quote:Pandemie
Volgens de Amerikaanse professor aan de prestigieuze Harvard universiteit Marc Lipsitch wordt de Corona-virus-besmetting een wereldwijde pandemie waar 40 tot 70% van de mensheid besmet mee zal raken.
Volgens Lipsitch zullen de meeste patienten lichtjes ziek zijn, of geen symptomen krijgen, net als met de gewone griep het geval is. Wel is dit virus levensbedreigend voor oudere en zieke mensen.
Bron
SPOILER: Het COVID-19-virus (coronavirus) in het kort:Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Meer uitleg over het mogelijke ziekteverloopOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: CoronavirussenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Doden in NederlandOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En oh ja, voorlopig even geen handenschuddden. Mark laten even zien hoe het moet
Richtlijnen in dit topic:
-nee, het is niet máár een griepje. Je bent niet lollig als je dat schrijft. Je bent ook niet de eerste.
-bij nieuws graag een bron
-off topic kan zonder opgaaf van reden verwijderd worden. Hier is het Slow Chat topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE![]()
Het is nog niet eng, maar het begint eng te worden. Vooral omdat ik denk dat het nog veel erger gaat worden."Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!"
Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.![]()
Evenstar
![]()
Also known as Kyran or Theoden![]()
Je weet wat NEJM (New England Journal of Medicine) is? Je weet dat dit één van de invloedrijkste tijdschriften over geneeskunde is?quote:Op woensdag 11 maart 2020 20:25 schreef Maver24 het volgende:
[..]
En nu van een normale nieuwswebsite in de wereld die dat ook beweerd en die niet links naar deze 2 links van jou
Mijn god .....
Mooier bewijs dat er niet eens gekeken wordt naar de links en/of bronnen krijgen we niet denk ik.Gewoon lekker blijven roepen.![]()
twitter:BNODesk twitterde op woensdag 11-03-2020 om 20:28:12The number of confirmed coronavirus cases worldwide has surpassed 125,000. Of those, 4,595 have died, 66,722 have recovered, and 54,389 are active cases https://t.co/eUoE2b20hL reageer retweet
![]()
Dat dacht ik al na het lezen van dat gezin waar die man welgeteld 1 dag goed ziek was en lag te rillen als een rietje en daarna gewoon vakantie was gaan vieren. Ik denk dat er veel meer mensen het al hebben of gehad hebben zonder er veel last van te hebben. Wellicht hebben ze meer weerstand of is het virus niet bij iedereen even sterk aanwezig.quote:Op woensdag 11 maart 2020 20:23 schreef Kyran het volgende: Voor diegenen die om bronnen vragen over dat je waarschijnlijk besmettelijk bent voordat je klachten krijgt: https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2001468 https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.05.20030502v1 Toen het RIVM zei dat het niet besmettelijk was zolang je geen klachten had waren hier genoeg mensen die riepen "dat kan je niet zo stellig brengen, dat gaat fout".
Narf!![]()
Dat zijn tekstenquote:Op woensdag 11 maart 2020 20:28 schreef Grishenko_ het volgende:
Het is nog niet eng, maar het begint eng te worden. Vooral omdat ik denk dat het nog veel erger gaat worden.“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”![]()
Geen idee!quote:Op woensdag 11 maart 2020 20:11 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
En hoeveel van die positieve tests in NL is kritiek en hoeveel is mild?Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.![]()
https://forum-fok.digidip(...)F7%2F25%23p191965380
Coronapatient in Franciscus Gasthuis Vlietland; operaties afgezegd.![]()
Gaat het ook.quote:Op woensdag 11 maart 2020 20:28 schreef Grishenko_ het volgende:
Het is nog niet eng, maar het begint eng te worden. Vooral omdat ik denk dat het nog veel erger gaat worden.
1 en 1 is gewoon 2.
Eng dan weer niet. Je doet er niks (meer) aan.![]()
Zo.quote:Op woensdag 11 maart 2020 20:28 schreef Grishenko_ het volgende:
Het is nog niet eng, maar het begint eng te worden. Vooral omdat ik denk dat het nog veel erger gaat worden.![]()
Ik dacht niet veel meer dan het aantal IC bedden? We hadden al een tekort namelijk..quote:Op woensdag 11 maart 2020 20:11 schreef Remco het volgende:
[..]
IC bedden klinkt allemaal spannend, maar het gaat er natuurlijk om of we genoeg mensen kunnen beademen dat kan ook gewoon in de gewoon ziekenhuis bed met beademings apparatuur.Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.![]()
Evenstar
![]()
Als mensen New England Journal of Medicine al niet meer serieus nemen weet ik het ook niet meer hoor![]()
![]()
Is al 2x geplaatst hierquote:Op woensdag 11 maart 2020 20:29 schreef maily het volgende:
https://forum-fok.digidip(...)F7%2F25%23p191965380
Coronapatient in Franciscus Gasthuis Vlietland; operaties afgezegd.![]()
![]()
Komt allemaal goed schatjes 😘"He was there to do his duty, and he did it — he never let a buddy down in combat, in France, Holland, or Germany — but he never volunteered for anything and he spurned promotion."![]()
Volgensmij moet je reizen algemeen afradenquote:Op woensdag 11 maart 2020 20:31 schreef riazop het volgende:
Belgie raadt reizen naar grote delen van Spanje af![]()
Thanks man, dit is helder!quote:Op woensdag 11 maart 2020 20:23 schreef _I het volgende:
[..]
Dat laatste ben ik met je eens. Ik postte vanmiddag al dat ons eerste gevallen getest zijn op 16 en 24 feb. Dus we zijn lang niet zo ver achter als je zou denken.
In SK hebben ze groots getest. Op een kerkgemeenschap met een diverse populatie, plus dat ze daar met warmtecamera's mensen uit de groepen gepikt hebben om te testen. Daarmee word je CFR lager, maar je absolute aantal zal er niet om wijzigen. Er vallen even veel doden, alleen je % verandert
In Italie zijn ze vrij snel gestopt met het natrekken van mensen en testen ze vooral de zwaardere gevallen. Daarmee is de kans groot dat je iemand test die ook op de IC terechtkomt en/of doodgaat. Dus gaat je CFR omhoog.
Als je dan eenmaal over je drempelwaarde heen bent van je aantal bedden, knalt dat aantal omhoog.
Ongeacht in welke "populatie" je test (welke selectie je aanhoudt), de stijging van het aantal gevallen is altijd even groot. Je gaat ervan uit dat als je een stijging hebt in het aantal doden, dat het aantal zieken in hetzelfde tempo groeit. Dus voor demense is het bijna niet te volgen, maar voor een statisticus maakt het niet zoveel uit naar welke data hij kijkt, die kan wel zien welke parameters er zijn gesteld.
Zo kan je bij de test van het RIVM op zieke verplegers niet zomaar een extrapolatie doen naar de bevolking, maar als je de beperkingen doortrekt, dan weer wel. Dus als je het % weet van de mensen die zich hebben ziek gemeld met lichte verkoudheidsklachten, en je weet deze van een groep, dan kan je wel iets zeggen over de hele bevolking.
Het % zieken in de steekproef van 4%, hiermee kunnen ze dus bepalen hoeveel mensen in Brabant er ziek zijn. Als dit er 10.000 zijn en je kan herleiden wanneer deze mensen besmet zijn, dan weet je ook wat er gaat gebeuren.
Wat het alleen moeilijk maakt is dat een geïsoleerde groep een bepaald groeicijfer heeft, maar hier kwamen steeds nieuwe mensen binnen met de ziekte vanuit het buitenland. Je krijgt dan steeds een nieuwe kans op een cluster en de kans dat er een andere mutatie van het virus binnenkomt.
Dus testen ze het RNA van de virusdeeltjes van alle patiënten en brengen ze "de stamboom" in kaart. Hieraan kunnen ze zien hoe het virus zich muteert en wie wie aansteekt. Hiermee is te herleiden of we een apart cluster hebben, of dat er besmettingen komen uit verschillende kanten.
In Brabant komen de gevallen uit diverse bronnen die niet te herleiden zijn, dus weet je dat je een uitbraak hebt. In de rest van NL zijn de gevallen overwegend afkomstig uit Italie, daarmee weet je dat je patient 0 van het cluster hebt en dat je de omgeving kan waarschuwen.
Hoop dat het zo iets duidelijker is. Overigens kun je hier de RNA "stamboom" van het virus bekijken (let alleen wel op dat Italie bijna nog geen data heeft aangeleverd)
[ afbeelding ]![]()
![]()
Dat is snel, het was pas geleden dat het net over de 100,000 ging...quote:Op woensdag 11 maart 2020 20:29 schreef Houtenbeen het volgende:
twitter:BNODesk twitterde op woensdag 11-03-2020 om 20:28:12The number of confirmed coronavirus cases worldwide has surpassed 125,000. Of those, 4,595 have died, 66,722 have recovered, and 54,389 are active cases https://t.co/eUoE2b20hL reageer retweet
Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.![]()
twitter:COVID19Coronav1 twitterde op woensdag 11-03-2020 om 20:31:39USA (Photo) White House is considering moving all of Europe to a Level 3 travel advisory, discouraging all nonessential travel to that region to help stop the spread of the novel coronavirus. Italy is already at a Level 3. https://t.co/kwaUZVicwE reageer retweet
![]()
*12Kquote:Op woensdag 11 maart 2020 20:32 schreef Momo het volgende:
2 weeks ago: Italy had 322 confirmed cases of the coronavirus
1 week ago: 2,502
Today: 10,149![]()
12.462 zelfs alquote:Op woensdag 11 maart 2020 20:32 schreef Momo het volgende:
2 weeks ago: Italy had 322 confirmed cases of the coronavirus
1 week ago: 2,502
Today: 10,149
Gaat hard als je iedere ~4 dagen de verdubbelaar inzet...
Die verdubbelaar staat hier overigens ook nog steeds op 4 tot 5 dagen... laten we hopen dat dat wat afremt.![]()
Evenstar
![]()
Ik denk pas als we in de situatie van Italië komen.quote:Op woensdag 11 maart 2020 20:33 schreef KingRadler het volgende:
Ik irriteer me eraan waarom wij zo nuchter zijn. Wanneer gaan we wakker worden.![]()
Als men met de ouders/grootouders in de rij van het ziekenhuis staat ergens.quote:Op woensdag 11 maart 2020 20:33 schreef KingRadler het volgende:
Ik irriteer me eraan waarom wij zo nuchter zijn. Wanneer gaan we wakker worden.
Forum Opties Forumhop: Hop naar: