quote:Eerste landelijke storm sinds augustus heet Ciara
De storm die na dit weekend voor onstuimig weer in Nederland gaat zorgen, heeft de naam Ciara gekregen. Het is de eerste storm in Nederland sinds het KNMI is begonnen met het geven van namen aan stormen.
De weerdiensten meldden dinsdag dat er na zondag een grote kans is op onstuimig weer. Zowel aan de kust als landinwaarts worden zware windstoten van zeker 100 kilometer per uur verwacht.
Hoewel het volgens Weerplaza nog afwachten is of het echt gaat stormen, ziet het ernaar uit dat het na het weekend flink gaat waaien.
Als het daadwerkelijk gaat stormen, dan zou Ciara de eerste grote landelijke storm sinds augustus zijn.
Stormen krijgen vanaf september 2019 een naam van het KNMI
Het KNMI geeft stormen sinds afgelopen september een naam. Het weerinstituut werkt daarbij samen met de weerdiensten in het Verenigd Koninkrijk en Ierland.
Het geven van namen zorgt er volgens Brits onderzoek voor dat het publiek zich bewuster is van gevaarlijk weer. Bovendien kunnen de instanties makkelijker over gevaarlijk weer communiceren via media en overheidsinstanties. Een storm krijgt een naam bij een code oranje of code rood voor windstoten.
Kitty, Jan en Samir staan in de namenlijst
Elk jaar verschijnt een namenlijst met de stormnamen. Voor dit stormseizoen, dat in september is begonnen, zijn dat de namen Atiyah, Brendan, Ciara, Dennis, Ellen, Francis, Gerda, Hugh, Iris, Jan, Kitty, Liam, Maura, Noah, Olivia, Piet, Róisín, Samir, Tara, Vince en Willow.
De letters Q, U, X, Y en Z worden volgens het KNMI vanwege internationale afspraken niet voor stormnamen gebruikt.
Maar eens afwachten of dit een 'storm in een glas water' wordt of dat deze er nu echt gaat komen. Sommige weerkaarten komen met een zeer zware storm, andere zijn wat voorzichtiger. Dat het flink onstuimig gaat worden lijkt zeker...twitter:Talpaweer twitterde op woensdag 05-02-2020 om 10:46:36Het wordt onstuimig! Hier zien we de 'windpluim' voor De Bilt: windstoten in km/u. Dit zijn 51 berekeningen, die maandag allemaal boven 85 km/u uitkomen. En maar liefst 70% van de berekeningen komt met zeer zware windstoten van ruim 100 km/u. #storm #windstoten https://t.co/8QtGkdONkh reageer retweet
Het voelt als je bezig houden in een topic hopend om zelf er een te openen maar een ander die je net voor is. De storm moet hier nog komen naar mijn idee, vind het nog altijd meevallen.quote:Op zondag 9 februari 2020 20:34 schreef tstile het volgende:
Dit voelt als een duur treinkaartje kopen en dan het hele traject geen controle krijgen.
Oftewel ik heb voor niks m'n hele tuin stormproof gemaakt
Nou, het ene potje dat ik vergeten was ligt nu wel op de grondquote:Op zondag 9 februari 2020 20:34 schreef tstile het volgende:
Dit voelt als een duur treinkaartje kopen en dan het hele traject geen controle krijgen.
Oftewel ik heb voor niks m'n hele tuin stormproof gemaakt
Topickapen kan ook nogquote:Op zondag 9 februari 2020 20:36 schreef _UserName_ het volgende:
[..]
Het voelt als je bezig houden in een topic hopend om zelf er een te openen maar een ander die je net voor is. De storm moet hier nog komen naar mijn idee, vind het nog altijd meevallen.
Dat ken ik niet, ben wat forum betreft een newbie ondanks ik al best lang op verschillende fora's lurk of reageer. Nu weet ik (eindelijk) hoe iets te openen in een reeks dus wil dan eens zien of het mij goed af gaat, een kaper was mij voor maar dat geeft niet. We gaan gewoon door, hopend dat de storm net zo door gaatquote:
Dat wel, het gaat wat harder dan anders, ik hoor de wind ook echt bulderen in huis maar buiten valt het allemaal mee.quote:Op zondag 9 februari 2020 20:40 schreef PzKpfw het volgende:
Prachtig dit soort natuurgeweld, kan er echt van genieten.
Zou je bijna denken inderdaad. Heb weinig gezien van omvallende bomen, gebouwen of daken die geen pannen meer hebben.quote:
Misschien komt dat nog bij daglicht.quote:Op zondag 9 februari 2020 20:42 schreef _UserName_ het volgende:
[..]
Zou je bijna denken inderdaad. Heb weinig gezien van omvallende bomen, gebouwen of daken die geen pannen meer hebben.
Zou zomaar kunnen, het zou sowieso later komen dan elders in het land, ik woon in de Achterhoek. Ik ben benieuwd, was zojuist even buiten en er stond een briesje maar verder valt het vooralsnog mee.quote:Op zondag 9 februari 2020 20:43 schreef Zipportal het volgende:
[..]
Misschien komt dat nog bij daglicht.
Bij windkracht 3 was er nog voetbal geweest vandaagquote:Op zondag 9 februari 2020 20:43 schreef Dagoduck het volgende:
Al die hater hier, wees blij met wat je krijgt. Liever dit dan windkracht 3 en grijs weer.
Boeie, dat wordt nog wel ingehaald.quote:Op zondag 9 februari 2020 20:44 schreef _UserName_ het volgende:
[..]
Bij windkracht 3 was er nog voetbal geweest vandaag
Klopt, zondag is "mijn dag" in het huishouden, ofwel alles is al snel gedaan en in de middag lekker voetbal met een potje bier. Vandaag was het dan de storm met een potje bier maar dat viel tegen. Maar hey, zo zijn er meer zondagen (met voetbal) die teleurstellen.quote:Op zondag 9 februari 2020 20:45 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Boeie, dat wordt nog wel ingehaald.
9/2/20. Never Forget.quote:Op zondag 9 februari 2020 20:49 schreef Messina het volgende:
Dit was het, ja? Een opengewaaide papierbak?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |