Het valt nog even te bezien, wellicht is het virus nog niet door tests te ontdekken binnen een paar dagen na terugkeer.
Wel hoop ik dat het voorlopig even afgelopen is met dit gezeik. Ik woon zelf in Grunn, op werk word ik er helemaal mee doodgegooid. Mensen die inderdaad het soort 'grapjes' maken die in dit topic niet gewenst zijn. Er heerst ontzettend veel haat tegen deze groep mensen. En nee, Vindicat is inderdaad geen club die de sympathie mee heeft. Ik vermoed dat morgenochtend ineens iedereen op werk amnesie heeft en niet meer weet wat ze de afgelopen dagen allemaal geroepen hebben (ik heb er echt discussies met stemverheffing over gehad).
De burgemeester van Groningen heeft
hier en
hier een aantal zinnige dingen over deze kwestie gezegd. Ik ben het niet eens met zijn houding van zomaar alles aannemen van RIVM, maar wel als het gaat over de overtrokken reacties. En als stank voor dank krijgt hij ook her en der op social media voor de voeten geworpen dat hij een vieze VVD'er is die zelf vast bij Vindicat heeft gezeten en ze daarom de handen boven het hoofd houdt (ja, complotten zijn overal).
Van alle duizenden mensen die de afgelopen tijd tussen Nederland en Italië hebben gereisd, is deze groep studenten waarschijnlijk de enige die in zo'n groepsverband is gegaan, constant contact hebben gehouden met de GGD, en van wie de bewegingen en contacten te achterhalen zijn. Allerlei andere mensen zijn heen en weer gereden en gevlogen zonder enige vorm van controle, tot op de dag van vandaag, en waarschijnlijk nog wel een paar weken in de toekomst. Mocht daar iemand tussen zitten die het virus draagt, succes met het achterhalen daarvan. Dat gaat nooit lukken. Terwijl juist bij deze groep de hele situatie veel beter beheersbaar is.
Het stompzinnige aan deze situatie is dat de zeikerds eigenlijk altijd gelijk hebben in hun eigen wereld. Als er toch een student besmet is, dan zou dat de rechtvaardiging zijn om de hele groep van 900 achter slot en grendel te zetten, terwijl dat verder met niemand in Nederland gebeurt. Als er over 2 weken nog niks aan de hand is met deze groep, dan kunnen ze nog zeggen: "Ja maar het had gekund toch???"
In een onzekere situatie met veel onbekende factoren is het heel moeilijk om je kompas te bewaren en fatsoen te houden. Het onbekende maakt mensen bang. Dan is het heel makkelijk om naar schuldigen te zoeken. Stel als er straks een besmetting in Groningen is, dan gaan mensen toch zeggen: zie je wel, die kut Vindi's hebben dat gedaan. Ook al is daar helemaal geen bewijs voor. Mensen kunnen het niet accepteren dat de verspreiding snel en ongezien kan gebeuren. Voeg daar de (soms terechte) argwaan richting de autoriteiten aan toe en je hebt een hele giftige cocktail.
Nu is de actie met het afzetlint rond de sociëteit nog redelijk onschuldig, maar het is toch best gevaarlijk om te zien hoe snel mensen gaan vingerwijzen en haten. Je zag in Engeland ook dat een Aziatisch persoon in elkaar werd geslagen. Nu is discrimineren tegen corpsballen misschien niet helemaal hetzelfde als discrimineren op grond van ras of andere kenmerken waar mensen niks aan kunnen doen, maar het zou wel naïef zijn om te denken dat dat hier niet kan gebeuren. Juist daarom is het heel belangrijk om niet in de reflex te schieten en de een of andere groep te gaan haten vanwege het virus.