Ik zat dus wel te denken aan lid worden van het FNV of de rechtsbijstand maar wat voor voordelen heb ik hier aan ? De fnv kost mij de eerste 4 maanden ¤25 en daarna zo'n ¤17 per maand. Dat vind ik nogal wat. De rechtsbijstand werk en inkomen kost mij ¤8 per maand.quote:Op zaterdag 8 februari 2020 17:59 schreef Hyperdude het volgende:
Werkgevers die mogelijk doen over dit soort dingen moet je mee uitkijken. Of ze willen niet betalen, of kunnen het niet. Zorg er voor dat je niet teveel ¤¤ van ze tegoed hebt.
Geen concrete tips, als ze er omheen blijven draaien: wegwezen daar.
Heb je rechtsbijstand/vakbond?
Ik heb begrepen dat het is om zo lang mogelijk een vaste baan uit te stellen en om transitievergoeding te omzeilen ofzo. Want met 7+8+8 maanden kom je uit op 23 maanden. Terwijl na 24 maanden en 3 tijdelijke contracten moeten ze je een vaste baan gevenquote:Op zaterdag 8 februari 2020 18:09 schreef silliegirl het volgende:
Een contract met 7 maanden proeftijd? Dat mag volgens mij al niet eens.
De proeftijd bij een contract voor minder dan 2 jaar is maximaal 1 maand. Langer mag niet.quote:Op zaterdag 8 februari 2020 18:12 schreef Faerlina91 het volgende:
[..]
Ik heb begrepen dat het is om zo lang mogelijk een vaste baan uit te stellen en om transitievergoeding te omzeilen ofzo. Want met 7+8+8 maanden kom je uit op 23 maanden. Terwijl na 24 maanden en 3 tijdelijke contracten moeten ze je een vaste baan geven
Ze wisten met de gemeente te regelen dat dat 3 maanden werd, omdat ze net waren begonnen en ze nog niet echt uren konden garanderen zeg maar. In de tussentijd is het aardig gegroeid. Ik werk dus elke week wel 40+ uur. Ik zou ook 38 uur op contract krijgen maar daar staat op 30-38 uur. Horen ze dat dan niet aan te passen ?quote:Op zaterdag 8 februari 2020 18:19 schreef madam-april het volgende:
[..]
De proeftijd bij een contract voor minder dan 2 jaar is maximaal 1 maand. Langer mag niet.
Transitievergoeding omzeilen kan niet meer. Die begint sinds 2020 (Wet arbeidsmarkt in balans) te lopen vanaf de eerste werkdag.quote:Op zaterdag 8 februari 2020 18:12 schreef Faerlina91 het volgende:
[..]
Ik heb begrepen dat het is om zo lang mogelijk een vaste baan uit te stellen en om transitievergoeding te omzeilen ofzo. Want met 7+8+8 maanden kom je uit op 23 maanden. Terwijl na 24 maanden en 3 tijdelijke contracten moeten ze je een vaste baan geven
Dan zou ik antwoorden: "Ok, ik probeer in eerste instantie mijn best te doen. Daar streef ik naar".quote:Op zaterdag 8 februari 2020 17:51 schreef Faerlina91 het volgende:
Op de vraag of ik overuren krijg uitbetaald krijg ik de reactie ''Wij proberen in eerste instantie wel om overuren uit te betalen. en ''daar streven wij wel naar''..
Slechtste advies ooit natuurlijkquote:Op zaterdag 8 februari 2020 18:02 schreef ikweethetookniet het volgende:
Ziek melden dan weten ze gelijk wat ze missen als je er niet bent
Jij krijgt wel loon, en zij krijgen geen geld![]()
Als ze vragen wat er is, dan is dat privé en valt onder beroepsgeheim van arts
Als controle dokter aan de deur komt zeg je overspannen wegens arbeidsverhoudingen
Je hebt dus een tijdelijk contract van 7 maanden, niet een proeftijd.quote:Op zaterdag 8 februari 2020 18:12 schreef Faerlina91 het volgende:
[..]
Daarom moet je dus een rechtsbijstandverzekering, of een vakbondslidmaatschap, hebben. Omdat je je dit soort shit niet kunt veroorloven.quote:Op zaterdag 8 februari 2020 18:18 schreef Faerlina91 het volgende:
Ja maar ik ben blij dat ik nu werk heb en mijn eigen centen kan verdienen. Ik weet niet wat ik moet als ik weg ga.. ik heb net een jaar in de bijstandsuitkering gezeten. Maar dat ik weet dat ze mij 6 maanden flink gebruikt hebben weet ik al te goed. Ze probeerden zelfs mijn proeftijd een maand op te schuiven terwijl ik al een maamd werkte, omdat de werkelijke afdeling pas 2 weken later open ging dan gepland
Ja ik ken die cao.quote:Op zaterdag 8 februari 2020 17:51 schreef Faerlina91 het volgende:
Ik ben na 3 maanden proeftijd (daarvoor ook 3 maanden geholpen het hele bedrijf op te starten) in loondienst per 1 februari. Onze CAO is Groothandel in groente en fruit.
https://www.fnv.nl/cao-se(...)en-fruit-groothandel
In de CAO staat dat er 40% toeslag komt op gewerkte uren tussen 00:00 en 06:00.
Nu ben ik een paar keer om 05:00 begonnen met werken dus zou ik voor die paar uurtjes tussen 5 en 6 uur 's ochtends 40% toeslag moeten krijgen.
Er werd mij geappt of ik 05:00 kon beginnen. Ik zeg prima maar zijn jullie ook op de hoogte van de toeslagen die ik tot 06:00 hoor te krijgen ? (omdat ik weet als ik er niet over begin dat ik het sowieso niet krijg).
Nadat ik werkgever hiervan op de hoogte had gesteld werd er lach emoji gestuurd.
Ik heb een contract gekregen met een proeftijd van 7 maanden.
Mijn uren zijn 30-38 uur per week terwijl ik al 6 maanden elke week 38-40+ uren heb gemaakt.
Voordat ik mijn contract kreeg werd er ook tegen mij gezegd dat ik op het contract gewoon 38 uur krijg, want ik werkte dat voor die tijd ook elke week. Vervolgens kreeg ik alsnog 30-38 uur op mijn contract zonder toelichting waarom.
Ik maak ook elke week meer dan 38 uren. In mijn arbeidsovereenkomst staat niks over overuren maar in de CAO staat wel dat overuren optelt bij de tijd-voor-tijd of dat er na onderlinge overleg uitgekeerd kan worden tot geld.
De afgelopen 5 weken heb ik 14 overuren opgebouwd (die van mijn proefperiode tel ik mee want daar mocht ik ook maar 24-38 uur per week werken).
Na werkgever dan mijn overuren op de hoogte gebracht te hebben wordt er wederom niks mee gedaan.
Op de vraag of ik overuren krijg uitbetaald krijg ik de reactie ''Wij proberen in eerste instantie wel om overuren uit te betalen. en ''daar streven wij wel naar''..
Ik krijg dus hele tijd antwoorden waar ik niks van heb.
Ik wil gewoon dat overuren uitbetaald worden of dat ik mijn uren kan gebruiken om vrije dagen aan te vragen.
Daarnaast wil ik die 40% toeslag op de bijzondere uren die ik werk.
Wat kan ik in dit geval doen?
Help en tips worden zeer gewaardeerd !
maar wat kan een fnv of rechtsbijstand voor mij betekenen ? Ik heb er nooit mee te maken gehad of in verdiept sorryquote:Op zaterdag 8 februari 2020 18:40 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Daarom moet je dus een rechtsbijstandverzekering, of een vakbondslidmaatschap, hebben. Omdat je je dit soort shit niet kunt veroorloven.
Ik ben zelf werkgever en er zijn, volgens mij, minstens net zoveel slechte werkgevers als werknemers.
In je contract staat dat de cao agf groothandel geld, klopt toch?quote:Op zaterdag 8 februari 2020 19:01 schreef Faerlina91 het volgende:
[..]
maar wat kan een fnv of rechtsbijstand voor mij betekenen ? Ik heb er nooit mee te maken gehad of in verdiept sorry
Niet nemen. Dan ben je je rechten kwijt. Eerst ander werk zoeken.quote:Op zaterdag 8 februari 2020 18:55 schreef CRYPT0SK4TE het volgende:
Ontslag nemen. Je bent toch geen slaaf die onbetaald overuren gaat draaien.
Nu laat je over je heen lopen. Misschien dat je dat vanaf morgen niet meer zou moeten willen?quote:Op zaterdag 8 februari 2020 19:01 schreef Faerlina91 het volgende:
[..]
maar wat kan een fnv of rechtsbijstand voor mij betekenen ? Ik heb er nooit mee te maken gehad of in verdiept sorry
Ja dat klopt "Op deze arbeidsovereenkomst is de CAO groenten en fruit van toepassing" of iets in die richtingquote:Op zaterdag 8 februari 2020 19:05 schreef halfway het volgende:
[..]
In je contract staat dat de cao agf groothandel geld, klopt toch?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |