Herkenbaar... helaas.
Mijn eind 2017 overleden vader, heeft mij in mijn kindertijd mentaal en fysiek mishandeld.
Ook mijn moeder heeft hij mentaal mishandeld, dit werd geleidelijk aan erger gedurende hun huwelijk.
Mijn jongere broer was alles voor hem en na zijn geboorte was ik zonder aanleiding opeens stront voor hem (ik was toen 7 jaar).
Mijn broer werd op een gegeven moment zelfs betrokken in het pesten van mij, wat ik mijn broer niet kwalijk kan nemen, gezien zijn jonge leeftijd.
Maar in die tijd wel, want ik was zelf een kind en tegen mijn vader was ik natuurlijk niet opgewassen.
Dat deed mijn vader dan stiekem en mijn moeder heeft hem een keer betrapt.
Toen beloofde hij het niet meer te doen, maar ging toch verder hiermee, wel een stuk voorzichtiger natuurlijk.
Andere familieleden viel dit op een gegeven moment ook op, aangezien mijn vader niet al te snugger was met dit te verbergen.
De verhoudingen tussen mij en mijn vader zijn pas veranderd toen ik sterker werd dan hem.
Ik heb hem bijna een keer helemaal in elkaar geslagen, maar mijn moeder smeekte dat niet te doen.
Voor haar ben ik toen maar elders even gaan ´afkoelen´.
Mijn vader was namelijk dronken die avond en zei een keer wat hij echt allemaal dacht.
De volgende dag heeft hij met pijn en moeite zijn excuses aan mij moeten aanbieden, de enige keer in zijn leven dat hij dat deed.
Wel een van de waardelooste excuses ooit, maar goed.
Maar ik heb later toch het contact verbroken vanwege nog wat voorvallen.
De laatste 5 jaar van zijn leven heeft hij in een verzorgingshuis doorgebracht en kreeg hij vrijwel geen bezoek.
Het is ook triest dat niemand hem nu mist na zijn overlijden, ook voor mijn moeder was het een bevrijding.
Die is pas echt gaan leven en woont inmiddels in een kleiner huis met allemaal nieuwe meubels en zonder nare herinneringen.
Lange inleiding, maar ik kreeg ook vaak te horen van ´het blijft toch je vader´.
Zeker toen hij in dat verzorgingshuis lag.
Ik was niet bij zijn overlijden.
Heb ik hier schuldgevoel over?
Nee, ik kan voor de volle 100% zeggen dat het niet zo is.
Ik droom heel soms nog van hem, maar ben verder niet meer met hem bezig.
Hetzelfde geld voor mijn moeder.
Als je mijn vader zo sprak, zou je zeggen van dat is wel een aardige man.
Maar kende je hem wat langer, want hij hield die act niet lang vol, kwam zijn ware aard toch naar boven.
Hij had ook psychische klachten (dwangmatig, verschillende tics, verzamelwoede, autistisch) en hij is door zijn eigen moeder erg verwend vroeger hoorde ik, daarom heb ik wel wat begrip, maar die bewuste gemene dingen die hij deed, kan ik hem niet vergeven.
Eerlijk is eerlijk, hij heeft mij wel financieel gesteund met het kopen van mijn huidige woning.
Maar dat was zeker ook wel voor de buitenwereld, klinkt misschien wat ondankbaar, maar ik weet hoe hij was.
In 2018 zat er op een verjaardag waar ik zelf ook zat, een van mijn vaders verpleegsters van dat tehuis.
Ze zei het niet letterlijk, maar er kwam een opmerking van dat ik de zoon was, die vlakbij woonde en niet op bezoek kwam.
Ik neem aan dat mijn vader daar zich over beklaagd heeft, dat niemand hem meer kwam opzoeken.
Mijn broer kwam op een gegeven moment ook niet meer en mijn moeder zo min mogelijk.
Anderen aanwezigen op die verjaardag keken me aan toen ze die opmerking van die verpleegster hoorden, omdat zij ook wisten hoe het echt zat.
Ik ken die vrouw verder niet en ga aan een vreemde de situatie niet uitleggen.
Ik heb alleen gezegd dat de band tussen mij en mijn vader altijd slecht is geweest, meer niet.
Wat ze er van denkt, interesseert me niet.
Ik heb hem nooit als vader gezien en heb ook niet naar zijn erkenning verlangt, zoals vriendjes en klasgenoten uit die tijd.
Die spraken dan vol trots over hun vader, iets wat ik nooit gedaan heb.
Vaak heb ik ´het blijft toch je vader´ gehoord van mensen die natuurlijk niet van alles op de hoogte waren.
Maar als ik een ding heb geleerd in mijn leven, is het wel dat mensen altijd zullen oordelen, meestal achter je rug om, en het leven is gewoon te kort om het iedereen naar de zin te maken of te blijven uitleggen wat je doet om welke reden.
De belangrijke mensen in mijn leven weten hoe het zit en de rest kan m´n gat kussen.
Het blijft triest, dat niemand je mist.
Het is hetzelfde als een jaar geleden.
Maar nu zal een boosterprikje het redden?
Geniet van jullie vrijheid nadat je hele immuunsysteem kapot is geprikt.
Inkomen gegarandeerd voor de farmaceutische industrie… blijven boosteren jongens!