abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 21 januari 2020 @ 16:19:59 #1
3542 Gia
User under construction
pi_191131864
quote:
Het valt deze dagen niet mee om als supporter door het leven te gaan. Kansloze combiregelingen, stupide speeltijden en verboden op sfeerartikelen: in 15 (!) jaar normalisatie zijn we nog geen bal opgeschoten. We lichten gebeurtenissen toe die de wenkbrauwen doen fronsen. Zo werd Berrie afgelopen week door politiegeweld in Helmond het ziekenhuis in geslagen.

Politiegeweld Helmond
Berrie, al decennia lang trouw supporter van Helmond Sport, werd vrijdag het slachtoffer van bruut politiegeweld. Zonder enige aanleiding lieten agenten een hond op hem los en knuppelden daarna – toen Berrie al op de grond lag – nog een tijdje op hem in. Als klap op de vuurpijl kwamen agenten ’s nachts aan zijn ziekenhuisbed melden dat hijzelf van openlijke geweldpleging wordt verdacht. Een dag later mocht hij om die reden geen aangifte doen van wat hém was overkomen.

Berrie is met recht een begrip bij Helmond Sport. Altijd aanwezig, uit en thuis, een goed getrainde lever maar nooit vervelend of erger. ‘Berrie zou een vlieg vangen en hem buiten zetten’, aldus een supporter zaterdag. Maar kwaad doen, dat nooit.
Des de groter was daarom de schok toen bleek wat hem is overkomen. Dat verhaal kent zijn aanloop in de derby FC Eindhoven – Helmond Sport afgelopen vrijdagavond.

Dadergerichte aanpak?
Halverwege de tweede helft brak een vijftal Helmonders uit om richting de Eindhovense aanhang te gaan. Daarbij ontstonden wat schermutselingen waarbij een agent een stoeltje tegen zijn hoofd kreeg. Waar eerst nog werd gesproken van een gescheurde nekspier, meldde Omroep Brabant nog geen uur later dat het ‘allemaal lijkt mee te vallen’. Hoe dan ook, geweld tegen agenten is onacceptabel en daarom alle begrip dat de autoriteiten de dader(s) wilden opsporen.

Het ging echter mis bij de manier waarop dat moest gebeuren. De ruim 230 Helmondse supporters werden bij terugkomst bij het eigen stadion opgewacht door een legertje politie en ME. De kleding van alle supporters moest worden gecontroleerd om te kijken of de raddraaiers er tussen zaten. Hoe hun opdracht precies luidde, dat weten we niet, maar al direct toen de eerste supporters uit de bus stapten sloeg de ME op hen in.

Bloeddorst
Diverse getuigen bevestigen onder meer dat een supporter tegen de grond werd geslagen waarna de betreffende ME’er op hem in bleef knuppelen en trappen. Een andere ME’er moest tussenbeide komen om zijn bloeddorstige collega tot stoppen te manen. Zo werden meerdere supporters zonder aanleiding mishandeld met onder meer blauwe plekken en een aantal gebroken neuzen tot gevolg. Ook kreeg een undercoveragent een knuppel in zijn rug, wat bewijst dat letterlijk alles wat bewoog vogelvrij was verklaard.

Achter een van de bussen, in een hoekje weggestopt, had inmiddels ook het dieptepunt zich voltrokken. Supporter Berrie was de bus uitgestapt maar wilde er (begrijpelijk) weer terug in. Hij werd door twee ME’ers tegengehouden en zonder dat hij ook maar iets had gedaan, werd de hond op hem losgelaten. Die hond zorgde voor meerdere diepe bijtwonden aan beide armen. Later moest daar nog tot diep in de nacht een chirurg voor aan te pas komen, om ervoor te zorgen dat Berrie zijn hand kon blijven gebruiken. Sommige wonden gingen namelijk tot op het bot. Toen de hond Berrie eenmaal tegen de grond had gekregen, besloten meerdere agenten om nog even op hem in te knuppelen. Het resultaat: een gebroken neus, plus zijn hele gezicht onder de verwondingen. Berrie werd willens en wetens tot bloedens toe de vernieling in gebeten en geslagen.

