abonnement Unibet Coolblue
  zondag 15 maart 2020 @ 08:55:37 #226
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_192042829
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 23:05 schreef Cathmar het volgende:
Hoi uit spanje waar we minstens 15 dagen nergens heen gaan. Dag 1 zit er op. Kan wel naar de winkel. Maar kids mogen niet mee. Ik ga trouwens niet, het risico is me te groot. We hebben nu een week vakantie en maken er wat van thuis. Gelukkig hebben we de ruimte. En goede wifi.

Man gaat daarna thuis werken en ik heb full time handen vol aan school van de meiden. Alles moet thuis gebeuren en op bepaalde tijden ingediend zijn. Gelukkig zijn mijn meiden heel plichtsgetrouw. Ook belangrijk om in beweging te blijven dus ga ze maar rondjes om het huis laten rennen of zo.
Je kunt nog altijd naar de kapper gaan. Dat mag gewoon :+
  zondag 15 maart 2020 @ 08:57:36 #227
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_192042857
Ik zie er vreselijk tegenop ja... normaal werk ik al thuis, maar dat is alleen vol te houden als je daarnaast ook vaak naar buiten gaat. En N speelt het liefst elke dag met een ander kindje. Ik heb de laatste paar dagen echt zo’n claustrofobisch en eenzaam gevoel ;(
En als je nu zeker wist dat het maar 2 weken is, is het wel vol te houden, maar dat weet je ook niet...
En N wil ook niet knuffelen want de juf heeft gezegd dat dat niet mag :{
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_192042942
Dat denk ik ook, dus ik ben benieuwd wat we gaan doen.
Ik weet wel dat ik morgen een hele lange dag ga maken, want er moet heel veel worden voorbereid voor het thuisonderwijs.

Grote probleem van langer dichtgooien zijn de groep 8 en eindexamenleerlingen. Die moeten toetsen maken. Worden de toetsen uitgesteld moeten aanmeld termijnen worden verlengd etc etc.

Maar inderdaad, gewoon alles dicht. Zeker alle horeca en vermaak. En alle kantoren dicht, die dicht kunnen. Ik vind het bijvoorbeeld echt belachelijk dat ze tegen manlief hebben gezegd, liever werken op kantoor. Hij werkt als uitgever! Sorry hoor, dat kan ook allemaal thuis en is misschien niet altijd handig, maar pech dan!

Wat ik trouwens ook bijzonder vind, ik heb aankomende week twee cursussen staan. Die zijn beide nog niet afgezegd.. en als ik ze mis heb ik dus gewoon wel echt een probleem :s
pi_192043015
Wij kunnen ook niet compleet dicht, ik werk in de jeugdzorg.

Vanaf morgen werken we in poules.
Ik moet komende week op kantoor zijn, week erna verplicht thuis
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_192043132
Heel benieuwd wel wat er gaat gebeuren de komende dagen mbt scholen.
Als er wordt besloten scholen te sluiten, zorgt man thuis voor de kinderen. Als er wordt besloten ook kinderdagverblijven te sluiten, zorg ik thuis voor de kinderen en kan man thuiswerken.
We deden gisteren alle voorbereidingen in onze tuin om plek te maken voor het speelhuisje. Het speelhuisje is er al, vandaag maar eens kijken of we het neer kunnen zetten. Moet alleen nog een glijbaan kopen.
Hopelijk blijft het weer een beetje redelijk, dan kunnen we in ieder geval de tuin in als we thuis moeten blijven.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 15 maart 2020 @ 09:20:34 #231
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_192043163
Blij dat onze kinderen in de zelfredzame leeftijd zitten en zich met name met tablet en telefoon opsluiten in hun puberholen. En blij dat we beide bij een grote, maatschappelijke betrokken, semi overheidsinstelling werken waar alles goed geregeld is, en er een zak met geld wordt opengetrokken als iets niet goed geregeld is.

De boel kan maanden dicht zonder dat we in de problemen komen.
pi_192043173
Kappers gaat tzt ook echt wel dicht. Hier iig wel, tandartsen alleen voor nood, land op slot voor vakantiegangers, mensen mogen alleen nog naar huis.
Ze raden playdates af, feestjes e.d.


Voorlopig voor 2 weken, maar ws langer. Als je nu nét besmet bent, word je over 2 weken net ziek. Ik hoop dat we door 3-4 weken binnenblijven de druk de kop in kunnen drukken.

Hier dus binnen huttenbouwen, buitenspelen in de tuin, naar vriendjes zwaaien over het hek, tekenen en kralen rijgen. Heb wat nieuw speelgoed ingekocht zodat ze even zoet zijn als ik het ineens druk heb.
pi_192043207
I. is na een weekend altijd al weer heel blij om naar school te gaan, en nu is hij sinds vrijdag thuis en blijft hij morgen sowieso ook thuis (we zijn alle vier verkouden). Hij is denk ik nog degene die er het meeste moeite mee gaat hebben, hij vindt school zó leuk.

We gaan zo maar eens even een dagen-van-de-weekslinger knutselen en hij gaat me alle liedjes leren die ze op school zingen. :+.

Als de scholen nog openblijven, ga ik morgen de oefenteksten van mijn leerlingen naar school brengen en buiten ergens neerleggen, heb ik besloten, en een filmpje maken voor mijn leerlingen met de laatste dingen voor de schrijftoets (de toetsweek begint eind deze week).
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_192043219
Als ze de scholen gaan sluiten, moeten ze ook de opvang gaan sluiten. Met uitzondering van kinderen waarbij de ouders een beroep hebben die noodzakelijk is.
Als je de opvang openhoudt voor iedereen verplaats je het probleem alleen maar.

Ik ben mezelf nu aan het voorbereiden erop dat de scholen dicht gaan.
pi_192043284
Ik ben ook benieuwd heb toch het idee dat veel mensen de ernst er niet van inzien. Ben net wezen hardlopen in mijn eentje vroeg dus heel weinig mensen in het bos, maar ik kwam dus wel groepjes mountainbikers tegen en een groepje ouderen die met fototoestellen hoofd aan hoofd stonden op het parkeerterrein. Vrijdag toen ik na mijn huis naar huis fietste zag ik zo’n 6 scootmobielen onder het afdakje met mensen erin bij de Ah staan. Dat is toch een kwetsbare groep. Maar ook jongere kunnen het krijgen de helft die nu op de ic liggen is jonger dan 50.

En mijn ouders zijn echt heel erg eigenwijs heb ze gisteren verteld dat ze onverantwoord bezig zijn. Ze hoeven nergens heen werken niet meer maar gingen gewoon naar Anastasia die was afgelast maar gingen wel naar de pier. Het was heel rustig ja duh de rest luistert wel. Mijn moeder was vorige week al ziek. (Buikgriep en verkouden).
Ik ben gisteren ook niet naar de sportschool geweest.
  zondag 15 maart 2020 @ 09:35:50 #236
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_192043388
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 09:21 schreef Roomsnoes het volgende:
Kappers gaat tzt ook echt wel dicht. Hier iig wel, tandartsen alleen voor nood, land op slot voor vakantiegangers, mensen mogen alleen nog naar huis.
Ze raden playdates af, feestjes e.d.


Voorlopig voor 2 weken, maar ws langer. Als je nu nét besmet bent, word je over 2 weken net ziek. Ik hoop dat we door 3-4 weken binnenblijven de druk de kop in kunnen drukken.

Hier dus binnen huttenbouwen, buitenspelen in de tuin, naar vriendjes zwaaien over het hek, tekenen en kralen rijgen. Heb wat nieuw speelgoed ingekocht zodat ze even zoet zijn als ik het ineens druk heb.
Dat van de kapper was een geintje. Ik weet natuurlijk niet of Cathmar de Spaanse tv volgt maar de Spaanse president zei gisteren op tv dat de kappers open konden blijven. En daar is vervolgens op social media heel Spanje over gestruikeld.
pi_192043420
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2020 09:35 schreef amaranta het volgende:

[..]

Dat van de kapper was een geintje. Ik weet natuurlijk niet of Cathmar de Spaanse tv volgt maar de Spaanse president zei gisteren op tv dat de kappers open konden blijven. En daar is vervolgens op social media heel Spanje over gestruikeld.
Haha! Sukkel :P

Spanje is ook aardig op slot nu toch? Mijn schoonouders zitten daar nu en komen een dezer dagen vervroegd naar huis, op aanraden van de regering hier.
  zondag 15 maart 2020 @ 09:42:40 #238
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_192043504
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 09:37 schreef Roomsnoes het volgende:

[..]

Haha! Sukkel :P

Spanje is ook aardig op slot nu toch? Mijn schoonouders zitten daar nu en komen een dezer dagen vervroegd naar huis, op aanraden van de regering hier.
Hij was een heel lijstje aan het opsommen van plaatsen die openbleven, bijvoorbeeld supermarkt bank en ergens in die hele rits noemde hij de kapper. Ik denk oprecht dat het een verspreking was. Maar goed toen had iedereen het al gehoord en was het al viral gegaan.

