abonnement Unibet Coolblue
pi_192108779
Na jarenlang rondkijken heb ik eindelijk een huis gevonden wat echt nagenoeg perfect is en wat ik ook nog eens zou kunnen betalen. Had liever gehad dat hij nog 50k goedkoper was, maar dat is nou eenmaal niet zo. Na 3 maanden op een reservelijst te hebben gestaan, werd ik twee weken terug zowaar gebeld dat ik een optie kon nemen ivm afhakers. Ook nog eens het bouwnummer van m'n voorkeur.

Allemaal leuk en aardig, toen kwam Corona. De bouw moet nog beginnen en gaat ongeveer een jaar duren. M'n huidige woning zou ik onder normale omstandigheden pas moeten verkopen zo'n 6 maanden voor de oplevering.

Met de Coronacrisis weet ik nu niet:
- Of de bouw nog wel gaat lopen zoals gepland ivm lockdowns
- Of ik m'n huis nog wel zo makkelijk kan verkopen
- Of ik nog wel het bedrag kan krijgen voor m'n huidige woning wat ik in gedachte had. Ik heb simpelweg een bepaalde overwaarde nodig. Echt niet de hoofdprijs, maar toch wel een significant deel.
- En zelfs: als het lang gaat duren, kom ik zelf niet in een deeltijd-WW situatie.

Twee weken geleden überhaupt nooit gedacht dat ik een situatie voor me zou zien waarbij ik zelf in een WW-situatie zou kunnen komen. Nu weet ik niets meer zeker. Op het nieuws was dat er al 78.000 bedrijven deeltijd WW hebben aangevraagd, hoeveel mensen zijn dat wel niet? Ik neem aan dat al deze mensen momenteel geen huis meer zullen gaan kopen.

Ik overweeg nu echt om af te haken, maar ik vind het zo jammer van dat huis. Wat zouden jullie doen in deze situatie? De schaarste blijft, de lage rente waarschijnlijk ook, maar durven mensen nog een huis te kopen in deze tijden?
  woensdag 18 maart 2020 @ 00:07:59 #2
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_192109147
Huis z.s.m. verkopen met zo laat mogelijke opleverdatum. In de tussentijd een vakantiewoning betrekken. Maar goed, ik heb heel veel zekerheid in mijn sector.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_192110937
Mensen moeten toch ergens wonen en het is ook niet zo dat de huren ineens halveren vanwege een crisis.

Alleen bij sterke twijfels over je inkomenszekerheid zou ik wel even pas op de plaats maken en geen hogere vaste lasten aangaan.
pi_192111251
Ik denk dat we voor een instortende woningmarkt staan. Mensen houden nu toch iets liever de hand op de knip.
U MAD?
  Moderator woensdag 18 maart 2020 @ 08:32:21 #5
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_192111983
Heb je nu iets te verkopen? Mijn hypotheekverstrekker rekent met 90% van de opbrengst van de te verkopen woning...
Zit er zelf ook mee, helaas.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_192112221
de 'lockdown' gaat geen jaar duren... het is een poging de snelle verbreiding te verlangzamen en last op het gezondheidssysteem lager te maken, maar het is niet de bedoeling om de hele economie jarenlang kapot te maken.

Er zijn twee mogeljkheden: A) is dat het erg succesvol is en de verbreiding heel sterk ingeperkt wordt, in dat geval zal men over een maand ook een goed zicht hebben op risicogebieden en kan men heel gericht bepaalde gebieden weer meer vrijgeven... dat zal dan een langzaam en stapsgezwijs proces zijn.
Enkel moet men dan eerste de incubatietijd van drie tot vier weken afwachten

B) als het gewoon niet goed blijkt te werken, zal het juist door de zer snelle verbreiding ook zo zijn dat een groter deel vand e bevolking ziek geworden is maar ook in die tijd een immuunreactie opgebouwd heeft en de ziekte niet meer snel kan versporeiden, ook dan is een verdere maatregel niet nodig aangezien hierna de verspreiding sneller af zal nemen door de grotere aanwezigheid van mensen met een afweer ertegen.

Over 6 maanden zal deze crisis grotendeels voorbij zijn... natuurlijk zullen er nog steeds economische effecten zijn en als je in een sector werkzaam bent die ook lang ervan benadeeld kan worden... of juist een sector die nu tijdens de lockdown hele harde klappen krijgt, kan dit een negetaief effect hebben... maar zelfs daarvan zal het eerder zijn dat als deze crisis voorbij is er warschijnlijk eerder een des te sterker 'opveer-effect' is en veel bedrijven juist behoefte hebben aan extra personeel om de opgelopen achterstand in te halen.

Voor een hoop mensen is bv wat betreft de kans op een woning het nu zelfs een zeker voordeel... juist omda de vraag tijdelijk afneemt kun je nu daarvan profiteren, mits je geen grote onzekerheid hebt of erg aan je financiele maximum zit.

Het grote probleem van de nederlandse woningmarkt is nu eenmaal dat de vraag substantieel groter is dan het aanbod... ook als de vraag tijdelijk iets terugloopt zal deze structureel vermoedelijk blijven bestaan (aan het kredietwezen en ook de grote overschot van kapitaal op de financiele markt verandert verder niet zo veel).

Het gaat dus enkel om je individuele risico-positie...
eerlijk gezegd denk ik niet dat die zo slecht is als je arbeidsverleden dusdanig is dat ok als je mogelijk tijdelijk je werk verliest, de kans groot is dat je snel een nieuwe baan vind...
wat betreft het verkopen van je huidige woning, als dat moet gebeuren na oplevering van de nieuwbouwwoning zal dit mininmaal over een jaar zijn... tegen die tijd zal deze hele lockdown voorbij zijn en ooke en tijdelijke terugval qua vraag naar wonngen weer geheel verdwenen zijn, mogelijk juist dan de vraag zelfs nog een stuk hoger als veel mensen een jaartje 'afgewacht' hebben.

Ikzelf heb mn huis 6,7 jaar terug gekocht, in de vorige crisis. Op het laagtepunt zelfs.
Als ik iets kan aanraden, is het dat wel.... hoguit moet je oppassen niet tegen je financiele maximum aan te zitten en grote risico's te gaan lopen in je financiering omdat nks mag tegenzitten.... zolang je wat speelruimte heb en bv ook een 10-15% tegenvaller wel zou kunnen opvangen, zit je verder best goed.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_192126820
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 08:32 schreef Rene het volgende:
Heb je nu iets te verkopen? Mijn hypotheekverstrekker rekent met 90% van de opbrengst van de te verkopen woning...
Zit er zelf ook mee, helaas.
Ja, dat is het hele probleem. Puur eigen situatie is ook geen probleem (tenzij alles een jaar in lockdown gaat of zo). Ik hoef ook minder 60% van de woningwaarde te lenen op basis van de huidige woningmarktprijzen.

Het enige waar ik echt bang voor ben, is dat de bouw eind dit jaar start, tot max 15 maanden gaat duren, dus als je pech hebt, wordt het pas begin 2022 opgeleverd. Realistisch gezien, kan ik m'n huis pas ergens in 2021 verkopen en dat is waarschijnlijk meer dan een jaar van nu. Wat gaat er in godsnaam in aankomend jaar gebeuren.
pi_192126944
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 08:49 schreef RM-rf het volgende:
[knip]

Ikzelf heb mn huis 6,7 jaar terug gekocht, in de vorige crisis. Op het laagtepunt zelfs.
Als ik iets kan aanraden, is het dat wel.... hoguit moet je oppassen niet tegen je financiele maximum aan te zitten en grote risico's te gaan lopen in je financiering omdat nks mag tegenzitten.... zolang je wat speelruimte heb en bv ook een 10-15% tegenvaller wel zou kunnen opvangen, zit je verder best goed.
Puur qua betaalbaarheid, kan ik prima een tegenvaller in opbrengst van een procent of 20 hebben of wellicht meer. Al zou ik er niet echt blij van worden, ik zou dan de hypotheek nog prima kunnen betalen. Ik zou echter niet het benodigde hypotheekbedrag bij elkaar kunnen krijgen als ik de uitgangspositie 20% minder zou zijn.

Ik zou de periode met dubbele lasten wel heel vervelend vinden, zeker als je langzaam de markt ziet inzakken. Denk dat ik dan toch een beetje zenuwachtig zou worden.
pi_192127951
Ik zou een bestaande woning wel kopen nu, maar een nieuwbouwwoning niet. De wereldeconomie gaat een enorme klap krijgen en het is dan maar de vraag hoe makkelijk er aan bouwmaterialen te komen valt. Zo ging dat bij de vorige crisis ook. Er waren zelfs projecten die jarenlang stil lagen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192127955
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 08:32 schreef Rene het volgende:
Heb je nu iets te verkopen? Mijn hypotheekverstrekker rekent met 90% van de opbrengst van de te verkopen woning...
Zit er zelf ook mee, helaas.
Die 90% regeling is toch standaard beleid? Pre Corona tijdperk rekenden ze mij ook 90% voor. Tenzij je een bindend koopcontract met je kopers hebt, dan zou 100% moeten kunnen.
  Moderator donderdag 19 maart 2020 @ 06:24:07 #11
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_192135232
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 20:13 schreef koentjuh18 het volgende:

[..]

Die 90% regeling is toch standaard beleid? Pre Corona tijdperk rekenden ze mij ook 90% voor. Tenzij je een bindend koopcontract met je kopers hebt, dan zou 100% moeten kunnen.
Dat schept 10% ruimte. Dus de markt kán iets zakken.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  donderdag 19 maart 2020 @ 06:31:53 #12
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_192135260
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 06:24 schreef Rene het volgende:

[..]

Dat schept 10% ruimte. Dus de markt kán iets zakken.
Maar reken er maar op dat de prijzen met meer dan 10% gaan dalen.

Volgens mij onderschatten een hoop mensen wat de economische impact gaat zijn van dit virus.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_192136264
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 06:31 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Maar reken er maar op dat de prijzen met meer dan 10% gaan dalen.

Volgens mij onderschatten een hoop mensen wat de economische impact gaat zijn van dit virus.
op welke termij is dan jouw 'voorspelling' iedereen kan uit zijn duim wel een getalletje zuigen, maar interssant wordt het pas hoe je dat onderbouwd.

vorig jaar was de prijsgroei per jaar ongeveer 10%.
Dat die duidelijk zal dalen is inderdaad waarschijnlijk.... maar vermoedelijk zal dit ervoor zorgen dat veel mensen domweg hun huis _niet_ meer te koop zullen zetten voor een duidelijk lagere prijs, waardoor ook het aanbod sterk daalt en als je wat van economie weet dempt dit een eventuele prijsdaling weer, omdat juist de grotte van het aanbod tot nu toe altijd eerder een probleem was dat de prijs in nederland opdreef

tevens is het belangrijk om goed mee te wegen over welke periodes je effecten vorziet..
bv bij de kredietcrises die eind 2007 uitbrak, leidde dat niet direkt tot het droppen van de prijzen, het prijshoogtepunt bereikte nederland toen in augustuis 2008... oftewel 10 maanden na het uitbreken van de crises... daarna duurde de periode van delende prijzen ongeveer 4,5 jaar.

In dit geval is het inderdaad wel waarschijnlijk dat de daling van de prijzen sneller zal doorzetten, maar evengoed is het sterk de vraag of dit een langdurende recessie gaat opleveren en daadwerkelijk de prijzen 3 of 4 jaar blijven dalen...
eerlijk gezegd denk ik dat er genoeg gronden zjn dat te betwijfelen.

Ikzelf denk eerder dat er gwoon een veel groter inzakken van de omzet op de huizenmarkt zichtbaar zal worden, maar de prijsdaling eerder gering... misschien dat gewoon een jaar of twee de prijzen niet tot nauwelijks zulle stijgen, maar ik zie weinig argumenten te denken dat een grotere paniek nodig is...

Er blijft gewoon een relatief grote vraag en een gering aanbod, kredietverlening zal vermoedelijk niet structureel aangetast zijn en ook als bv de hypotheekrente naar een niveau van 3 of 4 procent teruggaat, blijven er genoeg mensen die grag daarvoor kopen...
voor bv de pensioenfondsen in nederland, die ruim 2000 miljard euro aan vermogens beheren en die graag een wat hoger rendement zien, zou het grond zijn bv weer meer geld in hypotheekkreietverlening te kunnen steklen znder zich zorgen te maken over pensioendekkingsrate.

Ik zie bv geen enkel argument te stellen dat deze tijdelijke crisis op de huizenmarkt structureel gaat uitwerken en de efefcten ok over bv twee jaar nog substantieel zijn en blijvend de prijzen blijven drukken... zoals na de kredietcrisis van 2007 dit tussen 2008 en 2013 wel gebeurde
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 19 maart 2020 @ 08:46:30 #14
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_192136394
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 08:35 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Ik zie bv geen enkel argument te stellen dat deze tijdelijke crisis op de huizenmarkt structureel gaat uitwerken en de efefcten ok over bv twee jaar nog substantieel zijn en blijvend de prijzen blijven drukken... zoals na de kredietcrisis van 2007 dit tussen 2008 en 2013 wel gebeurde
Dit gaat meer impact hebben dan de kredietcrisis van 2007. Grote bedrijven staan nu al op het punt van omvallen en de crisis is nog niet eens begonnen. Honderdduizenden mensen gaan hun baan verliezen of verliezen hem al, en nog eens honderdduizenden zo niet miljoenen mensen gaan jarenlang geen groei in salaris meemaken omdat bedrijven nu in overlevingsmodus moeten.

1.2 Biljoen is er in de afgelopen week tegenaan gesmeten om eea overeind te houden, dat geeft wel aan hoe ernstig de situatie is. Nu een huis kopen met de huidige onzekerheden is een enorme gok die keihard verkeerd kan uitvallen. Niemand, maar dan ook echt niemand, is nu nog zeker van zijn baan, behalve in de meest kritische sectoren. Als je daar geen rekening mee wilt houden moet je vooral een loodzware maandelijkse hypotheeklast gaan pakken op een huis wat nu nog op de top is ingeprijst, maar ik pas ervoor.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_192136427
De huizenmarkt gaat compleet instorten. Ik zou het absoluut niet doen. Mensen die recent hebben gekocht zijn al de sjaak want hun huis staat over 3 maanden compleet onder water voor de komende 10 jaar.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_192136518
quote:
7s.gif Op donderdag 19 maart 2020 08:46 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dit gaat meer impact hebben dan de kredietcrisis van 2007. Grote bedrijven staan nu al op het punt van omvallen en de crisis is nog niet eens begonnen.
Waarom....wat is er verandert en waarom staan bedrijven 'op omvallen' ?

zelfs als er een aantal bedrijven failliet gaan, blijft er gewoon een hoop werk dat gedaan moet worden en leid het altijd dat de overblijvende bedrijven juist meer vraag naar werk hebben.

ik zie niets anders dan dat er een fase aanbreekt waar veel 'tijdelijke' uitgaven uitblijven.... dat zal hooguit een teee maanden duren.
daarna zal echter gewoon weer het maatschappelijke leven op gang komen en dat zal allereerst betekenen dat er een enorme vraag zal komen naar juist de zaken die in die twee maanden uitgesteld zijn.

oftewel, een tijdelijke crisis zeker, maar eerder weinig grond te verwachten dat dit een lange of structureel aanhoudende is...
tenzij je natuurlijk goede argumenten hebt waarom nu gewoon logisch denken en niet gelijk in paniek raken en de apocalypse uitroepen niet nodig is...

zolang bv de nederlanse pensioenfondsen ruim 2000 miljard hebben, en dit bijna 7 keer de nederlandse staatschuld is, maar ook bv viermaal de totale nederlandse hypotheekschuld daarin past, zie ik geen reden waarom we in nederland ons ontzettend bang moeten maken...

Sinds 2007 heeft nederland juist qua risicoschulden een veel betere positie gekregen, en heeft nu eerder een verschrikkelijk groot vermogen en te weinig schulden (waardoor bv een stijgende rente zelfs eerder een voordeel kan zijn)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_192136663
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 08:56 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Waarom....wat is er verandert en waarom staan bedrijven 'op omvallen' ?

:|W

Er is nu geen kleine afname vd omzet in vele bedrijven maar een TOTALE ineenstorting. Nul euro omzet meer.

En het kan misschien wel maanden gaan duren. DAT is het verschil.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  donderdag 19 maart 2020 @ 09:07:56 #18
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_192136667
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 08:56 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Waarom....wat is er verandert en waarom staan bedrijven 'op omvallen' ?

Echt hoor, ben je aan het trollen ofzo?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_192136694
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 06:31 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Maar reken er maar op dat de prijzen met meer dan 10% gaan dalen.

Volgens mij onderschatten een hoop mensen wat de economische impact gaat zijn van dit virus.
Ja en nee.

De VRAAGPRIJZEN gaan 10% omlaag > effect mensen gaan MEER overbieden > resultaat hetzelfde als nu. Mensen willen nog steeds kopen. Vergeet niet dat ook al stijgt de rente nu met een halve procent je nog steeds ONDER de 2% zit.

Als iedereen nu de hand op de knip gaat houden, dan worden huizen juist alleen maar duurder. Waarom? Die groep gaat dalijk massaal allemaal op huizen bieden ;)
  donderdag 19 maart 2020 @ 09:13:13 #20
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_192136748
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 09:10 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Ja en nee.

De VRAAGPRIJZEN gaan 10% omlaag > effect mensen gaan MEER overbieden > resultaat hetzelfde als nu. Mensen willen nog steeds kopen. Vergeet niet dat ook al stijgt de rente nu met een halve procent je nog steeds ONDER de 2% zit.

Als iedereen nu de hand op de knip gaat houden, dan worden huizen juist alleen maar duurder. Waarom? Die groep gaat dalijk massaal allemaal op huizen bieden ;)
Mensen gaan straks geen geld meer hebben om een huis te kopen omdat ze hun baan verliezen. Of ze zijn te druk met simpelweg overleven en geen tijd hebben een huis te kopen.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_192136767
quote:
7s.gif Op donderdag 19 maart 2020 09:13 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Mensen gaan straks geen geld meer hebben om een huis te kopen omdat ze hun baan verliezen. Of ze zijn te druk met simpelweg overleven en geen tijd hebben een huis te kopen.
Angst ;) Het valt allemaal wel mee. JA er zijn zeker mensen die hun baan verliezen, maar vergeet niet dat een grote groep gewoon een vaste aanstelling heeft etc. Sowieso is het niet echt aan te raden een huis te kopen met een flexcontractje natuurlijk.
pi_192136803
De economie krijgt nu grote klappen, en gaat nog veel grote klappen krijgen. Als jouw financiële situatie gewoon goed is, en het vooruitzicht ook, dan kan je prima kopen. De markt van kopers is door deze crisis wel kleiner geworden, waardoor je wellicht niet voor je huis krijgt wat je wil.

Met de maatregelen van de overheid zullen er waarschijnlijk weinig bedrijven echt omvallen. Ik gok dat na deze crisis de economie razendsnel weer opklimt. De grote vraag is alleen: hoelang gaat dit duren?
  donderdag 19 maart 2020 @ 09:16:30 #23
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_192136809
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 09:14 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Angst ;) Het valt allemaal wel mee. JA er zijn zeker mensen die hun baan verliezen, maar vergeet niet dat een grote groep gewoon een vaste aanstelling heeft etc. Sowieso is het niet echt aan te raden een huis te kopen met een flexcontractje natuurlijk.
"Het is maar een griep"
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_192136830
quote:
10s.gif Op donderdag 19 maart 2020 09:16 schreef Scorpie het volgende:

[..]

"Het is maar een griep"
Daar doe ik geen uitspraken over wat het wel is. Ik geloof er vrij weinig van allemaal. Landen gaan op slot met 200 doden heel bijzonder. Jaarlijks sterven 3.000 mensen aan de griep en er is niks aan de hand, maar dat is een andere discussie :)

@jroz Exact
pi_192136887
quote:
10s.gif Op donderdag 19 maart 2020 09:07 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Echt hoor, ben je aan het trollen ofzo?
nee, ik geloof gewoon niet in de paniekzaaierij...
(waarom vind je iemand die gewoon een andere mening heeft en daar veel moeite in onderbouwing daarvan steekt en uitgebreid grondige argumenten noemt een 'troll' gaan noemen ..?)

er zijn bepaalde branches die hard getroffen zijn, reisbranche, entertainement e.d. en zelfstandigen in de reclame die een tijdje een duidelijke terugval in inkomen krijgen..

dat zijn echter groepen die altijd al een zekere onzekerheid hebben en ook hier werkt de lockdown gewoon als het schudden-aan-de-boom... de bedrijven die geen reserves hebben en een hoog risico hebben vallenw eg, waara daarna de overblijvers weer goed kunnen verdienen als de boel weer op gang komt...

iets dat vermoedelijk over drie maanden zal zijn.

Het zal zeker een tijdelijke terugval zijn, maar het is onzin om te gaan roepen dat de aarde zou ophouden te draaien of dit het einde-der-tijden is... nee gewoon een stevige, maar ook tijdelijke crisissituatie.

snel genoeg zullen er ook winaars zijn, juist bedrijven die erg goed hun werkzaamheden via online mogelijkheden door kunnen voeren, ook hier zullen de flexibele bedrijven uiteindelijk zlfs dit in hun voordeel kunnen omzetten.

wat betreft de huzienmarkt... juist omdat een traag reagerende markt is (ik noem niet voor niks het voorbeeld van de kredietcrisis van 2007, die helemaal niet betekende dat de huizenprijzen direktwegvielen, daarbij werd het prijshogtepunt ook 10 maanden _nadat_ deze crisis uitbrak bereikt)

Wat betreft de huizenmarkt... alle starters die nu hopen veel makkelijker en goedkoper een woning te gaan vinden, zal ik helaas moeten teleurstellen, dat gaat niet gebeuren.
De reden daardoor is gewoon basissschol economie, nl dat een prijs het gevolg is van vraag en aanbod, welke zelf ook weer interacteren... een daling van de prijs levert vaak ook een daling van aanbod op.

de marktprijs kan in nederland enkel dalen als bv de kredietvoorziening enorm daalt... dat zal niet het geval zijn, (ook daarvor heb ik het argument gewoon gegeven. 2000 miljard aan vermogens van pensioenfondssn die dat doodgraag in de hypotheekmarkt zouden willen investeren als het rendement maar hoog genoeg is, wat oo bij bv een stijging van de hypotheekrente naar 3 of 4 % dat ruimschoots is)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_192136915
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 09:21 schreef RM-rf het volgende:

[..]

nee, ik geloof gewoon niet in de paniekzaaierij...

er zijn bepaalde branches die hard getroffen zijn, reisbranche, entertainement e.d. en zelfstandigen in de reclame die een tijdje een duidelijke terugval in inkomen krijgen..

dat zijn echter groepen die altijd al een zekere onzekerheid hebben en ook hier werkt de lockdown gewoon als het schudden-aan-de-boom... de bedrijven die geen reserves hebben en een hoog risico hebben vallenw eg, waara daarna de overblijvers weer goed kunnen verdienen als de boel weer op gang komt...

iets dat vermoedelijk over drie maanden zal zijn.

Het zal zeker een tijdelijke terugval zijn, maar het is onzin om te gaan roepen dat de aarde zou ophouden te draaien of dit het einde-der-tijden is... nee gewoon een stevige, maar ook tijdelijke crisissituatie.

snel genoeg zullen er ook winaars zijn, juist bedrijven die erg goed hun werkzaamheden via online mogelijkheden door kunnen voeren, ook hier zullen de flexibele bedrijven uiteindelijk zlfs dit in hun voordeel kunnen omzetten.

wat betreft de huzienmarkt... juist omdat een traag reagerende markt is (ik noem niet voor niks het voorbeeld van de kredietcrisis van 2007, die helemaal niet betekende dat de huizenprijzen direktwegvielen, daarbij werd het prijshogtepunt ook 10 maanden _nadat_ deze crisis uitbrak bereikt)

Wat betreft de huizenmarkt... alle starters die nu hopen veel makkelijker en goedkoper een woning te gaan vinden, zal ik helaas moeten teleurstellen, dat gaat niet gebeuren.
De reden daardoor is gewoon basissschol economie, nl dat een prijs het gevolg is van vraag en aanbod, welke zelf ook weer interacteren... een daling van de prijs levert vaak ook een daling van aanbod op.

de marktprijs kan in nederland enkel dalen als bv de kredietvoorziening enorm daalt... dat zal niet het geval zijn, (ook daarvor heb ik het argument gewoon gegeven. 2000 miljard aan vermogens van pensioenfondssn die dat doodgraag in de hypotheekmarkt zouden willen investeren als het rendement maar hoog genoeg is, wat oo bij bv een stijging van de hypotheekrente naar 3 of 4 % dat ruimschoots is)
Eens en vergeet niet dat iedere crisis een mooi excuus is voor bepaalde bedrijven om daarvan te profiteren. Ieder nadeel heb zn voordeel ;)
pi_192136961
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_192136996
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 09:21 schreef RM-rf het volgende:

er zijn bepaalde branches die hard getroffen zijn, reisbranche, entertainement e.d. en zelfstandigen in de reclame die een tijdje een duidelijke terugval in inkomen krijgen..

dat zijn echter groepen die altijd al een zekere onzekerheid hebben en ook hier werkt de lockdown gewoon als het schudden-aan-de-boom... de bedrijven die geen reserves hebben en een hoog risico hebben vallenw eg, waara daarna de overblijvers weer goed kunnen verdienen als de boel weer op gang komt...

Wat een totale onwetendheid! Ik zie bij iedereen om mij heen dat ze geen werk meer hebben in 1 klap! Taxichauffeurs, fysiotherapeuten, alle horeca-mensen, alle toeleveranciers van de horeca, de leveranciers van apparatuur, de mensen van het onderhoud, elektriciens, loodgieters, de garage's, meubelzaken, winkels, etc etc etc

Denk je serieus dat de meeste bedrijven 3 maanden 0 inkomsten kunnen overleven?

Je hebt echt geen flauw idee.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_192137143
Daarom gaat de overheid ingrijpen, de directe gevolgen zullen daarom beperkt zijn mits de duur relatief beperkt is, zeg 3 maanden. Zoals bij elke (natuur)ramp. Daar maak ik me niet zo'n zorgen over.

Het gaat om de lange termijn. Zijn de balansen goed? Is er vertrouwen in de economie? Zullen bepaalde branches, zoals de reisbranche, toch erna klappen krijgen door voortdurende vraaguitval. Moeten belastingen omhoog doordat overheidstekorten oplopen? Krijgt de mondiale economie een knauw?
pi_192137359
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 09:33 schreef skrn het volgende:
Daarom gaat de overheid ingrijpen, de directe gevolgen zullen daarom beperkt zijn mits de duur relatief beperkt is, zeg 3 maanden. Zoals bij elke (natuur)ramp. Daar maak ik me niet zo'n zorgen over.

Het gaat om de lange termijn. Zijn de balansen goed? Is er vertrouwen in de economie? Zullen bepaalde branches, zoals de reisbranche, toch erna klappen krijgen door voortdurende vraaguitval. Moeten belastingen omhoog doordat overheidstekorten oplopen? Krijgt de mondiale economie een knauw?
Zo werkt het niet. Wij hebben nu ook al arbeidstijdverkorting aangevraagd, maar vanwege de 50.000 bedrijven voor ons kan het een eeuwigheid gaan duren. Nu al worden wij niet betaald en betalen wij anderen niet omdat niemand meer wat durft. Ik denk dat er nog 1 x salaris uitbetaald kan worden eind van deze maand en dan houdt het op.
Zelfs de hypotheekverstrekkers zitten nu al van 'ja betaal maar niet als je niet kan'. Zo was het totaal niet in 2008.

En de boel is ook niet zomaar even opnieuw opgestart als alles stilvalt.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  donderdag 19 maart 2020 @ 09:45:12 #31
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_192137388
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 09:43 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Zo werkt het niet. Wij hebben nu ook al arbeidstijdverkorting aangevraagd, maar vanwege de 50.000 bedrijven voor ons kan het een eeuwigheid gaan duren. Nu al worden wij niet betaald en betalen wij anderen niet omdat niemand meer wat durft. Zelfs de hypotheekverstrekkers zitten nu al van 'ja betaal maar niet als je niet kan'. Zo was het totaal niet in 2008.

En de boel is ook niet zomaar even opnieuw opgestart als alles stilvalt.
Bijna alle mensen met een tijdelijk contract zijn gewoon al op straat gezet in mijn omgeving. Iedereen is zo zwaar in paniek dat a) alle uitgaves nu tot 0 zijn en b) keihard op zoek naar nieuw werk, wat er simpelweg niet is.

Bedrijven betalen facturen niet, bedrijven krijgen geen inkomsten meer, vicieuze cirkel.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_192137410
quote:
7s.gif Op donderdag 19 maart 2020 09:45 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Bijna alle mensen met een tijdelijk contract zijn gewoon al op straat gezet in mijn omgeving. Iedereen is zo zwaar in paniek dat a) alle uitgaves nu tot 0 zijn en b) keihard op zoek naar nieuw werk, wat er simpelweg niet is.

Bedrijven betalen facturen niet, bedrijven krijgen geen inkomsten meer, vicieuze cirkel.
Hier nog helemaal niemand. Ik woon zowat naast Fokker (je weet wel van die vliegtuigen). Hier werken naar schatting 5.000 mensen in 1 hal ? Allemaal flex en ze werken er nog allemaal. Ze nemen in April zelfs weer nieuwe mensen aan. Ik denk dat dat heel erg afhankelijk is van sector.
pi_192137506
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 08:49 schreef De_Onnoembare het volgende:
De huizenmarkt gaat compleet instorten. Ik zou het absoluut niet doen. Mensen die recent hebben gekocht zijn al de sjaak want hun huis staat over 3 maanden compleet onder water voor de komende 10 jaar.
Wat een onzin. Ten eerste zijn de meester kopers van het afgelopen jaar mensen die hun overwaarde verzilveren. Die kunnen met gemak een klap opvangen. Daarnaast koop je om te wonen en niet om te beleggen, dus zolang je de maandlasten kunt dragen is er niks aan de hand. Vergeet niet dat de prijzen misschien hoog zijn/waren, maar de rente laag. Per saldo is de maandelijkse last niet zo veel gestegen/gedaald tov 10 jaar terug, maar is de hypotheeksom wel verdubbelt. En daarbij hebben veel mensen de rente langdurig vastgezet dus voelen ze een rente stijging de komende jaren niet in hun portemonnee. Tegen de tijd dat de rente verlengt moet worden is er al een groot stuk afgelost wat een dempende werking heeft op de maandlasten dan.

Het zuur zit vooral bij de starters die kopen en 100% financieren. Zij staan redelijk rap onderwater. Maar het alternatief is duur huren, en dat is ook geld wat weg is. Als je dat met elkaar gaat vergelijken dan kunnen ook starters best nog wel een klap hebben voordat het financieel lelijk wordt.

In de basis zijn er structureel te weinig huizen. Als de bouw straks stil ligt wegens corona wordt dat tekort alleen maar hoger. Dus nee, niet kopen voor 2-3 jaar, maar dat had je ook zonder Corona niet moeten doen denk ik.
pi_192137579
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 09:43 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Zo werkt het niet. Wij hebben nu ook al arbeidstijdverkorting aangevraagd, maar vanwege de 50.000 bedrijven voor ons kan het een eeuwigheid gaan duren. Nu al worden wij niet betaald en betalen wij anderen niet omdat niemand meer wat durft. Ik denk dat er nog 1 x salaris uitbetaald kan worden eind van deze maand en dan houdt het op.
Zelfs de hypotheekverstrekkers zitten nu al van 'ja betaal maar niet als je niet kan'. Zo was het totaal niet in 2008.

En de boel is ook niet zomaar even opnieuw opgestart als alles stilvalt.
Nou een bankrun, omvallende banken, wat hadden we nog meer, o ja, een grote kans dat de euro zou klappen.
pi_192138565
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 09:46 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Hier nog helemaal niemand. Ik woon zowat naast Fokker (je weet wel van die vliegtuigen). Hier werken naar schatting 5.000 mensen in 1 hal ? Allemaal flex en ze werken er nog allemaal. Ze nemen in April zelfs weer nieuwe mensen aan. Ik denk dat dat heel erg afhankelijk is van sector.
In onze sector (wat nb voedsel is) zijn de meeste bedrijven al op halve kracht bezig, de horeca-kant is volledig dicht en daarmee ook de toeleveranciers.
Ook veel vrienden die ZZPer zijn oa schilders, klusjesmannen, fysiotherapeuten etc zijn bijna al hun werk nu al kwijt.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_192139226
Reden waarom de huizenmarkt zou instorten is wat mij betreft banenverlies.

Mensen die hun baan verliezen en daarmee hun huis moeten verkopen. Andere mensen die niet durven te kopen vanwege onzekerheid over hun baan en de economie. En voor je het weet heb je een prijsdaling. Prijsdaling zorgt voor meer onzekerheid/uitstel bij nieuwe kopers dus meer daling.

Ik zeg niet dat het gebeurt maar het is een reëele kans.

(Wellicht ook nog wat echtscheidingen door mensen die nu opeens fulltime bij elkaar thuis zitten).
Eerst denken, dan typen
pi_192139442
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 11:24 schreef Piger het volgende:
Reden waarom de huizenmarkt zou instorten is wat mij betreft banenverlies.
Zelfs een baan verliezen hoeft geen probkleem te zijn mits je maar relatief snel een nieuwe baan kunt vinden.

de hardste klappen zullen vallen in sectoren die sowieso ontzettend seizoensafhankelijk en een groter risico kennen, en de mensen die daarvan afhankelijk zijn zouden eigenlijk ook voorheen een zekere bewustheid over hun beroepsrisico moeten hebben en dus ook een betere buffer moeten hebben.

zeker bv een beslissing een huis te kopen is niet iets dat je moet doen zonder risico's af te wegen en bv ook mee te wegen wat en hoe er gebeurt als je inkomen drie maanden uit zou vallen.

Ik sluit zeker niet uit dat er de komende drie maanden duidelijk meer faillisiementen zijn en meer mensen hun baan verliezen... enkel als dat gebeurt is het ook onwaarschijnlijk dat het niet samenvalt met een 'tegenreactie' als de quarantiane fase weer voorbij is, waardoor bv over drie maanden juist een duidelijke extra vraag naar Vakantiereizen zal zijn, en ook bv events, uitgaansmogeljkheden juist meer verdienen kunnen als de 'normaliteit' weer terugkeert.

Om die reden is het niet zo heel waarschijnlijk dat de huizenmarkt opeens geheel verandert.... wonen blijft nu eenmaal een eerste levensbehoefte.

Dat bv de voorgaande prijstijgingen die in 2019 10% betrof nu voorlopig wegvalt, is verder niet zo erg, maar zie ik zelfs als een zeker voordeel
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_192139885
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 11:37 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Zelfs een baan verliezen hoeft geen probkleem te zijn mits je maar relatief snel een nieuwe baan kunt vinden.

Maar dan duurt t nog een hele tijd voordat je weer een vaste baan hebt, dat kan meer dan een jaar duren. Tot die tijd gaan mensen geen huis kopen.
pi_192139913
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 11:53 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]

Maar dan duurt t nog een hele tijd voordat je weer een vaste baan hebt, dat kan meer dan een jaar duren. Tot die tijd gaan mensen geen huis kopen.
Je hebt ook nog recht op 2 jaar UWV. Dat vergeten mensen weleens. Stel ik verlies morgen mijn baan en ik heb net een huis gekocht, vervelend, maar ik heb 2 jaar de tijd om wat nieuws te vinden. Moet lukken toch.
pi_192140070
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 11:37 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Zelfs een baan verliezen hoeft geen probkleem te zijn mits je maar relatief snel een nieuwe baan kunt vinden.

Ja die mits is nogal een mits, groot deel van de bedrijven hebben nu al een stop op aannemen van personeel puur vanwege onzekerheid

de hardste klappen zullen vallen in sectoren die sowieso ontzettend seizoensafhankelijk en een groter risico kennen, en de mensen die daarvan afhankelijk zijn zouden eigenlijk ook voorheen een zekere bewustheid over hun beroepsrisico moeten hebben en dus ook een betere buffer moeten hebben.
Aantal sectoren die hier last van hebben zijn behoorlijk uitgebreid, alles met reizen, horeca, fysieke winkels, attractieparken, evenementen(bureaus), luxe goederen, etc.
"Zouden eigenlijk" zegt het al. Ik weet niet wat jouw verwachting van de gemiddelde Nederlander is, maar niet dat ie grote buffers heeft en kasboekje op orde.



zeker bv een beslissing een huis te kopen is niet iets dat je moet doen zonder risico's af te wegen en bv ook mee te wegen wat en hoe er gebeurt als je inkomen drie maanden uit zou vallen.

Ik sluit zeker niet uit dat er de komende drie maanden duidelijk meer faillisiementen zijn en meer mensen hun baan verliezen... enkel als dat gebeurt is het ook onwaarschijnlijk dat het niet samenvalt met een 'tegenreactie' als de quarantiane fase weer voorbij is, waardoor bv over drie maanden juist een duidelijke extra vraag naar Vakantiereizen zal zijn, en ook bv events, uitgaansmogeljkheden juist meer verdienen kunnen als de 'normaliteit' weer terugkeert.
Drie maanden is al een behoorlijke aanname natuurlijk.
Daarnaast onderschat je het economisch effect van banenverlies/faillissement en huidige onzekerheid op het vertrouwen van consumenten.
Als dat vertrouwen wegvalt, pleurt de hele economie in elkaar.
Tuurlijk als je baan hebt behouden verplaats je je vakantie. Heb je in moeten teren op je spaargeld omdat je minder uren kon maken of vanwege tijdelijk baanverlies, dan is dat een heel ander verhaal.


Om die reden is het niet zo heel waarschijnlijk dat de huizenmarkt opeens geheel verandert.... wonen blijft nu eenmaal een eerste levensbehoefte.

Dat bv de voorgaande prijstijgingen die in 2019 10% betrof nu voorlopig wegvalt, is verder niet zo erg, maar zie ik zelfs als een zeker voordeel

huizenmarkt is echt een markt die extreem reageert, belachelijke stijgingen (zoals nu) of extreme dalingen. Allemaal te maken met sentiment. Ja iedereen heeft een huis nodig, maar dat wil niet zeggen dat dat niet kan tegen een lagere prijs
Eerst denken, dan typen
pi_192140102
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 11:54 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Je hebt ook nog recht op 2 jaar UWV. Dat vergeten mensen weleens. Stel ik verlies morgen mijn baan en ik heb net een huis gekocht, vervelend, maar ik heb 2 jaar de tijd om wat nieuws te vinden. Moet lukken toch.
Maximaal 2 jaar. Met 70% ipv 100%.
Eerst denken, dan typen
pi_192140150
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 12:03 schreef Piger het volgende:

[..]

Maximaal 2 jaar. Met 70% ipv 100%.
Met 70% moet je ook gewoon kunnen leven. Zo niet dan leef je echt boven je stand ;) Als je 2.000 netto hebt (wat niet heel veel is) en je pakt daar 70% van is dat 1400 euro. Dat moet wel lukken toch?
pi_192140312
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 12:05 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Met 70% moet je ook gewoon kunnen leven. Zo niet dan leef je echt boven je stand ;) Als je 2.000 netto hebt (wat niet heel veel is) en je pakt daar 70% van is dat 1400 euro. Dat moet wel lukken toch?
Doe eens niet zo belachelijk naïef.
Je weet zelf ook wel dat dit voor een hoop mensen/gezinnen niet geldt, ongeacht of dat hun eigen schuld is of niet.
Eerst denken, dan typen
pi_192140382
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 12:13 schreef Piger het volgende:

[..]

Doe eens niet zo belachelijk naïef.
Je weet zelf ook wel dat dit voor een hoop mensen/gezinnen niet geldt, ongeacht of dat hun eigen schuld is of niet.
En voor een hoop mensen is het geen probleem. Aangezien we steeds meer tweeverdieners zien is het niet heel erg als 1 van de 2 30% terugvalt hoor. Dat kunnen de meeste wel opvangen, zo niet heb je of een torenhoge hypotheek of een gat in je hand.
pi_192140822
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 12:17 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

En voor een hoop mensen is het geen probleem. Aangezien we steeds meer tweeverdieners zien is het niet heel erg als 1 van de 2 30% terugvalt hoor. Dat kunnen de meeste wel opvangen, zo niet heb je of een torenhoge hypotheek of een gat in je hand.
Veel mensen lenen maximaal en leven dus boven hun stand, dus het zal voor veel mensen idd een probleem worden.
pi_192140959
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 12:17 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

En voor een hoop mensen is het geen probleem. Aangezien we steeds meer tweeverdieners zien is het niet heel erg als 1 van de 2 30% terugvalt hoor. Dat kunnen de meeste wel opvangen, zo niet heb je of een torenhoge hypotheek of een gat in je hand.
Zeg, ik weet niet hoor, maar daar blijft het niet bij. Als je een gezin hebt met tweeverdieners en 2 kinderen, en 1 beland in de ww, dan mis je daardoor dus 30% van 1 salaris. Dat kun je dan misschien nog wel opvangen, maar je verliest meer. Zo krijg je na 2 of 3 maanden geen kinderopvangtoeslag meer. Je kan de kinderopvang dan wel opzeggen, maar dan kom je weer in de knoei met solliciteren e.d.; want waar laat je je kinderen dan? En je bent de opvangplekken die je had kwijt, dus als je weer werk vindt zit je met een wachtlijst.
En door laten lopen kost je voor 2 kinderen zo 1000 euro per maand voor 2 dagen opvang. Dan moet je én die 30% én die kosten opvangen.
pi_192141249
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 12:42 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]

Veel mensen lenen maximaal en leven dus boven hun stand, dus het zal voor veel mensen idd een probleem worden.
Maximaal lenen kan toch prima op basis van 2 salarissen? Stel ik kan 250K lenen, dan is dat 800 per maand ongeveer. Terwijl ik 3500 netto ontvang op 2 salarissen. Een maximale hypotheek is niet 80% van je inkomen, gelukkig niet zeg.

@silliegirl Zeker waar. Dat zijn bijkomende problemen.
pi_192145454
Als je een huis wil kopen en je weet dat je daar de komende tientallen wil wonen zou ik de koop doorzetten. Als je het huis als investering ziet zou ik het niet kopen. Ik lees relativerende berichten hier maar naar mijn mening zitten we aan de vooravond van een grote crisis. De gehele detailhandel muv supermarkten is nu in elkaar gestort en men weet niet hun lang het gaat duren. Afgaande op alle dingen die niet doorgaan zoals het EK lijkt het alsof het lang kan gaan duren. Dat houd geen enkel bedrijf lang vol. Veel noodmaatregelen zijn leningen met gunstige voorwaarden maar als er niks binnenkomt kan je ook niks terugbetalen.

Dan gaan veel mensen die nu in de detailhandel en horeca werken hun baan verliezen. Die tweede baan hebben stellen nodig om een hypotheek te krijgen. Het verschil tussen wat een vrijgezel en een stel zelfs met een deeltijdbaan kan krijgen is heel groot. Een deel van de markt wordt dan onbereikbaar voor klanten die zulke huizen nu wel kopen. Ik heb geen medelijden met makelaars want ze hebben de laatste jaren vreselijk hun zakken kunnen vullen maar ze staan nu weer op de vooravond van magere jaren.
pi_192147803
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 12:03 schreef Piger het volgende:

[..]

Maximaal 2 jaar. Met 70% ipv 100%.
Max 2 jaar met 65% ipv 100%. Je betaald meer belasting omdat je niet werkt. Je krijgt dan geen arbeidskorting.
pi_192157693
Ik heb tijdens de vorige crisis een huis moeten verkopen (het huis van mijn vader die net voor het uitbreken van de crisis was overleden) en ik heb een nieuwbouwwoning gekocht. De effecten heb ik heel duidelijk gemerkt.

Het huis van mijn vader was moeilijk verkoopbaar. We hebben een bod vele tienduizenden euro's onder de waarde net voor de crisis geaccepteerd. Gelukkig zaten we toen nog aan het begin van de crisis, want anders had ik het huis misschien helemaal niet kunnen verkopen en waren de dubbele lasten een financiële strop geweest. Mijn moeder heeft haar appartement bijvoorbeeld helemaal niet kunnen verkopen en is haar woning op den duur uit nood gaan verhuren.

Met de koop van de nieuwbouwwoning heb ik geluk gehad. Een ander project waar we naar keken is uiteindelijk helemaal niet doorgegaan. Andere projecten werden ook geannuleerd of liepen enorme vertraging op doordat bijvoorbeeld bouwbedrijven failliet gingen.

Concluderend: als het niet echt nodig is, zou ik nu geen huis kopen of verkopen maar even afwachten wat er gebeurt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')