abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_191322527
Gediscrimineerd vanwege corona: ‘Moet ik wéér gaan uitleggen dat ik geen honden en katten

Sinds het coronavirus is opgedoken, nemen elders op de wereld scheldpartijen en racisme tegen mensen met een Aziatisch uiterlijk toe. Hoe ervaren Chinese Nederlanders het?

De 20-jarige Kenny Wu uit Hoorn verbaast het niets. Ook in Nederland ziet hij vooral op sociale media racistische uitingen voorbij komen onder nieuwsberichten. Wu: ,,Dan schrijven ze bijvoorbeeld ‘allemaal vleermuiseters die Chinezen’ of ‘hou je virus bij je, geel gevaar’.

Mensen realiseren zich volgens Wu niet hoe kwetsend racistische ‘grappen’ zijn. ,,Het doet echt iets met je. Plotsklaps worden alle mensen met een Aziatisch geassocieerd met een virus. Tegen mij beginnen mensen opeens over wat ‘wij Chinezen’ allemaal eten. Dan moet ik wéér gaan uitleggen dat ik geen honden en katten eet en daar ook niet achter sta. Heel vermoeiend.’’

Schertsend
Wu gelooft niet dat mensen echt racistisch zijn. Vaak zijn de opmerkingen schertsend bedoeld, denkt hij. ,,De meeste Nederlanders die nare opmerkingen maken naar aanleiding van dat virus hebben geen idee dat het pijnlijk kan zijn. In Frankrijk zie je dat ook. Het is triest dat mensen #JeNeSuisPasUnVirus (ik ben geen virus, red.) achter hun naam zetten. Maar blijkbaar hebben Aziaten daar zo veel te maken met vooroordelen dat ze zich genoodzaakt voelen een hashtag te gebruiken.’’

Wu merkt dat het racisme niet alleen van de witte Nederlander komt. ,,Ironisch genoeg komen de lullige opmerkingen soms juist van Nederlanders met een migrantenachtergrond. Terwijl je van hen juist empathie zou verwachten omdat ze zelf ook met racisme te maken hebben.’’

Isabella Lam (26)
,,Ik bereid me vast mentaal voor op vervelende opmerkingen’’, zegt de Chinees-Nederlandse student Isabella Lam. Ze zegt te begrijpen dat mensen bang zijn voor het virus. ,,De kans is groot dat het ook in Nederland opduikt, ik snap het gevoel van mensen wel. Maar het is jammer dat sommigen het virus gebruiken om weer te beginnen over wat voor vreemds wij allemaal eten.’’

In Nederland is de discriminatie subtieler, stelt Lam. ,,In Frankrijk en op andere plekken hoor je dat sommige Chinezen zelfs bij restaurants worden geweerd. Dat gebeurt hier gelukkig niet. Maar hier is weer sprake van micro-agressie. Sommige mensen maken opmerkingen die subtiel racistisch zijn. Voor mij is dat extra lastig. Want ze denken dat ik de opmerkingen wel ‘begrijp’ omdat ik hier geboren ben. Maar ik kan me natuurlijk nog steeds beledigd voelen.’’

Niet langer zwijgen
Journalist Ruth van der Kolk (26) kan erover meepraten. Ze dook vorig jaar in het onderwerp en merkte dat Chinezen in Nederland vaak te maken hebben met racisme, maar er van oudsher liever niet over praten. ,,Je merkt dat de jongeren van nu wel voor zichzelf opkomen. Eerdere generaties deden dat niet. Die zwegen over discriminatie. Ze hielden zich liever gedeisd.’’

,,Het virus past goed bij het hardnekkige stereotype dat Chinese Nederlanders een beetje ongrijpbaar zijn’’, zegt Van der Kolk verder. ,,Een vreemd virus versterkt dat stereotype alleen maar meer.’’ Ze merkt dat jonge Chinese Nederlanders wel vaker voor zichzelf opkomen dan hun ouders. ,,Dat is een hele positieve ontwikkeling want zo creëren jongeren bewustzijn. Als je alles pikt, ben je logischerwijs een makkelijk doelwit. Hoe meer mensen zich uitspreken, hoe duidelijker het signaal dat dit níet acceptabel is.’’

https://www.ad.nl/binnenl(...)katten-eet~a3c73d27/
West-Melanesia
pi_191322587
Die mensen die domme grapjes maken over Chinezen zijn echt triest. Dit zijn mensen die vinden dat je alles maar moet kunnen zeggen onder het mom van vrijheid van meningsuiting, inclusief kwetsen. Maar wanneer je hun moeder uitscheld voor kanker hoer dan gaan ze zelf janken, dat kan dan weer niet.

Racists ughh
West-Melanesia
  maandag 3 februari 2020 @ 08:56:17 #3
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_191322592
Serieus? Moet ik geloven dat anno 2020 in Nederland mensen van Chinese afkomst of met een aziatisch uiterlijk worden gediscrimineerd vanwege het coronavirus? Pesterijen en flauwe grappen enzo kan ik me voorstellen, maar dat men aziaten zou wantrouwen vanwege corona?
Scratch a liberal and you will find a fascist
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 3 februari 2020 @ 08:57:04 #4
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_191322598
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 08:56 schreef EdvandeBerg het volgende:
Serieus? Moet ik geloven dat anno 2020 in Nederland mensen van Chinese afkomst of met een aziatisch uiterlijk worden gediscrimineerd vanwege het coronavirus? Pesterijen en flauwe grappen enzo kan ik me voorstellen, maar dat men aziaten zou wantrouwen vanwege corona?
Ja. Het is treurig, maar ja. Zonder twijfel.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_191322603
We zijn net begonnen aan 2020 en elke bevolkingsgroep is alweer "gekwetst". Hou toch op.
Land of the free. Home of the brave.
pi_191322619
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 08:57 schreef Scarface88 het volgende:
We zijn net begonnen aan 2020 en elke bevolkingsgroep is alweer "gekwetst". Hou toch op.
De eerst goedprater van dit zielige xenofobische gedrag heeft zich alweer gemeld zie ik. Mooi staaltje victim blaming ook.
  maandag 3 februari 2020 @ 09:00:50 #7
476281 Butjekef
Put met keren
pi_191322634
Micro-agressie. Man man man.
pi_191322642
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 08:56 schreef EdvandeBerg het volgende:
https://www.facebook.com/(...)73638755987206/?vh=e
Protège moi de mes désirs.
pi_191322691
quote:
1s.gif Op maandag 3 februari 2020 08:58 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

De eerst goedprater van dit zielige xenofobische gedrag heeft zich alweer gemeld zie ik. Mooi staaltje victim blaming ook.
Victim blaming? We hebben het hier over iemand die klaagt over micro agressies zonder voorbeelden. Als dat het ergste racisme van Nederland is zijn we klaar volgens mij.
pi_191322699
Mensen kiezen nou eenmaal voor de eigen groep.
In moderne tijden noemen we dat soms discriminatie.

De natuur noemt het onderdeel van evolutie.
  maandag 3 februari 2020 @ 09:08:38 #11
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_191322715
Mensen zijn zo vreselijk simpel tegenwoordig. Als ik een chinees zou zijn dan zou ik zo'n idioot gewoon een keer kapot Kung Fu'en.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
pi_191322747
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 09:07 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Mensen kiezen nou eenmaal voor de eigen groep.
In moderne tijden noemen we dat soms discriminatie.

De natuur noemt het onderdeel van evolutie.
Maar Molukkers mogen dat niet met hun eigen wijken. Want dan worden de Hollanders boos, want discriminatie.
West-Melanesia
  maandag 3 februari 2020 @ 09:12:56 #13
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_191322781
Je hebt overal volstrekte idioten, dat racisme zal er dus ongetwijfeld zijn.

Maar mijn intuïtie zegt me dat mensen hier weer een heel groot probleem van willen maken.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_191322788
Wat is dit nu weer voor een gejank?
Grow a pair of flikker lekker op. Huilies.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_191322805
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 09:12 schreef thedeedster het volgende:

Maar mijn intuïtie zegt me dat mensen hier weer een heel groot probleem van willen maken.
Dit.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 3 februari 2020 @ 09:21:24 #16
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_191322931
quote:
Ik zie wat mensen weggedoken in hun kraag/sjaal.

Misschien stinkt er wel iemand uit zijn bek of heeft er 1 een scheet gelaten.
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_191322957
Vervelend, maar dat soort debielen (die zichzelf ongetwijfeld ook heel origineel en gevat vinden) gaan nu eenmaal zo simplistisch met de actualiteit en groepen om. Was het een andere groep of gebeurtenis geweest dan hadden ze daar dan wel weer wat doms over geroepen.

Ik denk dat dit dezelfde soort mensen zijn die de "sambal bij" grapjes nog steeds om te gieren vinden.

quote:
Wu merkt dat het racisme niet alleen van de witte Nederlander komt.
Dit vind ik dan weer minder aan zo'n nieuwsbericht. Alsof het een openbaring is dat niet enkel de "witte" (zucht...) Nederlander racistisch kan zijn...
pi_191322986
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 09:12 schreef thedeedster het volgende:

Ik sluit me hier bij aan.

Al vind ik Isabella`s reactie wel een beetje flauw. Elk land of cultuur heeft zen rare trekjes en mensen pakken altijd het onbekende. Beetje een open deur om zon argument te gebruiken.

Het enige wat ik raar vind in de grote Chinese steden dat ze gewoon in het openbaar op straat lopen te poepen. Maarjah, das weer iets heel anders.

Wu merkt dat het racisme niet alleen van de witte Nederlander komt
Goh, no shit sherlock. Mensen beoordelen elkaar ALTIJD op hun uiterlijk. Precies wat jij hier ook doet, vuile racist dat je bent :P
pi_191323046
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 09:21 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Ik zie wat mensen weggedoken in hun kraag/sjaal.

Misschien stinkt er wel iemand uit zijn bek of heeft er 1 een scheet gelaten.
:') Tuurlijk.
Protège moi de mes désirs.
pi_191323162
quote:
Jemig :') Ik moest hier echt keihard om lachen. Wat een mensen heb je er toch bij :D

En ik zou er wel iets van gezegd hebben als ik dat Chinese meisje was. Iets in de trant van: 'Ik ben niet ziek hoor'. Puur om ze even op hun plek te zetten.
  maandag 3 februari 2020 @ 09:42:36 #21
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_191323172
quote:
Misschien had iemand een dikke ruft gelaten _O-
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_191323174
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 09:10 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Maar Molukkers mogen dat niet met hun eigen wijken. Want dan worden de Hollanders boos, want discriminatie.
Beide nog steeds logisch.
Zij kiezen voor de eigen groep.. maar doen dat in een land wat toebehoord aan een andere groep.

Niets vreemds aan.
pi_191323243
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 09:22 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Vervelend, maar dat soort debielen (die zichzelf ongetwijfeld ook heel origineel en gevat vinden) gaan nu eenmaal zo simplistisch met de actualiteit en groepen om. Was het een andere groep of gebeurtenis geweest dan hadden ze daar dan wel weer wat doms over geroepen.

Ik denk dat dit dezelfde soort mensen zijn die de "sambal bij" grapjes nog steeds om te gieren vinden.
[..]

Dit vind ik dan weer minder aan zo'n nieuwsbericht. Alsof het een openbaring is dat niet enkel de "witte" (zucht...) Nederlander racistisch kan zijn...
Helemaal mee eens, jammer dat laatste stukje. Toch weer een soort onderdanigheid of nederigheid naar de blanke Nederlander.

Maar echt, dat zijn idd dezelfde soort mensen die om die grapjes lachen, zo dom en kortzichtig. Eencellige hersenen.
West-Melanesia
  maandag 3 februari 2020 @ 09:48:14 #24
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_191323254
quote:
1s.gif Op maandag 3 februari 2020 08:58 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Heb je wel gelezen dat het vooral door mensen met een migratieachtergrond gebeurt?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_191323270
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 09:42 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Beide nog steeds logisch.
Zij kiezen voor de eigen groep.. maar doen dat in een land wat toebehoord aan een andere groep.

Niets vreemds aan.
Hmm hypocriete discriminatie...Of is discriminatie altijd hypocriet?
West-Melanesia
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')