Oh cool, ik heb bij mijn vorige functie veel met de makers gewerkt.quote:Op woensdag 12 februari 2020 13:25 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Ja, die kunnen we o.a raadplegen.
In bijna alle gevallen kunnen we wel ja of nee zeggen. Wanneer we er niet uitkomen dan keuren we het document af op kwaliteit. Dan vraagt de klant aan die persoon om een nieuwe foto te maken. Soms is een tweede foto verhelderend. Soms is het een kwestie van onduidelijkheid wanneer de foto net niet scherp genoeg is, of door schade/gebruikerssporen.quote:Op woensdag 12 februari 2020 13:26 schreef ViviRAWRS het volgende:
Wat doe je als je blijft twijfelen (ook na overleg met collega's)?
Tof. Het is wel handig, alleen het is jammer dat er (voor ons) alleen maar Europese rijbewijzen in staan en het is eigenlijk gemaakt voor wanneer je die fysiek in je hand hebt. Ze geven aan waar er voelbare echtheidskenmerken op zitten. Engelse rijbewijzen hebben bijvoorbeeld de naam en de experatiedatum als voelbaar relief (onder de foto verwerkt). Dat kunnen wij bij een scherp documentje wel zien door lichtinval. Het is wel handig om te kijken of alles op de goede plek staat.quote:Op woensdag 12 februari 2020 13:28 schreef Berkery het volgende:
[..]
Oh cool, ik heb bij mijn vorige functie veel met de makers gewerkt.
We proberen het bij te houden maar dat is soms onmogelijk. Sommige staten in de USA hebben om de zoveel tijd weer een nieuwe variant rijbewijs voor speciale gevallen. We zien het vaak pas wanneer het langskomt. Uitzonderingen zijn grote veranderingen wanneer een document helemaal op de schop gaat, maar dat komt weinig voor. Uiteindelijk kunnen we het wel in het naslagwerk terugvinden wanneer er nieuwe uitgiftedata zijn.quote:Op woensdag 12 februari 2020 13:30 schreef AgnesGru het volgende:
Interessant werk!
Als er een nieuwe serie id-kaarten, rijbewijzen of paspoorten uit komt, krijgen jullie dan een training of op een andere manier daar voorbereiding op? Of zie je dat pas in de database?
Ik heb van alles gedaan hiervoor wat niets te maken had met dit werk, met uitzondering van een baantje waar ik mensen om hun ID moest vragen om ze sigaretten te verkopen Ben er bleu ingerold. Ik zocht al een tijdje naar een nieuwe baan met wat meer uitdaging en doorgroeimogelijkheden. Kwam via een doodgewone vacature online dit tegen, een mailtje gestuurd en kon al snel op gesprek.quote:Kan je iets over je eigen achtergrond zeggen? Wat voor opleiding heb je gedaan? Hoe ben je bij je huidige baan terecht gekomen?
Het proces was best makkelijk. Het is officieel geen veiligheidsfunctie. Ik werk wel met privacygevoelige informatie en ik moest ook een VOG aanvragen. Doorlichten van familie doen ze niet maar ik ga er wel vanuit dat mijn vorige werkgevers zijn gebeld.quote:Neem aan dat het behoorlijk pittig solliciatieproces is? Dat jezelf en familie wordt doorgelicht zeg maar.
Op drukke dagen zo'n 2000. Rustige nachtdiensten iets minder dan de helft daarvan.quote:Op woensdag 12 februari 2020 13:33 schreef ViviRAWRS het volgende:
Hoeveel id-documenten controleer jij (gemiddeld) per werkdag?
Ik heb geen idee hoe de rijbewijzen er 21 jaar geleden uitzagen of wat de echtheidskenmerken waren.quote:Op woensdag 12 februari 2020 13:42 schreef raptorix het volgende:
Ik heb wel eens een rijbewijs vervalst, dat is 21 jaar terug, dus verjaart, enig idee wat mijn beste manier was om niet te ontdekken?
Wij moeten het doen met scans/kopietjes/foto's van het document dus wij kunnen niets met de rfid.quote:Op woensdag 12 februari 2020 13:46 schreef THEFXR het volgende:
wie controleert de rfid data op id's paspoorten etc?
Kut, moet ik me zorgen maken? Stuur me anderes even een DMquote:We controleren in principe enkel documenten die zijn uitgegeven door een overheid. Of het nu Argentinie of Zimbabwe is. Zolang het maar een officieel identificatie/reisdocument is.
In principe wel. Er zijn een paar documenten die vaak langs komen. dan zie je heel snel aan bepaalde kenmerken dat het goed is. Ik scan snel maar kijk wel echt naar het gedeelte dat ik moet controleren.quote:Op woensdag 12 februari 2020 13:50 schreef flipsen het volgende:
Weer een interessante VWJW
Je zei hierboven dat je wel eens 2000 documenten per dag controleert. Is het meerendeel dan "snel scannen en beoordelen"?
Ja ik werk in NL. Ik kan geen namen noemen van klanten. Maar ik zie veel Amerikaanse ID kaarten en rijbewijzen.quote:Werk je in NL? Zo ja, wat voor soort klanten sturen je dan documenten uit de VS?
Argentijnse ID kaarten kom ik niet vaak tegen, maar ze zijn voor Zuid Amerikaanse begrippen van aardige kwaliteit.quote:Kut, moet ik me zorgen maken? Stuur me anderes even een DM
Ik zocht naar een nieuwe uitdaging en zag de vacature. Het ging daarna vrij snel.quote:
En, stel dat er opnieuw een vacature vrij komt. Wat zijn de speciale eisen die er zijn?quote:Op woensdag 12 februari 2020 14:06 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ik zocht naar een nieuwe uitdaging en zag de vacature. Het ging daarna vrij snel.
Je moet het aankunnen om wel je hele shift focus te hebben. Het moet qua beoordeling niet uitmaken of het je eerste documentje van de dag is, of wanneer je er al 8 uur op hebt zitten. Daarnaast moet je betrouwbaar zijn. Er zijn verder niet echt speciale eisen eigenlijk. Er werken mensen met allerlei achtergronden. Je leert het meeste tijdens het werk en je krijgt op het begin genoeg begeleiding en gaandeweg steeds meer een groter takenpakket.quote:Op woensdag 12 februari 2020 14:08 schreef K44S het volgende:
[..]
En, stel dat er opnieuw een vacature vrij komt. Wat zijn de speciale eisen die er zijn?
Prima vraag.quote:Op woensdag 12 februari 2020 14:34 schreef nils7 het volgende:
Geen idee of dit al gevraagd is maar, hoe ga je om met vervalsingen?
Toen ik in Istanbul woonde kon ik op straat elk reisdocument kopen die ik wilde.
Ze stonden gewoon naast het consulaat zelfs
Ook hoor je dat bij vliegtuigrampen er Nederlanders aan boord zaten (Air Asia accident) maar achteraf bleken ze toch geen Nederlanders maar valse documenten te hebben.
Die waren zo goed dat ze er al mee in een vliegtuig zaten.
Hoe pikken jullie die er tussen uit?
Het is officieel Document Reviewer. Het lijkt er veel opquote:Op woensdag 12 februari 2020 14:50 schreef bloempjuh het volgende:
Twee vragen:
1. Wat is je functietitel? Niet 'ID-documenten-checker', neem ik aan..?
2. Is jouw baan (hoewel, misschien liever niet acht uur per dag, ivm spanningsboog e.d.) niet de ideale functie voor een detailgerichte 'regels zijn regels'-autist? If so, sign me up!
Bij ons gaat het niet volledig geautomatiseerd. Er is wel software die bepaalde data kan extracteren. Er is altijd manuele controle over die data en dat wordt aangepast waar dat moet. De controle op echtheid wordt altijd door ons gedaan.quote:Op woensdag 12 februari 2020 14:51 schreef recursief het volgende:
Ik heb ooit software gemaakt voor een compliance-afdeling van een financial. De id-controle werd uitbesteed aan een externe partij die hiervoor een API hadden. Ik kreeg de indruk dat in eerste instantie de controle volledig geautomatiseerd werd gedaan, en pas als dat niet lukte handmatig. De externe partij wilde hier begrijpelijkerwijs niet al teveel over kwijt, maar klopt het dat controle op basis van foto/video soms volledig geautomatiseerd gebeurd?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |