abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 10 maart 2020 @ 16:50:53 #1
149959 SQ
snelle trees
pi_191943310
Ik heb sinds kort een inductiekookplaat. Ik dacht altijd dat je dat schoon kon maken door er een doekje overheen te halen. Haha, WRONG! :')
Ik heb de magische truc nog niet ontdekt. Hoe maken jullie je inductieplaat écht schoon?
disclaimer
  dinsdag 10 maart 2020 @ 16:52:52 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_191943355
Een gasfornuis is inderdaad makkelijker schoon te houden, had ik ook niet verwacht.
pi_191943396
Gebruik momenteel ontvetter, eentje van de lidl heb ik. Is best wel nasty spul maar werkt goed.

Ooit eens gelezen dat schoonmaakmiddelen met citroen er in de plaat aantasten, dat is blijkbaar een no-go.

Heb ernaast een gasfornuis, met eenzelfde plaat onder de pitten, ik vind het op zich wel makkelijk schoonmaken.
-nee-
pi_191944003
https://www.bol.com/nl/p/(...)UMrJTk8aAkzUEALw_wcB

Dit werkt best wel goed, en je hebt ook nog andere voor dagelijks gebruik
  dinsdag 10 maart 2020 @ 17:31:58 #6
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_191944064
Goeie vraag :D

Op boekje die ik meekreeg stond gewoon afwasmiddel maar dat helpt niet echt goed... Lees: nog vlek hier en daar
pi_191944148
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 16:50 schreef SQ het volgende:
Ik heb sinds kort een inductiekookplaat. Ik dacht altijd dat je dat schoon kon maken door er een doekje overheen te halen. Haha, WRONG! :')
Ik heb de magische truc nog niet ontdekt. Hoe maken jullie je inductieplaat écht schoon?
Vaatdoekje met warm water, goed uitknijpen, 1 klein drupje afwasmiddel er op, 20 seconden poetsen.

Daarna goed afnemen droge doek (theedoek bijvoorbeeld).
Binnen een minuut weer netjes.

Lastige vlekken spuit ik even in met Dubro ontvetter, dan veeg je het er zo af.

Na 1,5 jaar glimt hij nog steeds.
pi_191944169
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 16:52 schreef BasEnAad het volgende:
Een gasfornuis is inderdaad makkelijker schoon te houden, had ik ook niet verwacht.
Ik heb ook inductiemmaar ik deel deze mening totaal niet. Inductie is toch gewoon 1 grote vlakke glasplaat? Ik spuit er gewoon wat op en 1 keer vegen en het is schoon.
pi_191944199
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 17:40 schreef Silven het volgende:

[..]

Ik heb ook inductiemmaar ik deel deze mening totaal niet. Inductie is toch gewoon 1 grote vlakke glasplaat? Ik spuit er gewoon wat op en 1 keer vegen en het is schoon.
Ja, met m'n gasfornuis was ik soms een kwartier bezig, alle pitjes eruit, schoonmaken, droog maken, onhandige randjes, vuil in hoekjes, roosters die roesten na een paar jaar gebruiken.

Inductie is vochtig doekje (met héél klein drupje afwasmiddel), droog doekje tegen het strepen, klaar. Zeker als je dat iedere dag doet.

En anders even wat Dubro keuken ontvetter (of ander merk) en je veegt het zo schoon (niet te lang laten inweken, schijnt bij sommige kookplaten te kunnen "invreten")

Geen schuursponsjes gebruiken uiteraard.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-03-2020 17:48:36 ]
  dinsdag 10 maart 2020 @ 17:48:28 #10
149959 SQ
snelle trees
pi_191944288
Nou ja, ik veeg het dus niet zo schoon, vandaar mijn vraag, anders zou ik het niet vragen :+

Zeker vlekken van overgekookte pannen zijn hardnekkig. En die strepen :X
disclaimer
pi_191944304
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 17:48 schreef SQ het volgende:
Nou ja, ik veeg het dus niet zo schoon, vandaar mijn vraag, anders zou ik het niet vragen :+
Geeft niet :P

Ik deed het eerst alleen met een vochtige doek maar dan hield ik strepen over.
Gelukkig heb ik een buurvrouw die al langer inductie kookt en die zei "gelijk droge doek daarna".
  Moderator dinsdag 10 maart 2020 @ 17:51:08 #12
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_191944329
Ik gebruik altijd die allesreinigerdoekjes van de ah. Die vochtige. En dan met keukenpapier na
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  dinsdag 10 maart 2020 @ 17:55:24 #13
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_191944390
Goed topic. Ik stap dit jaar ook over dus ik moet dit topic even volgen.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_191944486
Hoezo werkt een doekje met warm water niet? Ik kook al jaren inductie en dat werkt bijna altijd, soms wat simpel schoonmaakmiddel nodig.

Maak je het wel dagelijks schoon na het koken? Dan koekt het niet zo aan.
gr gr
  dinsdag 10 maart 2020 @ 18:13:01 #15
149959 SQ
snelle trees
pi_191944663
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 18:00 schreef Quyxz_ het volgende:
Hoezo werkt een doekje met warm water niet? Ik kook al jaren inductie en dat werkt bijna altijd, soms wat simpel schoonmaakmiddel nodig.

Maak je het wel dagelijks schoon na het koken? Dan koekt het niet zo aan.
Uiteraard.
Het gaat ook zeker niet om aankoeken, want ik weet wat daar tegen helpt. Maar de strepen en de vlekken van overgekookt water :X

Tegen strepen moet ik ook vaak wel meerdere keren poetsen en dan ook meerdere keren met droge doek voordat het écht weg is.

Misschien ben ik te pietluttig.
disclaimer
pi_191944753
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 18:13 schreef SQ het volgende:

[..]

Uiteraard.
Het gaat ook zeker niet om aankoeken, want ik weet wat daar tegen helpt. Maar de strepen en de vlekken van overgekookt water :X

Tegen strepen moet ik ook vaak wel meerdere keren poetsen en dan ook meerdere keren met droge doek voordat het écht weg is.

Misschien ben ik te pietluttig.
Misschien heb je heel hard water uit de kraan...
  dinsdag 10 maart 2020 @ 18:24:54 #17
149959 SQ
snelle trees
pi_191944856
Mwah, 5.5 ofzo, niet extreem ;)
disclaimer
pi_191944913
Die vlekken van dat overkoken kunnen heel hardnekkig zijn, ik heb zelf geaccepteerd dat die gewoon wat meerdere schoonmaaksessies nodig hebben. :P

Ik vind het stukken makkelijker dan een gasfornuis, die deed ik eens in de week omdat het een k-klus was, de inductieplaat is elke avond weer schoon :)
-nee-
pi_191945173
Als het echt aangekoekt is kun je een glaskrabber gebruiken.
pi_191945932
Om het mooi glanzend te krijgen glasex. Als het wat vuiler is gebruik ik kookplaat reiniger van HG. Maar normaal gesproken is vochtig doekje voldoende, daarna glasex opwrijven en blinkt weer.
I solemnly swear i'm up to no good
  dinsdag 10 maart 2020 @ 19:16:03 #21
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_191945970
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 18:41 schreef -Yuna- het volgende:
Als het echt aangekoekt is kun je een glaskrabber gebruiken.
Dat klinkt vrij drastisch, maar eigenlijk ook weer logisch. Het is gewoon een stevige glasplaat. Werken dingen als gewone ruitenreiniger dan niet ook gewoon?
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  dinsdag 10 maart 2020 @ 19:31:51 #22
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_191946346
quote:
19s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 19:16 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]

Dat klinkt vrij drastisch, maar eigenlijk ook weer logisch. Het is gewoon een stevige glasplaat. Werken dingen als gewone ruitenreiniger dan niet ook gewoon?
Yup, ik gebruikte altijd gewoon glassex.
Heb nu helaas door verhuizing geen inductie meer, maar we gaan zeker weer terug tzt. Vond het zo fijn O+.
KuikenGuppy
pi_191948400

De roze Dasty voor ruiten en spiegels werkt perfect voor mijn inductieplaat.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_191949073
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 17:28 schreef Magica het volgende:
https://www.bol.com/nl/p/(...)UMrJTk8aAkzUEALw_wcB

Dit werkt best wel goed, en je hebt ook nog andere voor dagelijks gebruik
HG kookplaat alledag reiniger gebruik ik dagelijks, en heeeeel af en toe de intensief reiniger (voor als het er echt niet af wil).

Doe het al ruim 20 jaar zo, bevalt uitstekend. Binnen enkele seconden klaar en met een fles doe ik een half jaar of zo.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_191949287
Ik gebruik een microvezel doekje, nat maken, uitwringen en nadrogen met een ander microvezel doekje.
Soms als de plaat erg vet is gebruik ik jif (is goedkoper dan de hg intensief reiniger) in samenhang met een microvezel doekje.
pi_191950839
Ik gebruik een vochtig microvezeldoekje met een klein drupje dreft en dan nadrogen met een theedoek. Of soms van die keukenreiniger van de Action.
pi_191950919
Ik gebruik al twee jaar een inductieplaat 4 pit. En ik neem het achteraf altijd af met een doekje en beetje afwasmiddel. Klaar. Je kunt van die doffe plekjes krijgen. Ik dacht eerst dat dit beschadigde glasdelen waren door de metalen pannen. Maar ook die plekken gaan naar verloop gewoon weg. Blijken toch aanslag.

Je moet niet twee dagen wachten met schoonmaken natuurlijk. Mischien werkt tandpasta..
Time for new flavor in ya ear!
pi_191953781
Ik doe een klein spraytje Dasty of drupje Dreft erop en dan met een nat microvezel doekje eroverheen. Uitwringen en nog een keer eroverheen. Daarna met 1 velletje keukenrol droogwrijven. Binnen 1 minuut glanzend schoon.

Misschien heeft een voorganger bij TS ooit een schuursponsje of iets ruws gebruikt en zitten er dus krassen in waar vuil enzo zich in vastgrijpt. Iets anders kan ik niet bedenken want er is maar weinig wat zich zo hardnekkig vast kan houden aan een perfect glad glazen oppervlak.
  woensdag 11 maart 2020 @ 07:55:45 #29
149959 SQ
snelle trees
pi_191953815
Nee hoor, het is een gloednieuwe plaat ;)
disclaimer
pi_191953857
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2020 07:55 schreef SQ het volgende:
Nee hoor, het is een gloednieuwe plaat ;)
Hmm blijft apart. Let je wel een beetje op als je pannen verplaatst dat er geen eten/vuil/water of wat dan ook tussen de pan en de plaat komt? Als je er iets tussen sandwiched en daarna de pit vol open gooit wordt het natuurlijk loeiheet en zou het misschien wel vast kunnen gaan branden op het glas ofzo. Een andere oorzaak kan ik niet bedenken.
pi_191953993
Afwasmiddel en droog maken met keukenpapier.
pi_191955725
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 08:00 schreef Silven het volgende:

[..]

Hmm blijft apart. Let je wel een beetje op als je pannen verplaatst dat er geen eten/vuil/water of wat dan ook tussen de pan en de plaat komt? Als je er iets tussen sandwiched en daarna de pit vol open gooit wordt het natuurlijk loeiheet en zou het misschien wel vast kunnen gaan branden op het glas ofzo. Een andere oorzaak kan ik niet bedenken.
Klopt, voor het koken zorg ik altijd dat de kookplaat schoon is en de pan aan de onderkant droog.
Water is hier ook nog eens vrij hard dus dan heb je snel kalkaanslag.

Maar met "vochtig doekje / droog doekje" na het koken is hij na 1,5 jaar nog steeds als nieuw.
Nu zou ik er ook geen probleem mee hebben als het niet zo is, het blijft een gebruiksvoorwerp maar het valt me reuze mee. Als zou gas gratis zijn, dan zou ik niet meer terug willen.
pi_192039559
Wij koken al meer dan 30 jaar op inductie. Als hij na het koken niet al te vies is maak ik hem schoon met een goed nat doekje met warm water en poets hem met een droge doek na. Is hij wel erg vies na het koken (waterkringen, vlekken) dan doe ik een paar druppels Muscle Cera fix erop en met een doekje schoonmaken. Hij ziet er nog als nieuw uit.
  zondag 15 maart 2020 @ 20:02:09 #34
342418 VKV
Plausibel
pi_192056377
Wij gebruiken HG kookplaatreiniger en ik heb laatst ook de gouden fles van Dasty meegenomen en die werkt ook goed. Inspuiten en met een keukenpapiertje afnemen. Streeploos schoon.
pi_192121073
Bij ons werkt altijd schoonmaken Dasty gele fles.
En dan glanzend met glassex.

Maarrr....op den deur krijg je ook van die 'inbrandingen'. Altans van die pan kring afdrukken die met poetsen er niet afgaan.
Daarvoor gebruik ik een glasschraper
pi_192144627
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 15:47 schreef Barry1986 het volgende:
Bij ons werkt altijd schoonmaken Dasty gele fles.
En dan glanzend met glassex.

Maarrr....op den deur krijg je ook van die 'inbrandingen'. Altans van die pan kring afdrukken die met poetsen er niet afgaan.
Daarvoor gebruik ik een glasschraper
[ afbeelding ]
En dan als "glijmiddel" van die kookplaatreiniger. Die tip kreeg ik van een monteur en dit werkt bij mij al jaren.
pi_192340963
Ja ingebrande vlekken, hebben wij ook. Ronde, dus je kan precies zien dat het kwam door water wat uit de de pan is gegaan en is vastgebrand. Al van alles geprobeerd maar glasschraper nog nergens kunnen kopen. (Waar koop je die?) HG ook nog niet. Wel speciale kookplaat spul maar dat zorgt vooral voor glimmen na oppoetsen. Azijn ook geprobeerd omdat ik hoopte dat het kalk zou zijn maar dat is het niet denk ik.

[ Bericht 15% gewijzigd door Hilmo op 29-03-2020 19:07:23 ]
pi_192341183
Probeer het eens bij een verfwinkel, die verkopen glasschrapers.
pi_192445530
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 23:13 schreef Koetjebeh het volgende:
Ik gebruik al twee jaar een inductieplaat 4 pit. En ik neem het achteraf altijd af met een doekje en beetje afwasmiddel. Klaar. Je kunt van die doffe plekjes krijgen. Ik dacht eerst dat dit beschadigde glasdelen waren door de metalen pannen. Maar ook die plekken gaan naar verloop gewoon weg. Blijken toch aanslag.

Je moet niet twee dagen wachten met schoonmaken natuurlijk. Mischien werkt tandpasta..
Tandpasta geen goed idee, werkt als schuurmiddel! :X
pi_192474562
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 17:48 schreef SQ het volgende:
Nou ja, ik veeg het dus niet zo schoon, vandaar mijn vraag, anders zou ik het niet vragen :+

Zeker vlekken van overgekookte pannen zijn hardnekkig. En die strepen :X
Beetje late reactie hier, maar vreemd eigenlijk. Wat voor plaat heb je? Misschien ligt het aan het oppervlak.

Heb nu sinds 2,5 jaar een inductiekookplaat (Ikea), maar meer dan een keukendoekje en wat allesreiniger heb ik nooit nodig gehad.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')