Economische terugval kan meer levens kosten dan een virus.quote:Op zondag 8 maart 2020 20:20 schreef vuurbrood het volgende:
[..]
Het enige land die het serieus aanpakt is in dit geval Zuid Korea.
In Europa is men alleen maar bezig met het redden van de EU en de Eurozone
Heb geen astma en copb, en ben al bang. Kan me voorstellen dat je erg bezorgd bentquote:Op zondag 8 maart 2020 20:21 schreef KI1234 het volgende:
Hallo ik heb een vraagje. Ik ben al 20 jaar astma en COPD patiënt (ben nu 40 als het uitmaakt). Betekent besmet raken met covid-19 voor mij dat ik het sowieso niet meer zal kunnen navertellen? Of bestaat er toch ook een sprankje hoop voor mij? En zo ja, waar?
-bezorgde lezer
Mooie post. Niks mis met relativeren als het onderbouwd wordt zoals nu. Echter, is het aantal doden door het virus niet het grootste probleem wat ons te wachten staat.quote:Op zondag 8 maart 2020 20:07 schreef Schuifpui het volgende:
Ik weet dat relativeren niet op prijs gesteld wordt, maar doe het toch.
Het aantal inwoners in Italië is 60 miljoen. Het aantal doden per jaar per 1000 inwoners is zo'n 10.5 (bron). Dit betekent dat er zo'n 1726 mensen per dag overlijden. Het aantal doden van vandaag (133) is natuurlijk heel veel, maar het is zo'n 7.7% van het normaal aantal dagelijkse doden.
Als je dan kijkt naar de variatie per seizoen, dan is dat significant in vergelijking met aan het aantal COVID doden. Aangezien ik deze cijfers van Italië zo snel even niet kan vinden, pak ik de Nederlandse cijfers. In de winter zo'n 15% meer dan in de zomer (bron). Tussen verschillende jaren kan ook zomaar een groot verschil zitten. Het CBS noemt bijvoorbeeld 6% verschil in doden tussen 2014 en 2015, Europees gezien. In Italië was dit zelfs 8.2% (bron).
Dan is er nog het feit dat een deel van deze gevallen zou overlappen. Je kan niet zomaar stellen dat er nu 133 (7.7%) meer mensen dood gaan. Een deel van deze mensen zou waarschijnlijk toch al in deze periode dood zijn gegaan. Precieze cijfers zijn hiervan natuurlijk nog niet te geven, maar als je kijkt daar de leeftijd van de doden en de onderliggende problemen wel aannemelijk.
Hier uit kan je toch wel concluderen dat het allemaal niet zo extreem is, als dat het op het eerste ogenblik lijkt. Crematoria zullen bijvoorbeeld absoluut geen verschil gaan merken. Neemt niet weg dat het heel vervelend is voor de betrokkenen natuurlijk.
Lees je hier in: https://www.longfonds.nl/(...)n-met-een-longziektequote:Op zondag 8 maart 2020 20:21 schreef KI1234 het volgende:
Hallo ik heb een vraagje. Ik ben al 20 jaar astma en COPD patiënt (ben nu 40 als het uitmaakt). Betekent besmet raken met covid-19 voor mij dat ik het sowieso niet meer zal kunnen navertellen? Of bestaat er toch ook een sprankje hoop voor mij? En zo ja, waar?
-bezorgde lezer
In elk geval een hoger risico wat je loopt op complicaties waarvan de ergste de dood is.quote:Op zondag 8 maart 2020 20:21 schreef KI1234 het volgende:
-bezorgde lezer
USA.quote:Op zondag 8 maart 2020 20:18 schreef hollandia02 het volgende:
https://en.wikipedia.org/wiki/Template:COVID19Testing
Best wel interessant dit.
Fijn dat er landen zijn die meteen ingrijpenquote:Op zondag 8 maart 2020 20:11 schreef heywoodu het volgende:
Slowakije: vijf gevallen, vandaag aangekondigd dat de twee grootste universiteiten van het land twee weken op slot gaan.
Bulgarije: vier gevallen, álle scholen, universiteiten, bioscopen etc op slot, alle sport geannuleerd in de betreffende provincies - en zonder publiek in de andere provincies.
Kan je niet je longarts bellen? Dit zijn wel serieuze vragenquote:Op zondag 8 maart 2020 20:21 schreef KI1234 het volgende:
-bezorgde lezer
Dat hebben ze 30 januari al gedaan.quote:Op zondag 8 maart 2020 20:24 schreef vuurbrood het volgende:
Morgen extra vitamine C 1000mg kopen, nog wat Iglo ping maaltijden, potten mayonaise en lange vloei.
Ik ga niet wachten tot het RIVM iedereen op noodrantsoen gaat zetten![]()
Wanneer roept Italië nou officieel de noodtoestand af?
Het is nogal een "happening" zegmaar. Jammer dat wij die mee moeten maken.quote:Op zondag 8 maart 2020 20:24 schreef Sfancta het volgende:
Wie had vorig jaar rond deze tijd kunnen bedenken in wat voor scenario we nu leven? Is toch abnormaal.
Tja mensen die ik het scenario voor over 2 weken vertel verklaren me voor gek.quote:Op zondag 8 maart 2020 20:24 schreef Sfancta het volgende:
Wie had vorig jaar rond deze tijd kunnen bedenken in wat voor scenario we nu leven? Is toch abnormaal.
Dat hebben ze weken terug al gedaan.quote:Op zondag 8 maart 2020 20:24 schreef vuurbrood het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)-vanwege-coronavirusquote:Op zondag 8 maart 2020 20:24 schreef vuurbrood het volgende:
Morgen extra vitamine C 1000mg kopen, nog wat Iglo ping maaltijden, potten mayonaise en lange vloei.
Nee joh. Sowieso niet 'sowieso'. Je onderliggende klachten heb je natuurlijk liever niet maar je leeftijd spreekt enorm in je voordeel. In jouw categorie is er slechts 0,4% kans op sterfte en ik verwacht bovendien dat ze met jouw achtergrond veel eerder een plekje gaan vinden voor medische zorg. Keep calm!quote:Op zondag 8 maart 2020 20:21 schreef KI1234 het volgende:
-bezorgde lezer
Ja. Die leren dus hoe het niet moet. Van Italië, maar inmiddels zijn wij dus ook al een voorbeeld van hoe het niet moet.quote:Op zondag 8 maart 2020 20:24 schreef Kyran het volgende:
[..]
Fijn dat er landen zijn die meteen ingrijpen
Wie weet wat er allemaal nog gebeurt voor 8 maart 2021.quote:Op zondag 8 maart 2020 20:24 schreef Sfancta het volgende:
Je hebt niets aan die lange vloei als Brabant op slot gaat.quote:Op zondag 8 maart 2020 20:24 schreef vuurbrood het volgende:
Doe eens, verklaar je niet voor gek.quote:Op zondag 8 maart 2020 20:25 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Tja mensen die ik het scenario voor over 2 weken vertel verklaren me voor gek.
Net als vorige maand.
Een FOEI gesprek met Jaap?quote:Op zondag 8 maart 2020 20:13 schreef gniffie het volgende:
Wat voor straf kan je trouwens verwachten als je positief bent getest op Covid-19 maar weigert in quarantaine te gaan? Is hier uberhaubt een wet voor?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |