abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zaterdag 15 februari 2020 @ 16:49:49 #1
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_191521740
quote:
Astrologie – het idee dat je levenspad en karakter samenhangen met de stand van de sterren en planeten tijdens je geboorte – is populair bij jonge hoogopgeleide vrouwen uit de Randstad, en ook in de lhbti-scene.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)terrenbeeld-a3990202
Voornamelijk vrouwen die zich hierop toeleggen, wat me de vraag deed stellen: hebben vrouwen een hogere/andere religieuze sensibiliteit?

Het is van de late middeleeuwen bekend dat het moment dat vrouwen in de gelegenheid werden gesteld om geletterd te worden, ze voornamelijk in de mystieke hoek te vinden waren.

In mijn eigen omgeving merk ik ook dat mijn moeder en zusje meer op hebben met zaken als wonderen, terwijl mijn vader juist meer op de lijn van het gedachtegoed zit.

Vanuit een hedendaagse maatschappelijke ontwikkeling, de geschiedenis en persoonlijke ervaring kom ik tot de hypothese dat vrouwen doorgaans meer de hoek zoeken van het mystieke. Herkennen jullie dit?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  zaterdag 15 februari 2020 @ 17:11:28 #2
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_191521970
Hmmm ik denk dat het basaler is eigenlijk.

Vrouwen hebben qua natuurlijke selectie een vrij hoge druk gehad op hun vaardigheid om mee te komen in een sociaal netwerk. Vrouwen hebben vaak een groter taalcentrum in het brein en gebruiken door ook per dag veel meer woorden en een grotere variatie aan woorden. Vrouwen hebben gemiddeld genomen ook een groter sociaal netwerk dan mannen en hebben per maand meer en gevarieerdere contactmomenten met mensen in hun sociale groep.

Het vermogen om dus iemand te geloven op basis van ervaringen etc... is sterker bij vrouwen (of als je het omdraait, goedgelovigheid is sterker bij vrouwen). Mannen dagen elkaar vaker uit op elkaars uitspraken, gaan tegen elkaar in en dat is OK.. daar lijken weinig kosten aan te zijn verbonden. Uitdagend gedrag is bij vrouwen al veel sneller de route om je sociale contacten kwijt te raken dus het heeft nut om mensen echt veel sneller te geloven op hun bruine ogen als ze claimen een religieuze ervaring te hebben gehad. Of als mensen zeggen dat de wereld op een bepaalde manier in elkaar zit zoals met astrologie. Daar in mee gaan heeft een echt nut. Het voorkomt uitsluiting.

[ Bericht 3% gewijzigd door SpecialK op 15-02-2020 17:33:34 ]
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  zaterdag 15 februari 2020 @ 18:29:03 #3
8369 speknek
Another day another slay
pi_191523098
Ik meen ooit begrepen te hebben dat er een redelijk directe correlatie is tussen empathie en religiositeit.

Autisten hebben geen religieuze gevoelens, mannen wat meer en vrouwen het meest.

Weet niet zozeer wat de directionaliteit is. Aan de ene kant stimuleren kerken denk ik wel empathie en medeleven met anderen. Vanuit een seculier perspectief kun je beargumenteren dat de aanwezigheid voelen van iets of iemand die er niet is, een overactieve theory of mind is.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zaterdag 15 februari 2020 @ 18:43:52 #4
8369 speknek
Another day another slay
pi_191523323
Voor de rest vind ik wel wat te zeggen voor sommige van de claims in de NRC, dat het past bij de huidige gehaaste en enigszins nihilistisch egocentrische maatschappij. Hoorde laatst ook iemand treffend opmerken "mindfulness wordt onterecht gebracht als oplossing, in plaats van een symptoom". Maar de onderbouwing is ondermaats. Twee anekdotische verhalen van Utrechters, die elkaar vast ook kennen, apps die wel 4 miljoen keer gedownload zijn (wereldwijd niet opvallend) en de populairste Nederlandse astrologie Instagram influencer (een lekker wijf waarbij de helft van de foto's haar in weinig tot zeer weinig kleren laat zien) met wel 29000 volgers (peanuts) ontkracht het verhaal veel meer dan dat het onderbouwing geeft. Als die Josie Boog elk willekeurig ander onderwerp had gekozen, zeg roestvrij stalen krukassen, om over te bloggen had ze minstens 100.000 extra volgers gehad.

Edit: nog wat langer naar die Josie Boog dr Instagram zitten kijken (lekker wijf en weinig kleren immers), ze doet dit ook pas een half jaar ofzo. Daarvoor blogte ze vooral vegan dingen, daarvoor inspirationele teksten, daarvoor fashion. Typisch. Leuk voor haar dat ze iets heeft waar ze nu geld aan verdient, maar die volgt over een jaar weer een andere hype. Maar goed daar ging dit topic niet over.

[ Bericht 14% gewijzigd door speknek op 15-02-2020 19:34:28 ]
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  Moderator zaterdag 15 februari 2020 @ 21:35:23 #5
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_191527490
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 18:29 schreef speknek het volgende:
Ik meen ooit begrepen te hebben dat er een redelijk directe correlatie is tussen empathie en religiositeit.

Autisten hebben geen religieuze gevoelens, mannen wat meer en vrouwen het meest.

Weet niet zozeer wat de directionaliteit is. Aan de ene kant stimuleren kerken denk ik wel empathie en medeleven met anderen. Vanuit een seculier perspectief kun je beargumenteren dat de aanwezigheid voelen van iets of iemand die er niet is, een overactieve theory of mind is.
Interessant, als autist zeg ik inderdaad steevast dat ik het niet voel. Heb je hiervoor toevallig nog een bron (religie en autisme)?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_191554602
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 21:35 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Interessant, als autist zeg ik inderdaad steevast dat ik het niet voel. Heb je hiervoor toevallig nog een bron (religie en autisme)?
Ik weet het zo net niet. Mogelijk dat autisten van nature inderdaad geen religieuze gevoelens hebben, maar volgens mij kan het wel alsnog door een gebeurtenis ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan een (rand)psychose. Al is het dan tijdelijk van aard. Maar misschien zijn het dan meer spirituele gevoelens.

edit: Is er eigenlijk een verschil tussen religieuze gevoelens en spirituele gevoelens?
ROBODEMONS..................|:(
  maandag 17 februari 2020 @ 20:41:37 #7
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_191558654
quote:
11s.gif Op maandag 17 februari 2020 17:15 schreef Morrigan het volgende:

[..]
edit: Is er eigenlijk een verschil tussen religieuze gevoelens en spirituele gevoelens?
Als je het mij vraagt: in essentie niet. Spiritualiteit is de gevoelskant van religie, zou je kunnen zeggen. Elke religie heeft een spirituele kant.
  maandag 17 februari 2020 @ 20:42:55 #8
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_191558674
Overigens ken ik best veel religieuze/spirituele autisten, dus het lijkt me sterk dat daar een sterk verband tussen zit. Maar ik heb het niet onderzocht.
pi_191559661
Ik heb onderzoek gedaan naar dit onderwerp... Ik wil geen bron vermelden ivm privacy gegevens (ben socioloog).. Hieruit kwam naar voren dat door de reproductieve functie van vrouwen (baren) er een hogere mate van angst voor verlies, de dood, en een hoge mate van verantwoordelijkheidsgevoel voor het vervullen van de reproductieve functie, vrouwen meer open staan voor religie dan mannen..

Dit was een van de hypothesen welke wel bleef staan.. Daarentegen was de hypothese waarin empathie als verklaring werd geopperd niet significant.. Beide uitkomsten die ik zelf eerlijk gezegd niet had verwacht. Dacht zelf dat empathie en religiositeit meer zou correleren...
pi_191560278
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2020 21:31 schreef Godisdoodenikstaindefile het volgende:
Ik heb onderzoek gedaan naar dit onderwerp... Ik wil geen bron vermelden ivm privacy gegevens (ben socioloog).. Hieruit kwam naar voren dat door de reproductieve functie van vrouwen (baren) er een hogere mate van angst voor verlies, de dood, en een hoge mate van verantwoordelijkheidsgevoel voor het vervullen van de reproductieve functie, vrouwen meer open staan voor religie dan mannen..

Dit was een van de hypothesen welke wel bleef staan.. Daarentegen was de hypothese waarin empathie als verklaring werd geopperd niet significant.. Beide uitkomsten die ik zelf eerlijk gezegd niet had verwacht. Dacht zelf dat empathie en religiositeit meer zou correleren...
Misschien wel interessant om onderzoek hierover te doen in enerzijds de refowereld.
plaatsen als Urk, Staphorst, Genemuiden. En anderzijds mensen uit de links-gereformeerde hoek.Hoe ze denken over de dood, hoe zij het verwerken etc.
  woensdag 26 februari 2020 @ 16:29:16 #11
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_191698268
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2020 21:59 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Misschien wel interessant om onderzoek hierover te doen in enerzijds de refowereld.
plaatsen als Urk, Staphorst, Genemuiden. En anderzijds mensen uit de links-gereformeerde hoek.Hoe ze denken over de dood, hoe zij het verwerken etc.
Mensen uit de bijbelbelt (refowereld) zijn niet geneigd na te denken over hun geloof. Het is hen ooit zus en zo verteld en aan dat starre beeld is niet meer te tornen. Dat heet ook wel dogmatiek.

Progressieve christenen denken veel meer zoals de eerste christenen. :)
pi_191698612
Wel dubbel, autisten hebben misschien geen religieuze gevoelens, maar mogelijk kan een deel zich wel prettig voelen bij de structuur en leefregels.

Qua horoscoop: zou het echt niet zo zijn dat er nieuw leven ingeblazen wordt in de tanende interesse in de horoscoop?
Als ik mijn hoogopgeleide Utrechtse omgeving neem ken ik niemand die daar interesse in heeft, voor wat dat zegt.
pi_191702563
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 16:29 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Mensen uit de bijbelbelt (refowereld) zijn niet geneigd na te denken over hun geloof. Het is hen ooit zus en zo verteld en aan dat starre beeld is niet meer te tornen. Dat heet ook wel dogmatiek.

Progressieve christenen denken veel meer zoals de eerste christenen. :)
Jaja, ook in de refowereld heb je professoren
  vrijdag 28 februari 2020 @ 11:46:04 #14
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_191731655
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 21:08 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Jaja, ook in de refowereld heb je professoren
Niet veel.

https://newsmonkey.be/ath(...)-zijn-dan-gelovigen/
pi_191748746
quote:
Na niet veel nee, een paar wijken af naar het moderne christendom. in mijn kerkverband 2.
Maar wel doctoren en drs.
  zaterdag 29 februari 2020 @ 15:02:21 #16
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_191753378
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 09:20 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Na niet veel nee, een paar wijken af naar het moderne christendom. in mijn kerkverband 2.
Maar wel doctoren en drs.
Wat versta jij onder het moderne christendom?
pi_191803146
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 15:02 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Wat versta jij onder het moderne christendom?
Cultuur boven de Bijbel plaatsen.
Niet geloven dat de Bijbel de Waarheid is.
Denken dat iedereen gered is.
Ik weet niet wat beter is dan dat je denkt dan niemand het is.
preekjes van 10 minuten wat elke keer samenvatting is : God houd van je etc.
  dinsdag 3 maart 2020 @ 19:42:05 #18
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_191817162
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 21:57 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Cultuur boven de Bijbel plaatsen.
De Bijbel is cultuur. Het huidige christendom ook en dat heeft bar weinig meer te maken met het oorspronkelijke christendom.
quote:
Niet geloven dat de Bijbel de Waarheid is.
De Bijbel is waarheid, de inhoud is een heilsboodschap. Je kunt die letterlijk nemen maar dan loop je voortdurend tegen ongerijmdheden aan, die vervolgens spitsvondig moeten worden weggepoetst.
quote:
Denken dat iedereen gered is.
Dat is niet wat de Bijbel leert.
quote:
Ik weet niet wat beter is dan dat je denkt dan niemand het is.
preekjes van 10 minuten wat elke keer samenvatting is : God houd van je etc.
Nergens staan voorschriften voor preekjes. En God houdt van je? Als je de Oudtestamentische God voor ogen hebt krijg ik niet de indruk dat hij veel om mensen geeft.

'Trek daarom op tegen de Amalekieten en versla ze. Wijd al hun bezittingen onvoorwaardelijk aan de HEER. Spaar ze niet, maar dood alles en iedereen: mannen en vrouwen, kinderen en zuigelingen, runderen en schapen, kamelen en ezels.' (1 Samuel 15:3)

'Maar daarbinnen, in de steden van het land dat de HEER, uw God, u als grondgebied zal geven, mag u geen mens in leven laten. Alle Hethieten, Amorieten, Kanaänieten, Perizzieten, Chiwwieten en Jebusieten moet u doden, zoals de HEER, uw God, u heeft opgedragen' (Deuteronomium 20:16-17)

'Ga achter hem aan, trek ook door de stad en dood iedereen. Jullie moeten geen medelijden tonen, jullie mogen geen medelijden kennen. Oude mensen, jonge mannen en vrouwen, moeders en kinderen - jullie moeten ze allemaal ombrengen' (Ezechiel 9:5-6)

[ Bericht 10% gewijzigd door hoatzin op 04-03-2020 07:50:58 ]
pi_192393062
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2020 20:42 schreef DecoAoreste het volgende:
Overigens ken ik best veel religieuze/spirituele autisten, dus het lijkt me sterk dat daar een sterk verband tussen zit. Maar ik heb het niet onderzocht.
Mensen met autisme zijn over het algemeen minder religieus. Er zit een verband. Als je sterk logisch redeneert en slecht bent in sociale vaardigheden. Dan zal een relatie opbouwen en onderhouden met iets abstracts als God voor sommigen niet in hun leven passen.
Maar de relatie is ook weer niet zo sterk zoals sommigen hier beweren dat mensen met autisme per definitie niet religieus zijn. Mensen met autisme kunnen wel degelijk gelovig zijn. Herkend soms niemand hier verder het beeld van iemand in het spectrum die binnen zijn geloof juist erg vasthoudt aan de regels en daardoor wettisch en scrupuleus is?
pi_192400112
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 16:02 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

Mensen met autisme zijn over het algemeen minder religieus. Er zit een verband. Als je sterk logisch redeneert en slecht bent in sociale vaardigheden. Dan zal een relatie opbouwen en onderhouden met iets abstracts als God voor sommigen niet in hun leven passen.
Maar de relatie is ook weer niet zo sterk zoals sommigen hier beweren dat mensen met autisme per definitie niet religieus zijn. Mensen met autisme kunnen wel degelijk gelovig zijn. Herkend soms niemand hier verder het beeld van iemand in het spectrum die binnen zijn geloof juist erg vasthoudt aan de regels en daardoor wettisch en scrupuleus is?
Denk dat men een mankement aan de hersenen heeft als men gelooft, en over het geloof wil praten met iedereen en daarmee dus de vrede ruw verstoord. De kerken, moskeeën, synagogen, tempels en andere gebedsruimtes zijn namelijk gebouwd door duivels, evenals dat de religieuze boeken door duivels geschreven zijn.
  donderdag 2 april 2020 @ 11:25:11 #21
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_192407918
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 16:02 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

Mensen met autisme zijn over het algemeen minder religieus. Er zit een verband. Als je sterk logisch redeneert en slecht bent in sociale vaardigheden. Dan zal een relatie opbouwen en onderhouden met iets abstracts als God voor sommigen niet in hun leven passen.
In mijn ogen is het bestaan van God weliswaar abstract, maar ook volstrekt logisch. Het niet bestaan van God zou onlogisch zijn.

Heb je trouwens ergens cijfers die dit ondersteunen? Ben nu wel benieuwd eigenlijk.
pi_192712497
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 11:25 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

In mijn ogen is het bestaan van God weliswaar abstract, maar ook volstrekt logisch. Het niet bestaan van God zou onlogisch zijn.

Heb je trouwens ergens cijfers die dit ondersteunen? Ben nu wel benieuwd eigenlijk.
Heb wel eens een onderzoekje hierover gelezen. Maar goed zit niet heel diep op de materie.
Hier een voorbeeld van een dergelijk artikel.
https://www.livescience.com/20654-autism-belief-god.html
En zoals deze zijn er meer te vinden.

Mensen binnen het spectrum kunnen gemiddeld genomen minder met relationeel contact, abstractie en zinvolle bezigheden. Ze zullen vaker introverter zijn, meer bezig zijn met zaken in concreto en niet met zinvolle bezigheden, maar zaken waaraan zij zelf het praktische nut van inzien. Vaak hebben ze wel een bepaald gebied waar wel buitensporig veel aandacht naar uitgaat en in die zin ook een betekenisvolle waardering krijgt.

Ik denk dat het religieus zijn te maken heeft met het begrijpen van abstracties en een bepaald inlevend vermogen. Als dit ontbreekt wordt religiositeit in Westerse context die erg op het dogma zit in plaats van de praxis bemoeilijkt.

Wat mij interessant lijkt is om te weten te komen of dit ook vertaalt naar tradities waar meer nadruk ligt op de praxis, zoals bepaalde vormen van het hindoeïsme waar mensen handelingen verrichten omwille van de dharma en er verder dogmatisch gezien minder bij stil staan.

Overigens ben ik het met je eens dat iemand in het spectrum ook op basis van rationele gronden een theïstisch besef zou kunnen ontwikkelen. Alleen dan zal dit goed mogelijk een andere relatie kunnen zijn dan zoals veel mensen een dergelijke relatie ontwikkelen. Meer op basis van de ratio dan emotie.

* Natuurlijk zijn dit allemaal stereotype beelden van de gelovige/ongelovige in het spectrum. En doet dit geen recht aan de veelzijdigheid die er daadwerkelijk bestaat.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')