quote:Pandemie
Volgens de Amerikaanse professor aan de prestiqieuze Harvard universiteit Marc Lipsitch wordt de Corona-virus-besmetting een wereldwijde pandemie waar 40 tot 70% van de mensheid besmet mee zal raken.
Volgens Lipsitch zullen de meeste patienten lichtjes ziek zijn, of geen symptomen krijgen, net als met de gewone griep het geval is. Wel is dit virus levensbedreigend voor oudere en zieke mensen.
Bron
• Livetrackers: via deze drie: (link 1) (link 2) (link 3)quote:Coronavirussen
De coronavirussen zijn een grote familie van virussen die ziekten veroorzaken. Deze virussen zijn zoönotisch, dat betekent dat ze overgedragen kunnen worden tussen dieren en mensen. De wereldgezondheidsorganisatie (WHO) geeft meer informatie over het virus op hun website.
Veel voorkomende tekenen van infectie zijn ademhalingsproblemen, koorts en hoesten. In ernstige gevallen kan het leiden tot een longontsteking, nierfalen en is het dodelijk. De standaard aanbevelingen die de WHO doet om verspreiding te voorkomen zijn: regelmatig handen wassen, mond en neus bedekken bij hoesten en niezen en het grondig koken van vlees en eieren.
Eerder uitgebroken coronavirussen zijn MERS en SARS. Dat laatste virus werd in 2003 ook in China ontdekt. Het werd overgedragen van civetkatten op mensen. Er zijn verschillende coronavirussen die al wel onder dieren circuleren, maar waar nog geen mensen door zijn besmet.
Bron
• Gedetailleerde overzichtskaart: HIERquote:
Voor het eerst is er een geval van besmetting met het nieuwe coronavirus vastgesteld in Nederland. Het gaat om een 56-jarige man uit Loon op Zand. Hij werd woensdag opgenomen en ligt in quarantaine in het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg.
twitter:rivm twitterde op donderdag 27-02-2020 om 21:20:37Bij een patiënt in Nederland is vanavond #COVID19 vastgesteld. Met labonderzoek is de diagnose bevestigd. De GGD is gestart met contactonderzoek. Meer informatie: https://t.co/80e0vcVakc#coronavirus #ncov #patiënt #virus https://t.co/UGQPIdJ7Tl reageer retweet
twitter:rivm twitterde op vrijdag 28-02-2020 om 10:52:39Vannacht is een tweede patiënt met #COVID19 gediagnosticeerd. De GGD Amsterdam is gestart met het contactonderzoek. Meer informatie: https://t.co/kEBMjZtcir#covid #coronavirus #sarscov2 #corona https://t.co/7fcezFfbfM reageer retweet
twitter:rivm twitterde op vrijdag 28-02-2020 om 13:25:57Waar kun je terecht met vragen over het #coronavirus? ? Veel vragen en antwoorden: https://t.co/Xrjsu9rHta??? Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD? Andere vragen: 0800-1351#COVID #COVID19 #RIVM #vragen #antwoorden https://t.co/SGznUUMvs9 reageer retweet
Mwoah, hamsteren. Ik heb denk ik 30 euro uitgegeven om een voorraadje op te bouwen.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 12:16 schreef Collide het volgende:
[..]
Er word gehamsterd, mensen willen thuis blijven, kinderen worden thuisgehouden van school etc.
Neenquote:Op zaterdag 29 februari 2020 12:18 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Hamsteren is een groot woord, maar kijk, als er veel besmettingen zijn in bijvoorbeeld Amsterdam ga ik liever 1 keer per week naar de Appie ipv elke dag. Is dat heel gek?
NL hanteert precies hetzelfde beleid als Italië deed waardoor het daar zo uit de hand is gelopen. Die Italiaanse patient werd naar huis gestuurd zonder dat men hem getest heeft, omdat hij zelf niet in een risicogebied was geweest, met als gevolg dat hij vele anderen heeft aangestoken voordat men ontdekte dat hij toch corona had.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 11:08 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Mwa. Nederland heeft het allemaal iets beter in beeld dan Italië en Iran hoor. Het kan hier nog even onder controle worden gehouden.
School is volgende week sowieso al gesloten, vanwege de vakantie.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 12:20 schreef Jane het volgende:
In Amsterdam zijn ze nu denk ik druk in overleg. Wellicht omdat de school van het 3e kind nu ook gesloten moet gaan worden.
Is ie dood?quote:Op zaterdag 29 februari 2020 12:22 schreef Jojoke het volgende:
Het Iraanse parlementslid was ook vice-voorzitter van het parlement. Het virus gaat daar flink rond in de regeringskringen. Hij ziet er ook niet stokoud uit.
[ afbeelding ]
Zoals ik het tot nu toe begrepen heb kun je er allerlei griepklachten van krijgen, behalve een snotneus. Dus wel spierpijn, hoesten, kortademig enz., maar snotteren en heel veel niezen is wrs gewoon een verkoudheid.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 12:20 schreef banaantjeEE het volgende:
Ik vind de symptomen ook niet echt duidelijk.
3 new cases in the United States: [source] [source] [source]
- 1 in Washington State: a 18-year-old student from Jackson High School in Mill Creek with no travel history to an outbreak area who on Feb. 24 had body aches, chills and a headache. After feeling better, he returned to school, before test results came out on Feb. 28. The school will be closed for a few days of deep disinfecting.
- 1 in Washington State: a woman in her 50s with confirmed travel to Daegu, South Korea.
- 1 in Oregon [source]
Iedereen heeft toch wel eens hoofdpijn of spirerpijn?
1 keer naar de Appie is al genoeg om corona te vatten broerquote:Op zaterdag 29 februari 2020 12:18 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Hamsteren is een groot woord, maar kijk, als er veel besmettingen zijn in bijvoorbeeld Amsterdam ga ik liever 1 keer per week naar de Appie ipv elke dag. Is dat heel gek?
In de 50.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 12:20 schreef tesssssssss het volgende:
Ik kan nergens vinden hoe oud die Mohammad ali Ramezani. was. Rust in Vrede.
Ik schat zo rond de 60. Maar waarom staat dat nergens?quote:Op zaterdag 29 februari 2020 12:22 schreef Jojoke het volgende:
Het Iraanse parlementslid was ook vice-voorzitter van het parlement. Het virus gaat daar flink rond in de regeringskringen. Hij ziet er ook niet stokoud uit.
[ afbeelding ]
Hij was in 2 ziekenhuizen geweest, dan zou ik verwachten dat het vrij ernstig was, maar in de VS kan dat misschien betekenen dat ze geen verzekering hebben en daarom naar de spoedafdeling gaan ipv naar een gewone dokter?quote:Op zaterdag 29 februari 2020 12:20 schreef banaantjeEE het volgende:
Ik vind de symptomen ook niet echt duidelijk.
3 new cases in the United States: [source] [source] [source]
- 1 in Washington State: a 18-year-old student from Jackson High School in Mill Creek with no travel history to an outbreak area who on Feb. 24 had body aches, chills and a headache. After feeling better, he returned to school, before test results came out on Feb. 28. The school will be closed for a few days of deep disinfecting.
- 1 in Washington State: a woman in her 50s with confirmed travel to Daegu, South Korea.
- 1 in Oregon [source]
Iedereen heeft toch wel eens hoofdpijn of spirerpijn?
Welke vakantie? Regio Noord (Amsterdam) had vorige week voorjaarsvakantie:quote:Op zaterdag 29 februari 2020 12:22 schreef Collide het volgende:
[..]
School is volgende week sowieso al gesloten, vanwege de vakantie.
Vakantie was vorige week vriend. Je zit zeker in het zuiden?quote:Op zaterdag 29 februari 2020 12:22 schreef Collide het volgende:
[..]
Daarom je vrouw zich extra goed in laten pakken en naar de super sturen terwijl jij lekker thuis blijft!quote:Op zaterdag 29 februari 2020 12:23 schreef Slayage het volgende:
[..]
1 keer naar de Appie is al genoeg om corona te vatten broer
Of een gevolg van de economische sancties?quote:Op zaterdag 29 februari 2020 12:23 schreef bitterbal het volgende:
Misschien wat ver gezocht maar zou het kunnen zijn dat ze bv in een land als Iran meer vertrouwen in hun geloof en daarom niet medische hulp opzoeken? Met gevolg een hoger dodenaantal?
In Nederland was de persoon inderdaad ook naar huis gestuurd met de boodschap dat het een griepje is. Ik denk wel dat Nederland de uitbraak iets eerder ontdekt had vanwege het meetnet met 50 huisartsen. Zo'n enorme uitbraak als nu in Noord-Italië hadden ze eerder moeten ontdekken.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 12:20 schreef Jane het volgende:
[..]
NL hanteert precies hetzelfde beleid als Italië deed waardoor het daar zo uit de hand is gelopen. Die Italiaanse patient werd naar huis gestuurd zonder dat men hem getest heeft, omdat hij zelf niet in een risicogebied was geweest, met als gevolg dat hij vele anderen heeft aangestoken voordat men ontdekte dat hij toch corona had.
In Amsterdam zijn ze nu denk ik druk in overleg. Wellicht omdat de school van het 3e kind nu ook gesloten moet gaan worden.
Ik had ook gehoord dat ze in sommig landen verkeerde medicatie geven.Maar was nog niet bevestigd. Was een gerucht.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 12:23 schreef bitterbal het volgende:
Misschien wat ver gezocht maar zou het kunnen zijn dat ze bv in een land als Iran meer vertrouwen in hun geloof en daarom niet medische hulp opzoeken? Met gevolg een hoger dodenaantal?
Hoe kom je daarbij? In Amsterdam zijn ze afgelopen week gewoon naar school geweest hoor.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 12:22 schreef Collide het volgende:
[..]
Ik merk wel dat de grens van het bagetaliseren wordt opgeschoven.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 12:20 schreef Collide het volgende:
Voorlopig zijn er in Nederland slechts 2 gevallen, waarvan er 1 in het ziekenhuis (en zelfs hij word waarschijnlijk over een paar dagen ontslagen).
Ja dat kan.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 12:26 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Of een gevolg van de economische sancties?
Ik heb nooit vakantie, maar dacht dat het zuiden nu vakantie had en volgende week het noordenquote:Op zaterdag 29 februari 2020 12:26 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Vakantie was vorige week vriend. Je zit zeker in het zuiden?
Beter corona je hem de trein uit bij het volgende station.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 12:29 schreef Lafoy het volgende:
Zit in de trein en er zit hier iemand behoorlijk te rochelendit neemt mijn smetvrees naar een nieuw level haha
Nou moet ik zeggen, als al die oude bokken in Iran het loodje leggen is er wel kans op een opleving van het vrije land dat het ooit wasquote:
Viesquote:Op zaterdag 29 februari 2020 12:29 schreef Lafoy het volgende:
Zit in de trein en er zit hier iemand behoorlijk te rochelendit neemt mijn smetvrees naar een nieuw level haha
Niet mee eens. Italië wist dondersgoed dat ze op het moment van constateren te laat waren. Daarom gooide ze de hele regio in lockdown.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 12:20 schreef Jane het volgende:
[..]
NL hanteert precies hetzelfde beleid als Italië deed waardoor het daar zo uit de hand is gelopen. Die Italiaanse patient werd naar huis gestuurd zonder dat men hem getest heeft, omdat hij zelf niet in een risicogebied was geweest, met als gevolg dat hij vele anderen heeft aangestoken voordat men ontdekte dat hij toch corona had.
Ik ben zelf helemaal niet zo angstig aangelegd, vind het wel grappig dat iedereen er zo anders mee omgaat. Ik woon in Amsterdam en zie heel veel mensen op een dag. Ik kan en ga mijn leven hier niet op aanpassen of zoiets, dat ik allerlei zooi ga inslaan omdat er mensen besmet zijn. Dat virus is nu toch allang verspreid door het hele land (het blijft vast niet bij deze 2), niks meer aan te doen en jezelf opsluiten heeft ook geen zin. Dus of je nou 1 keer of 10 keer naar de supermarkt gaat: het wordt niet anders.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 12:18 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Volgend station is Tilburgquote:Op zaterdag 29 februari 2020 12:29 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Beter corona je hem de trein uit bij het volgende station.
Eén keer een relatief klein risico lopen of tien keer datzelfde risico lopen maakt toch een factor tien verschil?quote:Op zaterdag 29 februari 2020 12:30 schreef Mar_an het volgende:
[..]
Ik ben zelf helemaal niet zo angstig aangelegd, vind het wel grappig dat iedereen er zo anders mee omgaat. Ik woon in Amsterdam en zie heel veel mensen op een dag. Ik kan en ga mijn leven hier niet op aanpassen of zoiets, dat ik allerlei zooi ga inslaan omdat er mensen besmet zijn. Dat virus is nu toch allang verspreid door het hele land (het blijft vast niet bij deze 2), niks meer aan te doen en jezelf opsluiten heeft ook geen zin. Dus of je nou 1 keer of 10 keer naar de supermarkt gaat: het wordt niet anders.
Daar gaat het WK voetbalquote:Op zaterdag 29 februari 2020 12:31 schreef bitterbal het volgende:
5 MINUTEN GELEDEN
Eerste coronageval in Qatar
Ook in Qatar is nu een eerste besmetting met het coronavirus vastgesteld, meldt het staatspersbureau. Details ontbreken vooralsnog.
NOS
Tuurlijk wel. De kans is een stuk kleiner als je maar 1 keer per week gaat ipv 1 keer per dag (wat ik normaal doe). Het is maar een kleine verandering die makkelijk te maken is.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 12:30 schreef Mar_an het volgende:
[..]
Ik ben zelf helemaal niet zo angstig aangelegd, vind het wel grappig dat iedereen er zo anders mee omgaat. Ik woon in Amsterdam en zie heel veel mensen op een dag. Ik kan en ga mijn leven hier niet op aanpassen of zoiets, dat ik allerlei zooi ga inslaan omdat er mensen besmet zijn. Dat virus is nu toch allang verspreid door het hele land (het blijft vast niet bij deze 2), niks meer aan te doen en jezelf opsluiten heeft ook geen zin. Dus of je nou 1 keer of 10 keer naar de supermarkt gaat: het wordt niet anders.
dit heb je niet meegekregen?quote:Op zaterdag 29 februari 2020 12:23 schreef bitterbal het volgende:
twitter:GadflyPersia twitterde op dinsdag 25-02-2020 om 04:08:47Ayatollah Tabrizian, a prominent clergyman & a self-proclaimed expert in “Islamic medicine”, has published the following list on how to avoid #coronavirus:* Comb your hair thoroughly* Eat lots of apples & onions* Dip a cotton ball in oil & insert it in your anusReally! https://t.co/JzyzoMQ0FL reageer retweet
Al nieuws over het eventuele aflasten van het WK?quote:Op zaterdag 29 februari 2020 12:31 schreef bitterbal het volgende:
5 MINUTEN GELEDEN
Eerste coronageval in Qatar
Ook in Qatar is nu een eerste besmetting met het coronavirus vastgesteld, meldt het staatspersbureau. Details ontbreken vooralsnog.
NOS
quote:Op zaterdag 29 februari 2020 12:33 schreef Tarado het volgende:
[..]
dit heb je niet meegekregen?twitter:GadflyPersia twitterde op dinsdag 25-02-2020 om 04:08:47Ayatollah Tabrizian, a prominent clergyman & a self-proclaimed expert in “Islamic medicine”, has published the following list on how to avoid #coronavirus:* Comb your hair thoroughly* Eat lots of apples & onions* Dip a cotton ball in oil & insert it in your anusReally! https://t.co/JzyzoMQ0FL reageer retweet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |