abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 15 maart 2020 @ 10:13:26 #1
65846 Bocaj
47th President.
pi_192043925
Belgen overspoelen cafés en winkels in Nederlandse grensplaatsen: ’Absurd’.
quote:
TERNEUZEN - Belgen trekken massaal naar Nederlandse grensplaatsen. De Veiligheidsregio Zeeland heeft al enkele stappen genomen en beraadt zich op meer noodmaatregelen om de massale toestroom te stoppen. In eigen land zijn alle cafés en restaurants voor de Vlamingen gesloten.

quote:
Nu alle horecabedrijven in België dicht zijn vanwege het coronavirus, blijken veel Belgen dit weekend de grens over te wippen om in Nederland te winkelen, langs de kust te verpozen in een strandpaviljoen of naar het café of restaurant te gaan.

Ook in Zeeland zijn in verband met het coronavirus vanaf nu alle evenementen of activiteiten waar meer dan honderd mensen zijn verboden. Dat maakte Jan Lonink, voorzitter van de Veiligheidsregio Zeeland vanavond bekend. Het verbod maakt handhaving mogelijk. „Het is nu strafbaar en er kan een geldboete worden opgelegd. We volgen verder de ontwikkelingen op de voet”, aldus Lonink die ook burgemeester is van Terneuzen. Veiligheidsregio Zeeland maakt vanavond volgens een woordvoerder nog aanvullende maatregelen bekend.

De Belgische minister Pieter de Crem riep zijn landgenoten zaterdag op onmiddellijk te stoppen met ’corona-toerisme’. „Dit virus stopt niet aan de grenzen. Iedere Belg die denkt dat het een goed idee is om naar Nederland te gaan heeft het fout. Blijf thuis, doe dit niet”, aldus de minister.

De situatie dreigde zaterdag door de massale toestroom van Belgen uit de hand te lopen, onder meer het toeristische plaatsje Sluis. „Dit moeten we indammen. Eigenlijk is elk contact er nu één te veel”, zegt Lonink eerder tegen de Zeeuwse krant PZC. „Er gebeurt nu precies waar ik vrijdag al voor vreesde. Wat in België niet wenselijk is, is hier ook niet wenselijk. Ik krijg beelden van cafés, ook uit Terneuzen, waar gewoon feestjes aan de gang zijn.”

’Het was meteen: boem patat!’
Er waren zaterdag veel meer Belgen dan normaal te vinden in Zeeuwse cafés, restaurants, winkels en supermarkten. Naast Sluis - waar de invasie zelfs leidde tot parkeerproblemen - werden ook plaatsen als Terneuzen, Goes, Middelburg en Hulst overspoeld door Belgen. „Het is eigenlijk te gek voor woorden. Nederlanders zeggen af en de Belgen komen”, aldus Lonink.

Nederlandse ondernemers werden overweldigd door het Vlaamse geweld. „We deden onze deur open om 11.00 uur en het was meteen: boem patat”, vertelt Wesley de Haan van café Jopie in Sluis, toepasselijk met Vlaamse terminologie, tegen Het Nieuwsblad. „De reactie om in Nederland iets te gaan drinken of eten is natuurlijk even begrijpelijk als absurd.”

"Tachtig procent van de klandizie was Belgisch. Dat is uniek."
De feestgangers verdedigen zich. „We komen hier wel vaker”, zegt de Belg Stefaan Haerens in Sluis. „Maar nu zijn we toch speciaal naar Nederland gekomen omdat de zaken hier open zijn. Corona? Laat mij maar genieten van mijn frisse Chouffe. Volgende week is Nederland misschien aan de beurt en kunnen we nergens nog heen. We willen er hier gewoon nog een gezellig dag van maken. Want ik vrees dat het de komende weken gedaan zal zijn.”

Voorzitter Frank de Reu van de Zeeuwse afdeling van Koninklijke Horeca Nederland en eigenaar van Strandpaviljoen Puur in Groede verwachtte eerder nog dat het wel zou meevallen met de invasie, maar constateert dat dat een verkeerde inschatting was. „Belgische groepen annuleerden. Maar we kregen hier wel veel Belgische koppeltjes en gezinnen over de vloer.”

Op de parkeerplaats waren de Belgische kentekens veruit in de meerderheid. „En dat gold voor veel horecabedrijven langs de Zeeuwse kustlijn. Dat leidde niet tot problemen, maar we hebben ook mensen weg moeten sturen omdat we anders over het toegestane aantal van honderd aanwezigen zouden gaan. Wij hebben normaal 120 zitplaatsen en nu 90 zodat we, met het personeel erbij, netjes aan de regels voldoen. Met name rond de lunch was er sprake van een hoge piek in het bezoekersaantal. Tachtig procent van de klandizie was Belgisch. Dat is uniek. Ook bij andere collega’s langs de kunstlijn was dit het geval. Maar ook bij hen waren er geen problemen. Ik heb het idee dat het bij de strandzaken in Zeeland allemaal goed gecoördineerd is.”

Plastic handschoentjes
De Reu laat zijn personeel met ingang van dit weekend met plastic handschoentjes werken als aanvulling op de verplichte RIVM-maatregelen: „En die handschoentjes vernieuwen we ook regelmatig. Dat wordt door de gasten erg positief ontvangen.”

Toch snappen veel Belgische gasten niet waarom de horeca in Nederland nog wel open is. „Maar ze komen dus wel hierheen”, aldus een verwonderde De Reu. „Als je dan uitlegt dat het een richtlijn is vanuit onze overheid en we de regel van het maximum van honderd bezoekers uitleggen, is er al snel meer begrip.”

Zondagochtend bereiden De Reu en zijn personeel zich voor op een mogelijk nog drukkere lentedag. „Maar misschien valt het mee. Want ik begreep dat de Belgische minister van Buitenlandse Zaken nu adviseert om niet meer naar het buitenland te gaan. Maar of de Belgen zich daaraan gaan houden? Dat is nog maar de vraag natuurlijk. Normaal gesproken is het hier op zondag drukker dan op zaterdag, dus we gaan het zien. Wij zijn voorbereid in ieder geval.”

’Nederland, kom in actie’
Op sociale media is er veel woede over de ’fuif-Belgen’. „Woorden schieten tekort”, schrijft iemand. „Gedraag je”, klinkt het. „Mijn ouders wonen in Zeeuws-Vlaanderen, en mijn pa heeft 2 maanden ternauwernood een longontsteking overleefd... ik vind het doodeng”, schrijft iemand.

Het Belgische Europese parlementslid Kris Peeters legt de schuld bij Nederland. Hij stelt dat ’onze buurlanden het niet ernstig nemen’ en vraagt om ’Europese coördinatie’.
Bron: De Telegraaf
==================================================
Als je eigen land in lockdown gaat en Nederland nog niet... Tja...
pi_192043943
Lekker gecoördineerd jongens. Doe dan ook de grenzen dicht.

Overigens mogen ze checkpoints neerzetten en Belgen die komen feesten hier direct de auto afnemen en terug naar huis laten lopen. Wat een asociaal volk.
Whatever...
  Moderator zondag 15 maart 2020 @ 10:16:18 #3
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_192043964
lol
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_192044026
Massale gekte. :')
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  zondag 15 maart 2020 @ 10:20:54 #5
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_192044034
1 Europa, jaja.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 15 maart 2020 @ 10:21:28 #6
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_192044042
Grens dicht voor dat kutvolk. Ook na de Corona. :(
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  zondag 15 maart 2020 @ 10:30:50 #7
65846 Bocaj
47th President.
pi_192044175
quote:
16s.gif Op zondag 15 maart 2020 10:21 schreef FlippingCoin het volgende:
Grens dicht voor dat kutvolk. Ook na de Corona. :(
Amaai, er zijn ook lieve Belgen hoor! :Y
  zondag 15 maart 2020 @ 10:31:59 #8
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_192044198
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 10:30 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Amaai, er zijn ook lieve Belgen hoor! :Y
Die kunnen zich melden als ze de afsplitsing ongedaan willen maken.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_192044256

Even de grens over :')
pi_192044519
Eigen land heeft allemaal maatregelen getroffen om het virus in te kunnen dammen, nee dan gaan ze naar een ander land om het daar op te lopen. Echt, hoe dom en egoistisch ben je dan.
  zondag 15 maart 2020 @ 10:53:13 #11
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_192044560
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 10:35 schreef tralalala het volgende:
[ afbeelding ]

Even de grens over :')
_O- _O- _O- _O- _O-

Dit is Baarle toch? :P Geniaal plaatsje :') Heb daar eens op een terras gezeten. Al die tokkies die met tassen vol grote blikken tabak de grens over lopen _O- _O-
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  zondag 15 maart 2020 @ 12:57:29 #12
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_192046787
Dat het "één EU" een gedrocht is in optima forma wordt andermaal duidelijk tijdens deze crisis ^O^
pi_192046890
quote:
6s.gif Op zondag 15 maart 2020 10:53 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

_O- _O- _O- _O- _O-

Dit is Baarle toch? :P Geniaal plaatsje :') Heb daar eens op een terras gezeten. Al die tokkies die met tassen vol grote blikken tabak de grens over lopen _O- _O-
:') echt waar?
Big Brother 2025 Favo: Jolien (mijn persoonlijke winnaar)
  zondag 15 maart 2020 @ 13:15:58 #14
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_192047114
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 13:03 schreef TheVoice4ever het volgende:

[..]

:') echt waar?
Ja serieus _O-
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  zondag 15 maart 2020 @ 15:13:33 #15
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_192049554
Samenvatting: zelfs maar een dag later de horeca in Belgie sluiten gaat veel extra zieken opleveren.

https://www.hln.be/nieuws(...)-op-ons-af~ae1d9629/

UGent-professor in open brief: “Laat me de verwarring wegnemen: er komt een drama op ons af”

De maatregelen die donderdag aangekondigd waren, moesten eigenlijk woensdag al ingegaan zijn (maar de maatregelen van dinsdag waren nog te voorzichtig geformuleerd; men wilde niet bruskeren). Om het organisatorisch haalbaar te maken, liet de regering ze pas ingaan in de nacht van vrijdag op zaterdag, en NIET om de mensen nog één avond te kunnen laten genieten van gezelligheid met vrienden op café of restaurant.

Begrijp me niet verkeerd. Ik heb zeer veel begrip en medeleven voor alle restaurant- en caféuitbaters, de organisatoren van alle ontelbare events die gecanceld moeten worden en die zullen geconfronteerd worden met (bijna) faillissementen van organisaties, zelfstandigen en bedrijven. Maar de ‘reçette’ van één vrijdagavond gaat hierin geen soelaas bieden. Zelfs een mooie opbrengst op vrijdagavond verdwijnt in het niets vergeleken met de verliezen die gepaard gaan met het gevolg van één dag later in ‘social distancing’ gaan. Dat ene etentje maakte wel uit. Binnen drie weken gaan we ons dit laatste bachanaal serieus beklagen, maar we gaan de klok niet kunnen terugdraaien dan. De eerste figuur onderaan toont het verschil tussen nu (deze week in België) één dag vroeger (groene lijn) of later (rode lijn) invoeren van social distancing (het verplicht afstand houden van elkaar). Dat is binnen een week 40% meer mensen op een intensive care die de toevloed dan al niet de baas gaan kunnen!)
pi_192049624
Knuppels pakken en dat volk aan de grens opwachten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')