quote:U heeft in de laatste 36 weken voordat u werkloos werd minstens 26 weken gewerkt (een week is van maandag tot en met zondag).
Was u in die periode ziek, kreeg u zwangerschaps- en bevallingsverlof of nam u onbetaald verlof op? Of werkte u als zelfstandige? Dan kijken wij verder terug dan de laatste 36 weken. Wij kiezen een periode waarin u wel minstens 26 weken werkte.
Natuurlijk ga ik op zoek naar ander werk maar kan mij voorstellen dat dat momenteel niet makkelijk gaat zijnquote:Op woensdag 18 maart 2020 10:01 schreef Postbus100 het volgende:
Wat heb je voor dit werk gedaan? Ander werk?
Ik heb voor mijn huidige baan 3 maanden niet gewerkt ( en geen aanspraak op uitkering gedaan) en daarvoor ook een half jaar contract gehad, dus dat zou helpen?quote:Op woensdag 18 maart 2020 10:10 schreef jeroen25 het volgende:
https://www.uwv.nl/partic(...)ww-uitkering-krijgen
[..]
Hebben ze je wel een maand voor je contract verloopt schriftelijk laten weten dat het niet verlengd gaat worden? Anders heb je daardoor ook nog recht op een vergoedingquote:Op woensdag 18 maart 2020 09:52 schreef keep-going-on het volgende:
Voor het eerst van mijn leven denk ik gebruik te moeten gaan maken van de sociale voorzieningen.
Ik heb een half jaar contract ( oproep/ 0 uren) dat over twee en een halve week verloopt en gisteren heb ik te horen gekregen dat ik per direct niet meer opgeroepen wordt. Eerste reactie was om te kijken naar WW uitkering en nu lees ik dat je daarvoor minimaal 26 weken gewerkt moet hebben. Daar kom ik op twee en een halve week niet aan.
Begrijp ik de voorwaarden goed?
En daarvoor? Want volgens mij gaat het om 26 weken van 52 weken.quote:Op woensdag 18 maart 2020 10:17 schreef keep-going-on het volgende:
[..]
Ik heb voor mijn huidige baan 3 maanden niet gewerkt ( en geen aanspraak op uitkering gedaan) en daarvoor ook een half jaar contract gehad, dus dat zou helpen?
Er is in het contract opgenomen een aanzegging bij voorbaat dus dat speelt hier niet.quote:Op woensdag 18 maart 2020 10:55 schreef shazaam het volgende:
[..]
Hebben ze je wel een maand voor je contract verloopt schriftelijk laten weten dat het niet verlengd gaat worden? Anders heb je daardoor ook nog recht op een vergoeding
Daarvoor was ik actief als ondernemerquote:Op woensdag 18 maart 2020 11:00 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
En daarvoor? Want volgens mij gaat het om 26 weken van 52 weken.
Maar terechte opmerking hierboven: je hebt een contract van 26 weken.
Goed uitzoeken en site van uwv doorlezen. Die is behoorlijk uitgebreid en duidelijk.
Dan is er dus tijdig aangezegd (en ik doe de aannemende dat het ook correct is gebeurt). Dat je niet meer wordt opgeroepen heeft toch geen invloed op een eventuele WW-uitkering (los van de hoogte ervan)? UWV vraagt voor zover ik weet om datum einde dienstverband. Daar is niets aan veranderd; die stond bij aangaan dienstverband al vast.quote:Op woensdag 18 maart 2020 11:57 schreef keep-going-on het volgende:
[..]
Er is in het contract opgenomen een aanzegging bij voorbaat dus dat speelt hier niet.
Bovendien is mijn insteek om een oplossing te zoeken zonder daar mijn ex werkgever te veel in problemen te brengen. We zijn allemaal slachtoffers van de omstandigheden die er nu zijn. Ik moet alleen mezelf niet in mijn vingers snijden dus onderzoek wat de juiste acties nu zijn. Ik heb nog vakantie uren tegoed dus ipv uitbetalen zou inplannen in deze laatste twee weken mogelijk beter zijn dan uit betalen. Aan het eind komt dat financieel toch op hetzelfde neer voor mij maar ook voor de werkgever. Ik heb nu een schriftelijke bevestiging dat ik per direct niet meer opgeroepen zal worden maar misschien is het dan beter een bevestiging te krijgen van uit dienst per einde contract ( dat is dan dus wel 6 maanden)
Dat gegeven vond ik moeilijk te interpreteren daarom mijn vraag hier. Mijn kennis en begrijpen komt hier duidelijk tekort. Er staat namelijk op de site van het UWV dat je 26 weken GEWERKT moet hebben. Ik kan me voorstellen dat bij een oproep contract controle plaats vind of er werkelijk gewerkt is binnen de gehele contract periode.quote:Op woensdag 18 maart 2020 13:12 schreef baskick het volgende:
[..]
Dan is er dus tijdig aangezegd (en ik doe de aannemende dat het ook correct is gebeurt). Dat je niet meer wordt opgeroepen heeft toch geen invloed op een eventuele WW-uitkering (los van de hoogte ervan)? UWV vraagt voor zover ik weet om datum einde dienstverband. Daar is niets aan veranderd; die stond bij aangaan dienstverband al vast.
Zit ook wat in. Kun je de aanvraagprocedure niet in met een fictieve einddatum arbeidsovereenkomst? Dan loodst het aanvraagproces je erdoorheen. Uiteraard niet verzenden. Ik meen dat je aanvraag als concept blijft staan en dat je die binnen een bepaalde tijd (na aanpassing einddatum) alsnog kunt versturen. Geen zinloze exercitie dus.quote:Op woensdag 18 maart 2020 13:48 schreef keep-going-on het volgende:
[..]
Dat gegeven vond ik moeilijk te interpreteren daarom mijn vraag hier. Mijn kennis en begrijpen komt hier duidelijk tekort. Er staat namelijk op de site van het UWV dat je 26 weken GEWERKT moet hebben. Ik kan me voorstellen dat bij een oproep contract controle plaats vind of er werkelijk gewerkt is binnen de gehele contract periode.
Deze link is ook interessant: https://nl.hellolaw.com/j(...)ren-contract-kan-datquote:Ik heb een nul-urencontract(Klik om in te klappen)
U heeft een nul-urencontract. Dat betekent dat u verplicht bent om te komen als u wordt opgeroepen. Wat u kunt verwachten als u ziek wordt hangt af van het moment waarop dit gebeurt.
Ik word ziek tijdens een oproepperiode
Uw werkgever betaalt uw loon door. Dit stopt als de oproepperiode eindigt. Zolang uw nul-urencontract duurt, kunt u geen Ziektewet-uitkering krijgen. Bent u nog steeds ziek als uw nul-urencontract eindigt? Dan geeft uw werkgever dat aan ons door. Dat hoeft u zelf niet te doen. Wij beoordelen dan of u een Ziektewet-uitkering kunt krijgen.
Ik word ziek buiten een oproepperiode
Uw werkgever betaalt uw loon niet door. U kunt ook geen Ziektewet-uitkering krijgen zolang uw nul-urencontract duurt. Bent u nog steeds ziek als uw contract eindigt? Dan geeft uw werkgever dat aan ons door. Dat hoeft u zelf niet te doen. Wij beoordelen dan of u een Ziektewet-uitkering kunt krijgen.
quote:Recht op WW bij 0 uren contract, hoe bewijs je dat?
Wanneer je een arbeidscontract met vaste uren hebt, is het vaak makkelijk vast te stellen of je recht hebt op een WW-uitkering. Je kan namelijk eenvoudig bereken hoeveel uren je per week verliest ten opzichte van je vaste uren.
Met een 0 uren contract is het minder makkelijk om vast te stellen of je recht op een WW-uitkering hebt. Er is geen sprake van een vast aantal uren per week en daardoor is het lastig om vast te stellen hoeveel uren je per week verliest.
Gelukkig bestaat hier een oplossing voor. Deze heet het “rechtsvermoeden van arbeidsomvang”. Dit “rechtsvermoeden van arbeidsomvang” betekent dat je er vanuit mag gaan dat je toch een vast aantal uren hebt. Dit vast aantal uren is het aantal, dat jij gemiddeld hebt gewerkt in de voorgaande drie maanden. Je contract moet dus minimaal drie maanden hebben geduurd.
Wanneer je in de afgelopen drie maanden bijvoorbeeld gemiddeld 25 uren per week hebt gewerkt en jouw 0 uren contract langer dan drie maanden heeft geduurd, zijn de nul uren op jouw contract niet meer leidend. Je hebt dan als het ware een contract van 25 uur. Deze uren zullen ook worden gebruikt bij de berekening van het verlies van uren per week.
Het rechtsvermoeden van arbeidsomvang geldt altijd. Het is niet noodzakelijk dat jouw werkgever dit bevestigt. Het is natuurlijk wel erg handig als jouw werkgever jou schriftelijk bevestigt dat sprake is van een hoger aantal uren als je dit moet bewijzen aan het UWV. In principe is dit zonder een bevestiging van jouw werkgever ook redelijk eenvoudig te bewijzen. Door middel van jouw loonstroken en werkroosters kun je aantonen hoeveel uren jij de afgelopen drie maanden gemiddeld hebt gewerkt.
NB: de 2e alinea is voor zover ik begrijp niet van toepassing.quote:Werkt(e) u deze hele periode een wisselend aantal uur per week bij 1 werkgever?
Dan telt u alle uren waarover u loon kreeg of nog moet krijgen bij elkaar op. Dit deelt u door 26.
Werkte u hele weken niet en kreeg u in die weken een Ziektewet-uitkering of een WAZO-uitkering? Trek dan die weken af van 26 weken. Bijvoorbeeld: als u 3 hele kalenderweken niet heeft gewerkt, deelt u het totale aantal uren door 23.
Ik mag toch hopen van niet. Bovendien mag je ervan uitgaan dat deze ellende geen jaren gaat duren.quote:Op donderdag 19 maart 2020 02:07 schreef firefly3 het volgende:
Beetje jammer wel. Ik heb Wajong en die gaat misschien omlaag omdat steeds meer werkmieren in de WW gaan
Inderdaad, ik hoop het ook niet. Nieuwetijdskinderen zoals ik moeten niet in een hokje geduwd worden.quote:Op donderdag 19 maart 2020 08:19 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen van niet. Bovendien mag je ervan uitgaan dat deze ellende geen jaren gaat duren.
Pardon? Het zijn deze mensen die jouw inkomen financieren, is het niet?quote:Op donderdag 19 maart 2020 02:07 schreef firefly3 het volgende:
Beetje jammer wel. Ik heb Wajong en die gaat misschien omlaag omdat steeds meer werkmieren in de WW gaan
Nou zoveel merk ik er niet veel van in mijn portemonnee. Dit is drastisch achteruit gegaan en mensen werken soms maar 36 uur of parttime zelfsquote:Op donderdag 19 maart 2020 15:27 schreef baskick het volgende:
[..]
Pardon? Het zijn deze mensen die jouw inkomen financieren, is het niet?
Obvious troll is obvious.quote:Op donderdag 19 maart 2020 18:47 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Nou zoveel merk ik er niet veel van in mijn portemonnee. Dit is drastisch achteruit gegaan en mensen werken soms maar 36 uur of parttime zelfsik kan hier zo boos om worden
Hoeveel werk je zelf? Groetjes van iemand die < 36 uur maar wél fulltime werktquote:Op donderdag 19 maart 2020 18:47 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Nou zoveel merk ik er niet veel van in mijn portemonnee. Dit is drastisch achteruit gegaan en mensen werken soms maar 36 uur of parttime zelfsik kan hier zo boos om worden
Ik werk zelf niet. Ik ben namelijk bezig met filosofie en heb mijn focus geheel daarop.quote:Op donderdag 19 maart 2020 19:45 schreef baskick het volgende:
[..]
Hoeveel werk je zelf? Groetjes van iemand die < 36 uur maar wél fulltime werkt
Hartelijk dank voor je input, hier kan ik iets meequote:Op woensdag 18 maart 2020 20:06 schreef baskick het volgende:
Een van de eerste vragen is of je oproepkracht was. In een van de volgende stappen staat de volgende toelichting:
[..]
NB: de 2e alinea is voor zover ik begrijp niet van toepassing.
Ik interpreteer het onderstreepte deel dat je de (twee laatste) weken waarin je niet opgeroepen bent dus wel meetelt, maar niet voor je uren.
Dank ook voor jouw input. Ik ben door jullie reacties weer een beetje gerustgesteld.quote:Op woensdag 18 maart 2020 20:05 schreef Postbus100 het volgende:
Interessante vraag inderdaad.
Hier, https://www.uwv.nl/partic(...)een-nul-urencontract , gaat het weliswaar over de Ziektewet, maar hier wordt wel gerekend met contractduur, en niet met of je wel of niet opgeroepen bent.
[..]
Deze link is ook interessant: https://nl.hellolaw.com/j(...)ren-contract-kan-dat
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |