abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_193104791
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 16:33 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Inderdaad.
Degene waarop ik reageerde stelde dat de rechter dat vast niet zo'n ding zou vinden, maar er zijn gewoon wettelijke adviezen voor opgesteld. Dus TS en de overige eigenaren zullen er toch echt iets mee moeten.
Klopt, ik had m'n bericht al iets ge-edit. Die 0,5 is te 'omzeilen' als er een (door de VVE vastgesteld) MJOP was. Maar die zan er niet zijn, want er was geen VVE.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193105954
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 14:53 schreef HMS het volgende:

[..]

Dat dus. die 0,5% is een richtlijn, maar daar zal een rechter niet in meegaan als zijnde dat dat echt nu nodig is. Die zal naar de huidige situatie kijken en wat er aan geld nodig is de komende tijd. En dan komt er een bedrag uit, voor elk adres. Een MJOP kan je daarin dus vertellen wat er nodig is.

Of die nieuwe eigenaar dat zelf ophoest of dat tie dat gaat claimen bij de vorige eigenaar, dat zoekt hij maar uit. Ik denk dat het onder de onderzoeksplicht valt van de koper, dus de koper zelf zal ws mogen ophoesten. Als die slim is dan heeft tie dan wel minder betaalt.En anders heeft tie pech.
Moet ik dan wachten op de MJOP totdat we de vve activeer ?

Sorry als het teveel onnodige vragen zijn, maar ik heb echt 0,0% verstand van dit.

quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 16:35 schreef baskick het volgende:

[..]

Klopt, ik had m'n bericht al iets ge-edit. Die 0,5 is te 'omzeilen' als er een (door de VVE vastgesteld) MJOP was. Maar die zan er niet zijn, want er was geen VVE.
Maar die 0,5 is nog steeds mogelijk om te 'omzeielen' als we nu een MJOP vaststellen ?
pi_193116744
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 17:40 schreef Enawh het volgende:

[..]

Sorry als het teveel onnodige vragen zijn, maar ik heb echt 0,0% verstand van dit.
[..]

Maar die 0,5 is nog steeds mogelijk om te 'omzeielen' als we nu een MJOP vaststellen ?
Dat weet ik niet. Overigens zou de uitkomst van een MJOP ook kunnen zijn dat er (op korte termijn) méér ingelegd moet worden - bijvoorbeeld als sprake is van achterstallig onderhoud of als er (groot) onderhoud nodig is waarvoor onvoldoende gereserveerd is.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Moderator donderdag 14 mei 2020 @ 09:27:47 #79
5428 crew  miss_sly
pi_193116847
Het is verplicht om óf een MJOP op te laten stellen en je inleg en maandelijkse bijdrage daarop te baseren, óf een reserve te hebben van 0,5% van de herbouwwaarde.

Hoeveel eigenaren zitten er in het pand, komen er in je VvE? Heb je ze allemaal al gesproken hierover? Zit je met een aantal op één lijn?

Als je het allemaal te moeilijk vindt, kun je ook op zoek gaan naar een VvE-beheerkantoor. Zij kunnen je helpen met het opzetten van dit hele gebeuren, maar ook alles uit handen nemen en het financieel beheer doen, bijvoorbeeld.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 14 mei 2020 @ 10:40:03 #80
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_193118413
quote:
Klopt. Wat ik bedoelde met richtlijn was ook bedoeld voor de historie. TO is nogal bang dat de nieuwe eigenaar een storting van 0,5% over vele vorige jaren gaat afdwingen. Daar zal een rechter niet in meegaan. Voor een historische achterstand kan je niet veel afdwingen bij een rechter vermoed ik. Uiteindelijk is de splitsingsakte van belang als er een grote reparatie moet gebeuren en de VVE kas is leeg. En dan moeten alle eigenaren bijdragen.

Die 0,5% is idd de reservering die je moet doen elk jaar, of een bedrag gebaseerd op een MJOP.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_193120341
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2020 09:27 schreef miss_sly het volgende:
Het is verplicht om óf een MJOP op te laten stellen en je inleg en maandelijkse bijdrage daarop te baseren, óf een reserve te hebben van 0,5% van de herbouwwaarde.

Hoeveel eigenaren zitten er in het pand, komen er in je VvE? Heb je ze allemaal al gesproken hierover? Zit je met een aantal op één lijn?

Als je het allemaal te moeilijk vindt, kun je ook op zoek gaan naar een VvE-beheerkantoor. Zij kunnen je helpen met het opzetten van dit hele gebeuren, maar ook alles uit handen nemen en het financieel beheer doen, bijvoorbeeld.
In totaal zijn we met z'n 3en. Alleen 1 daarvan hebben we nog steeds niks van gehoord.
Eind van de maand (afspraak verzet telkens vanwege corona) gaan we ook met de andere buurman naar een VVE-beheerkantoor dan kom ik ook meer over te weten
pi_193122221
Zo een VVE beheer kantoor is veel te duur voor veel te weinig. Een grote VVE tja misschien, maar zo 4 appartementjes heeft dat helemaal niet nodig.
pi_193122416
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 17:40 schreef Enawh het volgende:

[..]

[..]

Waarom zou je het willen omzeilen? Die kosten moet je sowieso een keer maken als er onderhoud nodig is. Dan maakt het niet uit of je dat nu apart zet of pas op het moment dat je het nodig hebt.

Bijvoorbeeld de reparatie van het riool of het dak: je moet het betalen. Maakt het dan daadwerkelijk zoveel uit of je dat van te voren spaart in de VVE of achteraf betaalt? Volgens mij namelijk helemaal niets.

Je bent het geld niet kwijt hè. Niemand pakt het van je af. Het is en blijft je eigen geld dat je in een vve spaart voor onderhoud. Jij bént de vve, samen met je buren.

Het lijkt erop alsof je je blind staart op bedragen als "100 per maand kwijt". Het is niet kwijt, het is je eigen geld in een spaarpotje. En die 100 is maar een gok. Wat is de herbouwwaarde van het gehele pand (dus het pand, niet de grond eronder, en dus niet rekenen met WOZ waarde ofzo; het ligt veel lager)?
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_193122725
quote:
2s.gif Op donderdag 14 mei 2020 13:54 schreef papernote het volgende:

[..]

Waarom zou je het willen omzeilen? Die kosten moet je sowieso een keer maken als er onderhoud nodig is. Dan maakt het niet uit of je dat nu apart zet of pas op het moment dat je het nodig hebt.

Bijvoorbeeld de reparatie van het riool of het dak: je moet het betalen. Maakt het dan daadwerkelijk zoveel uit of je dat van te voren spaart in de VVE of achteraf betaalt? Volgens mij namelijk helemaal niets.

Je bent het geld niet kwijt hè. Niemand pakt het van je af. Het is en blijft je eigen geld dat je in een vve spaart voor onderhoud. Jij bént de vve, samen met je buren.

Het lijkt erop alsof je je blind staart op bedragen als "100 per maand kwijt". Het is niet kwijt, het is je eigen geld in een spaarpotje. En die 100 is maar een gok. Wat is de herbouwwaarde van het gehele pand (dus het pand, niet de grond eronder, en dus niet rekenen met WOZ waarde ofzo; het ligt veel lager)?
Nou er is de afgelopen jaren geen nood aan reparatie aan ramen/daken etc.
Ik kan beter vanaf nu sparen dan 'alvast' ieder 5k in de pot doen.

Dan staat dat geld er voor niks.
Stel na 5 jaar moet er iets gemaakt worden, dan hebben we allemaal in die 5 jaar tijd al wat in de pot gedaan wat al genoeg is ipv. 5 jaar plus die 5k per huishouden (als voorbeeld)

Dat geld ben ik wel kwijt wat in de pot zit als ik ga verhuizen.
Herbouwwaarde dat weet ik op dit moment niet. Nog niet in verdiept eerlijk gezegd..
pi_193122752
quote:
2s.gif Op donderdag 14 mei 2020 13:54 schreef papernote het volgende:

[..]

Je bent het geld niet kwijt hè. Niemand pakt het van je af. Het is en blijft je eigen geld dat je in een vve spaart voor onderhoud. Jij bént de vve, samen met je buren
Alleen bij verkoop krijg je een positief ingelegd saldo niet terug en kan je het gevoel hebben dat het geld kwijt bent. De waarde van de VvE zou ergens in de verkoopprijs moeten zitten, maar dat is wat discutabel
  Moderator donderdag 14 mei 2020 @ 14:30:23 #86
5428 crew  miss_sly
pi_193123225
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2020 14:08 schreef Enawh het volgende:

[..]

Stel na 5 jaar moet er iets gemaakt worden, dan hebben we allemaal in die 5 jaar tijd al wat in de pot gedaan wat al genoeg is ipv. 5 jaar plus die 5k per huishouden (als voorbeeld)

Herbouwwaarde dat weet ik op dit moment niet. Nog niet in verdiept eerlijk gezegd..
Als het goed is, hebben jullie het pand verzekerd. Dat is gebaseerd op de herbouwwaarde. Check je polis dus.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_193123504
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2020 14:08 schreef Enawh het volgende:

[..]

Nou... dan ga je toch gewoon vanaf nu sparen in de VVE. Ik ben geen flauw idee hoe je aan dat bedrag van 5K inleg komt? Je speculeert maar wat zonder daadwerkelijk te weten wat er benodigd is. Ga dat nu eerst eens uitzoeken, er zijn hier genoeg tips gegeven hoe je dat kunt doen.

En dat geld staat er niet "voor niets". Je maakt een MJOP waarin staat waar dat geld voor gebruikt gaat worden. Dat is niet voor niets, dat is voor een nieuw dak, riool, kozijnen, etc.

quote:
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2020 14:09 schreef djh77 het volgende:

[..]

Alleen bij verkoop krijg je een positief ingelegd saldo niet terug en kan je het gevoel hebben dat het geld kwijt bent. De waarde van de VvE zou ergens in de verkoopprijs moeten zitten, maar dat is wat discutabel

Het is natuurlijk onzin dat je dat geld kwijt bent als je gaat verhuizen.

Als ik een appartement koop met een slechte VVE, dan ga ik daar veel minder voor betalen dan een appartement met een goede VVE. De positieve inleg zie je terug in de verkoopprijs.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_193124807
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2020 14:09 schreef djh77 het volgende:

[..]

Ik heb bij aankoop van mijn huis apart het eigendom/vordering van de VVE laten vermelden en dat afgetrokken van de Koopprijs (scheelt wat overdrachts belasting) en heb omgekeerd bedongen dat ik een verkoopprijs voor de woning kreeg en apart een bedrag voor de waarde van de VVE.

Alhoewel het niet de norm is om het op die manier te doen en ik heb moeten praten als brugman tegen de makelaar...
En anders verdient een redelijke VVE zichzelf terug via het goede onderhoud en daarmee hogere waarde van het appartement. Waar je wel voor wil waken is dat er aan de ene kant te weinig gereserveerd wordt, maar aan de andere kant is over reservering ook niet goed... Het blijft dan wel "jou geld" maar dat geld moet wel aan onderhoud worden besteed.... Je kan het dus niet meer uit de VVE halen en besteden aan een nieuwe auto of wereld reis en dan maar het Dak een paar jaar later laten doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')