Waarom? Wij weten het nog steeds niet.

Aangifte
Berrie is daarna per ambulance naar het Elkerliek Ziekenhuis in Helmond gebracht. Rond half 4 ’s nachts, ruim drie uur nadat hij daar was gearriveerd, verschenen enkele agenten aan zijn bed. Zij kwamen melden dat Berrie wordt verdacht van openlijke geweldpleging. Waarom gebeurde dat om half 4, terwijl Berrie al voor twaalf uur in het ziekenhuis arriveerde? Dat vragen wij ons af. Duidelijk is wel dat daar dus overleg aan vooraf is gegaan.

Ook is het nog een vraagteken wíé opdracht heeft gegeven voor deze buitensporige politie-inzet. Agenten gaven ter plekke aan dat dit in opdracht van de burgemeester gebeurde. Normaliter zou dat de burgemeester van Helmond, Elly Blanksma zijn. Maar omdat het stoeltje in Eindhoven werd gegooid heeft collega-burgemeester John Jorritsma hierin mogelijk ook een rol gehad. Al kan zo’n besluit op andermans grondgebied normaliter enkel met goedkeuring van de verantwoordelijk burgemeester aldaar worden gemaakt. Links- of rechtsom heeft Blanksma dus een rol in deze.

Een dag later besloten we om samen met Berrie aangifte te gaan doen. De foto’s spreken voor zich (niets rechtvaardigt zo’n bruut politiegeweld) en diverse getuigen ondersteunen het verhaal. Ook bevestigde Berrie nog maar eens: ‘Ik heb echt niets gedaan.’ Eenmaal op het politiebureau in Helmond werd Berries aangifte echter geweigerd. De baliemedewerker begon al met: ‘Dan zult u hun orders wel niet hebben opgevolgd’, om daarna in een achterkamertje te overleggen.

Dan zult u hun orders wel niet hebben opgevolgd

Verdachte
Eenmaal terug gaf deze agent aan dat Berrie geen aangifte kon doen omdat hij zelf verdachte is. Ondergetekende wees de agent er vervolgens op dat dit onwetmatig is, de politie is wettelijk verplicht een aangifte op te nemen. Veel indruk maakte dat niet, waardoor we vervolgens met lege handen zijn vertrokken. Via een omweg heeft onze advocaat Christian Visser daarna alsnog met de politie gesproken. Berrie mocht ineens toch aangifte doen.

De reden waarom dat enkele uren eerder nog niet mocht? Omdat ondergetekende ook aanwezig was. Een pertinente leugen. De politie in Helmond lijkt geen enkel moreel bezwaar te hebben tegen liegen, zolang het maar in het eigen voordeel uitpakt. Die leugen is tevens een voorbode voor wat ons te wachten staat: de politie zal er alles aan doen om dit verhaal in de doofpot te krijgen.

Zaterdag al ontvingen we via Twitter en Facebook veel support, met vele steunbetuigingen voor Berrie. De politie en de gemeente volgen dat uiteraard nauwgezet. Onze zaak wordt een lastige: als supporters tegen de overheid ben je normaliter al op voorhand kansloos. Maar met de steun vanuit voetbalminnend Nederland is er meer mogelijk. We zijn daarom ontzettend blij met de reacties tot dusver, en hopen tevens op jullie steun in het vervolgtraject. We houden jullie daarom graag op de hoogte!

Maarten Driessen
Supporterscollectief We Are Helmond

Normalisatie
Als we normalisatie willen nastreven, is er een daadkrachtige aanpak nodig. Een aanpak waarbij de orde verstoorder wordt aangepakt en niet goedwillende supporters. Dat er een vijftal ”kwaadwillende”’ supporters ervoor kunnen zorgen dat er 230 supporters beperkt kunnen worden in hun beleving én fysieke veiligheid, is onacceptabel. Sterker nog, de politie doet er alles aan om dit in de doofpot te stoppen. Het niet willen opnemen van een aangifte is bizar. Is de voetbalsupporters dan echt vogelvrij verklaard? Is er dan echt geen enkele burgemeester/politiecommissaris en/of beleidsmaker die wél daadkrachtig is?
https://www.indehekken.ne(...)Zexk3Y9rWFjhnrHF81wY

In de link een foto van Berry

Vind dit zaakje behoorlijk stinken.
Lijkt alsof men doorhad dat ze een onschuldige supporter, ja die bestaan, het ziekenhuis ingemept hadden. Dus dan hem maar aanklagen voor openlijke geweldpleging.
Rookgordijn....

Vreselijke zaak. Dit kan echt niet.
  dinsdag 21 januari 2020 @ 16:21:19 #2
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_191131884
Dit lijkt me geen NWS-waardige bron.

Een of andere hooligansite die een hooligan verdedigt en de politie aanwijst als de dader. Niet erg betrouwbaar.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 21 januari 2020 @ 16:27:30 #3
3542 Gia
User under construction
pi_191131952
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 16:21 schreef Janneke141 het volgende:
Dit lijkt me geen NWS-waardige bron.

Een of andere hooligansite die een hooligan verdedigt en de politie aanwijst als de dader. Niet erg betrouwbaar.
Er is inmiddels aangifte gedaan en de burgemeester heeft erop gereageerd. Staat in het ED. Maar die kan ik niet copy/pasten.

Overigens is dit geen hooligan. Hij wilde er niets mee te maken hebben, dus terug de bus in.
pi_191132007
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 16:21 schreef Janneke141 het volgende:
Dit lijkt me geen NWS-waardige bron.

Een of andere hooligansite die een hooligan verdedigt en de politie aanwijst als de dader. Niet erg betrouwbaar.
:')

Soms is het verstandig je mond te houden als je echt geen flauw idee hebt waar je het over hebt.
pi_191132052
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 16:32 schreef Scrummie2.1 het volgende:

[..]

:')

Soms is het verstandig je mond te houden als je echt geen flauw idee hebt waar je het over hebt.
Shots! 9-1-1 whats your emergency?
Quickly send Helmond police, shits on fire yo
  dinsdag 21 januari 2020 @ 16:37:50 #6
3542 Gia
User under construction
  User die overal opduikt 2022 dinsdag 21 januari 2020 @ 16:40:41 #7
186611 Haags
pi_191132085
Een vijftal Helmonders, is dat de harde kern? _O-

De rest van het land lacht je dan gewoon uit.
Zonder wrijving geen glans
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 21 januari 2020 @ 16:42:43 #8
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_191132103
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 16:40 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Een vijftal Helmonders, is dat de harde kern? _O-

De rest van het land lacht je dan gewoon uit.
_O-
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  dinsdag 21 januari 2020 @ 16:57:26 #9
3542 Gia
User under construction
pi_191132229
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 16:40 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Een vijftal Helmonders, is dat de harde kern? _O-

De rest van het land lacht je dan gewoon uit.
Maar om dan een willekeurige supporter het ziekenhuis in te slaan, gaat wel wat ver.

Dit was niet meer dan een wraakactie vanwege dat stoeltje, dat overigens door een Eindhovenaar was gegooid.
  PR/Manusje van alles dinsdag 21 januari 2020 @ 16:59:21 #10
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_191132247
Ja overkomt mij ook wekelijks
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_191132266
Veel lui bij de politie waren in WO2 al fout, dat is nu niet anders.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  dinsdag 21 januari 2020 @ 17:01:46 #12
213215 Interloper
Verdomd gezellig hiero
pi_191132267
Verhaal niet gelezen, maar ik kies partij voor de politie.
Searchers after horror haunt strange, far places.
pi_191132268
quote:
Berrie, al decennia lang trouw supporter van Helmond Sport, werd vrijdag het slachtoffer van bruut politiegeweld. Zonder enige aanleiding lieten agenten een hond op hem los en knuppelden daarna – toen Berrie al op de grond lag – nog een tijdje op hem in.
Zonder enige aanleiding. Jaja. We geloven het meteen.
Not.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  dinsdag 21 januari 2020 @ 17:08:21 #14
3542 Gia
User under construction
pi_191132325
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 17:01 schreef Interloper het volgende:
Verhaal niet gelezen, maar ik kies partij voor de politie.
Ik meestal ook. Maar deze keer niet.
pi_191132339
De politie heeft tegenwoordig toch bodycams laat hun dan daarmee aantonen dat supporters aan het liegen zijn. ^O^
pi_191132440
Tja, ik weet het niet...
Volgens mij loopt er nog een onderzoek?!
pi_191132450
Alsof hij nog niet genoeg is gestraft als zijnde supporter van Helmond Sport.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  dinsdag 21 januari 2020 @ 17:55:28 #18
3542 Gia
User under construction
pi_191132807
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 17:20 schreef Bocaj het volgende:
Tja, ik weet het niet...
Volgens mij loopt er nog een onderzoek?!
Ja, de burgemeester wil het helemaal uitgezocht hebben.

Kijk, normaal gesproken sta ik vol achter de politie en denk ik ook 'ze zullen er wel om gevraagd hebben'. Maar in dit geval waren er 6 relschoppers, maar de hele bus wordt aangepakt. Dat kan toch niet. Je moet als normale supporter toch met de bus naar een wedstrijd kunnen en terug.

Er zijn inmiddels al meerdere getuigenverklaringen afgegeven over het feit dat deze agent in de wilde weg door bleef slaan en de hond niet terug riep.
pi_191133031
Als je elke keer weer dezelfde knakkers ziet klapjostieën dan kan er een keer iets knappen.
  dinsdag 21 januari 2020 @ 20:20:24 #20
3542 Gia
User under construction
pi_191135005
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 18:09 schreef myShizzle het volgende:
Als je elke keer weer dezelfde knakkers ziet klapjostieën dan kan er een keer iets knappen.
Ja, bij iedereen kan er een keer iets knappen. Maar dat heeft in de meeste gevallen wel gevolgen.
Benieuwd of dat hier ook het geval zal zijn. Politie staat niet boven de wet, toch?
pi_191135276
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 16:40 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Een vijftal Helmonders, is dat de harde kern? _O-

De rest van het land lacht je dan gewoon uit.
Nee alleen de sukkeltjes van andere kansloze harde kern clubjes lachen je dan uit.
pi_191140001
Je moet eens weten wat de politie dagelijks meemaakt.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  woensdag 22 januari 2020 @ 08:17:15 #23
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_191140367
Ik sta normaliter ook achter de politie, maar wat hier gebeurd is, is echt beyond alle grenzen. Jaren geleden was een knakker die met zijn kind tussen de ME terecht gekomen was bij de Kuip (geloof ik), die begon te mieren. Echt eigen schuld, je kan alle kanten uit als je een stadion uit loopt en je kiest er voor om richting de ellende te gaan. Deze gasten kwamen uit de bus, konden geen kant uit, 2% van de aanwezigen moesten ze hebben en je wordt gewoon massaal in een hoek gedreven...

Compleet geflipt.
pi_191140411
Ik geef bijna altijd de politie gelijk, maar nadat ik betrouwbare ooggetuige heb gehoord is de ME hier echt de fout in gegaan.
  woensdag 22 januari 2020 @ 08:27:17 #25
3542 Gia
User under construction
pi_191140420
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 08:17 schreef bleiblei het volgende:
Ik sta normaliter ook achter de politie, maar wat hier gebeurd is, is echt beyond alle grenzen. Jaren geleden was een knakker die met zijn kind tussen de ME terecht gekomen was bij de Kuip (geloof ik), die begon te mieren. Echt eigen schuld, je kan alle kanten uit als je een stadion uit loopt en je kiest er voor om richting de ellende te gaan. Deze gasten kwamen uit de bus, konden geen kant uit, 2% van de aanwezigen moesten ze hebben en je wordt gewoon massaal in een hoek gedreven...

Compleet geflipt.
Dat bedoel ik.

In eerdere berichten stond al dat de politie al naar de parkeerplaats was om de bus te doorzoeken.

Er stond politie met honden en ME de bussen op te wachten en niet om rustig te doorzoeken. Volledig geflipt.

Lamb to the slaughter
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')