abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_191604940
Steeds meer moslims willen zich in Nederland laten begraven. Het meest in het oog springende voorbeeld van die trend is de moslimbegraafplaats in het Drentse Zuidlaren, waar straks plaats is voor 1700 overledenen. Initiatiefnemer Hamed Amrino droomt van een landelijk netwerk van islamitische begraafplaatsen.

Toen zijn vader in 2002 overleed, was Utrechter Hamed Amrino verdrietig. Maar het moment dat zijn vliegtuig opsteeg, niet lang na de begrafenis in Marokko, deed nog veel meer pijn. ,,Ik dacht: hoe vaak kan ik het graf van mijn vader nog bezoeken? Een, hooguit twee keer per jaar. Terwijl ik elke week wel bij hem zou willen zijn.”

Amrino dacht ook: wil ik dat mijn kinderen die pijn later ook moeten voelen? ,,Nee, besefte ik. Ik wil dat ze, als ik overleden ben, zo vaak naar mij toe kunnen als ze willen. Toen is eigenlijk de kiem gelegd voor onze stichting.”

De stichting is BIBIN, ofwel Bijzondere Islamitische Begraafplaatsen in Nederland. BIBIN is nu druk bezig met het inzamelen van geld voor de aankoop van een terrein in het Drentse Zuidlaren, waar de grootste islamitische begraafplaats van het West-Europese vasteland moet verrijzen. Liefst 1700 overledenen kunnen er een plekje krijgen, met het gezicht richting de heilige stad Mekka.

Honderdduizend graven:

Amrino denkt dat het terrein snel ‘uitverkocht’ zal zijn. ,,Tel maar uit. Er zijn zo’n 1 miljoen moslims in Nederland. Stel dat tien procent zich hier wil laten begraven, en dat is echt een voorzichtige schatting. Dat zijn al honderdduizend graven. Als tien procent van hen binnen twintig jaar overlijdt, heb je al tienduizend graven nodig.”

Bericht gaat verder: https://www.ad.nl/binnenl(...)afplaatsen~ae9087e0/
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_191605035
Gaat het dan wel om eeuwige grond? Want dat is vaak het probleem.
pi_191605170
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2020 20:19 schreef Hamzoef het volgende:
Dat bestaat niet in Nederland. Daarvoor is de grond te kostbaar en zijn de kosten voor onderhoud te hoog. Je kan wel telkens verlengen natuurlijk. Dan kan je honderden jaren verder. Maar daar hangt wel een prijskaartje aan.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_191605252
quote:
quote:
Riyad Al Jannah, ‘de tuin van het paradijs’, zoals de begraafplaats moet gaan heten, zou niet de eerste uitsluitend islamitische begraafplaats in Nederland worden; Almere heeft er al eentje. Ook in Utrecht zijn er plannen. Op tientallen andere ‘reguliere’ begraafplaatsen zijn wel islamitische graven. Die graven kennen een ‘eeuwige grafrust’ – de graven mogen van het islamitisch geloof niet worden geruimd. Al moet daar op de niet-islamitische begraafplaatsen dan het grafrecht steeds voor verlengd worden.
https://www.bibin.nl/actueel/
pi_191605315
quote:
Als je betaalt wel hoor. Doen de joden ook.
pi_191605450
Apartheid tot de dood and beyond. :')
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_191605580
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2020 20:34 schreef Hathor het volgende:
Dit soort shit moet echt per direct verboden worden.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  donderdag 20 februari 2020 @ 20:40:56 #8
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_191605628
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2020 20:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Dat bestaat niet in Nederland. Daarvoor is de grond te kostbaar en zijn de kosten voor onderhoud te hoog. Je kan wel telkens verlengen natuurlijk. Dan kan je honderden jaren verder. Maar daar hangt wel een prijskaartje aan.
Laatst was er in het nieuws dat er wat Molukkers eeuwige grafrust kregen of zo.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  donderdag 20 februari 2020 @ 20:42:25 #9
459912 FlippingCoin
pi_191605674
Ah begraafplaatsen waar zelfs geen niet-moslims mogen liggen, wow...
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_191605687
quote:
16s.gif Op donderdag 20 februari 2020 20:40 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Laatst was er in het nieuws dat er wat Molukkers eeuwige grafrust kregen of zo.
Als dat al zou mogen volgens de Nederlandse wet, dan zou dat onbetaalbaar zijn. Met een miljoen zou je nog niet in de buurt komen voor de prijs van zo'n graf.
pi_191605723
Eeuwige grond is niet echt toekomstbestendig.
  donderdag 20 februari 2020 @ 20:50:53 #12
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_191605988
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2020 20:34 schreef Hathor het volgende:
De nieuwe normen en waarden :+
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_191606517
Waarom niet gewoon op een islamitisch gedeelte op een 'normale' begraafplaats, zoals je ook protestantse gedeeltes etc hebt? Wtf is dat toch eigenlijk met die gelovigen, is liggen tussen het ongelovige volk te min? Of vindt hun god dat te min. Waarom wordt er überhaupt nog onderscheid gemaakt op een begraafplaats. We zijn allemaal een keer aan de beurt. Idd wat Hathor zegt; apartheid tot de dood en beyond.
Hebban olla vogala nestas hagunnan, hinase hic anda thu
{o,o}
|)__)
-"-"-
pi_191606595
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2020 21:09 schreef kleinvogelijn het volgende:
Waarom niet gewoon op een islamitisch gedeelte op een 'normale' begraafplaats, zoals je ook protestantse gedeeltes etc hebt? Wtf is dat toch eigenlijk met die gelovigen, is liggen tussen het ongelovige volk te min? Of vindt hun god dat te min. Waarom wordt er überhaupt nog onderscheid gemaakt op een begraafplaats. We zijn allemaal een keer aan de beurt. Idd wat Hathor zegt; apartheid tot de dood en beyond.
Ze zijn echt dom turkije altijd nummer 1
pi_191607535
Segregatie tot in de kist. Hoe is ooit het idee ontstaan dat integratie is gelukt?
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_191607551
quote:
16s.gif Op donderdag 20 februari 2020 20:42 schreef FlippingCoin het volgende:
Ah begraafplaatsen waar zelfs geen niet-moslims mogen liggen, wow...
Ik vraag me af waar jij vandaan haalt ?

Al zou het niet heel vreemd zijn op begraafplaatsen voor andere geloven lees joods rooms katholiek enz mag je niet begraven worden
  donderdag 20 februari 2020 @ 21:53:02 #17
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_191607573
quote:
99s.gif Op donderdag 20 februari 2020 21:51 schreef bijdehand het volgende:
Segregatie tot in de kist. Hoe is ooit het idee ontstaan dat integratie is gelukt?
Waar heb je het over? Er zijn ook Joodse begraafplaatsen, katholieke begraafplaatsen etc.
Niet direct een uniek verschijnsel.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_191607595
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2020 21:53 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Waar heb je het over? Er zijn ook Joodse begraafplaatsen, katholieke begraafplaatsen etc.
Niet direct een uniek verschijnsel.
Waardeloos is dat. De dood maakt ons allen gelijk.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  donderdag 20 februari 2020 @ 22:04:52 #19
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_191607818
quote:
99s.gif Op donderdag 20 februari 2020 21:51 schreef bijdehand het volgende:
Dit is toch integratie? Wonen in een ander land met behoud van je eigen cultuur. Precies wat ze doen dus.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  donderdag 20 februari 2020 @ 22:10:41 #20
459912 FlippingCoin
pi_191607958
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2020 21:52 schreef klawie het volgende:

[..]

Ik vraag me af waar jij vandaan haalt ?

Al zou het niet heel vreemd zijn op begraafplaatsen voor andere geloven lees joods rooms katholiek enz mag je niet begraven worden
Post 4 en ja wel dat is wel debiel. :') |:(
  donderdag 20 februari 2020 @ 22:19:56 #21
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_191608157
Zuidlaren.. zijn er überhaupt moslims die weten waar dat ligt?
  donderdag 20 februari 2020 @ 22:32:28 #22
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_191608456
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2020 20:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Dat bestaat wel in Nederland. :Y
Er zijn diverse natuurbegraafplaatsen waar je wel een graf met eeuwigdurend grafrecht kan kopen.
pi_191608533
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2020 22:32 schreef BE het volgende:

[..]

Dat bestaat wel in Nederland. :Y
Er zijn diverse natuurbegraafplaatsen waar je wel een graf met eeuwigdurend grafrecht kan kopen.
Nooit eerder gezien. Maar ik kan me niet voorstellen dat een gemeente het recht heeft om dat te bieden. Ook dat zal wel alleen kunnen dmv verlenging en dus niet eeuwigdurend.
  donderdag 20 februari 2020 @ 22:39:23 #24
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_191608598
Wat is hier mis mee? Als ze zich in Marokko laten begraven dan willen ze niets met Nederland te maken hebben, maar als ze zich in Nederland laten begraven is het ook niet goed?
  donderdag 20 februari 2020 @ 22:46:28 #25
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_191608735
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2020 22:35 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Nooit eerder gezien. Maar ik kan me niet voorstellen dat een gemeente het recht heeft om dat te bieden. Ook dat zal wel alleen kunnen dmv verlenging en dus niet eeuwigdurend.
Het is vaak geen overheidsgrond. 'Koningsakker' is een particulier initiatief, dat wil zeggen, de grond is van een kloosterorde. Hetzelfde geld voor 'Hillig Meer' in Drenthe, is ook grond van particulieren.
Heidepol bij Arnhem is een vrij bekende, die is ook bijna vol begreep ik laatst.
De graven zijn wel veel duurder dan de normale 'eigen graven' op een begraafplaats omdat je hierbij geen verlengingskosten hoeft te betalen.
Zitten ook andere extra regels aan, kleding mag niet synthetisch zijn, kist alleen puur hout, er mag geen traditionele grafsteen, alleen een houten schijf die met de tijd vergaat etc. etc.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')