Ik weet er geen oplossing op. Heb het wel eens eerder meegemaakt met ander type omvormer. Daar bleek uiteindelijk dat de spanning vanaf de straat te hoog was. Enexis toen bijgekomen om het te verlagen.quote:Op woensdag 18 maart 2020 07:45 schreef Gieliovd het volgende:
17-3 hier ook de beste dag dit jaar met 39,1 op 7,4wp.
Niemand met hulp over mijn foutmelding?
Ook dat hebben we wel eens gedaan, wij hadden toen Diehl omvormers en die stonden standaard op 248V uit mijn hoofd. Dat bleek in Nederland vaak te laag. Dus die hebben we op 253,8 gezet (in overleg met fabrikant, die heeft software aangeleverd).quote:Op woensdag 18 maart 2020 18:32 schreef Gieliovd het volgende:
Thanks, dat las ik ook op internet. Zal dat meenemen in mijn achterhoofd.
Las ook iets over de waarde van de beveiliging verhogen in de omvormer maar dat lijkt me niet zo'n goed plan. Straks stuw ik de spanning naar 260V en beginnen mijn apparaten stuk voor stuk de geest te geven
Heb je toevallig een nieuwbouwwoning, ik heb al gevallen gehoord waarbij installateurs in nieuwbouwwijken in iedere meterkast dezelfde configuratie toepassen met andere woorden alle PV systemen in de wijk worden op dezelfde fase aangesloten.quote:Op vrijdag 13 maart 2020 16:52 schreef Gieliovd het volgende:
[ afbeelding ]
Wie is er thuis in Solax omvormer fouten?
AC zijde >10 minuten te hoge voltage gemeten? Naar ik begrijp is standaard 230v +10% -6%.
255 volt op één van de fasen? Ik heb gemerkt dat één van de 3 fasen altijd veel hoger voltage heeft. Ik zit graag begrijpen waarom.
Hoe langer we weerstand bieden, hoe langer er gebruik gemaakt kan worden van de salderingsregeling. Ik moedig iedereen met een draaischijfmeter dan ook aan deze niet te vervangen zo lang het niet verplicht is.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het verbruik wordt geteld, wat je terug levert wordt geteld. Dat wordt met elkaar verrekend:
Draaimeter:
- 1000kWh verbruikt, 900kWh opgewekt, je betaalt 100kWh
- 900kWh verbruikt, 1000kWh opgewekt, je krijgt voor 100kWh geld terug
Slimme meter:
- 1000kWh verbruikt, 900kWh opgewekt, je betaalt 100kWh
- 900kWh verbruikt, 1000kWh opgewekt, je krijgt voor 100kWh geld terug
Maakt niet uit dus.
Na 2023 is het:
- 1000 verbruikt, 900 opgewekt, je krijgt ieder jaar 15% minder terug voor je kWh tot het op een basistarief zit (nog onbekend).
Op dit moment heeft een draaischijfmeter geen voordeel t.o.v. een meter met aparte telwerken en tegen die tijd dat het wel een voordeel is (na 2023) zijn ze niet meer toegestaan.
quote:Op donderdag 19 maart 2020 12:46 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Hoe langer we weerstand bieden, hoe langer er gebruik gemaakt kan worden van de salderingsregeling. Ik moedig iedereen met een draaischijfmeter dan ook aan deze niet te vervangen zo lang het niet verplicht is.
Prima, ik wacht er wel op. Zo lang het niet verplicht is, is er geen enkele reden om er iets aan te veranderen.quote:Op vrijdag 20 maart 2020 00:24 schreef bambino het volgende:
[..]![]()
Je snapt zelf ook wel dat vanaf 2023 een slimme meter verplicht is.
Weet je hoe ze dat kunnen verplichten? Door simpelweg de schakelaar in de kast om te halen en je geen stroom meer krijgt.
Of ze gaan schattingen maken aan de hand van normaal verbruik.
Waarom zou je met opzet dit tegen gaan zitten werken. Ik begrijp dat serieus niet.
Ik heb deze woning in 2015 gekocht, het 1e wat ik gedaan heb is enexis gebeld en gevraagd om een slimme meter omdat er zonnepanelen komen. Ideaal. Nooit meer meterstanden doorgeven, alles online in te zien.
Om mogelijk een paar cent (want letterlijk daar draait het om) per kWh te besparen moeilijk lopen doen.
Weet je wat nog het ergste is. Waarschijnlijk kost het de netbeheerder te veel om echt actie te ondernemen, dus komen mensen die dit doen er ook nog grotendeels mee weg.
Als ik daar wat over mocht zeggen zou ik oudejaarsavond 2022 een team op pad sturen. Geen slimme meter is 00:00 de schakelaar om. Tot er een slimme meter komt. Geeft aftellen meteen een dubbele betekenis.
quote:Op zondag 11 februari 2018 15:08 schreef Leandra het volgende:
Die site energieleveren.nl heeft maar één doel, en dat is zorgen dat de netbeheerder je een slimme meter kan aanbieden zodra je zonnepanelen hebt.
Verder is de site nog steeds zo brak als 2 jaar geleden (privacy-statement? Neuh... dat vinden we niet nodig) en staan er nog steeds dezelfde infantiele spelfouten als waar ik ze ruim 2 jaar geleden al op gewezen heb, waardoor de site meer weg heeft van een scamsite van een Nigeriaanse prins dan van een site van de gezamenlijke netbeheerders (ja, daar is hij echt van).
Als je een slimme meter geweigerd hebt dan is je aanmelden op die site voldoende om weer een gratis aanbod voor een slimme meter te krijgen trouwens.
Ik ben blij dat mijn zonnepanelenleverancier me niet aangemeld heeft, want die site is gewoon te triest voor woorden.
Dan moeten ze dat DOEN. Ik snap het probleem niet van je gewoon aan de regels houdenquote:Op vrijdag 20 maart 2020 08:04 schreef Speekselklier het volgende:
ze kunnen je wel gewoon een meter verplichten met 4 telwerken.
draaischijfmeters zijn volgens het nmi gewoon ONGESChIKT en dus AFGEKEURD voor teruglevering.
ik vrees dat ze bij de echte weigeraars gewoon de teruglevering gaan schatten. En daar word je vast niet beter van.
Veel PV in de wijk? Zit er een grote verbruiker op de fases met een lagere spanning? Zit de nul overal goed vast?quote:Op donderdag 19 maart 2020 12:34 schreef Gieliovd het volgende:
2002 gebouwd. 3 fase omvormer.
Andere fasen zijn iets lager, zie plaatje ook. Is eigenlijk altijd wel.
Ik weet dat ik er niks tegen kan beginnen. Ik ben hier net zo machteloos in als tegen stroom aftappen van de buurman (bij wijze van).quote:Op vrijdag 20 maart 2020 00:39 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Prima, ik wacht er wel op. Zo lang het niet verplicht is, is er geen enkele reden om er iets aan te veranderen.
Weet je wat veel erger is? Die slinkse manieren om te proberen die meter erdoor te drukken. Dat begint al bij het aanschaffen van zonnepanelen wanneer je erop gewezen wordt dat je je op een of andere vage, zeer slecht geschreven site van energieleveranciers (of netbeheerders) moet aanmelden (www.energieleveren.nl). Wat natuurlijk gewoon onzin is. Daarna worden doodleuk afspraken met monteurs ingepland zonder enig overleg. En bangmakerij dat het in de toekomst geld gaat kosten, maar NU kan het nog gratis!!
Ben dan gewoon transparant en zeg duidelijk dat iedereen zonder digitale meter op datum x geen stroom meer krijgt (zoals jij schetst). Niet dat dat gaat gebeuren, maar leg dan op zijn minst uit wat de echte consequenties zijn van het niet vervangen van een draaischijfmeter. Ik heb het nog niet kunnen ontdekken...
Om er nog maar even een oude quote bij te halen:
[..]![]()
Als de omvormer op zolder moet komen te hangen zullen er kabels naar de zolder moeten. Een PV installatie moet eigenlijk altijd op een aparte groep aangesloten worden. Als je een forse installatie wilt heb je misschien zelfs een 3fasen omvormer nodig en die moet op alle fasen aangesloten worden. Daarvoor kunnen @TheFreshPrince en @bambino je vertellen hoe dat werkt.quote:Op vrijdag 20 maart 2020 16:07 schreef Jurgendbr het volgende:
Ik ben me een beetje aan het oriënteren voor zonnepanelen (bij de overburen zijn ze aan het plaatsen vandaag) en ik vraag me af hoe de omvormer op de meterkast word aangesloten.
Worden daar nieuwe kabels voor getrokken door bestaande leidingen of worden er nieuwe leidingen aangelegd of gaat dat heel anders?
Ik heb van m'n zolder geen loze leiding naar de meterkast en zit ook niet te wachten op opbouwgoten door m'n hele huis.
Ja, 25A kan, maar dan zijn het er 3.quote:Op vrijdag 20 maart 2020 17:01 schreef Jurgendbr het volgende:
Euuhhh, met van die draadjes.Ik heb een standaard hoekwoning uit 2017 maar verder zou ik het niet weten. Zou het 25A kunnen zijn?
Nee, een wcd werd vroeger gebruikt toen je vier panelen van 100 Watt had. Tegenwoordig doen we alles met alamats in de meterkast en komen we niet aan een wcd.quote:Op zaterdag 21 maart 2020 09:46 schreef Jurgendbr het volgende:
Hmm, dat buitenlangs lijkt me ook niet echt een oplossing hier.
In de technische ruimte op zolder zit wel een koof waar ook de ventilatiebuizen door gaan. Misschien is dat wel bruikbaar.
Maar het is niet zo dat er terug geleverd word via een WCD ofzo?
Best wat huizen hebben een wasmachine aansluiting op zolder en dan kun je een onderverdeler daar plaatsenquote:Op zaterdag 21 maart 2020 10:05 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
Nee, een wcd werd vroeger gebruikt toen je vier panelen van 100 Watt had. Tegenwoordig doen we alles met alamats in de meterkast en komen we niet aan een wcd.
Als wij de optie voor een koof hebben, gaat dit -uiteraard- voor de optie buitenlangs
Sinds wannee liggen ze erop?quote:Op zaterdag 21 maart 2020 18:48 schreef Gieliovd het volgende:
We sluiten de dag met 44,5 op 7,4wp. Het record vanaf dat ze erop liggen is 45,2 dus scheelt weinig!
Rond 1400 wat bewolking en toen kakte hij in elkaar. Verder een perfecte parabool.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |