abonnement Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 12 april 2021 @ 09:46:30 #151
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_198969995
quote:
0s.gif Op zondag 11 april 2021 23:36 schreef DDDDDaaf het volgende:
zodat we zaterdag m'n jarige moeder een selbstgebackener Kuchen kunnen brengen.
Je bedoelt: je >:)

Er mag maar 1 persoon tegelijk op bezoek, toch? :P
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_198970477
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 09:46 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Je bedoelt: je >:)

Er mag maar 1 persoon tegelijk op bezoek, toch? :P
We blijven braaf buiten staan. O-) :Y
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  maandag 12 april 2021 @ 13:15:24 #153
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_198972441
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  vrijdag 14 mei 2021 @ 22:45:21 #154
112251 314
gimme pie!
pi_199426010
Zijn er hier nog Nederlanders die zich al in Duitsland kunnen hebben laten inenten?

Ook vaccin voor Nederlanders die in buitenland wonen - https://nos.nl/l/2380653#UPDATE-container-53110356

Hoewel ze in Hessen nu groep 3 aan het inenten zijn valt het me tegen dat er niet echt een tijdlijn is, alleen informatie over wie in welke groep valt. Ikzelf zou trouwens "gewoon" in groep 4 vallen, maar heb de Freiwillige Impfung optie genomen om AstraZeneca gewoon bij de huisarts te krijgen, zelfde dag nog!
  vrijdag 14 mei 2021 @ 22:47:14 #155
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_199426047
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 22:45 schreef 314 het volgende:
Zijn er hier nog Nederlanders die zich al in Duitsland kunnen hebben laten inenten?

Ook vaccin voor Nederlanders die in buitenland wonen - https://nos.nl/l/2380653#UPDATE-container-53110356

Hoewel ze in Hessen nu groep 3 aan het inenten zijn valt het me tegen dat er niet echt een tijdlijn is, alleen informatie over wie in welke groep valt. Ikzelf zou trouwens "gewoon" in groep 4 vallen, maar heb de Freiwillige Impfung optie genomen om AstraZeneca gewoon bij de huisarts te krijgen, zelfde dag nog!
Ja. Ik. Gewoon bij mijn huisarts. Afgelopen woensdag. Pfizer overigens. We stonden een week of 4 op de wachtlijst
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  vrijdag 14 mei 2021 @ 23:40:04 #156
112251 314
gimme pie!
pi_199426944
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 22:47 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Ja. Ik. Gewoon bij mijn huisarts. Afgelopen woensdag. Pfizer overigens. We stonden een week of 4 op de wachtlijst
Als groep 4 Pfizer gekregen?? Mijn vrouw werkt in farmaceutische logistiek wat als kritisch is benoemd, vandaar dat zij in groep 3 valt. Zij heeft de afspraak online gemaakt en vervolgens netjes twee tijdstippen kunnen kiezen voor eerste en tweede prik. Echter heb ik vooralsnog van niemand anders gehoord dat ze Pfizer hebben kunnen krijgen als niet-kritische "normale" inwoner, wellicht speelt de leeftijd een rol
  vrijdag 14 mei 2021 @ 23:47:24 #157
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_199427030
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 23:40 schreef 314 het volgende:

[..]

Als groep 4 Pfizer gekregen?? Mijn vrouw werkt in farmaceutische logistiek wat als kritisch is benoemd, vandaar dat zij in groep 3 valt. Zij heeft de afspraak online gemaakt en vervolgens netjes twee tijdstippen kunnen kiezen voor eerste en tweede prik. Echter heb ik vooralsnog van niemand anders gehoord dat ze Pfizer hebben kunnen krijgen als niet-kritische "normale" inwoner, wellicht speelt de leeftijd een rol
Wij wonen in nrw in een klein dorp. Misschien maakt dat het verschil.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 15 mei 2021 @ 06:52:25 #158
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_199428447
Wij zijn volgende week zaterdag aan de beurt. Bij de huisarts. AZ. Inclusief onze zoon van 20.
  zaterdag 15 mei 2021 @ 17:59:55 #159
63722 z80
I fink you freaky
pi_199436040
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 22:45 schreef 314 het volgende:
Zijn er hier nog Nederlanders die zich al in Duitsland kunnen hebben laten inenten?

Ook vaccin voor Nederlanders die in buitenland wonen - https://nos.nl/l/2380653#UPDATE-container-53110356

Hoewel ze in Hessen nu groep 3 aan het inenten zijn valt het me tegen dat er niet echt een tijdlijn is, alleen informatie over wie in welke groep valt. Ikzelf zou trouwens "gewoon" in groep 4 vallen, maar heb de Freiwillige Impfung optie genomen om AstraZeneca gewoon bij de huisarts te krijgen, zelfde dag nog!
In NRW is de lijst bij de huisarts afgelopen week officieel opengegaan voor iedereen. Meteen aangemeld. Sta op de lijst maar nog niets gehoord.

En Er is een EU afspraak. Inenten gebeurt in het woonland. Dus waar je ingeschreven staat. Uitzonderingen daargelaten.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  zondag 16 mei 2021 @ 09:03:17 #160
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_199445977
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 22:45 schreef 314 het volgende:
Zijn er hier nog Nederlanders die zich al in Duitsland kunnen hebben laten inenten?

Ook vaccin voor Nederlanders die in buitenland wonen - https://nos.nl/l/2380653#UPDATE-container-53110356

Hoewel ze in Hessen nu groep 3 aan het inenten zijn valt het me tegen dat er niet echt een tijdlijn is, alleen informatie over wie in welke groep valt. Ikzelf zou trouwens "gewoon" in groep 4 vallen, maar heb de Freiwillige Impfung optie genomen om AstraZeneca gewoon bij de huisarts te krijgen, zelfde dag nog!
Ik ben ook groep 4, heb ook BioNtech gekregen bij een privé praktijk via wachtlijst en spontaan stand by zijn. Was bij een therapeut, denk dat veel mensen niet in de gaten hebben dat die ook mogen vaccineren. Ben al bijna aan de beurt voor de tweede.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  zondag 16 mei 2021 @ 10:25:04 #161
63722 z80
I fink you freaky
pi_199446691
quote:
99s.gif Op zondag 16 mei 2021 09:03 schreef XL het volgende:

[..]

Ik ben ook groep 4, heb ook BioNtech gekregen bij een privé praktijk via wachtlijst en spontaan stand by zijn. Was bij een therapeut, denk dat veel mensen niet in de gaten hebben dat die ook mogen vaccineren. Ben al bijna aan de beurt voor de tweede.
Kreise-Kleve is net begonnen aan risicogroep 3. Over wie en wanneer groep 4 wordt nergens gesproken.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  zondag 16 mei 2021 @ 12:14:21 #162
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_199448317
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 10:25 schreef z80 het volgende:

[..]

Kreise-Kleve is net begonnen aan risicogroep 3. Over wie en wanneer groep 4 wordt nergens gesproken.
Dat is hier ook en aan de impfbrücke van het kreis kom je er hier ook niet tussen. De praktijken die vaccineren, daar moet je op alle wachtlijsten als impfjunkie. Tandartsen, Kinderartsen en Therapeuten boven op het lijstje zetten, want de huisarts probeert iedereen.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_199449940
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 17:59 schreef z80 het volgende:

[..]

In NRW is de lijst bij de huisarts afgelopen week officieel opengegaan voor iedereen. Meteen aangemeld. Sta op de lijst maar nog niets gehoord.

En Er is een EU afspraak. Inenten gebeurt in het woonland. Dus waar je ingeschreven staat. Uitzonderingen daargelaten.
Ik heb me aangemeld op sofort-impfen.de, de Duitse tegenhanger van het Nederlandse prullenbakvaccin. Weliswaar een inschrijfbevestiging gekregen, maar al te hoge verwachtingen om me op korte termijn met het door velen geweigerde AZ te kunnen laten vaccineren heb ik niet.

En alle chaotische EU afspraken ten spijt, zodra ik me in Nederland eerder zou kunnen laten vaccineren dan in Duitsland steek ik gewoon de grens over om me in Nederland een prik te laten zetten. Zijn we nou bezig met het bestrijden van een virus of aan het bevredigen van de bureaucratische fetish van een paar autistische ambtenaren?
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  zondag 16 mei 2021 @ 14:07:38 #164
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_199450127
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 17:59 schreef z80 het volgende:

[..]

In NRW is de lijst bij de huisarts afgelopen week officieel opengegaan voor iedereen. Meteen aangemeld. Sta op de lijst maar nog niets gehoord.

En Er is een EU afspraak. Inenten gebeurt in het woonland. Dus waar je ingeschreven staat. Uitzonderingen daargelaten.
Zal wel een paar weken duren vermoedelijk
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 16 mei 2021 @ 14:31:23 #165
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_199450661
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 14:07 schreef Tinkepink het volgende:

Zal wel een paar weken duren vermoedelijk
Vorige week vrijdag heb ik ons op de lijst laten zetten, maandag werden we gebeld voor een afspraak op de 22e. Hangt denk ik van de arts en van de levering af. Toen ik er vrijdags was, vertelden ze dat ze maandags AZ zouden bestellen.

Huisarts had overigens maar 120 doses Pfizer gekregen voor 1.500 patiënten...
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_199455005
Ik ben Prioritätsgruppe 3 in Frankfurt en heb ook nog niks gehoord. M'n huisarts zit vol en van m'n registratie bij Impfservice van Hessen (van twee weken geleden) heb ik ook nog geen bericht gekregen.
pi_199463859
Ben ook prio 4 maar heb me vorige week geregistreerd via m'n werkgever. Die gaan, als alles administratief mag en kan, vanaf juni alle medewerkers vaccineren.

Beetje kut dat ik in juni 3 weken in NL plan te zijn. :') Zal je net zien dat ik dan een afspraak toegestuurd krijg.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_199464599
Ik kreeg overigens van m'n vriendin te horen dat haar in het Impfzentrum expliciet gevraagd werd naar haar (gele) inentingenboekje toen ze gevaccineerd werd. In tegenstelling tot Nederland, waar het de GGD's door de clownschoenen zelfs verboden is stempels te zetten of stickers te plakken in dat gele boekje, gaat men er in Duitsland van uit dat je er een hebt en het ook bij je hebt wanneer je gevaccineerd wordt.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 17 mei 2021 @ 11:04:23 #169
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_199464696
Ah juist, dat hebben wij dus niet :s)

Edit: alleen qltel heeft er eentje. Gelukkig moeten wij naar de huisarts, die zal er dan wel eentje maken voor zoon en mij.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 17 mei 2021 @ 12:46:23 #170
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_199466343
quote:
0s.gif Op maandag 17 mei 2021 11:00 schreef DDDDDaaf het volgende:
Ik kreeg overigens van m'n vriendin te horen dat haar in het Impfzentrum expliciet gevraagd werd naar haar (gele) inentingenboekje toen ze gevaccineerd werd. In tegenstelling tot Nederland, waar het de GGD's door de clownschoenen zelfs verboden is stempels te zetten of stickers te plakken in dat gele boekje, gaat men er in Duitsland van uit dat je er een hebt en het ook bij je hebt wanneer je gevaccineerd wordt.
Wij hebben hadden die ook niet, maar werden gewoon ter plekke voor ons gemaakt.

[ Bericht 1% gewijzigd door ueberduitser op 17-05-2021 13:20:01 ]
  maandag 17 mei 2021 @ 14:32:28 #171
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_199468061
Mijn ggd-paspoort heeft zowel stickers en stempels uit Nederland, als stickers en stempels uit Duitsland. Het is zelfs zo dat mijn huisarts bij mij alle kindervaccinaties wilde uitvoeren, omdat die er niet in stonden. In mijn ggd bewijs van inentingen stonden alleen wat stempels voor Hepatitis A en reisziektes voor azië enzo. Daarmee was onduidelijk wat ik wel en niet gekregen heb en dus heeft mijn duitse huisarts me destijds lekgeprikt en uit mijn ggd-boekje een heel logboek gebouwd… zoals de duitsers het graag doen, heb al overwogen het ook bij sollicitaties mee te sturen ;)

Maar goed, comirnaty staat erin met sticker en stempel. Duitsland kan trots zijn en ik kan veilig een terrasje pakken in de heimat ;)
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_199469119
Ik heb vanmorgen een (Nederlands) geel vaccinatieboekje besteld; aangezien de Verenigde Staten het meest exotische land is wat ik ooit bezocht heb, heb ik dus ook nog nooit een geel boekje (nodig) gehad. Maar eens kijken of mijn Nederlandse huisartsenpraktijk, waar ik nu nog bij ingeschreven sta, dat gele boekje wil vol stempelen en stickeren voordat ik me bij de Duitse huisarts aanmeld waar m'n vriendin al bij ingeschreven staat.

Het consultatieboekje, met daarin de vaccinaties die ik als pasgeboren dddddaafje heb gehad, ben ik tijdens de verhuizing afgelopen herfst tegengekomen. Dat wordt nog zoeken in de resterende verhuisdozen... :|W
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  maandag 17 mei 2021 @ 17:25:46 #173
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_199471825
quote:
0s.gif Op maandag 17 mei 2021 15:22 schreef DDDDDaaf het volgende:
Ik heb vanmorgen een (Nederlands) geel vaccinatieboekje besteld; aangezien de Verenigde Staten het meest exotische land is wat ik ooit bezocht heb, heb ik dus ook nog nooit een geel boekje (nodig) gehad. Maar eens kijken of mijn Nederlandse huisartsenpraktijk, waar ik nu nog bij ingeschreven sta, dat gele boekje wil vol stempelen en stickeren voordat ik me bij de Duitse huisarts aanmeld waar m'n vriendin al bij ingeschreven staat.

Het consultatieboekje, met daarin de vaccinaties die ik als pasgeboren dddddaafje heb gehad, ben ik tijdens de verhuizing afgelopen herfst tegengekomen. Dat wordt nog zoeken in de resterende verhuisdozen... :|W
Je oude vaccinatie boekje heb je toch niet nodig? Ik ben gewoon opnieuw gestart met een nieuw boekje.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  maandag 17 mei 2021 @ 20:33:25 #174
63722 z80
I fink you freaky
pi_199475078
quote:
0s.gif Op maandag 17 mei 2021 15:22 schreef DDDDDaaf het volgende:
Ik heb vanmorgen een (Nederlands) geel vaccinatieboekje besteld; aangezien de Verenigde Staten het meest exotische land is wat ik ooit bezocht heb, heb ik dus ook nog nooit een geel boekje (nodig) gehad. Maar eens kijken of mijn Nederlandse huisartsenpraktijk, waar ik nu nog bij ingeschreven sta, dat gele boekje wil vol stempelen en stickeren voordat ik me bij de Duitse huisarts aanmeld waar m'n vriendin al bij ingeschreven staat.

Het consultatieboekje, met daarin de vaccinaties die ik als pasgeboren dddddaafje heb gehad, ben ik tijdens de verhuizing afgelopen herfst tegengekomen. Dat wordt nog zoeken in de resterende verhuisdozen... :|W
Gewoon aanmelden in Duitsland. Consultatieboekje en indien in dienst gezeten dienstpaspoort mee nemen.
Kunnen ze zien wanneer je wat als laatste gehad hebt. En meteen een dktp laten zetten. Deze mag je gratis elke 5 jaar halen. Kwam ik achter toen ik me lek liet prikken ivm een Azië reis waar geen of minimale geneeskundige verzorging is.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_199714960
Morgen voor het eerst in 6 maanden weer eens naar m'n moedertje in Nederland. O+ Ze heeft eindelijk de tweede prik gekregen. Straks nog een PCR testje doen.
Verwacht eigenlijk geen controles, maar we zullen zien.

Scheelt dat Nederland nu nog "maar" Risikogebiet is. En via een vriendin die bij het consulaat werkt wordt Duitsland voor Nederland volgende week ook van oranje naar geel afgeschaald. Maar dit is geen officiele info natuurlijk
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 2 juni 2021 @ 12:03:15 #176
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_199716208
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 10:20 schreef Hojdhopper het volgende:
Morgen voor het eerst in 6 maanden weer eens naar m'n moedertje in Nederland. O+ Ze heeft eindelijk de tweede prik gekregen. Straks nog een PCR testje doen.
Verwacht eigenlijk geen controles, maar we zullen zien.

Scheelt dat Nederland nu nog "maar" Risikogebiet is. En via een vriendin die bij het consulaat werkt wordt Duitsland voor Nederland volgende week ook van oranje naar geel afgeschaald. Maar dit is geen officiele info natuurlijk
Testen is niet meer verplicht nu, dus controles zijn er niet meer.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  woensdag 2 juni 2021 @ 14:15:26 #177
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_199717710
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 12:03 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Testen is niet meer verplicht nu, dus controles zijn er niet meer.
NL heeft DE als hoogrisico aangemerkt toch? Testen en Quarantaineplicht is er dus nog wel.
pi_199718124
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 14:15 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

NL heeft DE als hoogrisico aangemerkt toch? Testen en Quarantaineplicht is er dus nog wel.
Wanneer je je als (Neder)Duitser korter dan 12 uur in Nederland bevindt hoef je inderdaad geen negatief testresultaat te kunnen overleggen wanneer je gecontroleerd wordt. Aldus de 'Rheinische Post'...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 2 juni 2021 @ 18:44:20 #179
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_199720858
https://duitslandinstituu(...)ebied-voor-duitsland

quote:
Klein grensverkeer dat korter dan 24 uur over de grens gaat, is uitgezonderd van de aanmeld- en quarantaineplicht en hoeft ook geen negatieve test te hebben. Ook bezoek aan eerstegraads-familieleden of partners korter dan 72 uur is uitgezonderd van de quarantaine- en aanmeldplicht.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_199780278
Zijn er FOK!kers die in Berlijn wonen? Ik heb daar een baan aangeboden gekregen en ik had een aantal vragen voordat ik voor mijn face 2 face sollicitatie op en neer de ICE ga pakken naar Berlin Hbf (mits de maatregelen dat toestaan).

[ Bericht 8% gewijzigd door Erasmus op 07-06-2021 11:05:57 ]
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 7 juni 2021 @ 12:03:29 #181
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_199781139
quote:
14s.gif Op maandag 7 juni 2021 11:05 schreef Erasmus het volgende:
Zijn er FOK!kers die in Berlijn wonen? Ik heb daar een baan aangeboden gekregen en ik had een aantal vragen voordat ik voor mijn face 2 face sollicitatie op en neer de ICE ga pakken naar Berlin Hbf (mits de maatregelen dat toestaan).
Zijn er misschien zaken waarmee we je kunnen helpen die niet specifiek met Berlijn te maken hebben?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_199781997
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 12:03 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Zijn er misschien zaken waarmee we je kunnen helpen die niet specifiek met Berlijn te maken hebben?
Nou ja, ik had wel een hoop Berlijn-specifieke vragen (ben er al een paar keer geweest met vakantie). Maar een paar algemene kunnen wel hier, ik ken Duitsland alleen van trips en weekendjes weg:

• Wat is gebruikelijk qua arbeidsvoorwaarden bij een kantoor op HBO/WO-niveau? Denk aan corporate/data marketing. In hoeverre is het gebruikelijk dat er reiskostenvergoeding (of een lease-auto) wordt toegekend bij een fulltime kantoorbaan op niveau? Beetje vergelijkbaar met NL?

• Wat is een beetje de schatting van de percentage tussen bruto- en nettoloon? Net als in NL een beetje (ruw geschat 1/3de)?

• Het niveau van Engels buiten Berlijn. Wat kan ik verwachten? Ik heb reeds in Frankrijk gewoond; is dat een beetje vergelijkbaar?

De jong(-volwassen) generatie Fransen leren het liefst zo goed mogelijk Engels, spreken het graag, kijken ook niet meer naar films en series die gedubbed zijn in het Frans (originele versie met ondertiteling is the way to go voor ze), maar de oudere generaties vertikken het om Engels te leren of te spreken.

Is dit ook het geval in DE?

• Mocht er wat gebeuren (ik ga hier niet vanuit), heb je als EU-burger in Duitsland ook recht op de Duitse ziektewet en WW? Oftewel: kan ik daar ook rekenen op een incidentele vangnet? Of is dat alleen voor Duitse burgers?

• In hoeverre is de zondagssluiting nog het praktijk? In het gros van Duitsland vast nog wel, maar Berlijn ook nog steeds?

• Ik heb een studieschuld bij DUO als 20er (uiteraard). Kan ik dat in DE ook afbetalen?


• Kan ik er vanuit gaan dat ik mijn financiele zaken daar gewoon kan regelen met een Nederlandse IBAN? Of moet ik echt nog een Duitse IBAN fixen? Gezien DE nog behoorlijk met cash werkt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Erasmus op 07-06-2021 13:11:23 ]
pi_199782066
Alvast bedankt voor de moeite :).
  maandag 7 juni 2021 @ 16:10:22 #184
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_199784526
quote:
2s.gif Op maandag 7 juni 2021 13:04 schreef Erasmus het volgende:

[..]

Nou ja, ik had wel een hoop Berlijn-specifieke vragen (ben er al een paar keer geweest met vakantie). Maar een paar algemene kunnen wel hier, ik ken Duitsland alleen van trips en weekendjes weg:

• Wat is gebruikelijk qua arbeidsvoorwaarden bij een kantoor op HBO/WO-niveau? Denk aan corporate/data marketing. In hoeverre is het gebruikelijk dat er reiskostenvergoeding (of een lease-auto) wordt toegekend bij een fulltime kantoorbaan op niveau? Beetje vergelijkbaar met NL?

• Wat is een beetje de schatting van de percentage tussen bruto- en nettoloon? Net als in NL een beetje (ruw geschat 1/3de)?

• Het niveau van Engels buiten Berlijn. Wat kan ik verwachten? Ik heb reeds in Frankrijk gewoond; is dat een beetje vergelijkbaar?

De jong(-volwassen) generatie Fransen leren het liefst zo goed mogelijk Engels, spreken het graag, kijken ook niet meer naar films en series die gedubbed zijn in het Frans (originele versie met ondertiteling is the way to go voor ze), maar de oudere generaties vertikken het om Engels te leren of te spreken.

Is dit ook het geval in DE?

• Mocht er wat gebeuren (ik ga hier niet vanuit), heb je als EU-burger in Duitsland ook recht op de Duitse ziektewet en WW? Oftewel: kan ik daar ook rekenen op een incidentele vangnet? Of is dat alleen voor Duitse burgers?

• In hoeverre is de zondagssluiting nog het praktijk? In het gros van Duitsland vast nog wel, maar Berlijn ook nog steeds?

• Ik heb een studieschuld bij DUO als 20er (uiteraard). Kan ik dat in DE ook afbetalen?

• Kan ik er vanuit gaan dat ik mijn financiele zaken daar gewoon kan regelen met een Nederlandse IBAN? Of moet ik echt nog een Duitse IBAN fixen? Gezien DE nog behoorlijk met cash werkt.
https://www.grensinfo.nl/gip/nl/index.jsp

Hier kan je misschien al een deel info vinden
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 7 juni 2021 @ 18:11:23 #185
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_199786035
quote:
2s.gif Op maandag 7 juni 2021 13:04 schreef Erasmus het volgende:
• Het niveau van Engels buiten Berlijn. Wat kan ik verwachten? Ik heb reeds in Frankrijk gewoond; is dat een beetje vergelijkbaar?
Je kunt er denk ik vanuit gaan dat ook in DLD jongeren redelijk goed Engels spreken, maar ouderen niet. Engels is sinds een aantal jaren (pakweg 14) verplicht op de basisschool, maar dat begint nu dus pas echt effect te krijgen. Verder wordt altijd nog alles nagesynchroniseerd op TV :P
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 7 juni 2021 @ 18:14:08 #186
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_199786059
quote:
2s.gif Op maandag 7 juni 2021 13:04 schreef Erasmus het volgende:
• Kan ik er vanuit gaan dat ik mijn financiele zaken daar gewoon kan regelen met een Nederlandse IBAN? Of moet ik echt nog een Duitse IBAN fixen? Gezien DE nog behoorlijk met cash werkt.

Ja, dat kan met NL IBAN. Sterker nog, met een Nederlandse pas kun je overal gratis geld uit de muur halen, terwijl je met een Duitse pas alleen bij je eigen bank of de daarmee samenwerkende banken gratis geld kunt opnemen. Pinbetalingen zijn sinds corona een stuk gewoner geworden, steeds meer winkels zijn er door corona mee begonnen. In grote steden zal dat helemaal weinig problemen opleveren denk ik.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 7 juni 2021 @ 18:15:43 #187
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_199786073
quote:
2s.gif Op maandag 7 juni 2021 13:04 schreef Erasmus het volgende:
• Mocht er wat gebeuren (ik ga hier niet vanuit), heb je als EU-burger in Duitsland ook recht op de Duitse ziektewet en WW? Oftewel: kan ik daar ook rekenen op een incidentele vangnet? Of is dat alleen voor Duitse burgers?
Als je voor een Duitse werkgever gaat werken, zul je je in DLD moeten verzekeren voor ziektekosten. Dat is duurder maar de zorg is ook een stuk uitgebreider. Als je in NL werkt maar in DLD woont, kun je je gratis inschrijven bij een Krankenkasse en ook in DLD zorg afnemen.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 7 juni 2021 @ 19:04:49 #188
66130 Erasmusch
easy easy
pi_199786621
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 18:14 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Ja, dat kan met NL IBAN. Sterker nog, met een Nederlandse pas kun je overal gratis geld uit de muur halen, terwijl je met een Duitse pas alleen bij je eigen bank of de daarmee samenwerkende banken gratis geld kunt opnemen. Pinbetalingen zijn sinds corona een stuk gewoner geworden, steeds meer winkels zijn er door corona mee begonnen. In grote steden zal dat helemaal weinig problemen opleveren denk ik.
Waarbij ik voor mijn salaris overwijzing wel een Duitse IBAN moest hebben.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 7 juni 2021 @ 19:08:51 #189
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_199786687
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 19:04 schreef Erasmusch het volgende:

Waarbij ik voor mijn salaris overwijzing wel een Duitse IBAN moest hebben.
Wij hebben er ook eentje, maar die dateert nog van voor IBAN. Was toen vooral handig voor Duitse rekeningen die we automatisch wilden betalen. Maar in principe moet dat ook met een NL IBAN kunnen nu.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 7 juni 2021 @ 19:11:12 #190
66130 Erasmusch
easy easy
pi_199786724
quote:
14s.gif Op maandag 7 juni 2021 11:05 schreef Erasmus het volgende:
Zijn er FOK!kers die in Berlijn wonen? Ik heb daar een baan aangeboden gekregen en ik had een aantal vragen voordat ik voor mijn face 2 face sollicitatie op en neer de ICE ga pakken naar Berlin Hbf (mits de maatregelen dat toestaan).
Wat wil je weten? Wel eerst ff je username aanpassen bitte ;)
  maandag 7 juni 2021 @ 21:10:10 #191
63722 z80
I fink you freaky
pi_199788448
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 19:04 schreef Erasmusch het volgende:

[..]

Waarbij ik voor mijn salaris overwijzing wel een Duitse IBAN moest hebben.
Ik heb zowel een Nederlandse als Duitse rekening. De Duitse is/was vooral voor de lokale belastingen en de auto belasting. Ook overschrijvingen naar een sportclub was makkelijker. Nu met de iban zou dit geen probleem meer mogen zijn.
De Nederlandse vanwege de eerder genoemde gratis pinnen.
Wat ook goed werkt is bij Amazon een visa kaart aanvragen. Dat ding kost 20Euro per jaar. Maar bij alle betalingen krijg je punten. En daar kun je de kaart weer mee betalen.
Ik doe er de boodschappen mee. En tanken. Die kaart is voor mij al een paar jaar gratis.

Bij de rabo wereld rekening kun je ook een gratis visa kaart aanvragen.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  dinsdag 8 juni 2021 @ 06:32:46 #192
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_199790830
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 19:08 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Wij hebben er ook eentje, maar die dateert nog van voor IBAN. Was toen vooral handig voor Duitse rekeningen die we automatisch wilden betalen. Maar in principe moet dat ook met een NL IBAN kunnen nu.
Mijn werkgever in NL maakt weer niet over naar buitenlandse rekening....

Bij de Raiffeisenbank hebben wij een rekening en het handige is om "lid" te worden van het filiaal.
Dat kost je wat geld, maar die betaling krijg je in de vorm van een soort lidmaatschaps-winstdividend het jaar erna terug.
Maar ook et jaar daarna, en daarna en daarna.
Dat dekt dan weer mooi de bankkosten.
En door deel te zijn van de cooperatieve bank kreeg je meen ik mij te herinneren ook een andere goudkleurige bankpas ofzo; in ieder geval bespaarde je met die pas/soort bankrekening ook weer geld.

De bankkosten bouwen zich op door bij- en afschrijvingen, een paar cent per keer. Dus hoe minder boekingen, hoe goedkoper. Duitse vaste lasten gaan er van af, maar mijn paypal welke automatisch Duits moest worden, kon ik laatst toch een NL- Iban aan koppelen (ging eerst nog niet ivm Duits adres). Dat scheelt weer wat boekingen op de RAIBA.
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 8 juni 2021 @ 07:55:05 #193
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_199791067
Wij hebben een Barclay Visa credit card. Die is gewoon gratis, tenzij je je uitgaven in termijnen terugbetaalt. Dat doen wij nooit, dus is de kaart kosteloos.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_199791900
Volgens mij is een Duitse rekening inderdaad niet per se nodig. Ik heb er overigens wel een, bij DKB, omdat ik één keer bij een tankstation ben geweest waar alleen EC-Karten werden geaccepteerd. Gelukkige was m'n toenmalige vriendin toen zo vrij te betalen, maar het was wel een leermoment :P
pi_199796918
quote:
2s.gif Op maandag 7 juni 2021 13:04 schreef Erasmus het volgende:

[..]

Nou ja, ik had wel een hoop Berlijn-specifieke vragen (ben er al een paar keer geweest met vakantie). Maar een paar algemene kunnen wel hier, ik ken Duitsland alleen van trips en weekendjes weg:

• Wat is gebruikelijk qua arbeidsvoorwaarden bij een kantoor op HBO/WO-niveau? Denk aan corporate/data marketing. In hoeverre is het gebruikelijk dat er reiskostenvergoeding (of een lease-auto) wordt toegekend bij een fulltime kantoorbaan op niveau? Beetje vergelijkbaar met NL?
Dat laat ik even aan iemand anders...

quote:
• Wat is een beetje de schatting van de percentage tussen bruto- en nettoloon? Net als in NL een beetje (ruw geschat 1/3de)?
Lastig om daar een exact antwoord te geven. In mijn geval: begin 30, alleenstaand, niet in de kerk: ik houd ongeveer 61 a 62% netto over.

quote:
• Het niveau van Engels buiten Berlijn. Wat kan ik verwachten? Ik heb reeds in Frankrijk gewoond; is dat een beetje vergelijkbaar?

De jong(-volwassen) generatie Fransen leren het liefst zo goed mogelijk Engels, spreken het graag, kijken ook niet meer naar films en series die gedubbed zijn in het Frans (originele versie met ondertiteling is the way to go voor ze), maar de oudere generaties vertikken het om Engels te leren of te spreken.

Is dit ook het geval in DE?
Hangt er heel erg van af waar en wie je spreekt. Jongeren in München spreken allemaal Engels. Bij internationale bedrijven ook. Kijk ik naar de vrienden van mijn vriendin (die van het platteland een uurtje buiten de stad komen) dan is het ineens vrij dramatisch.
Tevens houden velen van de gedubbte programma's en films, zelfs jonge mensen.

quote:
• Mocht er wat gebeuren (ik ga hier niet vanuit), heb je als EU-burger in Duitsland ook recht op de Duitse ziektewet en WW? Oftewel: kan ik daar ook rekenen op een incidentele vangnet? Of is dat alleen voor Duitse burgers?
Dat is er, sociale verzekeringen wanneer je een Duitse werkgever hebt.

quote:
• In hoeverre is de zondagssluiting nog het praktijk? In het gros van Duitsland vast nog wel, maar Berlijn ook nog steeds?
Hoe het daar in Berlijn zit weet ik niet. Het zuiden van Duitsland, Beieren en München, daar zit alles op zondag nog potdicht.

quote:
• Ik heb een studieschuld bij DUO als 20er (uiteraard). Kan ik dat in DE ook afbetalen?
Helaas wel... :') Zelfde situatie hier.

quote:
• Kan ik er vanuit gaan dat ik mijn financiele zaken daar gewoon kan regelen met een Nederlandse IBAN? Of moet ik echt nog een Duitse IBAN fixen? Gezien DE nog behoorlijk met cash werkt.
Toen ik 6 jaar geleden naar DE kwam had ik voor een hoop dingen nog een Duitse rekening nodig (telefoon, werk, stroomleverancier, etc). Inmiddels is dat allemaal IBAN en kan het ook met een Nederlandse.
Wat opmerkelijker is: in veel kleine winkels en sommige supermarkten wordt mijn Nederlandse pas niet geaccepteerd. Vrij kut als je dan geen Duitse hebt als alternatief.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  dinsdag 8 juni 2021 @ 16:42:30 #196
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_199797146
Ja wat Hodjhopper schrijft; Het hebben van losgeld omdat je NL pas niet wordt geaccepteerd, of omdat pinnen geld kost of er überhaupt geen pin is: Het komt voor !

Het is hier ook gebruikelijk te faxen, iets wat in NL volgens mij al 15 jaar niet meer gebeurt.
Zodra je ingeschreven in DLD bent en geen NL inkomen, bouw je geen AOW meer op. 2% afbouw per jaar dat je niet in NL ingeschreven staat.
Een vrijwillige AOW-verzekering is wel mogelijk.

Wegenbelasting goedkoper, brandstof goedkoper, verzekeringen veel duurder.
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_199799373
quote:
2s.gif Op maandag 7 juni 2021 13:04 schreef Erasmus het volgende:

[..]

Nou ja, ik had wel een hoop Berlijn-specifieke vragen (ben er al een paar keer geweest met vakantie). Maar een paar algemene kunnen wel hier, ik ken Duitsland alleen van trips en weekendjes weg:

• In hoeverre is de zondagssluiting nog het praktijk? In het gros van Duitsland vast nog wel, maar Berlijn ook nog steeds?

quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 16:22 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]


Hoe het daar in Berlijn zit weet ik niet. Het zuiden van Duitsland, Beieren en München, daar zit alles op zondag nog potdicht.
In Berlijn is ook alles op zondag dicht, ben er afgelopen weekend nog geweest. Uitzondering zijn supermarkten in stations, maar het is bepaald geen pretje om daarheen te gaan op zondag. Voorbeelden zijn de Hit-supermarkt in Bahnhof Zoo en de Edeka in station Lichtenberg.

Ik weet overigens niet wat je precies wil weten, maar ondanks dat ikzelf in Frankfurt woon kom ik zeer regelmatig in Berlijn dus ik kan je wellicht wel wat specifieke informatie over de stad vertellen.

[ Bericht 6% gewijzigd door J.B. op 08-06-2021 20:26:36 ]
pi_199800329
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 16:22 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Wat opmerkelijker is: in veel kleine winkels en sommige supermarkten wordt mijn Nederlandse pas niet geaccepteerd. Vrij kut als je dan geen Duitse hebt als alternatief.
Welke bank heb je? Dat is mij nl. jaren geleden in België ook wel eens met m'n Rabobankpas overkomen, maar in Duitsland tot nu toe nog nooit. Tijdens de pandemie heeft men in Duitsland overigens echt een gigantische inhaalslag gemaakt met het plaatsen van pinautomaten in winkels vind ik.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  woensdag 9 juni 2021 @ 08:29:19 #199
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_199802653
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 21:39 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Welke bank heb je? Dat is mij nl. jaren geleden in België ook wel eens met m'n Rabobankpas overkomen, maar in Duitsland tot nu toe nog nooit. Tijdens de pandemie heeft men in Duitsland overigens echt een gigantische inhaalslag gemaakt met het plaatsen van pinautomaten in winkels vind ik.
ING
Had het twee weken geleden nog.
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_199803978
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 21:39 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Welke bank heb je? Dat is mij nl. jaren geleden in België ook wel eens met m'n Rabobankpas overkomen, maar in Duitsland tot nu toe nog nooit. Tijdens de pandemie heeft men in Duitsland overigens echt een gigantische inhaalslag gemaakt met het plaatsen van pinautomaten in winkels vind ik.
ABN Amro en in Duitsland Sparkasse en ING DiBa.

Ja, dat met die inhaalslag is inderdaad wel waar. Maar toch, in mei was ik nog bij een Bruna-achtige winkel. Pinnen alleen mogelijk vanaf ¤10.
En laatst ook bij een bakkerketen op een S-Bahn station, pinnen niet mogelijk.

Ik haat dat.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')