Dit. Helemaal mee eens.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:14 schreef Greys het volgende:
Het is in m'n buurtje nu eigenlijk leuker dan daarvoor. Stom eigenlijk.Buren met kinderen verderop die bijna geen pleepapier hadden in huis die gewoon wat rollen van een ander krijgen. Ben zelf net naar de 91-jarige achterburen geweest dat als ze boodschappen nodig hebben bel me maar dan krijg je wat van mij of ga ik voor je halen etc. Ze hadden al meer dat aanbod gehad uit de wijk. Daar word ik dan wel weer echt blij van.
Wel oppassen daarmee, voor je het weet heb jij het - zonder symptomen - en geef je het doorquote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:14 schreef Greys het volgende:
Het is in m'n buurtje nu eigenlijk leuker dan daarvoor. Stom eigenlijk.Buren met kinderen verderop die bijna geen pleepapier hadden in huis die gewoon wat rollen van een ander krijgen. Ben zelf net naar de 91-jarige achterburen geweest dat als ze boodschappen nodig hebben bel me maar dan krijg je wat van mij of ga ik voor je halen etc. Ze hadden al meer dat aanbod gehad uit de wijk. Daar word ik dan wel weer echt blij van.
Het duurt maanden, zo niet jaren, voordat je op dat punt bent.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:11 schreef Logician2.0 het volgende:
[..]
Maar als dat zo is moet dus 60 tot 70% vd bevolking ziek worden (en weer beter).
En daar is waar de experts dus de twijfel neerleggen mbt of de ziekenhuizen/zorg dit trekken etc.
Wat gebeurt er zoal in zo'n buurtapp? Hier echt nooit gehad en het lijkt me ook sterk dat we het ooit krijgenquote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:15 schreef iBenny het volgende:
[..]
Dit. Helemaal mee eens.
De buurtapp is nu ook gewoon drukker met elkaar dan anders
Ik zag hem vanuit mijn huis in z'n eigen achtertuin staan en heb het vanuit m'n eigen tuindeur gezegd op meters afstand.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:15 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Wel oppassen daarmee, voor je het weet heb jij het - zonder symptomen - en geef je het door
Wat niet wegneemt dat het een-actie is, overigens
Begrijpelijk dat het WK alpineskiėn bij de junioren daar deze week halverwege toch maar is afgelast, nadat de eerste paar dagen wel gewoon door zijn gegaan.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:16 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
1000+ besmettingen al in Noorwegen. Is ook hard gegaan daar. Vriend van me zat nu in quarantaine daar...
En ten opzichte van 22-02 waren we dan gisteren al 5x verdubbeld in aantallen. En dus zouden we nu op 16.000 zitten. Gisteren dus.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:14 schreef Leandra het volgende:
Als je het aantal sterfgevallen als basis neemt en dan ongeveer 3 weken nodig hebt tussen besmet worden en overlijden, en het percentage sterfgevallen is 2% dan weet je dat we met 10 doden gisteren 3 weken geleden (22-02) al op 500 besmettingen zaten.
De eerste besmetting in NL is gemeld op 27-02.
Hier in de buurtapp wordt opgeroepen om vanavond in kleine groepjes door de wijk te gaan patrouilleren om plunderaars en ander geboefte uit de wijk te houdenquote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:15 schreef iBenny het volgende:
[..]
Dit. Helemaal mee eens.
De buurtapp is nu ook gewoon drukker met elkaar dan anders
quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:17 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik zag hem vanuit mijn huis in z'n eigen achtertuin staan en heb het vanuit m'n eigen tuindeur gezegd op meters afstand.
Daarom hadden we een dikke week geleden al op slot moeten gaan. Enkel de noodzakelijke dingen door laten gaan. Indammen en mondjes maat open gooien en zo de besmettingen opvangen. Hier in Zeeland stikt het van de toeristen, in mijn ogen de grootste verspreiders. Maar mogen nog vrolijk en vrij rond tuffen of zelf opsnuiven en thuis verspreiden.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:16 schreef _I het volgende:
[..]
Het duurt maanden, zo niet jaren, voordat je op dat punt bent.
De ziekenhuizen gaan dit niet trekken. En dat zal ongeveer 2-3 weken duren. Want als de bevolking ziet wat er gebeurt, dan handelen ze wel ineens. Dan neemt de piek snel af en dan gaat alles mondjesmaat weer lopen. Tot er een balans is gevonden.
Zo'n plaatje ziet er mooi uit, maar de werkelijkheid is niet zo vloeiend.
Helemaal eens!quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:14 schreef vosss het volgende:
[..]
Bij het RIVM hadden ALLE alarmbellen af moeten gaan toen China Wuhan in lockdown gezet had.
We hebben 2 maanden voorbereiding gewoon compleet laten liggen. Toen al hadden we honderden beademingsunits moeten aanschaffen, evenals mondkapjes en andere persoonlijke beschermingsmiddelen.
Dat was gisteren al bekend via Sporzaquote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:17 schreef hollandia02 het volgende:
5 MINUTEN GELEDEN
Ronde van Vlaanderen gaat waarschijnlijk niet door
Het is zeer onwaarschijnlijk dat de Ronde van Vlaanderen op 5 april doorgaat. Vanwege de maatregelen tegen het coronavirus zijn alle Vlaamse wielerkoersen tot en met 3 april al geschrapt. De Vlaamse minister van Sport zei vrijdag op het Belgische Radio 1 dat hij denkt dat het onhaalbaar is om de ronde twee dagen later wel door te laten gaan.
"Dat een heel peloton van over de hele wereld enkele dagen na 3 april dan wel in Vlaanderen zou neerstrijken. We moeten verantwoordelijkheidszin tonen", zegt Ben Weyts.
https://nos.nl/liveblog/2(...)gsfestiviteiten.html
Denk dat ze alle informatie wel hebben maar bewust een trade-off maken in de acties en communicatie. Nu breekt er al praktisch paniek uit waardoor mensen aan het hamsteren gaan, kun je je indenken wat er gebeurd als er hard gecommuniceerd wordt dat mensen die (nog) niet ziek zijn ook wellicht besmettelijk zijn en alle scholen etc. dichtgaan.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:13 schreef _I het volgende:
[..]
Nee, het plan is hetzelfde. Er staan dezelfde voorstellen in. Ze kiezen alleen het tijdspad. En onze regering kiest voor een snel scenario. Kinderen naar school, zoveel mogelijk eigen verantwoordelijkheid en lang downplayen.
Straks krijg je de leugens dat het virus sneller ging dan gedacht door de experts, dat we niet wisten dat er al zoveel besmettingen waren, dat de incubatietijd langer was dan gedacht, dat kinderen toch besmettelijk bleken en vreemd genoeg blijft het ook langer leven dan gedacht op materialen.
Je kan het nu al uittekenen hoe het zal lopen. En men haalt z'n schouders weer op, gaat weer aan het werk en meandert verder in 't leven.
Dat lijkt me volstrekt kansloos. Het gros van de mensen is toch gewoon thuis 's avonds? En de plunderaars kunnen vandaag gewoon zelf weer wec papier kopen hoor.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:18 schreef chipitovandenbroek het volgende:
[..]
Hier in de buurtapp wordt opgeroepen om vanavond in kleine groepjes door de wijk te gaan patrouilleren om plunderaars en ander geboefte de wijk uit te houden
Het begon met een "Is iedereen oke?". Kwamen toen wat verhalen los. Vervolgens ook over boodschappen, ed. Nu is er al afgesproken dat mocht iemand wat nodig hebben, wat om redenX niet voor handen is, een ander dat aan kan bieden. Wordt een beetje gegeind over een videocall-buurtfeestje vanuit eigen huizen.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:16 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Wat gebeurt er zoal in zo'n buurtapp? Hier echt nooit gehad en het lijkt me ook sterk dat we het ooit krijgen(ook omdat 'de buurt' vooral bestaat uit ongeveer vijf huizen en als er iets nodig is lopen we wel even heen en weer of roepen we de straat over als de ander buiten is
)
Jep, dat krijg je ervan als je nog steeds met mexicaansegriep-maatstaven denkt... dit is andere koek.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:14 schreef vosss het volgende:
[..]
Bij het RIVM hadden ALLE alarmbellen af moeten gaan toen China Wuhan in lockdown gezet had.
We hebben 2 maanden voorbereiding gewoon compleet laten liggen. Toen al hadden we honderden beademingsunits moeten aanschaffen, evenals mondkapjes en andere persoonlijke beschermingsmiddelen.
Klopt, maar dat is wereldwijd zo.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het niet testen (of alleen wanneer het wel nodig is) maakt de cijfers over het aantal besmettingen iig al waardeloos.
Zo ff webcammen met de buurvrouw nu de kids zich lekker buiten aan het uitrazen zijnquote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:20 schreef iBenny het volgende:
[..]
Het begon met een "Is iedereen oke?". Kwamen toen wat verhalen los. Vervolgens ook over boodschappen, ed. Nu is er al afgesproken dat mocht iemand wat nodig hebben, wat om redenX niet voor handen is, een ander dat aan kan bieden. Wordt een beetje gegeind over een videocall-buurtfeestje vanuit eigen huizen.
Nah, drie weken geleden al. Dan hadden we het aangekund. 3 weken eerder handelen scheelt 96% van de gevallen.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:18 schreef Sickert het volgende:
[..]
Daarom hadden we een dikke week geleden al op slot moeten gaan. Enkel de noodzakelijke dingen door laten gaan. Indammen en mondjes maat open gooien en zo de besmettingen opvangen. Hier in Zeeland stikt het van de toeristen, in mijn ogen de grootste verspreiders. Maar mogen nog vrolijk en vrij rond tuffen of zelf opsnuiven en thuis verspreiden.
Dafuqquote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:18 schreef chipitovandenbroek het volgende:
[..]
Hier in de buurtapp wordt opgeroepen om vanavond in kleine groepjes door de wijk te gaan patrouilleren om plunderaars en ander geboefte uit de wijk te houden
Kan wel zijn dat die 3 weken die ik als basis neem tussen besmetting en overlijden korter is, en dat het slechts 2 weken is, ook dan betekent het nog dat we 28-02 al 500 besmettingen hadden, en niet de 2 die officieel het getal van 28-02 zijn.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:17 schreef vosss het volgende:
[..]
En ten opzichte van 22-02 waren we dan gisteren al 5x verdubbeld in aantallen. En dus zouden we nu op 16.000 zitten. Gisteren dus.
Had wel op europees niveau gemoeten. Anders ga jij dicht, lijkt alles veilig voor een maand, ga je weer open en dan gaat het opeens in Duitsland los. Dan moet je weer dicht.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:21 schreef _I het volgende:
[..]
Nah, drie weken geleden al. Dan hadden we het aangekund. 3 weken eerder handelen scheelt 96% van de gevallen.
Supermarkten zijn niet aangemerkt als zijnde "evenementen/bijeenkomsten" neem ik aan.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:19 schreef capricia het volgende:
Die supermarkten, waar het zo druk is, hoe zorgen die er voor dat er niet meer dan 100 mensen binnen zijn, incl personeel?
Tuurlijk. Als je dit in januari had gedaan, was er na 3 dagen hamsteren de rust weder gekeerd. Nu blijft de paniek hangen, want elke dag zullen er opschalingen komen. Bij ons, of om ons heen.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:19 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Denk dat ze alle informatie wel hebben maar bewust een trade-off maken in de acties en communicatie. Nu breekt er al praktisch paniek uit waardoor mensen aan het hamsteren gaan, kun je je indenken wat er gebeurd als er hard gecommuniceerd wordt dat mensen die (nog) niet ziek zijn ook wellicht besmettelijk zijn en alle scholen etc. dichtgaan.
In Oostenrijk is ook bewust gekozen om pas na de piek in het wintersportseizoen over te gaan op strengere maatregelen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |