naar de wensen voordat ze de geldnemers daar ook maar iets over hebben medegedeeld, vervolgens een voorstel gedaan en het resultaat van die stemming blijkbaar eerst met de geldnemers en pers gecommuniceerd, oh ja, toen moesten de investeerders ook nog geïnformeerd worden.

Juist in dit soort gevallene is transparantie en volledigheid van communicatie naar alle betrokkenen belangrijk, laat de heren en dames bij de crowdfund platformen dit nu eens beseffen.

Nogmaals, ik laat me niet negatief uit over de pro-active houden en de inhoud van het voorstel, ik denk dat er zeker een zorgplicht is in dit soort situaties!

Ik ben wel teleurgesteld over het feit dat de investeerders blijkbaar opnieuw als laatste worden geïnformeerd, laat de dames en heren dat als leerpunt meenemen voor de vervolgcommunicatie!
Daarbij telt een stem van een investeerder met 1 investering even zwaar als een investeerder met 100+ investeringen...
pi_192143157
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 14:26 schreef impact9 het volgende:

[..]

Daarbij telt een stem van een investeerder met 1 investering even zwaar als een investeerder met 100+ investeringen...
Volgens mij niet. In de stemming staat de volgende verdeling: pro rato van het totaal geïnvesteerde bedrag
pi_192143172
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 14:26 schreef impact9 het volgende:

[..]

Daarbij telt een stem van een investeerder met 1 investering even zwaar als een investeerder met 100+ investeringen...
Dat klopt maar gedeeltelijk. De stemming is pro rato van het totaal geïnvesteerde bedrag dus mijns inziens wel de eerlijkste manier in dit geval.
pi_192143178
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 14:31 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Volgens mij niet. In de stemming staat de volgende verdeling: pro rato van het totaal geïnvesteerde bedrag
Klopt.
pi_192144497
quote:
14s.gif Op donderdag 19 maart 2020 14:32 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dat klopt maar gedeeltelijk. De stemming is pro rato van het totaal geïnvesteerde bedrag dus mijns inziens wel de eerlijkste manier in dit geval.
Ik zie het al gebeuren dat straks de corona wildcard wordt getrokken en iedereen kan fluiten naar zijn geld.

Gewoon straks weer eens gaan rond neuzen op de beurs voor rendement :Y
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')