https://nos.nl/artikel/23(...)-een-hokje-duwt.htmlquote:Kinderen moeten niet op de basisschool maar pas in het derde jaar van de middelbare school een definitief schooladvies krijgen. Dat plan wordt vandaag gepresenteerd door verschillende onderwijsorganisaties, waaronder de VO-raad, de MBO Raad, CNV Onderwijs, en scholierenorganisatie LAKS.
Er is al vaker om uitstel van het schooladvies gevraagd, maar het is voor het eerst dat zo'n grote groep onderwijsorganisaties dat in een gezamenlijk plan doet. Nederland is een van de weinige landen waar het moment van de keuze voor een schooltype zo vroeg ligt.
Sommige scholen doen het nu ook al anders. Zo werkt de Open Schoolgemeenschap Bijlmer in Amsterdam al 48 jaar met een brede brugklas. "Bij ons zitten vmbo-basis, vmbo-kader, vmbo-theoretische leerweg, havo en vwo de eerste twee jaar bij elkaar in een klas", vertelt directeur Maryse Knook in het NPO Radio 1-programma Spraakmakers.
“
Uiteindelijk doet tien procent van de kinderen het beter dan verwacht op de middelbare school. Ik vraag me af of je daarvoor het hele systeem moet ombouwen.
Yvonne Uiterwijk Winkel, lerares groep 8
Uit internationaal onderzoek blijkt dat een latere bepaling van het schoolniveau zorgt voor meer gelijkheid in de onderwijsprestaties van de leerlingen. "Dat komt waarschijnlijk omdat kinderen uit kansarme gezinnen, die gemiddeld een wat lager startniveau hebben, langer de tijd krijgen om hun talenten te ontwikkelen", vertelt onderwijssocioloog Sara Geven. "Ook wordt het opleidingsniveau van kinderen uit kansrijke gezinnen minder vaak overschat. Maar het gemiddelde niveau van de hele groep gaat omhoog."
Uit het onderzoek blijkt niet dat goede leerlingen slechter gaan presteren als ze in een gemengde klas zitten.
NOS Stories keek naar hoe (en of) andere landen verschillende schoolniveaus hanteren. Hun bevindingen lees je hier
Als je eenmaal bent ingedeeld op een bepaald niveau is het vaak niet zo makkelijk om nog over te stappen. "Lang niet alle leerlingen krijgen het goede advies op de basisschool", weet Knook. "Het is gewoon heel erg zonde als je ze dan meteen in een hokje duwt."
Yvonne Uiterwijk Winkel geeft al jarenlang les aan groep 8 op een basisschool. Zij heeft juist vooral goede ervaringen met het geven van een schooladvies aan haar leerlingen. "Uiteindelijk doet tien procent van de kinderen het beter dan verwacht op de middelbare school. Ik vraag me af of je daarvoor het hele systeem moet ombouwen."
Maar de directeur Maryse Knook vindt het niet alleen belangrijk dat het schooladvies op deze manier kan worden uitgesteld, ze wil leerlingen ook voorbereiden op een diverse maatschappij. "Wij vinden het belangrijk dat leerlingen niet alleen leren wat ze kunnen, maar ook wie ze zijn. En hoe ze met elkaar moeten omgaan. De maatschappij bestaat ook niet uit alleen maar één niveau."
Minister Slob erkent dat het huidige systeem van één keuzemoment in groep 8 van de basisschool "heel strak" geregeld is. Maar alle leerlingen een schooladvies geven in de derde klas van de middelbare school, vindt hij weer het andere uiterste. Volgens hem is het voor sommige leerlingen juist goed dat ze al op jonge leeftijd een advies krijgen.
De minister pleit voor "een middenweg en maatwerk" en daar werkt hij ook al aan.
Dat ook de VO-raad achter het plan staat is opvallend. Want zo'n brede onderbouw vraagt veel van het onderwijs qua organisatie. Leraren moeten die eerste twee jaar verschillende boeken en verschillende methodes gebruiken om de leerlingen elk op hun eigen niveau uit te dagen.
"Ze moeten kijken naar wat een kind aankan en waar het misschien iets meer of iets minder moet. En dat kunnen ze per vak aanpassen", zegt Knook. Leerlingen moeten dus heel goed individueel worden begeleid. Dat vraagt zeker veel van de docenten. "Maar als het wat meer gemeengoed wordt denk ik dat we het met elkaar ook wat minder zwaar kunnen maken."
Wanneer is dit eerder geprobeerd dan? (Serieuze vraag. Eventuele zoektermen om zelf te zoeken zijn ook prima.)quote:Op dinsdag 21 januari 2020 17:11 schreef Janneke141 het volgende:
We hebben dit pas twee keer eerder geprobeerd en toen werkte het ook niet. Maar drie keer is scheepsrecht!
Met de middenschool (volgens mij jaren '70) en met de basisvorming eind jaren '90.quote:Op dinsdag 21 januari 2020 17:14 schreef zarGon het volgende:
[..]
Wanneer is dit eerder geprobeerd dan? (Serieuze vraag. Eventuele zoektermen om zelf te zoeken zijn ook prima.)
Als je het vervelend vindt dat je neerkijkt op vmbo'ers, is de makkelijkste optie niet jezelf aanpassen, maar vmbo afschaffen.quote:Op dinsdag 21 januari 2020 17:16 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Ja hoor, maak het werk van de leraren nog maar een stukje moeilijker.
En laten we mensen niet in hokjes duwen nee, dat is vre-se-lijk. Nog even en we moeten zelfs erkennen dat verschillende kinderen andere capaciteiten hebben (!).
Dit.quote:Op dinsdag 21 januari 2020 17:11 schreef Janneke141 het volgende:
We hebben dit pas twee keer eerder geprobeerd en toen werkte het ook niet. Maar drie keer is scheepsrecht!
Die zullen nog zichtbaarder worden als de eerste twee jaar ook alle VWO-leerlingen in de klas zitten. Dan is het contrast erg hoog namelijk.quote:Op dinsdag 21 januari 2020 17:12 schreef imgoddamnugly het volgende:
Is dit mischien om de slechte kwaliteit van het onderwijs te verdoezelen. En om trage/allochtoonse leerlingen er beter uit te laten zien?
Of het leertempo voor VWO-leerlingen doen ze een versnelling lager?quote:Op dinsdag 21 januari 2020 17:27 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Die zullen nog zichtbaarder worden als de eerste twee jaar ook alle VWO-leerlingen in de klas zitten. Dan is het contrast erg hoog namelijk.
Dus nee het is niet om de kwaliteit te verdoezelen.
Dat had ik al in een edit geplaatstquote:Op dinsdag 21 januari 2020 17:29 schreef imgoddamnugly het volgende:
[..]
Of het tempo voor VWO-leerlingen gaat een stap terug.
Ha, nog meer geregel op het bordje van onderwijs. Dat toch al bezwijkt onder alle druk en tekorten.quote:Want zo'n brede onderbouw vraagt veel van het onderwijs qua organisatie. Leraren moeten die eerste twee jaar verschillende boeken en verschillende methodes gebruiken om de leerlingen elk op hun eigen niveau uit te dagen.
Je verwoordt precies mijn gedachten.quote:Op dinsdag 21 januari 2020 17:31 schreef Janneke141 het volgende:
Achter dit voorstel ligt ongeveer hetzelfde probleem als de eeuwig terugkerende discussie over de positie van de citotoets: de mogelijkheden om op een later moment nog te corrigeren als de keuze/het advies niet helemaal goed bleek. Maar helaas zijn die mogelijkheden de afgelopen 10-20 jaar steeds verder teruggebracht, met name uit financiële en publicitaire overwegingen, en dan is het ineens wel lastig als je op een te laag (of in sommige gevallen hoog) niveau zit.
Als de mogelijkheden tot doorgroeien en stapelen weer tot het oorspronkelijke niveau worden teruggebracht zonder dat het de school geld of 'punten' kost als dat ook eens niet lukt, dan is de determinatie na groep 8 keurig op zijn plek.
Overigens bieden veel scholen 'dubbele' brug- en soms tweede klassen: twee niveau's waarna na de onderbouw het best passende wordt gekozen. En er zijn ook scholen die wel degelijk alles 'op een hoop gooien': Vrije Scholen bijvoorbeeld. Is deel van de onderwijskundige visie en volledig legaal, dus als je dat als ouder (of kind) belangrijk vindt heb je echt wel wat te kiezen.
En nog geheel los van waarom je dit uit onderwijskundig oogpunt helemaal niet wil: het is praktisch ook nogal een ding. We zitten sowieso al niet dik in de leraren, en het aantal leraren dat in staat is om echt goed gedifferentieerd les te geven in een klas van 30 is echt zeer gering. Ik zou zelf ook niet zo maar (goed) les kunnen geven aan een vmbo-havo-vwo brugklas. Met basis- en kaderleerlingen in één groep die verschillende onderwerpen moeten behandelen is dat al lastig genoeg.
Dat lijkt me ook. Ondanks alle mooie woorden over het benutten van talenten enzo was (en waarschijnlijk is) dat namelijk op de basisschool het geval, dan lijkt mij dat het ook zo speelt op een middelbare school waarop je iedereen maar bij elkaar gooit. Overigens lijkt het mij voor de zwakke leerlingen evenzeer nadelig.quote:Op dinsdag 21 januari 2020 17:27 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Die zullen nog zichtbaarder worden als de eerste twee jaar ook alle VWO-leerlingen in de klas zitten. Dan is het contrast erg hoog namelijk.
Dus nee het is niet om de kwaliteit te verdoezelen. Of het verder een goed plan is laat ik in het midden. Het lijkt me juist wel dat snelle leerlingen geremd zullen worden door de mindere VMBO-goden. Ook al zeggen ze van niet.
De basisvorming is in 93/94 ingevoerd, dat was mijn brugklasjaar. Ik zat dus 2 jaar in een gemengde brugklas en heb er geen goede herinneringen aan. Ik was zo'n studje die school leuk vond, behalve in die twee jaren. Wat een hel.quote:Op dinsdag 21 januari 2020 17:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Met de middenschool (volgens mij jaren '70) en met de basisvorming eind jaren '90.
Ongetwijfeld, dat hebben ze immers ooit ook met meisjes gedaan. Het onderwijs is dusdanig verslechterd en gefeminiseerd dat jongens inmiddels veel slechter presteren. Ze worden niet meer uitgedaagd en stelselmatig achtergesteld door de juffen.quote:Op dinsdag 21 januari 2020 17:12 schreef imgoddamnugly het volgende:
En om trage/allochtoonse leerlingen omhoog te trekken?
Daar is volk voor nodig dat te doen, want dat behoeft aandacht.quote:Op dinsdag 21 januari 2020 17:23 schreef Tha_Bartman het volgende:
.......gepersonaliseerd leren gewoon weer het volgende modewoord...........
Nog vroeger? Wanneer mag een kind een kind zijn dan en volledig zichzelf zijn? Direct onder staatstoezicht, ontwikkelingsdoelen en toetsen. Weg bij de ouders, hebben ze helemaal niet nodig natuurlijk.quote:Peuters moeten ook eerder naar school
De onderwijspartijen zien wel dat als het nieuwe systeem wordt ingevoerd, leerlingen beter moeten worden begeleid bij de keuzes die ze maken, zodat ze goed weten "waar hun talenten en passies liggen".
Ook zouden peuters eerder naar de Voorschoolse Educatie moeten worden gestuurd. Nu gebeurt dat nog op de leeftijd van 2,5 jaar. "Hoe jonger het kind is waarin wordt geïnvesteerd, hoe meer profijt het kind en de samenleving daarvan hebben", schrijven de organisaties.
Totdat kinderen zes jaar zijn zouden zij veel moeten spelen, omdat een kind met spelen zich zo volledig mogelijk ontwikkelt.
quote:
Op basis en kader al in de tweede, aangezien je je praktijkvak in de 3e en 4e moet kunnen volgen.quote:Op dinsdag 21 januari 2020 17:55 schreef Fer het volgende:
Als je dit gaat doen, zou je in mijn ogen het misschien al vanaf groep 7 moeten splitsen in een tragere of een snellere stroom.
En dan kun je later je definitieve keuze maken in de 3e van VO.
Wat gaan ze trouwens doen met de profiekeuze, die maak je nu ook al in de 3e
In werkelijkheid is de middenschool is nooit verder gekomen dan wat experimenten en pilots (met positieve resultaten trouwens).quote:Op dinsdag 21 januari 2020 17:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Met de middenschool (volgens mij jaren '70) en met de basisvorming eind jaren '90.
Voor iedereen die segregatie, ongelijkheid en apartheid wil is dit plan slecht nieuws.twitter:thijs_bol twitterde op dinsdag 21-01-2020 om 14:05:46Velen lijken het idee te hebben dat het verlaten van de selectie in het onderwijs van 12 naar 15 jaar een slecht idee is. Maar wetenschappers hebben hier veel onderzoek naar gedaan. Een draadje met de belangrijkste bevindingen: (Spoiler: late selectie is een goed idee). 1/11 reageer retweet
Vrij vertaald: als je tegen dit plan ben, ben je een racist?quote:Op dinsdag 21 januari 2020 17:57 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
In werkelijkheid is de middenschool is nooit verder gekomen dan wat experimenten en pilots (met positieve resultaten trouwens). De basisvorming is nooit volledig omarmd (en komt bovendien van centrum-rechtse kabinetten vandaan). De basisvorming werd alweer ontmanteld ten tijde van Lubbers-II en Lubbers-III.Maar voor iedereen die segregatie, ongelijkheid en apartheid wil is dit plan slecht nieuws.twitter:thijs_bol twitterde op dinsdag 21-01-2020 om 14:05:46Velen lijken het idee te hebben dat het verlaten van de selectie in het onderwijs van 12 naar 15 jaar een slecht idee is. Maar wetenschappers hebben hier veel onderzoek naar gedaan. Een draadje met de belangrijkste bevindingen: (Spoiler: late selectie is een goed idee). 1/11 reageer retweet
De landen met de beste resultaten per gespendeerd uur kennen min of meer zo een systeem van late selectie (Nederland is extreem vroeg) of een middenschool (Finland)
Bijvoorbeeld:
https://qz.com/1759598/fi(...)system-in-the-world/
Voorschoolse educatie is een paar uurtjes per dag. En dat werkt prima, omdat familie het kind te weinig biedt. Voor reguliere peuters uit gezinnen met aandacht is de voorschoolse educatie niet bedoeld.quote:Op dinsdag 21 januari 2020 17:50 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Daar is volk voor nodig dat te doen, want dat behoeft aandacht.
Waar is nu net geen volk genoeg in welke beroepsgroep. Help me even... Ow ja, onder andere de leraren.
Dit soort onderzoeken
Uit hetzelfde onderzoek:
https://www.nu.nl/binnenl(...)p-leerniveau-in.html
[..]
Nog vroeger? Wanneer mag een kind een kind zijn dan en volledig zichzelf zijn? Direct onder staatstoezicht, ontwikkelingsdoelen en toetsen. Weg bij de ouders, hebben ze helemaal niet nodig natuurlijk.
Ga toch weg. Kind hoort gewoon bij de familie op die leeftijd. Even stoppen nu.
Ah, ok, ik had eerder het idee van een peuterspeelzaal-plus.quote:Op dinsdag 21 januari 2020 17:59 schreef Zilverberk het volgende:
[..]
Voorschoolse educatie is een paar uurtjes per dag. En dat werkt prima, omdat familie het kind te weinig biedt. Voor reguliere peuters uit gezinnen met aandacht is de voorschoolse educatie niet bedoeld.
Dat is helaas vaker het geval. Je vraagt je af hoeveel zeggenschap onderwijzers nog hebben, en welke invloed zij hebben op een onderwijssysteem.quote:Op dinsdag 21 januari 2020 17:23 schreef Tha_Bartman het volgende:
[..]
Dit.
"kansengelijkheid"
Na: studiehuis, passend onderwijs, iPadscholen, gepersonaliseerd leren gewoon weer het volgende modewoord. Waarna alles ineens weer anders moet.
Dit soort groepjes/raden zijn de doodsteek voor het onderwijs. Mensen die nooit lang voor de klas hebben gestaan die even komen vertellen hoe het allemaal zou moeten.
Nee, dan wil je gewoon 'ons soort mensen' (ten onrechte) beschermen. Alhoewel de basisvorming dus uit de koker van het CDA kwam.quote:Op dinsdag 21 januari 2020 17:59 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vrij vertaald: als je tegen dit plan ben, ben je een racist?
Ook daar zitten kinderen niet van 8 tot 17 uur.quote:Op dinsdag 21 januari 2020 18:00 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ah, ok, ik had eerder het idee van een peuterspeelzaal-plus.
Ja en nee. Heel veel landen zijn door de tijd heen naar latere selectie over gegaan (of zelfs een middenschool zoals Finland) en dat heeft vrijwel nooit slecht uitgepakt.quote:Op dinsdag 21 januari 2020 18:01 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat is helaas vaker het geval. Je vraagt je af hoeveel zeggenschap onderwijzers nog hebben, en welke invloed zij hebben op een onderwijssysteem.
Wel nieuwsgierig wat ze in Finland dan met de voorlopers doen. Hoe houden ze die bij de les?quote:Op dinsdag 21 januari 2020 18:03 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja en nee. Heel veel landen zijn door de tijd heen naar latere selectie over gegaan (of zelfs een middenschool zoals Finland) en dat heeft vrijwel nooit slecht uitgepakt.
Hier is geen bewijs voor. Eerder het tegenovergestelde.quote:Op dinsdag 21 januari 2020 18:02 schreef J.B. het volgende:
Ik vond het hele VWO in mijn tijd op de middelbare school (2002-2008) al een kinderlijk eenvoudige en weinig inspirerende ervaring, ik vermoed dat wanneer ik de eerste drie jaren met VMBO'ers had moeten delen ik helemaal als een pudding was ingezakt. Dit is zeker niet bedoeld om op te scheppen, want uiteindelijk heb ik voor mijn ontstane luiheid op de universiteit tijdens de eerste jaren wel de rekening betaald.
Het is mijns inziens belachelijk dat dit soort 'kansengelijkheid' ertoe moet leiden dat een relatief kleine groep 'achterblijvers' opgetrokken zou worden, terwijl dat vermoedelijk ten koste zou gaan van de meest getalenteerde leerlingen.
Dit is gewoonweg niet waar. De laatste 20 jaar is daar juist wél aandacht voor, vooral in hoger onderwijs met university colleges (sinds 1998) en honours programma's.quote:Maar goed, met leerlingen die er positief uitsteken lijkt in dit land vooral geen rekening gehouden te moeten worden.
Klein inkijkje in waarom iedereen altijd denkt dat het Finse onderwijs zo fantastisch is. Het is vooral selectief shoppen:quote:Op dinsdag 21 januari 2020 18:05 schreef Jake_Skywalker het volgende:
[..]
Wel nieuwsgierig wat ze in Finland dan met de voorlopers doen. Hoe houden ze die bij de les?
Kun je wel stellen dat het onderwijs steeds breder word door meer vakken(mogelijk te veel) en minder diep,? Of heb ik het mis.quote:Op dinsdag 21 januari 2020 18:08 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Klein inkijkje in waarom iedereen altijd denkt dat het Finse onderwijs zo fantastisch is. Het is vooral selectief shoppen:
https://www.volkskrant.nl(...)-nederland~b30a6f83/
En ja ik weet het, het is een column. Maar de beschrijving van het stelsel en de keuzes die ze maken is wel correct.
Sja, als het niveau in de gewone lessen niet top is, dan gaan die 2 uurtjes per week spelen met arduino's in een plusgroepje dat niet veranderen.....quote:Op dinsdag 21 januari 2020 18:07 schreef Klopkoek het volgende:
De laatste 20 jaar is daar juist wél aandacht voor, vooral in hoger onderwijs met university colleges (sinds 1998) en honours programma's.
Dat de Nederlandse top leerlingen en studenten nog steeds niet bijster goed presteren is vers twee.
Dat is nog steeds en begint zelfs in de laatste groepen van de basisschool. Het is best flauw hoe de kindertjes die altijd in de snelst werkende groepjes zitten vaak bijna geen aandacht krijgen. Die maken hun opdrachtjes, kijken het na en gaan weer door.quote:Op dinsdag 21 januari 2020 18:02 schreef J.B. het volgende:
Ik vond het hele VWO in mijn tijd op de middelbare school (2002-2008) al een kinderlijk eenvoudige en weinig inspirerende ervaring, ik vermoed dat wanneer ik de eerste drie jaren met VMBO'ers had moeten delen ik helemaal als een pudding was ingezakt. Dit is zeker niet bedoeld om op te scheppen, want uiteindelijk heb ik voor mijn ontstane luiheid op de universiteit tijdens de eerste jaren wel de rekening betaald.
Het is mijns inziens belachelijk dat dit soort 'kansengelijkheid' ertoe moet leiden dat een relatief kleine groep 'achterblijvers' opgetrokken zou worden, terwijl dat vermoedelijk ten koste zou gaan van de meest getalenteerde leerlingen. Maar goed, met leerlingen die er positief uitsteken lijkt in dit land vooral geen rekening gehouden te moeten worden.
University College is juist het tegenovergestelde van erbovenuit steken. Een superbreed pakket zonder diepgang, waardoor je voor al die Masters waar je zogenaamd voor opgeleid bent, nog steeds een pre-Master moet doen. Het is eenheidsworst en middelmaat creëren.quote:Op dinsdag 21 januari 2020 18:07 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hier is geen bewijs voor. Eerder het tegenovergestelde.
[..]
Dit is gewoonweg niet waar. De laatste 20 jaar is daar juist wél aandacht voor, vooral in hoger onderwijs met university colleges (sinds 1998) en honours programma's.
Dat gaat over de prioriteiten, en het aantal lesuren. Het gaat niet over hoe hun middenschool de goede presteerders helpt te ontplooien.quote:Op dinsdag 21 januari 2020 18:08 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Klein inkijkje in waarom iedereen altijd denkt dat het Finse onderwijs zo fantastisch is. Het is vooral selectief shoppen:
https://www.volkskrant.nl(...)-nederland~b30a6f83/
En ja ik weet het, het is een column. Maar de beschrijving van het stelsel en de keuzes die ze maken is wel correct.
Ook bij sport en voetbal is de internationale tendens trouwens latere selectie/onderscheid (en de KNVB is voornemens dat te volgen).quote:Op dinsdag 21 januari 2020 18:22 schreef VoMy het volgende:
Ik ben persoonlijk geen fan van het plan om nog langer op één niveau door te werken, maar dat ligt natuurlijk ook aan mijn persoonlijke beleving: ik was blij toe toen ik op de middelbare zat.
Ik denk trouwens dat er ook vanuit progressieve hoek kritiek mogelijk is op het Finse systeem, zoals hier beneden:quote:Op dinsdag 21 januari 2020 18:22 schreef VoMy het volgende:
[..]
University College is juist het tegenovergestelde van erbovenuit steken. Een superbreed pakket zonder diepgang, waardoor je voor al die Masters waar je zogenaamd voor opgeleid bent, nog steeds een pre-Master moet doen. Het is eenheidsworst en middelmaat creëren.
Ik ben persoonlijk geen fan van het plan om nog langer op één niveau door te werken, maar dat ligt natuurlijk ook aan mijn persoonlijke beleving: ik was blij toe toen ik op de middelbare zat.
Het trekt wel een bepaald soort publiek aan:quote:Op dinsdag 21 januari 2020 18:22 schreef VoMy het volgende:
[..]
University College is juist het tegenovergestelde van erbovenuit steken.
En welk paar sportschoenen je het best kon uitzoeken met behulp van de consumentengids.quote:Op dinsdag 21 januari 2020 17:54 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]dit weet ik nog. Toen kreeg ik in vwo nog het vak verzorging en werd uitgelegd hoe ik me moest wassen....
Je neemt wel moeite je stelling te onderbouwen met onderzoek.quote:Op dinsdag 21 januari 2020 18:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik denk trouwens dat er ook vanuit progressieve hoek kritiek mogelijk is op het Finse systeem, zoals hier beneden:
https://joop.bnnvara.nl/o(...)t-geen-klassenstrijd
https://decorrespondent.n(...)as/35436038-e3559a88
Maar men zou er wel eens meer van doordrongen moeten zijn hoe ons (aparte) systeem de kansenongelijkheid eerder vergroot dan verkleint (zoals in de meeste andere landen), en dat begint al op de basisschool! En het is niet zo dat de prestaties van de allerbesten hier zoveel beter zijn.
"Wat blijkt: Nederland overtreft de onderwijssegregatie in de VS en het Verenigd Koninkrijk. Nederlandse kinderen van verschillende afkomst - qua inkomen, opleiding en geboorteland van hun ouders - zitten minder vaak bij elkaar in de klas. Slechts weinig media legden het verband tussen de dalende onderwijsprestaties en de tweedeling tussen arm en rijk dan wel tussen wel of geen migratieachtergrond in het onderwijs."
https://decorrespondent.n(...)07570095657-8664cc16
https://www.oneworld.nl/m(...)achterstandsscholen/
https://www.bnnvara.nl/ka(...)je-kind-dit-is-hoe-1
https://www.washingtonpos(...)fcfabc310_story.html
Zonde, want blijkbaar had je HBO niveau maar besloot men op je twaalfde dat zoiets niet voor je weggelegd was.quote:Op dinsdag 21 januari 2020 19:01 schreef spierbal het volgende:
Ach ook al doe je vmbo kan je goed terecht komen, als je maar iets doet wat je zelf echt leuk vind om te doen en interesseert, je werk goed uitvoert en kennis erover hebt wordt dat vanzelf op gepikt en kan je gewoon doorgroeien binnen in bedrijven.
Zo vervul ik nu ook een hbo functie terwijl ik nooit verder ben gekomen dan vmbo basis, later wel cursussen gevolgd om maar een "papiertje" te hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |