abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_191132328
quote:
Kinderen moeten niet op de basisschool maar pas in het derde jaar van de middelbare school een definitief schooladvies krijgen. Dat plan wordt vandaag gepresenteerd door verschillende onderwijsorganisaties, waaronder de VO-raad, de MBO Raad, CNV Onderwijs, en scholierenorganisatie LAKS.

Er is al vaker om uitstel van het schooladvies gevraagd, maar het is voor het eerst dat zo'n grote groep onderwijsorganisaties dat in een gezamenlijk plan doet. Nederland is een van de weinige landen waar het moment van de keuze voor een schooltype zo vroeg ligt.

Sommige scholen doen het nu ook al anders. Zo werkt de Open Schoolgemeenschap Bijlmer in Amsterdam al 48 jaar met een brede brugklas. "Bij ons zitten vmbo-basis, vmbo-kader, vmbo-theoretische leerweg, havo en vwo de eerste twee jaar bij elkaar in een klas", vertelt directeur Maryse Knook in het NPO Radio 1-programma Spraakmakers.



Uiteindelijk doet tien procent van de kinderen het beter dan verwacht op de middelbare school. Ik vraag me af of je daarvoor het hele systeem moet ombouwen.
Yvonne Uiterwijk Winkel, lerares groep 8

Uit internationaal onderzoek blijkt dat een latere bepaling van het schoolniveau zorgt voor meer gelijkheid in de onderwijsprestaties van de leerlingen. "Dat komt waarschijnlijk omdat kinderen uit kansarme gezinnen, die gemiddeld een wat lager startniveau hebben, langer de tijd krijgen om hun talenten te ontwikkelen", vertelt onderwijssocioloog Sara Geven. "Ook wordt het opleidingsniveau van kinderen uit kansrijke gezinnen minder vaak overschat. Maar het gemiddelde niveau van de hele groep gaat omhoog."

Uit het onderzoek blijkt niet dat goede leerlingen slechter gaan presteren als ze in een gemengde klas zitten.

NOS Stories keek naar hoe (en of) andere landen verschillende schoolniveaus hanteren. Hun bevindingen lees je hier

Als je eenmaal bent ingedeeld op een bepaald niveau is het vaak niet zo makkelijk om nog over te stappen. "Lang niet alle leerlingen krijgen het goede advies op de basisschool", weet Knook. "Het is gewoon heel erg zonde als je ze dan meteen in een hokje duwt."

Yvonne Uiterwijk Winkel geeft al jarenlang les aan groep 8 op een basisschool. Zij heeft juist vooral goede ervaringen met het geven van een schooladvies aan haar leerlingen. "Uiteindelijk doet tien procent van de kinderen het beter dan verwacht op de middelbare school. Ik vraag me af of je daarvoor het hele systeem moet ombouwen."

Maar de directeur Maryse Knook vindt het niet alleen belangrijk dat het schooladvies op deze manier kan worden uitgesteld, ze wil leerlingen ook voorbereiden op een diverse maatschappij. "Wij vinden het belangrijk dat leerlingen niet alleen leren wat ze kunnen, maar ook wie ze zijn. En hoe ze met elkaar moeten omgaan. De maatschappij bestaat ook niet uit alleen maar één niveau."

Minister Slob erkent dat het huidige systeem van één keuzemoment in groep 8 van de basisschool "heel strak" geregeld is. Maar alle leerlingen een schooladvies geven in de derde klas van de middelbare school, vindt hij weer het andere uiterste. Volgens hem is het voor sommige leerlingen juist goed dat ze al op jonge leeftijd een advies krijgen.

De minister pleit voor "een middenweg en maatwerk" en daar werkt hij ook al aan.

Dat ook de VO-raad achter het plan staat is opvallend. Want zo'n brede onderbouw vraagt veel van het onderwijs qua organisatie. Leraren moeten die eerste twee jaar verschillende boeken en verschillende methodes gebruiken om de leerlingen elk op hun eigen niveau uit te dagen.

"Ze moeten kijken naar wat een kind aankan en waar het misschien iets meer of iets minder moet. En dat kunnen ze per vak aanpassen", zegt Knook. Leerlingen moeten dus heel goed individueel worden begeleid. Dat vraagt zeker veel van de docenten. "Maar als het wat meer gemeengoed wordt denk ik dat we het met elkaar ook wat minder zwaar kunnen maken."
https://nos.nl/artikel/23(...)-een-hokje-duwt.html

Het hele systeem omgooien voor extra diversiteit en misschien wat meer leerlingen die op de juiste plek terechtkomen. Ik heb geen vertrouwen in het vermogen van de overheid en scholen om zo'n project te doen zonder dat leerlingen er een jaar of vijf de dupe van zijn. De problemen met een verkeerd niveau zouden volgens mij een stuk minder groot zijn als er niet zo panisch gedaan werd over blijven zitten of na vmbo/havo twee jaar extra te doen.
  dinsdag 21 januari 2020 @ 17:11:57 #2
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_191132360
We hebben dit pas twee keer eerder geprobeerd en toen werkte het ook niet. Maar drie keer is scheepsrecht!
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_191132365
Is dit mischien om de slechte kwaliteit van het onderwijs te verdoezelen. En om trage/allochtoonse leerlingen omhoog te trekken?

[ Bericht 10% gewijzigd door imgoddamnugly op 21-01-2020 17:27:49 ]
hide ugly hide!
ugly is the new nigger
pi_191132383
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 17:11 schreef Janneke141 het volgende:
We hebben dit pas twee keer eerder geprobeerd en toen werkte het ook niet. Maar drie keer is scheepsrecht!
Wanneer is dit eerder geprobeerd dan? (Serieuze vraag. Eventuele zoektermen om zelf te zoeken zijn ook prima.)
  dinsdag 21 januari 2020 @ 17:15:20 #5
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_191132397
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 17:14 schreef zarGon het volgende:

[..]

Wanneer is dit eerder geprobeerd dan? (Serieuze vraag. Eventuele zoektermen om zelf te zoeken zijn ook prima.)
Met de middenschool (volgens mij jaren '70) en met de basisvorming eind jaren '90.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 21 januari 2020 @ 17:16:11 #6
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_191132402
Ja hoor, maak het werk van de leraren nog maar een stukje moeilijker. :')

En laten we mensen niet in hokjes duwen nee, dat is vre-se-lijk. Nog even en we moeten zelfs erkennen dat verschillende kinderen andere capaciteiten hebben (!).
pi_191132424
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 17:16 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Ja hoor, maak het werk van de leraren nog maar een stukje moeilijker. :')

En laten we mensen niet in hokjes duwen nee, dat is vre-se-lijk. Nog even en we moeten zelfs erkennen dat verschillende kinderen andere capaciteiten hebben (!).
Als je het vervelend vindt dat je neerkijkt op vmbo'ers, is de makkelijkste optie niet jezelf aanpassen, maar vmbo afschaffen.
  dinsdag 21 januari 2020 @ 17:23:44 #8
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_191132466
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 17:11 schreef Janneke141 het volgende:
We hebben dit pas twee keer eerder geprobeerd en toen werkte het ook niet. Maar drie keer is scheepsrecht!
Dit.

"kansengelijkheid"

Na: studiehuis, passend onderwijs, iPadscholen, gepersonaliseerd leren gewoon weer het volgende modewoord. Waarna alles ineens weer anders moet.

Dit soort groepjes/raden zijn de doodsteek voor het onderwijs. Mensen die nooit lang voor de klas hebben gestaan die even komen vertellen hoe het allemaal zou moeten. :r
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_191132500
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 17:12 schreef imgoddamnugly het volgende:
Is dit mischien om de slechte kwaliteit van het onderwijs te verdoezelen. En om trage/allochtoonse leerlingen er beter uit te laten zien?
Die zullen nog zichtbaarder worden als de eerste twee jaar ook alle VWO-leerlingen in de klas zitten. Dan is het contrast erg hoog namelijk.
Dus nee het is niet om de kwaliteit te verdoezelen. Of het verder een goed plan is laat ik in het midden. Het lijkt me juist wel dat snelle leerlingen geremd zullen worden door de mindere VMBO-goden. Ook al zeggen ze van niet.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_191132523
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 17:27 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Die zullen nog zichtbaarder worden als de eerste twee jaar ook alle VWO-leerlingen in de klas zitten. Dan is het contrast erg hoog namelijk.
Dus nee het is niet om de kwaliteit te verdoezelen.
Of het leertempo voor VWO-leerlingen doen ze een versnelling lager?
hide ugly hide!
ugly is the new nigger
pi_191132529
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 17:29 schreef imgoddamnugly het volgende:

[..]

Of het tempo voor VWO-leerlingen gaat een stap terug.
Dat had ik al in een edit geplaatst :)
Maar als onderzoeken uitwijzen dat het niet zo is, dan neem ik dat aan.
beter een knipoog dan een blauw oog
  dinsdag 21 januari 2020 @ 17:31:14 #12
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_191132551
Achter dit voorstel ligt ongeveer hetzelfde probleem als de eeuwig terugkerende discussie over de positie van de citotoets: de mogelijkheden om op een later moment nog te corrigeren als de keuze/het advies niet helemaal goed bleek. Maar helaas zijn die mogelijkheden de afgelopen 10-20 jaar steeds verder teruggebracht, met name uit financiële en publicitaire overwegingen, en dan is het ineens wel lastig als je op een te laag (of in sommige gevallen hoog) niveau zit.

Als de mogelijkheden tot doorgroeien en stapelen weer tot het oorspronkelijke niveau worden teruggebracht zonder dat het de school geld of 'punten' kost als dat ook eens niet lukt, dan is de determinatie na groep 8 keurig op zijn plek.

Overigens bieden veel scholen 'dubbele' brug- en soms tweede klassen: twee niveau's waarna na de onderbouw het best passende wordt gekozen. En er zijn ook scholen die wel degelijk alles 'op een hoop gooien': Vrije Scholen bijvoorbeeld. Is deel van de onderwijskundige visie en volledig legaal, dus als je dat als ouder (of kind) belangrijk vindt heb je echt wel wat te kiezen.

En nog geheel los van waarom je dit uit onderwijskundig oogpunt helemaal niet wil: het is praktisch ook nogal een ding. We zitten sowieso al niet dik in de leraren, en het aantal leraren dat in staat is om echt goed gedifferentieerd les te geven in een klas van 30 is echt zeer gering. Ik zou zelf ook niet zo maar (goed) les kunnen geven aan een vmbo-havo-vwo brugklas. Met basis- en kaderleerlingen in één groep die verschillende onderwerpen moeten behandelen is dat al lastig genoeg.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_191132556
quote:
Want zo'n brede onderbouw vraagt veel van het onderwijs qua organisatie. Leraren moeten die eerste twee jaar verschillende boeken en verschillende methodes gebruiken om de leerlingen elk op hun eigen niveau uit te dagen.
Ha, nog meer geregel op het bordje van onderwijs. Dat toch al bezwijkt onder alle druk en tekorten.
pi_191132606
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 17:31 schreef Janneke141 het volgende:
Achter dit voorstel ligt ongeveer hetzelfde probleem als de eeuwig terugkerende discussie over de positie van de citotoets: de mogelijkheden om op een later moment nog te corrigeren als de keuze/het advies niet helemaal goed bleek. Maar helaas zijn die mogelijkheden de afgelopen 10-20 jaar steeds verder teruggebracht, met name uit financiële en publicitaire overwegingen, en dan is het ineens wel lastig als je op een te laag (of in sommige gevallen hoog) niveau zit.

Als de mogelijkheden tot doorgroeien en stapelen weer tot het oorspronkelijke niveau worden teruggebracht zonder dat het de school geld of 'punten' kost als dat ook eens niet lukt, dan is de determinatie na groep 8 keurig op zijn plek.

Overigens bieden veel scholen 'dubbele' brug- en soms tweede klassen: twee niveau's waarna na de onderbouw het best passende wordt gekozen. En er zijn ook scholen die wel degelijk alles 'op een hoop gooien': Vrije Scholen bijvoorbeeld. Is deel van de onderwijskundige visie en volledig legaal, dus als je dat als ouder (of kind) belangrijk vindt heb je echt wel wat te kiezen.

En nog geheel los van waarom je dit uit onderwijskundig oogpunt helemaal niet wil: het is praktisch ook nogal een ding. We zitten sowieso al niet dik in de leraren, en het aantal leraren dat in staat is om echt goed gedifferentieerd les te geven in een klas van 30 is echt zeer gering. Ik zou zelf ook niet zo maar (goed) les kunnen geven aan een vmbo-havo-vwo brugklas. Met basis- en kaderleerlingen in één groep die verschillende onderwerpen moeten behandelen is dat al lastig genoeg.
Je verwoordt precies mijn gedachten. ^O^
pi_191132619
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 17:27 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Die zullen nog zichtbaarder worden als de eerste twee jaar ook alle VWO-leerlingen in de klas zitten. Dan is het contrast erg hoog namelijk.
Dus nee het is niet om de kwaliteit te verdoezelen. Of het verder een goed plan is laat ik in het midden. Het lijkt me juist wel dat snelle leerlingen geremd zullen worden door de mindere VMBO-goden. Ook al zeggen ze van niet.
Dat lijkt me ook. Ondanks alle mooie woorden over het benutten van talenten enzo was (en waarschijnlijk is) dat namelijk op de basisschool het geval, dan lijkt mij dat het ook zo speelt op een middelbare school waarop je iedereen maar bij elkaar gooit. Overigens lijkt het mij voor de zwakke leerlingen evenzeer nadelig.
pi_191132652
De HAVO/VWO scholengemeenschappen in mijn oude stad hadden 3 brugklassen. Mischien is dit een oplossing. Zo kunnen leerlingen doorstromen vanuit burgklas 3 naar Havo of van brugklas 2 naar Vmbo. Dat er iemand van Mavo naar Atheneum ging kwam ook weleens voor.
hide ugly hide!
ugly is the new nigger
  dinsdag 21 januari 2020 @ 17:44:53 #17
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_191132679
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 17:15 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Met de middenschool (volgens mij jaren '70) en met de basisvorming eind jaren '90.
De basisvorming is in 93/94 ingevoerd, dat was mijn brugklasjaar. Ik zat dus 2 jaar in een gemengde brugklas en heb er geen goede herinneringen aan. Ik was zo'n studje die school leuk vond, behalve in die twee jaren. Wat een hel. :X
  dinsdag 21 januari 2020 @ 17:47:21 #18
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_191132715
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 17:12 schreef imgoddamnugly het volgende:
En om trage/allochtoonse leerlingen omhoog te trekken?
Ongetwijfeld, dat hebben ze immers ooit ook met meisjes gedaan. Het onderwijs is dusdanig verslechterd en gefeminiseerd dat jongens inmiddels veel slechter presteren. Ze worden niet meer uitgedaagd en stelselmatig achtergesteld door de juffen.

De volgende stap is om niet-inheemse kinderen op kunstmatige wijze op een voetstuk te plaatsen. Ik verwacht op korte termijn een enorme verlaging van de moeilijkheidsgraad bij wiskunde. Want wiskunde is een instrument van de blanke patriarchie, zoals we allemaal weten.
pi_191132752
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 17:23 schreef Tha_Bartman het volgende:
.......gepersonaliseerd leren gewoon weer het volgende modewoord...........
Daar is volk voor nodig dat te doen, want dat behoeft aandacht.

Waar is nu net geen volk genoeg in welke beroepsgroep. Help me even... Ow ja, onder andere de leraren.

Dit soort onderzoeken :')

Uit hetzelfde onderzoek:
https://www.nu.nl/binnenl(...)p-leerniveau-in.html
quote:
Peuters moeten ook eerder naar school
De onderwijspartijen zien wel dat als het nieuwe systeem wordt ingevoerd, leerlingen beter moeten worden begeleid bij de keuzes die ze maken, zodat ze goed weten "waar hun talenten en passies liggen".

Ook zouden peuters eerder naar de Voorschoolse Educatie moeten worden gestuurd. Nu gebeurt dat nog op de leeftijd van 2,5 jaar. "Hoe jonger het kind is waarin wordt geïnvesteerd, hoe meer profijt het kind en de samenleving daarvan hebben", schrijven de organisaties.

Totdat kinderen zes jaar zijn zouden zij veel moeten spelen, omdat een kind met spelen zich zo volledig mogelijk ontwikkelt.
Nog vroeger? Wanneer mag een kind een kind zijn dan en volledig zichzelf zijn? Direct onder staatstoezicht, ontwikkelingsdoelen en toetsen. Weg bij de ouders, hebben ze helemaal niet nodig natuurlijk.
Ga toch weg. Kind hoort gewoon bij de familie op die leeftijd. Even stoppen nu.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_191132798
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 17:15 schreef Janneke141 het volgende:
basisvorming eind jaren '90.
_O- dit weet ik nog. Toen kreeg ik in vwo nog het vak verzorging en werd uitgelegd hoe ik me moest wassen.... _O_
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_191132805
Als je dit gaat doen, zou je in mijn ogen het misschien al vanaf groep 7 moeten splitsen in een tragere of een snellere stroom.

En dan kun je later je definitieve keuze maken in de 3e van VO.

Wat gaan ze trouwens doen met de profiekeuze, die maak je nu ook al in de 3e
.
pi_191132824
We kunnen ook het openbare systeem in de VS implementeren, dat is tot en met het voortgezet onderwijs iedereen bij elkaar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 21 januari 2020 @ 17:56:56 #23
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_191132828
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 17:55 schreef Fer het volgende:
Als je dit gaat doen, zou je in mijn ogen het misschien al vanaf groep 7 moeten splitsen in een tragere of een snellere stroom.

En dan kun je later je definitieve keuze maken in de 3e van VO.

Wat gaan ze trouwens doen met de profiekeuze, die maak je nu ook al in de 3e
Op basis en kader al in de tweede, aangezien je je praktijkvak in de 3e en 4e moet kunnen volgen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 21 januari 2020 @ 17:57:31 #24
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_191132840
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 17:15 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Met de middenschool (volgens mij jaren '70) en met de basisvorming eind jaren '90.
In werkelijkheid is de middenschool is nooit verder gekomen dan wat experimenten en pilots (met positieve resultaten trouwens).

De basisvorming is nooit volledig omarmd (en komt bovendien van centrum-rechtse kabinetten vandaan, met weinig nivelleringsdrang). De basisvorming werd alweer ontmanteld ten tijde van Lubbers-II en Lubbers-III.

thijs_bol twitterde op dinsdag 21-01-2020 om 14:05:46 Velen lijken het idee te hebben dat het verlaten van de selectie in het onderwijs van 12 naar 15 jaar een slecht idee is. Maar wetenschappers hebben hier veel onderzoek naar gedaan. Een draadje met de belangrijkste bevindingen: (Spoiler: late selectie is een goed idee). 1/11 reageer retweet
Voor iedereen die segregatie, ongelijkheid en apartheid wil is dit plan slecht nieuws.

De landen met de beste resultaten per gespendeerd uur kennen min of meer zo een systeem van late selectie (Nederland is extreem vroeg) of een middenschool (Finland). Het is niet zo dat het per se de slimste studenten hindert (daar blinkt Nederland óók niet in uit).

Bijvoorbeeld:
https://qz.com/1759598/fi(...)system-in-the-world/
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_191132870
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 17:57 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

In werkelijkheid is de middenschool is nooit verder gekomen dan wat experimenten en pilots (met positieve resultaten trouwens). De basisvorming is nooit volledig omarmd (en komt bovendien van centrum-rechtse kabinetten vandaan). De basisvorming werd alweer ontmanteld ten tijde van Lubbers-II en Lubbers-III.

thijs_bol twitterde op dinsdag 21-01-2020 om 14:05:46 Velen lijken het idee te hebben dat het verlaten van de selectie in het onderwijs van 12 naar 15 jaar een slecht idee is. Maar wetenschappers hebben hier veel onderzoek naar gedaan. Een draadje met de belangrijkste bevindingen: (Spoiler: late selectie is een goed idee). 1/11 reageer retweet
Maar voor iedereen die segregatie, ongelijkheid en apartheid wil is dit plan slecht nieuws.

De landen met de beste resultaten per gespendeerd uur kennen min of meer zo een systeem van late selectie (Nederland is extreem vroeg) of een middenschool (Finland)

Bijvoorbeeld:
https://qz.com/1759598/fi(...)system-in-the-world/
Vrij vertaald: als je tegen dit plan ben, ben je een racist?

Nu al?
Post nummer 24 van het topic.
Kunnen we tegenwoordig niet meer normaal een discussie aan gaan?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 21 januari 2020 @ 17:59:52 #26
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_191132879
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 17:50 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Daar is volk voor nodig dat te doen, want dat behoeft aandacht.

Waar is nu net geen volk genoeg in welke beroepsgroep. Help me even... Ow ja, onder andere de leraren.

Dit soort onderzoeken :')

Uit hetzelfde onderzoek:
https://www.nu.nl/binnenl(...)p-leerniveau-in.html
[..]

Nog vroeger? Wanneer mag een kind een kind zijn dan en volledig zichzelf zijn? Direct onder staatstoezicht, ontwikkelingsdoelen en toetsen. Weg bij de ouders, hebben ze helemaal niet nodig natuurlijk.
Ga toch weg. Kind hoort gewoon bij de familie op die leeftijd. Even stoppen nu.
Voorschoolse educatie is een paar uurtjes per dag. En dat werkt prima, omdat familie het kind te weinig biedt. Voor reguliere peuters uit gezinnen met aandacht is de voorschoolse educatie niet bedoeld.
pi_191132899
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 17:59 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Voorschoolse educatie is een paar uurtjes per dag. En dat werkt prima, omdat familie het kind te weinig biedt. Voor reguliere peuters uit gezinnen met aandacht is de voorschoolse educatie niet bedoeld.
Ah, ok, ik had eerder het idee van een peuterspeelzaal-plus.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_191132908
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 17:23 schreef Tha_Bartman het volgende:

[..]

Dit.

"kansengelijkheid"

Na: studiehuis, passend onderwijs, iPadscholen, gepersonaliseerd leren gewoon weer het volgende modewoord. Waarna alles ineens weer anders moet.

Dit soort groepjes/raden zijn de doodsteek voor het onderwijs. Mensen die nooit lang voor de klas hebben gestaan die even komen vertellen hoe het allemaal zou moeten. :r
Dat is helaas vaker het geval. Je vraagt je af hoeveel zeggenschap onderwijzers nog hebben, en welke invloed zij hebben op een onderwijssysteem.
  dinsdag 21 januari 2020 @ 18:01:57 #29
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_191132925
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 17:59 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Vrij vertaald: als je tegen dit plan ben, ben je een racist?
Nee, dan wil je gewoon 'ons soort mensen' (ten onrechte) beschermen. Alhoewel de basisvorming dus uit de koker van het CDA kwam.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 21 januari 2020 @ 18:02:05 #30
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_191132929
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 18:00 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ah, ok, ik had eerder het idee van een peuterspeelzaal-plus.
Ook daar zitten kinderen niet van 8 tot 17 uur.
pi_191132939
Ik vond het hele VWO in mijn tijd op de middelbare school (2002-2008) al een kinderlijk eenvoudige en weinig inspirerende ervaring, ik vermoed dat wanneer ik de eerste drie jaren met VMBO'ers had moeten delen ik helemaal als een pudding was ingezakt. Dit is zeker niet bedoeld om op te scheppen, want uiteindelijk heb ik voor mijn ontstane luiheid op de universiteit tijdens de eerste jaren wel de rekening betaald.

Het is mijns inziens belachelijk dat dit soort 'kansengelijkheid' ertoe moet leiden dat een relatief kleine groep 'achterblijvers' opgetrokken zou worden, terwijl dat vermoedelijk ten koste zou gaan van de meest getalenteerde leerlingen. Maar goed, met leerlingen die er positief uitsteken lijkt in dit land vooral geen rekening gehouden te moeten worden.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-01-2020 18:04:03 ]
  dinsdag 21 januari 2020 @ 18:03:20 #32
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_191132945
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 18:01 schreef Cherni het volgende:

[..]

Dat is helaas vaker het geval. Je vraagt je af hoeveel zeggenschap onderwijzers nog hebben, en welke invloed zij hebben op een onderwijssysteem.
Ja en nee. Heel veel landen zijn door de tijd heen naar latere selectie over gegaan (of zelfs een middenschool zoals Finland) en dat heeft vrijwel nooit slecht uitgepakt.

Het is niet zomaar wat experimenteren.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_191132979
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 18:03 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ja en nee. Heel veel landen zijn door de tijd heen naar latere selectie over gegaan (of zelfs een middenschool zoals Finland) en dat heeft vrijwel nooit slecht uitgepakt.
Wel nieuwsgierig wat ze in Finland dan met de voorlopers doen. Hoe houden ze die bij de les?
  dinsdag 21 januari 2020 @ 18:07:31 #34
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_191133006
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 18:02 schreef J.B. het volgende:
Ik vond het hele VWO in mijn tijd op de middelbare school (2002-2008) al een kinderlijk eenvoudige en weinig inspirerende ervaring, ik vermoed dat wanneer ik de eerste drie jaren met VMBO'ers had moeten delen ik helemaal als een pudding was ingezakt. Dit is zeker niet bedoeld om op te scheppen, want uiteindelijk heb ik voor mijn ontstane luiheid op de universiteit tijdens de eerste jaren wel de rekening betaald.

Het is mijns inziens belachelijk dat dit soort 'kansengelijkheid' ertoe moet leiden dat een relatief kleine groep 'achterblijvers' opgetrokken zou worden, terwijl dat vermoedelijk ten koste zou gaan van de meest getalenteerde leerlingen.
Hier is geen bewijs voor. Eerder het tegenovergestelde.

quote:
Maar goed, met leerlingen die er positief uitsteken lijkt in dit land vooral geen rekening gehouden te moeten worden.
Dit is gewoonweg niet waar. De laatste 20 jaar is daar juist wél aandacht voor, vooral in hoger onderwijs met university colleges (sinds 1998) en honours programma's.

Het 'afvoerputje' VMBO heeft er met de jaren relatief veel minder geld bij gekregen als de lagen daarboven.

Dat de Nederlandse top leerlingen en studenten nog steeds niet bijster goed presteren is vers twee.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 21 januari 2020 @ 18:08:10 #35
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_191133011
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 18:05 schreef Jake_Skywalker het volgende:

[..]

Wel nieuwsgierig wat ze in Finland dan met de voorlopers doen. Hoe houden ze die bij de les?
Klein inkijkje in waarom iedereen altijd denkt dat het Finse onderwijs zo fantastisch is. Het is vooral selectief shoppen:

https://www.volkskrant.nl(...)-nederland~b30a6f83/

En ja ik weet het, het is een column. Maar de beschrijving van het stelsel en de keuzes die ze maken is wel correct.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_191133061
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 18:08 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Klein inkijkje in waarom iedereen altijd denkt dat het Finse onderwijs zo fantastisch is. Het is vooral selectief shoppen:

https://www.volkskrant.nl(...)-nederland~b30a6f83/

En ja ik weet het, het is een column. Maar de beschrijving van het stelsel en de keuzes die ze maken is wel correct.
Kun je wel stellen dat het onderwijs steeds breder word door meer vakken(mogelijk te veel) en minder diep,? Of heb ik het mis.
pi_191133107
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 18:07 schreef Klopkoek het volgende:

De laatste 20 jaar is daar juist wél aandacht voor, vooral in hoger onderwijs met university colleges (sinds 1998) en honours programma's.
Dat de Nederlandse top leerlingen en studenten nog steeds niet bijster goed presteren is vers twee.
Sja, als het niveau in de gewone lessen niet top is, dan gaan die 2 uurtjes per week spelen met arduino's in een plusgroepje dat niet veranderen.....
pi_191133145
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 18:02 schreef J.B. het volgende:
Ik vond het hele VWO in mijn tijd op de middelbare school (2002-2008) al een kinderlijk eenvoudige en weinig inspirerende ervaring, ik vermoed dat wanneer ik de eerste drie jaren met VMBO'ers had moeten delen ik helemaal als een pudding was ingezakt. Dit is zeker niet bedoeld om op te scheppen, want uiteindelijk heb ik voor mijn ontstane luiheid op de universiteit tijdens de eerste jaren wel de rekening betaald.

Het is mijns inziens belachelijk dat dit soort 'kansengelijkheid' ertoe moet leiden dat een relatief kleine groep 'achterblijvers' opgetrokken zou worden, terwijl dat vermoedelijk ten koste zou gaan van de meest getalenteerde leerlingen. Maar goed, met leerlingen die er positief uitsteken lijkt in dit land vooral geen rekening gehouden te moeten worden.
Dat is nog steeds en begint zelfs in de laatste groepen van de basisschool. Het is best flauw hoe de kindertjes die altijd in de snelst werkende groepjes zitten vaak bijna geen aandacht krijgen. Die maken hun opdrachtjes, kijken het na en gaan weer door.
.
  dinsdag 21 januari 2020 @ 18:22:00 #39
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_191133183
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 18:07 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Hier is geen bewijs voor. Eerder het tegenovergestelde.
[..]

Dit is gewoonweg niet waar. De laatste 20 jaar is daar juist wél aandacht voor, vooral in hoger onderwijs met university colleges (sinds 1998) en honours programma's.
University College is juist het tegenovergestelde van erbovenuit steken. Een superbreed pakket zonder diepgang, waardoor je voor al die Masters waar je zogenaamd voor opgeleid bent, nog steeds een pre-Master moet doen. Het is eenheidsworst en middelmaat creëren.

Ik ben persoonlijk geen fan van het plan om nog langer op één niveau door te werken, maar dat ligt natuurlijk ook aan mijn persoonlijke beleving: ik was blij toe toen ik op de middelbare zat.
  dinsdag 21 januari 2020 @ 18:23:07 #40
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_191133196
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 18:08 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Klein inkijkje in waarom iedereen altijd denkt dat het Finse onderwijs zo fantastisch is. Het is vooral selectief shoppen:

https://www.volkskrant.nl(...)-nederland~b30a6f83/

En ja ik weet het, het is een column. Maar de beschrijving van het stelsel en de keuzes die ze maken is wel correct.
Dat gaat over de prioriteiten, en het aantal lesuren. Het gaat niet over hoe hun middenschool de goede presteerders helpt te ontplooien.

Als je kijkt naar hoeveel procent van de leerlingen tot de 'top performers' in science behoren - hun minst sterke onderdeel - dan is dat ruim boven het gemiddelde van de ontwikkelde wereld (12% tegenover 7% gemiddeld, volgens PISA 2018; Nederland is met 11% op dit onderdeel ook niet slecht).

Tegelijkertijd geeft hun systeem wel heel gelijke kansen en redelijk gelijke uitkomsten. Dus late selectie en prestaties kunnen prima samengaan, net zoals bij wel meer landen.

Het is eerder Nederland dat uit de toon valt met een extreem vroege selectie (en extreme ongelijkheid tussen scholen) terwijl andere landen zijn opgeschoten daarin.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 21 januari 2020 @ 18:26:54 #41
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_191133247
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 18:22 schreef VoMy het volgende:
Ik ben persoonlijk geen fan van het plan om nog langer op één niveau door te werken, maar dat ligt natuurlijk ook aan mijn persoonlijke beleving: ik was blij toe toen ik op de middelbare zat.
Ook bij sport en voetbal is de internationale tendens trouwens latere selectie/onderscheid (en de KNVB is voornemens dat te volgen).
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 21 januari 2020 @ 18:33:01 #42
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_191133321
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 18:22 schreef VoMy het volgende:

[..]

University College is juist het tegenovergestelde van erbovenuit steken. Een superbreed pakket zonder diepgang, waardoor je voor al die Masters waar je zogenaamd voor opgeleid bent, nog steeds een pre-Master moet doen. Het is eenheidsworst en middelmaat creëren.

Ik ben persoonlijk geen fan van het plan om nog langer op één niveau door te werken, maar dat ligt natuurlijk ook aan mijn persoonlijke beleving: ik was blij toe toen ik op de middelbare zat.
Ik denk trouwens dat er ook vanuit progressieve hoek kritiek mogelijk is op het Finse systeem, zoals hier beneden:

https://joop.bnnvara.nl/o(...)t-geen-klassenstrijd
https://decorrespondent.n(...)as/35436038-e3559a88

Maar men zou er wel eens meer van doordrongen moeten zijn hoe ons (aparte) systeem de kansenongelijkheid eerder vergroot dan verkleint (zoals in de meeste andere landen), en dat begint al op de basisschool! En het is niet zo dat de prestaties van de allerbesten hier zoveel beter zijn.

"Wat blijkt: Nederland overtreft de onderwijssegregatie in de VS en het Verenigd Koninkrijk. Nederlandse kinderen van verschillende afkomst - qua inkomen, opleiding en geboorteland van hun ouders - zitten minder vaak bij elkaar in de klas. Slechts weinig media legden het verband tussen de dalende onderwijsprestaties en de tweedeling tussen arm en rijk dan wel tussen wel of geen migratieachtergrond in het onderwijs."
https://decorrespondent.n(...)07570095657-8664cc16
https://www.oneworld.nl/m(...)achterstandsscholen/
https://www.bnnvara.nl/ka(...)je-kind-dit-is-hoe-1
https://www.washingtonpos(...)fcfabc310_story.html

[ Bericht 15% gewijzigd door Klopkoek op 21-01-2020 18:40:21 ]
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 21 januari 2020 @ 18:51:40 #43
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_191133575
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 18:22 schreef VoMy het volgende:

[..]

University College is juist het tegenovergestelde van erbovenuit steken.
Het trekt wel een bepaald soort publiek aan:
https://www.delta.tudelft(...)voor-rijke-studenten

Het is misschien wat teveel generalistisch in opzet, maar het trekt wel de slimmere (en vooral rijkere) studenten aan. Kleinschalig, netwerk op een postzegel. Waarvan de bedoeling is dat die later de bestuurselite gaan vormen.

Overigens lijkt het zo te zijn dat meisjes meer hinderen ondervinden van vroege selectie:

https://www.socialevraags(...)-beter-voor-jongens/
https://www.scienceguide.(...)ver-vroege-selectie/
https://www.oudersonderwi(...)-kansenongelijkheid/
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 21 januari 2020 @ 18:54:46 #44
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_191133615
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 17:54 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

_O- dit weet ik nog. Toen kreeg ik in vwo nog het vak verzorging en werd uitgelegd hoe ik me moest wassen.... _O_
En welk paar sportschoenen je het best kon uitzoeken met behulp van de consumentengids.
  dinsdag 21 januari 2020 @ 18:57:11 #45
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_191133647
Zeer goede beslissing. Grote fan van homogene brugklassen. Zo kom je in contact met leerlingen buiten je eigen bubbel én kunnen die leerlingen bewijzen wat ze kunnen. Veel eerlijker dan een subjectief oordeel als je 12 bent. ^O^
pi_191133719
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 18:33 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik denk trouwens dat er ook vanuit progressieve hoek kritiek mogelijk is op het Finse systeem, zoals hier beneden:

https://joop.bnnvara.nl/o(...)t-geen-klassenstrijd
https://decorrespondent.n(...)as/35436038-e3559a88

Maar men zou er wel eens meer van doordrongen moeten zijn hoe ons (aparte) systeem de kansenongelijkheid eerder vergroot dan verkleint (zoals in de meeste andere landen), en dat begint al op de basisschool! En het is niet zo dat de prestaties van de allerbesten hier zoveel beter zijn.

"Wat blijkt: Nederland overtreft de onderwijssegregatie in de VS en het Verenigd Koninkrijk. Nederlandse kinderen van verschillende afkomst - qua inkomen, opleiding en geboorteland van hun ouders - zitten minder vaak bij elkaar in de klas. Slechts weinig media legden het verband tussen de dalende onderwijsprestaties en de tweedeling tussen arm en rijk dan wel tussen wel of geen migratieachtergrond in het onderwijs."
https://decorrespondent.n(...)07570095657-8664cc16
https://www.oneworld.nl/m(...)achterstandsscholen/
https://www.bnnvara.nl/ka(...)je-kind-dit-is-hoe-1
https://www.washingtonpos(...)fcfabc310_story.html
Je neemt wel moeite je stelling te onderbouwen met onderzoek. :)

Maar ik vrees dat dit vooral een emotionele discussie gaat worden, gebaseerd op persoonlijke ervaringen in plaats van onderzoek.

Vooral het aspect van de slimmere (die al dan niet omlaag getrokken wordt) wekt veel emoties op. Velen hier rekenen zichzelf tot die groep. Ikzelf ook, of het klopt is een tweede :P.

En zeker als je het idee hebt dat je schooltijd mede door je bovengemiddelde intelligentie niet van een leien dakje ging, (check again) is het heel lastig om je eigen persoonlijke ervaringen niet leidend te laten zijn in zo'n discussie.

[ Bericht 1% gewijzigd door Jake_Skywalker op 21-01-2020 19:09:56 ]
pi_191133729
Ach ook al doe je vmbo kan je goed terecht komen, als je maar iets doet wat je zelf echt leuk vind om te doen en interesseert, je werk goed uitvoert en kennis erover hebt wordt dat vanzelf op gepikt en kan je gewoon doorgroeien binnen in bedrijven.

Zo vervul ik nu ook een hbo functie terwijl ik nooit verder ben gekomen dan vmbo basis, later wel cursussen gevolgd om maar een "papiertje" te hebben.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  dinsdag 21 januari 2020 @ 19:05:28 #48
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_191133798
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 19:01 schreef spierbal het volgende:
Ach ook al doe je vmbo kan je goed terecht komen, als je maar iets doet wat je zelf echt leuk vind om te doen en interesseert, je werk goed uitvoert en kennis erover hebt wordt dat vanzelf op gepikt en kan je gewoon doorgroeien binnen in bedrijven.

Zo vervul ik nu ook een hbo functie terwijl ik nooit verder ben gekomen dan vmbo basis, later wel cursussen gevolgd om maar een "papiertje" te hebben.
Zonde, want blijkbaar had je HBO niveau maar besloot men op je twaalfde dat zoiets niet voor je weggelegd was.
  dinsdag 21 januari 2020 @ 19:15:22 #49
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_191133972
Wij maakten in de tweede klas van het VWO de eindexamens frans van de MAVO als oefenopdracht.

Hoe verhoudt dit tot een brede brugklas tot de derde?
  dinsdag 21 januari 2020 @ 19:20:08 #50
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_191134065
Maar in 3 gymnasium hebben ze veel meer stof doorgewerkt dan ze in heel het vmbo doen?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')