abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_191712883
Voor al je vragen over katten waar je geen apart topic voor aan wil maken.

pi_191713114
Zit ik een heel stuk te typen is het topic vol.

Het kussen onderin kan gewassen worden, kussen boven op ook (die zit met klitteband vast). Of de hangmandjes gewassen kunnen worden durf ik nu niet te zeggen, zal vanavond even kijken maar ik denk niet dat dat lukt zonder de hele krabpaal uit elkaar te halen. En als ik dat doe weet ik niet of ik 'm weer in elkaar krijg. Dat ging op zich best makkelijk maar de beschrijving is weggegooid.
Mijn katten gebruiken het meubel heel veel, ook om te krabben (maar dat doen ze bij de bank helaas ook) en het zit er na ruim 2,5 jaar nog prima uit.
We have far more in common than that which devides us..
pi_191713184
We have far more in common than that which devides us..
  donderdag 27 februari 2020 @ 14:24:42 #4
139693 Rolstoelvandaal
I once was a stuntman...
pi_191713453
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 14:06 schreef Kaatje1 het volgende:
Zit ik een heel stuk te typen is het topic vol.

Het kussen onderin kan gewassen worden, kussen boven op ook (die zit met klitteband vast). Of de hangmandjes gewassen kunnen worden durf ik nu niet te zeggen, zal vanavond even kijken maar ik denk niet dat dat lukt zonder de hele krabpaal uit elkaar te halen. En als ik dat doe weet ik niet of ik 'm weer in elkaar krijg. Dat ging op zich best makkelijk maar de beschrijving is weggegooid.
Mijn katten gebruiken het meubel heel veel, ook om te krabben (maar dat doen ze bij de bank helaas ook) en het zit er na ruim 2,5 jaar nog prima uit.
Voor 2,5 jaar oud te zijn ziet die krabpaal er nog heel goed uit.
Die van mij staan best wel scheef, hoe vaak ik ook alles terug vast draai. De sisal is ook helemaal uitgerafeld op veel stukken en bij de mandjes begin je de metalen ring te zien door de stof.

Bedankt voor alle uitleg. Ik zal laten weten welke het uiteindelijk gaat zijn.
pi_191713596
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 14:24 schreef Rolstoelvandaal het volgende:

[..]

Voor 2,5 jaar oud te zijn ziet die krabpaal er nog heel goed uit.
Die van mij staan best wel scheef, hoe vaak ik ook alles terug vast draai. De sisal is ook helemaal uitgerafeld op veel stukken en bij de mandjes begin je de metalen ring te zien door de stof.

Bedankt voor alle uitleg. Ik zal laten weten welke het uiteindelijk gaat zijn.
Het sisal zit er nog goed op ja en je kunt nieuwe onderdelen bij bestellen. De vorige was echt zo stuk gemaakt (in 3 jaar), toen ik 'm uit elkaar haalde om weg te doen, bleek dat het een kwestie van dagen was geweest. Al het sisal zat los, mandjes waren door en de poten waren ook helemaal door. Deze is zo veel steviger
We have far more in common than that which devides us..
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 27 februari 2020 @ 14:51:44 #6
269689 crew  Viv
pi_191713919
Wij hadden voor onze twee Main Coons eerst een XXL krabton van Zooplus, en daarna een krabpaal tot aan het plafond van deze site: https://www.dierenvilla.nl/katten/krabpaal/zware-katten/

Van de onderste paal ligt het sisal deels los (na 1,5 jaar krabben), verder heel degelijk. :Y) Het verschil met gewone krabpalen is vooral de diameter, deze zijn 20 cm.
pi_191714592
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 14:51 schreef ViviRAWRS het volgende:
Wij hadden voor onze twee Main Coons eerst een XXL krabton van Zooplus, en daarna een krabpaal tot aan het plafond van deze site: https://www.dierenvilla.nl/katten/krabpaal/zware-katten/

Van de onderste paal ligt het sisal deels los (na 1,5 jaar krabben), verder heel degelijk. :Y) Het verschil met gewone krabpalen is vooral de diameter, deze zijn 20 cm.
Zo’n krabton is hier sowieso een enorm succes. Als die definitief afgeleefd is verklaard staat er 3 dagen later een nieuwe... _O-

Maar voorlopig doet ie het nog.
Overwogen alleen het krabspul te vervangen... maar zag vandeweek dat het pluche ook helemaal los zit.. en nog geen los krabmateriaal gevonden dat geschikt is ook.
Dus koop ergens wel een nieuwe... als het nodig is.

Word meer aan gekrabt dan aan de paal... maar die mat die er omheen zit is duidelijk wat steviger dan gewikkeld sisaltouw :)
(En ik draai hem regelmatig dus hij is ook wat meer verspreid bekrabbeld. )
  donderdag 27 februari 2020 @ 15:36:22 #8
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_191714643
Aah ja zo'n krabton heb ik ook. De kleine kat vind die wel leuk om op te zitten of zich te verschuilen. Verdedr is die nog nooit gebruikt als krabpaal :+

Ben wel blij dat ik niet zo'n heel bouwwerk in de kamer hoef te zetten. In de 'kattenkamer' heb ik wel een iets grotere, maar dat is er eentje van 2 verdiepingen, maar oogt niet zo groot.
pi_191714729
quote:
6s.gif Op donderdag 27 februari 2020 15:36 schreef Cue_ het volgende:
Aah ja zo'n krabton heb ik ook. De kleine kat vind die wel leuk om op te zitten of zich te verschuilen. Verdedr is die nog nooit gebruikt als krabpaal :+

Ben wel blij dat ik niet zo'n heel bouwwerk in de kamer hoef te zetten. In de 'kattenkamer' heb ik wel een iets grotere, maar dat is er eentje van 2 verdiepingen, maar oogt niet zo groot.
Ik vind het juist wel leuk eigenlijk.
Ze ravotten er ook heel wat op af of liggen lekker te slapen.
Wel een licht gekleurde genomen zodat hij wat minder opvalt tegen de witte muur en kast waar hij tegen/naast staat.

En IN de krabton vinden ze hier weinig boeiend tenzij er gespeeld word met hengeltjes want dan is het een prima plek om je te verstoppen en daarna het pluisje te bespringen.
Hij ligt wel regelmatig op zn kant omdat hij gebruikt wordt als springplank.
En bovenop word heel af en toe ook geslapen.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 27 februari 2020 @ 15:51:28 #10
269689 crew  Viv
pi_191714921
quote:
1s.gif Op donderdag 27 februari 2020 15:33 schreef Uhmmpie het volgende:
Zo’n krabton is hier sowieso een enorm succes. Als die definitief afgeleefd is verklaard staat er 3 dagen later een nieuwe... _O-
Ja het is een mooi concept, maar wij hebben nu vooral een hoge krabpaal genomen om één van de katten en onze peuter uit elkaars buurt te kunnen houden. :') De desbetreffende kat zag daar het voordeel ook wel van in en ligt nu vaak in zo'n hoog mandje te slapen. :Y)
pi_191715010
quote:
6s.gif Op donderdag 27 februari 2020 15:36 schreef Cue_ het volgende:
Aah ja zo'n krabton heb ik ook. De kleine kat vind die wel leuk om op te zitten of zich te verschuilen. Verdedr is die nog nooit gebruikt als krabpaal :+

Ben wel blij dat ik niet zo'n heel bouwwerk in de kamer hoef te zetten. In de 'kattenkamer' heb ik wel een iets grotere, maar dat is er eentje van 2 verdiepingen, maar oogt niet zo groot.
Deze ziet er vrij groot uit, maar door de kleur, die hetzelfde is als de muur erachter, valt hij niet eens op. Sommige mensen zien dat ding pas als de dames (donkerder gekleurd) erop springen.
We have far more in common than that which devides us..
  donderdag 27 februari 2020 @ 17:45:55 #12
139693 Rolstoelvandaal
I once was a stuntman...
pi_191716457
Het word deze om te beginnen. Over een maand of 2 vervang ik dan de andere door dit exemplaar.

Daar moet hij wel een aantal jaren mee kunnen doen.
pi_191718378
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 17:45 schreef Rolstoelvandaal het volgende:
Het word deze om te beginnen. Over een maand of 2 vervang ik dan de andere door dit exemplaar.

Daar moet hij wel een aantal jaren mee kunnen doen.
Zijn wel echt mooi :)

Vooral die 2e.. maar ik heb geloof ik niet zo veel plaats in huis :)
  donderdag 27 februari 2020 @ 19:38:54 #14
139693 Rolstoelvandaal
I once was a stuntman...
pi_191718733
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 19:26 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Zijn wel echt mooi :)

Vooral die 2e.. maar ik heb geloof ik niet zo veel plaats in huis :)
Hij zal zeker geen nieuwe slaapplaatsen te kort hebben.

Ze vervangen ongeveer even grote krabpalen. De oude waren alleen heel wat minder stevig dan deze nieuwe.
Ik woon in een kleine studio, het is eigenlijk maar net hoeveel plek je er aan kwijt wil zijn.
pi_191719139
Ik heb gekeken, maar de mandjes kan je niet loshalen om te wassen. Moet ook wel zeggen dat het niet nodig is. 1 mandje is hele dagen in gebruik door een britse langhaar en zuigen is genoeg, het andere mandje is momenteel lava (ja, mijn diva’s hebben ieder hun eigen mandje en daar wijken ze niet vanaf _O- ) dus blijft schoon
We have far more in common than that which devides us..
  donderdag 27 februari 2020 @ 20:02:01 #16
139693 Rolstoelvandaal
I once was a stuntman...
pi_191719353
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 19:54 schreef Kaatje1 het volgende:
Ik heb gekeken, maar de mandjes kan je niet loshalen om te wassen. Moet ook wel zeggen dat het niet nodig is. 1 mandje is hele dagen in gebruik door een britse langhaar en zuigen is genoeg, het andere mandje is momenteel lava (ja, mijn diva’s hebben ieder hun eigen mandje en daar wijken ze niet vanaf _O- ) dus blijft schoon
Het is vaak een heel ritueel bij hem. Meerdere plekken, even liggen, tot hij uiteindelijk een plek kiest om een paar uur te slapen.
pi_191719426
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 20:02 schreef Rolstoelvandaal het volgende:

[..]

Het is vaak een heel ritueel bij hem. Meerdere plekken, even liggen, tot hij uiteindelijk een plek kiest om een paar uur te slapen.
Dat doet Elin (de noor) ook, op mij, in bed ;)
We have far more in common than that which devides us..
  donderdag 27 februari 2020 @ 20:10:42 #18
139693 Rolstoelvandaal
I once was a stuntman...
pi_191719601
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 20:04 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Dat doet Elin (de noor) ook, op mij, in bed ;)
Dat op mij liggen probeert Senna niet meer, ik bied blijkbaar te weinig oppervlakte. :D Hij komt wel altijd met zijn rug tegen mijn borstkas liggen als ik op mijn zij lig. Dan moet ik uitgebreid zijn buik aaien.
pi_191719978
Ik ben ondertussen echt in staat om mijn kat naar het asiel te gooien (wat ik toch niet ga doen, maar toch). Hij heeft suikerziekte, is veel te dik en daarom moet hij op dieet. We geven hem al dieetvoer en meer nat als droogvoer, maar blijft gewoon maar aankomen (dit dieet is afkomstig van de beheerders van diabetes katten.nl, dus ik neem aan dat het ok is). Afgelopen dinsdag in overleg gehad met da om nog minder te geven. Hij woog afgelopen dinsdag 7.1 kg. Met dat vorige dieet was het al constant mauwen om eten, aan de deuren krabbelen, agressief doen naar andere kat. Needless to say is dat het nieuwe dieet geen verbetering daarin geeft. Suiker is wel flink gedaald, maar ik ben hier zo klaar mee. Het is zo'n ontzettend hongerige kat, hij eet ook heel zijn portie van 50 gram natvoer en 20 gram droogvoer in één keer op, smorgens en savonds. En daarna gaat hij nog op zoek naar eten, dus hij raak gewoon ook niet verzadigd. Als ik iets aan het eten/drinken ben en ik moet even naar de wc ofzo, dan moet ik alles wegzetten want hij vreet of drinkt het gewoon op. Het is bizar gewoon.

Anyway, sorry voor de rant.
  Moderator donderdag 27 februari 2020 @ 23:22:40 #20
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_191725492
Maar onstilbare honger past toch ook bij diabetes bij een kat? Dacht ik? :@

Hoe oud is de kat?
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_191725876
Zou vaker kleine beetjes voeren misschien kunnen helpen?
Onze katten (3.8 en 4.2kg) krijgen elk 100g natvoer en 25g droogvoer per dag. Als ik dat 's ochtends in één keer neer zou zetten, zouden ze het in één keer opeten. En dan waarschijnlijk rond lunchtijd ook weer klaar staan voor meer. Wij geven ze daarom heel vaak een klein beetje. We hebben twee voerautomaten waar ze 5x per dag 5g droogvoer uit krijgen (4u, 7u, 12u, 15u, 20.30) en ze krijgen het natvoer verdeeld over 3 momenten (8u, 18u, 22u). Dat is natuurlijk meteen wel heel vaak, en zonder voerautomaat ook niet haalbaar tenzij je altijd thuis bent, maar misschien dat een tussenoplossing wel kan. Bv ipv 1x in de avond, een keer als je net thuis komt, dan een keer halverwege de avond en een keer voor je naar bed gaat. Wij deden eerst ook 3x (ochtend, thuiskomst na werk, voor slapen) maar zo rond 20.30 werd een van onze katten dan heel vervelend (voeten willen knabbelen, miauwen, voerbak door de hele kamer duwen en zo). Toen hebben we de 20.30 voeding toegevoegd. En omdat ze 's nachts vaak kwamen miauwen aan onze slaapkamerdeur hebben we die van 4 en 7u toegevoegd, en omdat we toen toch al een automaat hadden aangeschaft daarvoor hadden we dan ook 12 en 15u maar toegevoegd voor een echt mooie spreiding. Maar wellicht dat dus 3 of 4 momenten ipv 2 al wat helpt?
pi_191727342
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 20:23 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik ben ondertussen echt in staat om mijn kat naar het asiel te gooien (wat ik toch niet ga doen, maar toch). Hij heeft suikerziekte, is veel te dik en daarom moet hij op dieet. We geven hem al dieetvoer en meer nat als droogvoer, maar blijft gewoon maar aankomen (dit dieet is afkomstig van de beheerders van diabetes katten.nl, dus ik neem aan dat het ok is). Afgelopen dinsdag in overleg gehad met da om nog minder te geven. Hij woog afgelopen dinsdag 7.1 kg. Met dat vorige dieet was het al constant mauwen om eten, aan de deuren krabbelen, agressief doen naar andere kat. Needless to say is dat het nieuwe dieet geen verbetering daarin geeft. Suiker is wel flink gedaald, maar ik ben hier zo klaar mee. Het is zo'n ontzettend hongerige kat, hij eet ook heel zijn portie van 50 gram natvoer en 20 gram droogvoer in één keer op, smorgens en savonds. En daarna gaat hij nog op zoek naar eten, dus hij raak gewoon ook niet verzadigd. Als ik iets aan het eten/drinken ben en ik moet even naar de wc ofzo, dan moet ik alles wegzetten want hij vreet of drinkt het gewoon op. Het is bizar gewoon.

Anyway, sorry voor de rant.
Op zich als hij nu minder krijgt dan eerst... moet hij daar sowieso aan wennen he
Als je zelf een stuk minder moet gaan eten dan heb je ook de eerste tijd gewoon echt trek.
pi_191727489
Misschien kan je proberen de kat meer uit te dagen met beweging en een voerpuzzel?
Onze 2e diabeet is ook veel te dik geworden maar dit kwam ook voor een groot deel omdat ze zich niet goed voelde.
Ik zou niet nog minder voer gaan geven maar het meer uitdaging geven.
Wij hebben bijvoorbeeld de trixie voedertunnel, hier moeten de katten de brokjes met hun poot uithengelen en dan kunnen ze pas eten.
Hierdoor zijn ze langer bezig met dezelfde hoeveelheid voer en is het ook bezigheidstherapie.
Voordeel van deze voerbak is trouwens dat ie niet kan omvallen en de katten niet kunnen valsspelen :+
pi_191727507
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 07:30 schreef deadly_kiss het volgende:
Misschien kan je probere de kat meer uit te dagen met beweging en een voerpuzzel?
Onze 2e diabeet is ook veel te dik geworden maar dit kwam ook voor een groot deel ondat ze zich niet goed voelde.
Ik zou nietg nog minder voer gaan geven maar het meer uitdaging geven.
Bij hebben bijvoorbeeld de trixie voedertunnel, hier moeten de katten de brokjes met hun poot uithengelen en dan kunnen ze pas eten.
Hierdoor zijn ze langer bezig met dezelfde hoeveelheid voer en is het ook bezigheidstherapie.
Voordeel van deze voerbak is trouwens dat ie niet kan omvallen en de katten niet kunnen valsspelen :+
Punt is dat we nog een kat hebben rondlopen die gezond is en een gezond gewicht heeft. Ik zit heel hard te denken aan een timerbak voor suikerkat en microchip voor gezonde kat. Maar ik ben bang dat suikerkat gewoon de boel gaat slopen :')
pi_191727538
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 07:32 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Punt is dat we nog een kat hebben rondlopen die gezond is en een gezond gewicht heeft. Ik zit heel hard te denken aan een timerbak voor suikerkat en microchip voor gezonde kat. Maar ik ben bang dat suikerkat gewoon de boel gaat slopen :')
Mja lastig is dat
Enige dat echt werkt is gescheiden voeren.

Maar als ze gewend zijn op elk gewenst tojdstip te eten.. kost dat toch best nog wel wat aanpassing voor allebei.
pi_191727612
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 07:32 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Punt is dat we nog een kat hebben rondlopen die gezond is en een gezond gewicht heeft. Ik zit heel hard te denken aan een timerbak voor suikerkat en microchip voor gezonde kat. Maar ik ben bang dat suikerkat gewoon de boel gaat slopen :')
Hier eten alle katten uit de voedertunnel.
Hij staat hier de hele dag gevuld maar jij zou hem 2 of 3x daags kunnen vullen en je "gezonde" kat een voerbak geven meg chip?
pi_191955384
ik heb een voerbak op chip. Nouja twee. Onze oude man krijgt natvoer met pijnstilling en onze jonge kater heeft een voedselallergie. Ik heb er twee extra kappen bij gekocht zodat de ene niets kan stelen van de ander. Maar er zit geen timer op :) ze kunnen elke keer de bak openen als ze in de buurt van de chiplezer komen.

Oorspronkelijk had ik ze gekocht omdat onze poes nierproblemen leek te hebben (was een tumor, helaas ingeslapen) en we ze apart moesten voeren en ik ben toch wel heel blij dat ik ze aangeschaft heb. Wel een rib uit mijn lijf maar ik ben er wel heel blij mee.
pi_192022387
Het lijkt wel of mijn kater van bijna 1 jaar niet begrijpt hoe ie zijn nagels moet gebruiken. Laatst heb ik 'm schreeuwend van pijn aan de bank vast met zijn poot gevonden. Hij had zijn nagels in de bankleuning gezet, is gaan kroelen en is vervolgens ruim 180 graden gedraaid terwijl zijn poot nog vastzat. Wat een slimmerd, zucht...

Ik zie hem gewoon steeds, als ie ergens zijn nagels inzet, dat ie niet zijn nagels terugtrekt maar meer losrukt. De andere poes doet dit niet en eigenlijk heb ik nog nooit een kat zo klunzig gezien met zijn eigen nagels.

Hij gebruikt de krabpaal een paar keer per dag, dus houdt zijn nagels goed bij. Het is gewoon beetje een dommerik volgens mij, zo kijkt ie namelijk ook altijd uit zijn doppen :')

Nu dacht ik zelf dat het nog een oplossing kan zijn zijn nagels wat te knippen. Beest komt bijna niet buiten dus slijt zijn nagels daar ook niet. Verstandig?
pi_192023798
Om bovenstaand knippen we hier inderdaad Maxi's nageltjes. Als we zien dat ze vasthangt in haar eetmat is meestal een goeie graadmeter :')

Ze is ook niet zo snugger vlgs mij. Je mag ook niet helpen losmaken als ze vasthangt, dan dikke paniek en losrukken.
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_192023827
Ze heeft trouwens sowieso 1 nagel die in een bochtje groeit, heel vreemd, die krab je ook niet gauw minder scherp of minder lang.
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_192027590
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 11:02 schreef fckdedeurkruk het volgende:
Het lijkt wel of mijn kater van bijna 1 jaar niet begrijpt hoe ie zijn nagels moet gebruiken. Laatst heb ik 'm schreeuwend van pijn aan de bank vast met zijn poot gevonden. Hij had zijn nagels in de bankleuning gezet, is gaan kroelen en is vervolgens ruim 180 graden gedraaid terwijl zijn poot nog vastzat. Wat een slimmerd, zucht...

Ik zie hem gewoon steeds, als ie ergens zijn nagels inzet, dat ie niet zijn nagels terugtrekt maar meer losrukt. De andere poes doet dit niet en eigenlijk heb ik nog nooit een kat zo klunzig gezien met zijn eigen nagels.

Hij gebruikt de krabpaal een paar keer per dag, dus houdt zijn nagels goed bij. Het is gewoon beetje een dommerik volgens mij, zo kijkt ie namelijk ook altijd uit zijn doppen :')

Nu dacht ik zelf dat het nog een oplossing kan zijn zijn nagels wat te knippen. Beest komt bijna niet buiten dus slijt zijn nagels daar ook niet. Verstandig?
Ik denk wel dat hij zijn nagels in en uit kan zetten, maar omdat ze te lang zijn worden het meer opstakels dan hulpstukken.
Veel katten slijten hun nagels niet meer voldoende omdat hun leefomgeving en manier van leven niet meer is zoals het hoort zeg maar...
Wij hebben ook altijd onze katten hun nagels moeten bijhouden en vooralnu het senioren zijn en niet meer zoveel klimmen met acrobatische fratsen gaat dit erg snel.


Je kan je kat eraan laten wennen door wanneer je hem aait/kroelt ook de pootjes masseren en zachtjes op de kussentjes knijpen zodat je de nagels uitduwt.

Die horizontale losse kartonnen krabplanken of dieje aan de muur kan hangen zijn ook een succes hier. De krabpalen hebben ze hier altijd alleen gebruikt als slaapvertrek :')
pi_192043982
Ah oke duidelijk. Dat wordt dus even een paar millimeter er af halen. Het beest laat gelukkig alles toe, dus verwacht er geen problemen mee. :)
pi_192045869
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 10:17 schreef fckdedeurkruk het volgende:
Ah oke duidelijk. Dat wordt dus even een paar millimeter er af halen. Het beest laat gelukkig alles toe, dus verwacht er geen problemen mee. :)
Als je niet weet hoe het moet, op google ff zoeken op afbeeldingen "kattennagels knippen" daar staan goede plaatjes waar je op moet letten.
En als je niet ziet waar de bloedbaan loopt even de flitser van je telefoon erachter houden vaak zie je dan duidelijk tot waar je kan knippen ^O^

Een stilzittende kat scheelt al 95% :P
pi_192060783
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 12:07 schreef deadly_kiss het volgende:

[..]

Als je niet weet hoe het moet, op google ff zoeken op afbeeldingen "kattennagels knippen" daar staan goede plaatjes waar je op moet letten.
En als je niet ziet waar de bloedbaan loopt even de flitser van je telefoon erachter houden vaak zie je dan duidelijk tot waar je kan knippen ^O^

Een stilzittende kat scheelt al 95% :P
Deze kat is gelukkig heel zen dus ik denk dat het goed komt. Bedankt voor de tip over de bloedbanen, ik was er gelukkig al van op de hoogte :)
  dinsdag 24 maart 2020 @ 21:08:19 #35
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_192255414
Ons zorgenkindje (cyper, 15 j, nierinsufficiëntie) houdt de gemoederen weer bezig. Op 13 maart gingen we voor een week op vakantie en op dat punt was ik er echt heel erg klaar mee. Ze bleef plassen in huis, ca 2-3x per dag op dezelfde plekken. Met als resultaat dat we ook niet meer met haar knuffelden, want vooral bij het opzetten van haar ruggetje, ging ze plassen. Heel verdrietig, want wat is er dan nog leuk aan voor beide partijen? Normaal pasten onze buren op onze 2 poezen bij vakanties, maar we zijn verhuisd en hebben ze voor het eerst (!) in hun leven naar een pension gebracht. Een hele fijne boerderij met grote (half-buiten) hokken. Gewaarschuwd voor het plassen, maar no way dat ze dat daar deed. Ze (samen met haar zus) hebben het daar goed gehad en eerlijk gezegd hebben we ze zelfs een dagje later gehaald, omdat het even lekker was, een poes-loos en schoon huis :@

Maar ze horen erbij. En guess what: ze plast niet meer (buiten de bak)! Heel stiekem had ik hoop dat het doorbreken van patroon misschien zou helpen, maar dit had ik niet durven hopen. Alleen ze is - ondanks dat ze goed heeft gegeten - best afgevallen. Nóg meer. Het is nu een knokig oud besje. Knuffelig wel, maar ook veel aan het slapen of gewoon zo'n beetje door haar hurken zitten. Daarom ga ik toch deze week maar even naar de DA, ook al beperken we het buiten-zijn. Ik maak me wel wat zorgen.
pi_192639162
Ik kan jullie advies goed gebruiken..

Helaas blijkt een van onze kittens van 9 maanden oud ook een zorgenkindje. Het begon zo rond de periode dat hij 6 maanden was en voor het eerst naar buiten ging. Hij had elke keer iets: een wond aan de kussentjes van z'n poot, een manke poot, een rare tred, zeiknat thuiskomen. Het ergst was toen hij z'n achterlijf achter zich aan sleepte. We zijn naar de dierenarts gegaan en die heeft telkens niets gevonden, zelfs niet op een foto.

Het patroon is: we houden hem een paar dagen binnen en dan gaat het weer wel, hij gaat naar buiten en dan heeft hij weer iets. Een paar dagen geleden liep hij ineens als een dressuurpaard, met z'n kin op de borst. Weer naar de dierenarts en die zei tot onze verbazing in het duister te tasten en nog nooit zo'n geval te hebben gezien. Bij een oudere kat zou je aan een kaliumtekort kunnen denken, maar het gaat om een jonge kat! We zijn doorverwezen naar een internist in Utrecht vanwege het vermoeden dat er iets neurologisch is. Wij enorm ongerust.

We hebben nog steeds niks gehoord vanuit Utrecht. Klaarblijkelijk zijn klinieken kritisch ten aanzien van het aannemen van katten. Zo erg was dat niet voor ons, want het ging vanochtend weer een stuk beter met onze kat. Hij is nog nog niet volledig de oude, maar hij loopt een stuk normaler. Sowieso heeft hij nergens last van: groeit goed, eet prima, heeft geen pijn, is vrolijk en actief. Hij baalt vooral enorm dat hij van ons even niet naar buiten mag.

Wat nu te doen? Ik zie het niet zo zitten om met een kat een eind te reizen en om hem retedure tests te laten ondergaan, zeker niet als het ogenschijnlijk prima met hem gaat. Aan de andere kant: zou er niet toch iets ergs kunnen zijn, bijv. een spierziekte? Is het niet beter om het nu maar goed uit te laten zoeken? Ik hoor graag jullie overwegingen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 15 april 2020 @ 22:34:22 #37
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_192639495
Misschien heel simpel hoor.

Niet meer naar buiten laten? :?
  woensdag 15 april 2020 @ 22:35:40 #38
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_192639520
En anders zou ik gokken dat ie of gewoon te onvoorzichtig is en rare dingen doet, een andere kat vindt hem niets of er zijn een stel jongeren die niet lichtzinnig met hem omgaan.
pi_192639665
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 22:34 schreef Cue_ het volgende:
Misschien heel simpel hoor.

Niet meer naar buiten laten? :?
Dat kan, maar zijn broer gaat wel naar buiten en de omgeving is ernaar. Gemene jongeren zullen het probleem niet zijn. Ik denk eerder aan rare capriolen of gevechten met andere katten. Maar: het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij iets heeft waardoor hij gemakkelijker valt.

En de dierenarts heeft dus telkens niks gevonden, geen blessures of verhoging. Ik schrok ervan dat die zo stellig zei in het duister te tasten, want m'n ervaringen zijn er heel goed. Ze kunnen er in de kliniek echt wel wat.

Aan de andere kant: als ik nu naar de kat kijk, dan zie ik geen zieke kat.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192640063
Raar lopen en/of hoofd in afwijkende houding is rede om goed ted controleren in het hoofd en van hoofd tot aan de staart over de rug heen.
Kan goed zijn dat je kat bijv. De ongelukjes heeft door een hersenafwijking of ziekte of evenwichtstoornis, daardoor ook rare houdingen heeft.
Houd ons op de hoogte?
  woensdag 15 april 2020 @ 23:16:56 #41
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_192640351
Je zou denken dat hij die dingen dan ook zou hebben wanneer hij enkel binnen wordt gehouden.
pi_192641010
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 23:16 schreef Cue_ het volgende:
Je zou denken dat hij die dingen dan ook zou hebben wanneer hij enkel binnen wordt gehouden.
Ik denk hier natuurlijk veel over na en probeer mezelf dat soort dingen te vertellen om me gerust te stellen. Maar dan denk ik: bij veel ziektes is het zo dat je goede en slechte dagen hebt en dat je je na een dag vol inspanning een tijdje slechter voelt. Dat zou onze boef ook kunnen hebben.

Het is wel zo dat we hem telkens kort binnenhouden, een dag of drie. Ik overweeg om hem eerst eens een flinke tijd binnen te houden en te kijken wat er gebeurt als we hem dan naar buiten doen.

Gisteren dacht ik er wat minder relaxt over. Als hij bijv. een infectie heeft, dan heb ik het liefst dat die z.s.m. wordt bestreden. Maar nu ik hem zo snel op zie knappen en hij totaal niet ziek lijkt, twijfel ik weer.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192641040
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 23:03 schreef deadly_kiss het volgende:
Raar lopen en/of hoofd in afwijkende houding is rede om goed ted controleren in het hoofd en van hoofd tot aan de staart over de rug heen.
Kan goed zijn dat je kat bijv. De ongelukjes heeft door een hersenafwijking of ziekte of evenwichtstoornis, daardoor ook rare houdingen heeft.
Houd ons op de hoogte?
Ja, de dierenarts zei ook dat hij geen fysieke belemmeringen heeft waardoor hij die rare bewegingen maakt. Daardoor dacht ze aan iets neurologisch. Ze heeft natuurlijk goed naar zijn rug gekeken en de vorige keer is er een foto gemaakt waar niets op te zien was.

Ik vind het zo stom allemaal. We hebben een jaar vol medische ellende gehad en de katjes waren een bron van vreugde. Dat uitgerekend een van hen nu ziek lijkt te zijn, valt me zwaar.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192643104
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 23:16 schreef Cue_ het volgende:
Je zou denken dat hij die dingen dan ook zou hebben wanneer hij enkel binnen wordt gehouden.
Zou je wel zeggen, maar meestal hebben katten buiten ander gedrag dan binnen.
Stel dat de kat bijvoorbeeld buiten veel in bomen klimt,meer kan rennen of over schuttingen heen klimt enz kan het misschien iets triggeren of overbelasten of beklemming waardoor de kat een rare houding krijgt?
  Moderator donderdag 16 april 2020 @ 08:06:49 #45
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_192643321
Zou hij niet aan een giftig plantje buiten gezeten kunnen hebben? Het was niet vlak na enting of zo toch?
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_192643955
hij kan natuurlijk als hij buiten is gewoon meer last hebben.
buiten zijn ze een stuk actiever dan binnen.

dan is binnenhouden wel een optie.. maarja... als hij nu net gewend is aan buiten is dat ook zo makkelijk niet meer.
pi_192674165
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 08:06 schreef senesta het volgende:
Zou hij niet aan een giftig plantje buiten gezeten kunnen hebben? Het was niet vlak na enting of zo toch?
Ik kwam net hier om dat te opperen. Het kwartje viel ineens bij me. Z'n broer had laatst een gezwollen poot en hijzelf een gezwollen wang. Toen dacht ik al dat dat door een plant kwam. En net las ik dat katten ook neurologische problemen kunnen krijgen door het gif.

Er staan hier best veel giftige planten. Geen beginnen aan om die weg te halen; ik kan dat niet van de buren vragen. Enige optie is de kat binnenhouden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192674254
Dat is idd wel een optie dat van die plantjes. De planten afzetten met sateprikkers oid? Veel kattengras planten dat vinden ze lekkerder. Of een heel mooie ren bouwen dat ze daar in kunnen.
  zondag 19 april 2020 @ 13:53:40 #49
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_192698626
Wie heeft er ervaring met betaalbaar hypoallergeen voedsel? Zwarte poes krabt alles helemaal stuk rondom de oren en nek, net weer bij de dierenarts geweest. Prikje en zalf gekregen, mogelijk heeft ze in 1x voedselallergie opgelopen... Stomme is dat ze de plekken op een gegeven moment met rust laat en weer aan een andere begint. Degene in haar nek is nu wel heel erg groot. Super sneu, ze is altijd zo netjes op zich zelf...
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  Moderator zondag 19 april 2020 @ 14:18:12 #50
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_192698987
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 13:53 schreef Fiorano het volgende:
Wie heeft er ervaring met betaalbaar hypoallergeen voedsel? Zwarte poes krabt alles helemaal stuk rondom de oren en nek, net weer bij de dierenarts geweest. Prikje en zalf gekregen, mogelijk heeft ze in 1x voedselallergie opgelopen... Stomme is dat ze de plekken op een gegeven moment met rust laat en weer aan een andere begint. Degene in haar nek is nu wel heel erg groot. Super sneu, ze is altijd zo netjes op zich zelf...
Op welk voer reageert ze? En weet je zeker dat het voer is?
Mijn witte kater heeft het van iets van buiten maar we weten helaas niet wat dus dat komt ook soms ineens op.
Maar het kan natuurlijk heel goed voeding zijn, heb je een idee waar ze precies allergisch voor is? Ben je pas geswitched met voer?

Ik heb een poes die allergisch is voor kip dus ik kan in principe elk voer geven als er maar geen kip in zit.
Maar dat is niet bij elke kat met allergie natuurlijk de trigger en die soms best lastig te vinden. Vaak zijn het de eiwitten van kip, rund of varken.
Er zijn naast de royal canin en hills hypoallergeen brokken ook brokken met hele vreemde enkele eiwitten zoals struisvogel of paard, dat zou je kunnen proberen.
Maar ik zou persoonlijk beginnen met een hypoallergeen voer van RC of Hills om het rustig te krijgen.

Het heeft wel (zeker bij huidproblemen) even nodig om resultaat te zien.
Mijn poes had naast jeukende bultjes ook diarree en dat was echt na een dag of twee RC hypoallergeen helemaal weg dus we wisten daardoor al wel snel dat we op de goede weg zaten. Is het geen idee om haar zolang een medical shirt aan te doen? Zodat ze het in ieder geval niet steeds open kan krabben.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')