Hopelijk zijn je schoonouders snel en veilig terug.
  zondag 15 maart 2020 @ 09:44:08 #239
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_192043523
Ik ben me ook mentaal aan voorbereiden op langere tijd de kinderen thuis....

De jongste kleuter gaat dat helemaal prima vinden, maar de oudste gaat het zwaar krijgen. Die speelt de hele dag het liefst buiten of met buurtkinderen/ vriendjes binnen. En straks moet ie opeens binnenblijven en moet ik naast moeder ook zn juf zijn. Pfff. Nu is het ook nog extra vervelend dat naar oma en opa even geen optie is, want die zijn tot hun pensionering altijd leerkracht basisonderwijs geweest, en kunnen dus veel beter groep 3 stof uitleggen dan ik.

Maar goed, wat moet dat moet, we maken er wat van. Ik verwacht dat maandag mijn laatste dag op het werk is, dan proberen wij alles op de rit te krijgen voor afstandsonderwijs. En mijn filmpjes en audioclips spreek ik dan evt. thuis in de komende weken, dat kan ook ‘s avonds als de kinderen slapen.

In de tussentijd is de voorraadkast gevuld en hoeven we nu even geen boodschappen te doen. Misschien wel even naar het bos om de kinderen in beweging te houden.
pi_192043598
Mouse, daar zie ik ook tegenop. Om naast moeder ook les te gaan geven aan mijn groep 3 dame.
Waar ze op school zich heel netjes aan de regels houdt en goed luistert is dat bij mij dus totaal niet. Dus ik heb een beetje angst dat het af en toe gaat botsen, omdat ze haar eigen plan wil gaan trekken.
  zondag 15 maart 2020 @ 09:50:17 #241
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_192043601
En intussen gaat in Staphorst de kerkdienst voor 600 mensen gewoon door als het aan de kerk ligt: https://www.bd.nl/binnenl(...)in-gevaar~a25ac3e5b/
pi_192043638
Scholen dicht of niet, ik houd mijn kleuter morgen thuis en opa en oma (<68) passen op. Ze was daar afgelopen week ook een paar keer, dus dat moet kunnen. Ik heb mijn auto en een eigen werkkamer op het werk, dus dat komt ook wel goed qua mijden van contacten (leuk is anders). Oh ja en boodschappen worden bezorgd (ook voor opa en oma) ;(
pi_192043640
Die scholen gaan gewoon dicht hoor, dat kan niet anders meer. De kroegen etc ook, gisteren puilden het overal uit blijkbaar, ongelooflijk.

Ik had gisteren een discussie met iemand die in een kledingwinkel werkt en die vindt dat er dan ook opvang voor haar moet zijn anders kan ze niet werken. Uhm....

Ik denk niet dat het bij 2 weken blijft, het zal wel een week of 4 worden en dan is het nog 2 weken tot de meivakantie.
Al die tijd thuis....tja, ik weet ook niet zo goed hoe we de dagen door gaan komen. Ik moet wel tussendoor werken en ik mijn vriendin vast ook.

Ik twijfel over activiteiten als fietsen in de polder en voetballen met zijn 2tjes in de speeltuin. We komen dan echt met niemand in aanraking en we raken ook niets aan behalve de fiets en de bal. Maar waar trek je de grens?

Gelukkig hebben we een tuin, daar kunnen ze ook aardig hun ei kwijt.
  zondag 15 maart 2020 @ 09:53:41 #244
73386 Fazz
onderweg
pi_192043645
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2020 09:50 schreef mousemicky het volgende:
En intussen gaat in Staphorst de kerkdienst voor 600 mensen gewoon door als het aan de kerk ligt: https://www.bd.nl/binnenl(...)in-gevaar~a25ac3e5b/
En als ze dan ziek worden is het zeker ‘Gods wil’ |:(
pi_192043670
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2020 09:50 schreef mousemicky het volgende:
En intussen gaat in Staphorst de kerkdienst voor 600 mensen gewoon door als het aan de kerk ligt: https://www.bd.nl/binnenl(...)in-gevaar~a25ac3e5b/
Toch niet. Ze zien ervanaf
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  zondag 15 maart 2020 @ 09:55:18 #246
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_192043673
quote:
7s.gif Op zondag 15 maart 2020 09:53 schreef Fazz het volgende:

[..]

En als ze dan zien worden is het zeker ‘Gods wil’ |:(
Daar kan ik dan nog wel vrede mee hebben, eigen domme schuld enzo. Met het feit dat ze intussen tientallen andere hebben kunnen besmetten heb ik meer problemen :(
pi_192043685
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 09:53 schreef exode het volgende:
Die scholen gaan gewoon dicht hoor, dat kan niet anders meer. De kroegen etc ook, gisteren puilden het overal uit blijkbaar, ongelooflijk.

Ik had gisteren een discussie met iemand die in een kledingwinkel werkt en die vindt dat er dan ook opvang voor haar moet zijn anders kan ze niet werken. Uhm....

Ik denk niet dat het bij 2 weken blijft, het zal wel een week of 4 worden en dan is het nog 2 weken tot de meivakantie.
Al die tijd thuis....tja, ik weet ook niet zo goed hoe we de dagen door gaan komen. Ik moet wel tussendoor werken en ik mijn vriendin vast ook.

Ik twijfel over activiteiten als fietsen in de polder en voetballen met zijn 2tjes in de speeltuin. We komen dan echt met niemand in aanraking en we raken ook niets aan behalve de fiets en de bal. Maar waar trek je de grens?

Gelukkig hebben we een tuin, daar kunnen ze ook aardig hun ei kwijt.
Hier raden ze aan om 1-2 m afstand van anderen buiten het gezin te houden. Dus wij gaan van de week gewoon fietstochtjes maken of een stukje wandelen en in de tuin spelen. Frisse lucht is beter dan binnen zitten, maar dan wel met gepaste afstand.
  zondag 15 maart 2020 @ 09:56:20 #248
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_192043691
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2020 09:55 schreef Vicky het volgende:

[..]

Toch niet. Ze zien ervanaf
Oh, gelukkig. Zou er een teken van boven zijn gekomen? ;) :P
pi_192043711
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2020 09:56 schreef mousemicky het volgende:

[..]

Oh, gelukkig. Zou er een teken van boven zijn gekomen? ;) :P
quote:
Een zeer orthodoxe kerk in Staphorst wilde, op het randje van het overheidsverbod, zondag toch een dienst voor zes maal honderd gelovigen houden. De Hersteld Hervormde Kerk kreeg veel kritiek. Zaterdagavond ging het kerkbestuur door de knieën.

Verreweg de meeste Nederlandse kerken hebben, al dan niet na moeizaam beraad, besloten om de kerkdiensten in te perken of af te blazen. Vooral in behoudende kring ligt het afblazen van samenkomsten om besmetting te voorkomen gevoelig. „God zendt ziekte zoals ooit de plagen in Egypte, om de mens tot inkeer te brengen”, zo luidde het commentaar van het Reformatorisch Dagblad. Ook corona is ’een middel in Gods hand’. Mag een mens voor die straffende hand wegduiken?

In de Hersteld Hervormde Kerk in Staphorst passen gewoonlijk 2300 mensen. Zondag zouden er zeshonderd gelovigen in mogen, verdeeld over zes vakken van honderd, over twee verdiepingen, gesorteerd op achternaam. Ook zou er een scheiding worden aangebracht en mochten de kerkgangers geen pepermuntjes aan elkaar doorgeven.

De kerkenraad schreef over het besluit om de dienst door te laten gaan dat ’De Heere spreekt door het om zich heen grijpende coronavirus’. De raad wees erop dat God een toevlucht is, ’ook als het gevaar van besmettelijke ziekte rondgaat.’

,,In Staphorst maken we hier ons wel een beetje zorgen over’’, schrijft een dorpsbewoner. Ook op sociale media is kritiek. ,,Ik hoef geen Corona van jullie’’, schrijft Heleen Bouwknecht. ,,Dit is heel onverantwoordelijk’’, schrijft Anneke Snijder. En Riny Verhulst: ,,Gewoon doordouwen Staphorst, ondanks alle waarschuwingen. Dom, dom, dom.’’

Zaterdagavond laat ging de kerkenraad door de knieën na zware druk van onder meer de burgemeester en de gemeenteraad. Er mogen nu maximaal honderd mensen naar binnen.

’Furieus’

De Hersteld Hervormde Kerk had landelijk aanbevolen om de overheidsrichtlijnen te volgen. Weliswaar is het God die beslist over ziekte en gezondheid, maar „Hij heeft ons ook de verantwoordelijkheid gegeven er op een juiste en geestelijke wijze mee om te gaan en onszelf en anderen niet onnodig in gevaar te brengen”, zo stelde het bestuur donderdag.

Ⓒ MARTIJN BIJZITTER

„Normaal zou ik furieus zijn als de overheid zich mengde in kerkzaken”, zegt dominee Den Ouden uit Katwijk aan Zee, zelf ook Hersteld Hervormd. Bij hen gaat de dienst niet in normale vorm door. „Het besluit om onze dienst met zo’n 900 bezoekers niet door te laten gaan, was heel ingrijpend. Sinds de Tweede Wereldoorlog is dat niet meer voorgekomen.” Hij kent de verhalen van kerken die het overheidsadvies liever naast zich neerleggen. „Ik wil niet veroordelen, maar vind dat niet verstandig. Dit is een crisis. Het volgen van de overheid is ook een bijbels principe.”

Groepen opsplitsen

Meer kerken worstelen met hetzelfde probleem. Dominee Christiaan Vos van baptistengemeente KerkVoorNu in Duiven stelde donderdag ook dat hij ’het niet zag zitten’ om de dienst met meer dan vierhonderd bezoekers af te blazen. Dat kwam hem op kritiek te staan op sociale media: ’niet te filmen’, ’raar verhaal’, zo luidden de reacties. „We hebben verschillende grote ruimtes voor groepen in ons gebouw”, zegt Vos vrijdag. „We zullen bij meer dan honderd inderdaad vriendelijk opsplitsen.”

Sommige kerken hebben besloten om diensten niet door te laten gaan onder druk van landelijke bestuurders. „Laten kerkenraden geen maatregelen nemen die de schijn wekken dat we de richtlijn van honderd mensen willen omzeilen”, vraagt het bestuur van de Gereformeerde Gemeenten met klem. „We moeten ons terdege afvragen wat we dan als kerk uitstralen. Heel gemakkelijk geven we aanstoot en wordt Gods Naam gelasterd.”

Kerken hebben tal van creatieve oplossingen bedacht om de dienst toch door te laten gaan, zegt Marloes Nouwens van de Protestantse Kerk in Nederland. „Uiteindelijk zijn de plaatselijke kerken zelf verantwoordelijk. Iedereen doet het anders. Dat is typisch protestants, dat willen we graag zo houden.”

Spoedoverleg over capaciteit

De kerkomroep is de meest voor de hand liggende oplossing om de dienst niet helemaal te hoeven afblazen. Gelovigen kunnen de liturgie volgen in audio of video. Dat wordt geregeld door twee grote aanbieders. Bij beide bedrijven is de spanning te snijden.

Veel kerken zullen zondag leeg blijven.

Ⓒ 123RF

Klaas Jan Wierenga van Kerkdienstgemist.nl is de hele vrijdag al in spoedoverleg om meer capaciteit te regelen. „Normaal hebben we op zondag een piek tussen de 20.000 en 30.000 kijkers, en 60.000 over hele dag. Nu krijgen we misschien het tienvoudige. Een factor tien is wel een aparte uitdaging. Dit is zo uitzonderlijk, we kunnen dat niet testen. Het is koffiedik kijken.”

„Of het gaat lukken kan ik pas maandag zeggen”, vertelt ook Daan van Heteren van Kerkomroep.nl. „Dit zijn excessen waar je bijna niet op kan schakelen. Met de storm zagen we al een flinke verhoging, maar nu ga je misschien wel naar een vertienvoudiging, naar meer dan honderdduizend gebruikers uit zo’n 1400 kerken. Ik kan geen bandbreedte erbij toveren.”

Ook hij ziet de worsteling bij ’zware’ kerken. „Ik was wel nieuwsgierig wat ze zouden besluiten, maar je ziet dat ook de meest orthodoxe kant toch zegt: laten we reëel blijven. De mens kiest niet, God bewaart en spaart, maar je moet ook niet weglopen voor problemen die zich aandienen.”
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_192043751
Die kerkdienst ging toch uiteindelijk niet door? Of ja, er mochten 100 mensen binnen en de rest moest het volgen via een uitzending thuis. Edit: spuit 11 inmiddels.

Ik ben heel benieuwd naar vanmiddag, ik had donderdag verwacht dat ze het onderwijs gingen sluiten dus ik heb geen idee welke kant het straks op gaat. Ik heb op mijn werk al gekopieerd werk klaarliggen voor de kinderen, heb al een tekst met tips voor ouders gemaakt en ben nu met een collega aan het brainstormen over instructies op film enz.
Mijn lichte verkoudheid lijkt weer weg, dus als dat zo blijft zouden de kinderen uit mijn klas morgen gewoon naar school kunnen.

Wij gaan gewoon naar buiten trouwens, maar dan zo dat we (vrijwel) niemand tegenkomen. Rondje door de buurt, het bos.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')