Gediscrimineerd vanwege corona: ‘Moet ik wéér gaan uitleggen dat ik geen honden en katten Sinds het coronavirus is opgedoken, nemen elders op de wereld scheldpartijen en racisme tegen mensen met een Aziatisch uiterlijk toe. Hoe ervaren Chinese Nederlanders het?
De 20-jarige Kenny Wu uit Hoorn verbaast het niets. Ook in Nederland ziet hij vooral op sociale media racistische uitingen voorbij komen onder nieuwsberichten. Wu: ,,Dan schrijven ze bijvoorbeeld ‘allemaal vleermuiseters die Chinezen’ of ‘hou je virus bij je, geel gevaar’.
Mensen realiseren zich volgens Wu niet hoe kwetsend racistische ‘grappen’ zijn. ,,Het doet echt iets met je. Plotsklaps worden alle mensen met een Aziatisch geassocieerd met een virus. Tegen mij beginnen mensen opeens over wat ‘wij Chinezen’ allemaal eten. Dan moet ik wéér gaan uitleggen dat ik geen honden en katten eet en daar ook niet achter sta. Heel vermoeiend.’’
Schertsend
Wu gelooft niet dat mensen echt racistisch zijn. Vaak zijn de opmerkingen schertsend bedoeld, denkt hij. ,,De meeste Nederlanders die nare opmerkingen maken naar aanleiding van dat virus hebben geen idee dat het pijnlijk kan zijn. In Frankrijk zie je dat ook. Het is triest dat mensen #JeNeSuisPasUnVirus (ik ben geen virus, red.) achter hun naam zetten. Maar blijkbaar hebben Aziaten daar zo veel te maken met vooroordelen dat ze zich genoodzaakt voelen een hashtag te gebruiken.’’
Wu merkt dat het racisme niet alleen van de witte Nederlander komt. ,,Ironisch genoeg komen de lullige opmerkingen soms juist van Nederlanders met een migrantenachtergrond. Terwijl je van hen juist empathie zou verwachten omdat ze zelf ook met racisme te maken hebben.’’
Isabella Lam (26)
,,Ik bereid me vast mentaal voor op vervelende opmerkingen’’, zegt de Chinees-Nederlandse student Isabella Lam. Ze zegt te begrijpen dat mensen bang zijn voor het virus. ,,De kans is groot dat het ook in Nederland opduikt, ik snap het gevoel van mensen wel. Maar het is jammer dat sommigen het virus gebruiken om weer te beginnen over wat voor vreemds wij allemaal eten.’’
In Nederland is de discriminatie subtieler, stelt Lam. ,,In Frankrijk en op andere plekken hoor je dat sommige Chinezen zelfs bij restaurants worden geweerd. Dat gebeurt hier gelukkig niet. Maar hier is weer sprake van micro-agressie. Sommige mensen maken opmerkingen die subtiel racistisch zijn. Voor mij is dat extra lastig. Want ze denken dat ik de opmerkingen wel ‘begrijp’ omdat ik hier geboren ben. Maar ik kan me natuurlijk nog steeds beledigd voelen.’’
Niet langer zwijgen
Journalist Ruth van der Kolk (26) kan erover meepraten. Ze dook vorig jaar in het onderwerp en merkte dat Chinezen in Nederland vaak te maken hebben met racisme, maar er van oudsher liever niet over praten. ,,Je merkt dat de jongeren van nu wel voor zichzelf opkomen. Eerdere generaties deden dat niet. Die zwegen over discriminatie. Ze hielden zich liever gedeisd.’’
,,Het virus past goed bij het hardnekkige stereotype dat Chinese Nederlanders een beetje ongrijpbaar zijn’’, zegt Van der Kolk verder. ,,Een vreemd virus versterkt dat stereotype alleen maar meer.’’ Ze merkt dat jonge Chinese Nederlanders wel vaker voor zichzelf opkomen dan hun ouders. ,,Dat is een hele positieve ontwikkeling want zo creëren jongeren bewustzijn. Als je alles pikt, ben je logischerwijs een makkelijk doelwit. Hoe meer mensen zich uitspreken, hoe duidelijker het signaal dat dit níet acceptabel is.’’
https://www.ad.nl/binnenl(...)katten-eet~a3c73d27/