Precies wij ook en wij komen ook nog eens nergensquote:Op woensdag 17 november 2021 13:39 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Tja, vind ik ook. Wij zijn ingeënt, dus geen beperkingen. En testen is weer gratis.
Wij ook niet echt. In elk geval geen evenementen of andere drukke plekken.quote:Op woensdag 17 november 2021 13:47 schreef ueberduitser het volgende:
Precies wij ook en wij komen ook nog eens nergens![]()
(ons meisje is nog niet ingeënt, heb het gisteren toevallig besproken met de Kinderarzt)
Zolang het geen + maatregelen worden vind ik het best.quote:
Toevallig dat ik dinsdag met haar bij de Kinderarzt was en het met haar erover gehad heb.quote:Op woensdag 17 november 2021 14:17 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Wij ook niet echt. In elk geval geen evenementen of andere drukke plekken.
Mag ze wel ingeënt worden? Of is er te veel risico voor haar gezondheid?
Dat lijkt me een hele geruststellingquote:Op donderdag 18 november 2021 06:36 schreef ueberduitser het volgende:
Toevallig dat ik dinsdag met haar bij de Kinderarzt was en het met haar erover gehad heb.
Ze loopt wel risico, maar het risico op Covid is groter. Ze komt nu dus ook op de lijst om gevaccineerd te worden.
Geen gas hier, maar wel een brief dat de stroomprijs omhoog gaat, maar dat valt nog mee (van ¤0,277 naar ¤0,297 euro. Had het wel verwacht en de stijging is ook niet enorm groot gelukkig.quote:Op woensdag 17 november 2021 11:52 schreef ueberduitser het volgende:
Hoe gaat het bij jullie met de gasprijzen?
Ik had vorige maand bericht gekregen dat mijn gas-tarief niet verhoogd zou worden, maar vanochtend een mailtje dat ze toch wel moeten verhogen.
En niet een klein beetje ook![]()
Grundpreis oud: ¤13/Monat
Arbeitspreis oud: ¤0,055/Kwh
Grundpreis nieuw: ¤16,90/Monat
Arbeitspreis nieuw: ¤0,138/Kwh
Ik zit bij Grünwelt, maar ik denk maar dat ik op zoek ga naar een andere aanbieder.
(wij zijn bezig met de koop van een ander huis, dus ik leg met niet voor lang vast)
Hier gaat de gasprijs wel omhoog. En behoorlijk. Electra blijft gelijk. Net geen 28 cent per KWh.quote:Op donderdag 18 november 2021 14:40 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Geen gas hier, maar wel een brief dat de stroomprijs omhoog gaat, maar dat valt nog mee (van ¤0,277 naar ¤0,297 euro. Had het wel verwacht en de stijging is ook niet enorm groot gelukkig.
Hoe werkt dat eigenlijk met zonnepanelen in DLD, weet jij daar meer over? Ik heb begrepen dat je daarvoor "ondernemer" moet worden i.v.m. het terugvragen van de btw. Klopt dat?quote:Op vrijdag 19 november 2021 08:31 schreef ueberduitser het volgende:
Stroomprijzen maakt me nog niet zoveel uit eigenlijk. De woning die we (zo goed als) gekocht hebben heeft 33 PV-panelen op dak en een 10Kw accu in de kelder.
Ik zag gisteren tijdens onze 2e bezichtiging dat het huis 4W trok van het net en de rest zelf produceerde
Nee zover ben ik nog niet helaas dat ik me daar in verdiept heb. Petra heeft een nagelstudio (Kleingewerbe), dus misschien kan ik daar wat mee.quote:Op vrijdag 19 november 2021 09:14 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Hoe werkt dat eigenlijk met zonnepanelen in DLD, weet jij daar meer over? Ik heb begrepen dat je daarvoor "ondernemer" moet worden i.v.m. het terugvragen van de btw. Klopt dat?
Mijn schoonouders hebben sinds een maand zonnepanelen op het dak geïnstalleerd, zonder dat ze kleingewerbe of iets anders hebben aangevraagd voor zover ik weet.quote:Op vrijdag 19 november 2021 09:14 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Hoe werkt dat eigenlijk met zonnepanelen in DLD, weet jij daar meer over? Ik heb begrepen dat je daarvoor "ondernemer" moet worden i.v.m. het terugvragen van de btw. Klopt dat?
Kleinunternehmerregelungquote:Op vrijdag 19 november 2021 09:14 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Mijn Petra heeft een nagelstudio, maar zij mag geen btw rekenen en dus ook niet terug vorderen.quote:Op vrijdag 19 november 2021 14:04 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Kleinunternehmerregelung
je hoeft dan niet aan een heleboel papieren regels te voldoen en krijgt ook een aantal belastingvoordelen niet, maar hoeft zelf geen omzetbelasting te betalen.
Je verwachtte omzet mag daarbij niet boven de 50.000 euro liggen en in hetr voorgaande jaar niet meer dan 22.000 euro..
het is een soort van ZZP-achtige regeling.. gericht op personen die een klein bedrijfsactiviteitje voor ernaast opzetten en weinig omzet hebben, en zo én bureaucratie kunnen besparen maar wel bepaalde kosten, vooral mehrwertsteuer kunnen terugvragen.
je kunt je gewoon als kleinunternehmer bij het Finanzamt waaronder je valt aanmelden door een „Fragebogen zur steuerlichen Erfassung“ in te vullen en op te sturen.
Goed om dit te lezen. Ik heb me nl. in Nederland laten inenten omdat ik daar eerder aan de beurt was dan in Duitsland. Bij een evt. booster lijkt dat nu andersom te gaan zijn. Mocht een booster nodig zijn om niet als tweederangsburger te boek komen te staan kan ik die dus gewoon in Duitsland halen.quote:Op donderdag 18 november 2021 10:14 schreef Erasmus het volgende:
Ik heb dus dinsdag mijn booster shot gekregen. Vlak voor mijn verhuizing had ik in NL J&J (Janssen) gepakt, dinsdag heb ik na het maken van een afspraak via DoctoLib mijn auffrischungsimpfung kunnen pakken. Als je J&J had, moet je je met Pfizer laten prikken. Had even gebeld met de Impfzentrum Berlin om dit te checken.
Over twee weken naar de apotheker om mijn Nederlandse QR-code en Duitse QR-code samen te mergen naar 1 QR-code met de Nederlandse prik en Duitse prik gecombineerd. Want nu sta ik geregistreerd dat ik maar 1 van de 2 Pfizer doses heb gekregen, maar daar klopt natuurlijk niks van. Ik had er maar 1 nodig en mijn J&J staat niet geregisteerd. Heb ook al die tijd met de CoronaCheck-app rondgelopen ipv Corona Warn waar ik over 2 weken ook aan moet geloven (al kan dat nooit slechter zijn dan Luca).
Gisteren flink ziek geweest van de griepachtige bijwerkingen, nu gaat het inmiddels gelukkig beter dmv gezonde voeding en goed slapen.Alleen mijn prikplek is nog gloeiend heet ipv heel mijn lichaam.
Even gefixtquote:Op vrijdag 19 november 2021 15:01 schreef qltel het volgende:
Ik zou best zonnepanelen willen, maar voor zover ik weet ben je dan inderdaad ondernemer (vanwege het terugleveren) en dan ben ik ineens belastingplichtig in Nederland Duitsland en raak mijn Nederlandse ziektekostenverzekering kwijt. En dat is weer niet handig als je grenswerker bent.
Het kan zonder. Alleen heb je dan ook een paar belastingvoordelen/inkomsten niet. De terugverdientijd is dan langer, maar als het je vooral om de waardestijging van je huis en de klimaatverandering te doen is hoeft dat geen probleem te zijn. Met name als je ook een elektoauto zou hebben die bidirektionaal kan laden kan het nog erg interessant zijn. Daarbij mag je op dit moment nog niet bidirektionaal laden, dat gaat echter niet lang zo blijven. Of met batterijen in je garage, maar dan moet je het echt om het klimaat doen… terugverdienen is dan een illusiequote:Op vrijdag 19 november 2021 15:01 schreef qltel het volgende:
Ik zou best zonnepanelen willen, maar voor zover ik weet ben je dan inderdaad ondernemer (vanwege het terugleveren) en dan ben ik ineens belastingplichtig in Duitsland en raak mijn Nederlandse ziektekostenverzekering kwijt. En dat is weer niet handig als je grenswerker bent.
Je moet je aanmelden, als je aan 2G voldoet zijn er verder geen beperkingen en hoef je niet in quarantaine. Wel het aanmeldbewijs meenemen. Dit moet je al kunnen tonen als je de grens overgaat.quote:Anmeldepflicht: Reisende müssen sich vor ihrer Einreise über das Portal der Bundesregierung anmelden (www.einreiseanmeldung.de) und einen Nachweis über die erfolgreiche Anmeldung mitführen.
Quarantänepflicht: Grundsätzlich gilt eine Quarantänepflicht von zehn Tagen. Wer eine Impfung oder Genesung nachweist, kann die Quarantäne sofort beenden oder muss sie gar nicht erst antreten. Alle anderen Personen können die Quarantäne frühestens nach fünf Tagen mit einem negativen Testergebnis beenden. Für Kinder unter zwölf Jahre endet die Quarantäne automatisch nach fünf Tagen.
Nachweispflicht: Schon bei Grenzübertritt müssen Einreisende einen Nachweis über eine vollständige Impfung oder Genesung, oder ein negatives Testergebnis (Schnelltest oder PCR-Test) mitführen.
En grensverkeer is uitgezonderd.quote:Op zaterdag 20 november 2021 10:44 schreef Rewimo het volgende:
Nederland is weer hoogrisicogebied:
[..]
Je moet je aanmelden, als je aan 2G voldoet zijn er verder geen beperkingen en hoef je niet in quarantaine. Wel het aanmeldbewijs meenemen. Dit moet je al kunnen tonen als je de grens overgaat.
bron
Klinkt bekend! Niet concreet op dezelfde manier, maar wel wat algemener dat Nederlanders gewoon botter en minder höflich zijn.quote:Op zondag 28 november 2021 22:36 schreef Erasmus het volgende:
Ik ben nu weer voor een lang weekendje bij mijn ouders in Nederland chillen.
Ik dacht dat Belijners unhöflich waren, maar iedere keer hoor ik "moffen dit, moffen dat, geen mof worden" van verschillende vrienden hier. Dat zou ik nooit horen van Duitsers over Nederlanders, in ieder geval niet in Berlijn of Brandenburg.
Sterker nog, ik liet mijn Duitse vrienden dit stukje van de NPO-serie Rundfunk zien, met mij als live-vertaler naar Hochdeutsch
Wat was dat awkward (maar ik had gewaarschuwd dat ze beledigd kunnen voelen, maar ze drongen er mij op aan om het toch te laten zien).
Vrienden? Voor mij waren het vanaf dat moment géén vrienden meer.quote:Op zondag 28 november 2021 22:36 schreef Erasmus het volgende:
maar iedere keer hoor ik "moffen dit, moffen dat, geen mof worden" van verschillende vrienden hier.
Jeetje UD, dat is inderdaad wel een nare bijkomstigheid.. Fijn dat jullie toch nog afscheid hebben kunnen nemen.quote:Op donderdag 2 december 2021 11:14 schreef ueberduitser het volgende:
Inmiddels is 2G+ hier in de Grafschaft en Emsland ingevoerd, ik vindt het wel best.
M'n moeder ligt op sterven in het ziekenhuis, dat is wel erg vervelend nu. Niet het testen, maar wel dat wij er per dag met max 2 personen op bezoek mogen (1 per keer in de kamer).
"Gelukkig" zagen we dit beleid al aankomen en heeft de directe familie de afgelopen dagen al afscheid genomen, toen we nog met meer mensen (als uitzondering, want stervende) bij haar mochten.
Ja, het is al moeilijk genoeg en dan deze beperkingen erbijquote:Op donderdag 2 december 2021 11:17 schreef qltel het volgende:
[..]
Jeetje UD, dat is inderdaad wel een nare bijkomstigheid.. Fijn dat jullie toch nog afscheid hebben kunnen nemen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Veel sterkte.quote:Op donderdag 2 december 2021 11:14 schreef ueberduitser het volgende:
Inmiddels is 2G+ hier in de Grafschaft en Emsland ingevoerd, ik vindt het wel best.
M'n moeder ligt op sterven in het ziekenhuis, dat is wel erg vervelend nu. Niet het testen, maar wel dat wij er per dag met max 2 personen op bezoek mogen (1 per keer in de kamer).
"Gelukkig" zagen we dit beleid al aankomen en heeft de directe familie de afgelopen dagen al afscheid genomen, toen we nog met meer mensen (als uitzondering, want stervende) bij haar mochten.
Hoe lang woon je er inmiddels?quote:Op zondag 12 december 2021 21:20 schreef gateway het volgende:
Ik kreeg van de week een brief van d burgemeester hier dat ik al lang genoeg in DLD woon om Duits staatsburger te worden. Met als motivatie dat ik niet naar het consulaat hoef vanwege ID kaart.... ( en en paar andere dingen)
Kosten: 255 euro en een soort testje afnemen met vragen, en iets met duitskennis over taal grammatca en sjit.
Niet van plan te doen trouwens op het moment....
Gecondoleerd..quote:Op maandag 13 december 2021 08:31 schreef ueberduitser het volgende:
Dank mensen, afgelopen vrijdag hebben wij definitief afscheid van haar moeten nemen
Heel veel sterktequote:Op maandag 13 december 2021 08:31 schreef ueberduitser het volgende:
Dank mensen, afgelopen vrijdag hebben wij definitief afscheid van haar moeten nemen
Gecondoleerd en heel veel sterkte de komende tijdquote:Op maandag 13 december 2021 08:31 schreef ueberduitser het volgende:
Gecondoleerd...quote:Op maandag 13 december 2021 08:31 schreef ueberduitser het volgende:
Prima! Ik had voor afgelopen zaterdag een afspraak om 09:00 bij het Impfzentrum aan de Immenweg in Nordhorn.quote:Op maandag 20 december 2021 10:52 schreef Hojdhopper het volgende:
Hoe is het bij jullie in de steden geregeld met vaccinatielocaties?
Belde gisteren met mijn moeder (in Bergen op Zoom) die vertelde dat de dichtsbijzijnde priklocatie in Breda of Goes was. Dus een half uur rijden.
Hier kan het bij wijze van spreken op elke straathoek. Ben gisteren geprikt in een café hier 5 minuten fietsen vandaan. Maar ik besef me dat dit misschien alleen zo is geregeld in steden, en vroeg me af hoe het dan op andere plekken in Duitsland geregeld is.
Ben zaterdag 11 december met m'n vader naar Aken (Eschweiler) gereden omdat ik het getreuzel in Nederland wel beu was, daar heb ik zonder moeite een inenting voor hem kunnen krijgen en hebben we zelfs niet hoeven wachten. In Frankfurt daarentegen was het een rommeltje de afgelopen weken, overal urenlange wachtrijen. Ik ben zelf zonder problemen via m'n werkgever ingeënt, maar meerdere vrienden van mij zijn uiteindelijk van Frankfurt naar Offenbach gegaan om daar geprikt te kunnen worden.quote:Op maandag 20 december 2021 10:52 schreef Hojdhopper het volgende:
Hoe is het bij jullie in de steden geregeld met vaccinatielocaties?
Belde gisteren met mijn moeder (in Bergen op Zoom) die vertelde dat de dichtsbijzijnde priklocatie in Breda of Goes was. Dus een half uur rijden.
Hier kan het bij wijze van spreken op elke straathoek. Ben gisteren geprikt in een café hier 5 minuten fietsen vandaan. Maar ik besef me dat dit misschien alleen zo is geregeld in steden, en vroeg me af hoe het dan op andere plekken in Duitsland geregeld is.
Hm dat in Frankfurt had ik dan weer niet verwacht. Maar wel positief (voor jou) dat je vader ook in DE kon worden ingeënt.quote:Op maandag 20 december 2021 12:02 schreef J.B. het volgende:
[..]
Ben zaterdag 11 december met m'n vader naar Aken (Eschweiler) gereden omdat ik het getreuzel in Nederland wel beu was, daar heb ik zonder moeite een inenting voor hem kunnen krijgen en hebben we zelfs niet hoeven wachten. In Frankfurt daarentegen was het een rommeltje de afgelopen weken, overal urenlange wachtrijen. Ik ben zelf zonder problemen via m'n werkgever ingeënt, maar meerdere vrienden van mij zijn uiteindelijk van Frankfurt naar Offenbach gegaan om daar geprikt te kunnen worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |