abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_191253652
Stel we willen kunstmatige gravitatie creëeren zoals bij Star Trek.

Laten we dat proberen met stukjes neutronenster.

Een theelepel neutronenster weegt 10 miljard kilo.

Stel je stopt 10 theelepels neutronenster onder je ruimteschip waarbij de afstand tot de vloer een meter is. De totale massa is dan 100 miljard kg = 10^11 kg

De versnelling reken je als volgt uit:

a = G*M / r^2

a = 6,67*10^-11 * 10^11 / 1^2

a = 6,67 m/s^2

Dat is iets minder als hier op aarde (9,81 m/s^2).

Er is wel een maar.
Bij je voeten is de gravitatie 6,67 m/s^2. Op een meter hoogte (buikhoogte) is de gravitatie 4 keer zo laag. Weer een meter hoger (hoofdhoogte) is de gravitatie 9 keer lager.

Je hebt dus met sterke tidal forces te maken.

En wie wil er nu 100 miljard kg meenemen op een schip?

Iemand nog andere ideeën (behalve het draaien van het schip).
pi_191253759
Het probleem met tidal forces zou je kunnen oplossen door het schip een soort van een condensator te maken.

Boven het plafond zou je dan stukjes anti-neutronenster moeten plaatsen. De neutronenster en anti-neutronenster stukjes moeten wel een beetje gelijkmatig gespreid worden.
  woensdag 29 januari 2020 @ 20:27:49 #3
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_191253945
Ik snap d'r niets van
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_191254961
Okeeee... ik snap er eveneens weinig van, maar ik ben dan ook geen hooggeleide boy met een witte jas aan. ;(

Eerste, mogelijk domme vraag: bij elk ruimtevaartuig vergt het veel energie om op te stijgen en zich aldus los te rukken van de aardse zwaartekracht. Hoe gaat jouw ruimteschip efficient functioneren als er altijd het equivalent van een aantrekkende aarde onder hangt?
pi_191255757
Wil jij 10 miljard kilo in een ruimteschip meezeulen?
pi_191255823
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2020 22:07 schreef Schonedal het volgende:
Wil jij 10 miljard kilo in een ruimteschip meezeulen?
Nee.
100 miljard kg.
Ik heb al aangegeven dat het niet praktisch is.
pi_191274435
Ik vind het wel ontzagwekkend dat 10 theelepels neutronenster zoveel gravitatie kan opwekken.

Bij iedere halvering van de afstand verviervoudigd de gravitatie.

Op 50 cm afstand is de gravitatie 4 keer zo sterk als op aarde (4g)

Op 25 cm afstand is de gravitatie al 16g. De beste piloten zullen dat niet overleven. Als je met je voet op 25 cm komt, dan zal doe mogelijk breken. Op 12,5 cm is de gravitatie 64 g. Op 1 cm is de gravitatie ongeveer 10.000 g. Als je met je teen op 1 cm komt, dan ben je je teen kwijt. Zomaar tegen dit ding aan schoppen gaat dus niet.
pi_191274691
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2020 22:10 schreef polderturk het volgende:

[..]

Nee.
100 miljard kg.
Kun je net zo goed een ruimteschip om een planeet heen bouwen. Is nog praktischer ook
Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
pi_191274759
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2020 22:10 schreef polderturk het volgende:

[..]

Nee.
100 miljard kg.
Dat is een understatement.

Zolang we zwaartekracht niet begrijpen/het toch echt de kromming vd tijd-ruimte is zijn de enige oplossingen constante versnelling of centrifugaalkracht. Andere opties zijn er (nog) niet.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  vrijdag 31 januari 2020 @ 09:15:25 #10
272296 Jan_Lul
Ik zit hier niet voor
pi_191274904
noem het gewoon zwaartekracht zoals de rest van Nederland
pi_191275286
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2020 09:15 schreef Jan_Lul het volgende:
noem het gewoon zwaartekracht zoals de rest van Nederland
Dat komt ervan als je iedere keer Engelstalige artikelen leest en Engelstalige videos kijkt.
pi_191281131
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2020 21:25 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Okeeee... ik snap er eveneens weinig van, maar ik ben dan ook geen hooggeleide boy met een witte jas aan. ;(

Eerste, mogelijk domme vraag: bij elk ruimtevaartuig vergt het veel energie om op te stijgen en zich aldus los te rukken van de aardse zwaartekracht. Hoe gaat jouw ruimteschip efficient functioneren als er altijd het equivalent van een aantrekkende aarde onder hangt?
Je bent dan geen hooggeleide boy met witte jas, maar dit is wel een goede vraag :P
pi_191323367
Wat gebeurt er als je een stuk neutronenster ter grote van een pingpongbal op aarde laat vallen?

Hint: normale materie is voor 99,999% vacuüm (een atoomkern met op relatief grote afstand elektronen die er omheen draaien).
Een neutronenster heeft de dichtheid van een atoomkern.
pi_191344679
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 09:56 schreef polderturk het volgende:
Wat gebeurt er als je een stuk neutronenster ter grote van een pingpongbal op aarde laat vallen?

Hint: normale materie is voor 99,999% vacuüm (een atoomkern met op relatief grote afstand elektronen die er omheen draaien).
Een neutronenster heeft de dichtheid van een atoomkern.
Zou de massa van een klein stuk neutronenster alsnog niet veel groter zijn dan die van de gehele aarde? Zo ja, raakt de aarde dan niet onder invloed van de aantrekkingskracht van het stuk ster in plaats van andersom?
pi_191495788
Om in een ruimteschip kunstmatige gravitatie te creëren moet je het schip een constante versnelling van 10m/s2 geven.
  vrijdag 14 februari 2020 @ 23:56:43 #16
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_191514025
Ik zou ipv een neutronenster een zwart gat (mee)nemen.
Ook handig om in het ruimtevervormingsveld te reizen. Verder hoef je ook geen hitteschild e.d. mee te torsen (neutronensterren, zijn doorgaans wat warm) of bang te zijn voor allerlei voortvloeiende enge straling(sdeeltjes).
Alleen nog "even" iets uitvinden om het gat aan of uit te zetten.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_191522477
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2020 08:56 schreef firefly3 het volgende:

[..]

Kun je net zo goed een ruimteschip om een planeet heen bouwen. Is nog praktischer ook
Het voordeel van een ruimteschip doe je dan teniet en dat is mensen achterlaten.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  zaterdag 15 februari 2020 @ 17:56:30 #18
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_191522558
Er is geen andere manier om kunstmatige zwaartekracht te maken zonder acceleratie te gebruiken en zonder een gigantische hoeveelheid massa te hebben.

Een schip met een ronddraaiende ring is eigenlijk gewoon een perfecte oplossing.

- Het vergt vrij weinig energie. Alleen maar wat energie om te starten en een klein beetje om de draaisnelheid te onderhouden.
- Als de draaiende ring groot genoeg is dan voelt het voor iedereen bijna aan normale zwaartekracht
- Wiebelingen zijn te compenseren met motoren die gewicht naar binnen of buiten de ring verplaatsen.

Maar de TS kennende wil hij weer iets bizars wat niet kan en gaat dit weer de richting van ruzie op.

[ Bericht 29% gewijzigd door SpecialK op 15-02-2020 18:01:46 ]
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  zaterdag 15 februari 2020 @ 20:38:01 #19
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_191525855
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 17:56 schreef SpecialK het volgende:
Er is geen andere manier om kunstmatige zwaartekracht te maken zonder acceleratie te gebruiken en zonder een gigantische hoeveelheid massa te hebben.

Een schip met een ronddraaiende ring is eigenlijk gewoon een perfecte oplossing.

- Het vergt vrij weinig energie. Alleen maar wat energie om te starten en een klein beetje om de draaisnelheid te onderhouden.
- Als de draaiende ring groot genoeg is dan voelt het voor iedereen bijna aan normale zwaartekracht
- Wiebelingen zijn te compenseren met motoren die gewicht naar binnen of buiten de ring verplaatsen.

Maar de TS kennende wil hij weer iets bizars wat niet kan en gaat dit weer de richting van ruzie op.
Larry Niven heeft hier een leuk trilogie (Ringworld) over geschreven.

Los hiervan ben ik zelf geneigd te (be)denken dat zwaartekracht, veroorzaakt worden door deeltjes met een bepaald karakter cq. gedrag. Ik kan mij hierbij voorstellen dat je "deeltjes" qua karakter universeel kan veranderen. Net zoals je atomen en moleculen kunt "samenstellen".
Veranderen van deeltjes zou kunnen met toe/afvoer van energie.... om de e=mc2 maar in de nostalgische waarde te kunnen laten.

Het blijft wel intrigerend dat "wij" ons momenteel alleen weten verplaatsen door ons af te zetten tegen (bestaande) of met hoge snelheid weggedrukte zwaartkracht en dan gebruik (moeten) maken van precies berekende katapult effecten om in de ruimte te komen waar we zijn willen.

Je zou toch (willen be)denken dat er een andere manier moet zijn om gravitatie te veroorzaken ?
Zoiets al een batterijtje erin en dan een soort van instant verplaatsing.... wat Larry Niven ook al beschreef middels een vorm van "dna-faxen", waarbij mensen compleet ontleed worden en vervolgens elektronisch hun lichaam elders (instant, quantumeffect?) op plaats van bestemming rapido weer wordt opgebouwd.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_191531228
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 17:50 schreef vipergts het volgende:

[..]

Het voordeel van een ruimteschip doe je dan teniet en dat is mensen achterlaten.
Hij wilt toch zwaartekracht. Niets over vervoer :D
Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
  zaterdag 22 februari 2020 @ 09:17:04 #21
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_191627186
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  zondag 23 februari 2020 @ 22:03:38 #22
240100 ATan
Listige code is lastig lezen
pi_191654267
Als je een vaartuig bouwt wat de lokale ruimteprojectie harder naar de aarde laat vallen dan dat de aarde zelf al doet en zo opstijgt, dan zal je door de donutrotatie van de lokale ruimtetijd, van bovenaf een gravitatieeffect op je geprojecteerd krijgen. Dus dat is dan geen probleem en krijg je er al gratis bij.

Om een dergelijk ruimteschip te bouwen, dien je nog wel even alle bekende (en nog onbekende) zwakke en sterke kernrachten wiskundig om te schrijven naar relativiteitsgerelateerde projectie effecten i.p.v. krachten.
pi_191750443
Je kunt een ruimteschip ook gewoon als een flatgebouw bouwen en altijd met bijvoorbeeld 0,5 of 1g versnellen.
pi_191902375
Ik vind het al knap als je een stukje neutronenster van een theelepel stabiel kan houden, nog even los van wat je ermee doet :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')