Doe ik hier ook met Sigmapearl Clean Matt. Misschien is het overkill, want ik heb het alleen in de natte ruimtes. Elders heb ik geloof ik Perfect Matt en daar veeg ik ook zo de vlekken uit. M'n dochter heeft er alleen eens een kop koffie tegenaan gegooid en dat krijg ik er niet uit.quote:Op woensdag 15 april 2020 21:41 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
We bij iemand die had zijdeglans in de keuken en smeerde er ketchup op en veegde het er zo af.
quote:Op vrijdag 17 april 2020 00:55 schreef danzazlol het volgende:
Hallo, ik zou graag een snoerschakelaar willen aanbrengen op een snoer kerstverlichting (we gebruiken het als nachtlampje). De kerstverlichting heeft twee dunne draadjes die naar het stopcontact lopen. Kan dit?
Dik zat. Aluminium folie zal wel niet volstaanquote:Op vrijdag 17 april 2020 14:00 schreef Makrolon het volgende:
Ik wil een aluminium plaat op mijn aanhanger maken als bodem, hij komt gewoon op de bestaande bodem te liggen dus hoeft niks te dragen. Het is voor mij puur zodat als ik puin stort de stalen plaat vd huidige bodem niet beschadigd.
Hoe dik zal ik die plaat nemen? Is 1mm dik genoeg bv? Hoe dunner hoe goedkoper uiteraard :p
Ja hij staat regelmatig buiten. Hoe bedoel je? Dat die plaat oxideerd?quote:Op vrijdag 17 april 2020 15:05 schreef lipje het volgende:
[..]
Dik zat. Aluminium folie zal wel niet volstaan
Staat de aanhanger lang buiten? Houd je rekening met galvanische corrosie?
T gaat me niet om t beschermen, maar om iets dat er netjes uit blijft zien, hout word ook lelijk als ik dat als bodem doe en er puin mee leeg kiep.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:39 schreef qajariaq het volgende:
Plywood is goedkoper en beschermd net zo goed. Bovendien is het stiller met storten. Het zal wel iets sneller slijten dus al je vaak dergelijk ritjes hebt...
Aluminium bevordert het roesten van ijzer. Hoe de invloed met zink is weet ik zo snel niet meer.quote:Op vrijdag 17 april 2020 17:29 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Ja hij staat regelmatig buiten. Hoe bedoel je? Dat die plaat oxideerd?
Ik ga eens kijken of ik een klein stukje 1mm kan krijgen, dan kan ik even testen.
Die plaat alu is al geoxideerd als jij 'm krijgt. Dat is z'n eigen beschermlaagquote:Op vrijdag 17 april 2020 17:29 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Ja hij staat regelmatig buiten. Hoe bedoel je? Dat die plaat oxideerd?
Gaat die linkerbuis naar de beldrukker? en de rechter naar de 'zoemer'?quote:Op vrijdag 17 april 2020 21:01 schreef AlbinoBambi het volgende:
Hoi! Ooit was ik actief FOK!er, nu heb ik jullie hulp nodig.![]()
Ik heb met mijn man een huis gekocht, en toen we hierheen verhuisden werkte onze deurbel op zonne-energie prima. Nu opeens niet meer. Internet vertelt mij dat wij een Solar Bell aan ons huis hebben hangen. Mijn theorie is dat de accu/batterijen die door het zonnepaneeltje opgeladen moeten worden op zijn, waardoor er geen stroom is waarmee de zoemer af kan gaan.
Om deze bel aan te sluiten is deze afgekoppeld van de transformator en rechtstreeks aangesloten op de zoemer namelijk. Conform de montagehandleiding die ik gevonden heb: http://solarbell.biedmeer.nl/Ondersteuning
Omdat ik mijn vingers echt niet wil branden aan het fixen van dat zonnepaneel wilde ik gewoon weer een ouderwetse bel monteren. Nu komt echter mijn probleem; ik kom er niet uit hoe.
De huidige situatie is als volgt:
https://i.imgur.com/TcaCzy1.jpg
https://i.imgur.com/DVN5Yhd.jpg
De transformator is dus afgekoppeld, maar ik kom er als klus-noob niet uit hoe ik eea aan moet sluiten om de bel werkzaam te krijgen. Ik heb het gevoel dat ik een rode en blauwe kabel teveel heb.Help?
Ja ik weet dat hij uit staat, de huidige bel had hem niet nodig namelijk. Ik was van plan hem aan te zetten zodra ik er daadwerkelijk een bel op heb aangesloten.quote:Op vrijdag 17 april 2020 21:38 schreef qajariaq het volgende:
Die trafo heeft ook niet het eeuwige leven. Contoleer die ook maar eens. BTW die staat nu uit.
Ja links naar beldrukker en rechts naar zoemer (ik gebruik ook maar de Solar Bell benaming hequote:Op vrijdag 17 april 2020 21:35 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Gaat die linkerbuis naar de beldrukker? en de rechter naar de 'zoemer'?
Dan rood van onder op rood van rechts. Blauw van onder op blauw van links. En dan rood van links op blauw van rechts. Gok ik.
Je moet één lus maken die start en eindigt bij de trafo.
Maar wacht ff tot iemand anders die er iets meer verstand van heeft reageert.
@Vonkenboer weet wel hoe je dit moet fixen.quote:Op vrijdag 17 april 2020 21:42 schreef AlbinoBambi het volgende:
[..]
Ja ik weet dat hij uit staat, de huidige bel had hem niet nodig namelijk. Ik was van plan hem aan te zetten zodra ik er daadwerkelijk een bel op heb aangesloten.
[..]
Ja links naar beldrukker en rechts naar zoemer (ik gebruik ook maar de Solar Bell benaming he) idd.
En eea dan koppelen dmv kroonsteentjes neem ik aan? Tot nu toe is het spannendste wat ik gedaan heb een lamp aansluiten, dus dit is echt heel nieuw voor mij.![]()
moet je postbode alleen wel weten waar ie op moet drukkenquote:Op vrijdag 17 april 2020 22:35 schreef Makrolon het volgende:
Haal gewoon een draadloze bel... Simpeler kan niet, en niet 24/7 een Beltrafo die een beetje stroom gebruikt..
Ja ik wil dus alleen echt geen hout op die aanhanger...quote:Op vrijdag 17 april 2020 18:00 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Die plaat alu is al geoxideerd als jij 'm krijgt. Dat is z'n eigen beschermlaag
Je krijgt galvanische corrosie op 't staal van je aanhangwagen door potentiaal verschillen tussen 't staal en 't alu. Dit kan je voorkomen door de alu plaat 'geïsoleerd' te leggen
Als je rondom rond die plaat 'opsluit' met hout en er geen 1 op 1 contact tussen alu en staal is ben je klaar.
Waar wij aan boord heel erg last van hebben is RVS bouten in ventilatiekappen van tanken. Als daar geen pakking tussen de kop van de bout en de rand in 't alu zit (alu schroefdraad is geen probleem, daar kwak je molykote 1000 pasta op en 't is luchtdicht) dan zijn die bootkoppen op 4 weken weg.
Zelfde verhaal: alu ventilatiekop op een stalen flens. Daar moet sowieso een fatsoenlijke pakking tussen vanwege de waterdichtheid, maar ook de bouten worden geïsoleerd dmv teflon bussen.
Nee zou dan eerder RVS halen.. of van het materiaal wat @lipje aanraadt.quote:Op vrijdag 17 april 2020 22:36 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Ja ik wil dus alleen echt geen hout op die aanhanger...
Als ik t goed begrijp is een plaat alu over de gegalvaniseerde bodem dus toch niet zo'n goed idee?
Elke draadloze bel die ik kon vinden had een deel wat in een stopcontact moest. Laat ik die nou nog niet hebben in mijn meterkast (en op de gang heb ik de ene die ik over heb nodig om te kunnen stofzuigen). Daarom nu nog een ouderwetse bel, tegen de tijd dat we een elektricien in huis hebben gehad die oa een stopcontact in de (buurt van de) meterkast heeft gerealiseerd dan zouden we idd over kunnen op draadloos.quote:Op vrijdag 17 april 2020 22:35 schreef Makrolon het volgende:
Haal gewoon een draadloze bel... Simpeler kan niet, en niet 24/7 een Beltrafo die een beetje stroom gebruikt..
