quote:
Op zaterdag 15 februari 2020 17:56 schreef SpecialK het volgende:Er is geen andere manier om kunstmatige zwaartekracht te maken zonder acceleratie te gebruiken en zonder een gigantische hoeveelheid massa te hebben.
Een schip met een
ronddraaiende ring is eigenlijk gewoon een perfecte oplossing.
- Het vergt vrij weinig energie. Alleen maar wat energie om te starten en een klein beetje om de draaisnelheid te onderhouden.
- Als de draaiende ring groot genoeg is dan voelt het voor iedereen bijna aan normale zwaartekracht
- Wiebelingen zijn te compenseren met motoren die gewicht naar binnen of buiten de ring verplaatsen.
Maar de TS kennende wil hij weer iets bizars wat niet kan en gaat dit weer de richting van ruzie op.
Larry Niven heeft hier een leuk trilogie (
Ringworld) over geschreven.
Los hiervan ben ik zelf geneigd te (be)denken dat zwaartekracht, veroorzaakt worden door deeltjes met een bepaald karakter cq. gedrag. Ik kan mij hierbij voorstellen dat je "deeltjes" qua karakter universeel kan veranderen. Net zoals je atomen en moleculen kunt "samenstellen".
Veranderen van deeltjes zou kunnen met toe/afvoer van energie.... om de e=mc
2 maar in de nostalgische waarde te kunnen laten.
Het blijft wel intrigerend dat "wij" ons momenteel alleen weten verplaatsen door ons af te zetten tegen (bestaande) of met hoge snelheid weggedrukte zwaartkracht en dan gebruik (moeten) maken van precies berekende katapult effecten om in de ruimte te komen waar we zijn willen.
Je zou toch (willen be)denken dat er een andere manier moet zijn om gravitatie te veroorzaken ?
Zoiets al een batterijtje erin en dan een soort van instant verplaatsing.... wat Larry Niven ook al beschreef middels een vorm van "dna-faxen", waarbij mensen compleet ontleed worden en vervolgens elektronisch hun lichaam elders (instant, quantumeffect?) op plaats van bestemming rapido weer wordt opgebouwd.