Werk zit er weer op voor vandaag

De nieuwe getallen even bekeken en in de auto ook even meegeluisterd wat ze te melden hadden.
Totaal aantal (bevestigde) patiënten: 614 (+111 en +22% t.o.v. gisteren)
Belangrijk om te weten is dat bij de 121 gevallen van gisteren aardig wat zorgmedewerkers zaten van de steekproef. Deze kwamen bovenop de "normale" aantallen. De 111 bevestigde patiënten van vandaag laat wat mij betreft dus zeker wel een stijging t.o.v. het aantal van gisteren zien.
Aantal patiënten met een onbekend besmettingsbron:] 123 (20% van totaal)
Hiernaast zijn er nog 141 gevallen (23% van totaal) waarbij nog onderzoek wordt gedaan. Hier zijn ze nu echt de draad kwijt, want hoe meer patiënten er komen hoe groter dit percentage gaat worden. Een deel van de 141 patiënten zullen na nader onderzoek vast wel te herleiden zijn, maar na nog een paar dagen loop je zo gigantisch achter dat je het nooit meer gaat inhalen.
Aantal patiënten die opgenomen zijn (geweest): 86 (+24 en 39% t.o.v. gisteren).
Dit is wat mij betreft het belangrijkste getal. Een toename van bijna 40% is echt gigantisch. De afgelopen dagen werd dit getal weggelaten, dus wel heel blij dat ze dit weer noemen.
Wat betreft de maatregelen: Als deze maatregelen een week geleden genomen waren had ik er iets meer vertrouwen in gehad, maar voor nu ben ik alsnog gematigd tevreden. Ik hoop van harte dat de genomen maatregelen genoeg zijn, maar heb zeker nog mijn vraagtekens of het wel voldoende is.
Ze zeggen zelf dat er veel geïntroduceerd wordt uit het buitenland. Echter laten wij nog steeds vluchten toe uit gigantische brandhaarden (Iran bijvoorbeeld). Natuurlijk kan je niet alles tegenhouden in Europa, maar iedere nieuwe introductie die wij tegen kunnen gaan is toch mooi meegenomen? Vliegtuigen uit Iran weren lijkt mij niet zo moeilijk bijvoorbeeld. Bij een uitbraak waar alles exponentieel gaat kan een vliegtuig met 10 besmette personen voor duizenden besmettingen zorgen, dus hier mag echt wel meer aandacht naar uit gaan.
Uitleg over waarom scholen niet gesloten werden was duidelijk. Ik snap de beredenering en kan mij hier (voor nu) wel in vinden. Ook wij heben een dochter die naar een kinderdagverblijf gaat. Aangezien wij part-time werken zouden wij dit met één dag extra vrij nemen/krijgen op kunnen vangen. In gezinnen waar beide ouders full-time werken is het gewoon niet te doen. Je wil ook niet je mogelijk zieke kind naar opa en oma sturen. Dat dit dus aan middel is waar ze zo laat mogelijk naar willen grijpen is te begrijpen.
Verder was het een prima persconferentie. Uitleg was helder, duidelijk, dwingend (al zwakte het dwingende een beetje af tijdens het vragenrondje). Ze laten ook nog redelijk wat ruimte over aan de organisaties zelf. Het had wat mij betreft nog een stukje "harder" gemogen. Er werd wel goed uitgelegd waarom deze maatregelen werden genomen en wat de consequenties waren van de toenemende aantallen besmettingen. Dit was volgens mij de eerste keer dat ze redelijk goed communiceerden.
Nu is het hopen dat de burgers de situatie begrijpen en gehoorzaam zijn, zodat het effect kan gaan hebben. Helaas gaat het nog 7 tot 10 dagen duren voordat wij weten of het nut heeft gehad.
Oh .... en heb je verdomme de kans om kritische vragen te stellen aan de drie belangrijkste figuren op dit moment kom je niet verder dan "beschrijf eens hoe een dag in Nederland er nu uit komt te zien" .... man man man man man.