Dat word me allemaal een beetje te duurquote:Op vrijdag 17 april 2020 22:38 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Nee zou dan eerder RVS halen.. of van het materiaal wat @:lipje aanraadt.
Doe je m in de woonkamer ergens in een stopcontact.quote:Op vrijdag 17 april 2020 22:44 schreef AlbinoBambi het volgende:
[..]
Elke draadloze bel die ik kon vinden had een deel wat in een stopcontact moest. Laat ik die nou nog niet hebben in mijn meterkast (en op de gang heb ik de ene die ik over heb nodig om te kunnen stofzuigen). Daarom nu nog een ouderwetse bel, tegen de tijd dat we een elektricien in huis hebben gehad die oa een stopcontact in de (buurt van de) meterkast heeft gerealiseerd dan zouden we idd over kunnen op draadloos.
Tot de tijd lijkt het me chill als alle bezorgers niet op het raam hoeven te kloppen, dus hoop ik deze bel zo aangesloten te krijgen dat het werkt.Maar met @:Surveillance-Fiets zijn uitleg zou ik al een eind moeten komen!
True, maar dat vind ik lelijk.quote:Op vrijdag 17 april 2020 22:57 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Doe je m in de woonkamer ergens in een stopcontact.
Daar ben je toch vaker dan in de meterkast neem ik aan
Ja alles kan, maar dan klinkt de bel die ik toch al heb liggen aansluiten echt zóveel simpeler.quote:Op vrijdag 17 april 2020 23:04 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Dan gooi je m met een verlengsnoer achter een kastje?
Sv plaat is goedkoper dan aluminiumquote:Op vrijdag 17 april 2020 22:53 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Dat word me allemaal een beetje te duur
Gewoon zoals je zegt. Aftekenen, gaatjes boren, betitelen, plaatje erover, niks meer aan doenquote:Op vrijdag 17 april 2020 23:10 schreef Sheffield het volgende:
Ik heb onlangs een tussenwandje geplaatst inclusief kozijn en opdekdeur, de deur hangt na 1000x stellen nu (bijna) recht. Maar ik moet het gat voor de sluitplaat/schoot nog in het kozijn maken.
Hoe doe ik dit? Ik dacht zelf paar gaatjes boren en de rest met de beitel. Maar goede tips zijn welkom!
Dat zou ook kunnen. Alhoewel egaline mijn voorkeur zou hebben omdat het vanzelf heel netjes vloeit. Bij voegmortel zit je bij zo'n brede spleet naar mijn idee wat meer te prutsen om het netjes egaal te krijgen.quote:Op zaterdag 18 april 2020 08:19 schreef Gieliovd het volgende:
Alternatief idee: een zakje antraciet voegmortel halen?
Update! Ik heb dit gedaan, want het klonk logisch. Echter, als ik nu de (nieuwe) bel indruk zoemt hij terwijl ik hem indruk, en heeft hij 1 ‘dong’ wanneer ik loslaat. Dit ipv de ding-dong die we tot nu toe hadden. Iemand nog insights wat daar mis gaat? Moet ik de stroomcyclus precies andersom doen, of..?quote:Op vrijdag 17 april 2020 21:35 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Gaat die linkerbuis naar de beldrukker? en de rechter naar de 'zoemer'?
Dan rood van onder op rood van rechts. Blauw van onder op blauw van links. En dan rood van links op blauw van rechts. Gok ik.
Je moet één lus maken die start en eindigt bij de trafo.
Maar wacht ff tot iemand anders die er iets meer verstand van heeft reageert.
Kan het zijn dat je 'zoemer' (die van solar afkomt) alleen geschikt is voor gelijkstroom?quote:Op zaterdag 18 april 2020 13:15 schreef AlbinoBambi het volgende:
[..]
Update! Ik heb dit gedaan, want het klonk logisch. Echter, als ik nu de (nieuwe) bel indruk zoemt hij terwijl ik hem indruk, en heeft hij 1 ‘dong’ wanneer ik loslaat. Dit ipv de ding-dong die we tot nu toe hadden. Iemand nog insights wat daar mis gaat? Moet ik de stroomcyclus precies andersom doen, of..?
Die solar Bell was echt alleen een bel, die je verder aansloot op je bestaande systeem. Dus dat zou ik niet verwachten, omdat de ‘zoemer’ er dus al was. Is er een manier waarop ik dat kan herkennen?quote:Op zaterdag 18 april 2020 13:19 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Kan het zijn dat je 'zoemer' (die van solar afkomt) alleen geschikt is voor gelijkstroom?
Als het voor die solar bel ook werkte dan is ie natuurlijk geschikt. Je kan nog controleren of de draadjes echt goed contact maken. Verder heb ik geen idee. Behalve dan dat dergelijke spullen stuk kunnen, zowel de trafo als de zoemer en ook de drukknop.quote:Op zaterdag 18 april 2020 13:25 schreef AlbinoBambi het volgende:
[..]
Die solar Bell was echt alleen een bel, die je verder aansloot op je bestaande systeem. Dus dat zou ik niet verwachten, omdat de ‘zoemer’ er dus al was. Is er een manier waarop ik dat kan herkennen?
Ja ik ga denk ik trafo en bel rechtstreeks op elkaar aansluiten, kijken of het dan het juiste geluid maakt. Zoja, de knop er weer tussen zetten en idd alle contactpunten goed checken.quote:Op zaterdag 18 april 2020 13:29 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Als het voor die solar bel ook werkte dan is ie natuurlijk geschikt. Je kan nog controleren of de draadjes echt goed contact maken. Verder heb ik geen idee. Behalve dan dat dergelijke spullen stuk kunnen, zowel de trafo als de zoemer en ook de drukknop.
Ik heb nu de tweede draadloze in relatief korte tijd en die doet het ook niet lekker. Nu maar een koperen bel besteld
[ afbeelding ]
Batterijen vervangen is inderdaad het allereerste wat we gedaan hebben, maar had 0 resultaat. De solar bell was iig aangesloten volgens de wisselstroom instructies, dus het voelt logisch dat het wisselstroom is.quote:Op zaterdag 18 april 2020 16:53 schreef qajariaq het volgende:
Maar als er batterijen in de bel zitten dan is de trafo niet nodig, Waarschijnlijk is het dan toch een gelijkstroom bel. mogelijk moeten batterijen vervangen worden. Die solarbel hoort dus een accu op te laden die in de deurknop zit. Met behulp van die accu zou je bel het moeten doen. Mogelijk accu versleten?
Imgur werkt bij mij wel zonder problemenquote:Op woensdag 22 april 2020 21:18 schreef Miniem het volgende:
Ik wilde een foto uploaden met hoe ik dat lasdoosje geplaatst heb.
Maar imgur werkte de laatste keer niet, nog andere opties?
Ik kan via de app ook niets meer uploadenquote:Op woensdag 22 april 2020 21:25 schreef SQ het volgende:
De mobiele app werkt bij mij ook niet meer, alleen de webversie nog maar via laptop.
Hoofdkraan dicht draaien.quote:Op donderdag 23 april 2020 14:18 schreef qajariaq het volgende:
Ik heb mijn keuken verplaatst waardoor ik nu dus een loze gasleiding heb met een kraan die in de weg zit.
Afdoppen is minder handig af te werken en het risico dat je een keer gaat boren in die leiding.
Loskoppelen in de meterkast is netter maar dan moet ik aan een gasleiding solderen. Hoe zorg je dat de zaak niet gaat ploffen en hoe controleer je of de soldering echt goed is? Zeepsop neem ik aan voor dat laatste?
Ja hoor een leiding is een leiding en hij ligt er toch.quote:Kan ik die oude koperen leiding gebruiken voor een ethernetkabel of gaat dat niets worden?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |